Eerste week Vista blijft achter bij eerste week Windows XP

Windows Vista heeft het in zijn introductieweek aanmerkelijk slechter gedaan dan Windows XP in de eerste paar dagen na diens lancering. Volgens onderzoeker NPD ging Vista ongeveer zestig procent minder keer over de toonbank dan Windows XP.

Op 30 januari was het voor de gewone consument voor het eerst mogelijk om een exemplaar van Windows Vista aan te schaffen in de winkel; ruim twee maanden eerder was het nieuwe besturingssysteem al aan zakelijke klanten ter beschikking gesteld. Volgens de NPD-researchers, die zich baseren op verkoopcijfers van onder meer Amazon, Best Buy, Circuit City, OfficeDepot en Target, was de introductieweek van Windows XP een stuk beter dan die van diens opvolger. Van Vista zijn namelijk bijna 59 procent minder exemplaren verkocht dan van het besturingssysteem dat in 2001 op de markt kwam. Positief voor Microsoft was echter dat de omzet minder ver achterbleef dan de verkoopcijfers: deze bleef slechts 32 procent achter op die van Windows XP. Dit verschil werd onder meer veroorzaakt door de aanwezigheid van Windows Vista Ultimate Edition, dat goed was voor dertig procent van alle verkopen. Deze Vista-versie zorgde er ook voor dat de gemiddelde prijs voor een Windows-retaileditie met 65 procent is gestegen naar 207 dollar.

Windows Vista-dozen

Door Harm Hilvers

Freelance nieuwsposter

15-02-2007 • 21:34

144 Linkedin

Bron: C|Net

Reacties (144)

144
140
78
27
4
28
Wijzig sortering
Er zijn ook niet zo heel veel redenen om te upgraden. Bij XP was het de eerste consumentenversie die op NT was gebaseerd en kreeg je een hoop extra stabiliteit.

Als ik de specs van Vista zo bekijk dan lijkt het meer op XP SP3 dan op een 'revolutionair' nieuw OS (zoals MS zelf beweerd). Voeg daarbij de irritatie van UAC en dan blijft er voor de gewone gebruiker alleen de nieuwe spiffy uitziende UI over als reden om over te stappen.
Als ik de specs van Vista zo bekijk dan lijkt het meer op XP SP3 dan op een 'revolutionair' nieuw OS (zoals MS zelf beweerd).
In 2008 zal ik graag die vergelijking maken. ;)

Er is op dit moment gewoon geen enkele reden om over te stappen. Extra beveiliging? Als je XP draait met Windows Defender, een goede virusscanner en/of met gebruikersrechten dan ben je al een eind. Voor spellen hoef je het ook niet te doen, want er is nog geen enkel spel wat alleen voor DirectX10 is uitgekomen. Ook is de driver ondersteuning nog verre van optimaal.

Microsoft heeft niet voor niets Windows XP Professional x64 Edition uitgebracht. Op dit moment komt de driver ondersteuning daarvoor juist goed op gang. Bij de launch was dat (net als bij Vista nu, en XP 32-bit in 2001) wel anders.

Mijn algemeen motto is wachten op de eerste service pack. Echter, Microsoft brengt die wel heel snel uit. Misschien toch maar even wachten...
We krijgen wel beveilgde HD support in Vista? Eindelijk kan ik mijn legaal gekochten HD content veilig bekijken op mijn HD monitor zonder dat een of andere hacker daar tussen kan komen! Woei :Y)
en kreeg je een hoop extra stabiliteit.
Een hoop ellende, zeg maar. Geen enkele van je 'oudere' programma's werkten!
Ik heb gemerkt in de winkel waar ik werk dat veel mensen vista kopen om het nieuwste in huis te hebben, maar dat er ook erg veel na aankoop teleurgesteld van zijn door een tegenvallende als niet slechte gebruikservaring.

Vista is nog niet rijp voor de consument, meen ik - en misschien zal het wel voorgoed zo blijven(?, oké ik geef toe dat dit laatste een een beetje een te hoog gegrepen opmerking is :) ):
- Waar blijft goede driver ondersteuning?
- Mensen zitten niet te wachten om de paar minuten permissies te moeten geven aan programma's; zeker niet de minder ervaren consument!
- Het zou me niet verbazen dat als consumenten de veranderingen in de mappenstructuur e.d. zien zullen denken "whatever, geef mij maar gewoon XP".
Windows gebruikers zijn gewend aan Windows; dit is een stap verder dan windows.
- Láng niet alle computers zijn momenteel vlot genoeg om Vista te draaien; zonder Aero - eerlijk is eerlijk - is een behoorlijk deel van de interessante features weg..
- Vista is naar mijn mening meer een gadget geworden dan een echt besturingssysteem waarmee je jezelf elke dag ziet werken. XP had nog een degelijke, geordende (om het zo maar te zeggen) interface, maar Vista zie ik als een soort van candyshop met allemaal leuke toeters en bellen waar thuiswerkers bijv. totaal niet op staan te wachten

Veel consumenten zullen in de winkel ook voorlopig zijn afgeraden Vista te kopen door de mensen die er wat meer van weten, vandaar denk ik dat de inhaalsprong over enkele maanden pas zal komen; dan zullen er patches, updates en nieuwe drivers ter beschikking zijn (?)
Anoniem: 185882
@VR4615 februari 2007 22:19
"thuiswerkers" :?

ook die kopen de Vista business versie, dat scheelt de helft in het geld..


Ik persoonlijk vind dat MS de plank gedeeltelijk mis slaat, Aero is leuk - maar het bied zo weinig, .. paar draaiende schermpjes en oplichtende venster-knoppen

en dat voor 90MB RAM.

Vista bied het bedrijfsleven veels te weinig. Vanuit een technisch standpunt bekeken, zijn er in Vista veel dingen opgelost en verbeterd (veelal zaken die niet goed geimplementeerd waren in XP, denk aan audio-drivers gehooked in de kernel op een te laag niveau ed. GDI.. ook zoiets ;( , XP bracht veel nieuws maar niet alles werkt(en) even goed samen) Dankzij workarounds en patches is er nu wel goed mee te werken. Of er een reden overblijft voor bedrijven om snel over te stappen? Ik betwijfel het!
Met thuiswerken bedoel ik dit

Voor de rest ben ik het helemaal met je eens.
XP bracht veel nieuws maar niet alles werkt(en) even goed samen)
Maar wat dacht je dan van Vista?? Ik denk dat daar ook een hoop plijsters voor nodig gaan zijn om het een beetje op gang te krijgen (dus lekker te laten werken met alle programma's) en dat wordt met name veroorzaakt doordat Vista véél minder oude toepassingen ondersteund terwijl XP dat wel deed toen het uitkwam, voor zover ik mij herinner..
3d desktop in XOrg ziet er inderdaad een stuk beter uit.
Bedrijfsleven moet het niet van vista hebben wel van office2007 ism sharepoint2007 en vervolgens exchange2007 met zijn eerste echte stapjes in het VOIP tijdperk.

En als ze dan toch moeten upgraden en er toch al voor betaald hebben via hun contract waarom dan niet meteen vista installeren.
Upgrade? Dat is een migratie.

Er zitten nogal wat haken ogen aan mbt de systeemeisen. Exchange 2007; niet upgraden van 2003, maar een migratie naar 2007 op 64 bit hardware.

Vista; denk niet dat alle pctjes binnen het gemiddelde bedrijf Vista kunnen draaien. En ook al doen ze dat, Office 2007 mag dan wel getest zijn op Vista, maar hoe zit dat met andere 3th party software? Drivers? Etc.

Ik moet nog zien of iedereen zo snel naar gaat upgraden. Dan heb je nog de leercurve voor beheer en medewerkers. Alles naar een nieuwe versie betekend ook een stukje scholing. Wordt een dure hobby ;)
@sebati

duh !! upgraden. Software assurance , upgraden new install noem het zoals je wilt maar een hele hoop bedrijven hebben deze "upgrades" al betaald of je dan fysiek upgrade of een fresh install doet maakt weinig uit.

Trouwens pc's zijn echt afgeschrevn op 3 a 4 jaar. 5 jaar geleden installeerden we Windows 2000, 3 jaar geleden XP en september 2007 zal het vista zijn.
Drivers alles is HP, geen punt aangezien alles recent is.
Omscholing is al volop bezig en seminaries mbt Exchange2007 zijn druk bezocht.
3th party valt wel mee aangezien bijna alles webbased is.
Tja de meerwaarde is ook nog niet echt denderend, DX10, security wel aardig, maar ja die prijs, laat staan support mbt drivers van derden...
klinkt mij vrij logisch in de oren :D
prijs: €129 voor de goedkoopste upgrade van xp home naar vista home basic en als je je pc of laptop hebt gekocht na 1 december kost het je maar €19.90 aan verzendkosten.
support en/of drivers van derden, daar kan je MS niet op afrekenen.

lees enkel nog maar eens de flyer en dan zie je zo al 3 functies die je niet in je gewone xp had.
Ja en, dan heb je dus eigenlijk ook niks....
Prijsverschil tussen xp, zelfs als je inflatie etc bijrekent is gewoon te hoog.
Als je dan ook nog nagaat, dat ze de opvolger in 2009 willen presenteren, dan vind ik het duur per jaar.

Niet iedereen verdient zoveel, dat het te verwaarlozen is.
jammer dat je dan zit in een vrije markt economie. Niet zagen als je niet kan kopen. Niet stoefen dat je't gekocht hebt en gelukkig zijn met het geen je hebt.

Microsoft is een bedrijf. Ik wil hier geen discussie voeren over wat soort bedrijf. Maar in eerste instantie een marketingbedrijf. En eigenlijk maakt dat nog niet veel uit. Een bedrijf MOET winst maken of het is een VZW (vereniging met oog op geen winst, maar mag wel).

Een bedrijf dat geen winst maakt, gaat dood. Zou de wereld er beter vanaf zijn? Dit zijn serieuze economische vragen.

Als je niet genoeg verdient, kijk er dan naar, probeer het uit, maar bash niet dat de prijs te hoog is. 20 euro zoals gequote door Dasiro is gewoon nix.

En anders wacht je gewoon op Vienna. Je bent niet verplicht te upgraden. Je kan evengoed zonder. En als je't niet aanstaat, gebruik dan de Linux'sn. Leuk zo'n standaard linux met zeventwintig verschillende dialecten. Dat zal toch es de ondergang ervan worden. En dat zijn niet alleen mijn woorden.

