Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 60 reacties

Onderzoekers van Microsoft hebben een nieuwe gebruikersinterface ontwikkeld voor onder meer draagbare mediaspelers. Door het apparaat fysiek te verdraaien of te buigen kunnen bepaalde acties op het scherm worden uitgevoerd.

Voor het onderzoek werd een Samsung-umpc uitgerust met sensoren die krachten kunnen meten die worden uitgevoerd op de behuizing. Zo vertaalden de onderzoekers van Microsoft Research Cambridge het uitoefenen van torsie naar het schakelen tussen applicaties, terwijl gebladerd kon worden binnen een document als geprobeerd werd de umpc te buigen. Andere krachten die gemeten kunnen worden zijn het 'uitrekken' en het 'samendrukken' van het mobiele apparaat. De onderzoekers benadrukken dat een apparaat met deze 'force sensing'-technologie zlf niet vervormbaar hoeft te zijn. De sensoren pikken de krachten op voordat er echt schade kan worden toegebracht aan de umpc. Via animaties op het scherm en geluiden krijgt de gebruiker terugkoppeling.

Twintig proefpersoenen deden mee aan de test met de aangepaste umpc. Deze kregen een scherm voorgeschoteld met vlakjes die verschillende gradaties van krachten uitbeelden. Door het apparaat te draaien of te buigen en deze kracht twee seconden aan te houden kon een vlakje met succes geselecteerd worden. De proefpersonen kregen de opdracht om in totaal 210 willekeurig gekozen vlakjes te selecteren.

Microsoft force sensing

Het onderzoek leverde verrassende conclusies op. Zo bleken de testpersonen het buigen van het apparaat beter onder de knie te hebben dan het verdraaien, terwijl deze handeling perceptueel ook minder kracht vergt. Daarnaast duurt het langer om te selecteren naarmate er meer vlakjes op het scherm staan, vanwege de grotere hoeveelheid gradaties van krachten, en bleken vlakjes verder weg van het midden sneller te selecteren dan dichtbij. En proefpersoon kende zijn kracht niet en brak het apparaat.

Volgens de onderzoekers kan force sensing nuttig zijn in combinatie met bestaande gebruikersinterfaces zoals touchscreens. Het voordeel is onder meer dat er volledig zicht blijft op het scherm tijdens de 'force sense'-interacties, terwijl bij de bediening van een apparaat zoals de iPod Touch de vinger het zicht op een deel van het scherm blokkeert. Ook kan een apparaat kleiner worden uitgevoerd.

Microsoft onderzoek naar force sensing voor pmp
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (60)

Het idee van Microsoft is erg leuk en zal waarschijnlijk wel toekomst hebben, al zie ik nog geen echte toepassingen die deze techniek echt kan ondersteunen.

Het valt me wel op dat alle bedrijven zich tegenwoordig op op vreemde manieren nieuwe dingen proberen uit te vinden, net als Honda; ze zijn bezig om met de Sudden Motion Sensor in in de MacBook te gebruiken om bewegingen om te zetten naar beeld (zie demo: http://rrraul.info/younglions2008/archives/works/0002_Honda_Sudden_Sensor/index.html)
Leuk filmpje. Wat er echter niet aan klopt is dat je als motorrijder helemaal niet stuurt met je stuur maar met het verschuiven van je gewicht (bij harder dan stapvoets rijden). Je stuurt met je kont en niet met je handen dus.

Ik weet dat als motorrijder en als zijspanrijder. Al vind ik het als Apple-liefhebber wel een lollig filmpje. Er zijn trouwens meer leuke programmaatjes gebaseerd op de sensor.
Weet je zeker dat je niet stuurt met je stuur? Neem de proef op de som zou ik zeggen, fixeer je stuur zodat deze rechtuit staat en probeer maar te rijden.. Je kunt dan alleen maar rechtuit en met heel erg veel moeite van baan verwisselen. Een bocht door lukt dan niet.

Je stuur uitslag wordt bij hogere snelheden gewoon kleiner, maar dat betekend niet dat je niet stuurt. Doe maar eens een slipcursus voor de motor en roep tegen de instucteur heel erg eigenwijs en consistent dat je niet stuurt met je stuur. Je bent niet de enige namelijk, ik was er ook zo een.

Overigens kan ik je vertellen dat er meer motor fabrikanten (o.a. BMW) bezig zijn met bewegings sensoren. Zodat je begint ze 'zwabbelen', wordt er dan automatisch geremd en gas terug genomen (soort van EPS voor de motor).

De slipcursus werd overigens door BMW aangeboden toen ik mijn nieuwe BMW R 1200 RT motor kocht. Een lekkere tourmotor in 'amerikaanse' harley style.

[Reactie gewijzigd door Niemand_Anders op 22 april 2008 08:57]

Met alle respect, die Sudden Motion Sensor is in principe voor het beschermen van data bij ongevallen en dat is geweldig enzo, maar het is niet 'nieuw', ook niet wanneer de data wordt gebruikt als user input...
Dit idee van Microsoft lijkt me verdacht veel op de quake besturing op de iTouch. Of zij hebben het van microsoft natuurlijk...

De techniek achter de itouch om dit mogelijk te maken weet ik niet, maar is niet gelijk aan deze van microsoft

Youtube - Quake3 on iPod Touch

[Reactie gewijzigd door McDuck0 op 21 april 2008 16:49]

Niet dat jij de eerste of de laatste bent in dit topic die de vergissing maakt, maar het gaat dus NIET om een aanraakgevoelig scherm of een apparaat dat z'n orientatie via een gyroscoop weet te achterhalen.

Het gaat om krachten uitgeoefend op de behuizing, dus het "wringen", "uitrekken/samendrukken" of "vouwen" van de behuizing zelf.

[Reactie gewijzigd door Herko_ter_Horst op 21 april 2008 18:39]

correct. ik ging ook niet in op de techniek. maar door dezelfde bewerking (beweging) uit te voeren, krijg je het zelfde.
Best wel een leuke techniek, ik meen dat een aantal walkman phones van sony ericson ook een soort gelijke techniek heeft met een sonsor die in bewegen op het apparaat zelf worden omgezet. En dat werkt erg goed, dus waarom zou het bij deze niet werken? Ik ben iig erg benieuwd.

Trouwens een stukje waar ik heel erg om moest lachen:
"En proefpersoon kende zijn kracht niet en brak het apparaat"
Dat kan natuurlijk ook nog... :P
Mij doet dit eigenlijk denken wat mij op termijn met linialen gebeurd. Al gebruikende buig en tordeer ik deze constant met als gevolg dat deze altijd breekt na verloopt van tijd. Ik vraag me af hoe men met het ontwerp hiermee omgaat vanwege de moeheid die materialen na verloop van tijd optreden.
Ook ben ik benieuwd hoe dit voor de gebruikers is bij veel gebruik. Mij lijkt het eerlijk gezegd aardig vermoeiend tov even een veeg met een vinger op het scherm om een blaadje om te slaan.
Bij een muis klik bewegen ook onderdelen en is er fysieke "slijtage"
alleen het materiaal kan tegen xxxxxxxx muisklikken.
Hopelijk zijn de gebruikte materialen / beweging/sensoren ook bestand tegen zoveel bewegingen.

Natuurlijk valt alles met brute kracht kapot te krijgen (door veel te hard op je muis knop te drukken gaat ie ook stuk van).

Oftewel een vraagstuk van ontwerp, vereiste krachten, sensoren en materiaalkunde.
Leuk om een keer te zien ja, maar ik zie er niet zo snel een pratijktoepassing voor het wringen van je display, zoals op de foto. Beetje nutteloze "because we can" meuk dit.
Vraag me af wat ze hiermee willen... je vensters door elkaar heen kunnen schudden als je het apparaat schudt? Een hyperactieve versie van die nudge-onzin van msn (degene waarmee je praat ziet z'n chatvenster schudden als je je device schudt)? Misschien iets met games ofzo, maar het lijkt me niet dat er 1 gamemaker is die iets gaat maken voor de kleine groep met zo'n apparaat. Misschien wat homebrew software ofzo, of een aangepaste versie van Quake :)
Leuk om een keer te zien, maar meer dan een techdemo zie ik er niet in...
Heel veel dingen lijken "nutteloze 'because we can' meuk" bij introductie... Wat me wel opvalt is dat er erg veel berichten over Microsoft i.c.m. haptische interfaces zijn de laatste tijd. Ze zijn daar blijkbaar hard op zoek naar nieuwe interactiemogelijkheden.
Ik denk dat MS (en met hen veel andere bedrijven) nogal onder de indruk zijn van het succes en de mogelijkheden van de Wii en zijn revolutionaire controllers.
Leuke optie misschien voor in een toekomstige nieuwe Xbox controller?
Mijn scherm heeft het al ...

Als ik de bovenranden naar het midden buig, gaat na een tijdje het scherm uit!
Ja, dat betekend dat het apparaat ook stuk is ;)

Maar ja. ik zie ook daadwerkelijk dat er mensen zijn die dan weer een rechtzaak gaan aanspannen omdat het product niet degelijk genoeg is.. Net zoals met de wii-mote.. dan mensen niet fatsoenelijk een controller in hun hand kunnen houden.. (stelletje morons.. ) mja..
Zou het dan toch zo zijn dat tweakers geen humor hebben x]
Ik dacht direkt aan van die spelletjes op zo'n bellenblaas potje, met zo'n balletje en een labyrinth :P
Die zijn er al voor de MacBooks. Dit is wat anders dan de techniek die in MacBooks zitten, deze voelt de kracht die je uitoefend op de behuizing van je apparaat.
Dit is een mooie ontwikkeling, echter ik voorzie nog meer RSI als dit niet beter uitgewerkt wordt.

Draaiende bewegingen vooral kan de pols flink belasten, maar zoals ik lees hoeft er niet veel kracht gebruikt te worden.

Innovatief, dat vind ik zeker!
RSI heeft weinig met de belasting te maken, maar veel meer met het continue dezelfde beweging maken.

Doordat je hier verschillende typen belastingen/bewegingen hebt, mag je juist verwachten dat het weinig RSI gevaarlijk is. Niet dat ik uberhaupt RSI bij een MP3 speler verwacht...
Weer een nieuwe manier om RSI te krijgen. :P
Is dit uit het logitech lab gekomen? Dit zal, volgens mij, nooit aanslaan. Wij willen juist naar een markt met zo min mogelijk bewegende onderdelen.

Lasermuis, touch interfaces (ipv muis en toetsenbord en knopjes), SSD hardeschijven. Ga zo maar door. Waarom moet ik nu in een keer mijn apparaat wringen in allerlei bochten om het iets te laten doen. Moet ik me hele apparaat omdraaien (360 graden hoop ik) om wat te doen?

Als je niet creatief bent, dan moet je het kopen. Als het niet te kopen is dan moet je het gewoon accepteren dat je op bepaalde punten niet creatief bent.

Laat interfaces maar gewoon aan andere bedrijven over denk ik zo.
Mijn eerste reactie was "Force sensing, moet je daar geen Jedi voor zijn dan?" ;)

Ik heb een voorgevoel (k Force Sense) dat deze technologie het niet gaat redden. Als je de behuizing sterk genoeg wilt maken om een acceptabel aantal keren buigen te weerstaan, wordt hij waarschijnlijk zwaarder dan anders nodig zou zijn. Bij een apparaat zonder deze technologie ga je er ten slotte niet zo aan wringen.

[Reactie gewijzigd door Kurgan op 21 april 2008 20:34]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True