Huawei komt net als Samsung met iPhone Fold-concurrent

Huawei heeft aangekondigd dat het later deze maand een brede vouwbare telefoon gaat presenteren. Samsung zou dat volgens geruchten ook gaan doen. Beide fabrikanten bereiden zich voor op de iPhone Fold, die ook breder zou gaan zijn dan huidige vouwbare smartphones.

De Pura X Max, waar Huawei beelden van laat zien, heeft een scherm aan de buitenkant van ongeveer 13:9, iets breder dan 4:3. Aan de binnenkant zou het scherm ook ongeveer dat formaat hebben, maar dan liggend in plaats van staand. Huidige vouwbare smartphones hebben langwerpige schermen aan de voorkant met beeldverhoudingen van 21:9 of langer en vierkante schermen binnenin.

De datum op de telefoon is 20 april. Volgende week zou Huawei ook zijn Pura 90-telefoons willen presenteren en daar komt dit toestel vermoedelijk ook bij. Daarmee is Huawei de eerste dit jaar die een vouwbare smartphone met deze beeldverhouding zou gaan presenteren.

De twee grootste smartphonemakers zouden later dit jaar volgen. Samsung zou komende zomer de Galaxy Z Fold8 Wide willen uitbrengen en Apple in september de iPhone Fold. Het zou niet voor het eerst zijn dat Samsung een telefoon van Apple probeert na te apen voor die is uitgebracht. Vorig jaar kwam Samsung met de Galaxy S25 Edge voor Apple de iPhone Air uitbracht.

Brede telefoons zijn er al veel vaker geweest en ook brede vouwbare telefoons waren er al eens eerder. De bekendste is de OPPO Find N uit 2021, die net als deze nieuwe modellen zich richtte op een breder scherm binnenin.

Huawei Pura X MaxHuawei Pura X MaxHuawei Pura X Max

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

13-04-2026 • 17:12

78

Submitter: CLB

Reacties (78)

Sorteer op:

Weergave:

iPhone Fold-concurrent? We hebben nog niks van Apple gehoord over de Fold. Hoe is dit een concurrent voor een Apple product dat niet bestaat?
En hoe "aapt Samsung na" als het toestel van Apple nog niet eens in het wild beschikbaar of zelfs maar aangekondigd is. In tegenstelling tot wat velen menen was Samsung ook eerder met een capacitieve touchscreen op de markt dan dat de iPhone aangekondigd was.

Ik vind dit erg zwak geschreven Arnoud.

[Reactie gewijzigd door HandheldGaming op 13 april 2026 17:23]

Het gaat hier om het aspect ratio. Samsung maakt al jaren foldables, maar het is wel héél toevallig dat wanneer er enkel geruchten rondgaan over een vouwbare iPhone met een anders dan normale beeldverhouding, de rest ook plots van zulke toestellen gaat uitbrengen.

Ik wil hier ook niet mee zeggen dat Apple daarom innovatief is of iets dergelijks, het is slechts een ander aspect ratio. Apple devices zijn doorgaans een groot succes en als de concurrentie een manier ziet om wat van dat succes mee te pakken, dan doen ze dat. Iemand die per sé iOS wil zal nooit een Samsung of Huawei-foldable kopen. Maar iemand die enkel aan het wachten was op een foldable met een ander aspect ratio en het OS is die persoon om het even... Die pakken ze nu waarschijnlijk wel.
Dat is niet toevallig, dit hangt van de beschikbare componenten af. In dit geval zal Samung Electronics displays hebben ontwikkeld en aangeboden aan haar partners zoals Apple en Samsung met dit form format. Daarnaast houden fabrikanten elkaars lange termijn ontwikkelingen in de gaten. Wie als eerste hiermee aan de slag is gegaan, kunnen we op basis van dit bericht niet zeggen. Kan Huawei geweest zijn, of Apple of Samsung. Of zelfs Sony, Oppo, of wie zal het zeggen.

Dit type ontwikkelingen zijn echt niet gekoppeld aan 1 fabrikant zoals Apple, het zijn marktontwikkelingen. Om die reden komen Huawei, Samsung en Apple ongeveer gelijktijdig met dit nieuwe format.

Tja, voor de clickbait is het handiger om te zeggen dat de ene fabrikant de andere na-aapt. Voor nieuwssites draait het zelden om de waarheid, zolang het maar ongeveer klopt en het veel lezers en dus inkomsten oplevert. Dat kun je redacties niet kwalijk neemt, het gaat immers om hun eigen salaris. ;)
Geruchten over een nieuwe iPhone zijn voor concurrenten altijd erg belangrijk omdat Apple een echte trendsetter is. Een nieuwe iPhone is ook bijna gegarandeerd een verkoopsucces en concurrenten zullen altijd proberen zo snel mogelijk een vergelijkbaar toestel op de markt te brengen.

In de schermen zelf zal geen verschil zitten. Alleen Samsung maakt ze (en LG in licentie). De form factor is niets anders dan op een andere manier snijden. Samsung heeft met zijn TriFold al geoefend met een andere form factor.

De Huawei Pura komt volgende week uit en daarmee is dit niet echt click-bait, maar maakt men wel handig gebruik van de aantrekkingskracht van de iPhone.
Aan de andere kant, er zijn genoeg dingen die door Apple zijn overgenomen/gekopieerd van andere fabrikanten. Dit hoeft niet altijd even succesvol te zijn. Bijvoorbeeld AR technologie, en de IPhone AIR. Succesvoller zijn bijvoorbeeld de Apple watch, welke op zichzelf niet perse een nieuw idee is.
Ik dacht dat de iPhone Air juist tegen de markttrend in gelanceerd werd en niet gekopieerd is van anderen. In mijn herinnering was het juist Samsung die snel een vergelijkbare form factor uitbracht op basis van de geruchten en wat ze waarschijnlijk zien in de supply chain. Eigenlijk heel goed vergelijkbaar met wat hier gebeurt. Het kost Apple 2 jaar om een nieuw product naar de markt te brengen en Huawei en Samsung doen dit in 6 maanden.
Apple is al jaren geen trendsetter meer, het heeft alleen een zeer trouwe achterban die alles van Apple kopen en achteraf proberen goed te praten voor zichzelf. Dat is de enige reden dat Apple producten gegarandeerde verkoopsuccessen zijn..
Ja, maar dat is niet alleen bij Apple zo. Zo werken mensen nou eenmaal. Als jij een nieuwe TV gekocht hebt en je hebt daar heel veel geld voor betaald, dan ben je daar blij mee. Ook als er daarna iemand langskomt die zegt dat je een stomme koop gedaan hebt. Het zit in de mensen om een tweestrijd te voeren en je wilt je niet bekocht voelen net nadat je iets duurs gekocht hebt.

Ik ben momenteel in de markt voor een nieuwe TV en het stomste wat ik kan doen is advies opvolgen van vrienden/collega's. Zij zijn allemaal blij met hun TV, om verschillende redenen. In die zin is ChatGPT zo gek nog niet: hij kan objectief oordelen over een merk/type op basis van mijn wensen en voorkeuren.

Ik zou zelf ook geen Apple kopen. Niet omdat het rommel is, integendeel, maar omdat het verder weg ligt van mijn voorkeuren voor een telefoon.
Als het om nieuwe producten gaat heb je gelijk, maar in kleinere dingen blijft Apple wel een trendsetter. Het is de eerst geweest die de 3,5 mm jack overboord heeft gegooid en gestopt is met het meeleveren van de powerplug.

In vormgeving vind ik Apple nog steeds een trendsetter, maar wel een stuk minder uitgesproken dan een aantal jaar geleden.
Volgens mij is het: Huawei komt net als Apple met een Samsung fold concurrent.
De enige correcte zin is: Huawei komt met een Samsung Fold concurrent.

maar Apple in de titel zorgt voor meer clicks dus meer inkomsten.
Ze hebben volgens mij al een hele lijn van vouwbare telefoons. Dat klopt dus niet, misschien had je dat een paar jaar geleden moeten stellen.
Zoals ik al aangaf een beetje laat om deze stelling te gebruiken.


“ De eerste opvouwbare telefoon van Huawei is de Huawei Mate X, aangekondigd in februari 2019. Dit toestel onderscheidde zich door het scherm aan de buitenkant te vouwen (outward folding) en had een 8-inch display.“
Huawei heeft al langer een fold, maar volgens de geruchten komt Apple binnenkort met een fold die een andere formfactor heeft dan de Huawei en Samsung die nu op de markt zijn. Dichtgevouwen zijn die smaller dan een gewone telefoon en opengevouwen is het scherm haast vierkant. Apple zou komen met een telefoon die net zo breed is, maar wat korter dan een normale telefoon en open gevouwen een wat meer rechthoekig scherm zou hebben.

Apple is al langer bezig met een vouwbare telefoon, maar heeft die nog nooit op de markt gebracht. De vraag is of het model waar ze nu aan werken op de markt gaat komen of net als zijn voorgangers bij een onvolledig prototype blijft hangen.
Dat Samsung eerder een folding phone had dan Apple lijkt me niet meer dan logisch. Ze hebben al zeven generaties ervan.

Wat Samsung na-apt is de exacte form-factor van de iPhone Fold, op basis van (laten we wel zijn) de accuraatste informatie die buiten Apple beschikbaar is. Waarschijnlijk is die informatie gelijk aan wat Apple zelf heeft. Maar nog meer dan dat, Samsung en Huawei willen deze telefoons rechtstreeks tegenover de iPhone Fold zetten. Zonder dat Apple hun Fold maakte zou dit exacte model nu niet bestaan.

Dat is wat, naar mijn mening, nu met na-apen bedoeld wordt. Ze positioneren deze modellen zo dat ze de concurrentie zo 1-op-1 aan gaan.
Is toch nog steeds geen naapen. Samsung heeft dat toestel ook al lang in ontwikkeling. Misschien net als Apple. Maar wie zegt niet dat Samsung het formaat al jaren in ontwikkeling had en Apple zei... ja dat wordt hem.

Bij mijn weten werkt Apple met Samsung displays dus het is zelfs waarschijnlijker dat Samsung Apple opties geeft dan andersom
En hoe "aapt Samsung na" als het toestel van Apple nog niet eens in het wild beschikbaar of zelfs maar aangekondigd is. In tegenstelling tot wat velen menen was Samsung ook eerder met een capacitieve touchscreen op de markt dan dat de iPhone aangekondigd was.

Ik vind dit erg zwak geschreven Arnoud.
stiekem heeft tweakers heel veel apple fanboys :)
Mag het natuurlijk niet hardop zeggen, want dit gaan ze nooit toegeven natuurlijk :)
Net zoals de Iphone review hier op tweakers, hoe subliem de gebruikers ervaring was :)
dat tweakers apple fanboys heeft is wel al langer bekend echter zou dat juist de grens moeten zijn tussen persoonlijke meningen/houding en professionaliteit, zeker in regulieren nieuws berichten? prima als een apple fanboy in een bepaalde .geek oid bericht zijn of haar enthousiasme toont voor apple echter verwacht ik wel wat meer neutraliteit
Dat is het ook. Probeer het eens. :D
Ik ben bang dat we meer anti Apple fan boy zijn op Tweakers dus kom maar op met die min drie :P
Volgens Wikipedis:1993: First touchscreen phone

IBM released the IBM Simon, which is the first touchscreen phone.
Zoals met veel dingen Apple, ze zijn meestal nooit de eerste (vrijwel nooit eigenlijk), maar wel vaak de eerste die het presenteerbaar (en gek genoeg, soms ook betaalbaar, ondanks Apple niet bepaald bekend staat om hun lage prijzen) weet te maken voor de gemiddelde consument.

Full touchscreen telefoons? Mda's en pda's waren allang een ding, capacative touch ook. Maar apple weet het een gemeengoed ding te maken met de iphone.

Tablets bestonden ook al lang, maar die waren schreeuwend duur, net als pda's en mda's, meer gericht op zakelijk gebruik. Apple weet er een doorsnee consumenten product van te maken (en behoorlijk scherp geprijsd, vergeleken met andere tablets op de markt toen).

En zo gaat het maar door. Apple pakt (grotendeels) uitontwikkelde technieken om er een stabiel consumenten product van te maken, is ook niet voor niets dat Apple redelijk laat in het foldable bootje stapt, is gewoon weer dezelfde strategie.

Als er iemand na-aapt, is juist Apple het wel, maar weet er doorgaans wel een dusdanige twist aan te geven dat het een nieuw succes aanboort (en de rest van de markt hun "na doet", ondanks ze het waarschijnlijk al lang eerder op de plank hadden liggen).
Ja vreemde manier van een artikel schrijven. Vanuit Apple hebben we nog helemaal niets gehoord over een foldable. Wellicht heeft dit te maken met de manier om meer bezoekers te trekken naar Tweakers? Bij sommige artikelen is het clickbait gehalte wel erg hoog.
En hoe "aapt Samsung na" als het toestel van Apple nog niet eens in het wild beschikbaar of zelfs maar aangekondigd is.
Samsung is de enige die die flexi oled's maakt dus ze hebben natuurlijk een goed inzicht in Apple's plannen op dit gebied ver voordat die bekend gemaakt worden.
Dan blijft het punt.

Maakt Samsung iets omdat Apple het zo wil.

Of maakt Apple iets omdat Samsung het heeft?
Ik denk dat apple het maakt omdat het gewoon een goed idee is. Ik heb zelf nu ook een foldable en ik ben er erg blij mee.

Alleen Apple verandert de vorm een beetje en Samsung gaat daar in mee blijkbaar. Vind ik ook niet echt kopieergedrag maar meer dat ze zien dat daar blijkbaar een markt voor is en dan is het zeker slim om daar in mee te doen.

[Reactie gewijzigd door Llopigat op 14 april 2026 09:46]

Exact... maar je kan niet zeggen dat Samsung er in mee gaat als ze het hoogstwaarschijnlijk eerder op de markt brengen. Je geeft de gouden medaille ook niet aan diegene die tweede over de finish komt omdat je die leuker vindt.
Je bedoelt zoals de iPhone Air. Niet officieel aangekondigd, maar Samsung had al een kopie.

Maar in dit geval is Samsung natuurlijk gewoon de trendsetter van de foldable phones.
Auteurarnoudwokke Redacteur Tweakers @SaraNostra13 april 2026 19:28
Ik zie in de reacties veel redeneringen zoals de jouwe en ik wil daar best op reageren.

Ik snap daadwerkelijk niet waarom een product uit moet zijn gekomen voordat je er mee kunt concurreren. Want als je Samung bent, bestaat de iPhone Fold, of hoe die ook moge heten, al veel langer. Sterker nog: Samsung zal toeleverancier zijn van belangrijke onderdelen, mogelijk het scherm. Voor bedrijven als Samsung is de release een tussenstation, niet het beginpunt van een concurrerend product.

Het idee van de wijdere vouwbare telefoon bestaat al veel langer. OPPO had dus de Find N in 2021 (!), maar je kunt ook wijzen naar bijvoorbeeld de Microsoft Surface Duo met twee schermen. Samsung en Huawei hebben dit idee al die jaren niet gebruikt. Nu komt de iPhone Fold eraan met deze vorm - en nu ineens zouden Huawei en Samsung op exact dit idee zijn gekomen - en nog vrijwel tegelijkertijd ook.

Bovendien past het, zoals ook in het artikel staat, in een patroon. De S25 Edge kwam vooruitlopend op de iPhone Air. Soms loopt Samsung ook achter, zoals de eigen implementatie van het Dynamic Island (die denk ik wél geheim bleef voor toeleveranciers voor het uitkwam). Soms loopt het ook gelijk, zoals toen Huawei satellietconnectiviteit op zijn nieuwste telefoon aankondigde twee weken voor Apple dat deed.

Ik vind het wel mateloos interessant dat Samsung er voor het tweede jaar op rijd voor zou kiezen om een concurrerend product uit te brengen vóór het Apple-product uitkomt. Ik denk dat het deels is om reacties uit te lokken zoals je hier veel ziet: plausibele ontkenning dat het gaat om kopieergedrag. Dat is in mijn ogen marketing en iets waar ik echt niet in mee zou moeten gaan. De Huawei Pura X Max en Z Fold8 Wide zijn geen originele producten, omdat de fabrikanten ze eerder uitbrengen dan Apple. Het laat alleen zien dat Samsung en Huawei beter zijn geworden in het snel kopiëren van ideeën. Dat is interessant en iets wat je denk ik goed uit dit artikel kan halen :)
Ik snap daadwerkelijk niet waarom een product uit moet zijn gekomen voordat je er mee kunt concurreren.
Hmm, even denken... misschien omdat het product (dat nog niet bestaat en geen naam heeft) in theorie nooit uit zou kunnen komen?

Eigen bron: 'Productie vouwbare iPhone wordt mogelijk uitgesteld door technische problemen' - Tweakers

Een product dat nog niet bestaat (of alleen als gerucht), kan per definitie geen marktaandeel afpakken, geen prijsdruk uitoefenen en geen koopbeslissing beïnvloeden. In die zin concurreert niemand met een niet-bestaande telefoon van Apple, simpelweg omdat er nog niets is om mee te concurreren.

Dat bedrijven vooruitkijken naar wat concurrenten mogelijk gaan doen, zeker partijen als Samsung die diep in de supply chain zitten, klopt helemaal. Maar dat is strategische anticipatie, geen concurrentie.

Als je dat verschil niet maakt, wordt het begrip “concurrent” zo breed dat het eigenlijk betekenis verliest. Dan concurreert iedereen immers met alles wat ooit zou kunnen verschijnen. Dan vind ik het gewoonweg clickbait worden.
Volgens mij kan een product wat nog niet bestaat prima marktaandeel afpakken. De geruchten van een iphone fold zijn sterk, dus wellicht zijn er genoeg mensen die een aanschaf van een galaxy fold uitstellen of gewoonweg niet doen omdat Apple nu met een alternatief 'zou' komen. Daarnaast zijn Samsung en Apple per definitie concurrenten van elkaar op het gebied van mobile, dus het lijkt me hier uitstekend van toepassing.

Ik ben het volledig met Arnoud eens. Samsung weet natuurlijk veel meer dan wij en allang wat bij Apple in de pijplijn zit. Lijkt me niet meer dan logisch om dan zo snel mogelijk en het liefst vooraf er op te reageren.
Ik vind het wel mateloos interessant dat Samsung er voor het tweede jaar op rijd voor zou kiezen om een concurrerend product uit te brengen vóór het Apple-product uitkomt.
De grote vraag is of het wel concurrerende producten zijn? De overstap naar een ander eco systeem is erg groot, een stap die niet snel gemaakt wordt door consumenten. De meeste iPhone kopers hadden al eerder een iPhone, de meeste Android telefoon kopers hadden al eerder een Android telefoon.

Ik betwijfel of er echt veel mensen zijn die twijfelen zal ik een iPhone Air kopen of toch voor een Samsung Edge gaan? De keuze is eerder wordt het een iPhone 17 (Pro) of iPhone Air? Net zoals het eerder is wordt het een Samsung Edge of toch weer een Samsung Galaxy?
Omdat producten lang voordat jij ze kunt kopen in ontwikkeling zijn en de supply chain van een nieuw product al heel lang op de hoogte is van wat dat product gaat zijn.

Ik snap dat het voor sommige mensen een ongemakkelijke werkelijkheid is, maar Samsung en Huawei komen niet opeens met deze form factor na jaren omdat ze ineens een briljante ingeving hadden. Dit is gewoon een rush to market to beat a competitor move. Een volledig legitieme strategie, maar wel overduidelijk waarom men zoiets doet.

Natuurlijk kan het zijn dat de Edge vorig jaar geen reactie was op de Air, hij kwam immers eerder uit. Maar nu komt er een Galaxy Fold Wide toevallig een paar maanden voor dat Apple met dezelfde form factor komt? Na 7 generaties van exact dezelfde form factor hebben Samsung en Huawei net op hetzelfde moment als Apple precies hetzelfde idee als Apple?

Nogmaals, perfect normale strategische zet, maar daar hoeven wij als consument toch niet geheimzinnig over te doen?
Ik denk dat je het niet helemaal hebt begrepen. Dat die producten niet in een dag worden geproduceerd weet elke tweaker, maar hoe concurreer je met een product dat niet bestaat? En volgens mij is het toch andersom: Samsung heeft al een fold model te koop staan terwijl Apple nog niets heeft bevestigd. Dat is de werkelijkheid.

Je doet nu een aanname dat Samsung op basis van de geruchten zou handelen, terwijl Samsung dus al veel eerder een fold product op de markt heeft gezet en wellicht al bezig was met het vervolg. Dat weet jij niet, dat weet ik ook niet, vandaar dat we het op deze manier stellen.
Samsung handelt niet op basis van geruchten. Samsung weet al exact welke schermen Apple bij hun besteld voor hun Fold. Maar zelfs als Samsung Display niet de leverancier was geweest, weet iedere aanbieder via de supply chain leaks al jaren wat hun concurrenten in de pijplijn hebben. Zelfs wij als leken weten al enige tijd welke form factor de iPhone foldable gaat krijgen, en wij waren absoluut de laatsten die het gehoord hebben.
Ik denk dat je het niet helemaal hebt begrepen. Dat die producten niet in een dag worden geproduceerd weet elke tweaker, maar hoe concurreer je met een product dat niet bestaat? En volgens mij is het toch andersom: Samsung heeft al een fold model te koop staan terwijl Apple nog niets heeft bevestigd. Dat is de werkelijkheid.

Je doet nu een aanname dat Samsung op basis van de geruchten zou handelen, terwijl Samsung dus al veel eerder een fold product op de markt heeft gezet en wellicht al bezig was met het vervolg. Dat weet jij niet, dat weet ik ook niet, vandaar dat we het op deze manier stellen.
Nah, als je echt een klein beetje je best doet, dan is het toch niet zo heel moeilijk om jezelf voor te stellen wat Arnold hier, terecht, bedoelt?

We kunnen ons kop in het zand steken en blijven roepen “ja, maar Samsung had al een Fold”, maar het is op zijn zachts gezegd heel erg toevallig dat Samsung en Huawei ineens met een Fold komen in de aspect ratio waar Apple mee schijnt te gaan komen.

Sterker nog, toen Google met dit formaat kwam een aantal jaar geleden, voelden Samsung en Huawei die drang, gek genoeg, helemaal niet.

Dus onder aan de streep verwachten naast Apple dus ook Samsung en Huawei dat deze aspect ratio een hit gaat zijn, en daarom sprinten ze naar de markt om ook iets in de winkel te hebben, wat met deze aankomende foldable gaat concurreren.
Apple schijnt binnenkort met de iPhone Ultra te komen, het fold model. Bron: https://www.icreatemagazine.nl/nieuws/naam-opvouwbare-iphone-gelekt/
Viel me ook op. iPhone Fold concurrent wtf?
Het .plan van tweakers was juist om geen clickbait nieuws meer te brengen. Ik zie dit toch wel als behoorlijke clickbait.
Wie betaald bepaald. Bij dpg media kan dit kennelijk allemaal. De realiteit wordt gewoon omgedraaid.

Deze kolder kan natuurlijk op geen elke manier uitgelegd worden.

Maarja die jongen wil toch z'n baan houden.
Hoop wel dat dit optioneel blijft en niet de nieuwe standaard wordt. Ik vind het juist fijn dat mijn foldable wat minder breed is. Ik mis nog steeds de 21:9 verhouding van mijn oude Sony's (als daar toch eens GrapheneOS op zou draaien). Was erg fijn, zeker voor scroll-based content. En lekker om makkelijk met 1 hand de andere kant van het scherm aan te raken.

Was ook mooi voor filmpjes, maar wil die juist graag op het grotere opengevouwen scherm. En 21:9 opengevouwen wordt het denk ik niet, dan wordt die telefoon weer zo'n raar formaat dicht :+.
Volgens mij is deze form-factor voor een groot deel gekozen om te zorgen dat, als je de telefoon open doet, filmpjes groter zijn dan met de huidige folding phones zoals de Galaxy Fold 7 en Google Pixel Fold 10. Die hebben namelijk een aspect ratio die niet bepaald geschikt is voor video als ze open zijn, het scheelt bijna niks t.o.v. gesloten. Dat is logisch omdat de aspect ratio van het buitenscherm bijna perfect is voor filmpjes kijken.

Welke aspect ratio beter is zal moeten blijken en is natuurlijk afhankelijk van wat je er mee doet.
Tja, persoonlijk vind ik de huidige form echt vele malen beter dan zo'n brede. Lekker dun dichtgevouwen om te internetten, appen, etc. En open toch wat groter scherm om videos te kijken. Idd is de aspect ratio niet ideaal, maar het is in mijn ogen wel de beste verhouding die makkelijk mee te nemen en te gebruiken is. Beter dan een telefoon die altijd super breed is. Dat is leuk voor videos en fotos, maar niet heel handig voor andere zaken als internet, appen, etc.

Maar goed, als beide opties er zijn dikke prima. Kan men kiezen waar ze belang aan hechten. Ik hoop vooral dat het een optie blijft en niet de standaard wordt.

[Reactie gewijzigd door Cambionn op 14 april 2026 09:44]

Helemaal mee eens dat de optie fijn is om te hebben. Ik heb nog geen idee hoe het voelt om een foldable met deze aspect ratio te gebruiken, en ben er benieuwd naar. Vooral typen is iets waar ik heel benieuwd naar ben, want tijdens een in-winkel testje van de Fold 7 vond ik dat niet zo lekker. Maar of dit beter of slechter is…
Beetje hetzelfde als A5 en A6 papier. Die hebben met 1:√2 ongeveer dezelfde ratio als 13:9
Dit formaat is (ook) niet handig. Ik denk dat rond de 3:2 een fijne verhouding hebben. Een collega heeft een Honor 7 foldable, door de vierkante schermverhoudingen zijn de zwarte balken bij filmpjes zo groot, dat filmpjes misschien 15% groter lijkt dan op mijn Galaxy S23.

Filmpjes zijn vaak 16:9, foto's 3:2 (in ieder geval is dat de norm bij normale fotografie, vandaar dat afdrukken ook vaak in 15:10 kunnen) en voor internet browsen is iets vierkanter fijner.
Nou zou ik willen dat foto's/filmpjes het meeste kunnen profiteren van een groter scherm, dus ik zou daar de voorkeur willen geven aan een verhouding in de buurt van 3:2 / 16:9. Dan misschien meer als 3:2, omdat dat dan logischer past bij internet browsing (of je houdt hem overdwars, zodat je veel verticaal in beeld hebt).

maar als je 3:2 dichtvouwt, heb je iets wat in de buurt ligt van 1,5 bij 2, dus 4:3. Wat met onder/boven bezels nog vierkanter wordt.
Dus ik zie wel heil in een dubbelklap-smartphone (trifold), zodat je kleine scherm een meer reguliere verhouding krijgt.
voor internet browsen is iets vierkanter fijner.
Dit is juist waar ik mobiel liever die 21:9 verhouding heb. Meeste websites zijn tegenwoordig van boven naar beneden omdat alles op scrollen gebaseerd is. Dan is het juist fijn om een dun, lang scherm te hebben. Als het breeder wordt, past er minder content op je scherm omdat hij dan gewoon meer inzoomed om de breedte te vullen. Ook typen is makkelijker op een dun scherm. Ik doe mijn foldable standaard dicht voor internet, appen, etc. en open voor videos.

Maargoed, als beide opties er zijn dikke prima. Kan men kiezen waar ze belang aan hechten. Ik hoop vooral dat het een optie blijft en niet de standaard wordt.

[Reactie gewijzigd door Cambionn op 13 april 2026 21:02]

13:9 komt heel erg in de buurt van 1:√2, dezelfde ratio als al het A papier. En dat accepteren we al jaren, A5 of A6 in kleinere formaten.
Wat is dit voor artikel? Samsung aapt na? Samsung brengt al jaren foldables op de markt, Apple heeft er nog niet één. Wat een matige journalistiek.
Matige journalistiek: Click-bait.
.plan: We gaan Tweakers toegankelijker maken
anuit de redactie kijken we vooral naar manieren om teksten minder droog te maken:

headlines die informatief zijn, maar ook nieuwsgierig maken naar de inhoud. Van clickbait blijven we ver weg;
2 maanden geleden, glijdende schaal: Er is geen Apple Fold aangekondigd, en toch staat er Apple iPhone Fold in de titel.
Het hele meedoen met het gebruik van het woordje Fold is framing in mijn ogen. Alles gebaseerd op geruchten.

Als iPhone zoiets maakt, 100% dat ze het niet een iPhone Fold noemen.
Als iPhone zoiets maakt, 100% dat ze het niet een iPhone Fold noemen.
Dat lijkt mij ook niet, het wordt naar waarschijnlijkheid iPhone Ultra als we de laatste geruchten geloven, maar ik had iPhone Book wel geinig gevonden.
Eigenlijk is die formfactor meer een doorontwikkeling op wat Microsoft een aantal jaren geleden heeft gedaan, de Surface Duo was een "breed" formaat, alhoewel dan niet met een vouwbaar scherm maar met 2 schermen... inmiddels ook alweer bijna 7 jaar geleden. Voor mij lijkt die formfactor ook wat praktischer dan de huidige vorm, maar dat zal per use case/gebruiker verschillen.
Huawei Pura foldable was er vorig jaar al, dus in feite waren zij eerder en is dit een vervolg op het model.


nieuws: Huawei Pura X is mix tussen Fold- en Flip-telefoon
Dat is toch meer een "flip" model waar het scharnier aan de zijkant zit, het is uitgeklapt "maar" 6,3 inch... zo staat ook in het artikel overigens ;) Deze Pura Max is daar de grotere opvolger van wat echt meer een tablet gaat worden dan een uitgeklapte gemiddelde schermformaat.
Ja, dat wilde ik net zeggen! De insteek van dit artikel is verkeerd. Vorig jaar (maart 2025) bracht Huawei de Pura X op de markt, en die had toen een behoorlijk unieke beeldverhouding. Dit is gewoon de opvolger van dat toestel.

De specs van toen:

https://m.gsmarena.com/huawei_pura_x-13744.php

Dat Samsung Apple voor wil zijn op basis van de geruchten over de vouwbare iPhone klopt waarschijnlijk wel (daar zijn de belangrijkste bronnen het wel over eens), maar staat toch behoorlijk los van deze Pura X die al een jaar op de markt is vind ik.
De schermen van Apple komen bij Samsung vandaan. Ik denk dat Samsung Apple twee opties heeft gegeven namelijk een scherm voor een Fold of een Fold wide.
Alsof Samsung ff snel een Fold wide in elkaar kan flansen. Daar gaat zeker 2 jaar overeen.
Nou ja, ik denk oprecht dat Apple aan Samsung (zoals je al zegt waarschijnlijk zo'n twee jaar geleden) gespecificeerd heeft welke beeldverhouding zij willen gebruiken voor hun vouwbare iPhone, met het verzoek deze voor hun te produceren. Samsung heeft vervolgens al jaren dit soort apparaten geproduceerd waardoor het hun relatief minder moeite zal kosten om ook een foldable te maken in diezelfde schermverhouding. Sterker nog, er waren al een Oppo en een Google Pixel fold die in de buurt kwamen van deze verhoudingen, en die hadden misschien ook al Samsung schermen.

Ik denk alleen ook oprecht dat Huawei begin vorig jaar met de Pura X iets unieks heeft uitgebracht qua schermverhouding, en dat dit simpelweg de opvolger is. En dat ze dus Apple en Samsung vóór waren in plaats van dat ze ze nu na-apen zoals het artikel impliceert : )

[Reactie gewijzigd door Theratron op 14 april 2026 09:00]

Nogal bijzondere titel, die Apple Fold is er immers helemaal nog niet laat staan aangekondigd. Neigt toch naar clickbait.
iPhone Fold. Het zou niet voor het eerst zijn dat Samsung een telefoon van Apple probeert na te apen voor die is uitgebracht.
jesus Arnoud, tegenwoordig sloppilot op op de redactie?
Wat een onzin. Alsof Samsung ff snel ook een ander formaat Fold kan maken. Daar gaan jaren overheen. Ik denk eerder dat Samsung Apple twee opties heeft geboden. De normale Fold een Fold Wide en dat Apple voor de Wide heeft gekozen. Samsung maakt notabene die schermen voor Apple.

Apple staat gewoon glashard in de Samsung kopieerstand zoals zo vaak.
Vorig jaar kwam Samsung met de Galaxy S25 Edge voor Apple de iPhone Air uitbracht.
Ja, dus Samsung was eerder, maar aapte Apple na? :z

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn