Kuo: vouwbare iPhone is maanden na release slecht verkrijgbaar

Apple heeft in september nog relatief weinig vouwbare iPhones op voorraad, waarschuwt analist Ming-Chi Kuo. Waarschijnlijk is de vouwbare iPhone daarom iets later te koop dan de iPhone 18 Pro en Pro Max, die Apple ook in september aankondigt.

Het lijkt erop dat Apple op 8 of 9 september de iPhone Fold en de 18 Pro-modellen aankondigt. Analist Kuo waarschuwt dat Apple fors minder vouwbare toestellen heeft dan 18 Pro's. Waarschijnlijk heeft Apple in het derde kwartaal maximaal 0,5 tot 1 miljoen vouwbare telefoons, tegenover zo'n 20 tot 22 miljoen exemplaren van de 18 Pro (Max).

Kuo verwacht daarom dat Apple het vouwbare toestel iets later uitbrengt dan de 18 Pro-serie. Hij trekt vergelijkingen met de iPhone X. Apple kondigde die op hetzelfde moment aan als de 8-toestellen, maar hij kwam een paar maanden later uit.

Ook de iPhone X was voor Apple innovatief en moeilijk te produceren, vanwege het oledscherm en het Face ID-systeem. Apple had daardoor ook bij de presentatie van dit toestel nog niet veel exemplaren op voorraad. Nikkei Asia meldde eerder dat Apple tegen problemen aanliep bij de productie van de vouwbare iPhone. Het medium deelde hierbij geen details.

Preorders vermoedelijk pas in oktober

Kuo voorspelt dan ook dat de preorders en leveringen pas in het vierde kwartaal van dit jaar starten, dus vanaf oktober op z'n vroegst. De analist verwacht dat scalpers dan hun slag slaan, waardoor de vouwbare iPhone nog maandenlang slecht verkrijgbaar is. Daardoor is de vraag naar de vouwbare iPhone pas rond de jaarwisseling goed in te schatten, denkt Kuo.

Leaker Ice Universe deelde vorige maand een foto van het vermeende ontwerp van de iPhone Fold. Het toestel lijkt breder dan bijvoorbeeld de Galaxy Z Fold-lijn.

Ice Universe iPhone Fold
Het vermeende design van de iPhone Fold. Bron: Ice Universe

Door Hayte Hugo

Redacteur

06-07-2026 • 09:38

109

Reacties (109)

Sorteer op:

Weergave:

Het lijkt me ook erg lastig te voorspellen hoe goed hij ontvangen gaat worden.

In Europa blijken we op dit gebied erg conservatief, in Azie zou het hit kunnen worden…
Conservatief of hebben we gewoon andere gewoontes qua media consumptie?
Hoe je het ook noemt, volgens mij versterken conservatief en gewoontes elkaar.

Ook in schermgrootte liepen wij een aantal jaar geleden achter tov Azie, groter dan 6" vonden wij veel te groot terwijl in Azie het de norm was, nu is het de standaard.
Ik had jaren geleden een collega in Zuidoost Azië die met een 7" tablet belde. Wat voor device dat precies was weet ik niet, maar het was in ieder geval echt een tablet waar je mee kon bellen. Vrij dikke bezels ook. Ze kon hem eigenlijk niet eens met één hand vasthouden.
Aangezien veel mensen een telefoon niet eens meer aan hun oor houden is daar op zich ook weinig op tegen... Zolang het formaat van het ding nog goed mee te nemen is voor je zal het bellen waarschijnlijk ook geen issue zijn.
Veel kleding voor vrouwen is ook net echt geschikt om daar een telefoon van 5"+ in te stoppen. Dus dan gaat het apparaat toch in de tas, en dan kan je net zo goed een tablet nemen. Op zich begrijp ik het ook wel.
Veel kleding voor vrouwen is ook net echt geschikt om daar een telefoon in te stoppen
Volgens mij raak je hier een probleem dat je ook op een andere manier op kunt lossen.
nou ik vind het wel fijn hoor dat er nog steeds broeken zijn waar je gewoon in elke achterzak een nintendo 8 bit console in kunt stoppen.
Daar is heel veel op tegen. Dat asociale getetter omdat iedereen op speaker belt. Een zeer kwalijke trend. De meeste telefoons zijn allang niet meer "handzaam". Nog ff en we hebben weer telefoons die hun eigen schoudertas hebben, net als die van de jaren 80 :)
Interpreteer je met opzet wat ik zeg compleet verkeerd?

