Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 54 reacties
Bron: nVidia, submitter: FFWD

nVidia GelatoNvidia heeft bekendgemaakt dat het een gratis versie van zijn Gelato 2.0-rendersoftware ter download zal aanbieden. Bovendien zal het programma, dat in het verleden voorbehouden was voor high-end videokaarten, nu ook op budgetkaarten draaien en zal een GeForce 5200 volstaan. De versie voor kaarten uit de Quadro-reeks blijft bestaan als Gelato 2.0 Pro en ondersteunt, in tegenstelling tot het gratis pakket, distributed rendering over een netwerk. Daarnaast maakt de Pro-versie optimaal gebruik van multi-threading processors en ondersteunt deze betaalde variant zowel 'DSO shading operations' als nVidia's eigen Sorbetto 'interactive relighting system'. Tot slot moeten de gebruikers van de gratis editie Gelato 2.0 het zonder native 64bits-ondersteuning stellen en krijgen zij geen ondersteuning.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (54)

Wow, op die image gallery staan echt renders die ik niet meer van echt kan onderscheiden. Deze 2 bv:
http://www.nvidia.com/docs/CP/31576/diamonds.jpg
http://www.nvidia.com/docs/CP/31576/Train-Shot1.jpg
en als je zelf ervaring hebt met renderen zal je deze voorbeelden ook wel kunnen waarderen
http://www.nvidia.com/docs/CP/31576/caustic.jpg
http://www.nvidia.com/docs/CP/31576/sss.jpg
Alleen die Train-shot1 vind ik indrukwekkend. Voor de rest is het niet veel speciaals hoor, als je het mij vraagt.
Mee eens.

Inderdaad is die Trainshot indrukwekkend. Maar dan voornamelijk door de gigantische mate van detail.

En dan is het bovendien de vraag of alles wat je ziet werkelijk gerenderd is. Denk er om dat er vaak textures worden gebruikt die van foto's af komen.
Verder heb ik het idee dat de volledige achtergrond niet gerenderd is, maar gewoon een foto.
(Ik heb zo mijn twijfels of het stof op de foto dat alleen in dat gedeelte voorkomt bij de render hoort)

Die caustic is zo ongeveer een standaard plaatje voor elke raytracer. Wel mooi, maar niet indrukwekkend als je ooit een raytracer gebruikt hebt.
Het zou alleen indrukwekkend worden als het in een korte tijd gerenderd kon worden door de nvidia hardware. Maar dat betwijfel ik.

De sss (subsurface scattering) is wellicht indrukwekkend omdat je dat soort plaatjes niet vaak ziet. Maar ATI heeft bij de X800 dat soort effecten al in realtime in demo's laten zien. http://www.ati.com/developer/demos/rx800.html

De briljanten zijn eigenlijk weer een standaard raytracing plaatje. En als je er echte briljanten naast zou leggen zou je onmiddellijk herkennen welke de render is. Hij klopt namelijk niet :)

Er zijn twee redenen waarom een diamant zo mooi reflecteert:
1. een diamant heeft van zichzelf een hele mooie heldere glans. Een deel van de facetten zou een mooie reflectie naar de kijker moeten geven. Dat gebeurd hier echter totaal niet. De gerenderde steen reflecteert veel te weinig.
2. De briljant vorm zorgt er voor dat lichtstralen onderin weer terug naar boven gereflecteert worden. Vandaar dat de briljant zo mooi helder is.
http://www.theleodiamond.com/diamond-brilliance.html
Maar dat betekent ook meteen dat die lichtstralen dus niet verder naar onder gaan om het oppervlak onder de briljant te verlichten. (en dat gebeurt in deze render dus wel)

Ik begin me zelfs af te vragen of dit wel met een raytracer gedaan is, of dat ze die dan geen interne reflecties hebben laten berekenen.

Neemt overigens niet weg dat het voor een gratis renderen hele mooie resultaten zijn.
Als je naar het trainshot kijkt en gaat inzoomen zie je inderdaad dat de foto er achter in geplakt.

Kijk onder andere maar naar de korreligheid van de achtergrond en de voorgrond, deze komt totaal niet over één.

En zover ik dingen van 3D rendering afweet is dit ook niet een effect of zo..

Leuke render, maar ik vond de crytech engine plaatjes beter, als is dat natuurlijk een beetje een ander field
waaraan je heel goed kan zien dat de render voor een plaatje gezet is, is de horizon, de gerenderde gebouwen staan zeer scheef ten opzichte van de gebouwen in de achtergrond
Korreligheid kun je wel renderen, (wordt vaak gedaan zodat je minder snel kunt zien dat het een render is) maar dan verwacht je geen verschil tussen voor en achtergrond.
Verder zie ik volgens mij artefacten van het inscannen van de foto en zie ik artefacten bij de randen van de gebouwen op de achtergrond.

Maar voor mensen die er geen ervaring mee hebben is het stof waarschijnlijk de duidelijkste aanwijzing.

Overigens staan de gebouwen aan de rechterkant allemaal hardstikke scheef tov de achtergrond. Met name bij dat gebouw achter de trein is dat goed te zien. Tenzij het vréselijk verzakt is, is dat ook wel een leuke aanwijzing :)
Alleen die Train-shot1 vind ik indrukwekkend
Zonder gehinderd te zijn door enige render-achtergrond heb ik dat plaatje bekeken, en 't is in feite doodgewoon een heel erg saaie en slecht geframede foto.
Zet die trein niet pontificaal in 't midden, en geef 'm wat ruimte in z'n rij-richting. In real life kan de fotograaf die rode wagon niet aan de kant duwen, maar in een render is er geen excuus om 'm te laten staan lijkt me. :)
Het ziet er leuk uit, maar voordelen boven de Brazil Renderer die ik gebruik icm. 3dsmax8 zal het niet hebben lijkt me zo, dat is dan ook een nogal duur pakket. Wel is het gebruiken van de GPU bij het renderen erg handig.
Als het flink sneller is zal het zeker wel flink voordeel bieden!
Een voordeel in snelheid, maar kwaliteit niet per definitie.
Maar is het dat ook?
Veel van die functionaliteit zal toch ook wel via OpenGL beschikbaar zijn?
Deze render is pas realistisch:
http://www.yafray.org/sec...mg.php?file=53_richie.jpg

* Wout777 is ex mini bezitter
en die mini komt uit deze vette map met meer van dat soort spul. deze is mijn favoriet!
Huh, ze zijn allemaal makkelijk van echt te onderscheiden, alleen de sss demo daar zou de meest rechtse nog door kunnen gaan voor een witglazen beeldje! De train noch de diamonds kunnen tippen aan de realistische renders van mentalray op http://www.autodesk.com/eng/etc/fake_or_foto/index.html , ik had ze allemaal goed, maar ik zit er dan ook al wat langer in!)

Vooral bij de bonus game zitten renders die vrijwel niet van echt zijn te onderscheiden.
Die diamanten in die render zijn inderdaad veel mooier.
Toch kon ik nog daarin nog wel zien dat ze fake waren.

Zeer mooie renders.

Overigens is die test niet helemaal eerlijk, want ze nemen wel typisch objecten die je makkelijk realistisch kunt renderen.

Er was geen render bij waarvan ik dacht dat ie echt was, maar wel foto's waarvan ik dacht dat ze gerenderd konden zijn.
Die kurketrekker is bv ook prima realistisch te renderen, evenals die schroef. Ik ben er van overtuigd dat een van die artiesten die twee plaatjes ook kan renderen zonder dat je verschil kunt zien.

En bij Max bij de bonus game ben ik er van overtuigd dat de textures voor het gezicht gemaakt zijn op basis van een foto.

Wel jammer dat de plaatjes niet van iets hogere kwaliteit zijn. Nu zitten er soms wat compressie artefacten in de weg.
Het wordt op de site van Gelato zelf verstopt halverwege de FAQ, maar het is dus een rendering back-end voor 3D Studio Max en Maya (beiden van Autodesk).
Het speciale zit 'm in de hardware acceleratie met nVidia GPU's, dus je hebt iig zo'n kaart nodig.
Ik vraag me af hoe Gelato zich meet met de standaard back-ends of bijvoorbeeld andere 3rd party renderers zoals Maxwell qua kwaliteit.
Maxwell is niet echt een renderengine om mee te vergelijken. Maxwell is daar echt nog te onvolwassen voor, op het moment is het alleen nuttig om er stills mee te renderen (en vooral interiors komen er heel mooi uit) maar de rendertijden zijn belachelijk. Vergelijk liever met PixarRenderman of Mental Ray (tegenwoordig standaard aanwezig in oa Maya en 3D Studio Max)

Daarnaast weet ik niet of je met "beiden van Autodesk" doelde op een mogelijke connectie met het feit dat Gelato voor die 2 pakketten beschikbaar is, maar ten tijde van Gelato 1 was Maya nog gewoon van Alias|Wavefront en ook al "compatible" met Gelato.

Ook loopt op CGtalk een thread over Gelato.
Wel goed dat er ook een linux versie is aangezien daar renderfarms nog wel eens onder willen draaien, en een directe link naar de download pagina

http://www.nvidia.com/page/gelato_download.html
ik snapter zoals gewoonlijk geen hol van!

betekent dit dat ik spelletjes die gebruik maken van dat anti-aliasing verhaal nu nog beter ken spelen? :9
Dit is een zgn 'offline renderer' en heeft helemaal niets te maken met het spelen van spelletjes ;)

Dit soort renderers worden gebruikt om afbeeldingen of animaties mee te maken vanuit programma's als 3ds Max en Maya.

Het verschil tussen een normale renderer en Gelato is dat de laatste gebruik maakt van je videokaart om zijn berekeningen mee uit te voeren. Normaal wordt alleen de CPU gebruikt.
Haha, als je gelooft in de Playstation 3 demo's op de E3 van vorig jaar wel!

(die waren dus prerendered :+ )
Dit is dus een programma dat (bijv.) de Maya renderer vervangt?
Nee, niet als vervanging. Gelato komt er bij als extra renderer (optie), na installatie kan je dus kiezen voor de standaard renderer van Maya, Mental Ray en Gelato dmv de goede optie aanvinken in een menuutje (in het renderview of render-menu).
Het vervangt het dus wel, als je kiest voor gelato dan kun je niet meer kiezen voor mentalray of de maya renderer voor hetzelfde plaatje.
Heb je dit ook echt zelf uitgeprobeerd of zeg je nu zo maar wat?

(bij mij was dit dus niet het geval.. maar misschien komt dat wel omdat Gelato niet echt werkt met m'n GeForce3 Ti'tje en ik alleen maar een consoleschermpje te zien krijg?)
Ik wou hem wel eens zelf uitproberen, maar volgens mij is ie ondertussen zo populair dat de server het niet meer aankan. Mijn download houdt er telkens mee op, meestal vlak in het begin.

Wel goed dat er ook een Linux versie is, die net zo goed support lijkt te worden als de Windows versie. Ik denk dat dat komt omdat grote renderfarms toch eerder Linux dan Windows draaien, maar de meeste bedrijven trekken zich er maar weinig van aan wat anderen willen en proberen iedereen Windows door hun strot te duwen, dus toch een pluim voor nvidia! :)
Daar heb je dus helemaal geen gelijk in. Op deze markt is er geen enkel bedrijf dat GEEN ondersteuning biedt voor linux/bsd/solaris/windows/mac Ik heb niet gecheckt maar als er dus alleen ondersteuning is voor Linux, dan is nvidia dus alsnog minder bezig dan de concurrenten. Windows word je compleet niet door je strot geduwd in de 3d markt.
Amen :)
k ga hem voor mn vader op een cd'tje branden voor zn experimentele linux-pc :)
Indien gewenst gooi ik 'm op een binaries nieuwsgroep.
je gebruikt toch (bij 3ds max ten minste) altijd al de gpu gebruiken om te renderen?
Was het maar zo'n feest, standaard gebruikt 3D Studio Max enkel je CPU om alles te renderen. Het is wel mogelijk maar daarvoor moet je een Quadro kaart hebben bijvoorbeeld.

Overigens kan iemand mij vertellen of dit programma nuttig is voor 3D Max gebruikers (dus krijg je betere rendertijden?). Helaas heb ik zelf geen NV kaart om het te testen.
Dit is een product voor de professionele markt (e.g. CG voor films enzo) en niet voor een consumenten markt (e.g. spelletjes).
Is dit nu de software die de processor en videokaart combineert om plaatjes te renderen? Zo ja, zou het veel sneller moeten zijn, ga het meteen uitproberen :P
Voor mij komt deze renderer dus als geroepen. Ik heb nog een zeer oude versie van Maya en 3DsMax liggen. Dus gebruik ik wegens geldgebrek al een tijdje Blender, wat volgens mij bijna evengoed werkt (alleen beetje aanpassen aan interface). Het enige probleem met Blender was dat de render zo slecht was, maar de Gelato werkt dus ook in Blender en wat een verschil met de vorige !!!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True