Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 42 reacties

Eurocommissaris Viviane Reding is niet onder de indruk van de verlaging van de roamingtarieven voor mobiel internet door Vodafone en KPN. Als de zelfregulering van de sector op 1 juli niet tot bevredigende resultaten heeft geleid, grijpt de EC in.

Tweakers.net op mobiele telefoon Reding geeft de hoge roamingkosten de schuld van tegenvallende groeicijfers voor mobiel internet in Europa, zo meldt de International Herald Tribune. Tijdens een treffen met de ceo's van telecomproviders in Barcelona, benadrukte de bewindsvrouw dat het voor Brussel onacceptabel is dat er tot wel twintig keer zoveel winst wordt gemaakt op in andere EU-lidstaten vertoevende internetters, dan op klanten die in eigen land mobiel het web opgaan.

Onlangs werd bekend dat Vodafone zijn internationale surftarieven had verlaagd naar §2,50 per binnengehengelde megabyte - mits de klant het zogeheten Vodafone Passport inschakelt, anders moet er §7,50 worden neergeteld. Ook KPN gaat zijn prijzen verlagen maar het is nog niet bekend wat de nieuwe prijsstelling wordt. Deze provider vraagt op dit moment nog §11,90 per MB. Het gemiddelde EU-tarief is ruim vijf euro per megabyte. Reding noemt de verlagingen weliswaar een goede eerste zet, maar ze wil dat de telco's afstappen van prijzen per MB en klanten flat-fee roamingpakketten gaan aanbieden.

EU-commissaris Viviane RedingDe Eurocommissaris is niet per se tegen hogere tarieven in andere lidstaten en geeft toe dat ze eigenlijk met tegenzin zou ingrijpen: de markt is immers nog aan het groeien. Reding wil de industrie dan ook de kans geven om met verschillende prijsmodellen te experimenteren, wat volgens de telcobelangenvereniging GSM Association noodzakelijk is voor een gezonde industrie. Brussel wil echter voorkomen dat reizigers binnen de EU daardoor met torenhoge rekeningen worden geconfronteerd.

In het najaar werd bekend dat de kosten voor mobiel bellen met circa zestig procent waren gedaald sinds de commissie maximumtarieven vaststelde. Deze verlagingen gelden evenwel niet voor het versturen van sms'jes. Terwijl binnenlandse klanten tussen de 7 en 10 eurocent per bericht kwijt zijn, moet er in een andere EU-lidstaat gemiddeld 29 eurocent voor worden betaald. In sommige landen is men 50 eurocent kwijt voor een sms'je. Reding vindt ook dit te veel en heeft de telecomproviders laten weten dat ze enkel genoegen wil nemen met tarieven die hoogstens 2 tot 3 eurocent boven het binnenlandse tarief liggen.

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (23)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (42)

mooi allemaal, maar laat 1 ding duidelijk zijn als er geen winst gemaakt wordt moet er bespaard worden... en raad eens wie er dan de duppe wordt... ja hoor de eigenwerknemers en op termijn de consument want dan wordt er niet geinvesteerd (bv meer bandbreete etc...) dat de prijzen gecontrolleerd "moeten" worden vind ik ergens niet verkeerd want als je de telco's zou laten doen,... nu ja kijk gewoon naar de prijzen die we hier in BelgiŽ betalen en dan weet je het wel. Daar tegenover staat wel als ik het vergelijk met Frankrijk dat wij geen problemen hebben met latency naar servers (ook al staan deze in Frankrijk) dat ons internet (of toch bij mij niet) er niet alle 5 stappen tussen uit valt om dat het netwerk gewoon bar slecht is etc.
Het gaat er natuurlijk ook helemaal niet om dat er geen winst gemaakt mag worden. De tarieven moeten gewoon meer in lijn liggen met de daadwerkelijke kosten + gezonde marge. En het wil er bij mij niet in dat die "tot 20" keer zo hoog zouden zijn als bij binnenlands mobiel internet.
Ligt het nu aan mij of gaat dit vooral om internetten op de mobiele telefoon?

Lees allemaal mensen die het hebben over mobiel werken op de laptop. Maar daarvan liggen bij Vodafone sinds 7 Januari (ongeveer) de prijzen al een stuk lager.

Data Plus Internationaal, heb je 1 GB aan verbruik in de Passport landen voor 50,00 euro (excl.). Krijg je ook nog een gratis modem bij. (Staat alleen niet duidelijk op de website. In de Winkel kunnen ze je dat wel zo vertellen.) Voor elke MB die je er overheen gaat betaal je in nederland 5 cent en in de passport landen 40 cent (excl)

En het 2,5 GB abo kost 70 euro (excl.). Waarna je als je er overheen gaat 3 cent in nederland en 30 cent in de passport landen betaald.

Zodra je echt op je mobiel gaat internetten in het buitenland word het een heel ander verhaal. Dat is wel een stuk duurder (en veel te duur.)
leg mij eens uit wat het verschil is tussen mobiel interneten over gprs/edge/g3 op je laptop en mobiel internetten over grps/edge/g3 via je mobiel :?
Het word tijd dat er 1 standaard komt voor het mobiel internetten, jan met de pet weet ECHT niet het verschil tussen HSDPA en EDGE... Aangezien de winkelverkoper hem dit ook (waarschijnlijk) niet haarfijn gaat uitleggen, vind ik het wel aardig om dit kleine rijtje ff te posten:

Welke snelheden halen de verschillende netwerken?
Globaal gezien is de snelheid van de netwerken als volgt (tussen haakjes de verzendduur van een foto van 400 Kb):
- GSM: 9,6 Kb/s (5 minuten en 30 seconden)
- GPRS: 52 Kb/s (1 minuut)
- EDGE: 240 Kb/s (13 seconden)
- UMTS: 384 Kb/s (8 seconden)
- HSDPA: 1,8 Mbit/s (2 seconden)

(bron) deze snelheden zijn natuurlijk theoretisch...

Zou zelf erg blij zijn als het allemaal goedkoper word ^^ Dan gaan we natuurlijk voor de HSDPA
2500 euro per gigabyte. Echt heel erg netjes. Ik zal mar eens filmpje downloaden van 11.000 euries.
Ach, dat valt best mee. Waar je echt mee genaaid word zijn de kosten voor SMS. Een SMSje is 140 bytes (160 chars in 7 bit encoding plus wat headers). Met m'n huidige abbo betaal ik 25 cent voor een SMS. Da's 1872,46 euro per MB ofwel 1,9 miljoen per GB.

Zet dat af tegen de kosten die een operator maakt voor SMS, een SMS bericht wordt normaliter afgeleverd in een 'leeg' slot in het GSM netwerk, dus als de zendmast toch ff niks te doen heeft, het kost dus nauwelijks extra belasting op het netwerk. Aangezien een SMSje maar een heel klein beetje data is vergt het ook geen spannende hardware om hier grote hoeveelheden van te verwerken. Dit zullen 1 of 2 computers zijn in een hoekje v/h datacentrum v/d operator. Laten die dingen hooguit een miljoen kosten in aanschaf van hardware + software licenties. Zo'n ding verdient zich in een dag terug.

Kosten voor de provider: bijna nul.

SMSen is een goudmijn, operators zijn daarom ook bang voor mobiel internet, ze willen niet dat iedereen mobiel gaat MSN-en of e-mailen en ze daarmee enorme zakken geld mislopen.
Die 25 cent per sms-je zijn natuurlijk niet alleen de kosten voor het dataverkeer. De provider moet ook kosten maken om het gsm-netwerk op te zetten en onderhouden.
Door sms-en buiten de belbundel te houden kan de prijs van het abonnement fors omlaag wat het aantrekkelijker maakt om mobiel te gaan bellen.
Een deel van de kosten wordt uiteindelijk verrekend met de sms-inkomsten :)

[Reactie gewijzigd door Acheron op 12 februari 2008 23:21]

Iemand moet toch je berichtje in een envelopje stoppen en er een postzegel opplakken?
Laat ze maar mobiel internetten verlagen qua prijs, dan kunnen Tweakers wel via VOIPsites zoals VoipCheap.com (bijna) gratis SMSen in het buitenland! :)
Knappe jongen als jij die dvd dan ook nog kan branden met je telefoon. Een xvidje op dvd kwaliteit is zo'n 700 tot 1400 mb wat dan neer komt op ~2000 tot ~3500 euro. Maar goed als jij het daar niet mee eens bent is de oplossing zeer simpel: koop de dvd. Verder weet ik niet hoe het met jou zit maar als ik op vakantie ben is het downloaden van warez wel het laatste waar ik aan denk, misschien dat ik mijn mail een paar keer controleer maar thats it.

Overigens zie ik een aantal providers binnenkort nog wel de roaming tarieven flink verlagen voor de zomervakantie.

Het is trouwens grappig dat mensen zo lopen te zeiken over mobiel internet en de kosten die er aan hangen, terwijl ze voor een SMSje zonder te klagen zo'n 1638,40 euro per MB neertellen (gebaseerd op T-mobile Relax zonder bundel).
Verder weet ik niet hoe het met jou zit maar als ik op vakantie ben is het downloaden van warez wel het laatste waar ik aan denk, misschien dat ik mijn mail een paar keer controleer maar thats it.
Er zijn ook mensen die zakelijk gebruik maken van mobiel internet, ook met b.v. een laptop. En dan is het helemaal niet raar als er eens een paar GB overgepompt moet worden. Nu kan je natuurlijk met je laptop een hotspot opzoeken en het daar regelen, maar het is toch belachelijk dat dat moet terwijl er geen technische noodzaak voor is.

Op het moment is het gewoon mogelijk om een laptop te maken waar je gewoon op elk bewoond deel van deze planeet mee het internet op kan zonder je druk te maken om instellingen, access points of kosten. De enige reden dat dit niet de realiteit is is vanwege een paar eikels met dollartekens in hun ogen.
Europarlementarier is geen Eurocommissaris maar dat daargelaten. Doelstelling van de EU is juist om de vrije markt vrijheid te geven maar daar waar zij tekortschiet in te grijpen. Kartelvorming, monopolieposities maar ook uitbuiting worden dus aangepakt. Net zoals met de gewone mobiele telefoon tarieven die exorbitant hoog waren in het buitenland wordt er ook hier ingegrepen. Juist door in te grijpen wordt de industrie gestimuleerd om te gaan concurreren in plaats van te rusten omdat het geld toch wel binnenstroomt. Ook in dit geval geldt dat een nieuwe industrie, die van mobiel internetten, niet goed kan groeien omdat de tarieven zo hoog zijn. De EC heeft het als haar doel om een gezonde vrije markt te creeren en niet een met kunstmatig hoge prijzen wat m.i. op dezelfde hoogte staat als kartels en monopolies.
Uiteindelijk is de consument er de dupe van, met communisme heeft het niets van doen.
Het gaat niet direct om de hoge kosten in het buitenland maar het verschil met de binnenlandse kosten. Dat de buitenlandse kosten tot 20 maal zo hoog zijn als binnenlands is gewoon idioot. Als er een gezonde concurrentie was geweest op deze internationale markt dan waren deze tarieven echt niet zo hoog geweest.

Wat een kapitalistische staat met een, in jouw ogen, communistisch Europa te maken heeft, is me niet helemaal duidelijk. Als we op weg zijn naar een "United States of Europe" dan moet er gewoon een instantie zijn dit soort zaken in de hand houdt.
Nah, ik was net van plan zo'n ding te halen voor mijn labtop onderweg, maar 2euro50 per megabyte is veel en 2euro50 voor een Gigabyte zou ik nog kunnen behappen.

Vodafone adverteerd met zo'n device (256MB voor 16,95). Dit kan toch niet waar zijn of is het een grote witten boorden gedoe :/

Hoe kunnen ze dit dan verklaren? Grote adder onder het gras?
http://www.vodafone.nl/sh...ing.jsp?catId=cat16170011

[Reactie gewijzigd door Rogresalor op 12 februari 2008 19:40]

Die tarieven zijn dus 19,95 per maand met een maximum van 250MB per maand en dat geld alleen binnen Nederland. Daarboven betaal je 0,30 per MB. Als je over de grens gaat ga je minimaal 2,50 per MB betalen. Tenzij je een buitenland abbo afsluit van bijvoorbeeld 150MB voor 71,50.

Het grootste probleem is volgens mij weer dat die tarieven weer zo ongeloofelijk ingewikkeld zijn dat 9 van de 10 mensen niet weten wat nu het voordeligst is. (Prepaid, goedkoop abbo, duur abbo, extra dingen, kortingen)
indd, is nog te hoog, zullen we er maar 2,50 per maand van maken? :+

internet op mobiel is gewoon te traag!
indd, is nog te hoog, zullen we er maar 2,50 per maand van maken? :+

internet op mobiel is gewoon te traag!
Reactie formulier Reageer:
Je kunt ook unlimited nemen bij sommige providers, bij telfort is dit zeer goedkoop(7§ unlimited per maand). Daarom kun je het ook beter samen met een abbonement nemen, dan ben je goedkoper uit.
Tevens is 3G alles behalve traag. Je haalt er toch zeker tegenwoordig 200+ kb/s op. Zelfs met het oude gprs is het theoretisch mogelijk om 100+ kb/s te halen.
En omdat het vooral voor onderweg is, om even je websites te checken, nieuws te checken etc. is dit eigenlijk al ruim voldoende.

[Reactie gewijzigd door Denni op 12 februari 2008 18:31]

Zo unlimited is unlimited meestal niet, 'eindeloos online' (hi) zit ook aan een FUP van ik geloof 50MB...
Met GPRS niet. Met EDGE daarintegen ook niet echt, met EDGE doe je c.a. 500kbit.. 55KB/s is toch wel het max waar je op mag hopen met GPRS/EDGE..

[Reactie gewijzigd door Plofkotje op 12 februari 2008 19:07]

Helemaal mee eens, gemiddeld haal ik rond de 50 a 60KB/s en dat is nog steeds ongelooflijk traag. Bij slecht bereik daalt dit zelfs tot een bedroevende 30KB/s. Dan kan je wel een paar minutjes uittrekken voor het laden van je paginatje.

7§ bij telfort klinkt niet als heel veel geld maar hetgeen wat je ervoor krijgt is in mijn mening echt niet meer dan 7§ waard.
De meeste internet paginas zijn gewoon niet meer berekent op zulke trage snelheden en dan duurt laden zo ongelooflijk lang.

En ja ik heb het niet over die halve gare mobielle versies van sommige sites. Mijn telefoon support alles behalve flash en het ziet er dus net zo uit als thuis.

Als ik moet checken hoelaat de trein rijd doet de NS site er via GPRS 5 min over om te laden, mij selecties te geven en daarna te kijken hoelaat en waar mijn trein gaat.

GPRS is gewoon traag en niet meer dan 7§ waard en voor het buitenland geld precies hetzelfde.
Je zal kb/s (kilo bits per seconde) een kilo Byte per seconde is niet zo heel traag. (Voor browsen)
Grapjas, ik haal met mijn HSDPA modem ruim 200-300kbyte per seconde. Dat is net zo snel als ADSL in sommige nederlandse uithoeken.

[Reactie gewijzigd door SirNobax op 12 februari 2008 18:41]

Niet als offence bedoelt hoor, maar hoeveel betaal jij daar dan voor? Het moet wel betaalbaar worden volgens Eurocommissaris Viviane Reding. (En als je niet zegt hoeveel jij betaald weten we nog niet of het betaalbaar en snel tegelijk kan zijn. :))

En ook betekend het niet als jij zo'n hoge snelheid haal iedereen zo'n hoge snelheid haalt of kan halen... (wederom niet als offence bedoelt, maar eerder een constatering)
Hopelijk doet hij dit niet in het buitenland anders is hij bij KPN per 3 seconden 11,90§ kwijt :) Nu ja dat is ongeveer hetgeen ik verdien :)
Verdien jij per 3 seconden 11,90? Wow, dan zou ik graag toch wel willen weten wat jouw werk is :P
Nu beginnen ze toch wel te zeuren hoor. Als ik zie dat het gemiddelde in Europa 5 Euro per MB is, en Vodafone 2,50 per MB rekent (mits je Passport aanzet, wat niets kost), zitten ze daar toch behoorlijk onder! Ik gok dat KPN dan ook iets in die regio zal kiezen, netjes toch!

En inderdaad, als je lagere prijzen gaat forceren, sta je daarmee uiteindelijk de voortgang in de weg. Bovendien, je bent toch niet verplicht om in het buitenland te gaan internetten? Da's nog altijd een vrije keuze. Dat ze zich bezig houden met zaken waar je niet onderuit komt, en daar eens de prijzen van verlagen?
"je bent toch niet verplicht om in het buitenland te gaan internetten?"

Er bestaat ook zoiets als technologische vooruitgang, en zolang de telecom providers je gewoon afzetten met zulke absurde prijzen, dan gaat geen kip in het buitenland mobiel (lees: bluetooth internet share/modem, dus dan bedoel ik niet op zo'n qvga schermpje) internetten, en moeten we allemaal gezellig in zo'n vies internet cafe onze post bekijken, foto's versturen, Nederlands nieuws lezen etc etc.

Nee, ik zit liever even op een bankje in de zon met een pda/sub-notebook.
1mb voor 2,50 is nog veel te duur, waar gaat dit echt over? Ik weet dat early adopters de hoofdprijs betalen, maar voor 2,50 zit je een uur in een internetcafe of heb je een uur wifi access met ongelimiteerde mb's binnen halen. Je zal maar een mailtje krijgen van iemand met een paar foto's of een grote pdf, ben je al gauw een tientje kwijt omdat je dat mailtje wou lezen. En dan raar opkijken dat het niet aanslaat! 2,5 cent per mb, lijkt mij een betere... of gewoon per maand een vast bedrag betalen met een datalimiet van 250mb.

Ook in het binnenland vind ik het nog veel te duur, ik wil best met mn laptop overal kunnen internetten... zou heel relax zijn, maar 20 euro voor 250mb is gewoon te duur, dat heeft niks met een dubbeltje op de eerste rij zitten te maken, maar dat de verhouding tussen het mobiele en vrije internet en het gewone internet wel erg groot is.

[Reactie gewijzigd door poepkop op 12 februari 2008 20:38]

Ik geloof dat lage prijzen tot evenveel of meer winst leiden en meer tevreden klanten.

Dure MB's: leiden tot weinig internetters. Die paar Internetters Internetten dan veel en betalen bedrag X en zijn vaak ontevreden omdat X zo hoog is.
Goedkope MB's: leiden tot veel internetters. Die Internetters doen dan gemiddeld weinig internetten en betalen per persoon een lage bedrag Y en zijn tevreden omdat Y wel meevalt. Al die Y prijzen samen zal wel net zoveel winst zijn als wat X eerst was.

[Reactie gewijzigd door Rex op 12 februari 2008 21:34]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True