Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

VMware experimenteert met grafische hardwareacceleratie

VMware heeft een tweede bčtaversie van Fusion vrijgegeven. Dit stuk virtualisatiesoftware is bedoeld voor gebruik onder Mac OS X. De meest opvallende nieuwe feature in deze bčtarelease is de aanwezigheid van 'Experimental 3D Acceleration'.

VMware logoEnkele weken geleden is er op YouTube een video verschenen, waarin de 3d-acceleratiemogelijkheden van een interne testversie van de virtualisatiesoftware Fusion gepresenteerd werden. VMware liet al snel weten dat de video echt was en dat er inderdaad gewerkt werd aan de virtualisatie van DirectX-aanroepen. Destijds konden alleen de softwareontwikkelaars van het virtualisatiebedrijf nog met de nieuwe Fusion-mogelijkheden spelen, maar nu de tweede bčtaversie is vrijgegeven, kan iedere Mac-gebruiker met een Intel-processor een Windows-game spelen. Hierbij moet echter wel worden opgemerkt dat vooralsnog alleen DirectX 8.1 ondersteund wordt.

Concreet betekent dit dat oudere spellen als Grand Theft Auto III, Hitman 2, Max Payne 1 en 2, en Tony Hawk 3 gespeeld kunnen worden, maar dat spellen als Neverwinter Nights 2 of The Elder Scrolls IV: Oblivion op dit moment niet ondersteund worden in VMware Fusion. Deze experimentele 3d-functionaliteit werkt overigens alleen als Windows XP met Service Pack 2 als gast-OS aanwezig is. Andere verbeteringen die deze bčtarelease van Fusion met zich meebrengt zijn ondersteuning van Mac OS X 'Leopard' als hostbesturingssysteem, betere support van Windows Vista als gast en de mogelijkheid om zogenaamde snapshots te maken van een virtuele machine (VM). Hierdoor kan eenvoudig worden teruggegaan naar een eerder moment, waarop een VM bijvoorbeeld nog niet besmet was met een virus.

Door

Freelance nieuwsposter

43 Linkedin Google+

Submitter: MacWolf

Bron: VMware

Lees meer

Reacties (43)

Wijzig sortering
Nu nog voor Linux en I'm all set. Voor een gamepje start ik Windows op in een VM en voor het overige werk blijf ik lekker in m'n OS of choice. Prima ontwikkeling!

Is die ondersteuning trouwens voor alle spellen? of is het zoiets als Wine, soms werkt het, soms niet? Wat gebeurd er trouwens als je toch een spel als Oblivion speelt? Fallback naar DX8.1 of een dikke error/crash?
waarschijnlijk een bericht van het spel zelf, dat melt dat je videokaart geen directx9.0 ondersteuning heeft.

het werkt niet zoals Wine, want je hebt hier een "echte" windows-omgeving en dus zijn alle bestanden en functies die een spel aan kan roepen aanwezig. bij wine is dat niet het geval.

ik verwacht wel dat de performance lang niet in de buurt komt van een echte windowspc, maar daarvoor neem je uiteraard ook geen linux/macos
het werkt niet zoals Wine, want je hebt hier een "echte" windows-omgeving en dus zijn alle bestanden en functies die een spel aan kan roepen aanwezig. bij wine is dat niet het geval.
Weet je wel wat de afkorting van Wine is?

Wine Is Not an Emulator

Het is een alternatieve implementatie van Windows, dus alle aanroepen zijn weldegelijk aanwezig. Ik heb zowel OpenGL als DirectX 9.0c spellen draaien onder Wine.

- Counter-Strike 1.6
- Counter-Strike: Condition Zero
- Counter-Strike: Source
- DOOM 3
- Quake 4
enz.

werken allemaal bij mij onder Wine. Ik moet wel zeggen dat je sommige dingen als anti-aliasing en anisotropic filtering niet altijd werkend krijgt in DX9-spellen, vandaar dat ik de nieuwere spellen onder Windows speel, maar CS 1.6 en OpenGL-spellen als DOOM 3 werken echt probleemloos onder Wine. Geen vertraging aanwezig overigens...als ik 60 fps haal in Windows met een spel, dan haal ik ook echt 60 fps met datzelfde spel in Wine.
Dat Wine Not an Emulator Is, is juist waar het om gaat. Omdat het geen emulator is maar een alternatieve implementatie, moet per spel een andere implementatie ontwikkelt worden, dit heeft als nadeel dat de spellen met weinig vraag niet speelbaar zullen zijn en ook niet speelbaar worden. Op het moment dat je DirectX gaat ondersteunen in een Emulator dan zullen alle spellen die daar gebruik van maken gewoon kunnen draaien met alle opties (als de emulatie goed is). Geen uitzonderingen.
Daar klopt geen hout van..

Er hoeft niet per spel een implementatie gebouwd te worden. Echter, niet elk spel werkt omdat nog niet alle API's zijn geimplementeerd.
Dat is een globaal probleem, en dat hoeft niet per spel te gebeuren. Langzamerhand (en in de oneindige toekomst) zullen dus gewoon alle spellen werken, terwijl nog nooit iets specifieks voor dat spel is geschreven.
Ik snap even die laatste regel niet
ik verwacht wel dat de performance lang niet in de buurt komt van een echte windowspc, maar daarvoor neem je uiteraard ook geen linux/macos
suggereer je hier dat Linux/MacOS qua prestaties achterblijft tov Windows? Je bedoelt dat stuk gruwelijke software wat minstens 512mb nodig heeft om uberhaubt op te starten en dan nog niet te spreken over de software die je verder eronder wilt draaien. Je bedoelt dat stuk software dat op ntfs draait en in iedere bench de vloer mee wordt aangeveegd met xt3. Sorry maar dat Linux zeker performed veel beter tov Windows het is dat de nodige software eronder niet functioneerd. Tevens de enigste reden waarom vmware niet windows kan laten performen onder linux/macos is omdat MS zo leuk is om alle specs gesloten te houden waardoor het voor programmeurs die aan Wine werken of andere emu software het een aardig partijtje lastig is.
Waarom ben je zo op je pik getrapt gelijk?

Emulatie is gewoon traag. Vandaar die laatste regel denk ik zo :z
Er zit al lang hardware acceleratie in vmware workstation voor linux.
Uhm...maar geen 3D hardware acceleratie...
Zeker wel, het is mogelijk om direct3d aan gestuurd te krijgen door de opengl functies van de host.
Nee, DirectX instructies worden omgesmurft naar iets waar X mee over weg kan.
Er staat anders niet over op de vmware site...wanneer dit het geval zou zijn...zou VMware dat volgens mij met grote trost presenteren...ik heb het nog nooit gehoord...
OpenGL dus, geen DirectX
Als je spellen onder linux wilt spelen kun je ook wine proberen. Dit werkt al heel aardig. Zo speel ik onder Ubuntu Edge Eft, Guild Wars met een FPS die gelijk is aan als ik onder windows speel!
Hoe heb je dat gedaan, zonder betalende software (cedega). Want ik krijg GW echt niet deftig aan de praat.

(waarschijnlijk heb je een NVidia kaart :()
Als je dan toch 4gb geheugen hebt, een quad core en een flinke SLI/CF opstelling kan je meteen een Lanparty houden met 1 computer :+
De releasenotes staan hier.

Wat me nog niet direct duidelijk is, is het concept hierachter. Is dit een DX->OpenGL mapper (preformance hit) of een reimplementatie van DX door VMWare (potensieel bijna net zo snel als native)?
Als het het laatste is, dan is MS waarschijndelijk niet zo blij.
Hmm ik denk dat het niet zoals Wine is en zoals jullie hierboven suggereren, ik denk helemala niet dat er een omzetting plaats vind van de ene naar de andere API`s.
Ik denk eerder dat vmware bezig is om het gast besturingssysteem directer toegang te geven tot de hardware zelf, op die manier hoeven ze niet net zoals Wine allerlei api`s om te gaan zetten naar de api`s van de Host.

Kan de nieuwslink zo even niet vinden, maar laatst las ik nog dat vanderpool en pacifica juist ook hiervoor zijn ontworpen, een zeg maar meer low level toegang van de virtuele machines.
Als ik me niet vergis zijn vanderpool en pacifica virtualisatie technieken op CPU niveau. Dit is ook de reden dat het een stuk langer duurt voordat VMware of Parallels 3d ondersteuning aanbieden. Hier is simpelweg nog geen techniek voor om dit eenvoudig werkend te krijgen.
Ik denk de eerste, maar dat hoeft geen performance hit op te leveren. Wine mapt het boeltje ook, en in sommige gevallen zijn de prestaties haast evengoed als in Windows (vaak ook niet helaas, maar wine is dan ook verre van compleet).
Wat me nog niet direct duidelijk is, is het concept hierachter. Is dit een DX->OpenGL mapper (preformance hit) of een reimplementatie van DX door VMWare (potensieel bijna net zo snel als native)?
het gaat hier om een DX-OpenGL mapper.

In weze vangt vmware's grafische driver de DX instructies op, en zet die om naar OpenGL instructies waar Mac OS X grafische systeem iets mee kan.

Een nog meer efficiente methode zou een driver zijn voor de ATi of Nvidia grafische kaart in je Mac, die vmware vanuit het virtuele OS direct met native DX instructies kan bestoken, zonder dat Mac OS X daar van in de war raakt.

Maar voorlopig is dit al best geinig :)

Overigens is Paralells hier ook al een tjidje mee bezig, maar ik daarvan in de beta's nog geen proefversie meegemaakt.
Goede zaak. Ik was van plan een Windows 98 virtual machine te installeren om daar wat oudere games op te kunnen spelen, maar ondanks dat de "grafische kaart" voldoende geheugen heeft vertikken de meeste spellen het.

Nu dus maar hopen dat dit ook onder Windows beschikbaar wordt, en ook andere host OSen.
Daar heb je Virtual PC toch voor?
Juist niet, Virtual PC emuleerd slechts een simpele S3-kaart met 8MB VRAM.
Windows 98 virtual machine te installeren
Op de website staat duidelijk dat het guestOS Windows 2000/XP moet zijn.
wat dus het andere leuke punt is van deze release notes:
ondersteuning van Mac OS X 'Leopard' als hostbesturingssysteem. Dus concreet betekend dit dat Apple aan partners al Leopard gegeven heeft om compatibiliteit te testen. Het kan dus niet lang duren voordat deze update er is! Immers vaak wordt dit dan weggelaten in de release notes terwijl er intern wel aan gewerkt wordt.
Als ADC nogiets member kun je Leopard gewoon downloaden en testen. Uiteraard ver van compleet, maar voor developers een goede manier om compabiliteit te testen....
dat is (zove rik weet) wel enkel voor de (fors) betalende Developer members, en niet zomaar voor elke ADC member (zoals ik :( )
Ehm, dat was echt al een paar maanden geleden zo. WWDC06, kregen alle aanwezige developers een dvd'tje mee en de andere ADC Select en beter members konden en kunnen 'm downloaden.

Dus, wat is hier nou zo spannend aan?
Komt dit nu ook voor windows uit? Kan ik eindelijk eens die oude games spelen in VMWare. Nu is dat niet mogelijk. Bij het eerste beste ingame filmpje loopt de boel al vast.
oude spellen zoals? Voor oude windows spellen zijn er genoeg dingen te vinden die werken. VMSound of DosBox, of xp patches voor oude spellen.
Een hele goede ontwikkeling. In de beta versie van Vmware Workstation zat nu ook al de mogelijkheid om meerdere monitoren te gebruiken en videogeheugen toe te wijzen. Dus nu nog hopen op echte 3d acceleratie in de Windows versies. Ze liggen in ieder geval mijlen ver voor op Microsoft met hun Virtual PC.
3d acceratie zit ook in recent workstation hoor.

http://www.vmware.com/sup...ound_d3d_enabling_vm.html

Wel enigzins beta kwaliteit .
zou leuk zijn als je gpu's kan toekennen aan vmware images waardoor meerdere images van vista bijvoorbeeld gelikt naast elkaar kunnen draaien met alle eyecandy
de enige reden waarom ikm e kan bedenken dat je meerdere windows op 1 bak simultaan wil draaien is een netwerk omgeving. En dan lijkt me dat je die eyecandy zoals aero geen ene fuck kan schelen
Nu er een schaap over de dam is volgen er meer, en hopelijk zal dit binnen korte termijn zijn! Concurrentie is goed voor de zaak.
Nu er een schaap over de dam is volgen er meer, en hopelijk zal dit binnen korte termijn zijn! Concurrentie is goed voor de zaak.
Eigenlijk is dit oud nieuws. Heel vroeger, ten tijde van de Voodoo2, zat een gelijkwaardige functionaliteit al in VPC (versie 3 uit m'n hoofd). Als je Mac was uitgerust met een Voodoo2 dan kon je vanuit je virtuele Windows direct Voodoo graphics gebruiken.

Helaas zijn ze in versie 4 gewoon gestopt met deze functionaliteit (dat Apple even daarvoor gewoon gestopt was met de iMac van het speciale vereiste slot te voorzien hielp natuurlijk ook niet).

Eigenlijk was dat laatste heel jammer. Alles werkte gewoon, maar men stopte er gewoon mee, om totaal onduidelijke redenen.
Dit is anders niet de eerste 'schaap' hoor.

nieuws: Xen krijgt ondersteuning voor grafische interface vm's

nieuws: Toekomstige versie Parallels zal 3d-versnelling bieden

Gevonden in amper 10 seconden, mogelijk zijn er nog meer die het gaan proberen, immers het grafische onderdeel is op dit moment een van de grootste minpunten van virtualisatie. (ok er zijn meer dingen die beter kunne, maar dit mis ik iig wel erg)

Overbodig? Ik geef toch goed aan dat -Step- geen gelijk heeft!
De eerste link naar het artikel die in jou commentaar staat gaat niet over 3D maar gewoon 2D ondersteuning in Xen. Daarnaast klopt er heel weinig van dat artikel (zie daar mijn comentaar).

De volgende artikelen gaan echter wel over o.a. accelerated 3D ondersteuning in Xen in combinatie met OpenGL:
http://www.cs.toronto.edu/~andreslc/xen-gl/
http://www.diku.dk/~jacobg/gfx/
Dat kan dan nog een aardige concurrent worden van crossover office voor mac... Al geeft die nog wel de beste performance.
Wat heeft office te maken met video acceleratie ?
Crossover Office is gewoon een Wine port met de focus op Microsoft Office, maar ondersteund in principe meer software. In de praktijk in mijn ervaring echter dat gamen in Crossover tegenvalt, dus Superstoned mag mij vertellen wat hij hoe aan de praat heeft gekregen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S9 Google Pixel 2 Far Cry 5 Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*