Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 13 reacties
Bron: AMD, submitter: aliencowfarm

AMD heeft zijn Developer Center uitgebreid met een serie nieuwe faciliteiten voor programmeurs die hun software voor multicoresystemen willen optimaliseren. De chipfabrikant heeft verse testhardware en een keur aan ontwikkeltools in de aanbieding.

AMD-gebouw De faciliteiten van het Developer Center, die in principe voor elke developer toegankelijk zijn, kunnen vanaf vandaag hun nut bewijzen bij het ontwikkelen van software voor alle 64bits multicores die AMD in zijn assortiment heeft. Interessant is vooral de mededeling dat het centrum nog dit kwartaal de beschikking over machines met de Barcelona-quadcore krijgt, wat lijkt te bewijzen dat AMD de productie van de nieuwe krachtpatser eindelijk op orde heeft. Ook een Smith 2.0-cluster, waarin 160 Opterons samenwerken, is het vermelden waard, en de Emerald-cluster van het centrum is voorzien van nieuwe Opteron 290-chips. Daarnaast staan er nu al tachtig Dell SC1435- en Sun Fire X4100-servers ter beschikking van de devvers.

Verder liet AMD weten dat de compilers van The Portland Group inmiddels alles uit de Opteron-kast kunnen halen. Deze compilers kunnen binaries produceren die zowel voor Intel- als AMD-chips geoptimaliseerd zijn, en de 7.0-3-branch van de software is volledig toegerust om de mogelijkheden van AMD's jongste aanwinsten te kunnen benutten. Daarnaast werd er met Microsoft en Sun samengewerkt om respectievelijk Visual Studio en Sun Studio optimale code voor de quadcores van AMD te laten produceren, en de GNU Compiler Collection is ook al met ondersteuning voor de vierkleppers van het bedrijf bezig. Tot slot werkt de chipmaker ook nog eens aan een eigen set prestatieverhogende libraries. Die zullen zo spoedig mogelijk worden toegevoegd aan 'de essentiële bronnen voor softwaredevelopers wereldwijd, die de kracht van multi-core computing willen bedwingen', zo juicht het persbericht - behalve de software en de hardware moet immers ook de doelgroep worden klaargestoomd voor de Barcelona-introductie.

Lees meer over

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (13)

Tot slot werkt de chipmaker ook nog eens aan een eigen set prestatieverhogende libraries.
Waar moet ik dan aandenken? Dat stukken code door de compiler over verschilllende cores worden verdeeld?
* Hylk0r is nog steeds een beetje huiverig als het gaat om threading.
Er zou maar eens een locking bug in de compiler zitten...
Orginele post header
AMD Releases Expanded Tools and Support for Developers to Fully Utilize Three Generations of Multi-Core AMD64 Systems
Dus ik denk meer aan libraries die efficienter gebruik maken van AMD processor instructies zodat er performance winst gehaald word.
AMD is working with Microsoft® and Sun to ensure that their popular development tools, Microsoft Visual Studio and Sun™ Studio software, will also provide support code optimization for AMD Quad-Core processors. AMD is also updating its performance libraries, the AMD Core Math Library (ACML) and the AMD Performance Library (APL), to provide highly optimized routines for AMD Quad-Core Processors.
Mischien dat sommige functies in deze libraries zich lenen om over meerdere cores te verdelen (dus af te handelen via meerdere threads). Maar jij als programmeur zou daar weinig last van hebben aangezien je alleen de functie aanroept. Dat die meerdere threads gebruikt is iets waar je je in het algemeen geen zorgen over hoeft te maken.

Waarom ben je trouwens huiverig voor threading? Mits goed gebruikt heeft threading een hoop voordelen.

edit:

[quote]
Er zou maar eens een locking bug in de compiler zitten...
[/quote]

De kans is net zo groot dat er een andere bug in de compiler zit. Ik neem aan dat ze wel goed rekening met wat er te paraleliseren valt zonder te hoeven locken, net als het afhandelen van Out of order execution op de processor zelf.
AMD's eigen Math libjes :)
precies, ik denk dat het gewoon libraries zijn.

AMD's eigen Meth Lab las ik eerst
Dat heeft Intel dacht ik ook al een tijdje. Zie: http://www.intel.com/cd/s...ts/asmo-na/eng/307757.htm
afai kan er net zo goed een kritieke bug in een niet-multicore-geoptimaliseerde compiler kunenn zitten ;)

Ik neem aan dat dit "speelgoed" enorm goed getest wordt alvorens "in productie" te gaan draaien :P
Ik denk dat dat prioriteit nr 1 is van dat Developers Center: bugs vissen. Ik heb ook wel gehoord dat een bepaald bedrijf hun software van 0.4mln regels code door Intel liet bouwen, zodat ze zelf de snelheid kregen en Intel de test :)
Het is een begin want het is ondertussen toch wel bekend dat veel software achter de mogenlijkheden van de cpu achterloopt.

Als doorsnee gebruiker is het misschien leuk te roepen dat je een quad core hebt. In de praktijk doen de meeste programma's er niets mee, op een paar uitzonderingen na.

Als dat dual en quad core cpu geweld is dus leuk maar bij de meeste software merk je er op dit moment nog weinig van.
Wat een onzin bericht weer.
Gebruik jij nooit twee programma's tegelijkertijd?

En moderne programma's al Photoshop en Lighroom maken goed gebruik van meerdere cores en dat merk je.

Als ik zelf programmeer geef ik mijn programma's minimaal 2 threads mee, een interface thread en een working thread, daar wordt het programma een stuk responsiever van.

En als er veel kleine taakjes zijn die eenvoudig parallel te verwerken zijn, maak ik zo 500 threads aan.

Iedereen die nu nog niet multithreading programmeert is zo 1980.
En toch zij er genoeg programma's die heel goed zonder werken, bijvoorbeeld mijn progje dat op de achtergrond 1 voor 1 bestanden download. Multithreading? Waarom?

En ik geef toe dat ik ook programma's maak die beter wel multithreading gebruiken, dus het is meer wat je nodig hebt.
Voor mensen die denk dat dit oneerlijke concurrentie is vanwege dat het alleen geoptimaliseerd is voor AMD: dat is het niet, Intel heeft ook zijn games die geoptimaliseerd zijn voor Intel processors (of dat staat er in ieder geval bij, voorbeeld: Black & White 2).
Staat ook bij Age of Empires lll

"Runs great on Intel Pentium 4 HT"

Of het ook werkelijk zo is mag joost weten.

Intel hoopt zeker dat als aoe 3 slecht draait op iemands pc dat ie dan gelijk zo'n p4 gaat halen zeker :Y)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True