Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 143 reacties

Het PvdA-Kamerlid Diederik Samsom heeft voorgesteld om in alle intercitytreinen gratis draadloos internet aan te gaan bieden, teneinde meer forensen uit de auto in de trein te krijgen.

Op veel stations is al draadloos internet beschikbaar, maar de verbinding valt weg zodra de trein wegrijdt. Veel reizigers hebben tegenwoordig laptops en mobiele telefoons bij zich, waarmee ze van een draadloze internetverbinding gebruik kunnen maken. Volgens Samsom zal internettoegang in de trein voor de reizigers dan ook een aanzienlijke meerwaarde bieden.

Samsom zal morgen bij de behandeling van de begroting van Verkeer en Waterstaat een voorstel indienen om 15 miljoen euro ter beschikking te stellen voor het project. Dat is overigens niet genoeg: de kosten bedragen naar schatting 50 tot 100 miljoen euro. De NS en spoorwegbeheerder ProRail zullen zelf ook flink moeten bijdragen. Samsom hoopt erop dat ook het bedrijfsleven een bijdrage zal leveren, omdat het heeft toegezegd om werknemers te zullen aansporen de spits op de weg te mijden.

Internet in trein

Lees meer over

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (143)

1 2 3 ... 6
Het gaat erjuist om dat , naast het oplossen van de capaciteitsproblemen van de NS, ook werk wordt gemakt van een ander vervoersadagium. Nu willne veel werkgevers dat werknemers om 8.30 binnen zijn, blijven tot 1700 uur en daar hun werk moeten doen. Als het zo is, dat je redelijk kan werken in de trein, dus met een goede internetverbindng, kan de reistijd beter als werktijd benut worden. Als een gedeelte van de forenzen om 8.30 de trein pakt en dan vevrolgen om 10.00 aankomt op de zaak, is al een gedeelte van de spits opgelost, heeft de werknemer gewoon kunnen werken en is er dus een win win situatie. Dit is slechs een kleine maatregel in dat hele idee, maargoed, beter dan niets.
never nooit dat werkgevers daarmee akkoord gaan. Ze willen nog liever thuiswerken en/of andere tijden promoten dan dat jij in de trein gaat werken.
thuiswerken word ook nog niet genoeg gepromoot. Deels dor rare ARBO regels (werkgever is verantwoordelijk voor een thuiswerkende die z'n kokende thee over zichzelf heen gooit), deels omdat werkgevers werknemers niet vertrouwen. Daardoor heerst er nog teveel een soort prikklok idee, terwijl dat in veel beroepen onzin is. Dat geldt ook voor treinwerken: Stel je zit 1 uur in d etrein. Als je daar werkt, misschien niet optimaal, maar troch en je kan een half uur daarvan als effectieve werktijd gebruiken is dat toch beter voor iedereen? een half uur later vanhuis --> relaxed voor de werknemer én beter uitgeslapen werknemers. Kantooortijd effecteiver: als de mail al in de trein gelezen kan worden, hoeft dat niet op kantoor.

DIt gebeurt natuurlijk allemaal al wel, maar nog niet genoeg.
En waar is thuiswerken goed voor? zodat je je hele huis kan verwarmen, je veel radio's en tv's op kan hebben staan, thuiswerken is enorm belastend voor het milieu, stond zelfs hier op tweakers een tijd geleden.

Je reistijd als werktijd gebruiken kan voor beiden voordelig zijn denk ik: je bent minder tijd aan je werk kwijt (: reistijd), en je baas kan wss iets terugkrijgen van ecotaks achtige dingen.
Als ik thuis werk verwarm ik alleen mijn studeerkamer en heb ik geen TV aan en geen radio. Ik ben namelijk aan het werk. Wél kan ik mijn tijd efficiënter gebruiken, omdat ik door kan werken nadat ik mijn stoofpotje op het vuur of ovenschotel in de oven heb gezet. Mijn lunchwandeling zet ik als tochtje naar de supermarkt.
Natuurlijk, geen oplossing voor elke dag, maar wel handig, efficiënt en in mijn ogen ook milieuvriendelijk.
Ben heel benieuwd of je daarmee forenzen uit de auto lokt. Ik vrees dat de effectiviteit klein is en dat de internetverbinding het meest voor de lol gebruikt wordt. Tevens zullen NS/Prorail er echt niet om zitten te springen als ze zelf ook substantieel moeten investeren.

Laat het rijk maar investeren in meer vervoerscapaciteit, zitplaatsen en betere verbindingen (zonder overstaps). Dat vind ik veel belangrijker.
zonder overstaps???? whow dan mogen ze wel behoorlijk aan spoor verbreding gaan doen.... stel je 's voor sta je in delft (heef nu 2 (euh 3) perrons ....

#de intercity trein naar schin op geul vertrekt vandaag van spoor 784 en heeft tot onze grote spijt een vertraging van 1 seconden, de NS doet er alles aan u schadeloos te stellen en natuurlijk kunt u gebruik maken van gratis koffie in de trein.
Spoorverbreding bij Delft gaat er komen, eindelijk. :P
Van Rijswijk tot R'dam 4 sporen.
Denk niet dat het echt zinvol is om te doen. Gezien het feit dat UMTS/HSDPA ook aardig bruikbaar is in de trein, waarom zou je dan nog gratis internet in de trein willen gaan doen? Het kost alleen maar veel geld en de mensen die echt in de trein willen internetten zorgen wel dat ze een UMTS/HSDPA-abonnement hebben.

Leuk bedacht van de PvdA, maar vraag me af wie er op zit te wachten.

En als ik zo de gemiddelde gematigde reactie hierboven zie van meestal Tweaker-mensen - als die er al niet warm voor lopen...

[Reactie gewijzigd door Tjeerd op 3 december 2007 11:16]

Mee eens. Voor ¤10/maand heb je al onbeperkt internet via GPRS/UMTS. Daarmee kun je prima uit de voeten in de trein. Nee youtube werkt dan niet. Jammer dan.
nou sorry hoor maar hsdpa ???

onbeperkt internetten voor 80euro per maand, (maar ze vertellen er niet bij dat er dik datalimiet op zit, waar zelfs ik niet eens genoeg aan heb (om alleen m'n mail te checken) ...
Dat hoor ik nu al jaren, maar heeft zich eigenlijk ooit al iemand gemeld die ooit last heeft gehad met FUP (bij redelijk normaal gebruik dan, ik bedoel niet figuren die een 20 GB FTP server via hun mobiele lijntje draaien)?

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 3 december 2007 12:10]

Dan zit je bij de verkeerder provider.
Tsja, internetten via je mobiel is toch anders dan via je laptop. En je mobiel aansluiten op je laptop is weer tegen de voorwaarden. Tenzij je inderdaad die 70 à 80 Euro gaat betalen.
Daarbij moet je ook bereik hebben voor minimaal UMTS, terwijl dat nog lang niet overal in Nederland is. Zeker niet op de trajecten waar de treinen overheen gaan.

Maar goed, als je inderdaad je mobiel genoeg vind kwa internettoegang, dan is het wel een oplossing ja. Zit zelf ook regelmatig gedurende bijna de gehele treinreis (Den Bosch - Tilburg, ook niet een al te prettig traject verhoudend aan de directe verbinding en voorgaande verbinding) met mijn ogen gericht op mijn E61i.

[Reactie gewijzigd door RaJitsu op 3 december 2007 14:08]

Daar komt de PvdA behoorlijk laat mee. De NS en KPN hebben zich vorig jaar verenigd in de onderneming Smart Connection. Tijdens de afgelopen zomerperiode heeft NS twee treinen laten rondrijden in Nederland met internet, als test. De gerenoveerde intercitytreinen die steeds meer op het spoor komen zijn inmiddels al voorbereid voor het aanbieden van internet. Het business-plan kan je hier vinden.
Met andere woorden PvdA lift gewoon mee op een plan dat al bestaat. Maar omdat zei het in de media brengen denkt iedereen dat het hun idee was.
Nodeloos geldverspilling: Met UMTS en GRPS via z'n Telecom-provider heeft straks het merendeel toch al landelijk dekend onbeperkte Internet verbinding.

De toekomst ligt niet in hot-spots (zoals de trein) maar in een landelijk dekend netwerk.

Als de NS nu miljoenen stopt in Internet dan is dan binnen 5 jaar dus al overbodig geworden. Zonde van het geld!

