Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 115 reacties

OCZ heeft middels een persbericht laten weten dat het bedrijf begonnen is met de massaproductie van de ‘Neural Impulse Actuator’. Het apparaat is ontwikkeld voor gamers en leest de gedachten van de gebruiker om zo de pc aan te sturen.

De NIA gebruikt een hoofdband met sensors om de hersenactiviteit te meten. Verschillende eeg-signalen kunnen gekoppeld worden aan verschillende muis- of toetsenbordaanslagen. Het gebruik van het apparaat vereist flink wat training, maar kan wel sneller werken dan traditionele invoerapparatuur. Volgens OCZ kan de gebruiker tot zestig procent sneller reageren dan normaal mogelijk is. Dit kan doordat het relatief veel tijd kost om vanuit de hersenen de spieren in de vingers aan te sturen.

OCZ NIAOCZ claimt dat de bijbehorende software erg flexibel is en onder andere de gebruiker de mogelijkheid biedt om de gevoeligheid aan te passen. De software is geoptimaliseerd voor multicoreprocessors zodat het interpreteren van de hersensignalen, een rekenkundig zware taak, door meerdere cores tegelijkertijd gedaan kan worden.

Het eerste prototype van de NIA werd vorig jaar tijdens de Cebit 2007-beurs gedemonstreerd. Deze week zal de productieversie van het apparaat tentoongesteld worden op de Cebit 2008-beurs. De NIA zal binnenkort op de markt gebracht worden.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (115)

dit ding presteerd ONDERMAATS in fps, daar is ie volgens mij ook niet voor bedoeld

Ik heb dit uitgeprobeerd op de cebit 2007, en de meeste hadden er veel moeite mee, de gene die de show gaven waren er zelf ook niet helemaal pro in.. echter ik zat binnen 10min al ut2003 te spelen ermee.

zonder toestenbord, zonder muis... t is alleen wel een stuk anders dan ze aangeven. T zijn echt geen gedachten.

Door met je oog iets ff te verschieten naar links, strafe je links..
door met je kaken te doen alsof je maalt, schiet je
door met je kaken op en neer te bewegen, spring je
door een aantal wangspieren aan te spannen loop je naar voren...

maar je kan dus echt niet omhoog mikken of naar beneden mikken... je zat gewoon horizontaal te schieten :/ was heel impressive dat ik t truukje naar 10min al kon... maar je hebt er helemaal NIKS aan in shooters.

[Reactie gewijzigd door Fridge-RaideR op 3 maart 2008 21:11]

Wat jij hebt getest lijkt iets totaal anders, beste, want dit ding hier werkt niet door smoelentrekkerij, maar door EEG-impulsen.

EEG = Elektro-Encefalogram ofte een uitdraai van de hersen-activiteit.

Bepaalde delen van de hersenen dienen voor bepaalde handelingen. Zo zit de 'bediening' voor de rechterarm in de linker hersenkwab, en omgekeerd. Impulsen als sexuele drift, angst en boosheid wordt gegenereerd in de frontale hersenkwab, enzovoort.

Nu is gebleken dat al deze electrische impulsen hun eigen frequentie hebben. Dat verschil in frequenties kan worden opgetekend door een EEG en vervolgens worden uitgelezen door een computer waar een specialist je hersenkronkels analiseert en je, ofwel naar huis stuurt, of je een loft verhuurt in de mafkees-straat.

De ICZ-NIA werkt dus op dezelfde manier als een PC die de EEC's uitleest. De NIA analyseert de brainwaves, en maakt vervolgens een 'stuurbeweging' op je scherm, gebaseerd op de impulsen die je hersenen hebben gegenereerd.

Het zal 'gewoon' zaak worden van een bepaalde vorm van concentratie aan te leren om de NIA op ordentelijke manier te gaan aansturen. Echt moeilijk zal dat niet behoeven te zijn, aangezien je aan de reacties van een cursor, of een figuurtje in een spel, dadelijk kan zien wat het resultaat is ven de betreffende hersenpijniging...

Lijkt me trouwens best leuk om eens uit te proberen. Alleen hoop ik dat er niet reeds iemand spyware heeft uitgevonden voor dit ding. Ik heb het al lastig genoeg met mezelf zo onder mijn hersenpan, er hoeft niet per-sé nog iemand anders ongewild onderdak te zoeken.


JJ

Edit wegens eigen taalgebruik aangepast.

[Reactie gewijzigd door JimmyJump op 4 maart 2008 00:01]

ik heb nog foto's waar ik voor exact hetzelfde standje sta, en ik kon het op een gegeven moment zonder muis (kon dan dus niet omhoog mikken). Ze legden me daar uit hoe t werkte, er zitten 3 blokjes onder de band, die zitten komen boven je neus te zitten op je voorhoofd, en t registreert de stroompjes van de zenuwen die je spieren aansturen.
Toen ze de software openden moest ik t calibreren met me spieren, en na ongeveer 30min spelen kon ik bijna zonder zichtbaar de spieren te bewegen het voormekaar krijgen, maar ik moest nogaltijd wel aan de spieren denken. En echt 1mm bewegen oid.

En van wat ik van mn moeder weet die int ziekenhuis weet, een EEG krijg je niet nauwkeurig genoeg met alleen maar 3 sensoren op je voorhoofd terwijl je druk bezig bent. Maar t is nu te laat (of te vroeg) om er wikipedia op na te slaan, geen zin in;P

Maar weet wel dat iedereen daar t met spieren deed, al dan niet zichtbaar :)

w8 aaargg sorry, t schoot me in ene int zin. Je hebt idd wel nog een andere meter, dat als je je erg inspant bv om 2028383 x 293823 uit te rekenen, of aan iets moois denken, of proberen boos te zijn, kon je nog een andere meter laten uitslaan... maar aangezien dat best onnauwkeurig was gebruikte ik die niet.

[Reactie gewijzigd door Fridge-RaideR op 4 maart 2008 06:02]

Okay... binnen de medische wereld is het geweten dat, bijvoorbeeld, spier-impulsen ook stroom afgeven. Alhoewel de technologie gebaseerd is op wat een EEG doet, heet deze manier van onderzoek echter electro-myografie (EMG) (of electro-Cardiogram (ECG) voor het Hart), en wordt dit vooral gebruikt in de sport om de electrische activiteit van de spieren in kaart te brengen.

Aangezien de spieren een véél hogere electrische impuls genereren (tussen de 50μV en 30mV) tegenover slechts 100 µV voor de hersenen, verklaart dit dan onmiddellijk waarom er minder elektroden kunnen worden gebruikt bij de ICZ-NIA.

(*edit* - 20 electrodes voor een EEG tegenover 3 electrodes voor een EMG -dus de rekening klopt aangezien de NIA slechts 3 contactpunten gebruikt... (einde edit)

Mijn excuus voor het in twijfel trekken van je waarachtigheid, Fridgie ;) Ik moet zeggen dat mijn goeie vriend Jack Daniels mijn concentratie licht verstoorde én dat het artikel duidelijk gewag maakt van de afkorting EEG en verder zinspeelt op het gebruik van de hersenactiviteit voor de werking van de NIA, wat hier dus duidelijk niet het geval is en voor verwarring zorgt...

Iemand van de PR van ICZ heeft blijkbaar zijn/haar inlichtingen niet goed op een rijtje.


JJ

[Reactie gewijzigd door JimmyJump op 4 maart 2008 09:50]

Dalijk gaan ze zover dat voor de optimale gameplay men een directe verbinding moet hebben met je hersens. Oftewel, plug ff een stekker ergens in je kop en dan kan je gamen!

Al met al heb ik het hier niet zo op. Tegenwoordig blijken al die dect telefoons, mobiels, bluetooth, etc. etc. alles wat draadloos is erg slecht voor je te zijn! Ik zit dan ook niet graag met iets op m'n harsens wat draadloos is. Geef mij maar gewoon een normale muis en toetsenbord...

En wat gebeurt er als je onder het gamen opeens ergens anders aan moet denken? (mobiel gaat, iemand roept, je hoort iets buiten). Best kans dat het spel dan hele rare dingen gaat doen...
Dit apparaat is met een kabel aan de pc verbonden. Dus vertel mij even wat hier draadloos aan is. Dit apparaat pikt juist de signalen op hij verstuurt niks.


Ontopic:
Dit is erg mooi als het goed werkt. Ik heb vaak genoeg dat ik gewoon te sloom ben met klikken terwijl ik de vijand heb. Dan is dit een mooie oplossing. Verder is het natuurlijk ook prachtig voor invaliden.
Je hersen signalen worden toch draadloos uitgelezen...of denk je dat ze een aantal probes in je harsens slaan?
Zoals ik het zie op dit filmpje:
http://www.youtube.com/watch?v=BKd_AJUUT7Q

Beweegt die jongen die aan het spelen is toch niet echt met zijn kaak en zie ik hem ook geen rare bewegingen maken met zijn ogen (hij is dan ook niet erg goed in beeld). Zie wel dat hij gebruik maakt van een muis om rond te aimen. Het rondlopen en schieten doet hij echter met zijn 'gedachten'.

Ik kan me best voorstellen dat ze kiezen voor kleine gezichtstrekken om te detecteren. Deze geven waarschijnlijk makkelijk herkenbare patronen in je hersenen die geen kwaad kunnen tijdens het gamen. Zou bijvoorbeeld maar raar zijn als je even je hand moet opheffen of letterlijk de trekker overhalen om dat in het spel ook te moeten doen. Ze hebben waarschijnlijk ook voor deze gezichtstrekken gekozen zodat er niet aan iets abstract gedacht moet worden zoals het bij de toestellen voor gehandicapten nu het geval is? (Ik weet eigenlijk niet precies hoe deze werken) Zo zal de leercurve erg verkort worden. Zoals jij zegt, binnen de 10min was je al aan het rondlopen in het spel..
dat is omdat er maar een paar toetsen waren ingesteld in het controls menu?
alleen ipv toetsen zijn het dan gedachten patronen.

Edit:
Oh en dezelfde gedachten patronen worden gegenereerd als je denkt dat je iets doet dan als je het ook daadwerkelijk doet.

[Reactie gewijzigd door xdcx op 3 maart 2008 21:31]

Als ik het mij goed herinner zijn er reeds rond eind jaren 80 experimenten gedaan met besturing via hesengolven.
Toen ging het om het aansturen van speelgoed auto's op een racebaan. Het ging eigenlijk gewoon om 1 of 0. Gas geven of niet.
Dit werkte perfect. Het kwam neer op erg hard denk gas!!! gas, gvd GAS!!! En jouw autotje reed warempel. Ook niet echt verwonderlijk, maar ook niet echt nuttig.

Het probleem bij het aansturen van een spel is dat je bij elk spel dat de moeite waard is constant geconcentreerd moet zijn, en je hoofd moet gebruiken.
Nu vraag ik me dus af hoe je dan, terwijl je een strategie uitwerkt met clan mates of iets dergelijks, ook nog eens een helder, duidelijk identificeerbaar hersengolfje kan genereren dat ervoor zorgt dat jouw rocket launcher net op tijd afgaat.

En nu willen we dat ding toch ook niet op ons hoofd zetten om enkel "snel" te kunnen schieten hé, crouch, jump enz moet toch ook kunnen. Anders zien we er voor nagenoeg niets belachlijk uit.
Dus we moeten leren verschillende duidelijke signalen uit te sturen zonder dat we er bij na moeten denken (wordt al moeilijk hé). Nu, ik zie het volledig zitten hoor. Mezelf conditioneren om in plaat van op "c" te drukken gewoonweg een crouch golfje "te denken".

En als ik dan geconditioneerd ben zal het allemaal razend snel gaan. crouch, fire, jump, strafe, fire, crouch

En toen ik wou springen én schieten gebeurde er helemaal niets.


Verder nog even zeggen dat het apparaat een xml bericht genereerd dat vervolgens door de software moet geïnterpreteerd worden. De gemeten waarden worden met normaal waarden vergeleken en de afwijkingen stemmen overeen met een bepaalde trigger die je kan koppelen aan crouch.
Hiervoor heb je echt niet meerdere cores voor nodig. Mijn ouwe dx 486 zou dat vrij vlot doen denk ik. Volgens mij hopen ze op meer geloofwaardigheid door te zeggen dat je de nieuwste hardware moet hebben.
Als je het mij vraagt is dit een slecht product dat in de nasleep van de WIII controllers misschien toch wat geloofwaardigheid zal krijgen van de consument.

Verder sluit ik mij aan bij de wijzen en wacht ik de review af.
Jaren geleden al eens een wat simpelere versie van deze techniek uitgeprobeerd. Daarbij kon je door je door je te ontspannen (waardoor je hersenactiviteit veranderd) bijv. de muziek die je hoorde laten veranderen. Vooral van die newage-achtige types vonden dat nogal interessant (neurofeedback, yada yada). In de praktijk werkte het echter slecht doordat het de software maar je hersenactiviteit over een korte periode mat. Op een gegeven moment kun je niet verder ontspannen, gaat je hersenactiviteit meer fluctueren en valt er dus helemaal niks meer aan te sturen.

Ik moet het dus eerlijk gezegd nog zien dat dit neurointerface voor langer dan 30min te gebruiken is. Je hersens zijn niet zo simpel dat je kunt denken "links" en dat apparaat herkent dat. Een hersengolfpatroon is het gevolg van "vurende" zenuwcellen in je hoofd en doordat je continu nieuwe input krijgt van al je zintuigen, veranderd dit vuurpatroon voortdurend. Het is dus gewoon onmogelijk om daaruit gedachten te lezen. In de praktijk kun je alleen hele globale veranderingen meten in de hersengolven (alpha, beta en thetagolven) en daar iets mee doen. Het zou al heel wat zijn als je daarmee in 2 dimensies zou kunnen aansturen. In een fps zitten echter veels te veel variabelen.

IMO is dan ook grotendeels hype. In de filmpjes wordt alleen het onnauwkeurige voor- en achteruit lopen en het schieten aangestuurd. Daarbij kan ook auto-suggestie meespelen: het voelt alsof je in controle bent, maar in werkelijkheid interpreteer je veel bewegingen als iets "dat je zelf veroorzaakt moet hebben", maar wat helemaal niet zo hoeft te zijn. Net zoals in een restaurant iets heel lekker kan smaken alleen maar omdat de ober je verteld dat het ontzettend exclusief en speciaal is.
Dat word weer een hoop elende op Counter Strike.
Haxor dit cheater dat.. Maar veder een erg interessante oplossing voor het RSI probleem.
Nou, ik denk dat je nog wel verdomd goed mag oefenen wil je met zoiets echt precies leren mikken :P
Ik ben heel erg benieuwd naar de gevolgen hiervan bij regelmatig gebruik:
- gaat de reactiesnelheid in je hersenen verbeteren zoals hand-oogcoördinatie bij muis-gaming ook (soms) verbeterd ?
- ga je snel vermoeid geraken omdat je meer stress op je hersenen zet ?
etc etc.

Toch wel dingen om bij stil te staan.
Klopt, om het nog verder door te voeren, gaat men de PC volledig vanuit gedachten besturen en ook andere dingen (verwarming, licht, tv) Loop je de hele dag met zo'n ding op je kop en beweeg je nauwelijks meer.

In het ergste geval wordt je een kasplant. Aan de andere kant is het voor invaliden een machtige tool om toch een computer te kunnen besturen.
gevolgen hiervan? nog meer obesitas :+

naast loopbanden, roltrappen, auto's, keukenmachines, stofzuigbotjes, huisrobots in de toekomst (asimo 2 is behoorlijk ver al), ge-automatiseerde fabricage, zelfreinigende kattenbakken enz.

Hoeven we binnenkort ook geen vinger meer te bewegen om te gamen op computers.

:+
hmmm, als je obesitas wil voorkomen door het bewegen van je vingers denk ik dat je wat uurtjes per dag te kort komt hoor... :)
het richten op zich zal nog manueel gebeuren, maar het overhalen van de trekker kan zo sneller gaan. En dan net een lagspike.
@blokker_1999

Het zou mooi zijn om te mikken dmv eyetracking.
(zie ander bericht op tweakers miss post ik zo nog even een linkje)
ok
nieuws: Onderzoeker bedient apparatuur via ogen
en te schieten met je gedachten.
dat is echt instant headshots

edit linkje

[Reactie gewijzigd door freaq op 3 maart 2008 22:04]

helaas werkt deze techniek ook adh motoriek. Veel van de zaken die in het frontale brein zitten hebben namelijk te maken met motoriek. Denken aan een geluidje of het verbeelden van beelden zitten echt ergens anders waardoor je toch vaak gekoppeld zit met het doen van iets (zoals ogen bewegen ed.) om met deze hoofdband iets te kunnen doen.

Ben benieuwd hoe goed het werkt, het is zeker leuk om te zien en te ontwikkelen voor dit soort technologie.
Ik denk mezelf even naar de overwinning...

leuk in combinatie met de Wii, kan je gewoon aan beweging denken en dan doet hij het kan ik intussen lekker in de bank blijven zitten :)
Precies! Geen controllers meer in je TV, geen gebroken vingers of diepe sneeën van de te wilde bewegingen... ideaal! :D
De software is geoptimaliseerd voor multicoreprocessors zodat het interpreteren van de hersensignalen, een rekenkundig zware taak, door meerdere cores tegelijkertijd gedaan kan worden.
Vooraleer dat signaal opgerekend is naar een beweging, ben je toch al lang het voordeel kwijt?
Of het nu 'lang' duurt om het uit te rekenen, of 'lang' duurt om je arm te bewegen, wat is het verschil?
Omdat een beweging die lang duurt (een paar hondersten van seconden?) nog altijd een stuk langer kan duren dan een complexe berekening die lang duurt (bijv. een paar microseconden?).

Het wil niet zeggen dat een zware cpu belasting betekent dat er ook een hoge latency is tussen input en output. Het kan bijv. best zijn dat ie 1000x per seconde probeert een signaal te analyseren en dat ie daar 0,0005 seconde mee bezig is wat dan een belasting van 50% zou veroorzaken. Om maar een willekeurig voorbeeld te geven.
Het duurt niet per se lang, t heeft alleen veel rekenkracht nodig, dus ik denk dat t korter duurt dan t signaal naar je spieren sturen.
Ik vind dit een redelijk revolutionair product, in ieder geval als het op de eindgebruiker aankomt. Als dit goed doorontwikkeld wordt zie ik een toekomst waar mensen simpelweg door te denken hele documenten kunnen opstellen, kunnen programmeren, etc.

Voor nu nog ver gezocht, o.a. vanwege de cpu-intensieve taak van het interpreteren van onze hersensignalen, maar dit kan in de toekomst waarschijnlijk nog wel verbeterd worden, naast het sneller worden van de cpu's natuurlijk.
Maar het lijkt me echt geweldig concept!
CPU intensieve taak kan volgens mij ook nog best minder intensief gemaakt worden door drivers enzo.

Ik ben overigens zeer nieuwsgierig naar de prijs, gaat dit ongeveer zoveel kosten als een gamers muis à la Logitech of Razer? Of word het echt stervensduur?
drivers zijn wel leuk, maar dienen eigenlijk alleen voor de abstractie van een apparaat. Wat jij zou willen/(en misschien bedoelt) is dat er dedicated hardware voor komt die alle invoer afhandelt, en de invoer dan doorgeeft als een simpel HID (human interface device zoals een usb-muis,bluetooth afstandbediening enzo)
Als je naar de volgende link gaat http://www.legitreviews.com/article/475/1/ zie je dat de richtprijs 300 dollar is.
Ach als je er door een toernooi mee kan winnen heb je het er al ruim uit tegenwoordig...
Ach als je er door een toernooi mee kan winnen heb je het er al ruim uit tegenwoordig...
Als een toernooi dit al accepteerd. Het geeft bepaalde gamers namelijk een behoorlijk 'unfair' advantage tov de gamer die deze hardware niet heeft. De diverse andere input devices lopen immers niet zoveel uiteen qua gehaalde performance, 60% meer is echter 'pittig'
je mag je eigen input apparatuur gebruiken, enkel de computer/monitor moet je van de organisatie gebruiken.
mag je ook drivers etc installeren? dat heeft ie namelijk wel nodig...
Drivers?

Drivers moeten toch ook gewoon op de cpu draaien?
En moeten ook dezelfde hoeveelheid handelingen verrichten als ware het geen drivers?
Drivers kunnen wel de handelingen versnellen of optimaliseren. Dan gaat het dus sneller. Waarom denk je dat bijv. de drivers van ATI soms performance winst oplevert? (Die van nVidia ook, ik weet het, maar het is een voorbeeld...)
Omdat die drivers de GPU bedienen !
omgwtfbbq bedoelt volgens mij:
Waarom denk je dat er performance verschil zit tussen driver 1.2 en 1.5 van een apparaat.

Omdat de handelingen dus versneld en geoptimaliseerd worden.
maar die optimalisaties kunnen ook met software gedaan worden. Het voorbeeld gaat gewoon niet op.

hardware implementaties zouden wel weer alles kunnen versnellen. al die berekeningen laten doen door een kastje oid en dan de muiswaarden doorgeven (sterker nog, dan kun je hem als conventionele muis gebruiken ipv een specifiek stukje hardware)
ik den dat het niet eens nodig is. je ziet een demo waarin men UT2004 speelt op hoge framerate (zo lijkt het) en met dit ding schiet.
al is dat een wat oudere ame. oeven we dus niet terug naar doom of quake. omdat het anders te zwaar is.
Hoe zit het met neural feedback? Ik las ergens (ik geloof hier) dat je om zoiets te laten werken langzamer moet gaan denken zodat de interface het bij kan houden. En dat zou niet goed voor een mens zijn.
tja als automatiseren luiheid in de hand werkt of tot doel heeft de mens zo weinig mogelijk te lateb doen dan kun je beter maar gelijk '"de stekker er uit trekken. tussen 6 plankjes is dan wel de ulttiem geautomatiseerde "levensvorm"

gelukkig gaat dat nog net tegen de regels van de biologie in ( in stand houden van de soort ) en is het doel van automatisering ook net iets anders dan ik zei. dus als het goed is vallen de hiervoor genoemde negatieve eigenschappen wel mee. dat is altijd een keus van de gebruiker, of hij naast met zon band om zijn hoofd te lopen, nog andere - leuke- dingen doet of niet. zo niet dan is er sprake van verslaving... ?
Ha dus je kan binnekort bf2 en COD4 gewoon met je hoofd liggend op de bank spelen? :P
Ik snap niet hoe je nu met hersengolven een trekker sneller over kan halen dan door je vingers, wanneer dit zou werken zou elke high tech Navo militair al met zo`n band rond zijn hoofd rondrennen...

Dus het gaat dan als volgt: Watch, Aim...... Hit! :? OMG missed!! |:(

Uh wat nu? Gewoon maar weer met de vinger de trekker overhalen en dan wel gewoon raakschieten? ;)

En dan heb ik het nu enkel over het richten en schieten. Ik zie mezelf al in BF2 voor een stoepje staan;;;;denk denk .. Grr ga nou dat stoepje op!
En jahoor te laat PANG! PWND! Headshot door een vijandige medespeler die gewoon met keyboard en muis werkt, Goh wat ben ik Sceptisch he...... :D :D
Waarom zou het langzamer zijn? Normaal gesproken zie je iets gebeuren op het scherm, moeten je hersens daarop reageren, en een signaal naar je hand toe sturen om je muis aan te sturen. Op deze manier word die laatste stap overbodig. Sneller toch?
Niet perse sneller...

Je lichaam heeft een snelweg (neuron) die dat signaal van de hersenen naar je hand stuurt. Maar om van je hersenen naar die sensor op de huid te komen, gaat het signaal via het binnendoor paadje... En dan moet het ook nog eens geanalyseerd worden door de computer...

Ik wil het wel eens in de praktijk zien, of het daadwerkelijk zoveel sneller is. En dan ook vergelijken met spraakgestuurde commando's e.d.
Het is niet die snelweg, maar vooral de spieren die traag zijn hé ;)
Soldaat staat op wacht. komt de sergeant langs en begint te zeiken over de kisten die iets dof zijn

denkt de soldaat: "gvd man. ik kan je wel schieten" *KNAL*
okay, deze is te schattig voor woorden! :)

gelukkig voor de sergeant echter, vind fantasie / dagdromen plaats in een compleet ander deel van de hersenen, en zal dit systeem dus niet snel getriggerd worden :)
Tenzij de soldaat last van memory leaks heeft natuurlijk ;)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True