Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 62 reacties
Bron: ExtremeTech

3D-bril eMagin Z800Bij ExtremeTech is een review verschenen van de eMagin Z800 3DVisor. Deze bril is in het bezit van een tweetal kleine schermpjes waardoor elk oog een ander beeld voorgeschoteld kan worden om zo een illusie van 3d mogelijk te maken. De eMagin Z800 3DVisor is uitgerust met twee OLED-schermpjes met een resolutie van 800x600, 16 miljoen kleuren en een contrastratio van 200:1. Het apparaat is verder uitgerust met een bewegingssensor waardoor bewegingen van het hoofd vertaald kunnen worden naar de corresponderende beweging in de virtuele wereld.

Het blijkt dat de eMagin Z800 3DVisor in de meeste games in staat is om een overtuigend 3d-beeld neer te zetten, maar helaas niet zonder problemen. Het beeld dat de set produceert en de reactie van de set op bewegingen van het hoofd klopt meestal net niet met de werkelijkheid wat kan resulteren in misselijkheid en hoofdpijn. Aangeraden wordt om minimaal om het half uur pauze te nemen wanneer gebruik wordt gemaakt van de set. Een andere beperking is het feit dat de eMagin Z800 3DVisor alleen samen kan werken met nVidia-kaarten en momenteel alleen met de 78.01 driver. De bril kost verder bijna 900 dollar wat de aantrekkelijkheid verder verlaagt, maar desondanks is de Z800 n van de beste keuzes voor een ‘echte’ 3d-ervaring.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (62)

Het beeld dat de set produceert en de reactie van de set op bewegingen van het hoofd klopt meestal net niet met de werkelijkheid
Dus eindelijk realitisch dronkenschap in games :)
Voor 900 euro ben ik vaak genoeg cht zat... :X
Dat hoef ik niet te simuleren :o
BIERTJUH!! :+

leuk ding overigens... maar die prijs joh... pff... zal naarmate de jaren toch wel dalen...
*denkt terug aan mooie tijden met m'n VFX Headgear*


je zou toch wel denken dat de technologie van vandaag iets preciezer is als vroeger...

mijn vfx'je heeft maar 320x240 pixels en het lijkt net een helm uit een of andere top gun film :)

maar dat die draaibewegingen te traag worden waargenomen is echt wel *sic* want je wordt er ziek van :P

trouwens, had ik een tijdje terug niet iets gelezen van een bril die het beeld rechtstreeks op onze retina lasert?
dat lijkt me vl beter, aangezien je dan een gewone doorkijkbril op je neus hebt staan...
Uit ervaring kan ik jullie vertellen dat het niet relaxt is om zo'n bril op te hebben. Ten eerste 30 Hz per oog is echt niet gezond voor je hoofd en zo'n bril reageert zo traag op de bewegingen van je hoofd dat je echt letterlijk je evenwicht verliest als je even te vaak te snel met je hoofd draait. (Daar had ik al na een kwartier last van!)

VR-installatie van de RuG
Dat is een shutter installatie. Die werkt heel anders dan de VR Head Mount display. Bij een HMD display heben je ogen altijd een beeld te verwerken. Bij een shutter installatie wordt afwisselend het rechter en het linker oog afgedekt. Dit gebeurd in combinatie met het verspringen van het beeld op de display wat de ilusie wekt dat je naar een 3d display zit te kijken. Dit is echter heel slecht voor je ogen gezien ze zich heel snel achter elkaar moeten focussen.
Beetje dure manier om misselijk te worden: 900 dollar :+

Het zal wel een kwestie van wennen zijn :)
je kunt ook proberen zwanger te raken natuurlijk.
Minstens zo leuk. :P
Je kan het wel proberen, maar als man sta je toch raar te kijken als je opeens zwanger bent :+
heb toch het idee dat ik regelmatig hoogzwangere mannen zie lopen.
Het probleem waarom 3D niet doorbreekt komt denk ik o.a. omdat men steeds weer de verkeerde producten belicht. Wie wil er nou nog een maf brilletje op z'n hoofd ?

Al enige tijd zijn diverse fabrikanten zoals Sharp, Philips, DTI in de weer met 3D-LCD's.
Dit zijn schermen die zowel een traditioneel 2D als een echt 3D beeld kunnen weergeven ZONDER de noodzaak voor een maffe bril e.d. De schermen ontlenen de 3D-info aan directX of openGL. NASA heeft ze, maar ook steeds meer architectenbureaus e.d. maken gebrui van deze schermen.

Voor een uitleg hoe dit nou precies in z'n werk gaat, zie de site van sharp. Helaas heb ik deze schermen nog nergens in Nederland te koop zien staan. Wl staan er hier en daar 21" of 22" LCD's van rond de 2000,- te koop, maar geen 3D-LCD's. Terwijl Dimension Technologies onlangs nog een 17" versie had van 1450,-. Okay. Nog steeds bere duur, maar ongelofelijk gaaf gamen :-D

Voor een (reeds verouderde) lijst van fabrikanten die met deze techniek bezig zijn, volg deze link.
Prosystems in Purmerend heeft 3D scherm en ook een plasma van 50 Inch www.prosystems.nl
ze hebben ook 3D brillen.
Andreu
Ik denk dat dat 'maffe' brilletje niet verdwijnt totdat we ons bolvormige 'wrap arround' schermen kunnen veroorloven.

Ik denk dat voor de sense of immersion tijdens het gamen stereo vision niet zo belangrijk is. Het gaat er volgens mij veel meer om dat je om je heen kunt kijken zoals we dat normaal ook doen: door je hoofd te draaien. Volgens mij kun je dat maar op twee manieren goed doen: een bolvormig scherm waar je midden in zit, of een scherm gefixeerd voor je ogen (i.e. een bril) met head tracking.

Trouwens, ik loop de hele dag met zo'n 'maf' brilletje op en het bevalt me prima... :)
Dit zijn schermen die zowel een traditioneel 2D als een echt 3D beeld kunnen weergeven ZONDER de noodzaak voor een maffe bril
Dit zijn twee verschillende doelgroepen. Het 3D scherm dat je zo ophemelt is alleen nuttig als je een beetje 3D informatie nodig hebt om iets te beoordelen.

Zo'n brilletje is noodzakelijk voor zogenaamde "immersive virtual reality", wat een virtuele omgeving moet simuleren. Een 3D scherm kan daar nooit aan tippen. Voorlopig zal het brilletje blijven bestaan, totdat iemand er iets voor uitvindt. Het "maffe brilletje" is dus (voorlopig) pure noodzaak.

Dus helaas voor de coole fashion-afficionados: blijf ver weg van immersive 3D.
OLED displays with native resolutions of 800x600 pixels each, and supporting 8 bits per pixel
Daar was ik al bang voor... 8 bits per pixel zijn maar 256 waarden... dus 1 kleur. Je kan de resolutie door 3 delen: rode, blauwe en groene pixel zijn opgeteld voor die 800*600...

edit: Ok...de review van Extremetech is onduidelijk. De pagina bied uitkomst:
Full SVGA stereovision (800 x 3 x 600) OLEDs
Toch wel 800*600.
Wel wordt de 60 Hz gealternate tussen je ogen: 30 Hz per oog... is niet zo veel
Nou dan hoef je iig geen dure VGA kaart te kopen want 30 FPS is genoeg!

En dat bij 800x600!
60 fps, 30 per oog per seconde.
n dan nog 2x renderen!! aangezien elk oog een beeld uit een andere hoek tezien krijgt :Y)
dan heeft die 7800GTX SLI setup toch nog nut :+
En daarbij heb je met diepte zicht (bijna) geen rosolutie.
Zelfs met de 400x320 schermpjes is een resolutie en kleurdiepte ongeloofelijk. Doe gewoon maar eens de test. zoek een 3D foto en zet het in een reso van 640 480 in 16 bit color.(u kent het wel 2 fotos naast elkaar en door de foto heen kijken of je ogen kruisen) kijk nu naar de 3D foto en je zal zien dat je nauwelijk nog iets zal zien van de 16 bit kleuren en de resolutie. Ik kan mij voorstellen dat dit 800x600 toestel iet ongeloofelijk moet zijn. Ik zie er al naar uit als de prijs nog wat verlaagd.


(edit: geen is nogal weinig) ;)
Het zwakke maag verhaal heb ik zelf ook mogen ervaren en heeft ermee te maken dat je waarneming niet overeenkomt met hetgeen je hersenen verwachten dat je ogen zien:
Normaal gesproken moeten je ogen focussen om dingen die zich op een bepaalde afstand bevinden scherp te kunnen zien. Het zien van diepte gaat daardoor dus arm in arm met het continu focussen van je ogen.
In een VR-omgeving hoeven je ogen niet te focussen, alles bevindt zich tenslotte op ongeveer een gelijke afstand van je ogen / van je hoofd. Je ziet dus een diepte die er eigenlijk niet is en daar kunnen je hersenen in eerste instantie niet goed mee omgaan.
Interessant detail is dat ik ook misselijk werd toen ik uit de simulator kwam :)
Ach, als je d'r over nadenkt, mensen dachten vroeger dat een trein die met 30km/h reed de mens zou aantasten omdat deze niet gebouwd zou zijn voor dit soort taferelen.

Mensen moeten gewoon nog even wennen, ik denk dat men na een paar jaar gemakkelijk het onderscheid kan maken tussen wat virtual reality is en wat niet.

dat, of ze moeten de games niet zo hard laten bewegen :+
Maar het verschil is dat ze dat van die trein dchten. Bij deze 3D bril s het zo... |:(
Ook bij deze bril is het niet zo. (Denk aan het schilderij van Magritte van een pijp met daaronder geschreven: dit is geen pijp). Jouw hersenen worden gevoed met informatie die niet overeenkomt met de ervaring die je als baby opgedaan hebt over de correlatie tussen de gegevens uit je oog en je binnenoor (retina en coglea). Daar valt echt wel aan te wennen. Dat is net als zeebenen kweken.

Deze bril moet nog wat uitgerijptere techniek hebben, maar het effect met stereoscopie is echt indrukwekkend. Alleen dat met die bril is minder fijn.
Ik denk dat dat tegen valt. Je zult altijd hebben dat het beeld iets later komt dan dat je de beweging hebt gemaakt, hoe snel ze die dingen ook zullen maken. Het beeld zl later komen. Een niehiel verschil merk je zelfs al, wat natuurlijk duizeligheid en misselijkheid veroorzaakt.
Je hersenen werken echter maximaal met een frequentie van tegen de 100Hz. Ik kan me dus niet voorstellen dat een mens het merkt als de computer in staat is de beweging door te voeren binnen dit interval.
Je kunt in een analoog proces niet spreken van een bemonsterings frequentie of samplerate. Informatie gaat verloren, hoe dan ook.
Het beeld zl later komen.
de bril zelf is al 60 fps. Dus zo supersnel hoeft het nou ook weer niet hoor. En als de de software laat anticiperen is het zo opgelost. Denk aan zoiets als compensatie voor lag op internet tijdens een online shooter. Moet best te doen zijn. Punt is alleen wl, dat de uiteindelijke positie moet 'kloppen' met wat je hersenen verwachten.

Een nihiel verschil merk je niet met anticipatie. Want dat doen je hersenen namelijk ook, anticiperen. Draai je hoofd maar eens snel en kijk in de andere hoek van de kamer. Dat duurt minstens 0.2 - 0.5 seconden voordat je echt scherp ziet. Met die bril op hoef je niet eens te focussen dus ben je real life al voor! Met de juiste software is het cht wel te doen hoor.
Sneller dan 30km per uur tast ook de hersenen aan.

Wel eens op een gemiddelde dag in het verkeer opgelet hoe mensen zich gedragen? :P
goh, bij mij gebeurd dat eigenlijk juist pas op het moment dat ik onder die 30 Km per uur kom.


* 786562 whizzy81
* whizzy81 zit zich dan af te vragen waarom zijn auto een topsnelheid van 190 Km per uur heeft |:(
Om jezelf keihard mee te pletter te rijden tegen een lantaarnpaal natuurlijk B-)
Off Topic: Ze dachten zelfs dat als je te hard zou rijden dat je geen adem zou kunnen halen omdat alle lucht eruit zou worden gezogen! /Off Topic

Niet alles is helemaal haalbaar! Sommige dingen zullen altijd te merken blijven ook al kan je het misschien niet zien! De enige manier om de reactietijd gelijk te krijgen is door een rechtstreekse aansluiting op je hersenen te maken en dat is toch best wel ingrijpend tenzij jij graag gaat gamen met een complete kabelboom achter je hoofd! Dit geeft dan wel weer een vertraging van jouw bewegingen dus wordt de reactietijd wel weer beter!
Zelfs met een aansluiting op de hersenen houd je nog steeds de vertraging die de computer nodig heeft om het bijbehorende beeld te genereren.
Misschien dat in de toekomst computers dusdanig snel worden dat de menselijke hersenen dit niet meer merken.
dat klopt toch ook

ooit met 200 je kom uit het raam van je auto gestoken.

of bij 1100 ( macht 1 ) best lastig adem halen dan.
hehe,.. ben jij dr al achter dat de matrix echt is?...
heb ja niet dubbel latencies :D ... die van de matrix en die van je vr-set :) .. of is vr in vr ook gesimuleerd :D dus je denk dat je die kant op wil .. maar is vooraf al bepaald dat jij die kant op wil dus geen latency omdat de simulatie al weet wat jij gaat doen :D
Nu nog de resolutie omhoog want als er al genoeg mensen klagen dat 1280x1024 te weinig is, zullen ze zeker niet aan dit magere verhaal beginne!
Dat is bij een normaal scherm, bij een vr-bril zitten je ogen er maar een paar cm vanaf.
tis wel 800x600 pixels op een schermpje van een paar centimeter oppervlakte.. mind you..

Dat verschilt nogal, niet?

edit: te laat.. }:O
Yup.
Als reactie op ^^
Resolutie is resolutie, op welke afstand van je oog het ook is. Het beeld wordt trouwens geprojecteerd alof het een paar meter voor je gebeurt. Dus 800x600 is gewoon te laag.

We hadden 6 jaar geleden al de mogelijkheid om dit te doen, alleen zonder het draaien dan.
<font color=#786562>* ]eep heeft nog shutterglasses van Metabyte liggen voor gebruik samen met een 3Dfx Banshee.</font>
maar desondanks is de Z800 n van de beste keuzes voor een ‘echte’ 3d-ervaring.
Hier durf ik enigzins mijn twijfels bij te zetten. Met een prijs van 900 dollar is het sowieso een van de duurste 3D oplossingen mogelijk om nog maar te zwijgen van het hoofdpijn-effect.

Zelf heb ik jaren geleden gewerkt met de Elsa 3D Revelator, een draadloze bril die voor een tiende van de prijs ook realistisch 3D neerzet. Enig nadeel is dat je hierbij wel een monitor nodig hebt en dus niet rond kan kijken, maar zo te horen is dat bij deze bril ook niet erg aantrekkelijk.

Vreemd detail: mijn Revelator werkte ook enkel met nVidia kaarten en drivers, ATI heeft ooit wel eens wat 3D drivers gemaakt maar deze zijn nooit verder gekomen dan het betastadium. Kennelijk zijn 3D gamers geen groot genoege markt voor ATI.
Grapje zeker. De prijs van VR brillen kan oplopen tot zo'n half miljoen euro. Met name de VR brillen van Kaiser Electro-Optics Inc. Die hebben zelfs hun weg naar het leger gevonden. Voor een goede VR HMD kan ik je een Cybermind NL Visette45 SXGA aanraden. http://www.cybermindnl.com Met gloves zit je al gauw aan de 25.000,- euro
Duurste? je bedoelt goedkoopste. Probeer maar eens een bril te vinden op de markt voor die prijs, die zul je niet echt tegenkomen.. Meestal zijn dat puur alleen videobrillen..
Ik vraag me af hoe SLI hier reageert ,


zouden ze in de driver het dan niet zo kunne doen dat elke kaart zijn eigen beeldschem ( oog ) renderd.
Dat kan toch nu ook al? Maar dan zonder SLI aan: ene kaart ene gedeelte van de bril, andere kaart het andere. Zou heel goed kunnen. Dan moet je het wel als losse beeldschermen zien: twee kabels om aan te sluiten.
helaas ondersteund de huidige 3D stereo driver van Nvidia nog geen SLI.
je zult dus moeten kiezen: SLI of 3D

overigens geeft de 78.01 bij mij nog altijd grote problemen in BF2 met 3D (en een 3D bril van Xforce3D voor nog geen 65 euro incl. verzending).

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True