Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 99 reacties
Bron: Emotiv Systems

Het Australische bedrijf Emotiv Systems is vergevorderd met de ontwikkeling van een helm waarmee via uitsluitend gedachten een spel bestuurd kan worden. Een aantal sensors meet de hersenactiviteit en vertaalt deze naar acties binnen een game.

Emotiv zegt dat de helm drie verschillende soorten signalen in de hersenen kan detecteren. De bijbehorende software kan gezichtsexpressies herkennen. Zo kan een glimlach van de speler worden overgedragen naar het spelkarakter. Een ander deel monitort emotionele kenmerken waarop een avatar kan reageren. Emotiv geeft het spelen van 'The Incredible Hulk' als voorbeeld: een woedeaanval zal direct invloed hebben met een uit de kleren scheurend spelkarakter tot gevolg. De derde component herkent gedachtes en bedoelingen binnen het brein. Zo kan de speler virtuele objecten in realtime manipuleren terwijl hij achteroverleunend in zijn stoel zit.

De helm, codenaam Project Epoc, werkt draadloos en kan zowel pc's als consoles aansturen. Omdat met het gedachtendetecterende hoofddeksel niet langer beweging nodig is kunnen ook verlamde personen een spel spelen. Om spelontwikkelaars aan het nieuwe besturingsconcept te laten wennen stelt Emotiv een development kit beschikbaar. Het project is nog volop in ontwikkeling maar Emotiv belooft volgende week tijdens de Game Developers Conference 2007 in San Francisco een prototype te demonstreren. Het jonge bedrijf kreeg voor Project Epoc 1,5 miljoen Australische dollar (bijna 900.000 euro) subsidie van de overheid. Wereldwijd wordt al langer onderzoek gedaan naar de mogelijkheid om een interface te bouwen tussen hersenen en machine. Het Duitse Frauenhofer Instituut zei vorig jaar vooruitgang te boeken bij het realiseren van een systeem om een computer met gedachten van invoer te voorzien. Fabrikant Hitachi voorspelt dat 'mind control' binnen vijf jaar de consument bereikt zal hebben.

Project Epoc helm
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (99)

1 2 3 ... 7
Werkt dat ding ook met uploaden van signalen? En dan een 'update' binnen krijgen }>

"zeg Mien, ons Jan zit nu wel erg stil naar zn pc te staren..."
zo zijn de problemen met RSI ook meteen opgelost! :9
RSI wordt vervangen door hoofdpijn!
Reken maar dat daar mentale RSI bijkomt, oververmoeitheid, want "denk" maar niet dat je met gemak en zonder inspanning je muis aanwijzer aanstuurd, laat staan als je aan het gamen bent.
Voordat dat komt hoef je echt niet te denken van 'muisaanwijzer 340px naar links en 140px omlaag. Nu dubbelklikken.

Dan is het gewoon zo van 'Typ dit over, bladieblabla... bla'
hmmmm, nu nog aan een exoskelet en een leuke gatling koppelen en voilŠ, cyborgs.
Ik denk dat we daar eens serieus over na moeten denken. Wat dat betreft is het een zelf vervullende profetie, de Sience Finction films van nu projecteren beelden hoe het het later aan toe gaat en de wetenschap wordt op ideeŽn gebracht en gaat aan de gang.

De films uit de jaren '60 projecteren dan ook regelmatig dingen die nu in zekere zin haalbaar zijn om te bouwen.

Uiteindelijk komt er een leger en zullen gewonde soldaten ledematen vervangen krijgen door machinale onderdelen... meer dan logisch. De minder valide mensen willen we toch helpen? Later is het misschien makkelijker om helemaal geen mensen meer in te zetten maar legers gemaakt van cyborgs / robots.

Sowieso kan een generals / president van een bepaald land het toch niet laten om de nieuwste robot technologie in te zetten voor minder vredelievende doeleinden.
Ik zou nou niet zover willen gaan om het een zelf vervullende profetie te noemen. Meestal bestaan de ideen al en daar worden de science fiction films mee gevoed. Startrek werkte op die manier, en van deze serie zijn toch heel veel apparaten al werkelijkheid geworden.
Later is het misschien makkelijker om helemaal geen mensen meer in te zetten maar legers gemaakt van cyborgs / robots.
dat denk ik niet, aangezien het er in een oorlog om gaat om zoveel mogelijk mensen van je vijand te doden, ipv nieuwe conserveblikken te maken.
In oorlogs games mischien, niet in het echt.
Een cyborg bestaat uit biologische en mechanische onderdelen en beiden zijn elkaar nodig. Jouw stelling klopt dus niet.
Ik neem aan dat je bedoeld dat beide elkaar nodig hebben; de mechanische onderdelen kunnen niet zonder de biologische en andersom?

Als je even opgezocht had wat men over het algemeen onder het begrip cyborg verstaat zou je ondekken dat dat "a person whose physiological functioning is aided by or dependent upon a mechanical or electronic device" is. Jouw bewering dat een het een per se een symbiose klopt dus niet.
De betekenis van cyborg volgens Dictionary.com
hmmz ik vrees dat voor vele de volgende melding komt terwijl ze gamen met die helm:

"Sorry, this game does not have any porno"
iets voor de porno industie? :*) :9
Voor mij lijkt het meer een gevaar. Stel je voor dat je heel de dag alleen suf achter een pc zit, of wat dan ook. Je lichaam heeft dan helemaal geen beweging. Wat zal dat voor je bloedcirculatie betekenen. En als je er aan gewend raakt, kan het niet zijn dat je deze reflexen door elkaar haalt?
Bv je fietst naar school en er komt een auto op je af ga je misschien automatisch denken dat je hem ontwijkt maar gewoon rechtdoor blijft fietsen. Men heeft nu al te weinig beweging laat staan als dit daadwerkelijk op de markt komt.
Dit is het einde van RSI, :P
alhoewel er waarschijn een "repetitive thought injury" voor terugkomt: als je dan weer eens te lang achter je pc zit beginnen bepaalde gedachtepatronen door te slijten :s
Je moet wel blijven verzinnen dat ze niet zomaar al je gedachten uit kunnen lezen:
alleen de activiteit aan het oppervlak kan gemeten worden met deze techniek...
en bovendien moet je het ding eerst "trainen",
net als met spraakherkenning.
en net als met spraakherkenning zal het in het begin nog wel niet altijd even goed werken, (en zeker in spelletjes zoals need4speed wil je niet ineens "gedachte niet herkend, probeer het nog een keer...." :P
Wat dacht je van tijdens je slaap de helm op en deze laten registreren wat er gebeurd, verbijsterend interessant lijkt me, want ik weet vrijwel nooit wat ik gedroomd heb en als ik het weet was het of heel leuk of juist eng.
IS het niet zo dat je hoofd hiervoor wel kaal moet zijn ?
het lijkt mij dat die sensoren niet echt lekker contact maken als je een bos haar er tussen hebt zitten :?
Maar hoe zal dit dan voelen?

Voelt je het personage zoals je je arm voelt, of moet je denken dat je je arm wilt bewegen? En gaat je echte arm dan niet bewegen?
Als het systeem goed uitgewerkt word en je eraan gewend ben moet het net zo werken als wanner jij nu commando geeft om je hand te bewegen. Dat doe je onbewust en toch werkt het.
1 2 3 ... 7

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True