[Reactie gewijzigd door bobwarley op 3 december 2007 11:33]

Aan de ene kant natuurlijk een fantastisch plan, en ik zal er ook zeker gebruik van maken, maar aan de andere kant denk ik dat de NS het geld beter kan gebruiken... om haar treinen voor de verandering eens te laten wegrijden op de tijden die op de borden staan vermeld, bijvoorbeeld. Dat vind ik - en andere treingebruikers met mij - een stuk belangrijker dan gratis internet...

Edit: foutje, bedankt.

[Reactie gewijzigd door Joost op 3 december 2007 11:10]

Onzin om te stellen dat de treinen niet fatsoenlijk rijden. Ik reis wel eens in het weekeinde op het traject Boxmeer - Enschede (overstap Nijmegen en Deventer) en heb zelden vertragingen. Als de trein iets later aan dreigt te komen, laten ze de trein voor de overstap vaak even binnen, opdat men geen vertragingen oploopt. Blijkbaar zit er genoeg marge binnen een traject om dat te kunnen maken, want de 2de overstap haal ik dan over het algemeen ook.

De treinen hoeven niet zo zeer meer op tijd te rijden, het is juist zaak om het imago van de NS op te schonen, want zoals men zal merken heeft user GWX slechte ervaringen met de NS, terwijl dat niet eens hoeft te zijn.

Imago van 'nooit op tijd rijden' weg, internet erbij, hopaté :)
Ik reis wel eens in het weekeinde op het traject Boxmeer - Enschede
Nuff said. Ga voor de grap eens een maandje tijdens de spits op een druk traject met de trein, en je weet waarover ik het heb. Nee, als je 'wel eens' met de trein gaat in het weekend, zul je inderdaad misschien denken dat ik maar een zeikerd ben. Maar iedereen hier die regelmatig met de trein reist zal me gelijk moeten geven dat het met de NS echt een flink stuk beter kan. Ook zonder internet.
Ik reis alle werkdagen twee keer per dag op het traject Rotterdam - Utrecht (toch wel een van de drukkere trajecten) en heb werkelijk waar zelden problemen. Ja, gemiddeld denk ik 1x per maand dat het niet goed gaat (vertraging of omreizen via Schiphol). Dat is niet leuk, maar verder ben ik erg tevreden over dat traject.

En van je weblog:
Van tech tot politiek, en van games tot irritante mensen in de trein.
Irriteren aan mensen in de trein doe ik me ook praktisch niet. Het ligt er ook maar aan hoe je het allemaal ervaart.

[Reactie gewijzigd door Tjeerd op 3 december 2007 11:25]

Dat traject is idd redelijk zolang je met de intercity gaat, probeer voor de gein een keer de stoptrein. Ik heb nu 3 jaar tussen woerden en Rotterdam en een jaar tussen Breukelen en Rotterdam of Breukelen Amsterdam getreind(allemaal dezelfde trein) en het is een groot drama.
Gemiddeld 2x in de week of op de heenweg of op de terug weg een minuut of 10 vertraging (mensen die aansluitingen missen) en gemiddeld 2x in de maand een trein die uitvalt of serieuze vertraging op loopt (met mij er in dus he). Vorige week nog 2x gezeik met deuren die ineens niet meer dicht wilde, allemaal de trein uit op muiderpoort 3 kwartier later op mijn stage leuk.. :S

Zitplaats in de spits kan je in deze trein ook gewoon vergeten, Ja eerste klas wel soms maar tweede klas er is geen stoel vrij.. Soms is het gewoon hopen dat je er in Breukelen nog bij past als je naar Amsterdam gaat omdat zelfs het portaal bij de deuren al helemaal vol staat.

De NS houd hun intercity trajecten op de drukke trajecten redelijk op tijd, maar de rustigere trajecten en de sprinters zijn echt waardeloos. Ik ben het dan ook helemaal eens met de mensen die zeggen dat ze eerst eens genoeg stoelen moeten regelen voor ze aan dit soort dingen beginnen.

[Reactie gewijzigd door reb65 op 3 december 2007 11:46]

Sjonge jonge wat een drama. Wel eens met auto gereden?
Hoeveel vertraging heb je dan?
Ik heb zelf 10 jaar dagelijks met de trein gereisd over een lang traject (120 km). Die paar minuten vertraging die een IC wel eens heeft neem ik graag op de koop toe in vergelijking met het filedrama.

