Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 116 reacties

De Europese Unie zou plannen hebben om de maximumbedragen die providers voor roaming in rekening mogen brengen verder te verlagen. De tarieven zouden nog intern worden besproken en over enkele maanden worden gepubliceerd.

Persbureau Reuters heeft de plannen ingezien en meldt dat roamingtarieven in de Europese Unie verlaagd worden naar 15 cent per belminuut. Een megabyte aan data verbruiken zou 20 cent gaan kosten. Er werd niet aangegeven wat het maximale bedrag voor een sms'je gaat worden. De genoemde prijzen gaan verder dan wat eurocommissaris Neelie Kroes eerder voorstelde als maximumtarief. Zij stelde namelijk voor om de tarieven vanaf 2014 omlaag te brengen naar 24 cent per belminuut en 50 cent per megabyte. Verder blijft de EU bij het streven om prijsverschillen tussen roaming en binnenlandse tarieven rond 2015 te laten verdwijnen.

De nieuwe plannen kunnen in juli van dit jaar al ingevoerd worden. Dat betekent dus dat providers niet alleen minder in rekening mogen brengen, maar dat de daling van de prijzen ook scherper zal zijn. In 2013 en 2014 worden volgens de nieuwe plannen ook prijsdalingen doorgevoerd. Een belminuut of sms'je moet dan 5 cent gaan kosten, maar er werd niet gemeld wat data gaat kosten.

Het zou niet de eerste keer zijn dat providers worden gedwongen om hun prijzen te verlagen. Vorig jaar kondigden telco's al nieuwe prijzen aan om aan de wetgeving van de EU te kunnen voldoen. In de nabije toekomst moeten dus opnieuw prijsdalingen worden doorgevoerd, maar omdat de plannen nog intern worden besproken, is het nog onzeker welke tarieven in de regelgeving worden opgenomen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (116)

Met mijn vorige contract was het goedkoper om vanuit het buitenland te sms-en dan binnen nederland. (had geen bundel)
Verder blijft de EU bij het streven om prijsverschillen tussen roaming en binnenlandse tarieven rond 2015 te laten verdwijnen.
Dit ie ik niet gebeuren, eerder dat het internationale verkeer goedkoper wordt dan het binnenlandse verkeer.

Even uitgezocht:

even vergelijken met Pre-paid tmobile:
prijs per minuut: 35ct
prijs per sms: 23ct
prijs per mms: 50ct
prijs per mb: 30ct
Met Tmobile kan je in het buitenland bellen/gebeld worden.

Prepaid Base
per minuut 25ct
per sms: 12ct
per mb: 50ct
met Base prepaid kan je in het buitenland bellen/gebeld worden.

internationaal:
per minuut: 15ct (later 5ct)
per sms: 13 ct (11+btw)
per mb: 20ct

Als je nu Prepaid hebt kan je beter de grens over rijden en daar een Prepaid kaartje halen. Moet niet je hele familie straks met simmetjes uit hetzelfde land lopen want dan heb je er nog niets aan!
Ik had dit al met de vorige verlaging! Ik zat in België bij Pay&Go, met een herlading om de twee à drie maanden. Daardoor kon ik alle promoties (dus lagere tarieven) nooit behouden, en zat ik op 16 cent per sms. Met de vorige verlaging werd het 13cent per sms vanuit het buitenland.... Reden om over te stappen voor mij.

Dus ja, van mij mag Europa door doen! Het lagere tarief zal vast en zeker sommige mensen doen inzien dat ze voor hun huidige plan te veel betalen.
Kijk, dat is goed nieuws. Ik wacht nog steeds op een tijd dat bellen in Europa overal gewoon gelijk is. Althans, daar moeten we wel naar toe vind ik als we één Europa willen worden!
2015 gaat de markt open.

dan is er geen roaming tarief meer en kan je een goed koop UK abbo online af sluiten in nl gebruiken dan krijgen we pas concurrentie ;-) ook kunnen dealers dan Telefonica gaan aanbieden in nl

bron: http://www.mobilecowboys.nl/nieuws/14767
dat zal nooit gebeuren denk ik. als heel europa zelfde prijzen zou hebben dan zal de concurrentie heel laag zijn en dus heel veel bedrijven gaan stoppen :).
dat zal nooit gebeuren denk ik. als heel europa zelfde prijzen zou hebben dan zal de concurrentie heel laag zijn en dus heel veel bedrijven gaan stoppen :).
Dat is een beetje een kromme redenatie, alsof prijsconcurrentie de enige vorm van concurrentie is. Er zijn veel meer punten waarop (virtuele) mobieletelefonieproviders zich kunnen onderscheiden.

Daarbij heeft Jeff het niet over een gelijk tarief voor alle providers in europa, maar over het afschaffen/verbieden van extra kosten voor roaming. Die zijn technisch gezien namelijk niet noodzakelijk, omdat de extra kosten relatief verwaarloosbaar zijn. Wat providers daar tegenin proberen te brengen is dat de extra kosten die zij rekenen voor buitenlandse providers nodig zijn om het binnenlandse verkeer goedkoper te maken. Volgens de providers zou het nationale verkeer dus duurder moeten worden als het internationale verkeer goedkoper wordt.

De vraag is dus of de providers daar gelijk in hebben, of dat ze dit vooral zeggen om hun winst op peil te houden (in het midden latende of dat terecht zou zijn).
Die winst proberen ze toch wel op peil te houden, de vraag is alleen hoe die marges verdeeld worden tussen nationale bellers en roamers. In theorie zou er met de hoge nationale tarieven en (verplicht) lage internationale tarieven een gat in de markt ontstaan voor providers die *geen* roaming in de EU aanbieden.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 1 februari 2012 14:05]

Dan ga je ervan uit dat ze verlies maken op buitenlands verkeer; welke reden is er anders om geen roaming aan te bieden?

Het is inderdaad wel zo dat de marges anders verdeeld moeten worden. Hangt ook een beetje af van hoeveel er in het buitenland wordt verdiend. Meen ooit wat te hebben gelezen van dat roaming-inkomsten circa 30% van de omzet van een provider zijn (weet ms iemand meer over?).

Verschilt per land trouwens; een vakantieland als de Bahama's zal wel wat meer verdienen aan roaming dan een 'normaal land' als Nederland, relatief gezien :+
Het problem is natuurlijk oorspronkelijk dat de providers naast SMSen in roaming nog een melkkoe zagen. Maar feitelijk zijn de kosten die iemand maakt die aan het roamen is nauwelijks hoger voor de telco. De kosten worden kunstmatig hoog gehouden door de buitenlandse providers en wij zijn het ook zo gewend dus maken onze providers er ook nog eens vet winst bovenop. Er wordt gewoon niet normaal geconcurreerd op die markt.
Dat gaat de EU dus tegen (en terecht) zodat het op termijn nog makkelijker wordt binnen de EU te bewegen (immer is een mobiel tegenwoordig standaard uitrusting voor iedereen) ipv het extra te belemmeren door ongerechtvaardigd hoge tarieven te handhaven.
Waarom is het terecht dat de EU zich bemoeit met de tarieven van een provider? Ik heb het hele verhaal eigenlijk raar gevonden. De reden hiervoor is dat zoals Dreamvoid reeds aangeeft dit een zero-sum situatie is. Daar waar men minder verdient wordt dit elders gecompenseert en is dit mogelijk mits iedere provider dit wilt en ook zal doen. Het goedkoper bellen heeft dan uiteindelijk als resultante voor alle gebruikers geen nut. Sterker nog ik durf eigenlijk te stellen dat met name juist bedrijfsmatige gebruikers die het weinig interesseert wat de internationale kosten zijn die hier baat bij hebben. De gewone consument die toch wat meer op deze kosten let zal hier dan ook weinig baat bij hebben maar zal wel uiteindelijk de compensatiekosten dragen.
Terugkomend waarom ik me afvraag dat de EU zich bemoeit met de vrijemarktwerking is dat dit toch aan de providers is. Er zijn internationaal talloze providers en een aantal grotere providers. Waarom is het aan de EU om te bepalen hoeveel zij in kaart mogen brengen? En waarom zou dit redelijk zijn? Ik heb geen inzicht in hoe deze internationale kosten voor providers zijn maar ik kan me goed voorstellen dat kleinere providers in bijvoorbeeld luxemburg met veel internationaal verkeer hier zeker pijn aan hebben. Deze verschillen komen origineel ergens uit voort en er zal allicht een goede financiele verklaring zijn waarom bellen Frankrijk goedkoper is dan bijvoorbeeld Andorra.
Dat is terecht omdat telecomproviders een oligopoliepositie hebben, en dus per definitie niet in een volledig vrije markt werken. Bij een beperkt aantal spelers heb je altijd prijsafspraken, en dus ook misbruik. De enige manier om dit een halt toe te roepen is regels opleggen. De EU heeft aan operatoren trouwens ruimschoots de tijd gegeven om zelf met redelijke tarieven te komen, wat ze steeds geweigerd hebben.
Ik ben ook een redelijke vrije markt denker, maar de analogie is met intra-Europese bankoverboekingen. Internationale overboekingen werden door de banken als melkkoe gebruikt, maar staan efficient betalingsverkeer tussen de Eurolanden in de weg en benadelen mensen die in 1 land wonen en een ander Euroland werken enorm. Door te *eisen* dat overboekingen gratis worden in alle Eurolanden bestaat het verschil tussen een Franse bankrekening en een Nederlandse bankrekening niet meer, en dat brengt de integratie iets dichterbij.

Dat iedereen daaraan meebetaalt, dat is onvermijdelijk. Maar zo betalen Amsterdammers ook mee aan iemand die in een verre boerderij in Groningen een telefoonaansluiting wil hebben: er is 1 tarief voor iedereen.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 1 februari 2012 15:53]

Je hebt helemaal gelijk Dreamvoid behalve dan dat de verplichting NIET is om overboekingen gratis aan te bieden. De verplichting waar jij hebt over hebt is de verplichting om dezelfde prijs nationaal als internationaal te hanteren. Zo kan het dus zijn dat als je een rekening in Spanje of Portugal hebt je binnen Europa (incl. eigen land!) je moet betalen voor overboekingen. Vaak krijg je in deze landen een aantal gratis overboekingen per maand. In dat geval gelden zo zowel nationaal als voor het hele SEPA gebied.

In de toekomst wordt het hierdoor ook makkelijker om rekeningen met een buitenlandse bankrekening te betalen. Neem Telfort bijvoorbeeld, bij hun kun je alleen een NL giro/bankrekening nummer invullen. Als SEPA helemaal is doorgevoerd, zou je daar elke Europese IBAN kunnen invullen en zouden ze ze die in theorie ook moeten accepteren.

[Reactie gewijzigd door Rex op 1 februari 2012 17:48]

Waarom is het terecht dat de EU zich bemoeit met de tarieven van een provider?
Omdat de telecomproviders om te beginnen publiek spectrum gebruiken. Dat huren ze, natuurlijk, maar ook dan mag je best aanvullende voorwaarden stellen.

Daarnaast vervult telecom een NUTS-functie. Zeker in de moderne samenleving is telecom-infrastructuur van groot maatschappelijk belang. Voor de jaren '90 was het zelfs praktisch overal in Europa een staatsmonopolie.

De marktwerking is geintroduceerd met het idee dat het dan goedkoper zou worden. Als telecombedrijven dan, vanwege inefficienties in de markt, het voor de burger duurder gaan maken, dan past het om eerst marktbevorderende maatregelen te nemen, voordat we de boel direct weer nationaliseren.

Eerlijk gezegd mogen de telecoms in hun handjes knijpen over de fluwelen handschoenen waarme ze tot nu toe behandeld zijn door de mededingings-autoriteiten.

[Reactie gewijzigd door Keypunchie op 1 februari 2012 17:58]

Die winst proberen ze toch wel op peil te houden, de vraag is alleen hoe die marges verdeeld worden tussen nationale bellers en roamers. In theorie zou er met de hoge nationale tarieven en (verplicht) lage internationale tarieven een gat in de markt ontstaan voor providers die *geen* roaming in de EU aanbieden.
Dat is alleen het geval als de internationale tarieven zo laag worden afgedwongen dat deze ónder de nationale tarieven komen. Zo lang een provider meer mag vragen voor internationaal belverkeer kunnen zij de nationale prijs lager houden dan providers die alleen nationaal verkeer behandelen, en toch dezelfde winst behalen.
Dat ligt aan de kosten. Wanneer die ook omlaag gaan blijft het toch een interessante markt en zal er concurrentie blijven/komen.
Dat is toch ook meer bedoeld in de richting dat je een prijs per sms/minuut/MB hebt binnen de hele EU en niet zoals nu dat allemaal buiten je bundel valt.
In steeds meer landen komen er bundels met EU minuten inbegrepen. Ik heb maandelijks bijv. 1000 belminuten in Spanje + 100 belminuten en 100 MB binnen de EU zone (Orange ES.)
In steeds meer landen komen er bundels met EU minuten inbegrepen. Ik heb maandelijks bijv. 1000 belminuten in Spanje + 100 belminuten en 100 MB binnen de EU zone (Orange ES.)
M'n vriendin had toen ze in Oosterijk woonde zelfs haar hele bundel van 300 minuten en 300 smsjes geldig binnen de hele EU. Dus zij smste gratis naar mij, terwijl ik de hoofdprijs betaalde voor de smsjes naar haar. En dat is toch alweer bijna 3 jaar geleden.
Dat ligt aan de kosten. Wanneer die ook omlaag gaan
Die kosten zijn al niet zo hoog. Alleen providers gebruiken mensen die buiten hun netwerk komen als melkkoeien.

Laat er maar eens geen extra kosten zijn verder en telefoonproviders afspraken met elkaar maken zoals dat ook tussen internetbedrijven gebeurt.
De prijzen hoeven niet per se gelijk te zijn, ze zijn alleen aan een maximum gebonden.

Dit is eigenlijk alleen maar goed, dat stimuleert de bedrijven om zich te onderscheiden op een andere manier, bijvoorbeeld in serviceverlening, stabiliteit van het netwerk of snelheid van het netwerk, of om toch net iets goedkoper te zijn dan de concurrent.
ja dat begrijp ik maar jeff zegt ik wacht tot de tijd dat bellen in europa overal gewoon gelijk word.

dat is onmogelijk.
Waarom is dat onmogelijk?
Neem America, veel verschillende staten (landen) in een groot land (Europa)

OT:
Goede zaak dat dit verder naar beneden wordt gedrukt.
Nu nog verplicht stellen dat het eerst uit de bundel verbruikt wordt, en daarna pas apart betalen. Zoals Vodafone dat nu bijvoorbeeld al met internet op reis doet, ¤2,- voor een bundel van 35MB. Maar dan dus ook voor telefoon.
het punt is dat je in europa niet providers hebt die heel europa dekken. zelfs de breedste op dat gebied -vodafone- heb je niet in alle landen. Al die providers zouden dan moeten fuseren c.q. overgenomen worden om te komen tot 3 á 4 europa dekkende netwerken.
het zou namelijk funest zijn voor regionale netwerken als bijvoorbeeld KPN in Nederland dat zou moeten concurreren met globul van bulgarije, omdat men net zo goed een bulgaarse abonnement kan afsluiten als er geen verschil is tussen nationale en roamingtarieven.

[Reactie gewijzigd door eenenzestig op 1 februari 2012 14:49]

elfs de breedste op dat gebied -vodafone- heb je niet in alle landen
Dat is waar en daarom is het ook schofterig dat je zelfs als Vodafone/T-Mobile/Orange klant ware het tegen een lager tarief dan anderen toch extra moet betalen als je in het buitenland het eigen netwerk gebruikt.
Vroeger kon je op voordeelnetwerken roamen. Maar dat ging vaak mis, domme klanten klaagden waarschijnlijk, en door betere traffic steering was het niet meer nodig om mensen te vragen zelf een netwerk te kiezen. Gevolg is dat ze nu gewoon een dikkere winstmarge hebben omdat mensen vaak op het eigen netwerk gepusht worden waar ze de laagste onderlinge prijs betalen...
En wat je nu zegt is precies de concurrentie die je als consument in Europa wil. KPN doet helemaal niets anders dan een Bulgaarse provider dus waarom zouden die elkaar niet mogen beconcurreren? Vodafone heeft toch ook netwerken in verschillende landen die concurreren met de plaatselijke providers.

Als Vodafone een beetje slim is kunnen ze het beste een allinone tarief maken voor alle landen en deze overal aanbieden waardoor ze de eerste zijn met zo'n service. Over een x aantal jaar (als de EU bij elkaar blijft that is) zal het waarschijnlijk verplicht zijn om in heel Europa hetzelfde tarief te rekenen dus waarom zou je er nu niet mee beginnen? De kosten zijn erg laag omdat het eigen netwerken betreffen en aangezien ik bij de Belgische grens woon hebben ze alvast 1 klant erbij!

Fusies en overnames zijn ook nodig om Europees dekkende netwerken te krijgen maar dat is geen slecht iets maar goed. Dan kunnen de minder bevolkte gebieden profiteren van de meer bevolkte gebieden omdat investeren in infrastructuur dan veel beter gespreid kan worden over alle klanten.
Hetzelfde tarief rekenen in heel europa is niet meer nodig, als de tarieven voor nationaal en roaming wel gelijk moeten zijn. Dan kun je als consument in bulgarije een abbo afsluiten, of in ierland een sim-only bestellen.
ik denk wel dat je in nederland als buitenlander nederlandese tarieven betaald voor roaming en en bulgarije bulgaarse. Anders zou het wel een probleem worden natuurlijk , dan haal je abbo in goedkoopste land.
Doen ze al met hun Web Smart abo he. Zelfs data is daar internationaal. Wel prijzig, maargoed... wellicht komt er een goedkoper vervolg wat aantrekkelijker is voor de grote massa.

Of heel bijzonder: ze zetten het gewoon voor alle klanten open in hun passport landen en ze maken er een gigantisch mooi unique selling point van waarmee ze klanten afpikken bij kpn en t-mo.
Juist net zoals je nu niet alleen meer de keuze voor Eneco hebt voor energie maar een scala aan aanbieders en waarom zou zoiets als dit zich landelijk moeten beperken terwijl we in een verenigd Europa leven?

Waarom kan ik mijn stroom/gas niet vanuit b.v. Spanje kunnen kopen als dat voor mij voordeliger zou zijn?
Als ik met een Bulgaarse simkaart, al roamend op KPN/Vodafone netwerk, tegen hetzelfde of een lager tarief kan bellen (m.n. naar bv België of Duitsland) als met een KPN/Vodafone simkaart, dan neem ik wel die Bulgaarse sim hoor. Nu is mijn Bulgaars niet zo goed, maar zij hebben vast wel een Engelstalige of Duitstalige voicemail e.d.

En met een Belgische SIM (ik zit nu in Nederland al vaak op een Base of Mobistar of Proximus netwerk) of een Duitse Sim speelt dat al helemaal niet.
In Amerika kun je heel veel gezeik krijgen als je bijvoorbeeld met AT&T belt en veel tijd in een roaming-gebied (m.n. in het midden van het land) roamt. AT&T heeft in dunbevolkte gebieden lang niet overal dekking en gebruikt daar national roaming op concurrenten.

Soms wordt eenzijdig vanuit hun kant een contract opgezegd omdat ze vinden dat je te veel roamt, ook al dok je daarvoor $80 per maand.

Zo ideaal is Amerika niet buiten de grote staten/steden dus hoor ;)

[Reactie gewijzigd door Sorcerer8472 op 1 februari 2012 15:55]

Amerika is zeker niet heilig. Maar je vergeet één belangrijk punt. Europa is veel dichter bevolkt dan Amerika. Het is dus veel rendabeler om hier een dekkend netwerk aan te leggen.

Het wordt tijd denk ik dat we van landcodes afgaan. Gewoon iedereen een uniek nummer dat niet gekoppeld is aan een land. Net zoiets als een e-mail-adres.
Eigenlijk moet het hele concept mobiel nummer verdwijnen. Iedereen heeft een eigen dataverbinding en je kiest dan zelf je voice service die jij wilt. Of dat dan skype is of msn of google voice of whatever.

Dat de prijzen van SMS niet meer genoemd worden is denk ik logisch. SMS is ten dode opgeschreven met alle smartphones en whatsapp en zo.
Het wordt tijd denk ik dat we van landcodes afgaan. Gewoon iedereen een uniek nummer dat niet gekoppeld is aan een land. Net zoiets als een e-mail-adres.
daarmee breek je in 1 keer een hele berg internationale afspraken en standaarden.
En de meeste mensen zullen toch het merendeel van de gesprekken binnen het thuisland voeren, dan is de kwaliteit van het netwerk daar belangrijk.
Dat is denk ik niet wat Jeff bedoelt. Tenminste, ik herkende me wel in wat hij zei, maar ik vat het als volgt op: het wordt tijd dat het niet meer uitmaakt of je met je Vodafone (om maar een provider te noemen) in Nederland belt of in Frankrijk/Italië/Griekenland/Duitsland. Nu betaal je in een keer een klap meer als je in het buitenland belt om over mobiel internetten buiten je bundel maar te zwijgen :X Er is technisch gezien geen enkele reden dat die kosten zo hoog moeten zijn.

Waarom hoeft AH blijkbaar minder te betalen voor hun prepaid dienst die ze via het KPN-netwerk hebben lopen dan een buitenlandse provider die ook toegang tot het KPN-netwerk wil omdat een Duits gezin vanuit Scheveningen naar huis wil bellen in de zomer? En als KPN aan beide klanten hetzelfde tarief rekent, waarom rekent zo'n provider zijn klant dan toch zo'n bizar hoog bedrag door ivm bellen in het buitenland? Het maakt die elektronen weinig uit of ze van Nederland naar Nederland moeten of de halve wereld rond :Y)
Dit is inderdaad wat ik bedoel!
Onzin, concurentie krijg je juist door roaming af te schaffen als prijsopdrijver. Want dan stel je de markt open voor nieuwe aanbieders. Het is helemaal van de zotte dat je voor dezelfde provider in het buitenland ineens gigantisch veel betaald, want de gemaakte kosten zijn er dan gewoon niet.

Concurrentie krijg je niet door regiogebondenheid (dat werkt juist monopoly in de hand), maar door het juist open te zetten.

Dus niet door dezelfde prijzen, maar gewoon te verbieden dat mensen extra rekenen voor roamen binnen Europa. Dan zul je zien dan lossen de telcom aanbieders het met elkaar wel op en gaan ze allianties aan om zo de kosten laag te houden.
Valt we mee, de markt functioneert nu niet. Optimaliseert op torenhooge marges en andere telco's hoge kosten in rekening brengen met het idee dat mensen altijd wel wat bellen in het buitenland. Deze maatregelen drukken de markt naar een punt waar als het goed is optimalisatie op prijs van normaal belgedrag plaats gaat vinden.
Dat kan.. Tenminste, met een Vodafone smart abonnement kom je een heel eind (bundel binnen EU te gebruiken, alleen bellen kost volgens mij 10 cent per minuut; gebeld worden en data niets, de eerste 500 smsjes ook niet).

Gevolg is wel dat het abonnement wat duurder is dan vergelijkbare abonnementen, maar dat vind ik eigenlijk logisch. Het nadeel van het afdwingen van lage tarieven binnen de EU is dat je dan de keus niet meer gaat hebben: alle abonnementen zullen duurder worden (of de korting op telefoons lager), de providers moeten namelijk toch geld verdienen.

Ik vind het huidige systeem daarom prima: als consument heb je (steeds meer) keus: duur abonnement wat je binnen de hele EU kunt gebruiken, of een goedkoop abonnement in Nederland.
10 ct starttarief maar zelfs, niks extra's per minuut (gaat gewoon van bundel af). Gebeld worden kost alleen maar 10 ct per keer zelfs.

Zakelijk hebben ze ook erg interessante abo's waar mee je (tegen hoger maandtarief) zonder starttarief gratis gebeld kunt worden zelfs, zelf bellen kost 12 ct/min ofzo. Werkt in alle Passport-landen dus is ook heel goedkoop in sommige landen buiten de EU (Turkije, Japan, Australië, Nieuw Zeeland).
Ik vraag me af of we die kosten niet gewoon door berekend krijgen. Ik denk dat we dan meer gaan betalen voor ons normale abbo. waardoor die hogere roaming kosten alsnog gedekt worden. Het geld moet toch ergens vandaan komen.

[Reactie gewijzigd door Astennu op 1 februari 2012 13:50]

Dat gebeurt dus ook, in feite subsidieren nationale bellers de internationale bellers.
Gezien de volstrekt belachelijke roaming tarieven die nog niet eens zo lang geleden normaal waren stel ik dat de internationale bellers de mobiele internetters nu wel lang genoeg gesponsord hebben.
Dat gebeurt dus ook, in feite subsidieren nationale bellers de internationale bellers.
Andersom ;)
Edit: dubbel

[Reactie gewijzigd door xbeam op 1 februari 2012 15:09]

sorry gaat mis met posten

[Reactie gewijzigd door xbeam op 1 februari 2012 15:49]

Voordat ik rare dingen ga zeggen: kan iemand mij uitleggen, waarom roaming eigenlijk extra geld kost?
Voor mijn beeld: ik heb een T-Mobile abonnement. Als ik in Nederland ben, dan wissel ik natuurlijk van zendmast naar zendmast binnen het T-Mobile netwerk. Als ik naar een netwerk van een andere aanbieder moet overschakelen, zal het sms- en dataverkeer, dat ik verbruik op dat andere netwerk verrekend moeten worden. Daar zal een portie administratieve kosten in zitten, vermoed ik? Of zijn er nog andere kosten?
Binnen nederland zie je het niet, maar gebeurt het ook. Als iemand met Vodafone belt naar iemand met KPN dan wordt de Vodafone klant geld berekend, maar KPN wil ook wat geld zien omdat Vodafone een gesprek opzet naar hun abbonee.

Omdat er veel inter-provider verkeer plaats vind (KPN, T-Mobile, Vodafone, etc) zijn hier afspraken onderling voor gemaakt.

Die afspraken zijn er ook met buitenlandse providers. echter omdat de volumes minder groot zijn zijn de tarieven hoger. Hierdoor was het vaak ook mogelijk dat je bij buitenlandse provider A gebeld werd voor 1 euro per minuut, en bij provider B kon het 2 euro per minuut kosten (fictieve waarden)

Dit geld niet alleen voor belminuten maar voor ook voor smsjes.
Bij somige buitenlandse providers kost het geld als je in het buitenland een smsje ontvangt. Bij Nederlandse providers kost het je niets als je in het buitenland een smsje ontvangt. dit lijkt me ook eerlijk omdat je een smsje niet kan weigeren wat met een gesprek wel kan.

Wel schijnt het zijn dat somige Voicemails niet helemaal fijn werken en dat als je in het buitenland zit je de minuten naar je voicemail wel moet aftikken. Dit zou er volgens mij (pure speculatie) aan kunnen liggen omdat jouw gsm op het buitenlandse netwerk zit en het buitenlandse netwerk de call markeert als niet opgenomen/afgedrukt maar wel nog in het pad naar de voicemail blijft zitten.
De kosten voor inter-operator verkeer zijn ook verlaagd. Volgens mij is dit nog wel de belangrijkste reden voor de tariefstijgingen de laatste tijd; van vast naar mobiel bellen is hierdoor namelijk veel goedkoper geworden en zakelijke klanten bellen nu weer meer vanaf vast. Is totaal onbelicht geweest in de media en de operators hebben er ook niet hardop over geklaagd, maar volgens mij wel belangrijk.

Overigens rekenen buitenlandse providers elkaar geen geld (meer) voor het ontvangen van sms van een klant; er wordt vanuit gegaan dat er ook wel uitgaand gesmst wordt en dat kost wel knaken (overigens maken providers daar in NL echt veel winst op buiten de EU, want in veel landen vraagt men daar helemaal niet zo veel voor). In het buitenland kost ontvangen bij sommige providers wel nog geld voor klanten van dat netwerk (bijv. VS en Canada).

Voicemails worden tegenwoordig volgens mij vaak door het home-netwerk afgehandeld die de omleiding overriden; een hele tijd terug moest je namelijk betalen als iemand je voicemail insprak, puur omdat de buitenlandse provider de omleiding naar de Nederlandse voicemail verzorgde. Dit is in Nederland nu helemaal opgelost, maar in België speelt het probleem buiten de EU nog steeds geloof ik. Sommige mvno's kunnen in NL ook evt. nog geld vragen voor voicemail buiten de EU.

Heb al eens een verhaal gelezen van iemand die door z'n werk 100x ofzo gebeld was ivm een noodgeval. Kostte hem een paar honderd dollar op z'n Amerikaanse rekening terwijl z'n telefoon uit stond (maar stond nog op het buitenlandse netwerk die de omleiding verzorgde) :+
verigens rekenen buitenlandse providers elkaar geen geld (meer) voor het ontvangen van sms van een klant; er wordt vanuit gegaan dat er ook wel uitgaand gesmst wordt en dat kost wel knaken (overigens maken providers daar in NL echt veel winst op buiten de EU, want in veel landen vraagt men daar helemaal niet zo veel voor). In het buitenland kost ontvangen bij sommige providers wel nog geld voor klanten van dat netwerk (bijv. VS en Canada).
Alleen BB ping verkeer word niet berekend
sms verkeer word nog steeds in rekening gebracht door providers onderling.

[Reactie gewijzigd door xbeam op 1 februari 2012 16:01]

Inkomend sms-verkeer toch ook niet? Iig zoiets heb ik ergens gelezen. Uitgaand sms-verkeer wel. Dus als ik in het buitenland sms ontvang dan wordt dat niet verrekend, als ik het verstuur wel (volgens mij zijn dit trouwens vaak bedragen van 5 tot 15 cent per bericht terwijl de provider zonder blikken of blozen 50 cent of meer rekent per bericht... in andere landen is dat vaak minder).
a) administratiekosten
b) winst verdelingskosten (NL provider en EU provider willen beide winst maken)
c) extra transport (gsm verkeer gaat altijd via je eigen provider, dus je telefoontje gaat dan via meer switches = meer gebruik van netwerk etc)
Krediet risico ook, de andere provider moet maar zorgen dat hij achteraf zijn geld wel krijgt van die buitenlandse operator.
Voordat ik rare dingen ga zeggen: kan iemand mij uitleggen, waarom roaming eigenlijk extra geld kost?
Voor mijn beeld: ik heb een T-Mobile abonnement. Als ik in Nederland ben, dan wissel ik natuurlijk van zendmast naar zendmast binnen het T-Mobile netwerk. Als ik naar een netwerk van een andere aanbieder moet overschakelen, zal het sms- en dataverkeer, dat ik verbruik op dat andere netwerk verrekend moeten worden. Daar zal een portie administratieve kosten in zitten, vermoed ik? Of zijn er nog andere kosten?
De kosten zijn vooral 'virtueel'. Dat wil zeggen dat providers relatief gezien veel meer rekenen dan hun daadwerkelijke extra kosten zijn. Naar eigen zeggen is dat vooral om de nationale prijs zo laag mogelijk te kunnen houden.

Het idee is als volgt (alle cijfers zijn puur indicatief en niet op de waarheid gebaseerd):

Eén belminuut kost de provider 50 eurocent.
De provider vraagt aan een Nederlandse klant 40 eurocent per belminuut
De provider vraagt aan de provider van de buitenlandse klant 2 euro per belminuut.

De Nederlandse bellers verstoken 100.000 belminuten, dat is dus 40.000 euro, dit kost de provider in feite dus 10.000 euro want ze hebben zelf 50.000 moeten betalen voor die belminuten.

De buitenlandse bellers verstoken 100.000 belminuten, dat is dus 200.000 euro. Dit levert de provider vervolgens 150.000 euro op, omdat de kosten voor het verzenden naar het buitenland stiekem helemaal niet duurder zijn.

De provider heeft het binnenlandse verkeer dus voor minder dan de kostprijs kunnen verzenden, omdat er voor het buitenlandse verkeer zoveel extra betaald wordt.

Als de internationale tarieven (al dan niet alleen binnen de EU) nu gelijk zouden worden getrokken, dan móet het tarief omhoog willen de providers niet alleen verlies lijden.

De vraag is of deze situatie enigszins realistisch is. Waarschijnlijk wordt er gewoon winst gemaakt op het binnenlandse verkeer, en zijn de hoge kosten voor buitenlandse bellers alleen maar om extra hoge (exorbitante?) winsten in stand te houden. Maar dat is slechts speculatie.

[Reactie gewijzigd door Patriot op 1 februari 2012 14:03]

De meeste buitenlandse providers vragen ruim minder dan een euro per minuut trouwens hoor. Denk eerder aan 50 ct/minuut of nog minder. Denk dat de home provider er vaak meer winst op maakt dan de roaming provider. Uitzonderingen daargelaten. Grote partijen als Vodafone kunnen tuurlijk ook goedkoper inkopen en hebben vaak ook overeenkomsten met andere grote partijen, of zetten zelf een 'roaming netwerk' op (bijv. SFR Frankrijk, Proximus België en Swisscom Zwitserland horen ook daarbij en daar kopen ze ook goedkoop in).
Eén belminuut kost de provider 50 eurocent.
Dat is nou juist het probleem, zo makkelijk is dat niet. Het netwerk van een telco kost XX miljoen, dat zijn bijna allemaal vaste kosten, en dat moeten ze op zo slimme manier mogelijk over hun klanten verspreiden. Maar als je alles ook als vaste kosten gaat berekenen (=flatfee) dan subsidieren de kleinverbruikers de veelverbruikers, dus krijg je weer een variabel tariefstelsel. Maar hoe je die vaststelt, daar kan je oneindig mee varieren. Je kan binnenlandse bellers goedkoop hbuitenlandse netwerken afpersen met hoge roaming tarieven, maar ja, die rekenen dan jouw klanten ook weer hoge tarieven door, en dan krijg je kwaaie klanten.
Goede zaak. Er is m.i. geen reden waarom roaming duurder zou moeten zijn.
OK, je 'logt in' op een ander netwerk, maar dat lijkt me niet echt significant. De buitenlandse provider zal daar inderdaad een bedrag voor vragen, maar dat ligt veel lager dan het consumententarief, als het goed is. Tenzij ze het natuurlijk als cash cow zien, omdat de consument toch wel betaalt, aangezien deze geen keus heeft. Maar dat is natuurlijk niet de bedoeling: dus vandaar deze regelgeving.

Je zou kunnen zeggen dat die fee van de roaming provider je eigen provider op flink hogere kosten jaagt, maar dat is natuurlijk niet waar want je gebruikt het eigen netwerk niet op dat moment. Dat rekent dus door in de capaciteit en kosten van het eigen netwerk.
De fee van een roaming provider is véél hoger dan die van gebruik van je eigen netwerk. Dit verschilt wel extreem per land/provider trouwens. Heeft er ook mee te maken dat heel veel calls internationaal zijn vanaf het roaming-land naar het home-land. Er worden zelfs kosten in rekening gebracht voor het inloggen op het netwerk, ook als de gebruiker helemaal geen gebruik ervan maakt (dat is dus verlies voor de home-operator).

Daarnaast moet je ook niet vergeten dat het nogal wat tijd kost om alles met elkaar verbonden te houden: Vodafone heeft bijvoorbeeld in meer dan 200 landen roaming-partners. Da's wel ff flink wat administratie + kost ook tijd om te (her)onderhandelen over tarieven, lijkt me zo.

Plus dan ook nog eens meuk die ze installeren om te zorgen dat jij verbinding maakt met het netwerk dat voor hen het voordeligst is (het is niet voor niets dat je in het buitenland bij handmatig selecteren vaak een paar keer achter elkaar moet proberen voordat je verbinding mag maken met een netwerk ;))
Daarnaast moet je ook niet vergeten dat het nogal wat tijd kost om alles met elkaar verbonden te houden: Vodafone heeft bijvoorbeeld in meer dan 200 landen roaming-partners. Da's wel ff flink wat administratie + kost ook tijd om te (her)onderhandelen over tarieven, lijkt me zo.
Goed voorbeeld (de grootste provider) ;) Vodafone Group/Libertel bestaat niet alleen in nederland. Vodafone heeft in heel Europa een volledige dekking van hun eigen netwerk (misschien een enkel land niet), dus zijn deze kosten gewoon intern. Je blijft op hun netwerk, aangezien ze in elk land zitten. Juist in de Europa zitten alle grote providers wel een beetje verspreid over de landen.

[Reactie gewijzigd door jordy5 op 1 februari 2012 14:20]

Klopt, maar met Vodafone NL kun je wel op zowat elk Duits, Belgisch en Engels netwerk bellen. Moet ook geregeld worden. En vergeet niet de landen die erbuiten vallen, zoals alles in Noord, Zuid en Midden Amerika en zowat alles in Afrika.
valt wel mee deze afspraak word 1 keer gemaakt. en blijft staan.
Roaming partner is wat anders dan verkeer.

roaming partner houd dat je toegelaten wordt op het radio netwerk terwijl het verkeer gewoon via http://www.ibasis.com/ word gerouteerd

De data / voice/ sms kosten zijn het zelfde als bellen van T-mobile nl naar vodafone nl
ook dan word het verkeer gewoon via ibasis naar vodafone gestuurd

[Reactie gewijzigd door xbeam op 1 februari 2012 16:32]

valt wel mee deze afspraak word 1 keer gemaakt. en blijft staan.
Dat is niet waar. Er worden contracten gesloten voor bepaalde periodes, bijv. 2 of 5 jaar. Zo had Digicel een langdurige overeenkomst met Vodafone voor roamingverkeer waarbij de 2 elkaars preferred partner van elkaar werden in een flink aantal landen. Als je maar niet denkt dat dat allemaal via iBasis loopt :P

Vodafone heeft bijvoorbeeld haar eigen roaming-faciliteiten, ook voor niet-Vodafone-operators, ook inclusief billing etc. 1 contract en je kunt je klanten op alle Voda-netwerken laten roamen:
http://roaming.vodafone.c...one_gateway/p_gateway.jsp

Er zijn nog een paar andere bedrijven die ook soortgelijke roamingdiensten aanbieden, vaak ook voor mvno's. Zij pakken dan een flink percentage op de tarieven waardoor de mvno's er minder op verdienen en de tarieven lekker hoog zijn. Voordeel is wel dat een mvno zo snel en effectief roaming in een groot aantal landen kan opzetten ipv zelf te onderhandelen.

Wat betreft iBasis vind ik wel raar dat zij zeggen dat ze heel veel locaties aanbieden (kan geen lijst vinden op hun site) maar dat KPN juist roamingovereenkomsten met kleine exotische landen heeft afgekapt de laatste tijd. Ook raar dat je in de VS op sommige netwerken het uitzonderingstarief moet betalen op sommige netwerken (Jasper Wireless bijv.). Vind dit een beetje raar voor een provider wiens zusterbedrijf dit soort global turnkey roamingdiensten aanbiedt :?
Mooie zaak voor de consumenten. Nu weet ik echter niet wat de kosten voor een provider zijn voor sms/telefoongesprek/data, maar hoeveel 'winst' blijft er zo nog over? Hiermee dient er namelijk geïnvesteerd te worden in nieuwe technologie.
Dat klopt, maar als zo'n bedrijf vrij de keuze heeft om niet of minder te investeren, mag jij raden wat ze met hun geld gaan doen.
Valt wel mee dat het een mooie zaak is voor consument, we zullen toch moeten betalen linksom of rechtsom dat is inmiddels wel gebleken.

Daarnaast is het sowieso al krom dat je in het buitenland goedkoper kunt bellen als in je eigen land. (bellen/sms buiten de bundel is duurder als internationaal !)
Nog even en je kunt beter een buitenlands abonnement nemen want daarmee ben je goedkoper uit als dat je een Nederlands abonnement neemt.
Op zich een goed initiatief van Europa, maar dit kan er wel toe leiden dat de binnenlandse tarieven omhoog moeten om hun winstmarge gelijk te houden, of dat providers kritischer gaan kijken naar roamingovereenkomsten met collega-providers.

En bijvoorbeeld KPN is wat betreft EU-tarieven heel strikt met handhaving; Zwitserland is daar gewoon geen EU-tarief (bij Vodafone en T-Mobile wel) waardoor je dan ineens de (3x tot 6x zo hoge) hoofdprijs betaalt, terwijl je een stukje verder in Oostenrijk wel weer goedkoop kunt bellen. Maar in de overzeese Franse gebieden zoals Frans Guyana (in Zuid-Amerika!) kun je (verplicht) wel weer tegen EU-tarief bellen en in Buurland Suriname tik je weer 2 euro per minuut af 8)7

En over die roamingovereenkomsten: hopelijk gaat het er straks niet toe leiden dat je niet meer op elk netwerk in het buitenland kunt verbinden, dus dat ik met Vodafone NL straks alleen nog maar kan connecten op Vodafone DE en niet meer op het beter dekkende T-Mobile DE... Da's misschien wel een risico.
Ik ben het volledig met je eens. Ik zie ook niet direct in waarom dit een goede ontwikkeling is.

Ten eerste, hoeveel mensen maken hier daadwerkelijk veelvuldig gebruik van? Met andere woorden, doordat het nu mogelijk wordt voor een kleine groep om goedkoop te bellen/smsen/internetten in de EU wordt het voor de grootste groep (mensen die overwegend in NL bellen/smsen/etc en incidenteel in het buitenland) duurder. Wat mij betreft mag een telco prima een dikke marge op roamen pakken: dat zorgt ervoor dat binnenlandse abbo's betaalbaar blijven voor de overgrote meerderheid. Zoals hierboven al gesuggereerd, bieden telco's nu al oplossingen voor de kleine groep die wel veelvuldig in de EU belt/smst/internet.

Ten tweede vraag ik me af wat het effect hiervan is op de investeringen van telco's. Zijn zij nog wel zo happig om te investeren in dure 4G/lte netwerken als er regels in de pijplijn zitten die hen dwingen lage tarieven te rekenen? Wat doet dat met hun marges en terugverdientijd? Leidt dit dan niet tot een vertraging van investeringen?
aww.. snifflesniffsniff... groot bedrijf is zielig. De reden dat ze in 4G zullen investeren is, als ze het niet doen doet de concurrent het wel en blijven ze achter. Zeker als het netwerk helemaal open is en roamen word toegestaan. Maar ja groot bedrijf is zielig boehoee.
De investering in LTE is deels ook een noodzaak: 3G kraakt in zijn voegen en moet gewoon uitgebreid worden (of het verkeer moet met exhorbitante prijzen worden ingeperkt), en dan komt die investerings case er vanzelf. Maar het is duidelijk, de miljarden zijn niet meer zo makkelijk/goedkoop op te halen bij beleggers en banken als vroeger.
Ik denk dat de volgende stap wordt dat mobiele providers worden versus internetproviders wat Digitenne nu is versus kabelproviders. Goedkoper internet aanbieden dan via een vaste lijn is mogelijk via LTE en daar liggen de nieuwe winstkansen.

Belminuten zullen secundair worden; door lagere internationale tarieven (zowel bellen naar als in) zullen mobiele providers hier ook beter kunnen concurreren met leveranciers van vaste lijnen. Ook "onbeperkt"-pakketten voor binnen en buitenland zullen verschijnen.

Zal heel interessant worden allemaal de komende 5 jaar!
. Maar in de overzeese Franse gebieden zoals Frans Guyana (in Zuid-Amerika!) kun je (verplicht) wel weer tegen EU-tarief bellen en in Buurland Suriname tik je weer 2 euro per minuut af
Nee hoor wie zoekt zal vinden.

Bellen en SMS'en voor Euro 0,10 per minuut */ bericht
Bellen van Telesur Mobiel Nederland naar Telesur Mobiel Nederland
Bellen van Telesur Mobiel Nederland naar Telesur vast en Tele.G. in Suriname
Telesur mobiel naar overige providers in Nederland

Bellen naar klantenservice 1200, Voicemail 1233 = Euro 0,20 per minuut

Bellen en SMS'en voor Euro 0,20 per minuut */ bericht
Telesur mobiel naar overige providers in Suriname .

http://telesur.nl/telesur...8C77EAA8DF417B3&menuid=17
Ja, ok, maar dan heb ik voor Suriname een apart kaartje nodig, en dan heb ik voor andere landen weer aparte kaartjes nodig. Plus dan moeten mensen 5 nummers proberen voordat ze me kunnen bereiken omdat ze vantevoren niet weten waar ik ben.

Ideaal voor de Surinaamse gemeenschap dit, maar het punt was dus een beetje dat men (bijv. KPN) direct de hoofdprijs vraagt zodra de EU geen lagere tarieven afdwingt...
Goede zaak. Wat imho wel schokkend is, is het feit dat 1mb data-roaming ¤ 0,20 mag gaan kosten terwijl hier in NL zonder/buiten de bundel de providers ¤ 1,00 durven te vragen.
Het zou nog bijna de moeite waard worden om een buitenlandse pre-paid kaart te gebruiken i.p.v. een pre-paid kaart van een NL-telco.
Het ¤ 0,20-tarief is alleen voor operators onderling; ze mogen niet meer dan 20 ct/MB aan elkaar rekenen; is nu al een tijdje 50 ct.

Vergelijk die 50 ct (maximum) maar even met het bedrag dat je provider aan jou rekent voor data in de EU. Het verschil is ongeveer de winst die ze minimaal maken ;)
nee dat is de consumenten prijs
Nee, dat is het niet. Lees anders even de bron waar Tweakers naar verwijst!
WTF 5 cent is straks goedkoper dan dat je in Nederland betaald :S
Dat zijn volgens mij roaming tarieven die de providers aan elkaar moeten betalen.
Dus daar komt nog een toeslag bij (bvb de standaard 15c) van de provider zelf.
Ben hier niet zo zeker van, volgens mij zou dat het maximum tarief moeten worden dat wij moeten betalen. Bij de laatste verlaging werd de maximumprijs van een smsje toch ook op 13 cent vastgelegd?
Jup, ik betaalde deze zomer in Nederland ook maar 13 cent per sms naar België.

Snap dan nog steeds niet waarom sommige mensen per binnenlandse sms 12 cent betalen.

[Reactie gewijzigd door Fantasma op 1 februari 2012 15:38]

Klopt, dit is het max. consumententarief. Nu op zich al erg laag vind ik.

Alleen de MB-prijzen die de EU noemt zijn wel interconnecttarieven.
Jeff, ik ben het helemaal met je eens. Het moet voor Europa veel makkelijk moet worden. We delen euro's al waarom niet tarieven.
op zich een goede actie om dit verder in de hele eu aan banden te leggen, helaas zoals in nl blijkt werkt de " marktwerking" niet echt goed kwa prijzen.

Ik hoop dat het gewoon makkelijk word om in het buitenland mobiel te bellen of internetten, zou mooi zjn als de eu echt wat zou doen aan de hoeveelheid data voor een euro, bijvoorbeeld max 10 eur voor 500 Mb in welk land dan ook :)
Helemaal mee eens. Ik heb juist een nieuw abbo afgesloten, het kromme is dat sms-en buiten de bundel op 30ct/sms zit. Als ik op een Duits netwerk zit, kost me dit slechts 16 cent (en dat is ook buiten de bundel). Dus in NL zelf is ook nog wel het een en ander te behalen...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True