Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 54 reacties

Het Noorse Elliptic Labs heeft een zogeheten 'touchless human / machine user interface for 3D navigation' ontwikkeld. Deze wordt gepresenteerd op The Game Developers Conference, die op 18 februari te San Francisco van start gaat.

De contactloze interface werkt op basis van sensoren die naast of op een monitor worden geplaatst; sensoren op de handen of vingers zijn niet nodig. Volgens Elliptic Labs is de gepatenteerde technologie goed schaalbaar en is deze tevens toe te passen op mobiele telefoons. De positie van een vinger of hand kan tot een afstand van anderhalve meter worden getrackt.

Elliptic Labs Indien de Noren de belofte van contactloos navigeren met hoge precisie waarmaken, dan betekent dit dat er minder dan acht maanden na de introductie van Apples iPhone - met zijn veelgeprezen touchscreeninterface - reeds een meer geavanceerde en gebruiksvriendelijkere techniek op de loer ligt.

Een set demonstratievideo's van Elliptic Labs laat zien hoe objecten heen en weer kunnen worden bewogen, en tevens voor- en achteruit kunnen worden geschoven. Ook laten de Noren zien hoe er applicaties kunnen worden geselecteerd en op knoppen kan worden gedrukt.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (54)

nee volgens mij is het niet dat er lag tussenzit, maar het groter en kleiner worden zijn omgedraaid, alsof hij dus 3d om een voorwerp heendraait. Dus hoe dichter hij naar het zwarte gaat hoe kleiner het balletje word, en hoe verder weg hij gaat hoe groter hij word...maar weet niet zeker, hij doet steeds precies het tegenovergestelde dus lastig te zeggen of het lag is of dat besturing omgedraait is
volgens mij bestuurt hij het balletje, dan kloppen alle bewegingen wel
Het is logisch dat het balletje kleiner wordt als je dichterbij komt, immers worden je bewegingen dan nauwkeuriger -> kleinere foutmarge -> kleiner balletje.
Dat van het dichterbij = kleiner en vice versa klopt. Maar de omhoog-omlaag en links-rechts bewegingen zijn niet omgekeerd.

Wel een leuke 'uitvinding'. Maar wat gaat dit echt toevoegen? Als je zo de hele dag moet werken ipv met een muis heb je in no-time RSI volgens mij.
Hij gaat toch naar voren? dan gaat het toch verder weg? dan word het toch kleiner? 8)7
z-axis = - z-axis :)
probleem opgelost.
Dit lijkt me echt een geweldige innnovatie voor in de eerste plaats televisie. Eindelijk weg met die irritante zapper; een wuivende hand neemt zijn taak maar al te graag over. Zo zou je bijvoorbeeld voor- en achteruit kunnen 'wipen' voor vorige en volgende posts en beweeg je je hand kort, maar snel naar boven om het volume te verhogen en beweeg je je hand naar beneden om (logischerwijs) het volume te verlagen.

Dit lijkt me echter vooralsnog geen tobo + muis vervangende technologie. Ten eerste is precisie daar zeer belangrijk en ten tweede zou men op den duur inderdaad last gaan krijgen van rsi.

Trouwens, dit schoot me net te binnen. Dit zou leuk kunnen zijn voor de gamesindustrie. Eindelijk écht spells casten zonder wiiremote. :)
Het grootste probleem voor deze functie lijkt mij het feit dat de tv zelf niet kan beslissen welke bewegingen relevant zijn en welke niet.
Het zijn niet fijn zijn dat als je, zeer enthousiast, iets zit uit te leggen en je plots op een andere zender zit met het volume op maximum, tussen zoekertjes op teletekst aan te kijken.
Het is goed om te zien dat er de afgelopen jaren eindelijk weer eens wat innovatiegebied is op het gebied van hanmdatige invoermogelijkheden.

Dat deze methode geavanceerder en gebruiksvriendelijker is dan de multitouch-interface van de iPhone betwijfel ik. Het betreft hier een enkel prototype en een claim dat het concept schaalbaar is. De demonstratievideo's laten echter allemaal maar een single touch interface zien, iets wat inmiddels al weer achterhaald is.
Wat ik in het filmpje ook mis is hoe het zich gedraagt als ik gewoon een keer (toevallig) met mijn hand, of wat dan ook, voor die sensor zwaai. Lijkt me vrij vervelend als ie daar ook op reageert.
als interface naar pakweg beeldinformatie in een steriele omgeving kan dit wel tellen. Er is immers geen fysiek contact meer ...
Sorry dit is echt totaal niet nieuw..

http://www.youtube.com/watch?v=BEGsUmNy3VA

Cebit 2 of 3 jaar geleden en al veel verder uitgewerkt door sun en goMonkey
Wie zegt dat dit systeem met hetzelfde princiepe werkt? goMonkey ziet er minder naukeurig uit dan deze oplossing, het kan best zijn dat goMonkey dezelfde techniek als de Eye-Toy gebruikt.
Ik zeg niet dat het systeem technisch met hetzelfde principe werkt.. maar qua concept is het gelijk.. (of vrijwel gelijk gezien de andere schaal)
Nokia heeft voor precies hetzelfde recent ook al een patent aangevraagd :)

Werkt dmv geluidgolven.

Bron:

http://www.symbian-freak....ice_patent_from_nokia.htm

[Reactie gewijzigd door trion75 op 3 februari 2008 21:45]

Niet echt een bijzondere ontdekking. Het is gewoon een tracking techniek/ interface toegepast op computers nu voor waarschijnlijk mainstream toepassingen.

Hoewel het qua toepassing voor een mobiel mij raar lijkt en ik niet zo snel een nut ervoor kan bedenken (je moet immers met de ene hand het scherm naar je toerichten en of je nou op een knop drukt, of dat je er 10 cm voor hangt) kan het wellicht nut hebben voor pc's.
Kijk maar naar het systeem bij Minority Report, maar dan zonder de handschoenen. Waarbij je 2 handen gebruikt en door het menu "schuift".
Videobewerking en audiobewerking kan er leuk mee zijn, of een interface waarbij je veel menu's hebt.
Nu wordt er nog een grote kast bij gehouden, waar waarschijnlijk getracht zal worden om het in monitoren te integreren met een sensortje eronder/ erboven.

Tracking technieken worden ook in die computer gestuurde auto's/ bussen etc. toegepast maar dan op een veel hoger/ geavanceerd niveau, waarbij de auto's zonder menselijke besturing een traject kunnen afleggen.
het is dan misschien geen bijzondere ontdekking, maar zoals in minority report is het zo niet erg handig, dit omdat hand-oog coordinatie niet nauwkeurig genoeg en zal je vaak mispakken.

er is ook een ontwikkeling gaande in een multi touch screen, dat werkt veel beter omdat je dan zelf ook iets raakt en je dus veel preciezer werkt.
Ik zou me toepassingen kunnen bedenken, maar ik vraag me af of het prettig werkt zonder weerstand te voelen aan je handen. Dan ga ik liever voor iets als http://www.perceptivepixel.com/
Inderdaad, mensen hebben al commentaar op projecten zoals optimus tactus ( http://www.artlebedev.com/everything/optimus-tactus/ ), omdat je daar geen force-feedback krijgt van een knop die je indrukt, dan is dit al helemaal in het ijle werken.

Touchless lijkt me innovatie voor innovatie, zonder echte meerwaarde, in ieder geval voor gebruikers, touchscreens (met multi-touch) lijken me wel de way to go. :)
Mooie technologie, maar de menere in het filmpje hebben toch ook niet echt 'weerstand' zolang zij hun handen parallel aan het scherm bewegen?

Ik bedoel, weerstand zoals in "force feedback", dus als hij ergens tegenaan duwt dat datgene waartegen hij aanduwn een 'normaalkracht' op zijn handen uitoefent? Dat spul met echte feedback wordt bijv. gebruikt door chirurgen die een operatie oefenen etc., die hebben inderdaad 'force feedback' nodig.
Als je goed kijkt zie je wel een redelijke vertraging nog. Dat lijkt mij vrij lastig als je deze technologie bijvoorbeeld je muis zou willen laten vervangen... Dan lijkt me precies richten op een icoontje nogal lastig. Of zou dit aan de applicatie liggen?

Voor de rest ziet het er erg leuk uit! Ideaal voor de TV en dergelijke weg met die afstandsbediening :)

Ik vond net nog een nieuwsbericht uit Maart 2007 van een touchless display dat hier ook veel van weg heeft: http://www.techeblog.com/...ractive-touchless-display

[Reactie gewijzigd door BastiaanN op 3 februari 2008 20:31]

Die lag wordt nog wel verholpen. Het gaat hier om een prototype en als de technologie wat verder gevorderd is zal het wat wat sneller zijn.
Deels zul je gelijk hebben, maar de traagheid kan daarbij ook door bijvoorbeeld de sensoriek veroorzaakt worden. Als het bijvoorbeeld op een capacitief effect (elektrisch) gebaseerd is dan zal het veranderen van de lokale capaciteit een beperkende factor zijn.
Echter gezien het feit dat de techniek tot op 1,5 meter werkt, lijkt het me eerder op time-of-flight metingen gebaseerd te zijn dan zo'n capacitief effect.

Maar ook bij time-of-flight metingen is de sensoriek nog een probleem (alhoewel daar in de laatste 10 jaar veel verbeterd is). De resolutie is vaak nog zo grof dat kleinere objecten problemen kunnen geven; Je vinger is dan bijvoorbeeld niet groter dan één of twee pixels. (Hogere resoluties zie je bijvoorbeeld terug bij duurdere time of flight cameras (>1000 euro)). Het filteren van ruis en het tracken van een object dat zo'n kleine signature op je sensoriek heeft is goed mogelijk, maar stelt wel hogere eisen aan de achterliggende verwerkingseenheid. Misschien dat die nog verbeterd kan worden.

Al met al wel een veelbelovende techniek, maar het heeft wel nadelen voor gebruik op een PC. Ik denk dat het voor je RSI niet bevorderend werkt en je op moet passen dat je de cursor niet met je neus stuurt :+
Ik denk dat het voor je RSI niet bevorderend werkt en je op moet passen dat je de cursor niet met je neus stuurt
voor RSI zou het eigelijk best wel eens mee kunnen vallen. Met een muis kun je maar een bepaalde hoeveelheid kanten op, en maak je dus vaak dezelfde bewegingen.

Met deze techniek heb je een veel breder spectrum aan bewegingen, dat zou best wel eens kunnen schelen. (en als ik alleen al kijk hoeveel het gebruik van een wacom tablet uit maakt voor m'n eigen RSI klachten - tamelijk fenomenaal!).

Wat betreft die neus... heet jij toevallig Cyrano of Pinokio?? ;-)
Op deze manier werken met deze enorme vertragingen raakt men snel gefrustreerd. De bewegingen duren te lang. Kans op pijnlijke vingers en armen is groot. Met de muis en keyboard was ik al lang klaar. Gelukkig is het nog een prototype!
Zou dat niet gewoon komen door een soort van elastiekfunctie in de code? Ik ervaar het namelijk niet als een lag, maar meer als een balletje wat aan een elastiekje zit.
Ik vind een afstandsbediening toch wat makkelijker aangezien je deze overal mee naar toe kan nemen. Deze motion sensor ziet er niet uit alsof je hem even in je broekzak steekt
De relevantie van de opmerking over de iPhone ontgaat mij eigenlijk..
Zoals gebruikelijk gebruiken de beste Tweakers-schrijvers de spullen en technologieën van Apple weer als innovatiemeetlat. Het woordje 'veelgeprezen' in het artikel geeft aan dat de schrijver ervanuit ging dat velen er net zo als hem over dachten. Het oordeel of dat terecht is of niet zal ik niet op ingaan, want dat lijdt tot zinloze flamewars, maar ik merk het vaker in Tweakers artikelen de laatste tijd.

Waarschijnlijk is de multi-touch interface van Apple iPhone inderdaad een van de modernste interfaces, afgezien van de nieuwe liggende multi-touch TV van Microsoft en het Perceptive Pixel gebeuren waar funkwurm onder mij hier naar linkt. Komt er een modernere interface, dan loopt Apple dus 'achter', aangezien velen ervan uitgaan dat zij altijd de nieuwste innovaties hebben, en dan is dat opmerkelijk.
Oke kidde, ik ben misschien wel een apple-fan boy. Maar ik wil toch even regeren..
Het woordje 'veelgeprezen' in het artikel geeft aan dat de schrijver ervanuit ging dat velen er net zo als hem over dachten.
Het woordje 'geprezen' vertegenwoordig helemaal niet de aanname van de schrijver. Hij ging er helemaal niet vanuit dat veel mensen zo dachten, hij refereert aan het feit dat er gewoon ontveel erg positieve reviews waren over de iPhone en de iPod. Ja veel reviews hadden commentaar bij de prijs, en de europese websites op het feit dat er geen 3G ondesteuning was maar waren verder erg positief. En dus is veelgeprezen hier een feit en geen mening / aanname van de schrijver.
Waarschijnlijk is de multi-touch interface van Apple iPhone inderdaad een van de modernste interfaces,
Jij maakt geen onderscheid tussen wat nu in de markt is, en wat prototypes laten zien. Als je op dit moment naar de huidige producten op de markt kijkt dan denk ik inderdaad dat je kunt stellen dat het 1 van de modernste interfaces is. Die tafel van microsoft is nog niet in de markt, en dus kan ik er niet over beschikken. Die interfaces is modern, en misschien wel moderner dan de iphone van Apple maar het is nog een prototype. En tussen prototype en werkelijk product zit best een gat.
Komt er een modernere interface, dan loopt Apple dus 'achter', aangezien velen ervan uitgaan dat zij altijd de nieuwste innovaties hebben, en dan is dat opmerkelijk.
Deze uitspraak is opmerkelijk. Apple heeft inderdaad vaak invovatieve producten, de iphone was daar er inderdaad 1 van. Het is daarom ook niet verwonderlijk dat er vaak met Apple vergeleken word. Maar ik heb nog nergens gemerkt dat Apple een meetlat is. Door zulke innovaties te doen (oke je kunt er over twisten of het inderdaad wel van die innovaties zijn) creeer je een imago. Maar geloof niet dat er menssen die zeggen dat Apple ALTIJD het nieuwste van het nieuwste heeft zoals jij wil sugeren.
Ze kunnen het schalen en toepassen in mobiele telefoons zodoende misschien weer een mooi innovatieve interface technologie.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True