Leaker toont foto van vermeende design van opvouwbare iPhone

Leaker Ice Universe heeft een foto van het vermeende design van de opvouwbare iPhone online gezet. De foto toont het ontwerp van de telefoon in het wit. Het gaat vermoedelijk niet om een werkend apparaat, maar om een dummy.

Het toestel op de door Ice Universe gedeelde foto heeft onder meer twee camera's. De telefoon lijkt verder een klein, vierkant scherm te hebben en een groter scherm aan de achterkant. De smartphone lijkt dus gebruik te maken van twee schermen, zoals ook al bleek uit eerdere renders.

De opvouwbare iPhone, die mogelijk Fold of Ultra gaat heten, lijkt op basis van de foto's in elk geval in wit beschikbaar te komen. Journalist Mark Gurman van Bloomberg schreef eerder dat Apple van plan is 'om vrolijke kleuren te vermijden'. Volgens hem zou Apple ook een donkergrijze of zwarte variant aankondigen. Apple kondigt het apparaat vermoedelijk in september aan.

iPhone Fold?

Er gaan al jaren geruchten over een vouwbare iPhone. Vouwbare smartphones zijn op de markt sinds 2019, maar Apple heeft tot nu toe geen enkele telefoon met vouwbaar scherm gepresenteerd of uitgebracht. Volgens de recentste en meest betrouwbare geruchten gaat het om een vierkanter model dan huidige vouwbare smartphones als de Galaxy Z Fold-telefoons. Daarbij zit aan de voorkant een redelijk vierkant scherm met een diagonaal van rond 5,5" en binnenin een rechthoekig, liggend scherm met een diagonaal van rond 7,8". In plaats van Face ID zou de vouwbare iPhone een vingerafdrukscanner hebben, iets dat Apple Touch ID noemt. Dat ligt in lijn met andere vouwbare smartphones, waarvan veel ook een vingerafdrukscanner in een knop aan de zijkant hebben zitten. De telefoon zou tussen 2000 en 2500 dollar gaan kosten en ook dat wijkt niet enorm af van de concurrentie. Veel andere vouwbare smartphones zitten rond 2000 euro.

Het vermeende design van de iPhone Fold. Bron: Ice Universe
Het vermeende design van de iPhone Fold. Bron: Ice Universe

Door Imre Himmelbauer

Redacteur

02-06-2026 • 13:30

67

Submitter: dtn.370

Reacties (67)

Sorteer op:

Weergave:

Ik geloof hier niets van, deze schermverhoudingen zijn geheel onlogisch. Ook het camera eiland is in zijn geheel anders dan hoe Apple het aanpakt. Als dit een dummy is dan zouden ze op zijn minst rekening houden met de styling.

[Reactie gewijzigd door Zwarte_os op 2 juni 2026 13:39]

Deze schermverhouding is juist logisch. Heb je ooit een video gekeken? En valt je dan op dat die video vooral horizontaal heel breed is....
Denk dat ie doelt op het feit dat elke telefoon de camera in de andere hoek heeft zitten. Of dit is een spiegelbeeld van een telefoon.
Als je de telefoon dicht klapt en je op het "externe" scherm kijkt zit de camera juist op de plek die je zou verwachten.
Alleen logisch als je de telefoon alleen als een media player beschouwd, maar het is natuurlijk wel meer als dat.
Schermverhouding van het hoofdscherm is al jaren iets wat alle fabrikanten steeds een beetje proberen te veranderen, dus dat zal vast wel werken want dat is al zo vaak gedaan. Dit geeft je een minder plat/breed scherm dan veel telefoons, en dat is positief want de meeste video's die we kijken zijn nou eenmaal niet ultrawide.

Over de verhouding van het kleinere scherm, als iemand met een Flip 6, moet ik zeggen dat de opgevouwen vrij vierkante variant van die telefoon eigenlijk best lekker in de hand ligt en ik gebruik dat kleinere schermpje aan de buitenkant veel meer dan ik had verwacht.

Ook hadden we ooit vierkante telefoons van Nokia die ook best lekker in de hand lagen haha. Even afwachten hoe deze variant van Apple in de praktijk voelt natuurlijk, maar die schermverhouding en vorm is dus niet zo onlogisch als je denkt.
Tuurlijk die snap ik. Maar het zou hier logisch zijn om uitgeklapt vergelijkbare dimensies aan te houden als de ipad mini. Als je die dubbel zou klappen kom je ongeveer op een 4:3 ratio uit (plus kleine gap op de fold), een hele logische ontwerpbeslissing.

Deze foto lijkt op het eerste gezicht echter op een 1180 bij 720 uit te komen, wat een ouderwetse 16:9 verhouding zou zijn. Dat past heel erg in de lijn van een Temu fold-phone kloon.
Tot op heden komen alle voorgaande leaks overeen met de foto. ik ben ervan overtuigd dat hij er zo uitkomt te zien.

Zie onderstaand Bright filmpje op YouTube

https://x.com/Bright/status/2052304255768555833?s=20

het scherm is juist perfect voor films kijken en YouTube.
Die heeft dus een andere verhouding dan de foto hierboven en houdt zich aan de ipad mini ratio. Ook het camera eiland lijkt meer op dat van het Chinese Honor dan op dat van Apple. Ik kan het fout hebben hoor maar ik ben niet overtuigd hier dat het een echte leak is.
Lijkt zo wel een beetje op de Surface Duo maar dan met een vouwbaar scherm ipv 2 losse schermen in de binnenkant.
Inderdaad, best een interessant design, zie trouwens ook die "Samsung Galaxy Z Fold 8 Wide" die nu de standaard "Galaxy Fold 8" blijkt te gaan worden* ze hebben duidelijk hetzelfde huiswerk van Microsoft gekopieerd 🤭

* = (het huidige "Fold" design word nu "Fold Ultra")

[Reactie gewijzigd door OlivierH op 2 juni 2026 13:42]

Ik vind het wel jammer dat dit ontwerp niet verder ontwikkeld is. Ik heb veel liever 2 degelijke schermen met echt glas er voor. Destijds vond ik ze wat prijzig omdat ik al jaren zonder grote klachten telefoons van rond de €350-450 gebruik. Als een partij als OnePlus een eigen versie met verder midrange specs had gemaakt voor €600 was ik waarschijnlijk wel overgehaald.
ben toch benieuwd hoe apple iOS gaat benutten om het grote scherm nuttig te maken. Tot nu toe is het grote scherm van de Max niets meer dan, een groot scherm met dezelfde layout en mogelijkheden dan de mini bijvoorbeeld. Hoop dat ze meer mogelijk maken met multitasken ofzo. Meerdere apps open. Net zoals bij Android wel mogelijk is.
Net zoals op de iPad dus?
Het duurde toen ook heel lang voor ze iPadOS uitbrachtte. Dus ik weet nog niet goed hoe om te gaan met de eerste foldable van Apple. Aan de ene kant een interessant ding, aan de andere kant vraag ik me af of dit niet meer een prototype is dan een afgewerkt product. Wie weet, misschien weet het de kosten van een reguliere Pro wel wat te drukken (wishful thinking) .
Automatisch schalen met beeldscherm wordt al jaren gepromoot (lees opgedragen) aan iOS/iPad/Mac programmeurs.

Werkt allemaal met restraints enz.
Ik bedoel niet zozeer schalen, maar vooral extra functionaliteiten bieden. Als ik meer schermruimte heb wil ik eigenlijk gewoon iPadOS kunnen draaien als mijn telefoon is uitgeklapt.
Lijkt op de Huawei Pura X. een folding phone waar ik denk dat dat de juiste manier is hoe je een folding phone doet. Bij open klappen krijg je een 16:10 verhouding. en dat is denk ik een goed formaat.
Het ziet er vooralsnog niet spannend uit, maar goed, het is maar een dummy en we weten allemaal dat het als warme broodjes zal gaan verkopen, want... Apple.
Ook bij Apple zijn er minder succesvolle producten - uiteraard geldt dat voor de Vision Pro, maar ook sommige iPhone uitvoeringen, zoals bijvoorbeeld de iPhone Air, lopen ook niet zo goed als gehoopt. Ook bij Apple moeten de 5 P's (Product, Prijs, Plaats, Promotie en Personeel) op orde zijn om iets een succes te maken.
Succesvol in wat? Verkoop? Dan nee geen succes. In mogelijkheden... Ik vond de vision pro toch wel echt een eyeopener van mogelijkheden die waargemaakt kunnen worden.
Als het niet verkoopt dan is het geen succes.
Als het niet verkoopt dan is het geen succes.
Dat is een mening. Het feit is dat verkoop maar één factor van succes is.

