Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 87 reacties
Submitter: Trishul

Vanaf maart verzorgt Google het e-mailverkeer van studenten van de Universiteit van Amsterdam, waarbij het gebruikte mailadres voor vrijwel alle studenten hetzelfde blijft. Onvoorziene problemen hebben het project een halfjaar vertraagd.

Universiteit van Amsterdam logo

De plannen om over te schakelen lagen al in juni klaar. De bedoeling was toen om het in september uit te rollen, maar dat is niet gelukt omdat sommige diensten nog oudere systemen gebruikten, zoals identificatie via het studentennummer, in plaats van de naam van de student. Het heeft dan ook zes maanden langer geduurd dan verwacht om alle oude diensten compatibel te maken met Google.

Studenten van de UvA krijgen tussen 6 en 19 maart een uitnodiging om zich aan te melden voor de UvA-studentenmail via het Google Apps for Education-project. Studenten krijgen 25GB aan opslagruimte voor hun mail en documenten in Gmail, Google Docs en Google Calendar. De overschakeling is optioneel; studenten kunnen er ook voor kiezen om alle mail te laten sturen naar hun persoonlijke e-mailadres, dat ze bij hun inschrijving hebben gekozen.

Reden voor het overschakelen is de noodzaak tot bezuinigen. "Door de mailapplicatie uit te besteden besparen we veel geld, omdat we onze eigen mailservers niet meer moeten beheren", aldus Laura Erdtsieck van de UvA. Hoeveel exact wordt bespaard is niet bekend. Het nieuwe systeem zou ook beter aansluiten bij de eisen en wensen van de studenten.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (87)

Grappig dat niemand 'Patriot Act' noemt. Kortom als de Amerikaanse overheid in projecten van studenten/leraren wilt kijken dan mag dat gewoon.

Bijvoorbeeld als een Nederlands MC een zeer besmettelijk en gevaarlijk virus creŽrt, wil een Amerikaanse adviesraad dit maar deels gepubliceerd hebben. Dit zouden ze dus gewoon kunnen pakken zonder tussenkomst van een rechter of de NL overheid!
(Link naar artikel: http://www.welingelichtek...lijk-vogelgriepvirus.html)

Wat raar dat Amerikanen altijd een stapje verder zijn...?

Ik ben hier tegen! Zolang er buiten toestemming van de auteurs/rechthebbende/NL overheid/rechters in gekeken kan worden, door met name buitenlandse machten, moet dit NIET kunnen. Sterker nog, de overheid verbied het mogen gebruiken van deze services door overheids diensten.
(Link naar de kamerbrief over Cloud Computing (en dergelijke diensten ivm e-mail))
Ik snap je punt, maar vergeet niet dat het verplicht is de Google apps te gebruiken. Je kan het ook laten doorsturen naar je eigen server. Gevoelige informatie is inderdaad een ander verhaal, maar ik durf te wedden dat 99% van het materiaal niet enorm gevoelig is.
Het is nog steeds niet toegestaan voor buitenlandse bedrijven om de nederlandse wet te overtreden op het verzoek van een buitenlandse mogendheid.
Nee, maar als er wetten van twee landen conflicteren, wat dan? Dan moeten de bedrijven een keuze maken wat hun meer oplevert, of anders gezegd: minder schade/boete oplevert.

Zie ook mijn andere post hier onder.
Ik zie wel ontzettend veel misverstanden en vooroordelen in de reacties staan.
  • GApps bevat geen reclame in de mail
  • Er is geen "groep mensen" die je mail zit te lezen bij Google
  • Smartphones zijn met GApps beter te beveiligen; remote wipe en forced passwords (zonder grace period) kan allemaal.
De informatie op hun privacy- en beveiligingspagina biedt ook inzichten:
  • Google is geregistreerd bij de Safe Harbor-overeenkomst tussen de VS en de EU, wat garandeert dat onze gegevensbescherming voldoet aan de standaards van de Europese Unie voor onderwijsinstellingen.
  • Wij bieden Google Apps for Education gratis aan scholen aan. Het is ook volledig vrij van reclame, wat ook betekent dat de inhoud van uw school niet wordt verwerkt door de reclamesystemen van Google.
Doe zo krampachtig als je wil verder, maar Google heeft hun zaakjes netjes voor elkaar.
Dat klopt niet. Safe Harbor garandeert helemaal niks. Europa en de VS zeggen allebei dat hun eigen wetje het wint.

bewijs:

"Microsoft’s UK head admitted today that no cloud data is safe from the Patriot Act — and Microsoft will hand it over to U.S. authorities."
http://www.zdnet.com/blog...eu-based-cloud-data/11225

"Google is the next major company to admit Patriot Act issues, as it admits to handing over data held in a European datacenter back to U.S. intelligence."
http://www.zdnet.com/blog...a-to-us-authorities/12191

(ja, zdnet is gekleurd, maar de feiten staan er).
Leuk dat Safe Harbor, maar:
"The Safe Harbor Principles provide mechanisms by which US companies can self-certify that their normal operating procedures meet European standards (Microsoft, Google, Amazon and many others do this)."
Dus ondertussen roept iedereen dat ze certified zijn...

En daarnaast vraag ik mij af of de Patriot Act de Safe Harbor niet 'overruled'.
Zie:
US Patriot Act Trumps EU Safe Harbor
Microsoft, the USA PATRIOT Act, and European cloud computing
En de officiŽle site van Safe Harbor

Bedrijven staan dus dadelijk in tussen Amerika en Europa. Amerika wil mogelijk data, maar de bedrijven krijgen een mega-boete ("up to 5 percent of a company’s global turnover" Link) als ze niet voldoen aan Safe Harbor.

Lekkere keuze...

Edit: Link titels aangepast zodat ze duidelijk(er) zijn.

[Reactie gewijzigd door Triblade_8472 op 28 februari 2012 16:42]

Dus de UvA zal in de toekomst niet de Universiteit van Advertising worden.

Anyway, er is inderdaad een groot verschil tussen de professionele diensten en de diensten die de gewone consument aangeboden krijgt. Alleen uitkijken dat toekomstige privacy spelregels niet veranderen - onschuldig en lief als in den beginne is Goog£§ natuurlijk niet meer. Eenmaal een dienst draaiende hebben totdat het bijna vastroest aan je organisatie, dan wordt even overstappen een pittige klus.
Nee idd bij google zit er niet een groep mensen die je email leest, die groep mensen zit op het FBI kantoor.
Kijk ook bij de UvA is de afbraak al begonnen. Ooit ware universiteiten bolwerken van innovatieve en vrije denkers. Mensen die voorop liepen in onder ander techniek. En wat krijgen we nu? een universiteit de uit gemak alle email over de muur kiepert. Niemand weet wat er met de gegevens gebeurt, niemand kan het controleren. En wat schiet de universiteit er mee op:
"Door de mailapplicatie uit te besteden besparen we veel geld, omdat we onze eigen mailservers niet meer moeten beheren", aldus Laura Erdtsieck van de UvA. Hoeveel exact wordt bespaard is niet bekend. Het nieuwe systeem zou ook beter aansluiten bij de eisen en wensen van de studenten.
Nu is het slechts een universiteit, Waar overigens het UMC een ziekenhuis met veel privatie gegevens, aan mee moet doen. Straks is er iemand die even niet oplet en een app schrijft die de grens al helemaal vervaatg. DOEI privacy.

Straks Philips of SHELL of Unilever?

dom dom dom
Een ziekenhuis mag dit niet, zie ook de NEN7510, 7511 en 5712 regelgevingen.
ouch jong, of je nu Exchange gebruikt of Gmail, beiden zijn niet door jullie geschreven.
En als leerschool ? denk ook niet dat de studenten en prof's zich daar veel mee bezig hielden met de operationele structuur.

En wat data controle betreft :
Veel bedrijven besteden dergelijke zaken uit, Ja ik stond er eerst ook argwanend tegenover, maar als bedrijf kan je redelijke eisen stellen wat er met jouw gegevens gebeurd.

[Reactie gewijzigd door bigbadbull op 28 februari 2012 14:47]

Het geld wat bezuinigd moet worden zal toch ergens vandaan moeten komen, als ik moet kiezen tussen een goede docent (geen idee over wat voor bedragen het gaat, maar gezien een beetje universiteit al snel aan 10.000 mail adressen zit zal het redelijk wat zijn) of mailen via google servers dan zou ik het wel weten. Ik snap sowieso het probleem niet, als ik naar Eindhoven kijk zou ik zelfs liever hebben dat veel dingen worden uitbesteed aan google, nu is het een beetje een samenraapsel van een mailbox van exchange, vakinformatie staat op sites, studyweb en op de servers, andere vakinformatie staat weer op owinfo en dat zou wel een stuk duidelijker kunnen door alles op een plek onder te brengen.

