Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Samsung toont snellere ssd's voor mininotebooks

Door , 34 reacties

Samsung heeft een drietal nieuwe ssd's gepresenteerd die sneller zijn dan het huidige ssd-aanbod van de fabrikant. De solid state drives zijn vooral bedoeld als harddisk-vervanger voor goedkope laptops.

De nieuwe ssd's van Samsung worden geleverd met een opslagcapaciteit van 8, 16 of 32GB, en moeten in september op de markt komen. Het 8GB-model is voorzien van een die met daarop vier mlc-nand-chips van 16Gb, terwijl de 16GB- en 32GB-versies respectievelijk dual-die- en quad-die-packages bevatten. De ssd's zijn 30 procent kleiner dan 2,5"-harddisks.

Samsung stelt dat de nieuwe flashdrives sneller zijn dan de huidige modellen, die vooral in mininotebooks worden toegepast. De nieuwe ssd's zijn voorzien van een sata-interface en het trio behaalt leessnelheden tot 90MB/s. De schrijfprestaties variëren: de 8GB-ssd behaalt 25MB/s, de 16GB-versie kan data met maximaal 45MB/s wegschrijven en de 32GB-uitvoering piekt dankzij de vier gescheiden kanalen naar de flashchips op 70MB/s. De huidige ssd's die Samsung aan laptopfabrikant levert, behalen lees- en schrijfsnelheden van respectievelijk 57MB/s en 32MB/s.

Samsung, 's werelds grootste geheugenfabrikant, hoopt met het nieuwe ssd-aanbod te kunnen profiteren van de snelgroeiende markt voor goedkope notebooks. De vraag naar ssd's zal tot 2011 jaarlijks met meer dan 50 procent toenemen, zo heeft het Zuid-Koreaanse bedrijf becijferd.

Samsung ssd-drive

Door Dimitri Reijerman

Redacteur

27-08-2008 • 14:59

34 Linkedin Google+

Reacties (34)

Wijzig sortering
wrom alleen mininotebooks? Discriminatie. In een big-tower past het ook en die moeten toch ook wel eens wat....
Je hebt gelijk maar het nut van een SSD is iets groter in een laptop vanwege de energie besparing.

Het is natuurlijk wel sneller dan een HDD maar in een PC heb je toch altijd net stroom dus hoeft het niet zo heel erg zuinig te zijn en kan je gewoon een aantal hele snelle HDD in RAID zetten om ook snel te zijn.

Ik kan er natuurlijk niet onder uit komen dat een SSD in RAID dan ook weer sneller is. ;)
Deze zijn voor OEMs en worden dus in grote getale verkocht aan mininotebook bouwers. (asus, acer, msi, etc.). Dat is wel met meer producten zo, simpelweg omdat de markt niet groot genoeg is om de kosten van het maken van verpakkingen en handleidingen terug te verdienen. Hooguit een paar handige tweakers zouden deze drives dan kopen.

Er zijn wel degelijk SSD's voor pc's (of laptops) te koop die ook nog eens (veel) sneller zijn. Bijvoorbeeld deze. Deze drives zijn dan ook 2.5" en niet extra klein.

[Reactie gewijzigd door jdm8 op 27 augustus 2008 15:26]

omdat deze minder gebruikt worden dan gewone laptops.
het is nog niet echt bruikbaar 24/7 met een jaar read/write, zal de drop-out twee keer zo hoog zijn als een HDD.

levensduur van flash is nog niet wat het hoort te zijn.
bron?
dit is zoooo achterhaald....

lees dit maar eens

[Reactie gewijzigd door Prulleman op 27 augustus 2008 15:14]

in 1997 ja, dat is 11 jaar geleden....
about 10,000 write cycles in 1994, rising to 100,000 in 1997
2006:
The typical range today for flash SSDs is from 1 to 5 million. The technology trend has been for this to get better
8-)

en dan staat er ook nog ergens een enorme berekening hoelang het zo duren als een stuk crappy software (die dus continu je schijf volschrijft, zeg maar worst case scenario)
in de berekening: 64Gb sdd, 80MB/s schrijfsnelheid, 2 mln cycles = 51 jaar !!!!!!
Kweenie maar een paar miljoen write-cycles op een 64Gb SSD ten opzichte van een paar miljoen write-cycles op een 6400Gb HDD, kan ik me zo voorstellen dat bepaalde delen van de SSD vaker beschreven worden in dezelfde tijd dan op de HDD. Logischerwijs kan dus de levensduur van een SSD aanzienlijk ingekort worden ondanks de dure/moeilijke berekeningen.
De meeste SSD's hebben tegenwoordig een algoritme die het schrijven van blokken zodanig regelt dat de wear-n-tear van zo'n SSDtje vrij egaal houdt, en deze algoritmen worden steeds beter.
Wat ik mij dan afvraag, hoe zit dat met defragmatie op een fat-partitie?
Dan zet je alles terug bijeen. Of laat de ssd dit dan zo overkomen maar het toch niet doet?
Niet dat het zoveel uitmaakt maar ben er toch benieuwd naar.
Defragmentatie is bij een HDD nuttig om het aantal kop-bewegingen te verminderen. Als alle blokken van een bestand achter elkaar staan dan levert dit een snelheidswinst op omdat de kop van de HDD dan minder hoeft te bewegen.

Bij een SSD is dat niet nodig, omdat de lees actie niet mechanisch is.
Defragmenteren van een SSD levert dan ook niets op en kost dus alleen maar write-cycles die je beter voor echte wijzigingen zou willen gebruiken
Zie onder de specs van Samsung een aantal 2.5" SSD's.
http://www.samsung.com/gl.../ssd/pdf/25_datasheet.pdf

Deze is van de pagina:
http://www.samsung.com/gl...roducts/solid_choice.html

Een MTBF van 2.000.000 uur is meer dan de MTBF van een SCSI disk deze is 1.600.000 uur.

Link SCSI disk:
http://www.seagate.com/do...disc/ds_cheetah_15k_6.pdf

SSD is IMO een optie. De prijs en de grote zijn nog een probleem.

Het vermogens verbruik valt me ook positief op.
Wel goed lezen dan:
2 million cycles. (The typical range today for flash SSDs is from 1 to 5 million. The technology trend has been for this to get better.)
Omdat dat ideaal is om voor een nieuwe SSD product in te stappen?

- Laag stroomverbruik ideaal voor (mini)notebooks
- Relatief lage specs (zie onderstaande punt)
- Goed om je product te testen en het later in te zetten in grotere en grovere configuraties
- Beter schokbestendig dan een HDD, ideaal voor notebooks,
- Lage opslagcapaciteit om mee te beginnen, ideaal voor notebooks.
Alweer een mooie ontwikkeling in de SSD sector.

Nu nog even wachten totdat ze meer opslag ruimte hebben (rond de 80 a 120 GB) en er gaat er zeker één in mijn Eee PC 1000H komen.

Ik heb nu nog een 80GB HDD die er standaard in zat en kan nu al 6 uur werken zonder net stroom.
Met een SSD kan dat hoop ik tot een uur of 10 worden verlengt.

Alleen de prijzen nog even afwachten.
Je gaat geen 2/3 (66%!!!) meer accu tijd halen met een ssd. ipv een hdd.
als je geluk hebt krijg je er een uurtje bij, maar dat zal sterk afhangen van de applicaties die je draait.
Je hebt misschien niet het stroomverbruik van een spinnende disk, maar een idle ssd gebruikt meer dan een idle (niet draaiende) hdd, ook bij vooral schrijfacties zal het stroomverbruik hoger liggen.

gemiddeld ga je er wel op vooruit, maar verwacht geen wonderen
Idd,
Ik heb nog even op de ASUS site gekeken naar de Eee PC lijn en de 1000 met een 20GB SSD gaat maar één uur langer mee dan mijn 1000H met een HDD.
In theorie dan.

Maar als ze met de nieuwe SSD's dan ook de energie consumptie wat verbeteren dan moet 2 uur erbij toch haalbaar zijn?
nee, zo'n grote factor is het namelijk niet. Om een grote toename in accu duur te kunnen halen moet het oorspronkelijke verbruik (hdd) een behoorlijk deel van het totaal verbruik zijn. Anders kan je nooit veel winst halen.

Stel dat je EEE gem 20 watt verbruikt en de HDD 2 watt, al gebruikt een SDD dan 0 watt, je totaal verbruik wordt nooit lager dan 18 watt. Je zal dan op 6 uur hooguit een minuutje of 30-40 pakken. (deze getallen zijn fictief, het is meer om aan te geven dat je geen uren winst haalt door 1 onderdeel te vervangen, tenzij het een substantieel deel van het energie verbruik voor zich neemt)
"Maar als ze met de nieuwe SSD's dan ook de energie consumptie wat verbeteren dan moet 2 uur erbij toch haalbaar zijn?"

das een beetje gokken he, op een gegeven moment haalt de techniek het niet meer he... het is net zoals het stellen van : "maar als ze nou met een benzineauto 15km met een liter doet en we verbeteren een beetje de consumptie moet de 20km met een liter toch ook haalbaar zijn ?" dat terwijl de techniek dat (momenteel) niet kan...

[Reactie gewijzigd door TIGER79 op 27 augustus 2008 17:36]

Ja ik bedoelde ook niet dat de huidige SSD al meteen zuiniger zal zijn.
Maar Samsung is nu al wel weer een stap verder met het ontwikkelen van de snelheid van de SSD.
Dus ik neem aan dat er ook wel word gekeken naar de mate van energie verbruik.

Dat soort onwikkelingen zien we ook in bijvoorbeeld CPU en GPU chips.
Die worden toch ook steeds zuiniger (90, 65, 45nm) dus dan zal de SSD chip in de (nabije) toekomst ook wel steeds zuiniger worden met als resutaat een langere accu duur.
"Het 8GB-model is voorzien van een die met daarop vier mlc-nand-chips van 16Gb"

Eh.... 4x16Gb = 64Gb logisch? Vast wel... 64Gb = 8GB (878bit=1byte) of begrijp ik het nu nog niet?
(edit=typo)

[Reactie gewijzigd door Aerogenes op 27 augustus 2008 15:17]

Het is Gigabit en niet GigaByte, je moet het dus door 8 delen
Dus 16 Gb = 2 GB

[Reactie gewijzigd door venomenal op 27 augustus 2008 15:16]

8 bit = 1 byte dus
8 Gigabit (Gb) = 1 GigaByte(GB) dus
16 Gigabit (Gb) = 2 GigaByte(GB),
en dat keer 4 kom je netjes op 8 GB uit :)

[Reactie gewijzigd door Barres B. op 27 augustus 2008 15:19]

Als deze inderdaad zo klein worden als het hier lijkt, kunnen mini-laptops weer een maatje kleiner... Dit is geen 1.8" meer lijkt het wel, dit is 1" bij 1.8" :P (2.5cm bij 4.8cm). Wellicht kunnen ze straks on-board op mini-ITX en kleiner. Scheelt weer een HDD, en hoef je niet meer met USB-sticks te klooien. Het enige flauwe is dat dit weer een vapor-intro is, en er dus geen prijs bekendgemaakt is. Indien de SSD-prijzen door het grotere aanbod gaan zakken, kon dit wel eens een mooie worden.
Het gaat plezierig hard met de ontwikkeling der SSD's op dit moment.

"Prices for SSD drives are expected to halve every 9 months"

http://it.toolbox.com/blo...ve-ssd-comes-of-age-24250

[Reactie gewijzigd door Jareth op 27 augustus 2008 15:21]

Deze prijscurve zou gedreven moeten worden door de ontwikkelingen op IC fabricage technologie. Die gaan snel, maar echt niet in het tempo wat je artikel claimt. Een variant van Moore's Law stelt dat deze halvering elke 18 maanden plaatsvindt. Gevalletje selectief geheugen dus. Overigens, de HDD technologie volgt ook Moore's law, zodat de kosten per eenheid geheugenopslag al zo'n 30 jaar voor HDD's 100 maal goedkoper is dat solid state geheugen.
Zou de daling van de prijs van SSD niet (tijdelijk) harder kunnen gaan als Moore's Law voorschrijft in het algemeen?
Mede omdat de de SSD markt enorm groeit op dit moment, van 'nieuw' naar gemeengoed gaat enzovoorts.

Een artikel van Sun Microsystems heeft het over een prijsdaling van 50-70 procent jaarlijks;

"Enterprise class Fibre Channel hard disk drives have only exhibited a 40 percent year-over-year price decline in the last decade, while the Flash SSD price per gigabyte continues to fall between 50 to 70 percent annually. "

http://www.sun.com/abouts...6/sunflash.20080604.1.xml

Begrijp me goed, ik ben niet van de welles nietes spelletjes die je op tweakers regelmatig ziet. Ik ben gewoon op zoek naar de meest waarschijnlijke situatie.

[Reactie gewijzigd door Jareth op 27 augustus 2008 16:00]

Zou de daling van de prijs van SSD niet (tijdelijk) harder kunnen gaan als Moore's Law voorschrijft in het algemeen?
Nee, de wet van Moore is een natuurwet, beetje zoals de zwaartekracht.
Ik zal voortaan ook amen zeggen als ik de Wet van Moore genoemd heb. ;)

Moore's Law:
"The number of transistors that can be inexpensively placed on an integrated circuit is increasing exponentially, doubling approximately every two years."

Zegt niet dat de prijs van het eindproduct zich ook precies hetzelfde gedraagt.
Ofwel, er is nog voldoende ruimte voor andere marktfactoren om de prijs te beinvloeden naast deze heilige wet.

Het wordt toch weer een welles nietes spelletjes he, is te verwachten hier.

Nevermind. Ik zoek het zelf wel uit.
Ik weet niet of je dit grappig bedoelde, maar de wet van Moore is zeker geen natuurwet, eerder een trend die hij opmerkte.
Sinds hij deze 'wet' formuleerde zijn echter veel grote bedrijven deze ook gaan gebruiken om doelstellingen op te stellen, waardoor de wet eigenlijk nog langer blijft meegaan.
Moore had het ook nooit over hoeveel iets zou kosten maar over hoeveel transistoren het zou bevatten. Als zijn naam moet misbruikt worden, laat het dan over de opslaggrootte gaan en niet de prijs.
Kunnen ze niet gewoon beter een Compact Flash kaart gebruiken hiervoor? Evenveel opslag en bijna evensnel (bij 266x dan)
kunnen ze ook in oudere laptops die geen sata aansluiting hebben ,, IDE is bij behoorlijk wat niet P duo in zwang pas bij de nieuwe centrino's zit het erop

en juist een oude laptop pakt winst die met een 4200 tmp 40 GB HD is uit gerust
@Tiniduske:
Wat ik mij dan afvraag, hoe zit dat met defragmatie op een fat-partitie?
Dan zet je alles terug bijeen. Of laat de ssd dit dan zo overkomen maar het toch niet doet?
Niet dat het zoveel uitmaakt maar ben er toch benieuwd naar.


Klik