Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 128 reacties

In tegenstelling tot wat Microsoft beloofd heeft, zijn er aan het einde van de zomer geen extra's uitgebracht voor de Ultimate-edition van Windows Vista. Gebruikers doen nu opnieuw hun beklag.

Ultimate Extra's logoEén van de functionaliteiten die de duurdere Ultimate-versie van Vista moet onderscheiden van de andere edities is Extra's. Microsoft zou regelmatig 'cutting-edge programma's, innovatieve diensten en unieke publicaties' aanbieden. Zo konden Ultimate-gebruikers aan het begin van dit jaar reeds het spel Poker en de encryptieapplicaties BitLocker en EFS toevoegen aan hun versie. Microsoft bracht verder nog een bèta uit van de videoscreensaver DreamScene, maar daar bleef het bij, tot verontwaardiging van vele gebruikers.

In juni reageerde Microsoft op de kritiek met de aankondiging dat DreamScene samen met twintig taalpakketten nog voor het einde van de zomer via extra's aangeboden zou worden. Nu die deadline echter verstreken is zonder dat de bewuste aanvullingen toegevoegd kunnen worden, klinken nog kritischer geluiden.

Zo schrijft Long Zheng, naar eigen zeggen Windows-enthousiasteling, van het weblog Istartedsomething.com: 'Regelmatig en gratis zouden eersteklas producten en diensten naar de klant die alles wil, worden gestuurd. De werkelijkheid is dat ze nagenoeg niks krijgen.' Hij wijst er bovendien op dat de informatie over wat je krijgt bij Extra's bijna verdwijnt dankzij Windows Vista Service Pack 1.

Ultimate Extra's screen1

Ultimate Extra's screen 2


Ook op Microsofts eigen Vista-nieuwsgroepen laken gebruikers het uitblijven van de aanvullingen en maken ze de aankondiging van juli belachelijk. 'Hebben ze vermeld in welk jaar ze het aan het einde van de zomer gaan uitbrengen?', aldus een gebruiker. Een Australisch lid van een nieuwsgroep vraagt zich af of het Ultimate Extra's-team de zomer in het zuidelijk halfrond in gedachten had: 'Misschien zien we de updates in februari van 2008?'

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (128)

Ik heb zelf ook de Ultimate versie en vind dit echt niet kunnen. Ik ben in tegenstelling tot veel mensen hier op tweakers wel erg tevreden over Windows Vista. Maar ik vind niet dat ze op deze manier het verschil in prijs kunnen rechtvaardigen. Ook vind ik het onbegrijpelijk dat het probleem met Readyboost nog steeds niet is opgelost en dat dit pas wordt opgelost is Sp1. Als je je pc opnieuw opstart en nog erger als je hem uit de sleepmode haalt is je cache niet meer te benaderen omdat de encryptie niet "onthouden" wordt. In mijn geval heb ik een 2gb cache die dus iedere keer opnieuw aangemaakt moet worden. Dit is een bekend probleem en MS weet dit en erkend het maar oplossen ho maar.
Het wordt hoog tijd dat MS haar beloften gaat waarmaken. Als dit niet gebeurd is in 2007 dan ga ik een kort geding starten. Als meer mensen dat doen dan zou dat best wel eens nut kunnen gaan hebben. Ik heb overleg gehad met mijn rechtsbijstand verzekering en kan op hun medewerking rekenen na 2007.
Als hierover ontwikkelingen zijn zal ik het hier zeker melden.
Doe normaal joh je heb geen poot om op te staan, er zijn extra`s geleverd, niet veel maar geleverd.

En zoals hierboven staat Ultimate heeft een aantal behoorlijkextra`s ten opzichte van Home Premium die helaas het prijsverschil rechtvaardigen.

Nog even de verschillen:
  • Complete pc backup maken en terugzetten
  • Schaduw kopie (terugzetten vorige versie documenten)
  • Ondersteuning voor meer da 16GB op 64bits systeem
  • Ondersteuning voor 2 processoren (en dan bedoel ik niet 2 of meer cores)
  • Volledig Windows Mobiliteitscentrum
  • Offline ondersteuning voor mappen
  • Backup en herstel van systeem 'images'
  • Bestandssysteem versleutelen
  • Tools voor netwerkbeheer
  • Netwerkgebruik dmv toekennen rechten
  • Windows RMS Client
  • Controle over installatie van stuurprogramma's
  • NAP Client Agent
  • Windows Bitlocker Encryptie
  • Ondersteuning installatie van meerdere interfacetalen
  • Alle talen (36 stuks) inbegrepen
  • Subsysteem voor op Unix gebaseerde applicaties
Het is inderdaad zo dat er weinig updates zijn, maar dit heeft ook te maken met de ontwikkeling van SP1 is mijn mening. Hoe schandalig dit ook is, ze willen SP1 zo snel mogelijk af hebben voordat ze extras gaan uitbrengen. Ik denk ook dat , wanneer SP1 uit is, er talloze updates uitkomen voor Ultimate SP1.

Dreamscene is overigens best groot, met als aanvulling Deskcapes is het allang mogelijk om een dynamische 3D achtergrond te hebben. Opzich een grote toevoeging, maar ze moeten hier wel mee verder gaan en het niet bij een beta laten...

Op dit moment heeft Ultimate weinig voordelen voor de thuisgebruiker t.o.v. Home preminum. En dat is jammer.

EDIT:

Ook mooi is het trouwens dat ik nu gewoon MUI taalpakketen kan downloaden. Nu kan ik dus switchen van EN naar NL en andersom, en dat is echt handig.

[Reactie gewijzigd door Dannydekr op 24 september 2007 15:02]

Onzin, MS is zo groot dat men makkelijk 2 teams kan inzetten op SP1 en de extra's. Bovendien betaal je ervoor, dan verwacht ik niet dezelfde Vista te hebben als de buurman welke 100 Euro minder heeft uitgegeven.
Volgens mij is het verschil 40 euro met home standard en 20 met home premium (OEM)... Ik verwacht daar niet al te veel van.

[Reactie gewijzigd door Abom op 24 september 2007 16:15]

Als ik hier kijk naar de prijsverschillen schelen de Home Premium DSP en Ultimate DSP ¤ 100,- dus toch een aardig prijsje meer voor 3 extra's op dit moment.

Om over de retailversies maar te zwijgen met een verschil van zelfs ¤ 220,-

[Reactie gewijzigd door DeNelis op 24 september 2007 16:21]

Hmm...volgens mij vergeet jij de overige 'extra's die wel in Ultimate zitten, maar niet in Home Premium. Ik noem er even een aantal :
  • Complete pc backup maken en terugzetten
  • Schaduw kopie (terugzetten vorige versie documenten)
  • Ondersteuning voor meer da 16GB op 64bits systeem
  • Ondersteuning voor 2 processoren (en dan bedoel ik niet 2 of meer cores)
  • Volledig Windows Mobiliteitscentrum
  • Offline ondersteuning voor mappen
  • Backup en herstel van systeem 'images'
  • Bestandssysteem versleutelen
  • Tools voor netwerkbeheer
  • Netwerkgebruik dmv toekennen rechten
  • Windows RMS Client
  • Controle over installatie van stuurprogramma's
  • NAP Client Agent
  • Windows Bitlocker Encryptie
  • Ondersteuning installatie van meerdere interfacetalen
  • Alle talen (36 stuks) inbegrepen
  • Subsysteem voor op Unix gebaseerde applicaties
Duss....de eerstvolgende die roept dat het verschil tussen Home Premium en Ultimate alleen de Ultimate Extra's is moet beter zoeken :+

[Reactie gewijzigd door TheVMaster op 24 september 2007 16:44]

60 Euro dan, het ging mij om het principe.
Het is inderdaad zo dat er weinig updates zijn, maar dit heeft ook te maken met de ontwikkeling van SP1 is mijn mening. Hoe schandalig dit ook is, ze willen SP1 zo snel mogelijk af hebben voordat ze extras gaan uitbrengen. Ik denk ook dat , wanneer SP1 uit is, er talloze updates uitkomen voor Ultimate SP1.
Dat is natuurlijk waar, maar belofte maakt schuld.
Het team wat verantwoordelijk is voor de Extra's heeft niks te maken met SP1. Is een geheel andere groep. Dus dat is geen excuus.

Ik snap alleen niet zo goed waar al die gebruikers zich zo druk om maken. We hebben het over leuke progjes waarvan je meestal al een betere en gratis variant kunt downloaden.
Als die mensen een gratis variant willen hebben hadden ze ook linux kunnen nemen. Dat er gratis alternatieven zijn heeft er niks mee te maken. Deze mensen hebben BETAALD voor extra's, dan hebben ze er ook RECHT op.
Je weet dat in hoofdletters geschreven woorden als geschreeuw worden ervaren?
Nergens voor nodig wat mij betreft.
Simpelweg omdat die gebruikers daar extra geld voor hebben neergelegd.
Je mag dan voor veel van die extra's een betere en wellicht gratis variant kunnen downloaden, feit blijft gewoon dat je extra geld hebt neergelegd voor die leuke extratjes, en het gewoon niet krijgt. Ik persoonlijk zou me ook best g*n***d voelen.
MAc OSX, net als alle linux systemen, ondersteunen automatisch, en gratis alle talen (zeg maar gratis MUI)

Als je een engels programma opstart, schakelt het systeem automatsich naar engels, zodat je geen eigen aardig dialogen krijgt, zoals:

deze van windows:
"Do you wan't to safe you're document" "ja" "nee" "annuleer"

Op Mac osX geeft dat:
"Do you wan't to safe you're document" "Safe" "Don't safe" "cancel"

Subliem en gebruiksvriendelijk, isn't it?
Of ik veilig wil zijn dat ik een document ben? ;-)
Jou systeem spreekt in 2e klas, lagere school Engels.

Als je hier geld voor hebt betaald zou ik het terug halen en Windows aanschaffen.
Stel je nu voor dat het Chinees was.. is het dan nog steeds beter om, als je niet van alle tekst een vertaling hebt dan maar niets te vertalen? Ja, Nee en OK zitten gewoon in de standaard taalbundel en dat andere zinnetje ontbreekt blijkbaar. Ik heb dan liever dat ze die ook toevoegen in plaats van de rest ook maar niet meer te vertalen!
SP1 heeft voorrang op die extras?

Je betaalt extra voor bepaalde extra diensten, dan mag je toch aannemen dat een bedrijf daarvoor mensen vrij maakt. Desnoods nemen ze er extra mensen voor aan. Al maken ze er ieder jaar 1 miljoen verlies op, dan nog is eht een schijntje. In mijn ogen is dit werkelijk te schandalig voor woorden.

Overigens getuigt dit ook niet van marktinzicht, de grootste windows fanboys draaien ultimate (immers die zijn bereid er echt veel voor te betalen) en die laat je dan in de kou staan??? Hmm dan heb je volgens mij ook niet veel van economie begrepen.

Kortom, dit is gewoon met geen enkele uitleg goed te praten, zeker neit voor een bedrijf met een dermate cashflow.

[Reactie gewijzigd door thekip op 24 september 2007 15:11]

Je wordt weggemod omdat iedereen het wel gehad heeft met de mijn-os-is-beter-dan-jouw-os posts. Ja, we weten het: OSX heeft bepaalde voordelen boven Windows. En ja, omgekeerd is ook waar.

Als iedere OS gerelateerde topic vol gereageerd wordt met opmerkingen over het/een ander(e) OS dan blijft er weinig zinnigs over he ;)
Je moest eens weten hoeveel mensen zouden lopen te zeiken op Microsoft als ze een dure variant uitbrengen met alles erop en er aan.
- Want dat hebben vele mensen niet nodig.

Of een goedkope variant waar geen ruk opzit.
- Want dan moet iedereen alles los kopen of bijbetalen voor extra opties.

Dit systeem is prima.
Niet om het één of het ander...

Maar (en dit is niet een mijn-os-is-beter-dan-jouw-os) met Linux heb ik gewoon de keuze wat wel te installeren en wat niet.. Laat MS daar eens een voorbeeld aan nemen..

Just my 2 cents
Same here. Maar dit behoort in het forum (waar niemand de kritiek leest). Verder is het ook zo dat OSX is beter en vice versa een beetje irritant wordt, het probleem is daar weer bij dat als het vice versa is de mods weer veel minder vaak negatief zijn. En zo zien we weer het niet goed werken van een totale democratie. :)

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 24 september 2007 17:01]

Nog een IT'er dus en ik snap niet wat jullie allemaal met Vista doen.... Hebben jullie allemaal teveel tijd of zo? Hiermee zeg ik niet dat ik nooit van XP zal overstappen naar Vista, maar dat zal dan toch zijn, minstens na SP1 en meer waarschijnlijk na SP2.
Ik wens alle Vista bezitters nog veel geluk toe trouwens, want heb zo een flauw vermoeden dat jullie lijdensweg nog niet direct ten einde is! Denk je nu echt dat Microsoft nu plots met 'cutting edge' programma's over de boeg zal komen. Ik dacht het niet persoonlijk. Als ze dan al met iets over de boeg zullen komen, zal het zijn met iets waarvan al minstens vijf gelijkaardige en betere freeware programma's voor bestaan.
En nog een ITér die niet snapt waarom iedereen zo moeilijk doet over Vista.

Te veel tijd?

Ja ik heb op mijn werk een nieuwe PC moeten aanschaffen a 700,-. Maar de tijd die de extra functionaliteit en het gemak mij bespaart is over enkele maanden al veel meer waard dan die 700,-

Er zit zoveel meer gemak in het OS dat het zichzelf gewoon terugverdient. Dit is het zelfde op bedrijfsniveau met het onderhouden van het software beleid. Vele malen makkelijker en sneller.

Leer denken als een ITér en benut de nieuwe functionaliteit die het kan bieden.

[Reactie gewijzigd door Team-RiNo op 24 september 2007 18:48]

Nou, eigenlijk heel simpel. Ik ben ontwikkelaar voor de desktop en moet dus voorlopen op de rest... En dual boot draaien enzo.
Er komt trouwens nog een nieuwe Ultimate Extra uit.

""
Upcoming Windows Ultimate Extras

The following have not been officially released, but have been confirmed to be part of Ultimate Extras in the future:

* Group Shot, a photo editing program developed by Microsoft Research.
""

Is er weer eentje meer. Ook al zijn er al foto-bewerk programma's genoeg. Zodra deze uitkomt zal ik eens kijken of deze enige concurrentie aangaat.
is Group Shot niet gewoon een oude xp-PowerToy? Ik gebruik XP gestripped etc met nLite, en ik heb er ook een 'all in one powertoys for xp pack' bij. Volgens mij is het gewoon dezelfde tool, kijk hier maar op Wikipedia en dan vooral het laatste zinnetje, en hier de downloadpage.

Oude wijn in nieuwe zakken dus.
Die extra staat al veel langer aangekondigd, volgens mij bij de release van Vista al, maar is nog steeds niet uitgebracht. Net als de officiele versie van die desktop animatie extra. (ben de naam even kwijt)
The following have not been officially released, but have been confirmed to be part of Ultimate Extras in the future
Dat klinkt het alsof ze consumenten laten betalen om hun software te beta testen.
Ik heb Vista Ultimate omdat ik IT-er ben en dus alles erin moet hebben om dingen uit te kunnen pluizen. De extra's boeien mij niet zo. Maar vind het idd wel een zeer slechte zaak dat er ondertussen nog zo weinig extra's zijn uitgebracht. Maar goed, MS kan moeilijk in verlegenheid gebracht worden. Monopoly he.
Als je goed programmeerd dan zou software voor de basic edition net zo goed moeten werken met Ultimate, de basis is exact hetzelfde. Sterker nog, als je er rekening mee houdt kan je prima Vista compatible software schrijven met Windows 2000. Beetje onzinnig om dan Ultimate te gebruiken om te zien of alles loopt, dan zou je eigenlijk alle versies moeten hebben en testen.

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 24 september 2007 15:26]

Dat is dus volkomen onjuist. Apple iTunes werkt perfect onder XP, maar het is een drama onder Vista. Misschien kun je de actie van Microsoft van ongeveer een jaar geleden voor je halen dat zij grote populaire open source applicaties zouden helpen deze Vista Compatible te maken.

Behalve de user interface, is bij vista ook de kernel flink aangepakt. Er is een betere scheiding tussen kernel en user space drivers/applicaties aangebracht. Programma's kunnen ook via een sandbox worden gestart (denk aan MSIE).

Als je wel eens webdesign hebt gedaan, dan weet je dat daarvoor tientallen standaarden zijn geschreven. Toch heb je voor elke browser wel een paar truckjes nodig.

Verder zijn er wel degelijk verschillen tussen business en basic/premium/ultimate. Maar als developer heb ik de fantastische beschikking over MSDN en daarmee vista in elke smaak en taal. En binnenkort komt SP1 uit, dus kunnen we weer een paar dozen met DVD's verwachten. Ik werk daarom ook met verschillende virtual pc images om zo mijn programma's goed te testen (installatie, gebruiken). Zo is aero niet beschikbaar in Vista Basic. Domain, profile roaming en EFS zijn weer alleen beschikbaar in Business en ultimate. En dan hebben we het nog nieteens over de 'N' en "KN' versies. Testen op verschillende versies is dus zeer belangrijk!
Ik zeg ook "als je er rekening meehoudt en goed programmeert". Veel software is blijkbaar niet met Vista in gedachten gemaakt of aangepast. Jij test de software op allerlei versies, hartstikke goed, maar je hebt je dus gehouden aan bepaalde regels zodat deze ook werkt op al deze versies. Het is toch niet zo dat je speciale edities van software maakt, afhankelijk van welke Vista versie je hebt? Dus als je de regels kent, kan je prima iets programmeren op een oude Windows-versie. En aangezien er ook software is wat op beiden prima draait, kan het makkelijk, testen is goed, maar is wat anders dan wat ik bedoelde met goed programmeren.
Ben zelf ook IT-er maar vond de Business versie toch wel het fijnst. Niet teveel troep op je computer. Bij Ultimate krijg je zoveel zooi die ik toch nooit gebruik. Uiteindelijk bevalt XP me nog steeds beste btw.
Alles heeft natuurlijk gewenning nodig, toen jij de overstap gemaakt had van (b.v.) 98 / 2000 naar XP had je waarschijnlijk ook zoiets van WAT IS DIT !!, ditzelfde geld voor XP naar Vista...ikzelf draai Vista Ultimate en het bevalt me PRIMA !!!....(in het begin niet maar toen draaide ik het met 1Gig ram, nu 4 Gig d'r in gedouwd en heb in tijden niet zo'n fijn besturingssyteem gedraaid moet ik eerlijk zeggen)
de mensen die klagen over performance hebben waarschijnlijk ook een trage bakkes, je kan niet verwachten van een nieuw product dat die dezelfde systeemeisen heeft als het oude product...(OS updaten = PC updaten)

Betreft de extra's, tsja het is natuurlijk niet netjes van MS, maar daarintegen hebben ze ook wel een heel zooitje extra's tegelijkertijd erbij gedaan, als ze dit slim hadden aangepakt hadden ze dit verdeeld over elke 2 maanden 1 b.v.

extra's zijn erg leuk en snap best dat mensen klagen dat het te lang stil blijft, je hebt er tenslotte wel extra voor betaald.
Voor de meesten begon XP pas lekker te draaien na SP1...

Dus de kans dat Vista hier veel populairder word na SP1 is ook best groot, tot dan zijn de mensen met vista gewoon nog early adopters

[Reactie gewijzigd door SkyOwner op 24 september 2007 17:16]

Dat kwam vooral omdat toen SP1 uitkwam ook de pc's over het algemeen al wat zwaarder (lees sneller, etc) waren. Rond die tijd was ook het geheugen ineens een stuk goedkoper en hadden veel mensen al hun pc wat verder geupgrade of kochten een nieuwe PC omdat Win98 nu wel heel oud begon te worden (ondersteuning XP werd rond die tijd ook beter bij hardware fabrikanten).

Toen XP net uitkwam kon ik nog makkelijk uit de voeten met 256mb. Echter, als ik nu XP installeer op een 1.5ghz en 256mb met SP2 etc erbij op, dan merk je toch wel dat dat eigenlijk al weer te weinig is.

Over een jaartje hoor je nog maar weinig mensen klagen over Vista en stapt waarschijnlijk iedereen zonder morren over. Dan hebben we over 2,5 jaar weer te klagen over het nieuwe OS wat weer zo traag is op de hardware die je nu nieuw koopt...

Kringetje wordt altijd zo rondgelopen, alleen vergeten de meesten dat al snel als ze een tijdje het nieuwe OS gewend zijn.

En dan terug naar KDE,
we praten hier over iets heel anders. Als ik KDE met linux installeer op mijn laptop van 2 jaar oud, dan draait het ook bagger, omdat de helft van het spul in mijn laptop niet standaard wordt herkend. XP en Vista herkennen 98% van de zooi waar het uit bestaat.
Daarnaast denk ik dat KDE bij elke major release ook wel wat meer vraagt van de hardware dan de release er voor.
...(OS updaten = PC updaten)
omdat dat dat volgens jou altijd zo is geweest? of omdat je gewoon niet beter weet.

Met bv de KDE (dat is een grafische schil (desktop environment) voor linux) is het bv zo dat het juist sneller en meer responsive is bij een nieuwe release.

Dus omdat windows altijd de lat telkens hoger legt zegt nog niet dat jouw wet die ik hierboven gequote heb opgaat. Ik vind het een beetje windows-minded.

ps