Universiteiten zijn overigens al lang geen bolwerken meer van innovatieve en zeker niet van vrije denkers, er moet geld worden binnengehaald van het bedrijfsleven en niet te zuinig ook om de boel draaiende te houden. Door lukraak wat onderzoek te doen zoals dat in het verleden wel eens gebeurde of door dingen te onderzoeken waar de subsidie verstrekkende organisaties het oneens mee zijn/geen interesse in hebben krijg je dat niet, al hebben die onderzoeken nederland wel veel gebracht qua kennis.

[Reactie gewijzigd door Bastard op 28 februari 2012 14:51]

Waar heb je gelezen dat het UMC mee moet doen? Dat is namelijk een ziekenhuis in Utrecht.

Ik ben overigens wel met je eens dat ziekenhuizen deze stap nooit mogen maken. Gelukkig is het AMC recent juist overgegaan naar Exchange 2010 en is het niet meer mogelijk je mail automatisch door te laten sturen. Dat maakt het mailverkeer een stuk veiliger aangezien allerlei patient gegevens niet meer zomaar op een server van Microsoft of Google belanden.

Eerlijk gezegd vind ik dat universiteiten dit voorbeeld moeten volgen, er worden dan wel geen patientgegevens rondgemaild maar wel genoeg andere delicate stukken die ik persoonlijk niet zomaar zou toevertrouwen aan deze grote bedrijven.
Universitair Medisch Centrum, waarvan er toevallig ook eentje in Amsterdam staat.

Als bekend zou worden dat vertrouwelijke informatie wordt misbruikt (lees: niet conform de voorwaarden gebruikt) dan kan in ieder geval Google wel opdoeken. Hun hele businessmodel draait om gegevens van klanten, zodra ze daar op verkeerde manier mee omgaan lopen de klanten weg en gaat daarmee hun verdienmodel heen. Ik zie het niet snel gebeuren.

[Reactie gewijzigd door Morphix op 28 februari 2012 15:20]

In mierenneukersland heet dat gedrocht in amsterdam vooralsnog toch echt Academisch Medisch Centrum (AMC).

Maar dat is offtopic.
Grote bedrijven als Ahold gebruiken al Google apps, Ik vindt het merkwaardig dat je, niet gehinderd door enige kennis van zaken gaat zeggen dat er geen privacy is bij gebruik van Google apps.
Ik zelf ben Google apps authorized reseller en neem daarmee dus duidelijk een ander standpunt aan, maar misschien kan ik je toch eens overhalen om eens te kijken naar de privacy en security policies van Google apps. http://www.google.com/app...rust/data_protection.html
Vergeet niet dat Google Apps geen GMAIL is, ze werken hetzelfde, maar zijn op het gebied van veiligheid en betrouwbaarheid niet met elkaar te vergelijken.

Verder heb ik nog wat gewetensvragen voor je:
- Welke van de 2 bedrijven (google of UvA) Hebben de beste kennis in huis op het gebied van IT security.
- Welke van de 2 bedrijven zal het meeste investeren om de privacy & security van zijn klanten te waarborgen.
- Is de huidige IT staff van de UvA beter als die van Google?

Zo kan ik nog wel even door gaan maar dit lijkt me niet nodig.
Helaas krijg ik de vraag wat betreft privacy vaak. Mijn antwoord is meestal: Waarom zou Google riskeren 1 miljoen Bedrijven als klant te verliezen om jou email te lezen.
Ow, wat erg. Nu weten ze bij Google dat mijn college verplaatst is. Of dat docent x opgave a als huiswerk opgeeft. Echt gevoelige informatie loopt altijd gevaar, ongeacht wie de servers beheert.
Kijk ook bij de UvA is de afbraak al begonnen. Ooit ware universiteiten bolwerken van innovatieve en vrije denkers. Mensen die voorop liepen in onder ander techniek.
Dat zie je fout. Tegenwoordig is de bevolking zo hoog opgeleid en thuis in de meest moderne technieken dat de universiteit het niet meer kan bijbenen. Het is tegenwoordig niet meer zo dat de universiteit alleen toegankelijk is voor de kleine elite.

Met de huidige bezuinigingen is het echter de vraag of we deze verworvenheden kunnen behouden of dat we weer terugkeren naar een tijd waar het inderdaad alleen de bevoorrechte elite is die kan beschikken over oude en nieuwe kennis...
Tja, je kunt ook open source software gebruiken maar dat wordt afgeraden door (onder andere) Microsoft & partners.

