Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 42 reacties

Imageshack, bekend als webhoster van grafische bestanden, is een nieuwe dienst begonnen waarmee gebruikers torrentbestanden via de gelijknamige website kunnen binnenhalen.

Imageshack logoEen Imageshack-abonnee kan via de downloadservice, die momenteel nog in het bŤtastadium verkeert, de url naar een torrentbestand aangeven. Daarbij is het mogelijk om een selectie te maken uit de bestanden die gedownload kunnen worden. Zodra de servers van Imageshack de torrentklus hebben geklaard, kunnen de bestanden via http op de 'klassieke' manier binnengehaald worden. De dienst is gratis, maar een gebruiker kan per maand maximaal 15GB binnenhalen. Ook is de maximale opslagruimte beperkt tot 15GB.

De nieuwe torrentdienst is volgens Imageshack-oprichter Jack Levin in het huidige klimaat, waarbij sommige isp's actief het p2p-verkeer van hun klanten proberen in te dammen, hard nodig. "Er zijn veel gratis en geheel legale torrentbestanden online te vinden die voor iedereen makkelijk toegankelijk moeten zijn. Wij hebben daar de capaciteit voor", aldus Levin tegenover Torrentfreak. Imageshack zou de downloads van zijn gebruikers niet actief monitoren en alleen bij een dmca-verzoek van een rechthebbende ingrijpen. Toch krijgt de nieuwe dienst ook kritiek te verwerken, omdat het zijn uploadverbinding met de overige downloaders direct zou staken zodra de bestanden binnen zijn. Volgens de ongeschreven regels moet de deelratio van een leecher echter minimaal 1,0 bedragen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (42)

foutje in de tekst? leechen als je meer dan 1.0 doet?? dat heet seeden dan... leechen is juist als je dus de upload afkapt en minder dan 1.0 shared.
Nee hoor. Leechen = downloaden en seeden = uploaden in torrent land.
Ook met een deel ratio van 0.00001 heb je geseed (alleen heeeel erg weinig ;)).

Dus wil je iets downloaden (=leechen dus), dan moet je zelf voor een overall ratio van >= 1.0 op je account zorgen (en dat doe je door een bepaalde tijd te seeden).

Volgens mij ben je in verwarring met de term "leecher", dat is inderdaad iemand die zsm na het leechen kapt met seeden.

[Reactie gewijzigd door slindenau op 6 april 2008 15:57]

Eigenlijk is het nog wat anders: totdat je het bestand volledig binnen hebt, ben je leecher, daarna seeder. Die terminologie komt uit de werking van het BitTorrent protocol (omdat een client zich anders gedraagt in seeder dan in leecher modus). Dat betekent niet dat je als leecher niet upload (sterker nog, zelfs dan kan je ratio prima positief zijn).

Los daarvan wordt met de term leechen/leecher/leech soms een gebruiker bedoeld die wel download maar niet (genoeg) upload. Dat is echter niet de betekenis die in dit artikel gebruikt wordt.
Volgens de ongeschreven regels moet de deelratio van een leecher echter minimaal 1,0 bedragen.
Maak er dan 0,8 van ofzo. Iedereen boven de 1,0 is onmogelijk. Logica.
nee, het is gewoon een vuistregel.

als jij een torrent download, en na een maand staat ie nog steeds op 0,6... tja, gooi 'm dan uit. Maar als het een populaire torrent is, dan zit je binnen een dag of 2 aan een share ratio van 5.

Ik heb bij alle trackers die ik gebruik minimaal een share-rate van 2. Vind ik netjes tegenover anderen.
ja, jij hebt dan een shareratio van 5 of van 2, maar dat betekend dat iemand anders, of meerdere mensen gemiddelt een share ratio hebben van minder dan 1. Immers, jij hebt meer geupload dan gedownload....

echter, omdat bittorrent een continu process is, is een shareratio van 1.0 voor iedereen gewoon te doen. Of voer dingen in als torrents waarbij de leech niet mee gerekend wordt.
En zulke mensen zijn nou nodig voor p2p netwerken _/-\o_
Ik heb altijd een hekel aan mensen die hun upload op minimaal zetten en direct de verbinding afkappen zodra een file binnen is.
Jij hebt je download te danken aan mensen die de verbinding openhouden, wat je op z'n minst terug kan doen is hetzelfde.
Ik kap mijn upload op ongeveer 75% van wat mogelijk zodat ik altijd kan internetten/mailen/gamen. De meeste torrents die ik download gooi ik meteen uit nadat ze binnen zijn maar als er maar een paar 100% seeds zijn kan ik hem nog maanden lang doordraaien net zo lang totdat er geen leechers meer zijn.

Quality over Quantity
jah zoals hierboven gezegd vind ik dat zielige limieten hier wel een uitzondering op zijn. Gezien het feit dat limieten in BelgiŽ prehistorisch zijn, betekent dat er genoeg andere landen met een flatrate zitten. Moest ik het hebben, zet ik mn upload ook open hoor. Makkelijk praten. Ik seed voor meer dan 1 TB per maand aan de mensen op mijn intranet (hmm wat voor een ratio zou dat zijn...300:1 ?), maar online is een ander verhaal. Enkel als het een zeldzame download is, laak ik em nog even uploaden, of als het het eind van de maand is. Je moet redelijk blijven ook he.
Iedereen boven de 1,0 is onmogelijk (inderdaad, logica), maar om de boel in de lucht te houden is het wel nodig. Als iedereen die 0,8 gaat aanhouden, loopt de boel binnen de kortste keren vast.
Dan zijn er namelijk nog maar een paar die meer uploaden dan ze downloaden (de seeders), en volgens een andere logica moet er evenveel geŁpload worden als er gedownload wordt. Ergo, alles moet dan geŁpload worden door een paar seeders, waardoor het binnenhalen trager wordt.
Maak er dan 0,8 van ofzo. Iedereen boven de 1,0 is onmogelijk. Logica.
Meestal wel, maar ik ben lid van een torrentsite waar soms torrents als free leech worden aangemerkt, waardoor alleen de upload telt, en niet de download. Aangezien dat meestal vrij populaire torrents worden zijn die altijd erg geschikt om je ratio te verbeteren.

Maar goed, dat is uiteraard een uitzondering.
Ik snap je niet helemaal, bedoel je dat er torrents zijn die door de providers niet worden meegerekend bij de limieten? Dit zou ik maar vreemd vinden.
gemiddeld 1.0 zou wel mooi zjin. als het 0.8 is betekent het dat iedereen maar 80% van de file heeft... of 80% van de downloaders hebben de hele file ;)
Niet echt. Een gemiddelde share ratio van 0,8 betekent dat er in totaal meer gedownload dan geŁpload wordt. Tenzij 20% van het dataverkeer in het niets verdwijnt, kan dat natuurlijk niet: de gemiddelde share ratio is altijd 1.
gemiddeld is het ook effectief 1.0 alles wat wordt gedownload, wordt ergens geupload, packet loss en overhead niet meegerekend
Iedereen boven de 1.0 is niet onmogelijk, alleen niet allemaal tegelijk.
Er komen bij vrijwel alle torrents bijna altijd leechers bij, waardoor de eerste seeder dus de hoogste ratio kan behalen(als je het simpel neemt).
Maar 15GB is eigenlijk niet weinig hoor. Ik download zelf echt geen 15GB per maand via torrents. En een opslag van 15GB per persoon is wel veel. Hopen dat het wel snel is. Imageshack is niet altijd even snel.

Een minimale ratio van 1.0 is juist zeer netjes. Ik heb een hekel aan mensen die een bestand wel downloaden maar niet het bestanden seeden. Natuurlijk is het illegaal om het te seeden. Als het een film betreft, maar zonder seeder heb je er niks aan als leecher.

[Reactie gewijzigd door MaartenBrok op 6 april 2008 14:40]

Is handig voor trage torrents. Gewoon aanzetten en je ziet wel wanneer het binnen is, zonder dat je PC 's nachts aan hoeft te blijven. Ware het niet dat imageshack dan zelf ook weer traag is, dus je enige winst is dat je geen bittorrent-client hoeft te hebben, terwijl de traagheid blijft.
Daarvoor heb je een zuinig servertje met torrentflux erop ;)
Dat is echt heerlijk.

Mijn share ratio staat in torrentflux trouwens standaard op 150%, lijkt me we ok. En zo af en toe is de upload richting de 2 MB/s dus volgens mij zijn er wel wat mensen blij met me :)
15GB??? Dat zijn net 3 DVD's... :'(
Het hele torrent gebeuren begint langzaam maar zeker net zo vervuild te raken als de vroegere p2p-progjes als Kazaa. Langzaam maar zeker beginnen steeds meer besmette of kwalitatief slechte bestanden op te duiken.
Het lijkt erop dat, wanneer een techniek bereikbaar wordt voor de grijze massa, de kwaliteit van de aangeboden bestanden evenredig achteruit gaat.
Wat dat betreft staat usenet nog altijd met kop en schouders bovenaan!
Heb in het verleden wel veel gebruik gemaakt van torrentnetwerken en had daarbij meestal een ratio dat rond de 2 zat. Grootse nadeel blijf ik vinden dat je verplicht wordt om ook up te loaden en dat het (in sommige gevallen) zo traag is als dikke str...
cyberpost: daarom bestaan er private trackers.

de site gaat niet zo snel, was natuurlijk wel te verwachten dat ze het zwaar gingen krijgen.
mededeling op de site:
NOTICE!
April 5th, 2008 - Due to an unexpected rise in usage this weekend, we're in the process of adding more capacity.
ik vind 15 gb juist veel, 'k heb een datalimiet van 12gb, dat wil dus zeggen dat ik nooit alles kan downloaden wat ik via imageshack zou kunnen binnenhalen
Dit is een best mooie ontwikkeling IMHO. Er zijn inderdaad een aantal ISP's die het torrentverkeer niet toestaan, en voor die mensen is dit heel erg handig.
Zou het nou erg veel gevraagd zijn van de capaciteit om die 100% uploadratio te bereiken? Over de vele terabytes die zij de verslingeren krijgen zal het niet zo veel zijn, temeer omdat het gebruik gelimiteerd is op 15 GB.
Eigenlijk halen ze een perfecte verhouding van 1.0, aangezien ze de volledige torrent 1-maal downloaden en 1-maal uploaden (maar dan via HTTP).
Zo te zien moet je er wel eerst een account voor aanmaken.
Volgens de ongeschreven regels moet de deelratio van een leecher echter minimaal 1,0 bedragen
Hoe gaan ze dat doen dan? Je moet immers wat binnen hebben voordat je wat kan delen, dus in het begin sta je nog niet op die 1,0. Zorgen ze er gewoon voor dat je de laatste KB niet binnenkrijgt voordat je op die 1,0 staat? En dan nog zou die laatste KB altijd nog gerepareerd kunnen worden met parity bestanden... legio mogelijkheden om dit te omzeilen lijkt mij. En het lijkt mij ook niet echt praktisch dat de upload snelheid vaak laag is, maar 60kb ofzo met een lite abbonnementje. Als je een ratio van 1,0 zou moeten hebben zou je dus ook maar met 60kb kunnen downloaden...
Daarom heet het ook een 'ongeschreven regel' het is een toegepast fenomeen, en wordt geacht aan te houden, maar niet verplicht.
Wel leuk alleen ze moeten eigenlijk op een laag pitje blijven doorsharen ;) Aangezien hun een upload hebben die waarschijnlijk gelijk is aan hun download moet dit niet z'n probleem zijn.

[Reactie gewijzigd door Pimmetje16 op 6 april 2008 13:59]

ja, dat zal toch niemand doen... de meeste zijn flink egoistisch en sluiten meteen af na het downloaden..
En sommigen mogen maximum 15 GB / maand downloaden, en die verkiezen dan natuurlijk om een 1GB bestand niet met een ratio van 1:1 te sharen.

Ben ik dan ook een egoist?

[Reactie gewijzigd door sofilus op 6 april 2008 14:08]

Ben ik dan ook een egoist?
Ja, nogal.

Je kan ook een beter abbo regelen waarmee je wel kan seeden. Beetje slap om het op een limiet te gooien als je gewoon zelf voor een abbo kiest met die limiet.

[Reactie gewijzigd door Aaargh! op 6 april 2008 15:51]

Hehe, soms heb je de keuze niet :P
Als je maar 15 GB mag downloaden, waarom loop je dan te klagen over het seeden (=uploaden)?.

Tenzij je natuurlijk bedoelt dat je een traffic-limiet (up+down cumulatief) hebt van 15 GB, maar dat zei je niet.
De meeste ISP's in BelgiŽ hanteren de limiet op traffic, up en down samen dus. Slechts enkelen scheiden dit (Dommel en Tele2 hebben beiden onbeperkte upload).
Inderdaad. Niet veel mensen in dit comment draadje hebben het door, maar we hebben het hier nog steeds over de bittorrent dienst van imageshack. Je download niet zelf, maar zij doen dat voor je. Waarschijnlijk zullen zij er dan ook wel voor kiezen om netjes door te seeden.

Dus of je wel of niet een lekker dikke upload tube hebt staat compleet los van dit verhaal. (dat is dan ook een van de enorme pluspunten van het principe wat zij introduceren.)

[Reactie gewijzigd door Luminair op 7 april 2008 07:53]

Ja, want je denkt dan alleen aan je eigen bestwil en dat is egoÔstisch.
Nope, imo niet. Waarom kunnen mensen zonder downloadlimiet niet wat meer seeden? Ik ga echt niet 1:1 sharen als ik maar een beperkt aantal GB's per maand kan/mag downloaden hoor.
Je kunt natuurlijk ook minder downloaden: als je bijvoorbeeld een traffic-limiet hebt van 12GB per maand, kun je 6GB downloaden en 6GB uploaden. Zo behoud je je 1.0-ratio.

Zelf probeer ik altijd minstens boven een 1.0-ratio te komen, natuurlijk gaat dit niet altijd: soms heeft een torrent al een veel groter aantal seeders dan leechers, zo kom je dan ook niet direct aan een fatsoenlijke ratio. Maar zeldzame torrents met maar weinig seeders krijgen bij mij altijd voorrang.
daarom bestaat er zoiets als super seeding een techniek die per torrent bekijkt welke parts er veelvuldig beschikbaar zijn en negeerd die dan zou kun je alleen de zeldzame parts sharen,

die 1:1 ratio is soms niet echt zinnig - als je aan een data-limit zit. daarom koos ik er destijds voor de ophef ervan. voor kwaliteit in plaats van kwantiteit. en heb er zelf nooit klachten over gehad.
Of aan je download limiet -_-
Bij legale torrents is het trouwens zo dat de seeders begrip kunnen opbrengen voor mensen met zo een limiet. Zo ook bij de torrents van ubuntu, vaak zullen legale torrents meer dan genoeg geshared worden dat er geen probleem is.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True