Nochtans hoop ik dat Linux en MacOS het beter haalt van de rest. Eerst zien en dan geloven.

Vrije meningsuiting mag natuurlijk altijd en je bent vrij en goed om deze mening te plaatsen, maar ik heb dit al zo vaak gehoord....
Er zit verschil tussen hoeveel percent winst een bedrijf maakt.

Bouwwereld maakt vaak maar rond de 5 a 10 percent winst, ook al zou je dat niet geloven met al die fraude berichten.
MS maakt een veelvoud daarvan.
ppaddo, daar ben ik het niet helemaal mee eens.

Ik krijg voldoende 'oudere'mensen in de winkel die perse een pc met xp willen. En dan bedoel ik dus pensioengerechtigde oudere. En ook niet alleen de techniek enthousiastelingen maar ook Oma die af en toe een briefje wil tikken.

Die begint namelijk het gesprek met, ik wil een leptop maar ik wil geen fiësta!
Ofdat de winst van die ondernemer 0.15 of 150% is doet eigenlijk niet ter zake.
Iedere ondernemer, ook de groenteboer op de hoek, rekent een prijs die de balans is tussen meer winst per verkocht artikel en net geen klanten verliezen.
M.a.w. als de groenteboer merkt dat ie een tros tomaten ook voor E5000,00 kan verkopen dan is dat de prijs die je morgen betaalt.

En wees eens eerlijk; wie zou dat niet doen?
Welke werknemer probeert geen hoger salaris te bedingen bij z'n werkgever. Ik ken maar weinig, geen om precies te zijn, mensen die naar hun baas gestapt zijn om te eisen dat het salaris omlaag moet omdat ie met E4000 ook prima rond kan komen.

Kortom: Is MS hebberig of grijpen ze de alle Tweakertjes ook zouden grijpen....?
sorry hoor bouwwereld 5 a 10 procent .

Aannemer was laatst zijn "mapje" hier eens vergeten ..
105% zul je bedoelen. Als er ergens poen te verdienen is , is het wel in de bouw.Niks schandalen geloven, gewoon simpel mijn eigen ogen.
Helemaal mee eens! De gemiddelde nieuwbouwwoning in de randstad die voor zeg, 3 ton verkocht wordt kost echt minder dan de helft om te bouwen!

Maar goed, da's wel erg off-topic!

Ik vind dat hele "ik wacht wel op het service pack 1 of 2" echt iets voor tweakerts! De niet deskundige consument koopt gewoon een nieuwe pc en daar staat tegenwoordig Vista op. Kunnen ze op de zaak mooi pochen dat Vista echt zoveel mooier is dan Windows XP ;)

@Hennie-M LOL!!!
Op alle matrialen zeker, en de lonen hoeven natuurlijk niet uitbetaald te worden.

Als jij denkt dat er in de bouw vele bedrijven zijn die 105% winstmarge hanteren, dan ben je er wel behoorlijk naast.

10%-12% is realistisch voor de meeste gezonde bedrijven, bij MS was dat ong 25% winstmarge als ik me niet vergis. Bij Nintendo ook rond de 25% :P
De bouwer zelf zet idd voor 150000 een huis neer. En daar maakt hij nog winst op.

De overige 150000 gaat naar de opdrachtgever en de belasting. Vaak is de bouwer zelf ook de opdrachtgever samen met de vastgoedondderneming en maakt ie nog meer winst.

Maar idd, kijk naar dakkapellen. Die zetten ze in 1 dag neer en kosten geen drol om te maken.

Het duurste is het kozijn en die is kostprijs hooguit 1000 euro. 2 man 1 dag is ook hooguit 1000 euro (en daar zit ook al winst in voor de aannnemer)

Overig materiaal hooguit 3000 euro afhankelijk van de kwaliteit. En op materiaal zit ook marge.

Vervolgens vragen de minder dure aannemers rond de 6000 euro voor een kapel (rond de 4 meter) en de dure over de 10.000 voor een dergelijk kapel.

Dus ja, er wordt behoorlijk wat winst gemaakt. Moet ook wel, want met het prutswerk dat ze afleveren moeten ze nog 10 keer terugkomen.
Als je 2000 pakketten van €50 verkoopt heb je meer als dat je 10 pakketten van €1000 verkoopt. tuurlijk is MS een commercieel bedrijf, maar als je ziet wat je krijgt is de prijs veel te hoog. Voor de prijzen die gevraagd worden, verwacht Ik geen publieke beta en dat is het wel. een hoop stront met een laagje glazuur is nog steeds niet te vreten.
@abot13

overdrijven is ook een kunst...
Als het dan zo een hoop stront is dan ben ik best tevreden met mijn hoop stront en niemand verplicht je deze hoop stront te kopen.
Die drie functies zijn zooooo mega vet cool wow dat je ze niet ff in je reactie kan tiepen?

Ik heb het geinstalleerd en ingericht want bij Orange moeten ze ook weten hoe de website eruit ziet op Vista icm IE7 maar zag alleen vet coole mega tabbed windows in 3D view.

Verder vind ik het ueber lelijk, dat is natuurlijk zeer persoonlijk, probleem dat ik zie is dat ik normaliter niet iets snel super lelijk vind en dus denk ik dat de kans dat iemand het ook lelijk vind een stuk groter is.

Maar het voelt als XP, niets schokkends eigenlijk tegengekomen. Erg benieuwd naar die 3 (drie!!) nieuwe functies uit de flyer...
uhh waar kan je dan voor €20 vista kopen als je dus net een pc heb gekocht?
Anoniem: 182514
15 februari 2007 21:39
Ik heb vista ook al een tijdje gedraaid maar zag de meerwaarde er ook niet echt van in! xp werkt op dit moment nog prima in mijn ogen, ben wel in voor vernieuwing maar vond vooral de instellingen in vista erg onoverzichtelijk, overal hebben ze weer een apart knopje voor gemaakt wat normaal in het control panel zat!
het ergste vind ik de display settings.

ik xp meerdere tab-bladen.
in vista is ieder tab-blad een aparte icoon in het configuratie scherm, en het slechte ervan is dat als je zo'n item opend dat je een window met 1 tabblad opend. (het zou een kleine moeite geweest zijn om die andere tab-bladen er naast te plakken)
Tsja, een van de eigenschappen van een nieuw OS.. XP leek in het begin ook moeilijker vanwege zijn lokale profielen enzo. Dat ge-emmer had je in Win98 nou, boeie.. Je moet er mee leren omgaan zoals met alle nieuwe dingen in het leven..
Geen wonder met al dat negatieve commentaar van heel veel mensen. De consument wordt bang gemaakt.

Als ITer vond ik 't aan mijn stand verplicht om vrij snel over te stappen en 't draait opvallend goed op mijn 4 jaar oude systeem met een 3 jaar oude grafische kaart, ondanks dat sommige drivers nog in 't beta stadium zijn.Als je dus tot 3 jaar geleden een stevige bak hebt gekocht kun ze vaak zonder al te veel problemen overstappen. Je moet natuurlijk niet bang uitgevallen zijn, soms is 't even zoeken en puzzelen voor een drivertje of iets dergelijks, maar dat was in 't begin met XP precies 't zelfde.

Bert.
Hoi Bert,

Mijn tegens heeft meer te maken met praktische overwegingen dan welke andere overweging dan ook...

Tegens:
1 Vista is te duur
2 Vista's echte meerwaarde van DX10 wordt "nu" niet gebruikt,de graka's zijn ook te duur
3 Vista is zwaar (minimaal 1 GB aangeraden !?!)
4 XP werkt uitstekend
5 Aero interface wel mooi maar is aanslag op systeemresources
6 Vista is te eigenzinnig

Je praat ook over even zoeken en puzzelen om iets werkend te krijgen. Veel mensen (o.a. ik zei de gek) hebben daar geen zin in en tijd voor, ikzelf ben ook pas na 1,5 jaar na introduktie overgestapt op XP-pro. Ik wordt niet betaald door MS om bugs te identificeren in hun OS en moet nog eens honderden euro's betalen voor die privilege, nee bedankt...

De consument wordt niet bang gemaakt, het is eerder dat ze geleerd hebben van het verleden. Wie herinnert zich Windows Milennium Editie nog ;)
1 Vista is te duur
Mee eens, een Home versie van Windows zou retail maximaal 150 euro moeten kosten, die prijs vind ik nog wel reëel. Mac OS X heeft maar 1 versie met alles erin, en kost nog minder dan dat (nu moet je de hardware ervoor van hetzelfde bedrijf kopen, maar dan nog is het verschil met de Windows Ultimate wel erg groot).
2 Vista's echte meerwaarde van DX10 wordt "nu" niet gebruikt,de graka's zijn ook te duur
Kan je Vista niet aanrekenen, wel een reden dat sommige mensen liever even wachten
3 Vista is zwaar (minimaal 1 GB aangeraden !?!)
Ik heb hier het idee dat veel van dat geheugen wordt gebruikt als prefetch cache waarmee programma's alvast worden klaargezet in RAM om zo later zeer snel gestart te worden. 1 GB werkt hier niet trager in Vista in ieder geval... Alleen niet getest met 512 MB, ik zal eens kijken of dat daarmee nog steeds normaal werkt.
4 XP werkt uitstekend
Zeker :)
5 Aero interface wel mooi maar is aanslag op systeemresources
Theoretisch zou dat juist sneller moeten gaan nu... de Aero interface wordt gerenderd door middel van hardware acceleratie van de grafische kaart, en is niet aan te zetten als deze acceleratie niet aanwezig is (kaarten ouder dan DirectX 9). Nu heeft de GPU ook wat te doen als je geen games speelt... in theorie zou het opbouwen van het beeld nu dus juist sneller moeten gaan omdat de grafische kaart ervoor ontworpen is.

Het zou interessant zijn om het te testen op een PC met een niet al te snelle CPU, zodat de CPU overhead het beste meetbaar is... ik heb helaas een dual core AMD X2 4600+ dus ik merk er niks van :P
6 Vista is te eigenzinnig
Weet niet wat je daar precies mee bedoelt, ik kon tot nu toe alle settings prima aanpassen.
Wie herinnert zich Windows Milennium Editie nog
Dat was inderdaad een behoorlijk grote vergissing van Microsoft (hadden ze dat zelf niet toegegeven trouwens? :P)... ik heb hier nog een OEM CD van liggen, is ritueel verbranden een goede actie? ;)
Even een paar reacties:

1 Vista is te duur
Ome Bill heeft geen bezwaar als je als thuisgebruiker de OEM versie gebruikt. Heb dus 170 Euro uitgegeven en draai nu (de Engelse)Vista Ultimate met alles d'r op en d'r an. Voor de gein nog 't gratis NL pack gedownload, zodat Vista nu tweetalig is.

2 Vista's echte meerwaarde van DX10 wordt "nu" niet gebruikt,de graka's zijn ook te duur
Mijn 3 jaar oude 9800 XT wordt gewaardeerd door Vista met een 5.9 en een 4.7 voor z'n grafische prestaties, waarbij 5.9 de maximum score haalbaar is.

3 Vista is zwaar (minimaal 1 GB aangeraden !?!)
Eindelijk een O.S. wat de hardware van je machine eens echt gebruikt. 't Propt de hele Gig (of meer mits aanwezig) vol en "zet dingen alvast klaar voor gebruik". Daar haal je dan de snelheidswinst uit.

4 XP werkt uitstekend
Is helemaal waar. Heb een aantal jaar fijn met XP gewerkt.

5 Aero interface wel mooi maar is aanslag op systeemresources
Zie punt 3, waarbij ik moet zeggen dat Vista sneller draait met- dan zonder Aero. Ok, de 256 MB vindt Vista niet genoeg, dus snoept 't nog 's 256 MB van 't main memory af, maar met 2GB merk je daar niks van.

6 Vista is te eigenzinnig
Ja, da's waar, maar 't is dan ook een nieuw O.S. Maar iedereen die de temp directory (%temp%) regelmatig leeft merkt dat 't ëcht een nieuw O.S. is. Eindelijk wordt er niet gestopt bij 't eerst de beste gelockte bestandje, er volgt nu een vraag of je die wilt skippen!!!!!!!!!!!!
Ome Bill heeft geen bezwaar als je als thuisgebruiker de OEM versie gebruikt.
Heb je ergens een link waar je deze uitspraak op baseerd?
Als Ome Bill het niet erg vind waarom dan nog een retail uitbringen voor 3x de prijs?

Ik vind het mooi dat Vista goed draait op jouw computer. Maar ik kan maar weinig vinden wat nu echt de moeite is om vista aan te schaffen.
Ik draai 2000, en alles draait wat ik wil en zoals ik dat wil.
voor de 170 E kan ik ook een extra HD kopen.
Dat Vista er leuk uitziet is mooi maar hoe vaak zit je naar Windows te kijken?
99% van de tijd heb ik een programma full schreen open en als ik een ander prog wil hebben klik in onder in de taakbalk (daar is die toch voor :? )
http://www.extremetech.com/article2/0,1697,2088385,00.asp en bijvoorbeeld http://www.computeridee.nl/nieuws.jsp?id=1846934

Melden dat je de OEM versie mag kopen als je geen support wilt/hoeft.
De consument wordt op zijn hoede gesteld, niet bang gemaakt. Tenminste, als de consument alle informatie (op fora, tijdschriften) goed leest.

Jij brengt het nu echter weer te rooskleurig over, als ik het zo mag zeggen :+
Vertel ons ook even welke features je allemaal kan gebruiken? Heb je Aero aan staan? Denk het niet.. En dat is juist een van de toys waar de consument zo naar smacht als het op vista aankomt (en daar blijft het ook bij); een besturingssysteem dat Windows heet maar een interface heeft als die van OSX. En tja, als dat alleen maar op een relatief krachtige PC lekker gaat werken, dan is er al een hele hoop zoets af van het snoepje...

Jij vergelijkt nu ook de eerste weken van Windows XP met die van Vista. Klinkt een beetje raar, maar dat is een slechte vergelijking. Vista heeft een heel ander systeem (om het zo maar even te noemen) gekregen terwijl XP min of meer het zelfde systeem als de vorige versies behield. Vista is dus compleet anders. Oude programma's moeten worden veelal worden aangepast willen ze onder Vista gaan werken. Vandaar verwacht ik dat het nog wel een tijdje zal gaan duren, en zeker langer dan XP, voordat Vista écht handig in gebruik zal zijn. XP had hier geen last van.. Drivers is dan nog een verhaal apart..
Mijn "bakje" is een Asus P4P800 Deluxe moederbord met een 3 GHz Pentium 4 HT Processor (nog zonder noemenswaardige cache), 2 Gig Ram (1 gigje erbij gestoken in November voor Vista), een Asus 9800XT grafische kaart. Alles draait, inclusief Aero. Laagste score haalt de processor met een 4.2. De beleving is dat Vista Ultimate sneller werkt dan XP pro SP2.

Kortom: Met een stevig systeem uit vervlogen tijden kom je een heel eind!
Noem je dat een systeem uit vervlogen tijden :?
Dat systeem is méér dan krachtig genoeg om vista te draaien en behoort ook absoluut niet tot een van de minder goede systemen, mocht je dat denken...
Videokaart vormt totaal geen probleem, en de 2GB ram zie je ook echt niet in een willekeurig systeem van tegen woordig hoor....
Anoniem: 80466
@lacobo16 februari 2007 09:39
Inderdaad vervlogen tijden. Het is toch al weer 3 en misschien zelfs 4 jaar geleden dat dat een topsysteem was.
Anoniem: 133782
@lacobo16 februari 2007 10:04
Tja, het is maar welke definitie je aan een top systeem hangt....

Je hebt een top systeem voor de die hards. Dan is het inderdaad oude zooi.
Maar voor de gemiddelde thuisgebruiker is het "Ik heb een hele snelle supersnelle PC."

Sterker nog. Iedere Tweaker heeft een zielig klein systeempje. Immers de computers bij NSA zijn sneller.

lacobo heeft dus een snel systeem.
Als 't voor een ITer al zoeken en puzzelen is, wat gaat 't voor de gemiddelde consument dan zijn?
Juis makkelijker! IT'ers denken te ingewikkeld!
Ik mag aannemen dat hieraan gedacht is, zodra die coupon ingeleverd wordt, zal dat denk ik als verkoop in de boeken gaan.
Logisch ook als iedereen wordt bang gemaakt dat je een high end pc nodig hebt om vista te draaien (wat is sommige gevallen wel zo is) en natuurlijk is het prijskaartje ook niet milt...
Misschien wel omdat het je systeem vertraagd? Tom's XP vs Vista
Anoniem: 133782
@jjkewl16 februari 2007 10:04
Ik heb graag een OS zonder allerlei bloatware.
Je zult op mijn bakkie dus nooit skins ed tegenkomen.
Toch wil ik best is een hele zware PC investeren als Vista veel voordelen zou bieden.
Zoals ik het momenteel zie:
- Veel eye candy. Voor mij persoonlijk zeer irritant.
- Veiliger? Niet volgens de lekken die weer opduiken.
- Beter interface? Dat is een persoonlijke voorkeur. Een achteruitgang voor mij.
- Kan gigantische hoeveelheden geheugen adresseren. Mooi maar ik zit zelfs nog niet aan de XP limiet.
- Drivers. Tja....

Mijn XP pc is veel zwaarder dan de Win 3.11 PC die ik ooit had.
Natuurlijk zou ik het liefst heel mijn leven op die PII-300Mhz geprutst hebben.
Lekker goedkoop. Toch heb ik besloten om te upgraden omdat het veel loggere XP heel veel voordelen heeft boven 3.11. Bij de XP Vista stap heb ik dat gevoel niet.
Als je nog met 3.11 hebt zitten knutselen op een PII-300 dan hou je inderdaad erg lang vast aan oude standaarden....
mischien was het prijskaartje wel milD
Anoniem: 151492
15 februari 2007 22:00
Volgensmij ligt het ook deels aan het maken van reclame over Vista op TV.

Ik heb pas 1x op TV de Vista reclame gezien (in 2 weken tijd).

Bij XP zag ik hem zeker al 7x per dag.

Verder is de indeling van de Vista's wel erg slim ingedeeld. Wil vergelijkbaars met XP hebben dan dien je al zeker Premium te pakken. Verder zit er op de Zakelijk versie Fax en Scan of IIS Web Server die had je graag op je Premium willen hebben dus wil je ook Zakelijk, maar ja daar zit weer geen Movie Maker bij dus dien je wel Ultimate te pakken. En dat is weer te duur.
Je bent gewoon minder TV gaan kijken misschien? }:O
Het typische aap uit de boom kijken, na de release van xp(met al z`n beveiligingsproblemen) ook gewoon verstandig van de consument!
Anoniem: 120372
@kevin2315 februari 2007 23:07
Klopt.

Windows 95 was eigenlijk pas klaar bij windows 98
Windows 2000 was eigenlijk pas af bij SP4
Windows XP was pas stabiel bij SP2
Windows Vista......
Daarom ben ik ook pas overgestapt op XP toen SP2 er al een tijdje was.
Zal bij Vista niet anders gaan tenzij dat modulair opgebouwde OS er dan al is! Dat heeft de mogelijkheid om in een keer beter doordacht te zijn.
Wat een onzin zeg...

Win95 was prima toen het uit kwam. Veel voordelen van Win98 betreffen zaken die bij de introductie van Win95 niet eens bestonden!

Windows 2000 pas af bij SP4? Noem eens de reden waarom je dat vindt? Ik kan me nieteens SP4 specifiek herrinneren! Alleen SP1 was significant bij installatie vanwege harddisk compatibliteit. De rest waren standaard service packs, die geen grote invloed hadden.

XP pas stabiel bij SP2??? Nooit enig verschil gemerkt. SP2 is belangrijk vanwege de firewall e.d. Niet vanwege andere zaken.

Dit is gewoon standaard FUD.
Anoniem: 120372
@AHBdV16 februari 2007 16:26
Ik dacht het niet. Ooit gewerkt met Win95? Geen enkele andere windows versie toonde de BSOD vaker.

Windows XP was een crime op de wat oudere pc's toen het uitkwam. Geen goede drivers en daardoor zeer onstabiel. Later toen SP1 en SP2 uitkwamen met daarin veel meer drivers werd het allemaal wat beter.
@Despo.

Ja, ik heb heel veel gewerkt met Win95. En met Win3.11 En met DOS.

Win95 was vanwege het ontwerp niet erg stabiel. Maar dat was Win98 ook niet. Op stabiliteits gebied is daar nauwelijks wat veranderd. Beiden crashten veel te vaak.

De belangrijkste reden waarom je denkt dat Win98 stabieler is, is gewoon omdat je in de Win98 tijd hoofdzakelijk Win32 software draaide, en in Win95 nog veel Win16 software. Verder natuurlijk ook snellere hardware, waardoor minder deadlocks e.d. Maar het OS als zodanig is niet wezenlijk veranderd. Slechts alles er om heen.

Windows XP is nooit onstabiel geweest. Als jij problemen met slechte drivers had, dan is dat een driver kwestie, niet een OS kwestie.
Ik dacht het niet. Ooit gewerkt met Win95? Geen enkele andere windows versie toonde de BSOD vaker.
Haha. Nooit met Windows 3.0 gewerkt zeker?
Win98 was pas stabiel op wat nieuwere hardware dan dat win95 opdraaide
win2000 was pas stabiel op nieuwere hardware dan voorhanden was ten tijde van uitkomst...
win xp draaide pas lekker toen de hardware een beetje aansloot op de eisen...
en vista.....
tja.. mensen kopen nou eenmaal hardware aan hand van de systeemeisen.. en de systeemeisen lopen op als meer mensen de wat snellere hardware kopen.. wieltje loopt zo altijd in het rond.. over een half jaar hoor je niemand meer over de eisen die vista stelt omdat dan alles weer is aangepast en gaat iedereen weer zeiken over de eisen die de opvolger stelt..

Overigens wel eens ubuntu geprobeerd te starten op een laptop van 5 jaar terug (toen winxp net uit was). Dat loopt ook voor geen meter..
Anoniem: 120372
@AHBdV16 februari 2007 18:00
'k heb Mandriva (Mandrake 10.2) naar volle tevredenheid draaiend op een Celeron 466 van ruim 6 jaar oud. Inclusief KDE en alles erop en eraan.
Ik mis Windows NT 4.0 nog.. Die was pas af bij SP6a en toen vond ik het persoonlijk nog niets.
NT 4.0 is nooit af geweest, het was de beta voor Windows 2000.
Ach, als er één paard over de dam is, volgen er meer. Je moet een gegeven schaap niet in de bek kijken vind ik. Één slak maakt nog geen zomer, maar beter één parel in de hand dan 10 voor de zwijnen. :Y)
Anoniem: 112913
@Atomsk17 februari 2007 12:51
weet jij hoe een luipaard een konijn vangt? Als de hond verdronken is dempt men de put...
Wie een kuil graaft voor een ander.....wordt moe.
Beter een gat in je hand, dan een hand in je gat.
Nee, in het geval van Vista is het toch echt een aap :+
Anoniem: 104687
15 februari 2007 22:30
Ik vind "de hoge systeemeisen" best wel meevallen:
Ik heb Vista al op verschillende pc's geinstalleerd.

Vista draait 100% goed (incl Aero Glass) op een:
AMD 4600+
2 Gig Mem
7800GT Sli

Maar ook op een:

Amd Athlon 1800+
512 Ram
Geforce FX 5200

Duz ja, naar mijn mening valt het wel allemaal mee dacht ik zo.
Maar, de pc koop je niet om een besturing systeem te draaien.

Je koopt een pc om spelletjes te doen, om te internetten of om serieuze pakketten te draaien.

Voor spelletjes is het op dit moment echt geen enkele meerwaarde, je levert er toch 10 percent snelheid mee in of zelfs meer. Veel spelen, vooral MMO's, die dus nog jaren op de markt blijven, voordat ze vervangen worden, hebben zelfs nog geen ondersteuning voor VISTA of zijn dat pas van plan als er servicepack uitkomt.

Voor internetten, is vista ook overdreven, dan kun je nog steeds net zo makkelijk op XP

Voor serieuze pakketten, geld zelfde verhaal als voor games. Ja ok, je hebt office 2007, maar verder is Vista gewoon te zwaar. Veel bedrijven hebben meestal nog zelfs geen PCs met 1gb geheugen, omdat dat neit nodig was. Met Vista is het gelijk nodig en zou je bijvoorbeeld op een cad systeem gelijk naar 4gb moeten gaan minimaal.

Dus hoe kun je nou zeggen, dat vista 100 percent goed draait, het gaat erom, hoe de pc de applicaties draait.
Hoe het besturingssysteem draait is eigenlijk niet revelant, behalve dat het stabiel moet wezen en in staat moet zijn om de gebruikers applicaties goed te draaien.

Het blijft trouwens nog steeds ZOT, dat directx10 niet voor xp wordt uitgebracht, terwijl dat MAKKELIJK kan.
Nu hoopt microsoft, dat game companies snel gaan switchen.
Alleen de grap is, game companies kunnen het niet riskeren om xp gebruikers buiten spel te laten staan.
Zij hebben geen grote reserves, zoals microsoft of monopolie posities.
En als zij spelen moeten ontwikkelen voor directx10 en directx9 dat kost ook weer extra veel ontwikkelgeld.

Ik hoop, dat de game companies niet overstag gaan en zo microsoft gaan forceren om directx10 ook voor xp uit te brengen, maar hehe dat zal waarschijnlijk niet gebruiken. Zou voor ati en nvidia trouwens beter zijn, dan houd de klant meer geld over om videokaart direct10 compatible te kopen, ipv het geld te spenderen aan vista :/
Goh met de systeemeisen niet zo verwonderlijk
Te duur en te weinig extra's bovenop XP.

Tenzij het onmogelijk wordt (doordat applicaties die ik nodig heb niet meer op XP draaien), ga ikzelf ook geen Vista aanschaffen.
Is er uberhuapt bekend welke geschrapte features er nog bij Vista worden bijgevoegd? Als dat goede features zijn zal het nog steeds geen slechte koop zijn.

Bovendien verwacht ik dat Vista over een tijdje superieur zal zijn aan XP dat nu redelijk lekker draait.
Anoniem: 133782
@Amdk6II16 februari 2007 10:04
Ik verwacht dat er alleen maar wat bugs gefixt gaan worden in Vista.

MS wil al heel snel een nieuw OS op de markt zetten.
Dat OS moet natuurlijk wel een leuk lijstje nieuwigheden hebben voor de PR campagne :-)
er is een gerucht over Vienna dat zou dan over 2,5 jaar komen. Datzelffde werd ook over Vista gezegd bij introductie XP, dus zal wel twee keer zolang duren. Wel is er voor de introductie van Vista gezegd dat de beloofde verbeteringen die geschrapt zijn (filesystem etc) als tussentijdse upgrades zouden uitkomen, maar ook daarover is het ineens erg stil geworden. Wat bedoel jij precies?
Niet alleen dat: als je Vista ziet klap je al dubbel van de lach. Dat is geen OS meer, dat is een volgeladen brok ellende. Buggy, slechte ondersteuning qua drivers, beroerd gedoe met netwerkconfigs (bepaalde) en nu al lek ...

Kijk, XP is net goed aan het worden. Hier-en-daar moet er eens wat worden opgelapt, maar dat moet met elk OS. Het mooie van XP is nu dat het aardig draait op bijna alle computers en dat veruit de meeste bugs er uit zijn. Koop nu Vista en je begeeft je weer op glad ijs.

Tip: koop een nieuw OS altijd pas na het verschijnen van het eerste service-pack (voor Vista la over een maand of 9). Laat anderen maar de problemen ontdekken die MS erin heeft laten zitten.
Anoniem: 174951
@Ui3016 februari 2007 11:31
Ik las laatst al de leuke analogie over het leger op een mijnenveld. Als je als eerste over moet steken, ben je op zeker de lul... een betere strategie is te wachten tot de overige mannetjes een baan hebben vrijgemaakt, en je kan veilig oversteken!
Vista heeft veel beter ondersteuning qua drivers dan XP.
En ik ben een sysadmin die spreekt uit ervaring...
.....en vergeten dat je standaard OEM bakjes hebt waar goede bijpassende drivers al bij in Vista zitten. Veel "aparte" hardware makers zijn nog lang niet klaar met Vista drivers.
....en vergeten te melden dat je 1 pc en 1 printer te onderhouden hebt? :+
2 woorden: "geëmuleerde directx"

9 van de 10 consumenten soundcards geven onder vista geen surroundsound meer omdat de hardwareacceleratie via directx/directsound loopt.

en dat is slechts 1 van de dingen die vanuit MS al verkeerd aangepakt is mbt drivers.
Wel zo zie je maar hoe meningen verschillen.
Vista is volgens mij gewoon 1000 maal superieur aan xp simpelweg omdat al mijn hardware inclusief raid en Taiwanese bluetooth usb dongle out-of-the-box werken.
Iets wat XP omwille van zijn leeftijd nooit zal kunnen zonder eerst te slipstreamen ... maar ja heb je wel eerst een werken pc nodig.
dus jij beoordeelt het OS op het punt waar het niet zoveel zelf aan kan doen, nl de drivers
@Brupje
Dat een OS vlekkeloos samenwerkt met de hardware is volgens mij toch wel het belangrijkste.
Laat anderen maar de problemen ontdekken die MS erin heeft laten zitten.
Helaas is 't bij MS zo dat een OS wordt afgeserveerd nog voordat alle security-bugs eruit zijn. Zoals met Win3.x, W95, W98, NT en WinME. Zo zal 't ook met W2K, XP, 2003 en Vista gaan.
Je kunt dus wachten totdat je een ons weegt; de problemen zullen nóóit opgelost worden. Alleen een groot gedeelte van de bugs die in de loop van de ondersteuningsperiode worden gevonden.
[off-topic]
Hier-en-daar moet er eens wat worden opgelapt
Hier en daar? De updates van afgelopen dinsdag waren 8 kritieke lekken in XP, én nog een in Internet Explorer 7. Dat vind ik toch wel iets meer dan "hier en daar"...
[/off-topic]
Het probleem is als iedereen dat doet komt er nooit een sp uit
dat werdt bij XP ook gezegt.

[edit]
spel foutje :/
Knap hoor! Na een -edit- presteer je het nog, om in een zin van 6 woorden 3 fouten te maken! :D
Het moet dus zijn:
"Dat werd bij XP ook gezegd."
Had je nu maar wat beter opgelet op school, he? :+
Zal wel aan zijn Vista liggen.....
Zit een spelcheck in voor ieder formulier :+

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee