Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 39 reacties
Submitter: FvdM

Apple heeft een patent verkregen voor een laserbril. De bril kan dankzij een optische kabelverbinding met het afspeelapparaat uiterst licht blijven en de drager een stereoscopisch beeld tonen.

Het patent van Apple beschrijft een laserbril waarbij voor elk oog een miniatuurscherm is geplaatst. Deze moeten de brildrager een stereoscopisch effect voorschotelen. Onduidelijk is welke techniek Apple wil gebruiken voor de maximaal twee millimeter dunne minatuurschermen, maar mogelijk heeft het bedrijf zijn oog laten vallen op de Wedge-technologie van de firma Camfpd.

Dankzij het near eye display system kan, in tegenstelling tot de logge 3d-brillen van dit moment, alle benodigde elektronica in een los apparaatje worden geplaatst. Hierdoor kan de laserbril een aanmerkelijk lager gewicht krijgen. Via een optische kabelverbinding wordt het beeldsignaal naar de laserbril gestuurd. Als de gebruiker niet naar bewegende beelden kijkt, dan zullen de twee miniatuurschermen geheel transparant blijven. Hierdoor kan de bril gewoon op de neus blijven staan en mogelijk dienst doen als zonnebril. Of Apple plannen heeft om direct met het patent aan de slag te gaan is onduidelijk, maar mogelijk kunnen de designers van het bedrijf met een verrassend vormgegeven montuur op de proppen komen.

Laserbril van Apple - afbeelding uit patent
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (39)

Wordt je hier niet ongelofelijk duizelig/misselijk van? Net als met ieder andere VR-toepassing in de vorm van "schermpjes dicht bij de ogen"?
pff... 'hmm, ik zie iets staan ivm een bril en beeld, toch maar even postje plaatsen?'

Bij de gewone 3D brillen uit de jaren negentig bestond elk schermpje op de bril uit een klein crt display (zwaar natuurlijk) met een shutter voor, gesynchroniseerd met het uigezonden beeldsignaal. Dus ofwel de verversingsfrequentie of de frequentie van de shutter kan voor een duizelig gevoel zorgen. Zeker omdat de shutterfrequentie in de meeste gevallen de helft is van de beeldfrequentie (30 HZ). Je bemerkt dus een 'flikkerend' beeld.

In de huidige VR toepassingen (zie emagin z800 of zoiets) bestaat elk scherm uit een oled scherm. Maw, een kleur blijft staan tot die pixel het signaal krijgt om van kleur te veranderen (zoals een gewoon lcd scherm). Oggt dus heel rustig en 'permanent' (zoals schermpjes van een iPod, die flikkeren ook niet). Dus dat flikkeren daar ben je van af. (net zoals waarschijnlijk met de technologie van dit apple patent)

Ander fenomeen is dat als je het combineert met headtracking de snelheid van het tracken niet overeenkomt met het draaien van je hoofd (of het perspectief anders is, of 90° draaien in de VR wereld slechts 50° is bvb) Omdat je hersenen het dan ietwat moeilijk krijgen kan er een gevoel van evenwichtsmisselijkheid ontstaan. (denk aan lezen fel sturende auto zonder naar buiten te kijken)

Maar om nu meteen de woorden 'ongelofelijk' (wat overigens ongelooflijk moet zijn) in de mond te nemen... Zo ongelooflijk misselijk wordt je er sowieso niet van, overdrijven is ook een vak.

ontopic: voor zover ik het begrijp wordt hier met lasers in een vlak van een display geprojecteerd. (dus niet loodrecht erop, maar in het vlak). Dat is nog iets anders dan een ook al besproken techniek die de beelden rechstreeks met laser op het netvlies zou kunnen projecteren. Maar dat staat nog iets verder af van een werkbare toepassing lijkt me.

[Reactie gewijzigd door alvi op 20 april 2008 17:00]

De misselijkheid bij 3d animaties ontstaat door een ander fenomeen:

Doordat je ogen "bedrogen" worden. Als je naar een 3d scherm kijkt (zei het met bril of zonder) dan wordt je gezichtszintuig verteld dat je b.v. naar voren beweegt terwijl je in werkelijkheid stil zit (met 2d is dit niet *vaak* niet realistisch genoeg). Je evenwichtsorgaan detecteert ook geen beweging (vloeistof in evenwichtsorgaan ligt op het laagste punt) en daardoor ontstaat verwarring. Verwarring van de zintuigen veroorzaakt misselijkheid :) (motion sickness)
Dit kan verminderd worden door de rest van je zintuigen ook te bedriegen, waarbij vooral het evenwichtsorgaan een rol speelt. Door bijvoorbeeld naar achteren te leunen verplaatst de vloeistof in het evenwichtsorgaan zich naar achteren, en geeft daardoor aan de hersenen door dat het lichaam vooruit beweegt. Als dit simultaan met het videosignaal wordt doorgegeven (denk aan flight simulators e.d.) wordt motion sickness voorkomen.
Dan zijn er nog twee zintuigen die makkelijk te beinvloeden zijn: Je reukorgaan (door kunstmatig geurstoffen op het juiste moment te verspreiden, gebeurt in Disneyland in LA b.v.) en je gevoel m.b.v. wind.

Daardoor gaat het dus ook fout met lezen in de auto: Je gezichtszintuig zegt dat je stil zit, terwijl je evenwichtsorgaan juist vertelt dat je in beweging bent. Dit kun je echter "trainen", dwz selectiever naar bepaalde organen luisteren dan naar anderen.

[Reactie gewijzigd door jkommeren op 20 april 2008 17:15]

"Door bijvoorbeeld naar achteren te leunen verplaatst de vloeistof in het evenwichtsorgaan zich naar achteren, en geeft daardoor aan de hersenen door dat het lichaam vooruit beweegt."

Villa Volta, Efteling ;)
Niet als de bril goed is afgesteld op de ogen van de drager. Als de "laser stralen" je oog binnenkomen alsof ze van oneindig ver weg komen dan heb je er geen last van.

Als je echter je oog lens zelf moet focusseren dan wordt je er duizelig van.
Verschilt per persoon hoor, ik persoonlijk heb nergens last van als ik een VR-helm op heb (oude forte VFX1)..
Toen ik "laserbril" las dacht ik aan het apparaat in Neal Stephenson's "Snow Crash" - wat er 2 x 3 (RGB) lasers in heeft zitten die op een lage intensiteit (dus je verbrand je retina niet) direct het beeld op je oogbal projecteren (op dezelfde manier waarop een CRT dat doet met een elektronenkanon, lijn voor lijn).

Kleine schermpjes hebben als groot nadeel dat ze van een lage resolutie zijn - een 720p of 1080p zit er (nog) niet echt in, en dat zorgt nou juist voor het realisme. Doom op 320 x 240 x 2 speelde ik in 1998 al met een Forte VFX op een computerbeurs, en het jaar daarna mocht ik een Sony Glasstron proberen met een of ander Playstation racespel. Wel gaaf, dat zeker :) - maar jammer dat er in 10 jaar niet meer veel mee gebeurd is.
die kleine schermpjes zijn er al wel hoor, alleen nog rete duur kijk maar eens op internet dan zul je zien dat ze er al wel degelijk zijn (professioneel, of als je dus genoeg geld hebt, ik meen dat de goedkoopste met zo'n hoge resolutie pas beginnen bij de 2000 euro)..

De Forte VFX1 stamt al uit 1995 en ondanks de lage resolutie is het nog steeds erg cool om die te gebruiken (heb er zelf 1), daarom kan ik bijna niet wachten tot er 1tje is die een nog vele hogere resolutie heeft (tja 800x600 per oog is er ook al, maar daar leg je ook nog steeds zo'n 800 euro voor neer (helaas heb ik de tijdelijk aanbieding dat die dingen voor 500 euro werden verkocht gemist)).. Inmiddels zijn er trouwens weer een paar bedrijven die het toch aandurven..
Nu klinkt dit natuurlijk heel leuk, maar ik vind een bril toch altijd wat vervelend zitten. De 3D brillen van de iMax zijn bijv. wel licht, maar na een tijdje ga je het toch voelen, de druk op je neusbrug en dat levert mij altijd wat hoofdpijn op. Nu ben ik geen brildrager, dus wellicht niet gewend. Verder vraag ik mij af of het niet storend is wanneer de bril niet rondom je gezicht afsluit..

Ten tweede ben ik benieuwd of hier iets mee gedaan wordt, ik zie niet zo snel een echte toepassing hiervoor wat Apple betreft. Heel misschien in de wetenschap, daar worden Macs erg veel gebruikt en in sommige takken van sport (geneeskunde, eiwitstructuren) kan een visualisatie/manipulatie op deze manier best nuttig zijn.

Ik ben benieuwd of het ooit te koop is en ook voor de gewone consument, ik zie dit soort brillen namelijk al sinds mijn Amiga-tijdperk...zo'n 15 jaar geleden.

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 20 april 2008 17:11]

ik zie niet zo snel een echte toepassing hiervoor wat Apple betreft.

Oh, nou, ik wel. De iPod's kunnen prima filmpjes bevatten. Afspelen op zo'n klein scherm is weer wat anders. Een iPod aansluiten op zo'n bil en dan een film bekijken lijkt mij een prima toepassing.

En verder.... een bril is inderdaad vervelend dragen maar voorlopig denk ik niet dat het mogelijk is om zachte contactlenzen met zo een mogelijkheid uit te rusten ;-)
Misschien nog niet maar hier is te zien dat er al véél kan!
Heb je toevallig een bron dat Mac's veel worden gebruikt in de wetenschap? Om mij heen heb ik eigenlijk alleen wetenschappers gezien met een MacBook voor persoonlijk gebruik.

Wat betreft de brillen kan ik me voorstellen dat dit de visuele tegenhanger zou kunnen zijn van oordopjes. De combinatie met ipod's en andere mediaspelers lijkt me meer voor de hand liggen dan 3D data visualisatie.
Mijn bron is mijn eigen werk. ;) De hele afdeling hier op het UMC werkt ermee. Verder is het vrij bekend in mijn tak van de wetenschap dat deze gebruikt worden.

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 20 april 2008 20:05]

Zou mooi zijn, navigatie en eigen zicht overlappend. Dan gaan we pas praten over echte nauwkeurigheid van navigeren. Helaas zit Apple niet in die sector.

[Reactie gewijzigd door Tyson op 20 april 2008 16:44]

Zou mooi zijn, navigatie en eigen zicht overlappend. Dan gaan we pas praten over echte nauwkeurigheid van navigeren. Helaas zit Apple niet in die sector.
:?
Is op 3 meter nauwkeurig nog niet genoeg dan?
Het is levensgevaarlijk om te rijden met zo'n ding op. Mensen hebben het al moeilijk genoeg met autorijden zonder een leuke hud...

Lijkt me handiger voor bijvoorbeeld overlays van bouwtekeningen (oude/nieuwe versie).
De nauwkeurigheid zit hem niet in de 2d positie op de aarde, maar in de projectie in perspectief. de kaarten die gebruikt worden zijn dan wel onthoekt, maar dan zien de gebouwen er nog niet met realistisch uit. ook zie je bijvoorbeeld op maps.google.com dat de geprojecteerde weg vaak totaal niet nauwkeurig samenvalt met de weg op de luchtfoto.

als dat dan ook nog alsof het realistisch is over een afwijkende raealiteit geprojecteerd wordt, zien gebouwen er heel dubbel uit. of worden de verkeerde gebouwen die zogenaamd wel of niet in je gezichtsveld dstaan geprojecteerd in een verkeerd perspectief.

als je ergens miselijk van zou kunnen owrden is het wel dat gegeven. een hud op je voorruit is veel nuttiger, en wordt in sommige autos al toegepast. ik meende dat bmw dit had voor de snelheid, en bij volvo heb je waarschuwingslichten ide in de voorruit oplichten bij dreigend gevaar voor je op de weg. zoals de reclame spot dan iig.

voor bouwtekeningen is dit niet echt nuttig. overlays kun je makkelijker in de comuter doen. en als je papieren versies bedoelt.. waarom gebruik ej die als je zon'n geavanceerd systeem op je neus zet? lijkt me ook niet dat een buwvakker die aan het timmeren is oid, met zoiets op zijnneus wil werken.
op de bouw mot j ezelf in je hoofd hebben wat je aan het maken bent, beetje werkvoorbereiding zou ik zeggen. als je met een hamer en spijker in de hand staat en je moet dan nog op de tekening kijken vrees ik het ergste :)

en verder is het voor vegelijking van een bestaand gebouw vaak zo dat er geen 3d model van, en 2d tekeningen zijn niet erg geschikt om met zon bril t egaan vergelijken.
Misschien een markt waar ze zich op willen gaan richten? Of eventueel icm een iPhone/iPod Toutch met GPS
moet de navigatie wel 3D zijn en volledig 1 op 1 met de werkelijkheid.
Vb je doel object staat schuin achter een ander gebrouw dan moet alleen het object oplichten. dan moeten je coördinaten + hoogte van de bril ( is opzich al lasig genoeg) Zeer nou keurig zijn.
Hoewel zoiets al twintig jaar in gevechtshelikopters wordt gebruikt, vrees ik dat dit nog niet echt haalbaar is voor op de openbare weg. Ik verwacht eigenlijk eerder een HUD die op de voorruit geprojecteerd wordt.
Waarom heet dit een laserbril? Alleen door de optische verbinding tussen 'apparaatje' en 'bril'?
Nee, er wordt gebruik gemaakt van een laser om juist het beeld op de bril zelf te projecteren..
Apple hard/software word ook veel gebruikt in het Amerikaanse leger. Het Amerikaanse leger hanteert een bepaalde regel dat diverse verschillende onderdelen van de krijgsmacht, en ook de sub onderdelen, allemaal gebruik maken van verschillende systeem typen.

Waarschijnlijk dat dit meer bedoeld is voor het Amerkaanse leger om zo weer een specifiek onderdeel er mee uit te rusten.

Deze regel word gehanteerd om zoveel mogelijk te voorkomen dat alle onderdelen in 1 keer bedrijfsonklaar kunnen worden door kwaadwillende, zowel van binnen als van buitenaf.

De meesten mensen weorden misselijk in het begin bij gebruik, logisch ook want de hersenen hebben te maken met een nieuwe vorm van informatie verwerking. Meestal na 1-2 weken is het gewoon geworden en ondervind men er geen last meer van.

Maar transparante 3D-brillen zijn al op de markt maar worden nog weinig toegepast.omdat het een extra dure kosten factor is, maar ze hebben hun efficiency allang bewezen, zeker in de Apache helicopter ;) Overigens zijn ze voor de toekomst niet echt nodig, aangezien er dan vanaf afstand word bestuurd op een groot scherm.

Maar het zou mooi zijn als het eens de game markt ging bedienen, grotere afzet markt en gamen word daardoor anders en kan helpen bij nieuwe innovatieve spel ervaringen, niet alleen in 3D maar ook in de informatie verwerking. De huidige brillen op de markt hebben al een hoge resolutie en zijn ook voor gamen geschikt, inclusief handpads en motion control in de helm. Ik ken gamers die ze hebben en gebruiken en het is erg leuk speelgoed :)
Op tweakers stond er afgelopen jaar nochtans een artikel dat apple maar in een klein percentage van het leger gebruikt wordt. Het kwam ongeveer overeen met hun marktaandeel op de volledige pc markt en dat is ongeveer 5%. Kun je ergens aantonen met een bron dat Apple zoveel in het Amerikaans leger wordt gebruikt?
dit heet een laserbril omdat item #160 op het patent-plaatje (het blokje dus) een laser-projector is.

op zich wel een grappig idee. nou maar hopen dat zo'n projectortje niet meer dan een bepaald maximum aan licht kan produceren. ik herinner me namelijk een of ander virus van vroeger, dat je crt monitor kapot kon maken omdat het de electronbeam op een bepaalde plek van het scherm kon richten en zo daar een brandplek kon genereren. zou jammer zijn als dat met je ogen gebeurde.

oh, en ik zie wel degelijk mogelijkheden. hop, je sluit je laserbril op je PDA aan, terwijl je door een bibliotheek of een magazijn ofzo loopt. sta je bij een bepaalde rij, kun je gewoon de inventaris opvragen uit de database, om zo snel en efficient je gewenste object te vinden.

[Reactie gewijzigd door DrClaw op 20 april 2008 17:41]

Dat laatste is en heel interessant idee moet ik zeggen DrClaw, op die manier zie ik dan wel weer een connectie met de iPhone en in bepaalde zakelijke toepassingen.
Dat moet de software ook precies weten waar je bent en waar je heen kijkt. Niet dat dat onwijs bijzonder is, dat kan allemaal wel, maar het staat nog behoorlijk in de kinderschoenen allemaal. Ik heb zelf ook met zulke technieken gewerkt en hoewel dat nou niet de meest fantastische implementatie was was het toch erg tof om eenvoudige houten blokjes in je handen te zien veranderen in iets totaal anders.
je kunt beginnen met een klein cameraatje op je brilletje, en grote datamatrix 2D barcodes (je weet wel, die vierkante dingen die ze tegenwoordig overal opplakken) bij de rij-ingangen. dan heb je geen centimeter-precieze locatie nodig, je krijgt gewoon extra informatie op een schermpje op je brilletje.

effe googlen leverde dit op:
http://retrofitweb.com/20...rlinks-in-the-real-world/
Ik begrijp dus weer niet hoe dit nu nog gepatenteerd kan worden aangezien gebruik van laser bij een vr-bril niet iets nieuws is.. Er wordt in de professionele markt al langer gebruik gemaakt van deze techniek (welliswaar in het verleden maar 1 kleur, maar toch).. Het lukt apple voor de zoveelste keer weer om weg te komen met iets wat ze voor de zoveelste keer weer gejat hebben ipv goed bedacht..
Hum in gevechtvliegtuigen bestaat dit al jaren maar dan in een vorm van een helm, dat dit nog nooit gepatenteerd is is mij een raadsel
Nou, mooi, heb je zeker een 20 kilo zware rugtas nodig om de rest in te bewaren. Maar de bril blijft ligt. :+

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True