Ik ben ook zeker geen fan van speaker phone... Niet alleen als iemand in mijn buurt dat doet, maar ook als ik bel met iemand die dat doet.

Maar daar ging het helemaal niet om, het ging om de overweging voor de gebruiker of een 7" tablet specifiek voor bellen onhandig was. Als het iemand is die de telefoon toch al nooit aan het oor houdt dan maakt het dus niet uit, oftewel is er voor die persoon niks op tegen om die tablet te gebruiken ipv een telefoon. Dat is iets heel anders dan dat er niks op tegen is om overal maar met speaker te bellen.

Overigens hou ik mijn telefoon zelf ook zelden aan mijn oor... Omdat ik oordopjes gebruik. Die optie was er ook gewoon nog he.
Ik noem dit niet achterlopen. Een groter scherm is niet beter dan een kleiner scherm. Het is niets meer dan 'mode'. En mode is totaal niet rationeel, maar emotioneel en gestuurd door marketing. Marketing bepaalt wat men wil. En als (de marketingafdeling van) Apple bepaalt dat er geen mini-jack meer op een telefoon hoort, dat volgt uiteindelijk bijna iedereen. Ik zou het eerder achternalopen noemen.
Ik heb altijd begrepen dat in China/Japan de woningen kleiner zijn en de beschikbaarheid van een grote TV, computer/laptop veel minder is.
De gemiddelde Aziaat maakt ook veeeel langere werkdagen, dus uren bankhangen bestaat daar niet. Media consumptie tijdens transport in openbaar vervoer is het moment voor hen.
Dat daarom de telefoon een prominentere rol speelt in media consumptie. Dat daarom een groter scherm bij hen eerder de norm geworden dan bij ons.
Klopt helemaal, een japanner zal zijn foldable smartphone pakken terwijl wij onze (werk) laptop pakken in de trein. Daarom zeggen al die mode/trends uit Azie ook niet zoveel. Het is een compleet andere wereld met ander type consumenten.
Marketing bepaalt wat men wil.

Hmm daar ben ik het op zich niet zo mee eens. Genoeg voorbeelden van echt complete product failures waar een ongekende marketing machine achter zat.

Uiteindelijk is het toch de consument die bepaalt wat hij wil. Kijk die mini-jack, een paar audiofielen struikelen daarover maar de rest van ons zat toch al op bluetooth. Maar een VR headset of een slimme bril krijgen ze niet door onze strot gedrukt hoe hard ze ook proberen.
Kip en ei, maar laten we nou niet net doen of de consument niet gevoelig is voor marketing ... we zitten vrij simpel in elkaar wat betreft psychologische triggers en beloningen. Soms flopt iets, maar dat zegt niet zoveel.
We zijn vooral gevoelig voor de buurman heeft het ook.
Naja niet beter? Een grotere telefoon heeft meestal een grotere accu (Gaat dus langer mee) en als je net als mij vaak youtube kijkt op de telefoon dan is een groter scherm wel echt veel beter, ik heb zelf ook totaal geen last van dat mijn telefoon groter is dan een ander. Maar ik sleutel ook graag aan mijn eigen auto's en dan is het wel handig dat je een groot scherm hebt en je kan herkennen wat er in een video echt te zien is.

Maar ik kan mij natuurlijk voorstellen dat er veel mensen zijn die deze usecase niet hebben :)
De klassieke modus operandi van Apple is goed kijken waar de concurrentie faalt en slaagt, het concept verbeteren en onderbrengen in het eigen ecosysteem en het dan met veel tamtam en sterke marketingtermen presenteren aan het publiek.
Nou nee niet zo zeer, meer het ervoor zorgen dat alles binnen het eigen ecosysteem fool- en failproof is.
Ik denk dat veel mensen het nog steeds te groot vinden.

Echter is de hoeveelheid keuze en de daarbij passende prijzen in het "grote-scherm" segment een best groot percentage. Als je nog een kleiner scherm wil heb je minder te kiezen. Zelfde met TV-scherm afmetingen. Op gegeven moment wordt er zoveel van X formaat geproduceerd dat dat formaat qua groot-inkoop veel goedkoper wordt dan andere.

Ik weet dus niet of het echt achterlopen is dan. We doen gewoon ons ding tot er weinig andere keus overblijft.
Loop je achter omdat je geen grotere telefoon wilt?
Waar lopen we dan precies op achter? Ik heb al grote handen voor westerse maatstaven, hoe gaan die aziaten dan een telefoon met 1 hand bedienen?

Zolang ik niet het hele scherm kan bereiken als ik maar 1 hand gebruik, is in mijn ogen die telefoon te groot.
Maar misschien loop ik achter omdat ik niet alles met mijn telefoon doe :+
Dat is een puur persoonlijk criterium, want er zijn manieren om op telefoons en zelfs tablets het toetsenbord kleiner te maken, maar vooral: de meeste mensen gebruiken toch wel twee handen, hoe groot of klein het scherm ook is.
Helemaal eens, maar de vraag is meer, loop ik dan achter? Want dat is wel wat er geïmpliceerd werd.
Nee, dat is natuurlijk onzin. Hoe groot iemands telefoon is eerder een persoonlijke voorkeur, gevolg van praktische overwegingen zoals hoe de werkomgeving / privé situatie er uit ziet en al dan niet bijziend zijn etc.
Hoezo liepen wij achter qua schermgrootte? Apple’s iPhones zijn sinds de smartphone populair werd de meestverkochte modellen. Die zijn over heel de wereld tegelijk te koop. Zijn er aanwijzingen dat er significant verschil in grootte is qua verkopen?

Enige wat ik hierover kan vinden is dat Europeanen langer een kleine (zak)telefoon zouden prefereren omdat ze toch al een tablet en of laptop en op desktop hadden.
Enige wat ik hierover kan vinden is dat Europeanen langer een kleine (zak)telefoon zouden prefereren
Dat is toch het bewijs, de omdat die volgt is interpretatie en niet zo relevant…
‘Langer’ als in: daar langer aan vasthielden in het verleden, toen ze hun andere apparaten nog meer gebruikten. Dus feitelijk gebruikten ze juist grotere schermen, alleen niet op hun telefoon.
Relatief conservatief. De Europese 'houding' naar 'nieuwe dingen' is heel anders dan in Japan/Korea bijvoorbeeld. Daar zijn ze veel meer van de 'nieuwigheden'/extremen. In de EU zijn we toch meer van het 'het moet het doen' (gereedschap).

Uiteraard geen 100% scores. Er zijn natuurlijk ook zat mensen die juist altijd de laatste gimmicks willen hebben, en in Japan/Korea zijn er natuurlijk ook 'doe maar gewoon' menen :).

Daarnaast: Iets als dit valt en staat met de bruikbaarheid voor eren individu. Mensen zijn nu blij met wat ze hebben (de candybars), en veel mensen hebben de houding "Als je blij bent met wat je hebt, dan houd je het". Als de vouwbare telefoons echt functionele voordelen bieden, ten opzichte van de candybars en dat het, het prijsverschil waard gaat zijn, dan zullen ze goed aanslaan. Maar stel dat blijkt dat 30-60% van je apps er niet op geoptimaliseerd zijn, dan houdt het al snel op. (Je hebt op het moment bijvoorbeeld nog steeds apps die niet lekker gaan met dat 'gat' bovenin je scherm (dus dat je tekst niet kunt lezen in spelletjes) of dat streepje onderin dat je steeds per ongeluk 'swiped'. Als de formfactor van dit scherm problemen veroorzaakt bij (veel) apps, raken mensen het snel zat natuurlijk.
Het functionele voordeel is domweg dat je aanzienlijk meer content kan weergeven. Als alleen de browser goed werkt is dat al een win.

Apple heeft ontwikkelaars al een tijd gevraagd om apps resolutie en schermformaat onafhankelijk te maken. Ook om bv het verschil iPhone-iPad-Mac te overbruggen. De toolkits zijn er klaar voor.

Wat tegen Apple werkt is dat tot dusver nog geen zekerheid is of ze ooit met een foldable gaan komen. Veel kleinere ontwikkelaars zullen hier niet aan beginnen tot de toestellen daadwerkelijk op de markt zijn en ook voldoende verkocht worden.
Voor productiviteit-apps in de breedste zin (browser, mail, spreadsheet, enz, enz) is dat natuurlijk heel goed, en is dat zeker een potentiële verbetering (uitgaande van dat websites ook goed omgaan met de beeldverhouding. (Dit zal denk ik wel loslopen, gezien websites vaak heel schaalbaar zijn, verwacht ik daar geen issues.)

Maar stel dat iemand z'n telefoon primair gebruikt voor games, video's kijken, enz, dan is de (ogenschijnlijke) beeldverhouding niet optimaal voor de titels die nu op de markt zijn. Of het 'in de weg zit' kan ik moeilijk inschatten. Ik vermoed dat dit voornamelijk een 'beleving'/'ervaring' (en dus subjectief) zal zijn. Los van of Apple de tookits ter beschikking stelt, en dat de appmakers het al dan niet hebben geïmplementeerd, maakt niet dat een interface 'fijn werkt' op een afwijkende beeldverhouding. Ik kan dit moeilijk inschatten. (ik zeg dus nadrukkelijk niet dat het een probleem is/zal zijn. Ik weet het niet, maar ik kan het me wel voorstellen.)

Maar mocht het allemaal helemaal 'Hunky-Dory' zijn, dan komt ook het prijskaartje natuurlijk nog. Is het (voor het grote(re) publiek) de extra euro's waard. (en dan nog maar los van de kwetsbaarheid van het mechanisme.)

Ik 'denk' dat het voornaamste (cosmetische) probleem in het vierkante schermpje zit. Verreweg de meeste interfaces van apps/websites zijn geoptimaliseerd voor rechthoekige schermen (landscape of portrait). Deze beeldverhouding is over het hele landschap aanwezig. (telefoon, tablet, desktop/laptop). (Bijna-)vierkant kan dan cosmetisch rommelig worden (zal ook een wen-factor zijn.) Zeker bij 'niet-productiviteit-apps'.
Maar stel dat iemand z'n telefoon primair gebruikt voor games, video's kijken, enz, dan is de (ogenschijnlijke) beeldverhouding niet optimaal voor de titels die nu op de markt zijn.
....

Ik 'denk' dat het voornaamste (cosmetische) probleem in het vierkante schermpje zit. Verreweg de meeste interfaces van apps/websites zijn geoptimaliseerd voor rechthoekige schermen (landscape of portrait). Deze beeldverhouding is over het hele landschap aanwezig. (telefoon, tablet, desktop/laptop). (Bijna-)vierkant kan dan cosmetisch rommelig worden (zal ook een wen-factor zijn.) Zeker bij 'niet-productiviteit-apps'.
Mensen die veel gamen op hun telefoon zullen dit niet kopen maar lang niet iedereen game'd veel dus dat lijkt me niet zo een issue. Het scherm (4:3?) lijkt qua verhouding veel op een Ipad scherm en daar kun je alsnog veel niet-productiviteit apps prima op gebruiken, dat zal hier ook wel zijn.
Het scherm (4:3?) lijkt qua verhouding veel op een Ipad scherm en daar kun je alsnog veel niet-productiviteit apps prima op gebruiken, dat zal hier ook wel zijn.
Goed punt :). Ik vind het meer 'bijna vierkat', maar als het inderdaad 4x3 is, dan wordt het mogelijk een ander verhaal. Ik had overigens in m'n hoofd zitten dat de tablets ook bijna 16x9 zijn, maar die zijn inderdaad (ongeveer) 4x3. De verhouding zelf zal dan inderdaad wel loslopen. Hooguit dat je dan nog met de 'controller-punten' zit, die naar verhouding vrij groot worden (gezien ze fysiek niet veel kleiner kunnen worden om met vingers te kunnen bedienen.) Dit zie ik op een telefoon ook al soms gedoe zijn, maar dan heb je 'tussen je duimen' nog vrij veel ruimte over (in centimeters). Maar mogelijk valt het dan wel mee. Lastig om in te schatten voor mij, maar nu je dit zo schreef heb ik er wel meer vertrouwen in dat het mee zal vallen.
Het functionele voordeel is domweg dat je aanzienlijk meer content kan weergeven. Als alleen de browser goed werkt is dat al een win.
Je kunt nu op een wat grotere telefoon al zoveel weergeven, dat het de vraag is of het voor de meeste mensen nog genoeg toevoegt om dat te verdubbelen.

Bij de agenda-app lijkt me dat nog wel wat toevoegen maar voor de meeste situaties niet. Dan is het maar de vraag of consumenten er de aanzienlijk hogere prijs en de andere minder handige kanten van een vouw-iPhone voor over hebben.
Of geen budget hiervoor?
Ja, dus. Namelijk dat we conservatiever zijn.
Conservatief is denk ik slechts een deel van verschillen.

In Azie is het ook veel gebruikelijker om je succes te tonen (merkkleding, auto's, telefoons, etc.). En dan gaat het er niet perse om of die fold (of bijvoorbeel hypercar) nu de beste match is voor je gebruiksdoel.
Eens het gebeurt in deze "nieuwe" welvaart vaak veel opzichtiger dan in Europa. Maar ook bij ons geldt deze zelfde geldingsdrang, alleen minder opzichtig: er zijn maar heel weinig telefoongebruikers die de nieuwste telefoon van >€1000 nodig hebben voor hun gebruiksdoel en stiekem ook lopen te flexen met de nieuwste iPhone oid.
Het hele idee van 'flexen' is dat het niet stiekem is toch? ;)

Maar zie ook genoeg polo shirts met een krokodilletje er op of nieuwe BMWs rondrijden. Vrijwel niemand koopt 100% van de tijd alleen maar het minimum voor een specifiek gebruiksdoel...
Een BMW is denk ik juist een slecht voorbeeld omdat ze daar nog werken aan specifieke rij-eigenschappen voor veel modellen, en daarmee een eigen karakter hebben. (Waarbij ik niet wil zeggen dat BMW rijders niet ook gewoon patsers kunnen zijn… 😋)

Binnen de Stellantis groep en de VW groep is echter wél heel veel gebaseerd op merk-beleving.
Ik denk dat je wel kan stellen dat je geen BMW nodig hebt om van A naar B te rijden.

Juist het stukje beleving zijn beide merken sterk in. Steve Jobs had ook een BMW…
Ja, want hier heb je echt niemand die expres met dure kledij rondloopt en is het totaal niet hop om een dure auto te hebben :+
Mij lijkt zo’n vierkant ontwerp gewoon lastig in de broekzak te passen, ik sla over als het echt zo is.
Dat ligt er toch aan hoe breed hij is?

Dit gezegd hebbende. Damesbroeken hebben geen noemenswaardige broekzakken aan de voorkant. (Als man kun je je halve huis kwijt in je broekzakken, en dames zijn al blij dat hun pinpas erin past. Aldoende doen vrouwen vaak een telefoon in de kontzak waar hij (fijn voor zakkenrollers) uitsteekt. Maar gezien dit soort toestellen (ongeveer) minimaal twee keer dikker zijn, vraag ik me af hoe dit gaat passen in kontzakken.

Zijn er dames die hier ervaring mee hebben (met andere vouwbare toestellen). Valt dit mee, of is dit een ding?
Dames hebben tegenwoordig een hele sporttas aan hun arm hangen. Daar zit vast nog wel een plekje in voor de telefoon.
Het vervelende van een telefoon is niet de dikte; maar de lengte. De lengte is een probleem als je gaat zitten, maar dat is ook vaak het probleem waarom hij niet in de kleine broekzakken/jaszakken passen. Ik heb zelf de flip6 en die past overal in, nergens last van; ik vind het super handig juist!

Ik ben dan ook erg nieuwsgierig naar de fold wide; dunner, groter scherm (handig voor werk, en film(pjes) en maar een klein beetje breder/hoger).
Grappig dat je nu al een probleem ziet bij een product dat nog helemaal niet is aangekondigd.
Lees het bericht nog is goed. Er wordt aangegeven, dat 'als het echt zo is', dat het hen 'lastig lijkt', omdat het mogelijk rottig in een broekzak past. Dat kan toch? Los van of het product wel of niet is aangekondigd is dit prima mogelijk, toch? Als het apparaat klein genoeg is, zal het wel loslopen, maar als het 'net te breed' is (gezien het ook relatief dik zal zijn), kan dit een ding zijn.
Bij Apple producten is dat gelukkig ook niet zo erg.. 1e generatie producten zijn vaak 'net niet' producten, waarbij de 2e generatie een gigantische upgrade was.

1e iPhone > waardeloze camera voor die tijd en niet te gebruiken met normale headphone jacks
1e iPad > Groot, dik, zwaar
1e Watch > Traag, chip was er nog niet klaar voor

De fold zal waarschijnlijk ook een hoop kindeziektes hebben, qua hardware en software, dus het is niet zo'n heel slecht idee om te wachten op de 2e versie :)
Ik heb vorig jaar de eerste iPhone Air gekocht, ook een nieuw model, weinig kinderziektes. Meer een gemis in specs, er zit geen '.5-camera' (groothoeklens) op, dat is het enige wat me tegenvalt van deze telefoon. Waarschijnlijk heeft de Air2 deze functie wel (natuurlijk) want Apple wil dat we vaak van telefoon wisselen natuurlijk.
precies mijn punt dus.. versie 2 is vaak een significante upgrade van versie 1.
Ik denk dat het wel zou meevallen hier in Europa hoe terughoudend mensen zijn. In mijn omgeving zie ik geregeld mensen met een Samsung Fold of Flip rondlopen.
Tja, ik weet niet of het conservatief is, maar ik zie persoonlijk gewoon het nut niet in van een vouwbare GSM.
En tegelijk zie je dat ze in bijv. Z-Korea en Japan op kantoor nog enthousiast met papier werken. Denk niet dat het met 'conservatief' te maken heeft, maar meer met trendgevoeligheid onder consumenten. Plus, dat het ook verschilt per land daar. Ik vond bijvoorbeeld het aantal folds in Jakarta ook niet bepaald spectaculair, tov. iPhone (pro)'s.
conservatief??? Ik ga dat ding bestellen hoor. Dat weet ik nu al.
Ik wil een foldable, maar ik wil niet 1500 euro voor een telefoon neerleggen. Ik ben dan ook voor een "normale" telefoon gegaan zodra de vorige op was. Over een jaar of vijf verwacht ik met deze klaar te zijn, dan maar weer eens kijken hoe de prijzen dan staan.

Ik wacht wel tot ze goedkoper worden, of sla helemaal over. Met de huidige componentenprijzen verwacht ik dat het nog wel even zal duren voor die dingen voor een normale prijs te koop zijn.
Al die opvouwtelefoons hebben mij nog niet kunnen overhalen. Ik vind ze eerder nog lomp en duur. En ik heb dus liever een iPhone en een iPad.
Ik ben benieuwd naar de iPhone Fold.

Zijn er nog mensen die in de periode juni - augustus van een jaar een nieuwe iPhone kopen? Is het niet verstandiger om te wachten op de release van de nieuwe toestellen? Ik ben door mijn opslag heen en wilde recent bijna upgraden, maar heb mij toch moeten inhouden :-) (Ik weet dat er mogelijkheden bestaan om bepaalde bestanden/foto's in iCloud op te slaan)
Ik ga waarschijnlijk voor een gewone 18, of heel misschien een 18 pro (maar ik vermoed dat ik die veel te duur ga vinden voor wat het voor mij aan toegevoegde waarde heeft).

Maar of het verstandig is te wachten? Geen idee. Normaal gesproken ja. Dan heb je de nieuwste voor doorgaans vrij dezelfde prijs en extra jaar support. Of je koopt het vorige model die webwinkels dan voor een lagere prijs aanbieden. Maar, nu met al die RAM-gekheid heb ik geen idee wat dat met de prijzen straks gaan doen. Misschien valt het mee, of misschien knalt Apple de prijs weer flink omhoog.

Voor alsnog geen interesse in een vouwtelefoon. Dat vond ik al toen het Samsung was en daar verandert Apple niks in. Ik verwacht namelijk dat
- hij ontzettend duur gaat worden.
- Ik inlever op hardware en functionaliteit tov een pro model (maar wel pro++ prijs betaal)
- Als het zo gaat zijn als bij andere merken, dan is die telefoon wel kwetsbaar en is het scherm makkelijk te beschadigen.
Die nadelen wegen voor mij niet op tov. de voordelen van een vouwscherm.
Kan me wel voorstellen dat wanneer je een non-pro iphone wil dat wachten op voorjaar 2027 wel lang is, als je al een nieuw toestel nodig hebt is nu een 17 kopen niet verkeerd.
Ik ga waarschijnlijk voor een gewone 18, of heel misschien een 18 pro (maar ik vermoed dat ik die veel te duur ga vinden voor wat het voor mij aan toegevoegde waarde heeft).
Misschien moet je wel even goed oppassen met gewone versie, want Apple had in het verleden gezegd (geen idee of ze het echt menen) dat ze eerst Pro versies gaan uitbrengen en daarna veel later gewone versies. Ik hoop echt voor je dat ik mis heb.

[Reactie gewijzigd door Dark Angel 58 op 6 juli 2026 10:38]

Mijn moeder had een paar weken geleden een nieuwe telefoon nodig en heb toen toch besloten een nieuwe iphone te kopen ondanks dat je normaal vanaf juni ongeveer een paar honderd euro kan besparen door even te wachten. Ik was echter bang dat de prijzen omhoog zouden gaan door de geheugen tekorten. Letterlijk twee dagen later kwam er een bericht dat apple alle prijzen had opgehoogd behalve die van de iphone. Ik verwacht persoonlijk dat ze die prijzen pas omhoog gaan doen bij de release van aankomende iphones, dus wachten op de release van de volgende gaat je denk ik (bijna) geen winst opleveren.
Zeker, ik. Om dezelfde reden als jij heb ik juist net een nieuwe 17 pro gekocht. Bij mobiel.nl hadden ze een mooie deal waardoor je die voor minder dan € 1000 kon krijgen. Diezelfde telefoon kost bij Apple € 1329.

Ik geloof er niets van dat die aanbiedingen er straks in september zijn voor de 18 pro. Daar gaat ten eerste de basisprijs omhoog: ik verwacht toch wel minimaal €1500 voor het basismodel en niemand gaat dat toestel in de aanbieding doen want er is toch veel meer vraag dan aanbod...

Dat nieuwe toestel kost je dan zo'n 500 euro meer. Tegen juni-augustus zijn er weer aanbiedingen.
Ik blijf zolang ik kan mijn iphone 13 mini gebruiken.
Hij is nog steeds snel genoeg, batterij houdt het nog steeds lang genoeg uit (Max capaciteit zit op 85%).
Ik ben nu zo ver dat ik niet per se meer een nieuwe mini formaat wil (Gaat waarschijnlijk nooit meer komen), maar waarschijnlijk ga ik tegen die tijd voor een 'gewone' en niet een pro of max.

Ik vrees ook voor de prijs van de nieuwe modellen die deze september worden aangekondigd...
Het lijkt me juist een voordeel om nu een iPhone17 serie te kopen. De kinderziektes zijn eruit en je hebt dus een bewezen technologie in handen. Voor een prijs die deze zomer zomaar ineens omhoog kan gaan i.v.m. de geheugen prijzen (of minder geheugen voor dezelfde prijs, etc.).
Ik heb een 17 pro met 1 TB … fantastisch device… heel blij mee.. in principe dit jaar geen 18…. En volgend jaar ook geen 19… maar ik kijk wel ieder jaar wat financieel het beste idee is… heeft voor mij dus altijd heel veel met de prijs te maken waarvoor ik mijn oude device kan verkopen…

second hand value van apple is hoog dus de prijs van een nieuwe is voor mij wel altijd nieuwprijs-verkoop oude toestel.. als ik te lang wacht met upgraden wordt het te duur..
Sowieso even wachten lijkt me.
Wil nog steeds een nieuwe mini, maar die komt er maar niet. Dus heb ik afgelopen maand mijn batterij van iPhone 12 mini vervangen en ook connector van stekker vervangen. Die kan nog weer een paar jaar mee, is met iOS 26 eigenlijk weer veel sneller geworden gek genoeg.

[Reactie gewijzigd door PuntoXII op 6 juli 2026 10:21]

Ah, nog een mini-fanaat getroffen. Heb er ook nog een, maar denk dat die misschien nog een of twee generaties mee kan en het dan wel klaar is. Niet dat de hardware niet meer voldoet, maar je ziet nu al dat veel apps en websites er niet meer op getest worden. Navigatie wordt dan een uitdaging of in sommige gevallen zelfs onmogelijk. Had precies hetzelfde probleem met mijn eerste generatie SE die ik ook tot de 12 heb gehouden...
Hier nog eentje. De voorbije 5 jaar tweemaal de batterij vervangen in m'n 12 mini. Ik overweeg zelfs om volgend jaar een 13 mini te kopen als kleine upgrade. Ik ben erachter gekomen dat een telefoon met één hand besturen voor mij erg belangrijk is, met oog op snel chatberichtjes sturen, iets opzoeken enz. De enige telefoons die voor ons echt een optie zijn annu nu, zijn de vouwbare toestellen. Maar dat is een heel dure oplossing voor een probleem dat er eigenlijk niet zou mogen zijn imo, dus dat weiger ik ook (nog).
Helemaal eens, daarom kijk ik wel met schuin oog naar de opvouwbare, maar die gaat natuurlijk schreeuwend duur worden. Ik heb maar 2 eisen: klein en iOS. Aanhouder wint, er komt toch vast oooooit weer een kleine zou je zeggen.
Met een verwachte vraagprijs van 2000+ vraag ik me af hoeveel hiervan uiteindelijk verkocht gaan worden. Als de beschikbaarheid laag is en hier gepoogd wordt tot scalping lijkt me dat de prijzen al helemaal bizar hoog gaan worden.
Men kan zich afvragen hoeveel interesse er is voor dit soort prijzen.
De standaard consument heeft al een eigen markt segment, de normale iPhone. Dit is een speeltje voor wie het wil betalen. Met een hogere prijs zorg je er ook voor dat die reguliere markt niet verstoord wordt.
Scalping lijkt me bij Apple erg onwaarschijnlijk nietwaar?

Bij mijn weten heeft Apple de retail strak geregisseerd. Ze hebben natuurlijk hun eigen directe verkoopkanaal, en daarna goed gecontroleerde set van authorized resellers die aan allerlei voorwaarden moeten voldoen (zeker ook prijsstelling) om überhaupt reseller to mogen blijven.

Ik snap het trauma waar gamers mee leven, maar het scenario is wel compleet verschillend.
Kuo en Mark Gurmann geven erg verschillende rapportages over deze telefoon. De ene keer is hij vertraagd door hinge-problemen, vooraadproblemen, vertragingen tijdens het testen of onderdelen problemen terwijl later dit weer wordt gecorrigeerd en hij gewoon op schema is voor September. Het is daardoor erg lastig om duidelijkheid te krijgen of deze telefoon in September, Oktober of misschien November te koop is.

Bronnen:
https://www.macrumors.com/2026/07/05/foldable-iphone-to-repeat-iphone-x-story/
https://www.macrumors.com/2026/07/02/apple-ramps-foldable-iphone-ultra-production-10m/
https://www.macrumors.com/2026/06/24/foldable-iphone-ultra-set-for-production-july/
https://www.macrumors.com/2026/06/22/foldable-iphone-ultra-on-track-september-debut/
https://www.macrumors.com/2026/06/16/foldable-iphone-delay-rumors-false-leaker/
https://www.macrumors.com/2026/05/26/foldable-iphone-facing-production-issues/
https://www.macrumors.com/2026/05/18/foldable-iphone-production-stalls/
https://www.macrumors.com/2026/04/11/iphone-ultra-will-solve-two-key-problems/

[Reactie gewijzigd door protected22 op 6 juli 2026 09:56]

Met een vraagprijs van 2000+ euro verwacht ik dat het wel mee gaat vallen met scalpers. Voor scalpers is investering vrij hoog, terwijl de marge die je erop pakt en ook de vraag nog betrekkelijk onzeker is.

[Reactie gewijzigd door Bpow op 6 juli 2026 10:13]

Ik voind de iPhone op de foto maar een raar ding. Ik geloof zelf niet dat dit het ontwerp gaat zijn voor de vouwbare iPhone. Het lijkt me een lastig formaat voor in je broekzak. Te breed voor mijn idee.

Ik kan me voorstellen daarintegen dat men het een prettig idee vind om een iPad-mini-achtig formaat (opengevouwen) mee te kunnen nemen als een telefoon, maar dit fomaat kan ik me niet voorstellen dat dat hem gaat zijn. Ik snap sowieso niet goed dat Apple zich op dit pad begeeft.
Ik ben wel erg benieuwd naar iPhone Fold. En alhoewel de prijs me niet eens zou afschrikken, vraag ik me af of zo'n vouwbaar ding wel écht nuttig is. Heb nu een iPhone 17 Pro en een iPad mini (A17 Pro). Deze combinatie werkt prima.

Daarnaast ben ik vooralsnog niet echt te spreken over de designkeuze van die iPhone Fold.
Sinds ik een Fold7 heb ligt de ipad volledig te verstoffen. Ben bang dat ik de pincode niet eens meer weet als ik hem aan zou zetten. Heb de iPad nog geen moment gemist. Als ik een groter scherm nodig heb klap ik de telefoon open.
denk niet dat het een succes word. De samsung foldables zijn ook geen klapper
Ik zie ze anders best regelmatig en Samsung zit inmiddels al op de 8e generatie dus er zal toch een doelgroep zijn die groot genoeg is.
Zowel Samsung als Moto blijven ze netjes aanbieden. Zo slecht zullen ze dus wel niet zijn. Loop zelf al weer sinds de eerste Razr rond met zo een toestel en zou niet meer terug willen naar een candy bar.
Voor Samsung is de fold een hele populaire telefoon in Korea, ja het is het land van afkomst, maar toen ik daar op vakantie was zag ik toch een groot gedeelte van de bevolking met de Fold lopen. De markt is er wel, alleen niet perse bij ons.
Volgens diverse analistenbureaus is de foldables market een snel groeiende markt, waarbij Samsung harder is gegroeid dan concurenten. De verwachting is dat deze groei zal versnellen in de komende jaren, mede door de introductie van een foldable van Apple.
Dit is gewoon om mensen hebberig te maken en een exclusief gevoel te geven. Wie nog in de verhaal gelooft…

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn