Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 51 reacties
Submitter: bobwarley

Emotiv stelt dat het nog dit jaar een headset op de markt zal brengen waarmee games via hersengolven aangestuurd kunnen worden. Tegelijkertijd zouden er spellen verschijnen die de biofeedback-interface ondersteunen.

Emotiv Epoc NeuroheadsetDe technologieŽn die voor neurointerfaces worden ingezet, zijn gebaseerd op bestaande technieken uit de medische sector. De ontwikkelaars proberen een mentaal beeld te verkrijgen van de speler door het gebruik van eeg, emg, ecg en gsr. Ook wordt naar near infrared spectroscopy gekeken om de meetonnauwkeurigheden van eeg te kunnen corrigeren. Met de verzamelde meetgegevens zouden naast de gewenste richting ook basale emoties als angst of opwinding herkend kunnen worden.

Behalve de uitdaging om de hersenactiviteit zo goed mogelijk in kaart te kunnen brengen, moet de meetapparatuur ook goedkoop en licht genoeg zijn om in een headset verwerkt te kunnen worden. De Epoc neuroheadset van het Amerikaanse bedrijf Emotiv zou de hersenactiviteit meten met zestien sensoren die op de schedel rusten, terwijl bij een medisch onderzoek tot wel 120 sensoren worden gebruikt. Emotiv stelt echter dat het geen hoge nauwkeurigheid nodig heeft om de hersenactiviteit van de speler om te kunnen zetten naar concrete acties in een computerspel.

Behalve de headset zal Emotiv ook een losse controller meeleveren, zo schrijft Psysorg. De Emokey zou dienen als een verlengstuk voor de neurointerface en kan gedachten of gevoelens via de joystick koppelen aan een bepaalde spelactie. Zo zou een speler zich op een gevonden object kunnen concentreren, waarna het spelfiguur de buit naar zich toe trekt. Volgens Emotiv kan de gamer dankzij de Emokey de headset ook in bestaande computergames als controller gebruiken. Daarnaast moet nog dit jaar een aantal titels verschijnen die de neurointerface volop weten te benutten, maar het bedrijf heeft nog geen details vrijgegeven over het spelaanbod en de ontwikkelaars die met de techniek aan de gang zijn gegaan.

Emokey is niet het enige bedrijf met plannen voor het gebruik van biofeedback-interfaces. Het Zweedse bedrijf Interactive Productline werkt aan het spel Mindball. Daarbij zitten twee spelers tegenover elkaar aan een tafel en moet een bal, die wordt aangestuurd door door middel van hersengolven, zo ver mogelijk van de speler af worden gestuurd. In tegenstelling tot veel games waarin actie en adrenaline een grote rol spelen, moet in Mindball juist de rust worden bewaard. Het systeem meet met eeg de alfagolven in de hersenen van de speler. Deze golven worden door de wetenschap geassocieerd met ontspanning. De gamer die zich geheel relaxt voelt, kan de bal op de speelhelft van zijn tegenstander krijgen en op die manier het spel winnen.

Mindball
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (51)

Erg interessant, ik vraag me alleen af met welk doel dergelijk product uiteindelijk in de markt wordt gezet. In eerste instantie zal het ter ondersteuning van overige besturingen zijn maar het is daarna wachten op vervanging van bepaalde features. De vraag is alleen of je uiteindelijk alle besturing via "brainwaves" of "retinascans" etc wil laten vervangen. Bij iedere game heb je imho toch een gevoel van betrokkenheid of interactie nodig. Je wil een muis / joystick in je handen hebben. Dit stukje fysieke controlle blijf je denk ik toch nodig hebben voor een ultieme gamervaring. Mind vs Body, of schaken vs karate, allebei zijn het sporten maar ze verschillen toch aanzienlijk in (game)beleving.
Je wil een muis / joystick in je handen hebben
waarom?
wat je eigenlijk wil is een gun in je hand hebben bij een FPS.
en bij een RTS of GOD game lijkt het me heerlijk om alles te doen zonder je handen te gebruiken. dan voel je je pas echt goed. elke gedachte van jouw is hun commando.

alleen bij een flightsim kan ik me voorstellen dat het leuk is om een joystick in handen te hebben. of een stuur bij een racegame.

[Reactie gewijzigd door Countess op 6 april 2008 12:54]

@ Countess

Ik geef je gelijk als het gaat om een RTS maar bij een FPS heb je als je echt het gevoel wilt hebben dat je er midden inzit toch een physieke interactie nodig. immers wanneer je daadwerkelijk met een muis / gun / WII controller oid in de weer bent is altijd nog een vorm van oog hand coordinatie. Zou je dit alleen met hersengolven willen bewerkstelligen dan ben je in feite beter / sneller dan in real-life omdat hier het motorische aspect mee telt.
Dit lukt nooit binnen een jaar.
De huidige Brain Computer Interfaces op basis van EEG in het lab komen niet hoger dan 1 bit/sec aan informatie. En dat met minstens 20 electroden die zorgvuldig geplaatst zijn met geleidende gel, en maanden training om het onder de knie te krijgen.

Een maand geleden heb ik een demonstratie gezien van een BCI met 25 electroden (EEG) waarbij de proefpersoon pong probeerde te spelen. Het werkte wel maar hij had maanden getrained en het ging nogal traag.
voor ons is het allemaal al te laat denk ik.

Kinderen die er mee opgroeien en het leren zullen de echte ervaren rotten worden.
Wij zijn al (bijna volledig) volgroeid en daarom net iets minder capabel iets nieuws aan te leren (echt iets nieuws, niet iets in een ander jasje).

Maar wie geeft zijn kinderen op voor proefkonijntje?

wiebel
Wat is het verschil met die van OCZ?

Die is al in BelgiŽ te koop:
http://www.jaha.be/produc...b2e7052f698eca8339c21cf23

Die is ook al op tweakers gepasseerd

EDIT:
Hier de link:
nieuws: OCZ start massaproductie 'muis' met neurointerface

[Reactie gewijzigd door jeroenikke op 6 april 2008 12:49]

In nederland is ie ook te pre-orderen:
http://www.komplett.nl/k/ki.aspx?sku=349399

ik vraag me inderdaad ook af wat het verschil is.

Countess ergens hierboven:
OCZ heeft ook zoiets maar dat kan alleen gebruikt worden voor het lopen. richten moet nog met de muis.

Ik denk zelf dat je met die van OCZ ook net als keybindings in games alles kunt besturen ipv alleen lopen. Maar ik vraag me toch af hoe precies...


Edit:
die van OCZ staat trouwens nog niet in de pricewatch, anyone?

[Reactie gewijzigd door xdcx op 6 april 2008 13:34]

no way dat dit toestel een muis even nauwkeurig bestuurd als een hand. Met eyetracking is zoiets mss mogelijk maar je kan volgens mij niet de exacte positie van ogen uitlezen aan de hand van hersengolven
Je zou ook moeten leren werken met het toestel. De eerste inputs zullen verkeerd worden vertaald en zullen iets anders doen dan wat je dacht te willen doen. Daarna kun je je gedachten iets gerichter 'sturen' om zo wel de juiste actie op het scherm te krijgen. Dit gaat natuurlijk niet in een paar uren lukken, maar de allereerste keer dat je een shooter speelde lukte het misschien ook niet direct: je muis was te gevoelig en je cross-hair vloog van de ene kant van het scherm naar de andere kant, of je moest sneller klikken dan je verwachte.

Dan kan dit soort toestellen een voordeel worden om te gebruiken, niet als vervanging voor de muis, maar eerder als een extra controller zoals de voetpedalen bij racegames. Deze vervangt dan een paar toetsen op het toetsenbord, zoals de al vermelde OCZ-'muis'.
Je vat het net even verkeerd op denk ik.

Het is niet de positie van je oog uitlezen, maar je bestuurd hem echt.
je vervangt het gedeelte wat je hand doet. Je gaat met je ogen naar het punt waar je heen wil, en je hand zorgt ervoor dat die positie ook bereikt wordt. Hierin wordt je hand vervangen door de hersenen, de hersenen besturen de "cursor" naar een bepaalde positie.

Ogen uitlezen zou wel gaaf zijn. Je gaat met je ogen naar start en je denkt aan "indrukken die knop!!" en je krijgt je start menu. :+

[Reactie gewijzigd door Cyw00d op 6 april 2008 16:55]

Grappig dat vaak ontwikkelingen worden gepresenteerd als vernieuwend en spectaculair, terwijl het concept al jaaaren bestaat. Waar Interactive Productline nu mee bezig is met mindball, had het Nederlandse "themindconnection" zo'n 10 jaar geleden al een vergelijkbaar spel. Ook met sensors die je hersengolven meten en een game waarbij je kon winnen door jezelf te ontspannen (was gebaseerd op ST:TNG aflevering "the Game", is helaas niet meer op de website terug te vinden). Van dit bedrijf (heb er ooit stage gelopen), hoor je echter vrijwel niets.

Het gaat echter niet alleen om "iets nieuws uitvinden", maar ook om marketing, een bedrijfsstrategie, etc. Zonder dat kun je bij wijze van spreken een Star Trek holodeck hebben gebouwd, maar als niemand er vanaf weet, bereik je er nog niets mee. Daarnaast moet een product ook meer zijn dan een noviteit waar je na 3 dagen op uitgekeken bent.

Ik ben bang dat het op dat punt misgaat met die hersengolf-besturing. Het is even interessant, maar uiteindelijk gebruik je toch liever je ledematen voor een spel, omdat je die daar nu eenmaal voor gemaakt zijn, itt tot je hersenen. Hersengolven zijn niet veel meer dan "machinelawaai" je kunt ze meten, er conclusies uit trekken, maar uiteindelijk maak je er niets mee. Dat doet de machine (je lichaam) zelf.

[Reactie gewijzigd door Atomsk op 6 april 2008 14:22]

Ik heb -samen met klasgenoten- een spel ontwikkeld dat d.m.v. hersengolven bestuurd moest worden waarbij we ook geoefend hebben met de bijbehorende apparatuur (alhoewel dat niet het allernieuwste model was), en ik ben het roerend met je commentaar op de noviteit eens. Met je hersenen een game aansturen klinkt allemaal heel leuk en precies als je denkt aan een neuro-interface, maar de waardes van je brein zijn gewoon niet 1 op 1 uit te lezen en goed betrouwbaar te koppelen aan emoties/gewenste acties (tenminste, dat is nu nog lang niet het geval).

Ook heeft niet iedereen hetzelfde brein met dezelfde waardes van hersengolven voor een bepaalde emotie (dat is tevens ook niet de reden waarom ziekenhuizen dergelijke waardes meten), maar misschien dat dat met configuratie aan te passen is. Wat echter wel lastiger is, is dat iemand die bijvoorbeeld boos is niet constant iedere seconde meteen 'boze' hersenwaardes afgeeft, omdat mensen gewoonweg niet 100% geconcentreerd zijn op de emoties die ze op dat moment voelen en er meerdere gedachtes door elkaar heen lopen.

Wat je dan dus krijgt, is dat spellen waarbij omgevingen zich aan je emoties aanpassen nogal de neiging hebben om zowat constant te 'schommelen' tussen bepaalde emoties. Als je gewend bent om precieze controle te hebben heb je dan al erg snel het teleurstellende gevoel eerder russische roulette te spelen dan dat je brein daadwerkelijk iets aanstuurt: je kan makkelijk het gevoel krijgen dat het spel maar wat doet i.p.v. te luisteren naar jou (alhoewel het wel degelijk detecteert wanneer je de headset afdoet ;) ).

Conclusie: de besturing is nog niet zo heel precies (viel persoonlijk best tegen), je moet dan ook (voorlopig?) niet verwachten een FPS volledig via je hersengolven te spelen. Wellicht dat ze er daarom ook nog een losse controller erbij doen; mits goed geimplementeerd kunnen de hersengolven wel degelijk een toegevoegde waarde aan een spel geven. Een spel dat met de huidige staat van zaken puur gebaseerd wordt op hersengolven zal echter een heel apart genre 'spel' moeten zijn, waarbij je het veelal het woord spel ook nog eens tussen aanhalingstekens mag zetten.
Op de E-culture Fair van Doors of Perception in 2000 in Amsterdam stond zo'n spel al, onder de naam Brainball, ontwikkeld door het eveneens Zweedse Interactive Institute.

http://www.moberg.com/files/products/brainball.htm

[Reactie gewijzigd door 7.01D op 7 april 2008 03:39]

Ik vind het aandoenlijk te zien dat mensen proberen via technologie dingen op te lossen waarvan wij de potentie allen in onszelf hebben.

Oude wijsheden zeggen dat wij mensen een geest hebben die een kan worden met de geest waar al het fysieke uit voortkomt. Als wij een zijn met die geest, kunnen wij via onze geest de fysieke wereld vorm geven, en zijn dus dingen als telepathie en zoals hier een vorm van telekinese gewoon mogelijk via onze geest.

Om een te worden met de universele geest betekent het te zijn zoals die universele geest. En die universele geest bestaat uit louter liefde.
Oude wijsheden zeggen dat wij mensen een geest hebben die een kan worden met de geest waar al het fysieke uit voortkomt.
Wat nooit wetenschappelijk bewezen is, net zo min als dat wetenschappelijk bewezen is dat de Aarde plat is (wat ook een 'oude wijsheid' is).
Als wij een zijn met die geest, kunnen wij via onze geest de fysieke wereld vorm geven, en zijn dus dingen als telepathie en zoals hier een vorm van telekinese gewoon mogelijk via onze geest.
Je gaat er nu vanuit dat mensen een 'geest' hebben die dingen fysiek kan manipuleren. Dit artikel gaat ervanuit dat wij mensen 'hersenen' hebben die bepaalde vormen van straling af kunnen geven waardoor wij met een speciale interface op een primitieve manier dingen kunnen bedienen. Het ene is niet wetenschappelijk bewezen, het andere wel.
Om een te worden met de universele geest betekent het te zijn zoals die universele geest. En die universele geest bestaat uit louter liefde.
Liefde is een chemische reactie tussen je oren wat niets met de buitenwereld doet, behalve het beÔnvloeden van je eigen gedrag.
Dat is inderdaad de gangbare theorie gebaseerd op wat er fysiek gemeten is. Je weet dan waarschijnlijk ook dat alles is opgebouwd uit atomen en deeltjes. Maar wist je ook dat een deeltje in twee vormen kan bestaan? Als een golfvorm, dus nog geen concrete vorm heeft maar uit mogelijkheden bestaat, maar ook als materie, waarbij het een mogelijkheid heeft aangenomen? Er is geen verklaring waarom een deeltje ook een golfvorm kan zijn.

En wist je dat twee deeltjes met elkaar verstrengeld kunnen worden, en correleren met elkaar ongeacht de afstand? Of een deeltje op 2 plekken tegelijkertijd kan zijn? Deze non-lokaliteit suggereert een dieper vlak waar alles verbonden is.

Zo hebben wij mensen ook een geest, die blijft voortbestaan na onze dood. Deze geest kan ťťn worden met de unversele geest die pure liefde is. Aangezien uit deze universele geest de golfvorm van deeltjes een vaste positie krijgt, kun je als je gelijk deze geest bent, ook de golfvorm naar eigen believen laten instorten.

Als je heilig gelooft in de filosofie van Descartes, dat ons zijn een productie is van de hersenen, en er dus geen geest hoeft te bestaan, dan kun je met eigen ogen het bestaan hiervan aantonen, middels een seance. In deze seance roep je de overledenen op, en vraag je hen tekenen te doen om hun bestaan aan te tonen. Bij talloze seances vliegen er dan objecten door de kamer, of neemt een geest het lichaam van een persoon in. Probeer dit maar eens, en je zult overtuigd zijn.
Als je heilig gelooft in de filosofie van Descartes, dat ons zijn een productie is van de hersenen, en er dus geen geest hoeft te bestaan, dan kun je met eigen ogen het bestaan hiervan aantonen, middels een seance. In deze seance roep je de overledenen op, en vraag je hen tekenen te doen om hun bestaan aan te tonen. Bij talloze seances vliegen er dan objecten door de kamer, of neemt een geest het lichaam van een persoon in. Probeer dit maar eens, en je zult overtuigd zijn.
Gisteravond nog geprobeerd. Werkte niet. Daarna gingen wij LANnen. Dat werkte wel. :O
Ik heb geen idee waar je het over hebt, maar wens je veel succes toe om met je universele geest(die bestaat uit louter liefde) een game te besturen.

Overigens vind ik dit een geweldige technologie die natuurlijk nog in de kinderschoenen staat. Het besturen van FPS games lijkt me op dit moment ook niet erg realistisch. Interessanter lijkt het me om denk/puzzle games uit te brengen. Een soort van letterlijke Brain Training games. En dan extra statistieken, zodat je kan zien hoe snel je hersenen werkelijk werken, wat de activiteit is bij de verschillende onderdelen etc.
Ik weet niet hoe precies deze technologie gaat worden, maar als het vergelijkbaar wordt met een muis, dan zou dit wel eens een nekslag kunnen zijn voor online-fps games. Dan wordt namelijk de reactietijd tussen hersenen-handen er tussenuit gehaald en zal mijns inziens de speler met dit ding altijd een voordeel hebben :/
de reactietijd tussen hersenen - handen wordt nu veranderd in hersenen - nek
je reactie tijd blijft hetzelfde denk ik..
Hmm, is het dan zo dat je de "muis" bestuurd met de beweging van je nek?
Volgens mij is het meer dat je moet denken "ga naar links" en dat je muis dan naar links gaat.

Het lijkt me wel een heel bijzondere ervaring, om op die manier je pc te bedienen :)
Hoezo zou je dan nog een muis nodig zijn. Jij denkt "Microsoft word opstarten" of zoiets dergelijks, en het start op. Je denkt na over tekst, en het komt op het scherm. Geen muis of cursors zijn dan meer nodig.
Ik denk dat je eerder met richting kijken kan sturen dan want je kan bijna onmogelijk woorden ontcijferen, je kan wel actieve gedeelten in je hersenen meten
Je denkt even en sex en hoppa! 5 advertenties voor pornosites op je scherm.
Vergeet de lag niet om de berekeningen uit te moeten voeren :)
OCZ heeft ook zoiets maar dat kan alleen gebruikt worden voor het lopen. richten moet nog met de muis. dit soort dingen zijn nog niet precies genoeg om te weten 'waar' je de muis willen hebben hooguit welke kant je hem op zou willen bewegen, wat het hele idee van de muis onderuit haalt (zou dan meer zoals console FPS spelen zijn, grote stap terug dus in besturing gemak).
Ja, want zenuwsingalen gaan maar zo'n 100 meter per seconde. Bij die 0,01s vertraging van hoofd naar hand valt je 100 ms ping echt in het niet, om nog maar te zwijgen over de packet loss van je WLAN'etje...
Gamen via wireless.. die is grappig :')

En nee de snelheid word niet veel hoger maar het gemak wel.

[Reactie gewijzigd door PaddoSwam op 7 april 2008 09:42]

Het kan natuurlijk ook dat men de spelers die online gamen met deze neuro-interface een voordeel hebben omdat hun reactievermogen sneller is.

Dit kan misschien opgelost worden door dit te compenseren met een ingebouwde vertragingstechniek zodat de "handmatige" spelers geen nadeel ondervinden?

Het is natuurlijk ook heel goed mogelijk dat de ontwikkelaars dit reactievoordeel gaan uitbuiten ter promotie van de headset.

Waar kan ik aandelen kopen van Emotiv? ;)
Dan moeten we natuurlijk ook snelle muizen gaan vertragen zodat mensen die met een standaardmuis spelen geen nadeel ondervinden.
In tegenstelling tot veel games waarin actie en adrenaline een grote rol spelen, moet in Mindball juist de rust worden bewaard.
Eindelijk een spel voor luie mensen zoals ik. _/-\o_
ik vind het spel discrimineren tegen mensen met ADHD. ;)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True