Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 78 reacties

De Nederlandse banken zijn voorlopig niet van plan om betalingen aan goksites te blokkeren. Minister Hirsch Ballin van Justitie had dit gevraagd teneinde illegaal gokken op internet tegen te gaan.

Woordvoerder Bob Goulooze van Currence, het bedrijf dat interbancair betalingsverkeer verzorgt, verklaarde dat banken niet zomaar bepaalde partijen van betalingsverkeer kunnen uitsluiten, omdat ze dan waarschijnlijk grote schadeclaims aan hun broek krijgen. Volgens Goulooze is het blokkeren van het betalingsverkeer naar goksites pas mogelijk nadat de rechter het gokken op internet illegaal heeft verklaard. De kans dat dat ook gebeurt lijkt hem klein, omdat de goksites volgens de buitenlandse wet geheel legaal zijn. Ook de EU verbiedt gokken op internet niet. Aangezien minister Hirsch Ballin heeft aangekondigd naar de rechter te zullen stappen als de banken niet meewerken lijkt het erop dat het laatste woord over deze zaak nog niet is gesproken.

Internetcasino
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (78)

Het is ook niet zo heel zinnig. Deze week kwam er nog nieuws over ons nieuwe 18 cijferige bankrekeningnummer.

Als Nederlandse banken niet meer mogen overboeken naar goksites of om andere redenen gebruikt worden als handhavingsinstrument, hoeveel Nederlandse banken zullen er dan nog overblijven.

Ik gok ;) dat alle banken dan gevestigd worden in een buurland.

[Reactie gewijzigd door bassekeNL op 30 januari 2008 21:25]

zeker kansloos, maar dit is weer een maatregel overgewaaid uit amerika, waar sinds kort de banken idd. niet meer geld mogen overmaken naar goksites.

Ik heb de laatste tijd het gevoel dat je personelijke vrijheid aardig wordt ingeperkt, dit allemaal om belastingcenten te vangen.

-gokken internet levert geen belasting op, dus verbieden omdat er staatsmonopolie is.
(ik vraag mij af of je dit niet bij Nelie smit kroes kunt voorbrengen)
-Supersmoker moet verboden worden, aangezien hier ook geen accijns over geheven kan worden. de reden die wordt opgegeven is dat de gezondheidsrisico's nog niet bekend zijn, maar de raad voor volksgezondheid schaart het alvast onder de groep middelen om van roken af te komen, waar volgens de wet niets mis mee is, de regering weet het echter beter.
-Identificatieplicht. Tot nu toe is er nog geen 1 terrorrist mee opgepakt, maar de bekeuringen van 30 euro stromen binnen voor het niet bijhebben van.....
-Benzineprijzen op recordhoogte. In duitsland kost momenteel 1 liter euro 1,33 euro, in belgie wordt ook gecompenseerd, hier peinst men er niet over, aangezien de vervuiler maar moet betalen, terwijl aan de andere kant de BPM nog steeds de allerhoogste van europa is
-Accijns op rookwaren, maar ook op alcohol gaat omhoog. Dit uiteraard onder de noemer dat iets wat schadelijk is voor je gezondheid bestraft moet worden. Helaas gaat het geld naar hele andere doelen dan de gezondheidszorg.

etc etc....
ben het met je eens. maar compensatie op benzien vind ik niet dat er moet komen.
als je eenmaal begint wanneer houdt je dan op...
de prijzen worden nog veel hoger en er is al geld tekort.
of je moet geld ergens anders weghalen om te kunnen compenseren.

hoedanook. om compensatie te geven is in mijn ogen een heel slecht idee.
'k Zou er niets op tegen hebben als ze gokken in z'n gehele omvang zouden verbieden, zowel op internet als in het echte leven.

@Wolfjemidas: Met je verhaal omtrent de accijns op rookwaren en alcohol kan ik het niet eens zijn, dat geld hoeft ook niet naar de gezondheidszorg te gaan, want waar het ook komt, het is er bijna altijd beter op z'n plaats als bij iemand die toch al verslaafd is... maar ja... persoonlijk zou ik roken algeheel verbieden, goedkope alcoholische dranken algeheel verbieden, normale alcoholische dranken tot 21 jaar verbieden... dus mogelijk ben ik aardig extremistisch in dat opzicht.
Kortom, je wilt eigenlijk dat mensen niet zelf mogen weten waar ze hun zuurverdiende geld aan uitgeven.
Goedkope alcoholistische drank verbieden? Zodat mensen duurdere en sterkere drank gaan kopen? Of drank van over de grens halen, zodat er niet gecontroleerd is of het aan de Nederlandse kwaliteitseisen voldoet?

De logica achter deze zin kan ik al helemaal niet vinden:
, want waar het ook komt, het is er bijna altijd beter op z'n plaats als bij iemand die toch al verslaafd is...
Dus iemand die rookverslaafd is moet eigenlijk maar meer betalen, omdat zijn geld niet bij hem op z'n plaats is :? ?

Zolang iemand op een eerlijke manier(en pokeren valt daar in mijn ogen trouwens ook onder) z'n geld heeft verdiend, dan mag diegene dat van mij uitgeven aan wat hij wil. Dus als iemand voor een paar euro wilt pokeren, dan moet hij dat vooral doen. Voor twee tientjes kan je zo al weken online pokeren(of zelfs oneindig lang) en de kans is groter dat je er iets mee wint dan wanneer je voor dat geld een staatslot koopt.

Als je niet wilt gokken, roken of drinken, dan moet je dat vooral niet doen. Maar ik zou echt niet weten waarom je zou willen dat het verboden zou moeten worden. Tenzij je gewoon graag hebt dat de staat je vrijheden inpikt.
persoonlijk zou ik roken algeheel verbieden, goedkope alcoholische dranken algeheel verbieden, normale alcoholische dranken tot 21 jaar verbieden
:D :D

En waar wil je dan die belasting inkomsten vandaan halen waar heel het land nu op rekent? Besef je wel hoeveel belasting er binnen komt per jaar door accijns, BPM, etc? Dat is ongeveer de helft van de staatsschuld wat binnen komt per jaar.

De overheid moet eens gaan stoppen met hun algemene bemoeienis door overal maar extra belasting op te gooien of dingen te verbieden die volgens hun slecht zijn.
Laat de mensen zelf eens bepalen wat wel of niet goed is.

Door dit steeds erger wordende belastingklimaat komt alleen maar meer ergenis en wordt het voor goede net afgestudeerde mensen of goede engineers (en NL staat echt wel bekend om zijn goede engineers etc) steeds aantrekkelijker om naar het buitenland te vertrekken.

Uiteindelijk zal je een domme samenleving ovenhouden die helemaal niks meer zelf kan beslissen en voor elke scheet belasting moeten betalen, maar uiteindelijk de economie helemaal naar de kl#te helpen.....

[Reactie gewijzigd door momania op 31 januari 2008 09:13]

Nou, laten we hopen dat je nooit aan de macht komt dan. :) Mijn vrijheid gaat boven jouw principes.
Via PayPall, Google CheckOut of in een extreem geval Wallie 8)7 kun je dan toch alsnog gemakkelijk geld overmaken?
PayPal en Google doen volgens mij geen betalingen aan goksites (paypal is er in ieder geval een paar jaar geleden mee opgehouden). Maar nog zat alternatieven, zoals neteller.
Bestaat dat nog? Was daar vorig jaar/twee jaar geleden niet een inval bij gedaan door de FBI?
En terecht dat de banken hier geen gehoor aan geven. Op het moment dat ik iets wil betalen moet ik die mogelijkheid hebben op het moment dat de site gewoon mag bestaan (ook al ziet de overheid het liever niet). Op het moment dat de banken hier aan toe gaan geven dan zal er de mogelijkheid komen om ook andere dingen die de overheid liever niet ziet te gaan verbieden (Als er een schaap over de dam is...).
Belachelijk om banken hier mee op te zadelen. Zij zijn een onafhankelijke partij die geld uitwisselen tussen derden mogelijk maakt. Zelfde geldt voor het proberen om ISP's bepaalde sites of gebruikers te laten blokkeren. ISP's maken het enkel mogelijk om informatie uit te wisselen en zijn niet verantwoordelijk voor de schade die evt door die info veroorzaakt wordt.
Waarom was gokken ook alweer illegaal? Ik vind dat toch wel een heel vreemd verbod.
Misschien omdat gokken zwaar verslavend werkt en mensenlevens kapot kan maken? Gokken is niet illegaal, het is gewoon alleen toegestaan op kleine schaal op machinetjes, en verder in de holland casino's met strenge regelementen en controles.
Holland Casino is ook niet zo'n lievertje zoals Zembla al eens heeft laten zien. En waarom mag de De Lotto (o.a. met de Toto) wel gokken op internet aanbieden en een ander niet? Ik vind dat de overheid de gokmarkt moet openen en ook licenties moet verlenen aan andere bedrijven. Er moet wel toezicht zijn en bij wangedrag moet de licentie ingetrokken worden, maar ook hier zal concurrentie goed zijn.

De overheid moet haar burgers niet zo betuttelen. Of gokken helemaal verbieden (en alle Holland Casino's sluiten, Staatsloterij opheffen) of gewoon open stellen die markt. Het in stand houden van een staatsmonopolie is iets van de vorige eeuw.
Volgens mij is Nederland al eens door de EU op de vingers getikt, omdat ze hun "gokmarkt" niet openstellen voor buitenlandse bedrijven. 'k Kan het artikel zo gauw niet vinden........
Bij Holland Casino mogen ze zeker wel ''zwaar verslaaft'' raken?
Nee ook niet, zover ik weet zet Holland Casino je buiten als ze je te vaak zien en ze merken dat je verslaafd bent, dit valt op internet niet te controleren. Ik meen gehoord te hebben dat ze ook een soort straf ticket systeem hebben maar dat durf ik niet te zeggen. Kortom gokken in de casino maakt heel wat minder snel levens kapot dan op het internet dat is toch wel iets dat zeker is imo.

[Reactie gewijzigd door Chip. op 30 januari 2008 21:48]

Gastvrij heh ? Heb je eerst je hele hebben en houden daar weggespeeld word je de deur uitgezet :)

Maar ik vraag me af, want dat vind ik nu wel het leuke aan het vraaggesprek, wie bepaalt nu wie een gokverslaafde is ? De bedrijfsleider, of hebben ze een shrink daar rond lopen ? Overigens is het in de gaten houden van eerder om wit was praktijken te komen dan Janjtje die dagelijks een beetje komt spelen.

Ik heb vroeger 7 jaar in Golden Ten casino's gewerkt en het 24 nummer roulette spel, wat plaatsvond op een "ketel" waarin de bal via een rollende elips van boven naar beneden rolde was een behendiheidsspel, men kon dus bepalen waar de bal ongeveer zou uitkomen. Ook dit werd door de overheid, en met name de Holland Csino's tegen gehouden omdat ze geen concurrentie wenste maar werd tegengehouden onder het motto van verslaving tegen gaan.

Leuke daarvan is, waarom geef je dan als overheid gelegenheid tot in je eigen casino's :? En zeker in die tijd werd je niet geweerd in de staats casino's als je daar regelmatig kwam, sterker nog, met name de chinezen werden hartelijk onthaald. Maar het is hypocritie ten top, zoals las met alles. Zelfs nadat de tabaksindustrie heeft toegegeven juist middelen toe te voegen om rokers verslaafd te maken/houden zou je toch zeggen, we bannen die hele rotzooi uit en geen verkoop meer ervan.

Maar dat zijn overheden, je laten geloven dat het slecht voor je is maar de handel er zelf in stoppen doen ze niet, ze pakken liever het geld wat we erover betalen. Oh nee, wacht, we zetten er op dat het schadelijk is. Mjah, zo lust ik er nog wel een paar :) Totdat de wereld echt beter wil worden zal het toch echt vanuit overhden moeten komen, tot die tijd zijn we melkkoeien, MOEEEEEEE ;)

http://www.hollandcasino....38_HC_inzicht_aug_LR2.pdf

Edit = toevoeging

[Reactie gewijzigd door Parabellum op 30 januari 2008 23:24]

Ja... Als dŠt nou eens waar zou zijn dan zou er nog wat voor te zeggen zijn, maar er zijn legio voorbeelden van verslaafden die door HC geen strobreedte in de weg gelegd worden. Zie een artikeltje op nrc.nl of een aflevering van Zembla (uitzending).
Vandaar dat de boekhouder van Subaru Nederland 24 miljoen van zijn baas kon vergokken in het Holland Casino, omdat er zo'n scherpe controle is:D En er zijn zo meer voorbeelden. Je wil niet weten hoe het HC deze man gefeteerd heeft om hem maar binnen te houden.

Ik zou snel mijn feiten checken, als ik u was. Het feit is, is dat er altijd mensen zijn die zich niet kunnen inhouden. Het zei met sex, met drank, met drugs, met gokken, met werken en nog veel meer. Het moet echter niet zo zijn dat deze minderheid het vergalt voor de rest van de bevolking.

Op internet kan je je voor weinig geld vermaken met gokken, i.t.t. gokken in het Holland Casino, waar je een godsvermogen kwijt bent als je een beetje wilt gokken. Ik zou in het vervolg eerst weten waar ik over sprak eer ik uitspraken deed als de uwe!
Ja, want als je financiel kapot bent, kan je na een tijdje helemaal niet niet meer langs komen.
Ze hebben liever dat je je hele leven af en toe komt, i.p.v je je zelf in een paar jaar kapot gokt.
Zo verdienen ze nml meer ;)
zolang jij geld meebrengt zullen ze je bij Holland casino echt niet buitenzetten hoor, hoe verslaafd je ook bent, pas als er problemen komen maar dan is het toch al te laat want de schulden zijn er dan al.
Maar als het even kan geen schulden aangegaan op de gokvloer en dus ook geen schulden die betaald worden of je handen worder er afgehakt.
Nee ook niet, zover ik weet zet Holland Casino je buiten als ze je te vaak zien en ze merken dat je verslaafd bent, dit valt op internet niet te controleren. Ik meen gehoord te hebben dat ze ook een soort straf ticket systeem hebben maar dat durf ik niet te zeggen. Kortom gokken in de casino maakt heel wat minder snel levens kapot dan op het internet dat is toch wel iets dat zeker is imo.
En jij denkt dat Holland Casino daar op controleert? Ik denk namelijk van niet, het is een van de staatskas-vullers... ;)
Ik weet niet of jij wel eens die documentaire van Tegenlicht gezien hebt, daar blijken toch hele andere dingen uit. In theorie zou een speler moeten stoppen maar er wordt gewoon teveel aan verdiend. HC heeft een identiteitscrisis, ze willen winst maken maar mogen het niet.
Klopt, als ze merken dat je iedere dag langs komt word je de deur uit gezet om jezelf te beschermen.
Dat is in het geheel niet waar.
Mijn vriendin werkt in de verslavingszorg en weet waar ze het over heeft.
Bij HC komen zeer veel zwaar verslaafde gokkers.
En daar doen ze niets aan, zolang ze maar veel verdienen.

Als de verdiensten opdrogen worden ze pas geweerd.
Maar dat is nadat hun leven kapot is gemaakt met behulp van HC.

Mensen die nog steeds denken dat de overheid het beste met ze voor hebben, moeten hun oogkleppen afdoen.

In nederland is de burger niets meer dan een belastingslaaf.
Ik ben vast niet de eerste die zijn twjfels daarbij heeft. Ik heb vorige jaar nog een documentaire op tv gezien waarbij verslaafde gokkers door Holland casino H-E-L-E-M-A-A-L uitgekleed werden. Nee, Holland casino heeft 2 petten op: Die van geldbeluste uitkleders en die van hulpverleners: Sweet dreams. :+
Dus mag holland casino op tv, radio en met koeieletters op straat adverteren... dat werkt tegen verslaving... |:(
De volledige winst van Holland Casino gaat naar de Staat ... en dat is hetgeen dat onze regering steekt ... Ze verdienen niet aan dat internetgokken!!

Zelfde toch met autorijden, ze proberen het te ontmoedigen (hogere benzine-accijnzen, rekeningrijden), maar eigenlijk kunnen ze helemaal niet zonder de automobilist en bijbehorende geldboom, want dingen als de gratis schoolboeken moeten juist van die benzine-accijnzen betaald worden ...
Nou volgens mij is er weinig beschermend bedoeld. Ik denk meer dat er sites zijn die uitbetalen maar geen belasting betalen aan de staat. Dat zal meer de motivatie zijn. Begrijp me niet verkeerd, een verslaving is natuurlijk ook niet gezond. ;)
Weleke controles? Je weet neem ik aan dat er mensen zijn die heel wat geld er doorheen jagen en dat er nooit aan hun wat wordt gevraagd. Dat er aardig wat schandalen zijn waarbij bleek dat mensen diep in de schuld zaten maar holland casino niet ingreep?

Heel dat wij kijken alles na is grote bull, het gaat de staat om monopoli op gokken en de daarbij misgelopen geld van online gokken.

[Reactie gewijzigd door zenica op 30 januari 2008 21:23]

goh, drank, alcohol, marihuana zijn ook zwaar verslavend en kunnen mensenlevens kapot maken, om de een of andere reden zijn die dingen niet illegal.
Je hebt alcoholisten, kettingrokers zo zul je ook gokverslaafden hebben.
marihuana zwaar verslavend ? Zeker je comment geschreven terwijl je zwaar aan het blowen was: Je zou toch beter moeten weten. Hash & Wiet wordt gedoogd omdat het juist NIET verslavend zou zijn. Over de verslavende werking zijn de geleerden het nog steeds niet eens.
Nog niet nee... Maar dat is wel iets waar ze langzaam naar toe willen.
Nog niet nee... Maar dat is wel iets waar ze langzaam naar toe willen.
Nou, dat ga jij voorlopig nog niet meemaken hoor. Roken (en drinken) brengen geld in de staatskas. En dan heb ik het niet over enkele miljoenen. Als ze het roken zouden verbieden (wat niet gaat) gaan de mensen hun sigaretten wel ergens anders halen met als gevolg veel smokkel, geen overzicht hoeveel er roken en uiteraard geen geld in kas.

En dat is hetzelfde met dat gokken. Als jij online gokt, komt er geen geld in het laadje van de staatskas. En dat is het hele probleem.
Zolang er geen vervangende inkomsten voor de rookaccijns gevonden zijn zal er geen verbod komen ;)
En het is natuurlijk ook een goed middel tegen de vergrijzing en oplopende ziekte kosten, reken maar uit of longkanker en dood gaan of 20x je been breken en blijven leven...

Daarnaast vind ik dat hier wel wat regels aan gesteld moeten worden (alleen bij betalen natuurlijk, je hebt ook gratis gokken). Maar denk dat dit enorm moeilijk zal zijn aangezien het ook enorm moeilijk is downloaden te stoppen, vind ik het verspilde energie.

Verdenk ze natuurlijk ook van staats inkomen mis te lopen, maar denk zelf niet dat die mensen als ze dit niet doen naar holland casino gaan, omdat dit echt een gelegenheid is. Maar het is wel beter dan alle belastingen omhoog doen.

[Reactie gewijzigd door SirKay op 30 januari 2008 22:09]

Ja, want rokers gaan dat uitgespaarde geld natuurlijk louter oppotten. :?
Misschien vergokken ze het wel. :)
En zie hier, de teloorgang van een (op geld belust) staatsmonopolie. :)
Dat de overheid er niet in slaagt internetgokken te reguleren, betekent niet dat ze het monopolie "irl" zomaar zullen opgeven.
Eigenlijk is dat net zoals men je niet kan verbieden naar een ander land te reizen om daar te gokken als dat in dat land legaal is.
Zullen we gaan gokken, wie het wint?
Ja die gierige lui lopen belastinggeld mis.
En maar als smoesje gebruiken dat de jeugd (die niet eens mogen pokeren want onder de 18 mag je niet voor geld spelen op pokersites) verslaafd raken.
Sowieso is het lastig om pokeren een echt puur gokspel te noemen. Zonder strategie, inzicht en pokerface zijn je winstkansen een stuk kleiner, en tegen goede spelers nihil. Hoewel er wel een element van gokken en geluk inzit, zie ik het zelf helemaal niet als gokken.
Hoewel er wel een element van gokken en geluk inzit, zie ik het zelf helemaal niet als gokken.
Dat is jezelf een beetje tegenspreken, niet? ;)

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 30 januari 2008 21:43]

Dan is strategoŽn voor geld ook gokken, en de beurs moeten we ook maar verbieden.
Pokeren met beleggen vergelijken is ook wel weer erg kort door de bocht hoor....
Waarom?

Beleggen en pokeren komen op hetzelfde neer; Geld op bepaalde posities inleggen aan de hand van de huidige situatie en een inschatting van de toekomstige ontwikkelingen.

Het enige verschil is dat je met pokeren de zaken iets meer in de hand hebt...
de beurs moet ook verbode worden...
omdat er ergens iets fout gaat in de wereld verkoopt edereen aandelen.
waarom omdat ze weten dat andere mensen dat ook gaan doen.
dan keldert de koers en is het bedrijf nix meer waard...

de enige reden dat ze het doe is dat ze weten dat andere mensen het ook gaan doen.
Nee, bijna alles in het leven heeft wel een (klein) element van gokken en geluk. Maar zolang dat element niet overheerst of niet evenredig aanwezig is, noem ik het geen gokken.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True