Universiteit Utrecht laat studenten overstappen op Gmail

De Universiteit Utrecht gaat haar studenten migreren naar Google Apps. Studenten zullen Gmail met een e-mailadres van de universiteit gaan gebruiken; andere Google-diensten als Calendar en Docs worden voorlopig nog niet aangeboden.

Dat de universiteit overschakelt op de e-maildienst van Google, blijkt uit een personeelsadvertentie waarin de overstap wordt gemeld. Woordvoerder Peter van der Wilt van de Universiteit Utrecht bevestigt de overstap desgevraagd; hij tekent daarbij wel aan dat de overstap op de planning staat voor 'het tweede kwartaal'. In de personeelsadvertentie werd nog gewag gemaakt van een migratie in februari.

De universiteit heeft gekozen voor Google Apps for Education. In eerste instantie is voor de studenten alleen Gmail beschikbaar. "Afhankelijk van de vraag zullen we meer applicaties toevoegen", zegt Van der Wilt. Andere applicaties van Google Apps zijn bijvoorbeeld Calendar en Docs.

Er zou worden overgestapt op Google Apps omdat de Utrechtse universiteit zelf niet kan tippen aan de voorzieningen en de opslagcapaciteit van Google of Microsoft, aldus Van der Wilt. Begin vorig jaar heeft een aantal studenten Gmail en Microsofts Live vergeleken; volgens de woordvoerder viel de keuze uit in het voordeel van Gmail vanwege de platformonafhankelijkheid, de ondersteuning voor mobiele telefoons en de mogelijkheden om te categoriseren en archiveren.

Alle studenten zullen in eerste instantie een Gmail-account met een e-mailadres van de universiteit krijgen. Daarbij kunnen ze ook voor mailforwarding kiezen. De huidige studenten kunnen desgewenst ook weer terug naar de interne mailvoorziening van de universiteit. De studenten die bij Gmail blijven, krijgen evenveel opslagruimte als de reguliere Gmail-gebruikers: momenteel ruim zeven gigabyte. Medewerkers blijven de mailomgeving met Exchange en Outlook gebruiken. Zij hebben momenteel 200MB opslagruimte per persoon tot hun beschikking; dat wordt later dit jaar opgehoogd naar 2GB.

Door Joost Schellevis

Redacteur

19-01-2010 • 18:43

269

Lees meer

Reacties (269)

269
262
199
14
0
11
Wijzig sortering
Ik ben met name benieuwd naar de privacy. Dat daarom het een en ander te doen is wat betreft Google en dus ook GMail moge bekend zijn. Echter, daar kies je voor als je een GMail account aanmaakt. Met een verplicht studentenaccount, wat je waarschijnlijk ook verplicht moet gebruiken voor communicatie naar de universiteit, is het niet echt een vrije keuze.
Voor Google Apps (voor bedrijven) dient betaald te worden. Ik ga er dan van uit dat Google dan geen reclame laat zien. :)
Bor Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod @Relief200919 januari 2010 19:09
Het gaat niet alleen om de reclame maar ook de opslagtermijn, inzage in de inhoud etc.
Opslagtermijn is simpel. zolang jij je mail niet weggooit blijft het op de servers staan. pas als jij het weggooit is de mail weg (of je moet ook de google archiving oplossingen afnemen, dan blijft het sowieso 1 tot 10 jaar staan). Daarnaast kijkt google niet in de mail, de eventuele advertenties gaat puur op basis van woorden in de mail, en daar heb je geen personen voor nodig, dat kunnen computers tegenwoordig ook.

Google behandeld de data dus alleen maar. De klant (de Uni in dit geval) blijft te allen tijde eigenaar van de data. Klant kan ook altijd makkelijk weer weg bij google. kijk maar eens op www.dataliberation.org. Dit is een club van 25 google engineers die als taak hebben voor iedere google dienst inzichtelijk te maken hoe jij je data weer weg kan krijgen daar.

edit; url aangepast

[Reactie gewijzigd door Stampertje op 23 juli 2024 15:54]

Bor Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod @Stampertje19 januari 2010 20:14
Is dat wel zo? Voor zover ik kon vinden word de mail helemaal niet weggegooid wanneer jij het zelf weggegooid denkt te hebben. Echt duidelijke informatie vind je hier niet over.

Of mensen de e-mail direct lezen of dat e-mail geautomatiseerd op inhoud word gecontroleerd / opgeslagen / gelinked aan andere zaken doet wat mij betreft minder ter zaken. Punt is namelijk dat men de e-mail wel geautomatiseerd inkijkt met een doel anders dan bv het filteren van malware, namelijk het linken van jouw informatie (de daadwerkelijke tekst in de e-mail) aan andere privacy gevoelige systemen zoals gerichte reclame.

Dat iemand op papier eigenaar blijft verandert aan het privacy vraagstuk an sich niet heel erg veel gezien je de aanbieder van de dienst ook toegang verleend tot de inhoud van de zaken waarmee jij op die betreffende dienst werkt en vrijwel geen controle houd over wat er precies met deze informatie gebeurt.

Het klinkt allemaal gemakkelijk maar vraagstukken als deze blijken altijd complexer dan je in eerste instantie door hebt.

[de url werkt overigens niet zo te zien.

[Reactie gewijzigd door Bor op 23 juli 2024 19:12]

Vraagstukken als deze zijn inderdaad lastig. Contracten die echter afgesloten worden met Google beantwoorden deze echter wel. Helaas mag ik een voorbeeld hiervan niet posten (NDA), anders had ik het graag gedaan.

En over het weggooien: een mail die jij weggooit, kan door Google ook niet meer achterhaalt worden. behalve als je natuurlijk een email-archiveringsoplossing hebt. Meerdere gebruikers van Google Apps hebben dat inmiddels aan den lijve ondervonden. Bij de zakelijk variant heb je ook geen ads in je scherm staan, en wordt deze data ook niet "gelezen".
Bor Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod @Stampertje19 januari 2010 20:31
En over het weggooien: een mail die jij weggooit, kan door Google ook niet meer achterhaalt worden. behalve als je natuurlijk een email-archiveringsoplossing hebt. Meerdere gebruikers van Google Apps hebben dat inmiddels aan den lijve ondervonden.
Voor jou als gebruiker niet nee maar wie zegt dat een delete ook echt een delete van de server is?

Zoals ik al eerder aangaf heb je als klant vrijwel geen controle op naleving van het contract in dit soort gevallen. Je moet dus maar vertrouwen op rapportage (if any) vanuit Google.
Je moet dus maar vertrouwen op rapportage (if any) vanuit Google.
Een nieuwe trend is 'Hosted ms-exchange', waarbij je de hosting volledige aan een ISP (oid) uitbesteed, in zo'n geval moet je ook maar geloven dat alles echt gewist is. Wie garandeerd dat? Ook dan is er geen derde partij die zoiets controleerd...

Uiteindelijk geldt dit voor alle overeenkomsten waarbij hosting uitbesteed wordt aan derden, je moet gewoon een goede overeenkomst sluiten. Uiteindelijk komt het neer op vertrouwen...
En over het weggooien: een mail die jij weggooit, kan door Google ook niet meer achterhaalt worden.
Wipen ze met het P.Gutmann algoritme? En ze schakelen over op ext4, dat is gejournaliseerd. Voor zover ik begrepen heb, heeft het voor dit soort bestandssystemen (dit geldt in ieder geval voor ReiserFS3) geen zin een enkel 'bestand' te wipen. Dus als ze oude bestanden fatsoenlijk willen wipen, moeten ze gelijk het gehele blokapparaat wipen. Dat betekent iedere virtuele / fysieke partitie 35x overschrijven.

Een ieder die dit wel eens geprobeerd heeft met een magnetiche 40Gb HD weet dat dit vaak meerdere dagen duurt. Ik geloof echt niet dat Google dat doet.
Bor Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod @Stampertje19 januari 2010 20:38
Ik heb de site inmiddels bekeken. Als ik bij Gmail kijk zie ik eigenlijk niets wat echt spreekt over het permanent verwijderen van e-mail etc. Je vind niet meer dan een paar tips en trucs over import van zaken, auto foreward etc of ik lees ergens over heen. Voor de rest bevat het stukje "escaping" alleen maar info over
Gmail also makes it simple to switch to Gmail from a different provider.
Weinig waarde als je het mij vraagt.
Let je ook even op het kopje 'escaping from gmail'?

[Reactie gewijzigd door Jesse op 23 juli 2024 19:12]

Bovendien, als de email volledig beheerd wordt door de universiteit kan de lokale IT man mails lezen die waarschijnlijk relevanter zijn voor hem als voor iemand bij Google ver weg. Dus qua privacy ga je er waarschijnlijk op vooruit.
Bor Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod @Devil77719 januari 2010 20:18
De lokale IT man heeft als het goed is een geheimhoudingsverklaring ondertekend en is niet gemachtigd om de e-mails zo maar verder te verwerken ALS deze persoon uberhaubt toegang heeft tot de daadwerkelijke inhoud van een mailbox. Bovendien is een eigen medewerker makkelijker te controleren door bv audits dan een extern bedrijf waar je geen enkel inzicht hebt.

De aanname dat men er wat betreft privacy waarschijnlijk op vooruit gaat lijkt mij onzin.
Medewerkers van Google zullen ook zo'n privacyverklaring hebben getekend.
Bor Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod @Devil77719 januari 2010 20:33
Dan blijf je nog met de controle hierop zitten. En hoe ga je om met geautomatiseerde verwerking van inhoud en context om deze te linken aan andere informatie?
Zelf heb ik geen account bij de UU, maar voor de mensen die willen testen: Uiteindelijke krijg je deze url om je mail te bekijken... http://mail.google.com/a/students.uu.nl. Op dit moment kom je dan terecht bij de UU-site waar je kan inloggen.

Er is trouwens meer gaande in de studentenmailfaciliteiten, de VU gaat binnenkort over naar Exchange 2010 en geeft de studenten zelfs de mogelijkheid om ActiveSync te gebruiken om hun telefoon met hun studentmail te laten synchroniseren. [bron]

[Reactie gewijzigd door Klovan op 23 juli 2024 19:12]

GMail ondersteund mobile via combinatie van IMAP (werkt erg goed) en ActiveSync voor agenda en contactpersonen. Op iPhone echt geen klagen over.
Anoniem: 18507 @Klovan19 januari 2010 23:11
Ja de VU/FEW gaat vrijdag over OWA2010, wel een flinke vooruitgang van het oude systeem met 2 mailboxen (FEW + standaard VU account). Heb het ook al geprobeerd en werkt prima met Firefox

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 18507 op 23 juli 2024 19:12]

De Universiteit Twente gebruikt op dit moment Microsoft Exchange. Dit is een relaxte oplossing omdat het daadwerkelijk een groupware-oplossing is; het biedt niet alleen e-mail maar ook onder meer kalender en takenmanagement. Het biedt dan ook faciliteiten die een student nodig heeft om zijn studiewerk, maar ook zijn andere serieuze en niet-serieuze ondernemingen zorgvuldig te kunnen plannen. Het werkt heel goed als medestudenten en UT-werknemers het ook gebruiken, en de overgrote meerderheid doet dat dan ook.

Nu is er een groot nadeel aan Exchange, en dat is dat je alleen Microsoft Outlook en de Internet Explorer Web Access kunt gebruiken als stabiele client (en verscheidene mobieltjes). Nu is Outlook naar mijn mening een prachtige groupware-client en ook de licentie is voor veel studenten geen probleem, maar het beperkt je wel heel erg. Outlook is niet altijd voor handen, en zeker als je gewoon onder Linux of zelfs Mac wilt werken zijn de clients verre van functioneel equivalent voor Exchange. Bovendien is de web client van een triest niveau, zeker als je geen Internet Explorer gebruikt.

Deze oplossing van de Universiteit Utrecht is bewonderingswaardig omdat het de boel echt platformonafhankelijk maakt. Het is een vooruitgang ten opzichte van de huidige situatie - nu bieden ze ook nog alleen een IMAP-verbinding of een Exchange web client aan. Helaas is het geen groupware-oplossing en bieden ze niet ook een kalender of takenlijst centraal aan, welke in mijn ervaring gereedschappen zijn die een student goed kan gebruiken. Nu kun je losse Google Calendar-accounts gebruiken, maar dat is niet fijn voor de integratie met je mail en bovendien heb je geen groupware-voordelen waarmee je bepaalde makkelijker met anderen kunt plannen en informatie kunt uitwisselen.

Ik zou het liefst hebben dat dit soort instellingen niet massal overstappen op iets als Zimbra, welke volledig gebaseerd is op open standaarden en toegankelijk is voor zo'n beetje elke client die je er tegenaan kunt gooien. Bovendien implementeert zo'n groupware-oplossing allerlei oplossingen waar studenten in hun bedrijvigheid gebruik van kunnen maken.

De keuze van de UU is logisch, een dergelijke grootschalige universiteit maakt het onderhoud van de groupware-server wellicht lastig, en bovendien zijn studenten nu toch alleen e-mail gewend. Bovendien besteden ze nu een groot deel van het onderhoud uit aan Google.
Exchange 2010 is nog moderner, ook andere browsers werken gewoon goed met de Premium-versie: Firefox, Chrome, Safari, IE 7+, you name it. :)
Google werkt niet beter, het is misschien op sommige punten minder complex maar dat zegt meer over de capaciteiten van de student.

Vooral voorstanders klagen over de huidige voorzieningen van hun uni/school dat mailboxen te klein zijn of niet goed werken met hun client. Maar staan jullie er bij stil dat jullie e-mail verkeerd gebruiken?

Het advies luid bij instellingen en bedrijven dat een gebruiker echt geen mailbox van een paar gig nodig heeft. Uitzonderingen daargelaten is het gewoon belachelijk. Meer aanvragen kan altijd als je het kunt onderbouwen. ;-) Bovendien steeds meer bedrijven gebruiken een retentie policy wat inhoud dat je de mail moet opruimen/ordenen. Het is niet de bedoeling dat jullie je hele film en muziek collectie of volledige cd images in je mail zetten/versturen...

Als men alle studenten 1 GB zou geven met een rententie policy van 90 of 120 dagen zullen de meeste hun box tijdens hun studie nooit vol krijgen. Je dwingt ze 5-10 min per maand aan het opschonen van hun mailbox te besteden. Als hun box wel constant vol zit gebruiken ze hun mail verkeerd en hebben ze bij scholing nodig.

Voor basisscholen kan ik me nog enigzins voorstellen dat ze iets in gmail zien, maar daar bevind zich ook geen vertrouwenlijke info en is de IT zowiezo slecht.
Het is duidelijk dat jij niet gewend bent om naar 'interne klant' te luisteren. Het gaat om een balans tussen kosten en gebruiksgemak. Aan jouw policies hebben gebruikers geen boodschap.
Hoe gaat dat dan? Je krijgt dus een g-mail account met een e-mailadres van de uni? Dus student@uni.nl maar dan in g-mail omgeving?
Ik doe hetzelfde voor mijn bedrijf. Ik heb een adres bijv info@ict.nl (ik noem maar wat). Die kun je gewoon toevoegen aan je gmail en ook namens dat adres kun je dan verzenden (nadat er uiteraard wel een controlemail wordt gestuurd).

Werkt perfect, ik heb 7 GB opslagruimte. Al mijn informatie staat erin en is overal bereikbaar. Dit zouden meer bedrijven moeten doen, het is stukken goedkoper dan een losse Exchange omgeving, gebruikers hebben meer storage, kunnen sneller zoeken en de uptime is veel hoger.

Met wat er tegenwoordig aan mail wordt verstuurd wordt Exchange bijna onbeheersbaar. Mailboxen van enkele GB's zijn meer regel dan uitzondering. Zit dat vol dan gaan gebruikers her en der PST bestanden aanleggen en dan wordt het helemaal een chaotische bende dus ik snap UU wel met deze stap, erg slim.
Ik vraag me serieus af of dit wenselijk is voor een bedrijf.
Denk aan bedrijfsgeheimen e.d. wat je uit handen geeft en zomaar bij iemand anders in beheer geeft.

Of het nou Google is of niet, je kunt niet controleren wat men ermee doet. Verder lijkt het me dat Google eerder door grote hackers wordt aangevallen, dan een persoonlijke interne mail server.

Ik zou mijn persoonlijke gegevens niet graag bij uw bedrijf achterlaten,
als deze rondgemaild kunnen worden en bij een 3rd party worden opgeslagen.
Anoniem: 292995 @kevinv2u19 januari 2010 21:01
als bedrijf geen je ALTIJD je geheimen uit handen. Aan Google of zo danwel aan je interne automatiseringsafdeling. Zoek maar eens na, data diefstal door eigen personeel is een veel voorkomend fenomeen. Dus tenzij je je systeembeheerders laat screenen door de AIVD of zo en zeer strikte regels toepast (tot en met fysieke access controle aan toe) is je data veiliger bij een organisatie als Google.
Dat is maar zeer de vraag, Chinezen zijn buitengewoon nieuwsgierig waar het gaat om 'bedrijfsgeheimen' en hebben recentelijk - al dan niet in opdracht van hun eigen regering - schijnbaar met hulp van binnenuit (Google zelf!) GMail 'gekraakt'.

De Amerikaanse regering is nog nieuwsgieriger en heeft recent gegevens van Google opgevraagd, en Google moet ze dan afstaan. Wilde Google alleen niet, weet niet hoe het afgelopen is.

GMail is een interessant doelwit. Immers, wie de server van een MKB-bedrijf kraakt heeft maar toegang tot 1 server. Wie zich toegang verschaft tot GMail kan potentieel veel meer boxen inzien, afhankelijk van hoe de onderlinge authorisatie binnen de Google-cloud geregeld is.

Verder is het bij wolk-diensten praktisch nooit duidelijk waar bepaalde data zich [i]fysiek[[i] bevindt, dit is een enorm risico wat de wolk al totaal onbruikbaar maakt voor gevoelige gegevens.

Wil je als bedrijf data vernietigen gooi je papieren in de shredder en de harddisks in de magnetron. Maar data uit de wolk verwijderen is waarschijnlijk net zo moeilijk als geindexeerde content uit de Google-database zien te krijgen (lees; Is onmogelijk). En wie zegt dat Google oude harddisks niet gewoon a la Tonino in een vuilniszak op straat parkeert?
Bor Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod @Anoniem: 29299519 januari 2010 22:03
In hoeverre kun je beheer door een eigen interne automatiseringsafdeling (dus feitelijk gewoon eigen werknemers / collegae) vergelijken met een SaaS oplossing? Niet lijkt mij. Het verschil lijkt mij al meerdere keren aangegeven.
Nou lijkt het mij ook dat een grote speler als google niet makkelijk gehackt wordt
Bor Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod @rbtje119 januari 2010 22:05
Je kunt het ook omdraaien: als kleine speler ben je een minder voor de hand liggend doelwit. De winst bij een succesvolle gmail hack kan groter zijn dan het hacken van de mailbox van de groentenboer. Het is een aanname welke je zonder goede risico analyse niet kunt onderbouwen.
Veel bedrijven brengen ook hun servers onder bij hosting bedrjven, of een uitwijklocatie etc. dus dan heb je eigenlijk hetzelfde probleem.

Echt hele grote bedrijven zoals Microsoft, IBM, GE, GM en ga zo maar door zullen zeker alles zelf hosten, maar voor het MKB en de ietswat grotere bedrijven die net te klein zijn om alles zelf te doen kan Google zeker uitkomst bieden.
Hoe regel jij je backup? Je backups ergens safe offsite bij een derde partij? Of op een andere locatie waar de koerier de backups naartoe rijd? Via het internet? Toevallig externe medewerkers in dienst? Weet je wel zeker dat je alle medewerkers kan vertouwen, hoe zit het met de schoonmaker die 's avonds laat een keylogger aan keyboard heeft gehangen? Zelfs bij grote banken zijn de gevoeligste aanvals punten nog altijd de werkplekken en de gebruikers.
klopt helemaal :) in feite geef je google het beheer van je mailserver om alle zaken netjes te regelen waar je normaal een helle batterij aan servers en ict personeel voor nodig hebt.

edit reactie op fevenhuis:
Het gaat hier om een paar duizend mail accounts waar in veel gevallen de mail op de server blijft staan en waar intensief gebruik van word gemaakt. Dat draai je echt niet zo maar op een oud bakje, plus backups, etc.

[Reactie gewijzigd door Creesch op 23 juli 2024 19:12]

Dat van die hele batterij aan servers is dus in werkelijkheid niet eens een aparte server voor nodig (hooguit een oud bakje), voor wat simpele email (pop3/smtp) services heb je heel weinig nodig hoor en ook geen extra personeel. Dus er wordt hiermee in werkelijkheid weinig (vrijwel niets) bespaard.
Het gaat om 45.000 mailboxen, dat zou ik niet even op een oud bakje draaien...
Google heeft hier dan wel de capaciteit voor om dit te voorzien. Maar als universiteit zomaar het beheer van mails uit handen geven? Ik vind het toch bizar. De capaciteit van google is groter, maar hoe zit het met privacy regelingen en zo?
Anoniem: 135756 @bresjt19 januari 2010 22:22
@ bresjt
zomaar het beheer van mails uit handen geven
De halve wereld heeft zijn of haar hele ICT infrastructuur ge-outsourced. (niet alleen de mail). Daarbij horen ook overheidsinstellingen. (gemeenten, UWV, provincies...)

Maar met GOOGLE gaat iedereen altijd achter z´n oor krabben.
Het is onterecht.
Wat je zegt klopt van geen kant en men krabt zeker wel terecht achter de oren. Google is een heel ander soort bedrijf dan de bedrijven waar overheidsinstellingen hun ICT diensten aan outsourcen.

Dat outsourcen is vaak ook meer op personeel gebied dan dat men alles bij een ander parkeren. Bepaalde dingen blijven gewoon in-house omdat een lokaal netwerk nou eenmaal sneller is dan wanneer je het ergens extern hebt staan plus dat het risico ook wat lager is (geen internetconnectie en men kan nog blijven werken). Je kunt echter wel dingen bij een ander hosten wat ook vaak gebeurd. Datacentra hebben niet voor niets een bestaansrecht. Daarbij is het echter wel zo dat je kunt kiezen of een andere partij het beheer doet of jij zelf. In dat laatste geval ben jij ook de enige die op die machines kan komen zonder gedoe. Dan heb je je hardware geoutsourced maar de rest weer niet. Zo zijn er nog tig variaties mogelijk waarbij het beslist niet zo is dat de halve wereld de boel outsourced. Het blijkt namelijk vaak niet goed te werken waardoor de kosten vaak ook enorm stijgen. Zo ongeveer 80% van de bedrijven die voor outsourcing gaan komen daar later op terug en maken het weer ongedaan.

Dat Google is echter een heel ander soort bedrijf dan de bedrijven waaraan dingen worden geoutsourced. Die bedrijven hebben als core business het verzorgen van diensten richting klanten. Google heeft dat niet. Bij Google geldt dat ze informatie verzamelen en dat aan de buitenwereld aanbieden. Dit is dan ook een zeer belangrijk verschil omdat dit Google tot een datamining bedrijf maakt i.t.t. de rest. Google kan door hun verzamelwoede daardoor een enorm gedetailleerd rapport maken van een gebruiker, iets wat die andere outsourcing bedrijven niet kunnen. Daarbij komt dat bij Google er contractueel wordt afgesproken dat ze je data mogen doorzoeken om je met gerichte ads te "bestoken" terwijl bij ieder ander outsourcing toko er contractueel geheimhouding wordt vastgelegd. Google is dan ook eigenlijk exact het tegenovergestelde van die outsourcing toko's waar jij op doelt, ook contractueel. Juist door dat gehele verhaal is het niet meer dan terecht dat mensen achter hun oor krabben. Zeker als bewezen is dat Google zich niet houdt aan hetgeen ze riepen (ze houden echt geen individuele data van je bij...een paar jaar later komen ze met een dienst waarmee je kunt zien wat ze exact bijhouden en wat ineens een aantal jaar terug gaat in de tijd...). Google handelt niet vertrouwelijk en dat maakt mensen zeer achterdochtig.
Daarbij komt dat bij Google er contractueel wordt afgesproken dat ze je data mogen doorzoeken om je met gerichte ads te "bestoken" terwijl bij ieder ander outsourcing toko er contractueel geheimhouding wordt vastgelegd.
We hebben het hier over Google Apps Premier of Google Apps Education, daarvoor gelden natuurlijk andere regels dan voor de gratis versies van Googles services.

http://www.google.com/apps/intl/en/terms/premier_terms.html
http://www.google.com/app...erms/education_terms.html
http://www.google.com/privacypolicy.html

Mag je mij aangeven waar zij mogen dataminen op de e-mails en documenten in je Google Apps Premier/Education.

@ppl
Ik zie dat je nog steeds niet bent aangekomen met de tekst waarin staat dat ze de (inhoud) van de e-mails dataminen. Er wordt verder gesproken over persoonlijke data, dat is in ieder geval niet de bedrijfs informatie die in de e-mails staat op een Premier of Education account. Ads staan standaard uit, zelfs als ze aan stonden zou een beetje admin dit direct uitzetten.

Ik ben geheel niet tegen kritiek, maar dan dien je het wel beter te onderbouwen dan onderstaande. Want nu klink je als niet meer dan een bevooroordeelde Google basher.

[Reactie gewijzigd door Cergorach op 23 juli 2024 19:12]

@ Cergorach: Voordat je uberhaupt linkjes gaat spammen is het van groot belang dat je zelf eerst leest wat ze vermelden. Nota bene de eerste en tweede link vermelden het volgende:
1.5. Privacy Policies. Google will comply with the Privacy Policy and the Privacy Notice. Changes to the Privacy Policy and the Privacy Notice will be made as stated in the applicable policy.

# 1.6. Ads.

* a. Default Setting. The default setting for the Services is one that does not allow Google to serve Ads. Customer may change this setting in the Admin Console, which constitutes Customer’s authorization for Google to serve Ads. If Customer enables the serving of Ads, it may revert to the default setting at any time and Google will cease serving Ads.
* b. Generally. Ads will comply with the AdWords Guidelines. Except as stated otherwise under this Agreement, Google will neither contact the End Users directly through email, nor authorize a third party to contact the End Users directly by email, for advertising purposes. If Google is authorized to serve Ads, any revenue generated from the display of Ads will be retained by Google and will not be subject to any revenue sharing.
Puntjes 1.5 en 1.6b zijn niet geheel onbelangrijk en gelden voor zowel de premier als eduction versie.

Helaas gaan heel veel mensen voorbij aan het feit dat ads ook bij de betaalde versie mogelijk zijn. Men lijkt maar niet te snappen dat het standaard een optie is die uit staat maar door de eigenaar aangezet kan worden. In dat geval is het dan ook geen haar beter dan de gratis dienst die ze al aanbieden. Dat levert dan ook meteen een ander probleem op die veel mensen totaal niet lijken te zien: vertrouwen. Google staat bekend om het feit dat ze allerlei data harvesten en daar dan wat mee doen. Je moet je daarmee ook gaan afvragen of de optie "geen ads" ook betekent "geen datamining". Het kan namelijk ook alleen maar een visuele optie zijn waarbij er dus niets aan de onderliggende techniek wordt gedaan. Je ziet dan geen ads maar er vindt wel datamining plaats. Waarom zou je dat willen? Omdat je daarmee nog meer data hebt zodat je andere gebruikers die wel ads gebruiken nog nauwkeuriger de juiste ads toe kunt schuiven.

Je laatste link is overigens de leukste, daarin staat juist expliciet gespecificeerd wat er allemaal gelogd wordt. Dat heeft dan ook vrij weinig met ads te maken. Juist die privacy policy is vaak het probleem bij Google diensten en ook de reden waarom mensen er zo fel op tegen zijn. Die privacy policy is nou juist hetgeen wat laat zien dat je bij Google contractueel vast legt dat ze je data mogen doorzoeken (zie punt 1.5 in het citaat).

Men moet een stuk verder denken dan hun neus lang is. Het gaat hier nog altijd om een bedrijf wat een business model heeft gebouwd om het verzamelen van data. Het gaat niet om het weergeven van ads maar om de achterliggende data verzameltechniek. Het gaat hierbij dan ook om het vertrouwen van mensen in die diensten en die is niet hoog als men allerlei data van je verzameld. Dat hebben mensen liever niet.

@Dutchy_: zoals je aan de links die Cergorach geeft al hebt kunnen zien is dat niet waar en valt het juist wel 1 op 1 over te nemen.

@RielN: bij Google is het allemaal maar gissen en zal het erg lastig zijn om dit soort dingen technisch uit te schakelen. Hun hele hebben en houden drijft op dat gegevens verzamelen. Bij outsourcing firma's is dat niet zo, die bieden gewoon een omgeving aan. De contracten die je met die firma's afsluit zijn ook anders van opzet omdat daar vaak harde afspraken in staan over dingen als availability en geheimhouding. Daarmee heb je een juridische afdekking van bepaalde zaken gerealiseerd. Ik kan me voorstellen dat bij sommige omgevingen dit een vereiste is, niet alleen van het bedrijf zelf maar ook van een keurmerk of zelfs de wet.

Op moment dat je mailserver op kantoor niet geweldig is en er sprake is van middelmatig systeembeheer dan is daar de kous niet mee af. Dan is er namelijk ook sprake van een middelmatige bedrijfsvoering door o.a. de directie. Het is namelijk het bedrijf zelf die de systeembeheerders aanstelt en het is het bedrijf zelf die ze een budget geeft. Daarbij is het ook het bedrijf zelf die ze opdraagt wat wel en niet mag. Systeembeheerders zijn dan ook in 99% van de gevallen echt loonslaafjes die doen wat hun opgedragen wordt. Je spullen outsourcen gaat dat echt niet oplossen. Het probleem met outsourcen is ook dat je dan alles uit huis plaatst qua kennis en dat je niet de enige klant bent. Dat laatste heeft als gevolg dat als er een storing is je gewoon de volgende in de rij bent. Je kunt dan een terugval in service ervaren. Outsourcing is niet altijd een slimme actie en al helemaal geen oplossing voor slecht systeembeheer. Als je dat laatste hebt moet je gewoon mensen eruit knikkeren en nieuwe mensen er voor in de plaats zetten. Daarnaast zijn er ook andere manieren mogelijk om de boel te verbeteren zoals het investeren in ict wat vaak niet gebeurd.
@Cergorach:
De ads die worden weergegeven worden op basis van de inhoud van whatever er daar staat weergegeven. Als je ads aan zet heb je datamining zodat Google specifieke ads die bij de content van je mailtje past kan weergeven. Zo werkt dat in zowel de gratis als de overige versies en bij praktisch alle Google diensten waar die ads worden gebruikt (zelfs hier op tweakers.net is dat het geval). Dat verhaal heb ik er niet bij gezet omdat ik er vanuit ga dat je weet hoe het in elkaar steekt. Kennelijk heb ik me daar in vergist.

Een beetje admin van een universiteit weet hoe lastig geld verkrijgen is en dat ieder jaar het geldpotje voor wetenschappelijk onderzoek slinkt. Universiteiten zijn dan ook uiterst creatief in het vinden van geld. Het is niet voor niets dat hogescholen wat trucages gingen uithalen met uitwisselingsstudenten wat toen ook onderzocht is. Vanuit dat licht bekeken is het niet raar dat een universiteit de ads toch aan zet. Dat is niet uit kwaadheid maar gewoon omdat ze een extra manier zien van geld binnenkrijgen om zo hun begroting sluitend te krijgen. De kans is misschien klein dat men het doet maar hij is wel aanwezig. Je moet ook niet verwachten dat je hier de garantie kunt geven dat men dit niet doet, dat zou nogal naïef zijn. Overigens staan admins niet aan het hoofd van de universiteit en hebben ze derhalve dan ook maar te slikken wat de big boss hun opdraagt (zwart-wit gezien). Ze moeten soms dingen doen die ze liever niet doen zoals ads aanzetten.

Ik kan verder prima tegen kritiek en het is ook meer dan prima dat je er mee aan komt zetten maar wat ik van jou zie is nou niet erg overtuigend dat Google niet bezig is met datamining. Het is namelijk niet alleen maar een paar kleine dingetjes waar jij nu op wijst maar het gaat om het totaalplaatje. Dat is iets wat ik nu volgens mij al voor de 3e of 4e keer duidelijk probeer te maken. Dat is iets wat je namelijk niet alleen richting mij duidelijk moet maken maar vooral ook richting potentiële klanten. Waar heb ik de garantie van Google dat zij op geen enkele wijze datamining doe ook wanneer ik de ads aan zet? Tot dusver ben je met absoluut niets gekomen dat die garantie geeft, het blijft bij jou maar steken op "geloof Google maar op hun blauwe ogen". Voor mensen die een beslissing moeten maken is dat bij lange na niet voldoende en eerder doorslaggevend om Google vooral links te laten liggen. Zolang je die niet kunt geven en je op het niveau van "blauwe ogen geloven" blijft ben je imho niet meer dan een Google-fanboy. Je moet in deze de boel ook eens met andere ogen bekijken, wat objectiever en minder naïef dan je nu doet.
@ppl
Google Apps is gewoon een dienst die Google levert aan klanten. Ik weet de details niet van wat er in het contract met deze universiteit staat, maar ik vermoed dat daar in staat dat er geen advertenties getoond worden.

Wat jij hier zegt over Google geldt voor hun gratis diensten, dit is niet zomaar 1 op 1 over te nemen naar hun betaalde diensten.
Ok, en waar haal jij je laatste stelling vandaan? Ik zou, zakelijk gezien, JUIST google vertrouwen. Waarom zou ik een andere partij meer vertrouwen?

Naar mijn idee handelt Google zeer vertrouwelijk en is het zakelijk gezien een zeer interessante partij om je emailgedoe te outsourcen. Als ik bekijk wat voor hopeloze brok ellende die exchangeserver bij ons is voor 100 werknemers kan ik niet wachten tot we ook om gaan.

bovendien is de veiligheid op onze eigen server door een middelmatig systeembeheer ook ver te zoeken. Ik gebruik daarom ook liever ... google op mijn eigen domein.
Idd. Kijk, leuk en aardig als je Google wilt gebruiken persoonlijk. Ieder zijn ding.
Maar als je het móet gebruiken omdat je Uni dat doet. Tsja, dat is een ander verhaal.

Ik zou het iniedergeval niet willen. Google is mij iets te privacy onveilig.
Tja, als je het artikel zou lezen, zou je zien dat het niet moet ;)

"De studenten kunnen desgewenst ook weer terug naar de interne mailvoorziening van de universiteit. De studenten die bij Gmail blijven, krijgen evenveel opslagruimte als de reguliere Gmail-gebruikers: momenteel ruim zeven gigabyte. Medewerkers blijven de mailomgeving met Exchange en Outlook gebruiken. Zij hebben momenteel 200MB opslagruimte per persoon tot hun beschikking; dat wordt later dit jaar opgehoogd naar 2GB."

En op je werk heb je toch ook geen keuze (meestal). En het kan toch stukken slechter dan gmail me dunkt.

Bovendien, heb jij grondige bewijzen dat google privacy onveilig is? Heb je de terms and agreement al gelezen? Gmail is niet meer in beta dus is nu afhankelijk van de wet. Denk je niet dat er in zo'n contract tussen de uni en google enorme clausules over de privacy staan. En denk je dat google miljoenenclaims gaat riskeren om te publiceren wanneer jij les hebt...

Wist je zelfs dat je in live wel het IP-adres van mensen kan zien die jou iets sturen, maar in gmail niet omdat ze de privacy van de zender willen behouden.

Het is altijd leuk om mee te roepen hoe google alles over je weet. In theorie kan dat ja. Als je in de IT-gezondheidszorg werkt bv, kan je ook heel veel gegevens opvragen van mensen. Tot er een intern onderzoek komt, of iemand opvraagt wie zijn gegevens heeft geraadpleegd. En dan mag jij ander werk gaan zoeken en mogelijks mag je nog een rechtszaak verwachten ook.
Bovendien, heb jij grondige bewijzen dat google privacy onveilig is? Heb je de terms and agreement al gelezen? Gmail is niet meer in beta dus is nu afhankelijk van de wet.
Zie de privacy policy van Google, diverse nieuwsberichten (bijv. over het anonimiseren, de rechtszaken tegen ze, etc.) en de policies van de diverse diensten die ze aanbieden. Er is niets wat boven de wet staat, of je er nou een beta sticker op plakt, jezelf parlementslid of kamerlid noemt of dat je de koningin zelf bent. Gmail heeft dus altijd al moeten voldoen aan de wetgeving, ook in het beta stadium. Het enige voordeeltje wat ze met die beta sticker hadden was dat men daarmee de garantie op een goede werking wat af konden schuiven en dat mensen dit ook door hadden. Dat wil een dienst soms wel laagdrempeliger maken.
Er staat toch duidelijk in de privacy policy dat hun gegevens niet doorgespeeld of verkocht worden aan derden, behalve bij wettelijk onderzoek. Ik zie je punt dus niet in. Na x maand worden de zoekgegevens ge-anonimiseerd, zoals gebruikelijk met zo'n informatie.