Je doet het zelf of je vertrouwt een andere partij erop dat zij in jouw belang handelen. Het kan gewoon niet anders meer want alles gaat de cloud in, inclusief Microsoft en Apple.
Ik zou het nog wel wat verder willen trekken: waarom is het eigenlijk nog vanzelfsprekend (of nodig?) dat een universiteit een e-maildiensten aan z'n studenten levert? Dat is eind jaren 80, begin jaren 90 ontstaan toen mensen thuis nog geen internet en e-mail hadden, maar tegenwoordig is dat toch niet meer nodig?
Lijkt me nogal onhandig om als leraar alle e-mailadressen van de studenten bij te houden terwijl je anders gewoon intern groepen kan maken en e-mailen.

Ik ben blij dat ik een apart e-mailadres heb voor mijn schoolzaken, zo ben ik tenminste te bereiken en kan ik verwachten dat wanneer ik een document inlever dat deze aankomt. Zo niet, dan ligt het aan de infrastructuur van school en niet aan die van mij (ik heb dan immers mijn deadline gewoon gehaald, laat de systeembeheerder maar in de logs kijken waar het mis gaat).

Dan heb ik het nog niet gehad over studenten die over hun mailbox-quota zitten. Zijn er over het algemeen meer dan je denkt, wat dus resulteert in dat deze mensen geen e-mail zullen ontvangen.
Mee eens, echter zou het wel fijn zijn als de scholen standaard pop en imap zouden bieden. Webmail is irritant en achterhaald
Zelfs scholen verkopen hun ziel aan Google.

Ok, ff serieus, ik vermoed dat dit wel een vooruitgang zal zijn, standaard studenten netwerken, blackboard enz zijn echt zwaar verouderd en niet praktisch. Ben benieuwd naar hoe dit uit gaat pakken en hopelijk volgen meer scholen als blijkt dat dit een succes is.
Als het goed is kan tegenwoordig geŽist worden dat de hosting van de data in de EU plaats vindt en niet meer alleen in de VS. Dit was voor sommige organisaties in het verleden een van de grootste problemen. Microsoft met hun Live @ Edu kon dit namelijk al eerder dan Google garanderen.

Dus ziel verkopen is een beetje een overtrokken opmerking, er wordt wel degelijk over nagedacht wat de impact is en zal zijn.
gehost heeft geen enkel extra voordeel voor het geen waarop jij doelt.
Want er staat voor alle Amerikaanse bedrijven waar de data zich ook bevind.

Het kan enkel als Live@Edu een apart Europese entiteit is, die wettelijk gezien los staat van MS corp. En de data volledig Europees gehost wordt.
Ja er is een aanpassing geweest, vanuit de EU, maar niet aan de Amerikaanse wet, dus als pakweg de FBI dit wil afdwingen baseren ze zich op de wet.
Dan nog, men overtreed lokale wetgeving als men data afgeeft die in de EU wordt gehost aan een buitenlandse overheid (de VS in dit geval).

persoonlijk ben ik er ook voor bedrijven streng aan te pakken als dat gebeurd, dan zoeken ze maar een omweg.
Mijn werkgever heeft om die reden ook besloten om voor Microsoft te kiezen.

Toen puntje bij paaltje kwam moest MS echter toegeven dat als de VS er om vragen ze de gegevens gewoon moeten afstaan, ook al staan ze in Europa.
De garantie blijkt dus niks waard te zijn. Aangezien er ook veel technische problemen waren bij de migratie is dit project stopgezet en gaan we toch met Google in zee.
Hopen dat je dan geen problemen krijgt. Zie het voorbeeld van het nieuws, ook met Google geen garantie op geen technische problemen.
Ik vermoed dat het vooral ging over het feit dat Google het niet zo nauw neemt met de privacy regels (en ongetwijfeld zeer blij is nu toegang te krijgen tot alle data en het gedrag van een grote groep studenten -- een ideale doelgroep voor adverteerders!). Microsoft beoogt dat soort resultaten niet met hun commerciele varianten (inclusief Live@edu).
Is dat zo, kun je een voorbeeld geven waarin google structureel inhoudelijke data misbruikt heeft in overtreding van (nederlandse) privacy regelgeving?
Genoeg scholen die de Microsoft variant hebben gekozen Live@edu..
Zoals de HvA bijvoorbeeld. Het werkt prima, en is een ENORME vooruitgang in vergelijking met voorheen (25MB mailbox, geen exchange/imap en geen remote wipe), maar de reden waarom er niet voor GMail gekozen is is helaas niet duidelijk.
Lol dat betekend dat de studenten meer en betere email hebben dan de medewerkers.
Die zitten nog op een gare outlook server. Gaar als in ik vind outlook gaar niet dat het perse een slechte server is.
Gmail bied een stuk meer opties voor de gebruikers dan de boven genoemde outlook server.
Hoe kun je zeggen dat Gmail meer opties voor de gebruiker biedt, als je niet eens weet dat "Outlook Server" gewoon "Exchange" heet ?

En je mag Outlook uiteraard gaar vinden, maar dat is de client en heeft niets met de server te maken, je kan ook Gmail in Outlook lezen, of je Exchange mail in b.v. TheBat!

Maar on-topic: mail hosten in de cloud lijkt inderdaad serieuze kostenbesparingen op te leveren, dus waarom niet. Zolang het geen overheidsinstanties zijn (gevoelige informatie in het buitenland hosten lijkt me niet echt handig op de lange termijn; spionage, etc.), vind ik het een prima initiatief.
OWA 2010 functioneerd anders prima op elke moderne browser. IE, Firefox, Opera, Chrome etc.
En voor mobiel is er geen verschil tussen gmail en exchange, beiden gebruiken het activesync protocol.
Gelukkig, er zijn nog mensen die wel weten waar ze het over hebben. Bovendien kan je exchange al jaren netjes laten pushen. Zelfs met hotmail al sinds wave 3
heb je de webinterface van exchange wel eens gezien in een non MS browser? ;) Om over integratie met smartphones maar te zwijgen.
Om over integratie met smartphones maar te zwijgen.
Nee ActiveSync wordt op geen enkele smartphone ondersteund!
Hoe ik dat kan zeggen?
Nou heel gemakkelijk.
Ik heb ze beiden intensief gebruikt als gebruiker, sorry dat ik me in de naam vergis.
Ik probeer me zo min mogelijk met exchange server bezig te houden.

Om even op te noemen waarom ik exchange bij de uva slechter vind dan gmail.

Het vakantie filter stuurt mensen die je mailen als hij aan staat maar 1 keer een email.
Als je dan dus een langere tijd weg bent en mensen mailen je weer dan krijgen ze geen melding en lijkt het alsof je terug bent maar niet reageert.

Ondersteuning mac linux is ruk. En begin niet over entourage of webmail want je mist essientiele functies zoals filters/ rules instellen op de server. Voor de mensen die daar anders over denken vergeet niet dat je geen internet explorer hebt. Dat maak namelijk uit.
Dit geld ook nog voor owa 2010.

De opslag was beperkt 2gb is een uva gerelateers iets, maar wel lastig.

Delen van mail en agenda' s is een drama. Ze gebruiken een map structuur wat als gevolg heeft dat de meeste mensen je agenda of gedeelde mail niet ingesteld krijgen in outlook.Plus een rechten systeem dat veel mensen ook niet gebruiken.

Gmail heeft al deze zaken eigenlijk beter en vooral simpeler geregeld terwijl je toch meer kunt.
Ja als je een simpele gebruiker bent zul je hier nier tegen aan lopen, maar ik ben erg content met gmail.

Over activesync heb ik nog een leuke als je dat wilt gebruiken onder android moet je de uva toestemming geven om je telefoon een factory reset tegeven.
Is een uva keuze en geen exchange fout, maar ik heb het maar via imap gedaan.
Ik heb het wel even getest en het werkt als een zonnetje dat mag gezegd worden.
Hey wpo-er :-p (zie ik nu pas haha):
Ik ben ook geen voorstander van echange, maar vermoedelijk om andere redenen.
Evenzowel kan ik zeggen dat je schijnbaar niet zo helemaal weet waar je over praat.
Met name omdat je denk ik nog nooit een exchange server beheert hebt weet je schijnbaar niet welke irritaties bij exchange horen en welke door de beheerder veroorzaakt zijn, al dan niet met welke reden.

Sommige dingen die je zegt kloppen wel, outlook voor de mac (de opvolger van entourage) heeft niet zoveel functies als outlook voor windows. En Linux kan nog het beste de crossoveroffice gebruiken om gewoon outlook te draaien (hoewel er alternatieven zijn, die dan weer niet zo heel goed werken).

opslag is nooit beperkt geweest, wat wel beperkt was is de quota die je kon invullen bij een gebruiker (max 2gb) maar dat is een beperking van de exchange ad snapin, die je kunt omzeilen middels adsi edit. Oftewel de beheerder wilde dat je dat niet weet.

wat betreft die factory reset: dat heeft de beheerder zelf afgedwongen en android heeft daar zelf speciaal iets voor gemaakt dat dat mogelijk maakt. ook voor andere toepassingen :-x

[Reactie gewijzigd door cibrhusk op 2 maart 2012 11:00]

Haa th :)

Wat je nu aan stipt heb ik toch al gemeld in de tekst?
Ik zeg dat ik gebruikers ervaring heb =! beheer ervaring.
2 gb is een uva iets (ik ben op de hoogte dat die 2 gb geen limiet hoeft te zijn.)
Factory reset is een uva keuze.

Wel bedankt voor de technische toelichtingen. Ik ben erg blij dat ik geen exchange hoef te beheren ;)
ik veronderstel dat je dan nog steeds op de eerste versie exchange zit.
Ooit gedacht aan upgraden ?
Niet moeilijk dat het langer geduurd heeft dan gedacht, ze moesten nog interfaces schrijven voor die archaÔsche software die jullie blijkbaar gebruiken.

De enigste functie die ik kan bedenken is de chat, waar MS altijd iets anders voor gebruikt heeft, en ok die vond ik ook altijd crap.
Goede zaak toch(dat het ingevoerd word, niet de vertraging)? G Apps is lekker snel, makkelijk te koppelen, smartphone makkelijker te beheren. Ik zeg rooster laten importeren door GCalender en je bent geen duur pakket als iNotes (wat overigens verschrikkelijk is) meer nodig.

Degene die het niet eens zijn met de privacy settings van Google kunnen gewoon van hun eigen mailserver gebruik maken. Op de hogeschool waar ik zit moet ik in iNotes een rule aanmaken om alles te laten forwarden, maar dit gaat niet van harte.
(persoonlijk)Rooster is voor betastudenten (door een systeem dat ooit door een student is ontwikkelt) al heel simpel als ical te exporteren. Met het huidige niveau van de roosteraars van de uva (misschien kan Google dat ook wel beter) is dat ook hard nodig, iedere paar weken een andere zaal is geen uitzondering meer.
Is die ical dynamisch? Saxion hogeschool heeft dit mooi opgelost door een rooster te laten importeren via xml/rss achtig systeem. Je agenda is dus altijd up-to-date. Erg praktisch, eenmaal de URL toevoegen en de rest van de tijd wijzigt Google gewoon je agenda. (Checkt eens per 30 min ofzo)
Is die ical dynamisch?
Neen, helaas niet.
Tot ook de schoolpsycholoog dat doet en zijn smartphone toevallig laat liggen op de trein. E-mail is toch iets dat intern gebruikt wordt voor gevoelige bedrijfscommunicatie en mij lijkt het niet oppertune om dat toe te vertrouwen aan een 3e bedrijf.
Ik neem aan dat er met de oude situatie ook met smartphones gewerkt werd/word? Zo ja, dan maakt dat niet uit of dat nou Google is, of de Nokia/Apple/Blackberry servers die push zelf ophalen toch?

Sterker nog, stel de schoolpsycholoog print dit soort dingen uit en laat ze in de trein liggen, wat dan? Treinen of papier verbieden? Of wellicht als organisatie gewoon goed nadenken over wat je wel en niet op je smartphone wil hebben. Zo'n persoon zou dan in eerste instantie al geen e-mail in de trein moeten lezen toch?
Zal ik dan mijn eigen studentenmail direct via de Gmail op mijn telefoon kunnen ontvangen, zodat dat gedoe met doorsturen (wat nu een half uur duurt) niet meer nodig is?
Ja, door exchange in te stellen en als server m.google.com te gebruiken. Contacten, agenda, en e-mail werkt op die manier.
Ik heb de mail ook gehad.. 6 maart begint ook het laatste blok van het schooljaar.. snap niet echt waarom ze nu niet wachten totdat het schooljaar afgelopen is, heeft niemand er last van..
Het is optioneel dus het hoeft niet..
Dat is het niet omdat ze alle mailadressen weggooien.. je schrijft je in om je mail over te laten zetten..
Zijn ze net intern bezig met Exchange,gaan ze over op Google Apps. Of blijft Exchange wel voor docenten?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True