Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 31 reacties
Bron: nVidia

Nog geen week na de introductie van de GeForce 6800 Ultra kondigt nVidia het professionele broertje van NV40 aan: de Quadro FX 4000. Deze kaart is technisch zo goed als idententiek aan de GeForce 6800, maar kan gebruikmaken van de voor toepassingen als 3ds max en AutoCAD geoptimaliseerde MaxExtreme-drivers. Met de nieuwe Quadro probeert nVidia ook binnen te komen op de markt voor videobewerking. De NV40 heeft naast zestien pipelines en zes vertex shader units namelijk ook een programmeerbare vectorprocessor aan boord, die ingezet kan worden voor het coderen en decoderen van video. De Quadro 4000 SDI-uitvoering ondersteunt in- en uitvoer van HDTV-signalen, en de combinatie van deze twee features maakt hem volgens nVidia uitermate geschikt voor zowel live als off-line bewerken van video. De Quadro FX 4000 moet in mei te koop zijn.

Ook op het gebied van software is er nieuws: met Gelato introducteert het bedrijf zijn eigen professionele renderer, die in staat is om een Quadro FX GPU als floating point co-processor te gebruiken, zodat de systeemprocessor ontlast wordt en beelden dus sneller gegenereerd kunnen worden. In een eerder bericht over het inzetten van een GeForce als co-processor werd gezegd dat een NV35 voor specifieke parallelle floating point-operaties even snel is als een Pentium 4 op 10GHz zou zijn. Met de introductie van NV40 is het waarschijnlijk dus nog veel aantrekkelijker geworden om die sloot rekenkracht ook voor andere zaken als real-time 3d te benutten.

Gelato ondersteunt een groot aantal features, waaronder het versnellen van raytracing, iets wat puur in de hardware nog niet eens mogelijk is. Hoewel het pakket zelf 2750 dollar kost, maakt nVidia documentatie over alle API's en bestandsformaten gratis beschikbaar. Men hoopt dat ontwikkelaars op die manier gestimuleerd worden om plug-ins te schrijven voor de renderer zelf of om het product in hun applicaties te integreren. Zelf zal het bedrijf binnenkort een plug-in voor Maya uitbrengen, omdat dat pakket populair is in de filmindustrie waar het voornamelijk op gericht wordt. Voorlopig is Gelato alleen beschikbaar voor 32-bits en Linux, maar 64-bits- en Windows-versies zullen binnenkort nog volgen. Omdat renderen op productiekwaliteit traditioneel altijd een klus voor de processor is geweest zijn er nog weinig renderfarms waarin de nodes voorzien zijn van een GPU. nVidia werkt ondere andere met Boxx Tech samen om daar verandering in te brengen.

nVidia Quadro FX 4000 / Gelato collage
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (31)

Wat er nu dus gebeurt is dat je GPU wat werk van CPU overneemt? Erg handig dus maar denken ze daar bij NVIDIA dat ze elke node nu gaan uitrusten met deze kaartjes?
Gelato is volgens mij niet echt in de eerste plaats ontwikkeld voor de renderfarm, want die zijn op dit moment al krachtig genoeg (je kunt een hoop doen met 10.000 nodes die uitgerust zijn met een dual danwel quad cpu setup en een paar gig werkgeheugen per node zeg maar). In de farm komt het namelijk puur neer op cpu kracht en niet zozeer op gpu kracht. (hoewel dit in de nabije toekomst wellicht snel gaat veranderen door dit soort ontwikkelingen)

Gelato is mijn inziens op dit moment met name interessant voor de Quadro's die in de workstations van de artists zitten, bijvoorbeeld voor het previewen van de 3d scenes waaraan op dat moment gewerkt wordt zodat nog sneller en beter te zien krijgt hoe het eindresultaat ongeveer uiteindelijk uit de renderfarm komt. Scheelt een hoop tijd zeg maar :)

Wat betreft het implementeren van Gelato/Quadro's op rendernodes... daar weet Boxx zelf volgens hun website nog niks van (of de mensen op de afdeling communicatie lopen een beetje achter).

Overigens heb ik zo'n vermoeden dat Gelato trouwens ook geen inhouse product van Nvidia zelf is maar het resultaat van een overname. Een hele poos geleden hadden ze namelijk een bedrijf overgenomen die zich onder andere bezig hield met het ontwikkelen van een RenderWare achtige renderer. Wellicht is Gelato daar wel het eindresultaat van.
Dat was Exluna met Entropy. Die zijn min-of-meer buitenspel gezet door Pixar.
En, ja, die zullen er wel een behoorlijke hand in hebben gehad.
een quadro kaartje kost niks in vergelijking met het geld wat ze kunnen besparen als GELATO veel sneller is dan CPU only renderen.
Natuurlijk is dat wel wat nvidia *hoopt*. :)

Verder zie je vaak dat 's nachts de workstations van de werknemers ook onderdeel van de renderfarm worden. Op die manier zou een workstation met een Quadro 4000 overdags gebruikt kunnen worden voor het modelleren (realtime), en 's nachts voor het renderen.
klinkt misschien heel dom of zo maar wat zou de 3DMark03 score kunnen zijn ??

zou die hoger of lager zijn zijn als de 6800
.... :?
Lager. De Quadro is lager geklokt, heeft minder snel geheugen en de drivers zijn geoptimaliseerd voor nauwkeurigheid in plaats van snelheid.
Ik heb even gegoogled en kwam zo op deze site (gaat over een geforce 2, alweer een aardig tijdje oud, maar misschien nog wel kloppend)

http://www.guru3d.com/guide/quadro-modify/
On a gamers' point of view, there's no use to modify their GeForce since most games won't take advantage of its extended capabilities....but you still get a higher core frequency (135Mhz vs.120), a higher mem. freq. (333 instead of 300) and the Sideband addressing enabled as default.
het zal dus denk ik niet veel schelen in game performance... maar deze kaart is natuurlijk ook niet speciaal voor gamers bedoeld.
Ati zit wel in deze markt met hun FireGL serie maar in feite is Nvidia met de Quadro-reeks heer en meester. Zeker ook gezien de prijs/kwaliteit t.o.v. bijvoorbeeld de Wildcat-serie van 3DLabs/Creative. Uit veel testen scoren Quadro's beter dan de veel duurdere Wildcats. Helaas zijn de Quadro's bijna niet lost te verkrijgen maar als onderdeel van een workstation.
Helaas zijn de Quadro's bijna niet lost te verkrijgen maar als onderdeel van een workstation
Dat valt best mee. PNY maakt namelijk forse hoeveelheden Quadro's voor de losse verkoop (en is volgens mij ook de enige die Quadro plankjes van Nvidia mag bakken - op de OEMs na dan -). Alleen zijn ze inderdaad heel moeilijk in Nederland verkrijgbaar... waarschijnlijk komt dit vooral omdat het aantal CG/game toko's in vergelijking met landen als de VS, Frankrijk en Engeland hier (dus net zoals de afzetmarkt) vrijwel nihil is. Als je goed zoekt zijn er trouwens wel een paar shops in Nederland te vinden die PNY Quadro's verkopen (Yorcom en Socrates bijvoorbeeld), maar echt goedkoop zijn ze niet ;)
PNY is niet meer de enige. De naam ELSA is opgekocht door een taiwanees bedrijf en zij produceren nu ook weer Quadro kaartjes.

Meer info op: http://www.elsa.com.tw/EN/
PNY is niet meer de enige. De naam ELSA is opgekocht door een taiwanees bedrijf en zij produceren nu ook weer Quadro kaartjes.
Volgens de Elsa website zijn de Elsa Gloria's "legacy" producten (de Quadro lijn is dus niet meer in productie!) en hebben ze zich vrijwel volledig op de ATI lijn gestort (Radeon en toch nog de Nvidia GeForce FX gpu's voor de consumenten markt, maar alleen FireGL gpu's voor de professionele markt). Daarnaast is de professionele lijn alleen verkrijgbaar in Azi. Dus wat jij zegt klopt dus niet ;) (of ik heb iets over het hoofd gezien...)
Daar zou je best wel eens gelijk in kunnen hebben. Ik zelf ben aardig tevreden met mijn HP Quadro kaartje.
Waarom doet ATI niet zoiets, of zitten de gasten van ATI niet in deze markt .... ??
Ati zit niet echt in die markt nee
Pfff... ga eerst even wat onderzoek doen als je ergens geen verstand van hebt ofzo.

ATI zit namelijk WEL in de workstation markt, met de professionele broertjes van de Radeons namelijk de Fire GL serie. Deze brand hebben ze ooit overkocht van S3 nadat deze laatste Diamond had overgenomen en van plan was om niets in het professionele segment te doen.

Op dit moment heb je de keuze uit 5 verschillende smaken (met FireGL 9500, 9700 en 9800xt gpu's) en n mobiele variant onder de naam T2 (gebaseerd op de mobiele 9600 gpu)

Zie ook deze pagina op ATI dot com voor meer informatie.
Sorry ik zat idd fout |:(
Beetje brake fout idd....
* 786562 MaNiC_MiNd
Als je ziet wat de 6800 aan qualiteit er uit pompt, alleen al in games, dan is het natuurlijk een logische stap om de GPU samen met render software als niet realtime renderer te gebruiken voor film/video/etc

Ik ben erg benieuwd hoe snel deze implementatie is ten opzichte van commerciele renderers voor de dezelfde doelgroep, zoals mental ray, brazil en v-ray. Zowiezo bieden deze meer features maar als GELATO erg snel is hebben ze zeker een troef in handen.

Global illumination zie ik de GPU nog niet zo snel doen maar dat is vaak ook niet echt nodig.

Je hebt ook andere commercieele renderers/raytracers, maar dit is zo veel simpeler doordat ze gewoon hun betaande GPU nemen.

Jammer dat het niet op quadro 4's werkt...
Yep.. de commerciele renderers hebben meer opties.
Gelato is sneller.

Het gaat dan ook niet echt om Gelato als stand-alone renderer. Het is meer een voorbeeld van de kracht van de nieuwe GPUs.
mental images neemt bijvoorbeeld al voordeel uit de nieuwe GPUs in versie 3.3 van mental ray, die bij Maya 6 en XSI 3.4 zit (ook aangekondigd op NAB vandaag).
Het idee is dat je dingen waar de GPU erg goed in is (en precies genoeg in is) naar de GPU stuurt, en de rest gewoon nog zelf berekend op de CPU.

De bottleneck, tot nu toe, was data terug krijgen van de grafische kaart. Met de komst van PCI Express is deze bottleneck voor het grootste deel opgelost.

Disclaimer : Ik werk voor SplutterFish (Brazil r/s, Brazil/Rio)
Vaag, de quadro FX 4000 is gebasseerd op de geforce 6800 ultra (fx is weg :o)

Waarom zouden ze bij de professionele serie wel fx gebruiken. Dat doet er een beetje aan denken dat de 4000 gebasseerd is op een kaart uit de fx serie (5500 ofzo) Ik denk dat nvidia deze naam moet veranderen, net als bij de 6800 ultra.
Waarom zouden ze bij de professionele serie wel fx gebruiken. Dat doet er een beetje aan denken dat de 4000 gebasseerd is op een kaart uit de fx serie (5500 ofzo) Ik denk dat nvidia deze naam moet veranderen, net als bij de 6800 ultra.
Dit komt omdat ze in het gamer segment met de FX 5800, 5900 en 5950 een vrij slechte reputatie hebben opgebouwd (de bekende "optimalisaties" in de drivers en het lawaai van de koeler om maar eens wat dingen te noemen). Met de 6800 trekken ze deze zaken weer helemaal de positieve richting op, maar het is qua marketing dus niet echt slim om de oude productnamen voor deze onwijs gave kaart te gebruiken - vandaar dus dat ze waarschijnlijk dat "FX" van de naam hebben weggesloopt ;)

In het professionele segment daarentegen hebben ze een paar goede kaarten neergezet met de Quadro FX 1000, 2000 en zeker met de 3000. Hier is het wl weer verstandig om het "FX" gebeuren in de naam te houden omdat het de logische opvolger is van zo'n beetje de beste kaart die je voor DCC doeleinden kunt kopen, zeg maar :)

Om een lang verhaal dus kort samen te vatten: het heeft allemaal met marketing te maken.
had't net gelezen op nvidia.com

vind het idee op zich professionele 3d-scenes te laten renderen door videokaarten ipv alleen de processor geweldig

ik vermoed bijgevolg dat er nu veel sterkere effecten kunnen komen in films e.d. aangezien de wachttijden nu met een factor 1000 ;) verminderd zal worden

ben benieuwd

- admin break: je site promoten doe je maar ergens anders -

sorry voor men site, maar hij doet't echt niet op men pc, sinds laatste update van winxp wil hij 'm niet meer laden... was niet bedoeld als promotie

mes excuses
De Quadro 4000 SDI-uitvoering ondersteunt in- en uitvoer van HDTV-signalen.

Maar de vraag is nu of dit de Amerikaanse HDTV standaard is of de Europese. Zit nogal een veschil tussen die twee.
is niets nieuws.
Apple's Shake doet dit all jaren.
www.apple.com/shake
Gebruikt die ook de GPU als co-processor, of wil je nou zeggen dat renderers al jaren bestaan? Dat laatste lijkt me namelijk nogal duidelijk, en dat eerste kan ik nergens vinden op de site die je geeft.
Ik denk dat shake je openGL kaart gebruikt voor het versnellen van een aantal dingen, maar niet in de mate waarin gelato dit moet gaan doen.
dus ze gaan bij de Quaddro wel door met het "FX" verhaal? of zie ik dat nu verkeerd...

Overigens wel bruut, 10ghz, maar ik denk dat dat wel theoretisch zal zijn en never nooit nie gehaalt gaat worden. Wel zeer interessant project van Nvidia, tenslotte als je achter je workstation ofzo zit is je gpu lang niet altijd volop bezig en kan je die extra kracht mooi gebruiken voor wat extra rekenpower.

Nice, maar werkt dit ook met de gewone 6800Ultra?
In principe zal dat best kunnen werken, maar dat laat nVidia natuurlijk niet toe. Ze willen dat je extra geld betaalt voor het label Quadro. Met gehackte BIOS/drivers is het in het verleden echter vaak genoeg gelukt om een GeForce te laten denken dat het een Quadro is ;). Weet alleen niet of het tegenwoordig nog steeds zo makkelijk is.
te laten denken dat ie een quadro was maar nooit haalde deze de performance van een quadro.

wat ik persoonlijk interessanter vindt is dat gelato ook een linux versie heeft. hiermee zou het dus mbv een maya plugin makkelijk mogelijk zijn een cluster aan te sturen om een maya renderfile te verwerken. dat is heden ten dagen erg moeilijk en ook een reden om bijv. voor maya alsnog te kiezen over 3dmax aangezien dat windows only is.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True