Het enige wat gebeurt, is een programma (onafhankelijk van een persoon) die de advertenties toont volgens jouw interesses. Dit schendt helemaal niets van je privacy.

Ik kan hier op het werk ook gevoelige gegevens opvragen over alle belgen. Maar als ik daar geen toestemming voor krijg en het niet via de officiele procedure ga, dan hangt mij een zware boete boven het hoofd. Wil dit zeggen dat mijn bedrijf spioneert over alle Belgen, natuurlijk niet. Wij kunnen dat in theorie, maar je moet het maar eens proberen... Dit is hetzelfde voor google.

Ivm beta, je hebt natuurlijk gelijk dat die ook aan de wet moet voldoen. Het verschil is wel dat je met een beta altijd mag melden dat het gaat om een test en dat de gegevens gebruikt zullen worden voor het vinden van fouten/optimaliseren van de toepassing enzo.

Als jij echte gegevens gebruikt op een test-server is dat jouw fout. (er van uitgaande dat de terms and agreement dit niet opvangt).
Maar als je het móet gebruiken omdat je Uni dat doet. Tsja, dat is een ander verhaal.
Dat gebeurt heel erg vaak, ik weet nog dat ik bijvoorbeeld spss moest gebruiken, dat draaide absoluut niet stabiel op wine en dus moest ik ergens een licentie van windows voor halen.
Ik moet ook producten gebruiken waar mijn werkgever voor gekozen heeft. Dat wil nog niet zeggen dat je daarnaast niet je eigen privémailaccount kunt gebruiken waarin je al je privacygevoelige zaken kunt afhandelen.
Het idee is natuurlijk dat dat niet meer hoeft, lijkt me. Als dat de consequentie zou zijn van het overstappen zou de UU geen goede zet doen.

Maar het zou best kunnen dat we hier in dit topic al grondiger nagedacht hebben dan de IT-staff van de UU. "Goh laten we overstappen, gmail kan alles wat wij ook kunnen maar dan goedkoper, we moeten met onze tijd meegaan weetjewel, modern! Ja, van die zoekmachine ja! Jaah, die doet ook mail. Heb ik zelf allàng joh! Wist je dat niet? Ja, 20 gig opslag, ik heb noooit meer mailbox vol! Wow, echt niet? Nee! Klinkt goed zeg!!".

Mailbox vol is binnen uni's en hogescholen wel een gigantisch probleem, ik hoor daar werkelijk elke docent over zeiken. Onbegrijpelijk, want wat kost een MB nou, nowadays. Als dat probleem ondervangen wordt door een overstap gaan een hoop mensen -erg- blij worden.

Edit: ik moet iets beter lezen... 't gaat in eerste instantie om de studenten.

[Reactie gewijzigd door Znorkus op 23 juli 2024 19:12]

Google schend geen privacy regels, ze laten je enkel content zien die gebaseerd is op de informatie die jij bij hun hebt staan. Er zullen dus geen personen naar jou informatie kijken, tenzij dit op verzoek van een gerechtelijk bevel is. Maar in geval van een gerechtelijk bevel kan je ook je exchange server overdragen aan justitie.

Wij overwegen het ook serieus om google te gaan gebruiken voor de mail diensten. Het is veel goedkoper en veel georganiseerder dan Exchange met de instant zoekfunctie en goede kalender. De functionaliteit is op sommige punten iets minder maar die gebruiken wij niet. Wij hebben zo'n 250 mailboxen.
Daarbij is veel meer compatibel met mobiele platformen dan Exchange Activesync. Android is een zeer volwaardige vervanger van de windows mobile toestellen.
Dat klopt volgens mij niet helemaal, de advertenties welke je ziet zijn vaak gerelateerd aan de inhoud van je e-mails. Let hier maar eens goed op! Dit is mij al een aantal malen opgevallen.
Praat je b.v. over een merk in je mails zie je ineens dat merk voorbij komen in de reclame. Praat je over vakantie zie je ineens vakantie reclame etc.. Het viel mij en een aantal collega`s iig op.
Klopt, maar dan is zijn stelling nog steeds juist, geen mens die er naar kijkt, slechts geautomatiseerde systemen.

Daarnaast wordt bijna overal je mail gescand, voor bijvoorbeeld om te checken of het spam is.

Daarnaast ben ik ook een groot fan van gmail, het is echt snel, de zoek functie werkt geweldig, en de sync met android is helemaal super (push mail). Ook de kalender is erg overzichtelijk en werkt erg fijn.

Edit: Reactie op Passkes

[Reactie gewijzigd door Sh4wn op 23 juli 2024 19:12]

Precies, dit heb je toch anders altijd, of je nu bij google zit, of bij hotmail of weet ik veel wat, er zit altijd een bedrijf achter, en die zullen echt niet je email zomaar inkijken!
Bor Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod @mickje1219 januari 2010 21:51
Precies, dit heb je toch anders altijd, of je nu bij google zit, of bij hotmail of weet ik veel wat, er zit altijd een bedrijf achter, en die zullen echt niet je email zomaar inkijken!
Grappig gezien Google dit (zeker bij de gratis Gmail variant) wel doet om gepersonaliseerde reclame voor te schotelen. Al dan niet geautomatiseerd "leest" men de inhoud en context om deze op te slaan en te verwerken / te koppelen met andere systemen.
[...]


Grappig gezien Google dit (zeker bij de gratis Gmail variant) wel doet om gepersonaliseerde reclame voor te schotelen. Al dan niet geautomatiseerd "leest" men de inhoud en context om deze op te slaan en te verwerken / te koppelen met andere systemen.
Elke software "leest" de inhoud uit een database om het vervolgens te tonen op je scherm. Het enige wat Google extra doet is tijdens deze actie een algoritme uit te voeren dat aan de hand van deze data relevante banners laat zien. Daar komt geen mens aan de pas. Dus wat is het verschil?
Anoniem: 318631 @mickje1220 januari 2010 11:37
Ik denk eerlijk gezegd dat de kans groter is dat als je het in eigen beheer houdt een systeembeheerder of stagiair systeembeheerder eerder in de mails gaat kijken dan bij een Google of andere grote organisatie. Hoe dichter je bij de mail-eigenaar staat hoe interessanter het wordt ten slotte....
inderdaad, en als ik me nog goed een nieuwsbrief herinner waar dit volgens mij al een half jaar geleden vermeld werd zouden wellicht afspraken gemaakt worden over advertenties. Dus geen reclame tegen wellicht een vergoeding.

offtopic: Ik heb overigens al op dag 1 van m'n studie mijn solismail geforward naar m'n gmail, toen mochten we maar van 50mb gebruik maken.
Dat klopt volgens mij niet helemaal, de advertenties welke je ziet zijn vaak gerelateerd aan de inhoud van je e-mails.
De e-mail wordt wel doorzocht om gerichte advertenties te kunnen plaatsen, maar hier komt geen mens aan te pas en er is ook niemand die jouw mail leest om de advertenties te kunnen maken.

In principe wordt jouw mail alleen gescand om te zoeken naar overenkomsten met keywords waarop advertenties verkocht zijn. Op het moment dat jij een mail ontvangt over het onderwerp 'computers' en er zijn advertenties met keyword 'computers' zal er een match gemaakt worden. Ruwweg gebeurt dat als volgt: ieder woord uit jouw mail wordt naast de advertentie-keyword-lijst gelegd en bij een match zal de bijbehorende advertentie getoond worden - hierover is men bij Google vanaf dag nul heel duidelijk geweest, waarbij men ook aangegeven heeft dat er verder niemand jouw mail bekijkt oid...
@LP: en ondertussen wordt wel AL die gescande informatie uit die mailsverwerkt om er een zorgvuldig profiel van te bakken zodat ze bij Google precies weten hoe jij bent. Oftewel jouw privacy ligt steeds meer op straat.
Door voor Gmail te kiezen maakt de Uni van Utrecht IMO een kapitale blunder.
Anoniem: 44174 @2677919 januari 2010 21:20
Kapitale blunder? Nee juist niet, dit is veel goedkoper en met duidelijke privacy voorwaaren.
Bor Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod @Anoniem: 4417419 januari 2010 21:54
Khildin doelt zo te lezen niet direct op het geld wat nodig is om het uit te besteden maar wel op de omvang van het privacy aspect. Dit laatste is zoals eerder aangegeven bij dit soort SaaS oplossing nauwlijks controleerbaar.
Door voor Gmail te kiezen maakt de Uni van Utrecht IMO een kapitale blunder.
Op het moment dat de universiteit een goede overeenkomst, ook op het gebied van de privacy, gesloten heeft met Google maakt ze helemaal geen kapitale blunder.

Ik geef direct toe dat ik niet weet welke overeenkomst er gesloten is, maar aan de andere kant is er niet direct een reden om aan te nemen dat de privacy van de studenten door deze onvereenkomst geschonden wordt.

(Tenzij jij natuurlijk meer gegevens hebt die Google in dit geval wel belasten...)
Kijk eens hier zou ik zeggen: http://www.google.com/a/help/intl/nl/edu/index.html


meteen eens even gekeken naar de te behalen besparingen.. maar die vergelijking is volslagen idioot. Vul eens 2500 gebruiker sin en je hebt een megaserver park nodig volgens Google met 110.000 euro aan configuratiekosten.
Ik hoop dat de UVU wel wat serieuzer te werk is gegaan. met dit type vergelijkingen maakt google zich volstrekt ongeloofwaardig.

[Reactie gewijzigd door SED op 23 juli 2024 19:12]

@LP: en ondertussen wordt wel AL die gescande informatie uit die mailsverwerkt om er een zorgvuldig profiel van te bakken zodat ze bij Google precies weten hoe jij bent. Oftewel jouw privacy ligt steeds meer op straat.
Bij Google is op straat? Alsof iedereen nu jouw profiel met al die verzamelde info via hun zoekmachine...
Zij weten helemaal niet hoe IK ben. In het ERGSTE geval weten ze ... kan de machine redeneren welke interesses studentnummer xxxxxx heeft, of achternaampje xxxxx. Voor Google hangen hier géén persoonsgegevens achter.

Ik gebruik zelf google apps om al mijn mail op een punt bijelkaar te brengen: mail.mailorganiser.com ;) Het werkt echt i-d-e-a-a-l.
Anoniem: 207684 @2677920 januari 2010 10:14
Ik denk dat de universiteit wel wat meer nagedacht heeft en meer onderzoek heeft gedaan over deze switch naar Gmail. Ongetwijfeld meer dan jij over dat berichtje van jou.
@Passkes: Dat zegt ie ook gewoon, content gebaseerd OP je mails, dat wil nog niet zeggen dat je privacy in gevaar is!
Klopt maar volgens mij is dat meer een soort realtime filter dan dat je mail nou echt inhoudelijk wordt gekoppeld aan een soort profiel. Maar misschien ben ik ook wel te naïef met mijn gmail.
Dat is een stukje javascript wat sleutelwoorden doorstuurt en daar vervolgens inhoud aan koppelt. Geen mens die het te zien krijgt (alleen computers).
Zelf gebruik ik ook Google Docs, en moet zeggen dat het e-mail en kalender gedeelte zeer goed functioneert en synchroniseert. Voor 40 euro per licentie echt geweldig, voor 25GB opslag.

De rest 'Google Online Office' is wel erg beperkt, maar voor de meeste simpele documenten voldoende. Bij goed gebruik van deze office suite, is het makkelijk om online samen te werken (zie ook Google Wave) en geen papier spoor na te laten.

Gelukkig kan je sinds kort ook bestanden uploaden die niet worden ondersteund. Synchronisatie van bestanden on- en offline is sinds vandaag mogelijk voor 9 dollar per jaar (memeoconnect.com).
Bor Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod @Team-RiNo19 januari 2010 21:48
Google schend geen privacy regels, ze laten je enkel content zien die gebaseerd is op de informatie die jij bij hun hebt staan.
Waarvoor het nodig is kennis te nemen van de inhoud en context van de e-mail om deze informatie vervolgens ongevraagd te linken met andere systemen die jou persoonlijk op jou toegespitste reclame (bij de gratis variant in ieder geval) voorschotelen. Privacy issue ten voeten uit, zeker omdat niet duidelijk is met welke systemen deze informatie nog meer gekoppeld word.
Betaalde Google Apps laat geen advertenties zien binnen jouw mailbox.
Waarom kijk je niet naar Lotus Live. Zelfde functionaliteiten als bij Google, maar tegen een lager prijskaartje.
Of Rackspace Email, waar mijn bedrijf erg tevreden mee is.
Ze schenden niks maar besef wel dat Google het wel gebruikt om je profiel verder te verfijnen. Google mag informatie die het verzamelt wel gebruiken. Als je op een gegeven moment problemen krijgt met Google dan zit je er wel met handen en voeten aan vast. Reken er niet op dat je de mail dan zo kan porteren naar de service van MS of naa je eigen exchange mail.
@teigetje!: Google maakt er net een punt van dat je je gegevens die bij hen staan makkelijk kan weghalen om ergens anders naartoe te gaan. Hun motto is zo'n beetje dat ze de klant willen behouden omdat ze beter zijn, niet door vendor lock-in.
zie http://www.dataliberation.org/

Verder kunnen ze inderdaad mijn profiel wel verfijnen, maar een internet zonder reclame zie ik niet dadelijk gebeuren (tenzij alles betalend wordt), en als ik dan toch reclame moet zien, dan liever relevante en niet opdringerige reclame zoals Google dat doet. Dat moet zowat de enige reclame zijn waarop ik al eens effectief klik omdat er iets interessants tussen zit.

Heel het gedoe over vertrouwelijkheid van je e-mails vind ik sowieso onzin... Als je vertrouwelijke gegevens wil versturen, gebruik je encryptie op je e-mail, of verstuur je het helemaal niet via e-mail, aangezien dit - zoals ook al door anderen aangehaald - een inherent onveilig medium is.

[Reactie gewijzigd door GORby op 23 juli 2024 19:12]

Google schend geen privacy regels, ze laten je enkel content zien die gebaseerd is op de informatie die jij bij hun hebt staan.
Geen VS privacy regels, het is een bedrijf uit de VS dat zich aan deze regels houd. Het land waar ze ook de patriot act hebben.
Wij overwegen het ook serieus om google te gaan gebruiken voor de mail diensten. Het is veel goedkoper en veel georganiseerder dan Exchange met de instant zoekfunctie en goede kalender.
Als ik een bedrijf zou hebben waar informatie rond gaat die vertrouwelijk is zou ik het niet aan Google toevertrouwen.

Als universiteit zou ik het ook niet doen. Aan een beetje universiteit wordt vaak ook belangrijk onderzoek gedaan. Dit wil je ook niet vroegtijdig op het internet hebben.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 112442 op 23 juli 2024 19:12]

Als universiteit zou ik het ook niet doen. Aan een beetje universiteit wordt vaak ook belangrijk onderzoek gedaan. Dit wil je ook niet vroegtijdig op het internet hebben.
Medewerkers blijven op het eigen systeem. Dus het echte onderzoek komt (als het goed is) niet in de gmail accounts.
Ik ben het helemaal met je reactie eens. Ik ben momenteel verantwoordelijk voor programmatuur voor een onderzoeksgroep hier op een universiteit en ik moet er niet aan denken dat ik onze interne communicatie, inclusief PhD papers en proposals, op externe apparatuur zou hosten. En dan zeker niet bij Google vallende onder VS regelgeving.
Als universiteit zou ik het ook niet doen. Aan een beetje universiteit wordt vaak ook belangrijk onderzoek gedaan. Dit wil je ook niet vroegtijdig op het internet hebben.
Het is ook uitermate aannemelijk dat ze dat niet in overweging genomen hebben (en niet naar de licentievoorwaarden gekeken hebben). :z

[Reactie gewijzigd door Aham brahmasmi op 23 juli 2024 19:12]

Geloof me, als student en stage medewerker van de UU, denk ik serieus dat de ICT afdeling hier totaal niet bij stilstaat. Die leven hier echt compleet op hun eigen eiland, met geen flaauw idee van de wetenschap. Ik heb hier ook mijn vraagtekens bij. (ook aangezien wij nog niets van de universiteit gehoord hebben, en juist net gemigreerd zijn... (daar zijn de kinderziektes nog niet uit, maar afdeling werkverschaffing verzint meer de volgende migratie...)
Ik heb hier al een jaar geleden bericht over gehad, als faculteitsraadslid. Wij hebben hier ook bezwaar tegen aan getekend, gelukkig was er toen opeens de mogelijkheid om weer over te stappen naar het eigen systeem. Nu maak ik de migratie als student hopelijk niet meer mee, maar ik zou meteen weer overstappen naar het UU systeem. Mijn scriptieinformatie is veel te gevoelig om met gmail te versturen.
Mijn scriptieinformatie is veel te gevoelig om met gmail te versturen.
Mail gaat als text over het internet. Als jou scriptieinformatie gevoelig is, zal ik maar eens beginnen met me zorgen te maken over al die mensen die jou emails onderweg kunnen onderscheppen. Google heeft er belang bij om zorg te dragen voor de privacy van hun gebruikers. Komt er gevoelige informatie op straat te liggen waarbij het lek terug te voeren is naar misbruik door Google kan Google Gmail wel sluiten. Het privacy vraagstuk bij Google is meer dat ze "alles" van je weten en dus een compleet profiel van je hebben. Niet dat ze rechtstreeks informatie uit mails jatten.
Dan moet je je mails wel encrypted gaan versturen dan. Want e-mail is unencrypted en erg makkelijk af te vangen!
Geloof me, bepaalde (infectie/medische) onderzoeken op de UU, zijn zeker interessant onder de patriot act, ook zonder alu hoedje...
Het lijkt me ook niet dat inhoud van gmail / googledocs op internet beland...als dat zou gebeuren denk ik dat Google allang een heel groot probleem had.

Hoewel ik de details van de patriot act niet ken kan ik me het volgende scenario echter wel voorstellen:

1) UU onderzoeker is bezig met veelbelovend onderzoek m.b.t. preventieve medicijnen voor miltvuur ofzo, en mailt hier uitgebreid over.
2) i.h.k.v. patriot act wordt dit verkeer allemaal op keywords, en bepaald behaviour gescant door NSA of bij welke organisatie in de VS de uitvoering dan ook ligt.
3) veelvuldig gebruik van terme miltvuur (anthrax) etc. triggert nader onderzoek (door een persoon) bij NSA.
4) Deze medewerker van NSA ziet dat het netjes onderzoek is, en niet terrorisme gerelateerd.
Nu kunnen er 2 dingen gebeuren:
5a) De medewerker van NSA markeert dit verkeer als OK, en gaat verder met zijn werk.
5b) De medewerker van NSA (op eigen initiatief, of in opdracht) denkt: "Dit is best interessant voor defensie" en geeft alle info door aan de R&D afdeling van defensie, die het gebruikt om medicijnen tegen miltvuur te ontwikkelen en/of hun eigen biologische wapens te verbeteren.

Dus Google kan met de beste bedoelingen zo integer willen zijn met de hun toevertrouwde data, vanwege wettelijke verplichtingen die zij hebben kan er buiten hun invloed om best "misbruik" worden gemaakt van deze informatie.

Nogmaals: ik zou niet weten of het precies zo werkt onder de patriot act, maar het klinkt niet als een volkomen belachelijk scenario.
Bor Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod @DeadKennedy21 januari 2010 19:48
Als wetenschapper zou ook jij moeten weten dat alles afhangt van een goede risico analyse. Nu doe je alle privacy bezwaren van de hand en flame je naar de mensen die wel privacy issues zien als aluminium hoedjes denkers. Erg jammer en getuigenis van weinig inlevingsvermogen. Dat er in het verleden geen lek is geweest bij Google geeft natuurlijk niet aan dat dit er niet kan komen. Bovendien weet ik niet of het issue van lekken naar 3en anders behandeld moet worden als het data minen van Google. Ook daar zit een behoorlijk privacy vraagstuk zoals nu wel duidelijk mag zijn.
Maar als universiteit zomaar het beheer van mails uit handen geven? Ik vind het toch bizar. De capaciteit van google is groter, maar hoe zit het met privacy regelingen en zo?
Op het moment dat er een overeenkomst tussen Google en de universiteit gelsoten is, zal het privacy-verhaal er wel anders uitzien dan bij een gratis GMail-accountje.

Ik weet niet hoe het verder geregeld is voor een betaalde Google Mail omgeving, maar als men hier niet de juiste hoeveelheid privacy aan kan bieden zou men als universiteit toch naar alternatieve oplossingen moeten zoeken. Maar waarom zou ik betalen als zaken als het 'niet tonen van reclame' en 'privacy' niet goed geregeld zijn?

Aan de andere kant moet je niet vergeten dat mail per definitie niet versleuteld is o.i.d. en je dus altijd al op moet letten met privacy-gevoelige zaken...
Op het moment dat je als student de mailservice van de universiteit gebruikt, dan kunnen (theoretisch) de systeembeheerders van de uni gewoon meekijken. En aangezien deze mensen een stuk dichter bij je staan, kun je je mail beter bij een anonieme amerikaanse admin met miljoenen accounts onder zich hebben staan, lijkt de kans dat hij het gaat lezen een stuk kleiner.

Maar ja, wie heeft er nou email die zo geheim en interessant is dat iemand er hele inboxen voor af wil gaan spitten.

Als je zo paranoia bent zit er niks anders op dan volledige, losstaande encryptie gebruiken, of je eigen server runnen (wel aan denken om een paar haren over de kast te plakken, je weet nooit of iemand hem open wilt schroeven)
Bor Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod @Omegium19 januari 2010 21:58
Op het moment dat je als student de mailservice van de universiteit gebruikt, dan kunnen (theoretisch) de systeembeheerders van de uni gewoon meekijken. En aangezien deze mensen een stuk dichter bij je staan, kun je je mail beter bij een anonieme amerikaanse admin met miljoenen accounts onder zich hebben staan, lijkt de kans dat hij het gaat lezen een stuk kleiner.
Dit punt is al eerder aangehaald en wat mij betreft gewoon niet waar. Een sleutelwoord hier is controle. Het is niet alleen makkelijker om een beperkte mensen te controleren dan een grote groep maar ook vele malen makkelijker om de implementatie en naleving van regels te controleren bij een interne eigen oplossing dan bij de uitbesteding aan een 3e partij waar je per definitie geen tot weinig inzicht hebt in technische oplossing, naleving afgesproken regels etc.

Ik vind het ook jammer dat het privacy vraagstuk gelijk weer als paranoia afgedaan word. Dat jij weinig om jouw eigen gegevens lijkt te geven wil niet zeggen dat iedereen daar zo over denkt. Jammer dat je met zo'n dooddoener komt.
Wat jij zegt is anders ook niet waar hoor. Het is als individu ook niet mogelijk om de gedragingen van het systeembeheer van de universiteit te controleren, evenmin als je Google kan controleren. Wel ben je voor Google aanzienlijk anoniemer dan voor een universiteit, dus vanuit een puur praktisch oogpunt denk ik dat je bij Google beter af bent.

En mijn dooddoener ter zijde (waar je op zich wel een punt hebt), het blijft een feit dat je geen externe diensten moet gebruiken als je zo op je privacy gesteld bent, en dat dan je eigen services draaien de enige optie is. Binnen iedere organisatie kunnen rotte appels zitten.
[...]


Ik weet niet hoe het verder geregeld is voor een betaalde Google Mail omgeving, maar als men hier niet de juiste hoeveelheid privacy aan kan bieden zou men als universiteit toch naar alternatieve oplossingen moeten zoeken
Er wordt gebruik gemaakt van Google Apps for Education. Als ik mij niet vergis is dat gratis voor Scholen. Scholen kunnen dit aanvragen, net als sommige projecten die te maken hebben met onderwijs. Zolang je voldoet aan de voorwaarden kan je zo van gratis naar Education (dus ook gratis maar wel met meer mogelijkheden) omgezet worden.

Ik heb het zelf ook eens geprobeerd voor een project van school maar google accepteerde ons niet omdat we niet zelf een school waren. Dan maar op de gratis google Apps gebleven :)
[...]


Er wordt gebruik gemaakt van Google Apps for Education. Als ik mij niet vergis is dat gratis voor Scholen. Scholen kunnen dit aanvragen, net als sommige projecten die te maken hebben met onderwijs. Zolang je voldoet aan de voorwaarden kan je zo van gratis naar Education (dus ook gratis maar wel met meer mogelijkheden) omgezet worden.

Ik heb het zelf ook eens geprobeerd voor een project van school maar google accepteerde ons niet omdat we niet zelf een school waren. Dan maar op de gratis google Apps gebleven :)
INderdaad. En die gratis google apps heeft reklame, de betaalde varianten (Waaronder 'For Education', hoewel er in een dergelijk geval geloof ik niet daadwerkelijk betaald wordt) niet.
Nochtans wordt dit vaker gedaan. Op mijn vorige hogeschool hadden ze een deal met live.com (met MS dus) en mijne huidige school gebruikt ook Gmail. Bij scholen gaat het vaak om grote hoeveelheden actief gebruikte mailboxen.
de privacy was volgens mij hier op de RUG een van de hoofdargumenten om gmail niet te gebruiken ipv studentmail
ook niet als backup toen het systeem een aantal weken op z'n gat lag
Er bestaat zoiets als briefgeheim, en dat is ook van toepassing op e-mail. Een bedrijf van het kaliber Google zou er NOOIT mee wegkomen als ze dit aan hun laars zouden lappen.

Dat risico willen ze nieteens lopen, Gmail is na de zoekmachine de grootste bedrijfstak die ze hebben.

[Reactie gewijzigd door mcDavid op 23 juli 2024 19:12]

Anoniem: 169504 @bresjt20 januari 2010 14:41
Altijd dat gejank over privacy. Ik vraag me af waar die paranoïde onzin vandaan komt als het over Google gaat. Wat heb je te verbergen, serieus.
Uit de voorwaarden van Google voor zakelijke klanten:

2.1: ...Als de Klant het weergeven van Advertenties inschakelt via de Beheerinterface, geeft de Klant Google toestemming advertenties weer te geven.

Er verschijnen dus alleen ads als de Universiteit daarvoor kiest. Of de mail machinaal gelezen wordt als er geen ads moeten worden vertoond wordt mij niet duidelijk.

2.2: ...Gegevens die door Google worden verzameld, kunnen worden opgeslagen en verwerkt in de Verenigde Staten of in elk ander land waarin Google of ...
Door gebruik te maken van de Services geeft de Klant toestemming voor dergelijke overdracht, verwerking en opslag van gegevens.
Alleen de Klant is verantwoordelijk voor het controleren, beantwoorden en op andere manieren verwerken van e-mailberichten die worden verzonden naar de e-mailaliassen 'abuse' en 'postmaster' voor de Domeinnamen van de Klant. De Klant erkent echter en stemt ermee in dat Google mogelijk ook e-mailberichten controleert, beantwoordt of op andere manieren verwerkt die worden verzonden naar dergelijke e-mailaliassen voor de Domeinnamen van de Klant.


Dit is twijfelachtig, hoewel Google waarschijnlijk automatisch afhandeling van de postmaster adressen bedoelt (SMTP RFC eis).

9 Eigendom; Beperkt gebruik. ..., uitgezonderd het feit dat Google geen eigenaar is van de inhoud van de Klant of de inhoud van eindgebruikers of
derden en/of gegevens die als onderdeel van de Service worden gebruikt, met inbegrip van de inhoud van berichten die als onderdeel van de Service
worden weergegeven.


En hier is dan weer de eigendomsvraag; voor zakelijke klanten geldt dat de inhoud eigendom van de klant is.

Ergo: zakelijk ben je beter af bij Google dan privé O-)
Zeer zeker niet, ik zag hier een leuk verhaaltje over een 16 core bak met 128GB geheugen en 8 virtual machines:
http://blogs.vmware.com/p...08/02/16000-exchange.html

Kregen ze 16.000 Mailboxen op aan de praat met exchange, we hebben over 45.000 mailboxen dus minstens drie van die bakken (je moet ook nog reserve hebben, dus zal nog wel een machine zijn). En ik denk dat je hier niet 45.000 mailboxen met 25GB each op kan draaien.

De kans is zelfs zeer groot dat de universiteit er niet voor hoeft te betalen (het is een school en zou onder de non-profit/scholen actie van Google kunnen vallen).

Edit: Ik lees met m'n neus, Google Apps Education heeft inderdaad 'slechts' 7GB per account, Google Apps Premier heeft 25GB per account. Dat er minder in gebruik wordt genomen (2GB volgens het artikel), is natuurlijk weer een ander verhaal.

Verder kosten beheerders een hoop geld, GAE is gratis.

[Reactie gewijzigd door Cergorach op 23 juli 2024 19:12]

Nounou, niet overdrijven; 45000 mailboxen met 25gb each?

A: 25gb werd niet aangeboden wat ik uit het nieuwsbericht begrijp, maar 200mb.

en B: het is een capaciteit welk door vele gebruikers niet behaald wordt. Neem bijvoorbeeld gmail, geeft 7GB maar na 5 jaar gebruik, meer dan 20k mails in mijn inbox en geen enkele te hebben verwijderd heb ik voor zo'n 2.5GB verbruikt.

De gemiddelde gebruiker neemt waarschijnlijk niet eens 100mb in beslag. Mailservers, en webservers daarbij bijv idem, zullen daarom nooit uitgaan van x aantal accounts * capaciteit.

Rest qua snelheid, zeker. Het zijn bakbeesten welk voor dit soort zaken wordt gebruikt. Zeker voor interne communicatie waar mail over het algemeen toch nog vaker wordt gebruikt dan extern.
Medewerkers blijven de mailomgeving met Exchange en Outlook gebruiken. Zij hebben momenteel 200MB opslagruimte per persoon tot hun beschikking; dat wordt later dit jaar opgehoogd naar 2GB.
Geen 25GB, geen 200MB maar 7GB als je goed leest.

Verder zullen idd weinig mensen aan hun limiet komen.
Dan nog is dat lekker.

De gemiddelde hogeschool/universiteit komt op het moment niet ver boven de 50MB uit voor de mailbox. En vaak draaien er zeer beperkte crappy webmailservices.

Van mij mag de Haagse Hogeschool (waar ik zelf aan zit) vandaag nog overstappen op Google Apps! Zou een gigantische verbetering zijn!
45.000 mailboxen? So?

Wat zijn het voor prutsers daar bij de universiteit dat ze niet in staat zijn om zelf een fatsoenlijke e-mail omgeving op te bouwen?
Niet, maar dat wordt al heel erg snel heel duur en dan is Google Apps for Education (Gratis) een stuk goedkoper.
Hehe. Het gaat om de universiteit Utrecht, niet om een studentenhuis ín Utrecht! Er zijn heel wat studenten aan verbonden, en er gaan dagelijks heel wat emailtjes via die server. Niet alleen tekst, maar ook onderzoeken, afbeeldingen en allerlei andere bijlagen.

Dat draai je heus niet op een 'oud bakkie'.
Anoniem: 135756 @Pixeltje19 januari 2010 22:44
Ik denk dat je nog versteld zal staan van hoe weinig performance nodig is om enorme massa's mail te verwerken. Een MTA als postfix bijvoorbeeld heeft maar heel weinig nodig.

Dat is overigens een ander verhaal met "complete communicatie oplossingen" zoals bijvoorbeeld Exchange, groupwise, etc.
In dit soort software is de MTA functie maar een klein onderdeeltje.
dude, alleen al voor de storage heb je een dikke SAN nodig, en die haal je niet even voor 10K bij Azerty... ;)
Het draaien van een mailomgeving, beheren van maildomeinen, spamregulatie en archiveren / backuppen van 10.000+ mailboxen is toch echt iets meer voor nodig dan grootmoeders 80486...
Het draaien van een mailomgeving, beheren van maildomeinen, spamregulatie en archiveren / backuppen van 10.000+ mailboxen is toch echt iets meer voor nodig dan grootmoeders 80486...
Iets meer ja, maar niet schrikbarend veel meer als je bijvoorbeeld FreeBSD of Linux draait. Been there, done that. ( bij een ISP gewerkt )
Bor Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod @arjankoole19 januari 2010 22:00
Je vergeet storage, archivering, backup and recovery etc voor het gemakt maar even? Ook op basis van FreeBSD / Linux ben je VEEL meer nodig dan genoemde grootmoeders 80486.
ik vergeet helemaal niets :)

edit:

Even ter verduidelijking: je zal verstelt staan hoe simpel, en zuinig qua resources een goed opgezet mailsysteem is, het KISS principe voornamelijk. In het merendeel van de gevallen heb je daar echt geen zware servers voor nodig, en nog minder een complexe architectuur.

[Reactie gewijzigd door arjankoole op 23 juli 2024 19:12]

Er zit een verschil bij wat je als ISP moet leveren en wat bij een bedrijf nodig is. Bij een ISP kun je een simpel SMTP/POP/IMAP systeem neerzetten. (Al is dat vaak op basis van Carrier Grade hardware ($$$$) )

Bedrijven willen echter graag met rechten kunnen spelen (gebruiker A mag ook de mailbox van B bekijken maar niet wijzigen, gebruiker C mag bekijken en wijzigen) De spam moet naar gebruiker D. Invites voor vergaderingen moeten verzonden kunnen worden, mailinglists enz enz enz. Allemaal op te zetten met losse tooltjes op BSD/Linux, maar vanuit beheersoogpunt komen dan toch vaak systemen als Exchange in beeld.

Qua architectuur. Je zult ofwel alles dubbel moeten opslaan ofwel naar een SAN toe moeten om te kunnen garanderen dat als er een storage systeem crasht, de mail beschikbaar blijft. Niet echt complex, maar wel kostbaar. En bandbreedte. Hoeveel bandbreedte vragen 45000 intensief gebruikte mailboxen? Hoe houdt je dat beschikbaar.

Je zult vast niets " vergeten" maar zo heel simpel als je het voorstelt is het gewoon niet. (Nu ja, koop een paar servers, Koop een San, knoop het samen en installeer exchange is niet ingewikkeld. Kost alleen wel een hoop)
Ook voor een "simpele" omgeving heb je al best wat resources nodig als je er 45K mailboxen of kwijt wil. Alleen al om deze hoeveelheid mail te kunnen virus- en spam filteren heb je al één of meerdere stevige machines nodig. Je wil zeker geen SPOF dus zowel je storage als je smtp/imap spul wil je zeker degelijk uitvoeren.

Je moet het uiteraad niet overdreven doen allemaal, maar een mailomgeving voor 45K gebruikers wordt nou eenmaal complex, of je het wil of niet :)
een 80486-je een google apps account is voldoende
een 80486-je een google apps account is voldoende
en met 640KB geheugen...
De mail voorzieningen van een universiteit zijn nou niet echt te vergelijken met hoe je het thuis zou doen. Hier op de Universiteit Twente staat bij mijn weten een cluster die voor onze Exchange omgeving zorgt. Daar komt bij dat er per server een degelijk backup plan moet zijn, plan om noodsituaties op te lossen, etc. Voor 'slechts' e-mail is heel wat meer nodig dan een klein servertje.
Jep inderdaad, een cluster voor exchange, een san voor de storage, tape robots voor de backups, 2 onafhankelijke server ruimtes voor redundantie, ups-en en noodaggregaten voor powerfailure, infrastructuur met meerdere failover glasverbindingen. Dan heb ik het nog niet gehad over de server voor smtp, spamscannen, webaccess, etc. En dan is de UU nog wel een flink stukje groter dan de UT. Dus als je ropet dat het even simpel zelf op te zetten is, dan weet je echt niet waar je over praat.

Overigens hadden we "vroeger" op de UT wel een mooie opensource oplossing, maar de wijze grijze mannetjes van het college van bestuur hebben ooit besloten dat een duurdere minder betrouwbare oplossing van microsoft beter is ;)
Inderdaad, zoiets kun je ook zelf opzetten overigens. Op het moment dat je een eigen domein hebt (laten we zeggen tweak-mail.nl), dan kun je bij Google een gratis 'Apps for Your Domain' aanvragen en alle mail voor <name>@tweak-mail.nl in een GMail box laten komen.

Als je voor de gratis variant kiest kun je slechts een beperkt aantal mailboxen aan en krijg je nogs steeds reclame, maar je hoeft er verder niets voor te doen...

In dit geval zal men een x-bedrag afgesproken hebben, om alle studenten op deze manier van een "Google Mail" mailbox te voorzien. Maar als je een klein bedrijf hebt en geen reclame wilt hebben kost het iets van 50EUR/jaar voor 1 mailbox en een veelvoud hiervan voor meerdere mailboxen...
En dat X bedrag zou best nog wel eens mee kunnen vallen. Technologiebedrijven zijn geneigd om educatieve instellingen grote kortingen te geven op hun producten.
Klopt. Google Apps voor educatieve instellingen is gratis. vandaar ook dat een hoop uni's in de USA inmiddels is overgestapt (of op het punt staat dit te doen).

De Google apps voor zakelijke doeleinden kost 40 euro per jaar. De gratis (niet educatieve versie) variant is gelimiteerd tot 50 users per domein, en dan heb je inderdaad reclame in beeld. Bij de betaalde variant kan je dit uitzetten.

[Reactie gewijzigd door Stampertje op 23 juli 2024 19:12]

Ik denk dat de UU wel meer dan 50 gebruikers per domein heeft :)

Tegen die tijd hoop ik er toch wel weg te zijn (tenzij ik er ook nog kom te werken...)
Inderdaad. Zo gaat het hier al op de Erasmushogeschool Brussel.
Inderdaad, begin dit jaar ingevoerd, en geen problemen mee, werkt imho echt beter dan het oude systeem :-)
Ik heb een paar maanden geleden mail van mijn domein verhuisd naar google apps.
Ik had al een IMAP account, en moest deze dus te zien synchroniseren met google apps. Aangezien het om duizenden mails ging moest dit automatisch gebeuren.
Bij de meeste programma's die ik gebruikte ging het niet goed met de datum, totdat ik imapsync gebruikte. Dit ging vlekkeloos.
Ik heb daar later nog een gedetaileerd verslag van gemaakt en op http://bruijn.nu/?p=11 gezet voor andere mensen die IMAP willen synchroniseren om over te stappen naar (bijvoorbeeld) google apps.

Het leuke is dat je je hosting weer ergens anders kunt onderbrengen. Bij een free host bijvoorbeeld (crappy langzame shit, maar snel genoeg voor 3 pageviews per maand :-). Ik gebruik daar freehostia.com voor.

Om het allemaal gescheiden te kunnen hosten moet je wel het beheer hebben over je DNS records. Ik gebruik daar een gratis DNS host voor www.afraid.org. Hier kun je exact aangeven waar je mail en webhosting onder wilt brengen (dmv a, cname, en mx records)
Soms levert je domeinregistrar deze service al, zo niet, dan verwijs je naar de DNS servers van bijvoorbeeld afraid.org.
Je kunt dit zelf ook. Registreer een domeinnaam voor weinig (bv 10 eur per jaar) En ga naar google apps. Hier kun je je domeinnaam koppelen aan een gmail account. Je kunt dan gewoon emailen met voornaam@achternaam.nl bijvoorbeeld. Verder hetzelfde als gmail en dus ook gratis!
Ik heb precies hetzelfde maar dan met mijn Hotmail/Windows Live.

Mijn emailadres heb ik van de school gekregen: voornaam.achternaam@student.school.nl maar dit moet ik via de webmail van school openen en hij opent dus gelijk in Hotmail :)
In het geval van 'Google Apps For Your Domain' heb je meer vrijheid, zo zit je niet vast aan een web-mail omgeving. Bij Google heb je bijvoorbeeld de keuze om via POP3 of IMAP4 je mail in je eigen lokale mail-client binnen te laten komen. Mocht je je mail dus via Mozilla Thunderbird of Microsoft Outlook willen lezen, dan hoef je alleen maar de POP3/IMAP4 instellingen goed te zetten en klaar is Kees.

Als Hotmail die optie niet heeft, dan is GMail te prefereren - je kan dan namelijk nog steeds met je mail doen wat je wilt...
Zelfs nog beter, omdat Google Apps ( betalende variant dus ook education ) het ActiveSyn protocol in licentie heeft, kunnen zij Outlook Anywhere ( RPC over HTTPS ) en ActiveSync aanbieden via de telefoon incl push. Hiermee zijn bijna alle obstakels weggenomen voor een volledige groupswise oplossing.
En dit werkt echt fantastisch op de meeste mobiele telefoons die Exchange ondersteunen. Ik heb het sinds een paar dagen op mijn iPhone en ik ben overtuigd, ik had het veel eerder moeten doen. Dit is ook echt een super oplossing voor kleine ondernemingen die wel de voordelen van Exchange wensen maar niet het gedoe of de hoge kosten. Slechts 40 euro per jaar (= 3,33 p/md) per gebruiker (ex BTW) is echt voor de geef.
Hoe zit het met Blackberries?
http://www.google.com/mobile/sync/

Moet je een app voor downloaden. Wordt wel ondersteund.

Overigens werkt Sync voor alle betaalde en gratis Google Apps versies mits de beheerder dit inschakelt.
Ervan uitgaande dat de uni geen eigen BES-server neerzet, krijg je bij aanschaf een BIS-account via je GSM-provider en op het toestel stel je simpelweg je mailusernaam/pwd in.
Op zich hoef je bij een iPhone niet eens naar het (MS-)fabriekseigen protocol te werken, je kunt gewoon met IMAP4 en CalDAV werken op je GMail en Google Calendar settings over te zetten.

Dat zal dus ook ongetwijfeld werken voor de mail-accounts van de universiteit...
Hier op het Erasmus moet je een mouw aanpassen om Calendar in te laden in je WinMo. Maar dan kan je ook niet meer zonder. Zet de Calendar table t/m het eind van het jaar en sla het iCal op je computer op. Laad het dan in in Google Calendar (direct inladen lukt niet, zou wel mooier zijn voor updates) en dan alleen nog maar even syncen met winmo ActiveSync.

Google docs zijn hier populair voor de TakeHomeExams. Als een twintigtal mensen meedoen wordt het een makkie.

off: Hebben trouwens alle universiteiten ook een snelle VPN voor alle studenten thuis?

[Reactie gewijzigd door Malarky op 23 juli 2024 19:12]

Dit is ook echt een super oplossing voor kleine ondernemingen
Toevallig verkeren wij in de situatie dat van een IT herinrichting sprake is en het budget niet overschiet (waar niet). Heeft iemand ervaring met de migratie van een middel/kleine omgeving van exchange naar google?

Met bestaande licentie voor Exchange is de besparing nooit groot. Wellicht kan ik een server besparen ...

Wat betreft de licenties gaat her volgens mij pas aantikken als MS office de deur uit kan (voor open office). Dat zou een bom schelen, maar vergt ook wat van de gebruiker.

@ hieronder:
De macro's en VB zijn van mijn hand, dus dat komt wel goed. Ik voorzie een groter probleem met:
  • missende functionaliteit
  • compatitbiliteit met externe partijen
  • gewenning van bepaalde knopjes, handelingen
Het is een beetje jammer dat je niet gemakkelijk verhalen van gefaalde migraties kunt vinden. Leer je meer van.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 174991 op 23 juli 2024 19:12]

Dat zou een bom schelen, maar vergt ook wat van de gebruiker.
Ik denk dat de grootste hindernis daar eventueel macro's zijn of vb-bouwerkjes die gebruik maken van excel e.d, aan de gebruikerskant worden ze vaak wel met grotere wijzigingen geconfronteerd
Hotmail / Windows Live - of hoe het nu heet - heeft al vrij lang pop3 ondersteuning.

Vroeger ondersteunden ze CalDAV, maar dat is gestaakt. Toen heb ik een tijd FreePopsD moeten draaien met het hotmail.lua filter, en iedere keer dat Hotmail de interface wijzigde (zo ongeveer iedere week) moest 'Russel' het filter pleisteren.

M'n hotmail account is nu al 11 jaar oud en ik heb de webinterface al zeker vier jaar niet meer gezien (behalve 1x om spaminstellingen aan te passen), dus lijkt erop dat Microsoft het wel OK vindt. Zonder pop3 ondersteuning is het immers zeker dat ze de slag verliezen. Met pop3-ondersteuning komen er 'leachers' zoals ik en verdienen ze niets, dus minder winst maken doen ze toch.
Met pop3-ondersteuning komen er 'leachers' zoals ik en verdienen ze niets, dus minder winst maken doen ze toch.
Ik nam aan dat ze er juist op verdiende door adressen door te verkopen aan spammers? daar heb ik iig redelijk wat last van gehad nadat microsoft hotmail had overgenomen.
Hotmail heeft wel degelijk de optie om via POP3 te werken.
http://windowslivehelp.co...s-from-a-mail-client.aspx
Dat klopt, maar het is zo traag als...
En pop3 is waardeloos omdat je mail niet op de server blijft staan (kun je vast wel aanvinken maar dan heb je het 2x opgeslagen). Je wilt dus geen pop3 maar IMAP.
Bor Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod @latka19 januari 2010 22:02
En pop3 is waardeloos omdat je mail niet op de server blijft staan (kun je vast wel aanvinken maar dan heb je het 2x opgeslagen). Je wilt dus geen pop3 maar IMAP.
Dat is natuurlijk niet meer dan persoonlijke voorkeur. Ook bij POP3 kun je e-mail vaak op de server laten staan.
Je leest niet goed. Hij zegt ook dat je aan kunt vinken dat je het op de server wilt laten staan, maar dan heb je het dus twee keer.
IMAP is eigenlijk het enige goede mailprotocol. Altijd precies de zelfde mailbox, overal waar je inlogt. Vlaggetjes voor oa gelezen en beantwoorde berichten, noem maar op.

Het enige nadeel wat het altijd *had* was het feit dat ook alles echt op de server bleef staan.
Dus als je dan een ISP accountje met 25 MB IMAP had, dan was het feest wel gauw over kwa opslag.
Maar goed, dat is dus gelukkig al een paar jaar verleden tijd. Met normaal gebruik (wekelijks attachements versturen van megabytes) krijg je 7 Gig nauwelijks vol.
jah, maar dan kan je niet zien of het gelezen is, je kunt niet zien of je gereplied hebt op berichten, je kunt geen handige folder structuur maken, etc... POP3 is ontzettend achterhaald....
Ik gebruik nu zelf ook Gmail, na jaren hotmail te hebben gebruikt. Maar die spamfilter is zo lek als (niet een mandje, daar komt nog minder door heen ;) ), dus nu gebruik ik Gmail. En met succes, ik heb nog bijna geen spam gehad. En natuurlijk heb je dan meteen toegang tot de Google Diensten :) :)
Noem me maar een Google fanboy, dat ben ik ook :)
Gmail biedt veel meer voordelen tegenover Hotmail:
  • threaded messages: berichten over 1 onderwerp onder elkaar
  • Labs: plugins voor je e-mail
  • SSL ondersteuning: Je kunt aangeven of je SSL wilt gebruiken of niet
  • Multiple inboxes: meerdere mailboxen van andere providers beheren
  • Labels en filters: label en verwerk mail automatisch.
  • Google Docs, Picasa, iGoogle etc allemaal bij elkaar
Daarnaast kun je met Firefox en Greasemonkey je Gmail functionaliteit nog een schopje extra geven met duidelijke mailoverzicht en bijlage iconen.

Ik krijg dagelijks tussen de 10 en 20 mailtjes die relevant zijn. In Hotmail zou ik gek worden om een hele lijst met nieuwe mails te zien, bij Gmail not so much ;)
Inderdaad. De spam filter van hotmail is echt erg gewoon, tegenwoordig doe ik de moeite niet meer en vul altijd mn gmail adres in voor relavante mail en al de dingen waar ik een emailadres MOET invoeren, mooi in hotmail, daar de spamfilters toch niet werken. (met andere woorden: ik krijg toch alleen maar spam daar tegenwoordig)

Ik krijg heel veel spam in mn gmail-spam-box, maar ik heb maar 5x OOIT (ik gebruik veel gmail, heb nu al 10.838 items in mn gmail, waarvan de meeste een threaded mail zijn) een spam bericht in mn inbox gekregen. Dat kun je niet zeggen van hotmail.

[Reactie gewijzigd door Lightmanone1984 op 23 juli 2024 19:12]

Je kan toch een spamfilter als plugin van de mail-client draaien als je Hotmail als POP3 binnenhaalt? Of kan dat niet in Outlook?

Al mijn Hotmail gaat eerst door (mijn eigen) SpamAssassin voordat het voor mijn neus komt. Alleen altijd SA vertellen dat het niet teveel tegelijk moet doen, anders vreet hij meer dan 3Gb werkgeheugen voor 20 mails o.i.d. Helaas is bij de migratie naar KDE4 iets 'gemold' binnen dit 'theoretisch mooie' systeem dus nu moet ik zelf weer eens aan de slag, maar vroeger werkte het prima.
Je zegt het zelf al: je hebt er zelf veel werk aan. En verder werkt dit alleen als je via POP3 je mail opvist. Als je onderweg bent en webmail wilt gebruiken, ben je alsnog aan de beurt...

Oftewel: ga gewoon lekker GMail gebruiken.
Ik gebruik al 7 of 8 jaar hetzelfde hotmail adres, en krijg nog steeds vrijwel geen spam. Ook op mijn "spam"adres (zo'n 4 jaar oud), wat ik gebruik voor nieuwsbrieven enz (die hoef ik niet op mijn account dat ik aan kennissen geef) krijg ik geen spam, terwjil ik die voor álle sites waar ik registreer),

Ik vraag me toch af wat je gedaan hebt om zoveel spam te krijgen. Zeker weten dat je je niet vrijwillig voor die rotzooi opgegeven hebt?
Het lijkt er voornamelijk ook van af te hangen hoe hoog je alfabetisch in de lijst zit ('Arjan@hotmail.com' krijgt potentieel vaker spam dan 'Quibus@hotmail.com', om maar wat te noemen), en de complexiteit van je naam.. 'Mijnnaamishaasmethdubbelas@hotmail'.com zal weinig spam krijgen terwijl 'jan@hotmail.com' er compleet ondeder bedolven wordt.

Ik heb meerdere adressen om bij te houden, zowel van Gmail en van Hotmail (Live), en merk wel dat hoe simpeler de naam, des te eerder het spam aantrekt - helaas ook bij Gmail wat dat betreft.

[Reactie gewijzigd door Smylodon op 23 juli 2024 19:12]

Hmm...volgens mij heeft Microsoft voor z'n @Edu programma een betere oplossing dan Hotmail. Voor de @Edu tak maken ze (als ik het goed heb) gebruik van Outlook web App (ofwel Exchange 2010 met de de 'nieuwe Outlook web Access'). 'k gebruik het zelf ook (nouja.... http://outlook.com that is) en dat werkt ook gewoon goed. 't ziet er in ieder geval weet beter uit dan GMail....en dan heb ik het nog niet over de privacy...dat niemand daar een punt van maakt?
Kijk eens goed boven je, er maken genoeg mensen een punt van, en er wordt ook goed uitgelegd waarom dit een non-argument is.

De voorwaarden voor zakelijk en educatief gebruik zijn anders dan bij de gratis gmail adressen, ook lijkt het me sterk dat google zijn naam te grabbel zet door slecht om te gaan met hun (betalende) klanten
Gmail biedt veel meer voordelen tegenover Hotmail:
  • SSL ondersteuning: Je kunt aangeven of je SSL wilt gebruiken of niet
Dat is sinds een paar dagen altijd aan, met de optie om het juist weer uit te zetten. Zie ook een nieuwsbericht van een paar dagen terug.
Daarnaast kun je met Firefox en Greasemonkey je Gmail functionaliteit nog een schopje extra geven met duidelijke mailoverzicht en bijlage iconen.
Met Greasemonkey kun je volgens mij ook wel wat tweaken aan Hotmail, weet zo niet wat, maar het moet mogelijk zijn.[/quote]
Ik krijg dagelijks tussen de 10 en 20 mailtjes die relevant zijn. In Hotmail zou ik gek worden om een hele lijst met nieuwe mails te zien, bij Gmail not so much ;)
Ik krijg 50+ maar moet Outlook gebruiken, heb meelij :'(.
Ik weet niet waar je dan allemaal je adres achterlaat, kheb sinds een jaartje een nieuw mailadres bij live en heb pas 3 spam mails gehad in totaal... Beetje voorzichtig omgaan met je adres hoort er ook bij he, niet zomaar overal invullen...
Op het moment dat je een te gemakkelijk raden adres hebt, "piet.janssen@hotmail.com" of iets dergelijks, dan is de kans groot dat men via het samenstellen van bekende voor en achternamen toch wel je "geheime" adres weet te achterhalen.

Op het moment dat je als e-mail aanbieder dan geen goed SPAM-filter hebt, dan is er voor zo'n gebruiker geen lol meer aan om mail te lezen. Bij Google wordt 99.9% van de SPAM echter goed afgevangen.

Mogelijk is het SPAM-filter voor de universiteit ook één van de redenen om voor Google te kiezen? Als alternatief moet men zelf een anti-SPAM-omgeving opzetten (SpamAssassin bijvoorbeeld) en onderhouden of de dienst elders inkopen. Als je zelf je filter-omgeving op zet moet je 'm echter ook onderhouden en als je 't filter inkoopt moet je betalen; als je dan toch moet betalen dan misschien maar beter voor een volledige omgeving? (Die de gebruiker vrijwel alle vrijheden die je kunt bedenken (POP3/IMAP4/webmail) biedt?)
Het probleem ligt lang niet altijd bij jezelf, maar ook bij kennissen/vrienden. Op het moment dat 1 van hun een virus binnenhaalt die hun contactenlijst doormailt naar de gelukkige eigenaar van het beestje, hang je ook.

Hoewel ik het volledig met je eens bent dat een beetje voorzichtigheid geen kwaad kan (daarom gebruik ik zelf ook meerdere adressen), heb je het uiteraard nooit helemaal zelf in de hand.
Anoniem: 196662 @Bartjezz19 januari 2010 20:45
Ik gebruik zelfs al meer dan 10jaar zelfde hotmailadres en meer dan 1spammailtje per dag krijg ik niet binnen. Dus geen idee op welke sites Lightmanone1984 allemaal rondhangt om zoveel spam te krijgen.
Vreemd dat ik dit hier als eerste lees en niet via de UU zelf bericht heb gekregen, als student aan de UU zijnde. Hoewel ik zelf al een G-mail account heb, houdt ik mijn studiegerelateerde mailtjes toch liever op mijn mail-adres van de uni zelf.
Omdat het ook om een personeelsadvertentie gaat - waar Tweakers op door gaat vragen - slimmerd ;)

Lijkt mij dat ze eerst de geschikte personen vinden die dat kunnen regelen alvorens ze het naar buiten brengen met een datum...

[Reactie gewijzigd door JorzoR op 23 juli 2024 19:12]

Volgens mij is er net een test met wat studenten aan de betafaculteit afgelopen en is nu dus de knoop doorgehakt om dit universiteitsbreed te gaan doen. Ik ga ervanuit dat we hier nog wel bericht over krijgen.
Waarschijnlijk omdat je het verschil toch niet of nauwelijks gaat merken. Je hebt nog steeds je @uni adres waar je de mail op ontvangt en je bestaande mailbox zal wel worden overgezet.
Hier zou de Rijksuniversiteit Groningen nog wat van kunnen leren. Ik heb het even nagekeken, en daar gebruiken ze een versie van CommuniGatePro..

Er was september vorig jaar ook een versie die (correct me if I am wrong) in combinatie met sun draaide. Drama met het doorlopen van de mailtjes die je kreeg, omdat elke keer als je de lijst met mailtjes 1 mailtje naar beneden ging, het scherm wit werd en je dus ff niks kon lezen... Dus nu zitten we weer op een oudere versie.

Al met al lijkt mij het dus wel wat. Zolang ik maar niet voor het bekijken van mn mail daar, uit moet loggen bij mn eigen gmail enzo
En dan nog het drama van afgelopen jaar waarbij de hele mail van de RuG vrijwel een week heeft platgelegen. Het eerste wat ik gedaan heb, toen de mogelijkheid er was, was het doorsturen van alle rugmail naar mijn privé gmail account. Gmail heb ik hier automatisch een label aan laten hangen, zodat het voor mij meer dan duidelijk was waar de mail vandaan kwam.
Dat meen je niet man. Dat zou ik nooit doen! Al die rootzooi die je krijgt van coliquili en dergelijke. Dat is echt niks waard.

Enne, dat die rugmail plat lag, kwam dus mede door die vernieuwde interface die jij vast ook wel hebt gezien
Stelling uit een proefschrift van vorige week: "De ontoegankelijkheid van de nieuwe webmail maakt deze significant veiliger dan de perfect werkende vorige versie" (Bjorn ter Horst)
De nieuwe webmail zou veiliger en sneller moeten zijn. Veiliger: ja (want onbereikbaar), sneller: nee (want onbereikbaar)
Ik geloof dat de RuG ook heeft onderzocht om op Gmail over te stappen, maar dat niet heeft gedaan omdat ze dan afhankelijk waren van een commerciële partij oid.
Schitterend. Het huidige Solismail is echt bagger. Onoverzichtelijk, beperkt qua ruimte en alleen in IE kun je alle functies gebruiken. Ik kan niet wachten tot ze overstappen.
Wij van de TU/e moeten onze mail openen in Outlook of in de browser met Studyweb. De minpunten zijn daarbij hetzelfde als jij aanhaalt. Vooral vervelend vind ik de beperkte ruimte (en omslachtige archiveringsmethode van Outlook), waardoor ik al veel handige mailtjes heb moeten verwijderen. Daarbij komt ook nog dat Microsoft het nodig vindt je iedere dag een mail (4kb) te sturen met de melding dat je inbox bijna vol zit.
Nee, doe mij maar het overzichtelijke en ruime Gmail.
Anoniem: 267026 @TomasE19 januari 2010 21:30
webmail.tue.nl is al jaaren de plek om je mail te lezen.

Sinds begin van het jaar is de waarschuwing voor studenten aangepast en krijg je die irritante mails niet meer bij 200Mb maar bij 230 Mb.
In hetzelfde mailtje staat nu een link naar een document waarin duidelijk staat hoe je kunt archiveren met Outlook.

Beperkte ruimte op de TU heeft te maken dat van elke mailbox er 2 back-ups zijn. In totaal is er dus per studenten mailbox 750 mb aan ruimte nodig.
Je kunt tegenwoordig de webmail ook bereiken via: webmail.tue.nl

(vroeger was dit alleen voor medewerkers, tegenwoordig ook voor studenten).

Waarom zou archivering vervelend zijn? Outlook bevat anders krachtige mechanismen. Zo is het ook in de web acces mogelijk regels in te stellen. Of wat dacht je van de uitgebreide agendafuncties. Ik kan gewoon een afspraak plannen en zien (wie daar toestemming voor geeft) wanneer iemand vrij is. Niet verkeerd.

[Reactie gewijzigd door WinL op 23 juli 2024 19:12]

Of wat dacht je van de uitgebreide agendafuncties. Ik kan gewoon een afspraak plannen en zien (wie daar toestemming voor geeft) wanneer iemand vrij is. Niet verkeerd.
Dat is iets dat met Google Calendar ook mogelijk is, zonder dat je gelijk vast zit aan een combinatie van server/client. Want Google ondersteund gewoon het open CalDAV protocol en bij de mail kun je gewoon iedere client gebruiken die SMTP/POP3/IMAP4-ondersteuning heeft...
Wij van de TU/e moeten onze mail openen in Outlook of in de browser met Studyweb.
Dat moet helemaal niet. WinL en Cyberbomb halen de webinterface al aan, maar je kunt je mail ook poppen of imappen, en het schijnt op de een of andere manier zelfs mogelijk te zijn een forward in te stellen.

Op die manier is het prima mogelijk om andere interfaces te gebruiken. Ik gebruik al jaren uitsluitend mutt, ook voor mijn TU/e mail.
Je hebt nu 200MB. Hogeschool Leiden 15MB...
Ik laat alles gewoon lekker doorsturen naar gmail en antwoord ook gewoon via gmail, dat werkt prima.
En hoe zit het met het restoren van per ongeluk verwijderde e-mail? Wil nog wel eens voorkomen in omgevingen waar gebruikers niet zo kundig zijn.

Ook een goed gestructureerde archivering die wettelijk verplicht is....ben benieuwd hoe zoiets goed geregeld word.

[Reactie gewijzigd door CPM op 23 juli 2024 19:12]

Bor Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod @CPM19 januari 2010 20:25
Dat soort zaken kun je natuurlijk makkelijk in een contract afspreken. Wel of geen restore, wat zoiets moet kosten, binnen welke termijn etc.

Heb je een bron waaruit blijkt dat archivering van dit soort e-mail wettelijk verplicht is?

[Reactie gewijzigd door Bor op 23 juli 2024 19:12]

Meestal geld er een ander beleid voor studenten als voor medewerkers. Voor studenten zijn er alleen disaster-recovery restores. Voor medewerkers zijn er meer mogenlijkheden. Tenzij een opleidingsmanager ofzo bereid is de recoverycosten voor de student te betalen.

Verplichte archivering is maar van toepassing op (een deel van het) personeel.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.