Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 59 reacties
Bron: Wired

Hoewel in de medische wereld computerinvoer via hersengolven al wordt toegepast, zijn wetenschappers sceptisch over de sprong naar de gamessector. Fabrikanten denken echter dat de eerste toepassingen in 2008 zullen verschijnen.

Wired News heeft verschillende experts op het gebied van bci-technologie geïnterviewd over de toekomst van deze ontwikkeling. De meeste geïnterviewde wetenschappers vrezen voor de negatieve effecten van de neurofeedback die een spel presenteert. Neurofeedback ontstaat wanneer een game een indicatie van de hersengolven geeft, waarop een gebruiker reageert door zijn hersenen in een gecontroleerde toestand te brengen om zo grip te krijgen op de game.

Sommige hardwareoplossingen zijn niet nauwkeurig genoeg om de hoge snelheden waarmee de hersenen werken te kunnen bijhouden. Om deze apparaten toch te gebruiken worden gebruikers gedwongen om hun hersengolven af te zwakken zodat ze gelezen kunnen worden. Na het spelen van een game met deze hardware, gaven sommige spelers aan dat ze last hadden van concentratieproblemen.

Niet iedereen vreest voor dit effect. Emotiv Systems en NeuroSky, twee bedrijven uit de medische industrie, hebben ontwikkelsoftware beschikbaar gesteld om hun bic-hardware te verwerken in een spel. Volgens Emotiv Systems maakt zijn sdk gebruik van een principe dat neurofeedback uitsluit. Het bedrijf wilde niet uitweiden over wat voor principe dit is.

Het enige obstakel dat NeuroSky voorziet is de aarzeling van de consument om deze nieuwe hardware te gebruiken. Dit is volgens het bedrijf een logische respons op onbekende technologie.

Enkele wetenschappers zien niet zozeer een probleem in de negatieve effecten van neurofeedback, maar meer op het gebied van privacy. Marketing- en overheidsinstanties zouden veel gedetailleerder de reactie op een bepaalde visuele stimulans kunnen registreren, zonder de bewuste toestemming van de gebruiker.

NeuroSky BCI-headset
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (59)

Dus je moet jezelf forceren om langzamer te denken omdat de hardware je anders niet bijhoudt. Als je dat vaak/lang doet wordt je daar dan niet 'sloom' van?
Is de hardware dan wel rijp voor de markt? Het lijkt mij dat de hardware eerst verbeterd zou moeten worden, zodat deze zich aanpast aan de gebruiker en niet andersom.
Je wil toch niet zeggen dat de andere hardware zich wel al heeft aangepast aan de gebruiker?

Alle hardware is mijn inziens langzamer dan de gebruiker. Ook de supermegacomputers, alleen maken die berekeningen die ik niet "wil"/kan doen. In theorie is een mens wel sneller.
Nee, in sommige situaties is de mens sneller

Een beetje systeem kan van een (geschikte) dataset meer dan 100 keer per seconden meer dan 1 miljoen kleuren berekenen... (wat in feite gebeurd als je een spel speelt)

Een mens is voor dat soort berekeningen niet geoptimaliseerd dus zal een mens dat nooit kunnen, en zo zijn er ook dingen die mensen wel kunnen en computers (gelukkig?) niet...
Een beetje systeem kan van een (geschikte) dataset meer dan 100 keer per seconden meer dan 1 miljoen kleuren berekenen... (wat in feite gebeurd als je een spel speelt)

Een mens is voor dat soort berekeningen niet geoptimaliseerd
Mwa, een mens krijgt een continue stroom aan data via z'n ogen binnen, die in full-color wordt verwerkt (zonder GPU), en dat in een gezichtsperiferie van bijna 180 graden. Die miljoen kleurtjes neem ik dan op de koop toe.

Daarnaast doen we ook nog aan collision detection, omgevings- en bewegingsvoorspelling in 3D, spraakherkenning, patroonherkenning, etc. etc. En dat allemaal simultaan (!= parallel)

Hebben we niet eens een quad core voor nodig... :-)

Even on topic:
Laat de techniek maar eerst wat sneller worden, voordat we als gamers hiermee aan de slag gaan.

Over het ethische vraagstuk heb ik het dan nog niet gehad. Mocht de techniek zover komen dat hersengolven uitgelezen kunnen worden als een boek (i.p.v. de rudimentaire zaken die nu uitgelezen kunnen worden), dan hebben we nog heel wat voor de boeg als het gaat om privacy. De doemscenario's van William Gibson zijn misschien dichterbij dan we denken.
Wetenschappers verdeeld over brein-computer-interface

Nu al een split-brain? :+

Het gevaar dat de couch potato generatie in omvang groeit met zo'n uitvinding wordt steeds groter. Als kinderen niet meer gaan rollen in de zandbak, klauteren in bomen, en tikkertje spelen maar alleen met hun hersengolven en miscchien nog wat handwerk de hele dag achter de gameconsole of PC spelletjes zitten te spelen, dan maak ik me ernstig zorgen over onze toekomst als mensheid.
Geef mij nou eens een goede reden waarom de couch potato generatie in omvang zou groeien door een product als dit? IMHO die generatie groeit door keus aan opvoeding, en preferatie. Ik zie niet in waarom deze 'tool' verandering in aantallen zou brengen.
niet zozeer alleen deze ontwikkeling, maar de grote rol van computers en TV in het algemeen. Als ik zeg dat ik boeken lees omdat ik dat leuk vind (minstens 1 a 2 boeken per week) kijken veel mensen me gek aan en vragen: "wat is er nou leuk aan boeken lezen? Ga toch film kijken man." Een groot deel van de nu net volwassen generatie denkt er al zo over. Zo ongeveer het enige wat ze doen is computerspellen spelen, films kijken en werken. Mensen zijn oppervlakkig en veel te naïef (geworden) (zeker over geopolitieke ontwikkelingen). Als iets langer dan een dag niet in de media is, is iedereen het weer vergeten. Lessen uit het verleden moeten helaas opnieuw geleerd worden omdat niemand deze meer kent.

Als ze deze mentaliteit doorgeven aan hun kinderen straks, zitten die al vanaf hun kleutertijd op hun reet deze dingen te doen en is het risico op overgewicht en andere welvaartsziekten erg groot. Die trend die je nu ook al bij jonge kinderen: veel op de pc en achter de tv en weinig buiten spelen. Dit leidt dan onvermijdelijk tot een generatie die alleen door nog steeds verbeterde gezondheidszorg in stand gehouden kan worden en weinig weerstand heeft van zichzelf.

[geopolitics mode on]
LET OP: geïnterpreteerde observaties, géén waardeoordelen!

Het Romeinse rijk is ook ten onder gegaan aan haar eigen decadentie. Het steeds verder vervagende bewustzijn van enige normen en waarden (ik doe waar ik zin in heb en ieder ander kan stikken en mag er zeker niets van zeggen; directe bevrediging van impulsen; grote zedenloosheid etc.) van de westerse samenleving gaat ook die kant op. Het gevaar komt van binnenuit. Het verre oosten wordt de nieuwe wereldmacht. Het nabije oosten zal hen daarbij helpen door destabilisatie en verdeelheid in het westen, maar zelf geen supermacht kunnen worden vanwege te veel interne tegenstellingen.
[/geopolitics mode off]

hhmm, eigenlijk wel erg off topic geworden :S

[Reactie gewijzigd door wizzkizz op 6 september 2007 14:00]

Het Romeinse rijk is ook ten onder gegaan aan haar eigen decadentie. Het steeds verder vervagende bewustzijn van enige normen en waarden
Helemaal met je eens, maar door het woordje "ook" lijkt het verdacht veel op een waardeoordeel ;)
Ik kan me eigenlijk niet echt goed voorstellen hoe zo'n spelbesturing met hersengolven in een spel qua gameplay werkt. Gaat dan dat het viziertje volgt waar ik naar kijk? Of moet ik heel bewust denken 'links-links-links' om me om te draaien ofzo?
Of gewoon 'win' en dan naar het volgende level?
Dat ligt nogal aan het spel, hé :) Ik denk dat je meer out-of-the-box moet denken. Net zoiets als de WII. De spellen daarvoor zijn geheel anders dan de gevestigde genres. Hier zal hetzelfde gebeuren. Wat er cool is om te doen hiermee? Ik heb geen idee, maar een FPS is het vast niet. Een raving rabbits waarbij ik aan bepaalde soorten eten moeten denken, lijkt me bijvoorbeeld wel gaaf :)
Fair enough, maar toen ik van de wii controller hoorde had ik wel meteen een idee van wat dat zou kunnen. Hiermee heb ik dat niet. Het artkeltje zegt dat gamers bij bepaalde hardware hun hersengolven gingen vertragen.

Nou ben ik geen meditatie-monnik maar ik heb dus echt géén flauw idee wat ik zou moeten doen als iemand tegen me zou zeggen 'Hey gast, vertraag jij je hersengolven eens even, zo gaat het nooit lukken!'
Ik denk dat een dergelijke controller nogal handig kan zijn bij RTS spellen: het scheelt een boel muisklikken/slepen. (dus RSI zal ook afnemen?)

Verder kan ik mij er ook nog niet iets concreets bij voorstellen, maar daar zullen we wel antwoord op krijgen in de eerste reviews ;)
Nouja, als het uiteindelijk goed werkt dan zal het niet zo moeilijk zijn om een headshot te maken in UT2008 of CS:S2.
Je ziet het hoofd en denkt: schieten! dood?
er wordt op je geschoten, headshot
en toen bleek je een bci te hebben met force-feedback

ouch


:+
ik zit me eigenlijk af te vragen of het niet misschien ook nog gevaarlijk zou kunnen zijn, er worden toch ook signalen naar je hersenen toe gestuurt. Als het apparaat dan misschien niet goed zou werken door een hardware fout of misschien een fout in de drivers, dat er misschien te sterke en verkeerde/schadelijke dingen gebeuren bij je hersenen.

Dat concentratie probleem maakt mij overigens niet zo uit. Dat had ik toch al nooit buiten de games om 8)7
Er worden geen signalen de hersenen ingestuurd. Dit is gebaseerd op EEG technieken, dus ze lezen enkel hersengolven uit, ze schrijven niks.
Ze schrijven niks.. hoop je :D

Dus als je heel erg op een ding concentreert kom je misschien wel in een soort hypnose stand en kunnen ze je alles laten kopen waar je denk behoefte aan te hebben... 8)7

[edit typo]

[Reactie gewijzigd door ajmwegman op 6 september 2007 13:37]

De eerste stap is iig gezet, het is nu alleen een kwestie van tijd tot deze hardware verbeterd word en ook gewoon snellere acties kan onder nemen, en Virtual 3D naar een nieuw level kan worden gezet.

Of iedereen blij word van het idee om als zombie in een stoel te zitten met zo'n ding op je kop is natuurlijk een tweede...
Maar veel sci-fi films hebben zo'n interface al laten zien.

Het enigste waar je je enigsinds oncomfortabel bij zou moeten voelen, is als dit sort interface een feedback kan geven via je hersen golven, of deze aanpassen / beinvloeden.
Natuurlijk zijn de mogelijkheden eindeloos dan, maar de risicos net zo hoog.

[Reactie gewijzigd door bbr op 6 september 2007 11:47]

Of iedereen blij word van het idee om als zombie in een stoel te zitten met zo'n ding op je kop is natuurlijk een tweede...
Maar zitten hoeft niet; op het moment dat je je hersens vrolijk in fantasieland kan laten vertoeven zou het mooi zijn dat je je lichaam even tijdelijk aan kan sturen - door 't bijvoorbeeld naar de fitness te laten gaan en 2 uur oefeningen af te laten werken terwijl jij vrolijk Halo 9 of zo zit te spelen :).
Vooralsnog denk ik dat de medische sector beter af is met het ontwikkelen van deze technologie voor de minder valide mensen in onze samenleving en het game/entertainment gebied links laten liggen.

Het is niet geheel ondenkbaar dat er simpele emoties afgelezen kunnen worden door deze techniek, en trojans/datafarming hiervan gebruik kan maken middels spyware, hoe mensen reageren op bepaalde beelden/advertenties etc. Ook kunnen we denken aan overheden die burgers voorstellingen geven en hun onderbewuste reactie hierop peilen zodoende draagvlakken te meten over bepaalde onderwerpen. Deze lijst met mogelijkheden kan erg lang worden.

Een Wii met Wimote is nog ok, deze meet gewoon je bewegingen, maar verder dan deze controllers, eye-toys en dance pads moet het voorlopig niet gaan.
Ik kan me voorstellen dat de ontwikkeling van medische toepassingen hierdoor juist gestimuleerd wordt: er is opeens een commercieel aantrekkelijke toepassing, waardoor er veel meer budget vrij komt voor verder onderzoek etc. Verder zal massaproductie bijdragen aan het goedkoper worden van medische toepassingen, wat ook alleen maar gunstig is voor de patienten.

Maar zoals de meeste nieuw technieken wordt het natuurlijk pas echt groot (en eng), zodra de pr0n-industrie hier iets mee gaat doen }>
Opzich wel een mooie vooruitgang echter zit mij het volgende dwars:

Handelingen doe ik bewust verrichten. Gedachten komen onbewust bij mij op.

Loopt men bij verdere ontwikkeling van dit soort hardware niet op de grens van de privacy van de individule persoon?
ook leuk: ben je net aan het spelen ofzo krijg je een google add, zit er adware in je headset die je gedachten uitleest en zo een personalized google ad op je scherm tovert :P

wat is de toekomst toch mooi :D
Prima, toch? Dan heb je tenminste nog iets aan de ad's.

Ad's voor zaken waar ik absoluut geen behoefte aan heb vind ik enorm irritant, maar als het een goede aanbieding is van iets wat ik nodig heb dan ben ik blij dat ik daarop wordt gewezen.

Het stelt een bedrijf als Google ook in staat te meten wanneer jij de reclames irritant vind en kan dan besluiten maar niet de reclame te tonen om en em een andere keer te tonen.

Door de reclames in het algemeen minder irritant te maken (en daar direct feedback op te krijgen) denk ik juist dat het een goede ontwikkeling is.

Enig puntje wat ik wel zie is dat je als man zijnde minstens 1x iedere 7 min een pornobanner krijgt, maar daar is wel overheen te komen. :+
Is het ook leuk dat een webshop je emoties kan aftappen waardoor ze er achter komen wat het maximale bedrag is dat je bereid bent ergens voor te betalen? Verkopen onder hun winstmarge doen ze niet, dus dit kan alleen maar betekenen dat je meer gaat betalen dan voorheen.
Dat is een doemscenario dat nooit zal gaan plaatsvinden. Alsof een internetpagina permissie krijgt van de PC om je emoties af te tappen. Ik vraag me af of dat überhaupt kán.

Daarnaast, ga jij met zo'n ding op je hoofd zitten als je op Bol.com rondsurft? Nee toch :9
"Sorry, deze website is alleen toegankelijk voor gebruikers van Interactive Internet Explorer 3.6, met BCI 2.0 geinstalleerd".
Waarna Mozilla met een BCI emulator komt...
Zet je de headset toch gewoon op je huisdier :D
Ach, een schepje adware doet wonderen dacht ik zo...
@TRRoads:
Ad's voor zaken waar ik absoluut geen behoefte aan heb vind ik enorm irritant, maar als het een goede aanbieding is van iets wat ik nodig heb dan ben ik blij dat ik daarop wordt gewezen.
Alsof een stuk software/hardware dat kan beoordelen.
Neen. Zolang dat niet kan (wat mij betreft nimmer), blijft elke methode om reclame op zulke en vergelijkbare manieren op je scherm te kunnen toveren, uiterst ongewenst. Nog afgezien van die irritatiefactor van de reclame zelf.
Zelfs al kon een software/hardware wél goed bepalen of je 'behoefte hebt aan een nieuwe produkt', dan nog moet je 't totaal niet willen dat 't de hardware/software is die bepaald wanneer jij die zut voor je neus krijgt.

Omdat helaas zo'n 3% van alle met spam en ads bestookte personen wel eens reageert op spam en adware, blijft spam en adware helaas voortleven.
Enige manier om die rotzooi uit te bannen, is nooit op zulke rotzooi in te gaan (dus ook niet als jij wél blij bent als je op iets interessants wordt gewezen). Doe je 't wel, dan ondersteun het bedrijf met zijn methodes om intrusief zijn reclame rond te strooien. En dat kan nooit de bedoeling zijn.

Ik denk dat je te makkelijk beïnvloedbaar bent als je zulke reclamemethodes wilt accepteren. En da's gevaarlijk voor de maatschappij.
Over 20 jaar zit de ad in je hersenen zelf, op een chip, hoef je helemaal niet meer zelf na te denken over wat je koopt :? wat is de toekomst toch mooi }>
Het enige obstakel dat NeuroSky voorziet is de aarzeling van de consument om deze nieuwe hardware te gebruiken.
Goh wat raar, als dit verder gaat dan kan men dus zo heel je hersens 'afscannen' naar alle mogelijke informatie.
En dan wordt dit systeem gehackt en kan de hacker zo je pincode uitlezen.
Jarenlang sceptisch over geweest, maar die aluminium hoedjes, waar zijn die te verkrijgen?

[Reactie gewijzigd door 2bme op 6 september 2007 11:37]

Er zit een HEEL groot verschil tussen simpele signalen opvangen en gericht informatie uitlezen.
Dat laatste kan je schudden de komende 100 jaar.
wel een uitkomst voor mensen die denken dat ze heel goed een spel kunnen spelen....

nu kunnen ze het ook namelijk...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True