Dus volgens jou was de eerste elektrische auto ook geen succes? Volgens mij was die toch echt nodig voordat we auto’s als de Tesla Model S kregen.
Klopt, electrische auto's bestonden meer dan 100 jaar geleden al en die waren allemaal geen success daarom heeft het ook zo lang geduurd voordat er eindelijk wel beweging in die markt kwam.

Voor een bedrijf waarbij de focus ligt op winst maken is verkoop de enige graatmeter voor succes.

[Reactie gewijzigd door ReVision. op 2 juni 2026 14:05]

Zo kan je er ook naar kijken, maar ik had het puur over het directe commerciele succes. Je hebt gelijk wat betreft de Vision Pro: dat lijkt me meer een product voor de lange termijn en het opent zeker nieuwe mogelijkheden. Evengoed durf ik te stellen dat je zoiets nu nog geen succes kan noemen en dat pas van toepassing is als er meer gebruikers en toepassingen voor zijn. Vooralsnog lijkt de aanschafprijs me toch een belangrijk obstakel om het gemeengoed te laten worden.
Eens. De aanschaf prijs is DE factor geweest waarom ik hem ook nog niet heb :P
Mogelijkheden die we al eerder gezien hebben bij Microsoft hololens. Allebei een flop trouwens.
Dus uit jou bericht kan ik concluderen dat iedereen die apple koopt, het koopt om het merk? En wat nou als ik apple producten 100x meer stijl en gemak vind hebben als elke windows laptop ever? Zo miljoenen andere met mij.
Dat is je goed recht, en een valide reden om Apple te kopen

Maar ik denk dat het absoluut geen geheim meer is dat er echt ontzettend veel mensen zijn die Apple puur kopen voor het merk en de status. Dingen zoals het hele bubble kleurtje bewijzen dit.

En ja dit zijn denk ik vooral jongere mensen en is wellicht ook iets minder relevant hier in Nederland.. In America is dit 100% een heel groot ding
Het is niet zozeer alleen status, maar sociale uitsluiting omdat je niet aan groepschats deel kan nemen is wel echt een ding daar. Je kan weinig om status geven, maar FOMO kan sterk zijn :)
Dat zal zeker ook een reden zijn, maar de grootste reden wat ik lees en hoor is dat als je geen blauwe bubble hebt, iedereen kan zien dat je geen iPhone hebt, en dat betekend voor een bepaalde groep mensen meteen dat je een arme sloeber bent

[Reactie gewijzigd door Sinester op 5 juni 2026 15:24]

Onzin, heb jij de iPhone Air ooit voorbij zien komen?
Ik denk dat de ondertoon van z'n reactie meer iets als "als Apple hardware uit brengt dan verkoopt het" was, en dat is overduidelijk waar.

Met alle respect etc naar de mensen die nog steeds van hun hardware genieten (lekker blijven doen trouwens!) is het geen geheim dat de meeste mensen Apple gebruikers bestempelen als mensen die meer om merk en 'gevoel' geven dan om feitelijke specificaties. Dus zelfs als dit niet de ultieme foldable word, kan Apple het wel voor een prijs die daar bij hoort verkopen, want 'ze verkopen het toch wel'.
Laten we vooral geen storm veroorzaken met boze Apple gebruikers. maar ik ben er een van. de reden dat ik Apple gebruik is dat het perfect samen werkt. copy op iPhone paste op Macbook doe ik zo'n 30x per dag. kan niet met Android, kan niet met Linux.. dingen werken gewoon zonder gezeur. voor de rest vind ik Apple vreselijk en maken ze onze hobby vrijwel eigenhandig kapot (right to repair, os lockdown, app store..)
Kan prima op Linux (en volgens mij ook Windows) met bijvoorbeeld KDE connect. Doet ook bijv meldingen synchroniseren, bestandsoverdracht, op afstand besturen, etc.

Ik hoor dit soort dingen altijd als argument. Ja het zit niet ingebakken in je systeem, maar met 3rd party tools mis ik echt niks qua integratie.
Natuurlijk kan dat en een heleboel tweakers en wat users doen dit ook. Echter, hier zit het in the box en is het voor iedereen direct bruikbaar op een (meestal) toegankelijke manier. Dat maakt het krachtig, de eenvoud, het niet hoeven nadenken en “it just works” principe.

Een beter argument begint ondertussen wel op te steken dankzij de verticale integratie; het is snel, geoptimaliseerd en fluisterstil. Zelfs met flinke code of een serieus R script, die fan slaat nauwelijks aan en met een snelheid waarbij ik echt versteld sta tov mijn AMD build, laat staan mijn werklaptop die als een straaljager begint te blazen en er dan bijna dubbel zo lang over doet. Qua hardware (specifiek die soc), dat zit meer dan snor, of het nu gaat om de M processors of de A variant.
Die stilte tijdens builden etc herken ik totaal niet. Ik werk op een macbook pro 2023. Naast dat ik het OS gewoon verschrikkelijk vind werken (dat is persoonlijke smaak natuurlijk), staat dat ding wel echt te blazen als een IDE aan het indexeren is oid.

Ook de snelheid valt me heel erg tegen. Met simpele alledaagse dingen is ie supersnel inderdaad, maar ik kan toch echt veel meer IDE instances bijvoorbeeld tegelijk draaien of grotere bestanden laten syntax-hilighten op mijn AMD bak thuis zonder dat ie traag wordt dan op dit ding.
Ok, apart, ik gebruik zelf een MacBook Pro 2025, M4 Pro standaard editie (24 GB) aan RAM, niet echt om over naar huis te praten qua specs, maar zet ik die af tegen de Minisforum X90 met 64 GB aan RAM of mijn laptop met i9 en ook 64 GB aan ram, dan maakt die ze beide af. Ik gebruik wel specifiek PyCharm als IDE, wellicht dat daar ook nog een verschil per IDE zit. MacOS vergt... gewenning, zelf vind ik het an sich prettig totdat we het hebben over Finder, die kan ik niet uitstaan en ik ben nog steeds op zoek naar een soort Verkenner of idealiter nog TotalCommander. Als de MacBook blaast, dan is het heel zachtjes, die andere twee zijn daadwerkelijk storend. Ik heb ook nog een Mac mini M1 met 8 GB, tja, die hoor je niet maar kan die codering ook niet aan op dat niveau.
Toevallig gebruik ik ook onder andere PyCharm, en andere Jetbrains ide's. In mijn ervaring zijn dat juist de IDE's die dit ding aan het blazen zetten, vs code of zed doet dat al een stuk minder.

Wat ik vooral heel vervelend vind aan het OS zelf is dat je voor praktisch alles de muis nodig hebt. Om bijvoorbeeld je vensters goed te kunnen beheren met je toetsenbord moet je al een extern programma installeren. Ik gebruik thuis sway wm, wat een tiling window manager is, volledig gefocust op navigatie met het toetsenbord. Dat werkt voor mij echt top, helaas heb ik dat nooit echt na kunnen maken op MacOS, ook niet met yabai of (die andere waarvan ik de naam even niet weet).
Kan prima met linux, android, windows. Onderling zo heen en weer, hupsakee. Videos pauzeren bij binnenkomende gesprekken, notificaties van elk systeem naar systeem naar keuze. De hele mikmak.

KDEConnect is hier de oplossing, de enige vreemde eend in deze bijt is juist iOS wegens de beperkingen voor derden van Apple.

[Reactie gewijzigd door batjes op 2 juni 2026 14:25]

M'n reactie was absoluut niet negatief bedoeld, ik denk dat jij dus voor Apple kiest voor het "gevoel", ze hebben hun infrastructuur (als dat de juiste naam is?) al heel lang heel goed op orde inderdaad, niets mis mee dat je daar voor kiest natuurlijk 😁👍

Mijn reactie was vooral bedoeld als uitleg van die "het verkoopt toch wel" uitspraak. Apple heeft (zelfs nu het langzaam wat minder word) hele trouwe klanten, dus ze verkopen wat voor foldable ze uiteindelijk uitbrengen echt wel, want precies waar jij van houd gaan ze natuurlijk weer doen, ff in een beweging iets van je ipad naar je iphone fold kopieer-slepen, op je grote uitvouwbare scherm een film kijken terwijl je apple watch de remote is, etc etc.
Ja fair! Ik denk inderdaad dat alle hype / YouTuber / USA met creditcards en afbetaling hier helemaal los op gaan alsof de foldable de eerste ooit is. dus ja.. daar heb je zeker een punt
Je hebt denk ik gelijk.

Echter wil ik wel benadrukken dat je tegenwoordig zeker wel bij Apple kan aankloppen voor specs. Ze zijn al dik 5 jaar marktleider in de krachtigste portable apparaten met goede accuduur.
Waarom dan deze opmerking want die staat al 10x bij elk bericht over elk product van Apple.
+1: "Relevant: nette on-topic reactie met kennis die algemeen bekend is"

Dat laatste dan dus?
Is dit algemene kennis of is het een mening?

Mensen kopen vaak een bepaald merk omdat het zich bewezen heeft. Je betaal meer dan voor een doorsnee merk, maar je krijgt daar ook iets voor terug.

Zoals het hier wordt verwoord betekent het iets negatiefs. Dan moet je daar ook een link bij hebben, anders is het alleen een mening.
en waarom zou dat toch verkocht worden? Omdat Apple goed nadenkt voordat er iets uitgebracht wordt. Samsung wil gewoon als eerste op de markt zijn, puur om de eerste te zijn maar was zo een fold goed? Nee... Die lelijke rand in het midden, apps die niet geoptimaliseerd zijn etc.

Ik zou het niet gek vinden als Apple een 2e iOS lanceert voor een vouwbare iPhone. Puur geoptimaliseerd voor de vouwbare telefoon, net zoals de Vision Pro, de Watch, Apple TV etc.

Ik heb de iPhone Air en ben er echt super tevreden mee en vindt het sinds de iPhone XS Max die ik had een vernieuwde telefoon. Dat gelul over dat de iPhone Air slecht is en niet verkocht wordt is zo een internet specialiste praat, vermoeiend gewoon.
Dit argument klopt niet. Heel veel producten komen de markt op om het te laten groeien. De eerste Galaxy Fold werd niet als mainstream toestel uitgebracht, de software was bij verre nog niet klaar, hoop kinderziektes, klein scherm voor enz.

Maar het zorgde wel voor enorme ontwikkelingen, een manier om wat geld terug te verdienen, en vooral ook mensen geinteresseerd te krijgen.

Apple stapt in wanneer ze zien dat een product redelijk 'klaar' is, wanneer de massa geinteresseerd is enz.
Dat maakt Apple een bedrijf die volgt, en niet leidt. Dat is op zich helemaal niet dom of gek, maar Apple zou makkelijk risico's kunnen nemen, nieuwe tech pushen die nog niet klaar is voor de massa, maar dat doen ze liever niet.

Uiteindelijk moet je daarbij wel goed realiseren, dat Apple flink Samsung zal moeten gaan betalen, ik verwacht dat het schermen zijn van Samsung (uiteraard Samsung Display), voor het gebruik van patenten enz. Je kan je dus afvragen, denkt Apple zo goed na, of wachten ze wanneer iets een feit is? Je zou dan namelijk kunnen stellen dat je dan niet meer aan het nadenken bent, maar aan het volgen, en dat kan gevaarlijk zijn, want je wordt steeds meer afhankelijk van andere bedrijven.
De eerste ipod en iPhone ware vernieuwend, ipad ook wel, maar daarna zijn ze ingehaald door de rest en zijn ze nu idd volgend
Nou, de Apple Watch en de Air Pods zijn toch ook wel aardig vernieuwend geweest.
Hoe dan? Wat maakt ze vernieuwend? Draadloze oordopjes bestonden al, smartwatches ook. Welke features hebben zij toegevoegd waarmee ze vernieuwend waren?
Vernieuwend in welke zin? Een bestaande en succesvol bewezen product, verder ontwikkelen, is nu niet bepaald vernieuwend. Dus ik ben wel benieuwd hoe jij ze vernieuwend daar vond. En het veel gebruikte argument van het opkopen van multi-touch, vind ik niet vernieuwend van Apple.
Nou, er zat een aardig marketingbudget aan vast want de Fold was ook overal zichtbaar. Mainstream niet maar wel meer dan niche.

Samsung is natuurlijk niet de eerste met de Fold qua techniek wat gebruikt werd, daar waren ze al veel langer mee aan het stoeien. Denk aan de vouwranden die in een Galaxy en iPhone zaten van het scherm,

Bij Apple is het 50/50. Er zijn producten die leidend zijn en er zijn producten die volgend zijn. Research doen en wachten tot een product volwassen is betekend niet gelijk volgend vind ik. Ze nemen ook echt wel veel risico's. Kijk naar Apple TV+, niemand geloofde erin maar half Hollywood is aangesloten. Kijk naar de Apple Watch met alle fitness shizzle samen met Nike maar zijn daar wel leidend in. De Macbook Neo is ook een slimme zet. Soms is evolutie beter dan revolutie of innovatie want moeten we voor elk wissewasje een product hebben? Nee, dan zie ik liever dat producten geoptimaliseerd worden en verbeterd worden voor het doel.

Apple is in sommige dingen volgend en in sommige dingen leidend.
Uiteindelijk moet je daarbij wel goed realiseren, dat Apple flink Samsung zal moeten gaan betalen, ik verwacht dat het schermen zijn van Samsung (uiteraard Samsung Display), voor het gebruik van patenten enz. Je kan je dus afvragen, denkt Apple zo goed na, of wachten ze wanneer iets een feit is? Je zou dan namelijk kunnen stellen dat je dan niet meer aan het nadenken bent, maar aan het volgen, en dat kan gevaarlijk zijn, want je wordt steeds meer afhankelijk van andere bedrijven.
Dit klopt niet helemaal want ze zijn niet afhankelijk van Samsung qua displays. Er zijn nu 3 tech bedrijven die de displays verzorgen waar LG er ook één van is en nog een ander bedrijf ''weet de naam niet 1 2 3''. Voorheen was het 3e bedrijf Japan Display maar dat is niet goed gegaan jammer genoeg.
Een product adverteren als de toekomst, is totaal niet hetzelfde als dat het een mainstream product is. Punt is dat zij hebben geinvesteerd in nieuwe tech, Apple doet dat vrijwel nooit. En nee, je eigen versie uitbrengen op basis van bestaande tech, is niet nieuw.

Vouwranden? Je bedoelt de gebogen randen. Dat is wel echt iets heel anders dan een scherm vouwen. Daarbij is er ook nogal een verschil wanneer pixels naar buiten buigen, dan naar elkaar toe, zeker wanneer die 180 graden is op basis van een kleine radius.

Hoe is Apple TV iets bijzonders? Mis ik iets waardoor dit anders is dan al bewezen bestaande diensten?

Macbook Neo, ook hier begrijp ik het argument niet. Mobiele chips in computers bestaan al heel lang. Ik heb hier nog een Surface RT liggen waarbij Windows al over ging op ARM. Dat liep toen niet goed, maar dat was vooruitstrevend. De Neo is totaal niet bijzonder. Leuk product, maar totaal niet bijzonder.

Jij hebt het over evolutie, maar hoe is wat jij opnoem nu evolutie? Anderen deden het al. Een zuinige chip in een laptop doen is niet evolutie, een zoveelste streamingdienst uitbrengen is niet evolutie.\

Vouwbare schermen ontwikkelen, dit in een compacte behuizing die ook nog eens enorm stevig is, en dat verder door ontwikkelen om die vouw steeds beter te maken, dat is ontwikkeling. En dat doet Samsung tevens niet alleen. Het was niet Samsung die deze telefoons veel dunner heeft gemaakt als eerste, of een vrijwel onzichtbare vouw, maar Apple is het in ieder geval niet.

Wie maakt er volgens jou dan allemaal consumenten foldable schermen? LG levert volgens mij nog niets, en zijn bezig met rollende schermen, wat echt anders werkt, over die andere kan ik niet eens iets vinden.

Punt is, is dat iPhones schermen gebruiken van Samsung, hier zal er ook maar 1 leverancier zijn. Maar het is niet alleen de schermen waar ze voor moeten betalen, maar ook diverse patenten van Samsung.

Apple gebruikt dus iets wat een ander ontwikkelt heeft, heeft gewacht totdat het volwassen genoeg was, en betaald nu een heel stuk meer per toestel dan Samsung om te produceren, doordat ze hebben toegekeken ipv 'de eerste willen zijn'. Want de eerste zijn kan extreem winstgevend zijn. Voor een bedrijf zo gigantisch, mogen ze echt weleens iets nieuws proberen op de markt.
vind het er niet eens als iphone uitzien, eigenlijk zien alle toestellen er met het camera eiland er hetzelfde uit.

Ziet er eigenlijk meer als een mini ipad of mijn perceptie met de "telefoon" in verhouden met de hand is verkeerd.
Ik ben nog niet overtuigd van dit formaat. Ik ben wel overtuigd van een foldable, maar niet in deze uitvoering.
Het ziet er innovatief en leuk uit, maar het staat of valt met de kwaliteit van de camera, accuduur en de speakers.

Geen optische zoom (ook al is het maar 3x), geen groothoeklens en slechte nacht foto's (t.o.v. bijvoorbeeld een Apple iPhone 15 Pro), een slechte accuduur en speaker kwaliteit, was voor mij de reden dat de Apple iPhone Air het net niet is. Ik verwacht in een niet Pro model van deze tijd wel dezelfde kwaliteit als een Pro model van 3/4 jaar geleden, zeg maar.

[Reactie gewijzigd door Jumpman op 2 juni 2026 15:41]

waarom krijgen we nou nooit eens echt leuke felle frisse kleuren
Volgens de recentste en meest betrouwbare geruchten gaat het om een vierkanter model dan huidige vouwbare smartphones als de Galaxy Z Fold-telefoons.
Als ik de foto zo zie zou ik hem eerder met de Samsung Galaxy Z Flip vergelijken, alleen dan gebruik je hem op z'n kant ipv rechtop.
Maar dan breder... Of hoger als je in landscape kijkt. Het lijkt een beetje een tussenstap tussen fold en flip. Wat mij betreft zou dat wel eens een gouden compromis kunnen zijn... Nou ben ik niet zo van iOS, maar om dezelfde reden ook geïnteresseerd in de Galaxy fold wide. De bestaande fold is me te vierkant... Dat is voor sommige dingen wel handig maar ik kijk veel video op mijn telefoon.
Ik denk dat ze specifiek de Fold noemen juist omdat de Fold 8 nu ook zo'n zelfde model wordt, er waren al een tijdje rumoeren en lekken over een "Galaxy Z Fold 8 Wide" en we weten ondertussen dat dit de normale "Fold 8" word, met het huidige Fold 7 design als "Fold 8 Ultra"
Ik kan me nog steeds niet echt voorstellen dat een Foldable-toestel lang mee kan gaan, tenzij je er super zuinig/voorzichtig mee omgaat. Al ben ik wel gecharmeerd van een groter scherm, vind ik een kleiner toestel (iPhone mini 13) nog steeds zeer praktisch in gebruik. Als dit een mini-formaat heeft, met optie om uit te vouwen, dan overweeg ik wel om te switchen.

Wat zijn de Foldable-ervaringen tegenwoordig bij kantoor/huis/tuin gebruik, waar er soms ook een vuiltje tussen de scharnieren kan raken?
Ik heb jarenlang een Oneplus Open gehad. Behalve een paar deukjes in het aluminium frame door valpartijen op een tegelvloer nooit problemen mee gehad, ook niet met het binnenscherm. Nu in afwachting van de Samsung Fold 8, die eindelijk de voor mij perfecte schermverhoudingen van de Microsoft Duo terugbrengt (paspoort-formaat).

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.