Goed idee. Maar uitbreiding van capaciteit lijkt me veel meer urgent.
Ik zit persoonlijk liever in mijn warme autootje te even langer te wachten met een muziekje aan en lekker zitten. Dan op een koud, winderig, naar, #$%station te wachten op een trein om daar nog even langer in te blijven --> Staan!<-- Terwijl ik (vind ik) een godsvermogen voor een kaartje betaal.
Ik heb ook 10 jaar lang dagelijkse met de trein gereisd over een lang traject (110 km)

Met de trein had ik gemiddeld twee keer per week!! een vertraging van 30 min op de terugweg. (missen van de aansluiting op A'dam of A'foort) waardoor je stond te vernikkelen op een windering perron.

Met de auto heb ik dat twee keer per jaar!!!

Files zijn veel betrouwbaarder dan de trein. De helft van de tijd doe ik er net zo lang over als met de trein, en de andere helft ben ik er sneller dan met de trein.

En nog een heel groot voordeel is, dat wanneer iemand je net wanneer je weg gaat even ophoudt dan ben je gewoon 5 min. later thuis, ipv 30 min. omdat je je trein mist.
En nog een heel groot voordeel is, dat wanneer iemand je net wanneer je weg gaat even ophoudt dan ben je gewoon 5 min. later thuis, ipv 30 min. omdat je je trein mist.
Kan andersom ook een voordeel zijn:
Je heb immers een goed reden om te zeggen dat het maar even tot morgen moet wachten, want anders mis je je trein.
Er zullen vast ook trajecten zijn waar het beter gaat, maar ik kan je vertellen dat het traject Alkmaar-Amsterdam een nachtmerrie is. Ik maak écht, écht bijna nooit mee dat de trein op tijd vertrekt. Er is minimaal een of twee minuten vertraging, en regelmatig meer.

Offtopic: ik heb geloof ik nog nooit wat gepost over irritante mensen in de trein, is ook maar een introotje dat ik ooit heb geschreven :9
Ik denk dat je eerder aantoond dat de treinen in het weekeinde enigzins op een minder gebruikt traject op tijd rijden. Echter verbindingen zoals Maastricht-A'dam halen het zelden tot nooit op tijd, vertrekken zelfs soms te vroeg (ook altijd leuk) en zijn tijdens de spits altijd overvol. Dit in combinatie met asociale prijzen dat zodra je met meer dan 1 man ergens heen moet het voordeliger is om te rijden zorgt er voor menigeen voor dat de trein geen oplossing is.
Wilt de NS daadwerkelijk iets voorstellen moeten ze eens gaan kijken bij onze Oosterburen, die hebben (behalve tijdens de staking) wel alles in orde en spreekt men van een schande bij een vertraging van 1 minuut. Tevens een goede restauratie wagon, vriendelijk en opgeleid personeel en schone zitplaatsen. Nee.. NS je zult nooit forensen zover krijgen dat ze de trein nemen, enkel de minima en studenten zijn gedwongen om de trein te nemen en als zij de keuze hadden waren die ook zo weg.
Welnu, ik woon in Duitsland, en zo goed is het hier ook allemaal niet. De ICE's waar ik in rijd hebben mij qua punctualiteit nog niet mogen overtuigen. Maar laten we ons niet verlagen tot casuistiek: de statistieken zeggen dat Duitsland en Nederland tot de top van de wereld behoren qua punctualiteit. Interessant is mss de volgende link: http://http://www.treinreiziger.nl/punctualiteit/index.php

Back ontopic: gezien de vorige grafiek lijkt het logisch te verwachten dat indien we investeren in meer spoor (minder spoordruk), de punctualiteit omhoog gaat. Let wel: de reizigersaantallen stijgen met 5% per jaar! Investeren in meer spoor moet, dus. Misschien beter dat dan investeren in Internet.
Komt nog bij dat de zakelijke reiziger waar dit initiatief op mikt allang mobiel internet heeft via zijn Blackberry, en die koppel je heel simpel (Bluetooth) aan je laptop. Typisch overheidsinitiatief: veel geld gooien tegen een probleem van vijf jaar geleden.
Grafiekjes heb je geen zier aan.

Als je NOOIT een aansluiting van een vertraagde trein overneemt, dan is dat gunstig voor je grafiekje.
Maar ondertussen betekent het wel dat wanneer je met 3 min. vertraging aankomt, je je aansluiting mist en 30 min moet wachten.
(is mij zeer regelmatig overkomen op Amersfoort)

grafiekjes laten mooiere cijfertjes zien, maar de reizigers zijn de dupe. (dit is wat de NS in de praktijk is gaan doen)
Ja, maar amersfoort is ook een kutstation. Bijna net zo hopeloos als de verbinding Haarlem - Amsterdam. Daar was het gister zo druk, dat er een hele zooi mensen niet meer in de trein pasten, en in de trein zat je als sardientjes in een blik. Een meisje was dan ook flauwgevallen van de drukte.

Zeiken op de NS is altijd terecht. Maar die Eurlings is ook een drol van formaat. Vgl. maar es investeringen in spoorwegennet vs. snelwegen...
Leuk bedacht, maar in de ochtendspits lijkt me op de route Den Bosch - Amsterdam een zitplaats op zich al een hele luxe.
Inderdaad. Ik denk dat eerst het capaciteitsprobleem in de spit opgelost dient te worden, alvorens mensen worden gestimuleerd de trein te pakken. Zelfs de eerste klas zit vol in de spits, dus er is echt geen een groep waarbij deze toevoeging echt zal werken. Als je eenmaal kunt zitten, is het wel een meerwaarde, dat je makkelijk kunt werken in de trein.
volgens mij heeft de ns al gezegd dat als het rekening rijden ingevoerd wordt de treinkaartjes ook omhoog gaan omdat de ns gewoon niet meer kan vervoeren dan ze nu al doen.
hmmm, als automobilist hoef je dus niet eens meer te bukken? :(

Maar ff on-topic: ik kan me niet voorstellen dat dit echt bij gaat dragen aan het verminderen van het fileprobleem. Het zal gewoon één van de voordelen zijn die een treinforens zal hebben ten opzichte van een auto-forens, maar een grote? Maar natuurlijk wel leuk voor de mensen die het kunnen gebruiken...
Ik zal als vast NS gebruiker hierdoor met nog meer plezier in de trein rijden en vol trots aan mijn file collega's vertellen dat ik een uurtje of twee eerder naar huis kan en de emailtjes wel even in de trein beantwoord.
ALS je baas dat toelaat ja.

Mijn baas vond het prima dat ik in de trein werkte, zolang ik ook maar 8 uur op kantoor zat. Ja dááááág.
logisch dat je werkgever daar niet intrapt. Misschien moet je het eens proberen met samsam regelement. Jij werkt de halve treinreis en hij laat jou een uurtje eerder gaan. Wordt je beide beter van nietwaar ;)

En hopelijk komt die wifi snel in de trein, want een uurtje wachten op een trein die je gemist hebt en vervolgend nog eens verder tweakeren tijdens de treinreis klink mij als muziek in de oren. NS zet `m op, naar de top, wifi in de coupé, onno b doet mee!
waarschijnlijk gaat het dan ook om de 1e klas coupé's. Moet je eens kijken hoeveel ruimte daar is :)

Ik zou liever zien dat ze gratis WiFi op elk station aanbieden. Dan kan je iig tijdens het wachten op je trein/verbinding internetten, en zelfs vanuit de trein tijdens de stop even je e-mail verzenden/ophalen, en weer verder aan het werk. Lijkt me een stuk goedkoper en hebben er ook veel meer mensen baat bij.
Evenveel als in de 2e klas coupé's, ook geen zitplaats over. En dan nog, simpele wifi access points hebben meer berijk dan dat de 1e klas groot is, dus dat lijkt me niet echt handig.

Het is wel relaxed voor de mensen die buiten de spits met de trein gaan :P
volgens mij kan je zo gratis internetten. dit door een ip-over-dns tunnel.
maar ik denk niet dat de pvda dat bedoelt :)
Eerste klas moet zo wie zo eigenlijk afgeschaft worden naar mijn mening... De meeste mensen kopen geen kaartje omdat het 'luxer' is maar omdat dat vaak de enigste plekken is waar niet wordt geschreeuwd en je mensen hard op storend hoort praten.

Eigenlijk zouden ze klasse moeten afschaffen en i.p.v. stilte coupes make
Uh.. in de spits bij drukte mag je ook 1e klas zitten, en dan is het ook daar ondragelijk de zweet lucht, het weggedruk en gepraat, nee echt meer forensen in de trein proppen, goed idee, lijn Geldermalsen-Gorinchem-Dordrecht heeft er veel baat bij :P doet een beetje denken aan die deportatie treinen als je er inzit allemaal opgepropt..
meer forensen in de trein proppen, goed idee
Met 15 miljoen kan je niet veel zitplaatsen maken, ben ik bang.
Wat betreft de lijn Geldermalsen-Gorinchem-Dordrecht: enkelspoor, een ramp, dus dat moeten ze eerst verdubbelen.
Trouwens: Alle enkelspoor verdubbelen lijkt me het beste project voor werkgelegenheid / OV-kwaliteit / OV-bevordering / Trein-rendement / milieu / filebestrijding dat er te bedenken is!
Drie woorden: IP over DNS. Daarmaa kan je althans in alle Vlaamse NMBS-stations met Telenet-hotspots gewoon draadloos surfen, zonder te betalen.

Een goede implementatie is iodine. Nadeel is wel dat je een eigen domein moet hebben en een eigen DNS-server voor dat domein waarlangs redelijk wat traffiek mag lopen.
Op de grote (drukke) stations is er al een hele tijd wifi hoor. amsterdam, utrecht, 's-hertogenbosch, eindhoven.. alle stations langs de drukste lijn hebben het.

Prima plan wat mij betreft, maakt het treinreizen een stuk aangenamer :)
Denk alleen niet dat *elke* intercity het hoeft te hebben. bedoel.. nachtnet treinen om 3u 's nachts zullen niet veel forenzen vervoeren, en de intercity naar zuid-west Zeeland zal er ook niet zo veel bij zich. Denk dat ze zich moeten concentreren op de drukke routes.
(eindhoven-amsterdam, en de lijnen naar den haag en rotterdam bijvoorbeeld)

[Reactie gewijzigd door Xyzar_ op 3 december 2007 11:16]

ja, en nu nog gratis :P

"In samenwerking met KPN bieden wij u draadloos internet op zo'n 50 stations verspreid over het land. U kunt draadloos internetten met uw PDA of laptop, geschikt voor WiFi. Bij de Kiosk op het station kunt u een kraskaart kopen voor NS HotSpots. Hiermee krijgt u toegang tot internet. U kunt ook zelf verbinding maken met internet: selecteer het draadloze KPN-netwerk, start de browser, volg de instructies en kies voor de gewenste betaalvorm."

Edit: Die nieuwe moderatie levels zijn echt super. Punt is dat 't gratis moet worden, ander zegt 't is er al, jij duidt aan dat 't nu dus niet gratis is en dat is dan.. *tromgeroffel* ..ongewenst. Nee, lekker duidelijk.

[Reactie gewijzigd door ZeBoxxToo op 3 december 2007 13:18]

het doel is om meer forensen de trein in te krijgen, op de routes waar de trein al overvol is hoef je dan volgens mij geen nieuwe mensen te trekken.
Denk alleen niet dat *elke* intercity het hoeft te hebben. bedoel.. nachtnet treinen om 3u 's nachts zullen niet veel forenzen vervoeren
Dus de mensen die een nacht-trein nemen, of de niet-forenzen mogen verstoken blijven van internet ?
Is dat dan geen discriminatie ?
de intercity naar zuidwest zeland komt anders wel via: Leiden, Den Haag Rotterdam, Rosendaal, en Middelburg en juist die mensen (die zolang onderweg zijn), hebben iets aan zo'n wifi verbinding, als jij vanuit leiden eff naar amstedam moet is 't 't eigenlijk al niet waard je laptop open te moete klappen... en windows vista uit z'n hibernate te halen want voor je 'm eruit hebt moet ie er al weer in...
dan doe je suspend to ram, ipv suspend to disk, dan is je laptop instant aan...
en de intercity naar zeeland was natuurlijk ook maar een uit de lucht gegrepen voorbeeldje.. ;) engige intercity die kant op die ik ken gaat vanaf roosendaal, en die was volgens mij altijd vrij leeg, maargoed..

@ZeBoxxToo: het is al voor veel mensen gratis hoor. vriend van me heeft internet via XS4All, en kan per maand een uurtje of wat gratis internetten op hotspots van KPN, neem aan dat meer providers die service bieden ;)

maar natuurlijk mag dat best gratis voor iedereen zijn :) nadeel is dat dat een flinke inevstering van KPN vereist waar ze weinig/niks terugkrijgen. (overal accesspoints, en veel ook want als iedereen gaat zitten internetten... :P bekabeling, routers, noem maar op)

Ze zouden je natuurlijk door een portaltje kunnen laten internetten, en een frame emt een banner onder of boven-in beeld kunnen zetten. minder relaxed voor de PDA-gebruikers natuurlijk, maar zo verdienen ze er nog wat op en is het vast veel realiseerbaarder :) zou zelf zo'n bannertje ook niet erg vinden denk ik, gok dat ik al lang blij zou zijn met m'n internetverbinding als ik met vertraging ergens op een station zit te wachten :P

@hibernate discussie :P moet je eerste klasse reizen, dan heb je gewoon voeding ;) (en niet eens wifi nodig dacht ik, maar weet niet precies wat voor aansluitingen de trein bied. iig wel voeding)

:edit:
overigens, de website van de NS is voor iedereen toegankelijk via Wifi, en volgens mij de portal van KPN ook. pas als je evrder wilt surfen meot je gaan betalen. even snel de reisinfo checken of je reis plannen kan dus sowieso al ;)

[Reactie gewijzigd door Xyzar_ op 3 december 2007 15:00]

Euh, uit slaapstand (S3) komen duurt zo'n 5 seconde op mijn laptop, naar slaapstand toe meestal iets meer, maar dat kan ook als ie in je tas zit.

Dat is nou net een van de sterke puntjes van Vista volgens mij: het snel uit S3 komen.
Een minuut? Ik wil even snel m'n laptop open doen en er meteen mee kunnen werken (okee, passwordje mag ook ;))
Och ja, hoe konden we het ook vergeten dat Mac OSX de oplossing is voor dit probleem 8)7

Suspend to ram (oftwel standby) is dan ook een stuk sneller dan supsend to disk (hibernate) alleen kost het meer stroom. In dit voorbeeld zou je dus wellicht beter standby kunnen gebruiken.
Ha: studenten: gratis ov-kaart & internet... ik zie de eerste lanparty in de trein al voor me! :)
Ik wil op elk openbaar toilet ook draadloos internet, maar dat is niet de core-business van de toiletbeheerder. Net zo min is het de een prioriteit voor de NS.
Eerst fatsoenlijke treinen en op tijd rijden met voldoende zitplaatsen en dan pas gaan kijken of je luxe services moet bieden.
Is dat de eerste klas op de foto? Schijnbaar kunnen daar wel fatsoenlijk laptops op de klaptafeltjes staan.
Leuk plan, als de kaartjes er maar niet duurder door worden. :P
Nee hoor, ook in de 1e klas is de kans dat je zelf moet staan (tijdens de spits) groter dan dat je je laptop op een tafeltje kunt zetten...
Zo te zien geen nederlandse trein. Veel te functioneel ingericht.
Vermoedelijk duits of zwitsers en ja 1e klas, want 1 stoel aan de andere kant van het gangpad.
En er zitten stopcontacten in die trein. Echt ingericht voor laptopgebruikers dus.
pssst hebben nederlandse treinen (1e klas) ook hoor.

Helaas is 1e klas een overbodige klasse maargoed ga dat de NS maar eens vertellen. Er is praktisch bijna nooit voldoende ruimte in de 2e klas op de drukke trajecten omdat er zo nodig 1e klas moet bestaan :S. Ik zou gaan voor normale en werkcoupe's. in de werkcoupe's is het STIL en er is dus 220v zodat mensen met laptops kunnen (door)werken. Helaas moeten mensen dan alleen wel het fatsoen opbrengen om gewoon niet in die klasse te gaan zitten als ze niet gaan zitten werken maar er alleen maar willen zitten omdat het de 'oude' 1e klas is.
Werken is ook bellen voor veel mensen, zelfs nu al in de stiltecoupes.
En ik maar denken dat die stopcontacten waren bedoeld voor m'n scheerapparaat.
Ik denk dat het zwitserse IC2000 rijtuigen zijn. (dubbeldek)
Uiteraard first claass
De foto is van de eerste klas van een Zweedse X2000-trein. Een kaartje voor de drie uur durende reis van Stockholm naar Göteborg kost 75 euro, inclusief gratis internet, fruit en alcoholvrije drankjes.
1 2 3 ... 6

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True