Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

Het raadsel rond John Ternus, de opvolger van Tim Cook als ceo bij Apple

21-04-2026 • 13:05

136

Apple

Je zou kunnen zeggen dat de ceo van Apple een van de invloedrijkste mensen in de techsector is. Apple is al decennialang een toonaangevend bedrijf in technologie en was de afgelopen jaren zelfs lange tijd het waardevolste bedrijf ter wereld.

Tijdperk Tim Cook ten einde

Tim Cook heeft Apple de afgelopen vijftien jaar geleid naar veel grote successen. De iPhone werd het meest succesvolle en winstgevende elektronicaproduct tot nu toe. De Apple Watch en AirPods waren grote successen waarvan de eerste versies onder Cook uitkwamen. Ook de overstap van Intel naar eigen Apple M-processors vond plaats onder Cook. Niet alles lukte: er kwam geen Apple Car, hoewel Apple dat wel had gewild en de Vision Pro is nog niet het succes voor mixed reality dat het bedrijf voor ogen had.

Daarmee is het résumé minder indrukwekkend dan onder Steve Jobs, die in zijn tweede periode als ceo bij Apple onder meer het succes inluidde van de iPod, iPhone en iPad, de drie-eenheid van belangrijke producten die Apple hebben gemaakt tot wat het nu is.

Nu komt het tijdperk van Cook ten einde, en begint er een nieuwe ceo in de vorm van de 50-jarige John Ternus. Dat werpt de vragen op wie deze nieuwe topman is en welke kant hij Apple op gaat sturen in de komende jaren. Dat is lastig, want er is opvallend weinig bekend over de nieuwe ceo van Apple.

John Ternus (links) en Tim Cook, Apple
John Ternus (links) en Tim Cook, Apple

Wie is John Ternus?

John Ternus in het kort

  • In mei 1975 geboren in Californië.
  • Studeerde werktuigbouwkunde aan de University of Pennsylvania.
  • Werkte aan VR-headsets.
  • Kwam in 2001 bij Apple
  • Was medeverantwoordelijk voor de overstap naar Apple M-processors.
  • Is nu vooralsnog senior vice president van Hardware Engineering.
  • Wordt ceo per 1 september

Alle interviews met John Ternus gaan alleen maar over Apple en producten. De meeste topmensen in tech vertellen uitgebreid over hun jeugd, ouders en gezin. Van Ternus is bekend dat hij in Californië is opgegroeid, maar waar precies houdt hij voor zich.

Hij is gaan studeren aan de University of Pennsylvania, waar hij op 22-jarige leeftijd afstudeerde als werktuigbouwkundige. Tijdens zijn studententijd was hij fanatiek zwemmer en zat hij in het professionele zwemteam van de universiteit. Voor zijn afstudeerproject ontwierp hij een apparaat waarmee mensen met een dwarslaesie met hoofdbewegingen een mechanische voedingsarm konden besturen.

Zijn eerste baan na de studietijd was wel weer in Californië. Hij ging werken bij Virtual Research Systems, een bedrijf dat sinds 1991 werkte aan VR-headsets voor bijvoorbeeld medische toepassingen. Het bekendste product was de VR4 uit 1994, maar in de jaren erna werkte het bedrijf aan meer headsets.

Virtual Research Systems VR4
Virtual Research Systems VR4

In 2001 kwam hij werken bij Apple. Hij werkte daar niet aan baanbrekende nieuwe producten, maar vaak aan verfijningen van bestaande concepten. Zijn eerste grote project was de lcd's voor iMacs. Na drie jaar werd hij manager. In de jaren erna ging hij vaker naar China om met toeleveranciers te werken aan de productie van Apple-ontwerpen in fabrieken. Dat ging eerst veel om Macs, daar kwamen later iPads bij.

Hij werkte daarbij onder Dan Riccio, toenmalige hoofd van de hardwaredivisie bij Apple. Het eerste project waarvan hij het gezicht werd, was de stap van Intel naar eigen Apple M-processors in 2020. In 2021 werd hij senior vice president van Hardware Engineering en die rol heeft hij officieel nog steeds.

John Ternus Apple bij M1-keynote
John Ternus bij Apple M1-keynote

Zijn recentste projecten zijn de iPhone Air, de dunnere iPhone die vorig jaar uitkwam en de komende vouwbare iPhone. Als Apple die in september gaat presenteren, is het de eerste grote presentatie onder zijn leiding.

Het Apple dat Ternus erft

Apple iPhone Air
Apple iPhone Air

De basis voor het huidige Apple ligt, naast bij de oprichting, bij het tijdperk van Steve Jobs tussen 1997 en 2011. Toen begon Apple met OS X, dat nu macOS heet maar een doorontwikkeling is van hetzelfde besturingssysteem. De visie op hoe laptops en computers eruit moeten zien en moeten werken is in die tijd nauwelijks ingrijpend veranderd.

Onder Jobs werd Apple Computer gewoon Apple met een focus op consumentenelektronica. Vooral de iPhone is nu het fundament van Apples imperium. Natuurlijk komt er veel omzet uit de verkoop van tientallen miljoenen iPhones per maand, maar daarnaast is het een apparaat waaraan andere producten en diensten vastzitten, zoals AirPods, de Apple Watch, Apple Music en nog veel meer. Natuurlijk werken veel van die producten ook op de Mac, maar die is als productcategorie veel kleiner.

Toen Cook aantrad in 2011, waren de verwachtingen hooggespannen. Hoofdontwerper Jony Ive was er immers nog steeds en zijn ontwerpen hadden de producten ook gemaakt tot wat ze waren. Al snel bleek dat Ive onder Cook niet dezelfde was als onder Jobs. Het basisontwerp van de Apple Watch werkt nu al jarenlang en heeft groot succes, maar zijn visie voor de Apple Watch als juweel met een 15.000 euro kostende gouden versie werkte niet. Het butterflytoetsenbord en het terugbrengen van het aantal poorten op MacBook Pro's zijn ook stappen die na het vertrek van Ive zijn teruggedraaid. En hoewel er nieuwe producten kwamen, hebben die niet de culturele impact gehad van de iPhone en de iPad.

Cook heeft wel Apple succesvol geleid en het was jarenlang het waardevolste bedrijf ter wereld. Onder Cook stapte Apple van Intel af voor processors voor desktops en laptops, richtte het bedrijf zich meer op diensten en kwam er een grotere focus op waarden als privacy en beveiliging. Dat werd in het westen zelfs een verkoopargument en stond op Amerikaanse billboards.

Privacy-billboard van Apple
Privacybillboard van Apple

In China werkt dat argument natuurlijk helemaal niet en daar richtte Apple zich niet op privacy. Dat kán ook helemaal niet. De overheid wil daar toegang tot iCloud-data en kreeg dat ook. De overheid wil hinderlijke apps uit de App Store en Apple doet dat uiteraard.

Cook tussen China en de VS

Cook kon ook niet anders, in elk geval niet zonder Apple grote schade aan te doen. Immers: ondanks de stappen om productie naar andere landen te verplaatsen, is het bedrijf afhankelijk van China voor productie en toeleveranciers. Ook verkoopt Apple veel producten en diensten in China.

Die afhankelijkheid is wederzijds. Apple heeft in de loop van de jaren tientallen miljarden dollars gestoken in opleiding van Chinese ingenieurs voor het maken van apparaten en voor het neerzetten van machines in fabrieken. China maakt nu dankbaar gebruik van die kennis die Apple het land in heeft gebracht en het is een belangrijke motor geweest voor de opkomst van China als technologiereus.

Cook was als ceo verantwoordelijk voor het navigeren van het politieke speelveld tussen de VS en China. Beide landen zitten al jaren in een handelsconflict met sancties over en weer. Zo zette de VS Huawei op de zwarte lijst, met als gevolg dat de positie van Huawei op de smartphonemarkt in het westen verdwenen is. China heeft nooit ervoor gezorgd dat het Apple op die manier raakte, maar het kán dat wel doen.

Daar komt bij dat de VS met Trump nu een president heeft die niet altijd consequent en berekenbaar is. Wie de ceo is en wat die zegt, is cruciaal voor hoe een bedrijf kan floreren in de VS nu. Vraag maar aan Anthropic.

Omdat Cook voorlopig aanblijft als uitvoerend bestuurder kan hij de politiek afhandelen voor Ternus en dat zal welkom zijn voor Apple in deze onvoorspelbare geopolitieke realiteit.

Het Apple van Ternus

Met Ternus krijgt Apple dus weer een ceo die is opgegroeid tussen hardware. Dat is anders dan Cook en dat is afgelopen vijftien jaar ook wel gebleken. Cook is geen gokker en er zijn weinig grote risico's genomen met producten in die tijd.

Ternus is dus een klein raadsel. Het is van de man niet bekend hoe hij bijvoorbeeld denkt over politieke en maatschappelijke kwesties en hoe zijn privéleven eruitziet. Onder Cook, openlijk gay, waren geregeld boodschappen van inclusiviteit te zien bij Apple, zoals rapporten over inclusiviteit en op Pride gerichte accessoires. Van Ternus is niets bekend over zijn privéleven, een eventuele partner en de manier waarop hij kijkt naar iets als inclusiviteit, wat sinds het aantreden van Trump in het Amerikaanse bedrijfsleven geen populair onderwerp meer is.

Apple Pride Collection
Apple Pride Collection

Wat we wél weten is hoe hij is bij Apple. Hij staat bekend als rustig en betrouwbaar, niet iemand die zoals Jobs mensen met scheldkanonnades tot het uiterste pusht. In stijl van leiderschap lijkt hij daarom misschien meer op Cook dan op Jobs.

Hij is gericht op hardware en engineering en kent de producten en de cultuur van Apple door en door. Apple heeft een voorkeur ontwikkeld voor topmensen die in het eigen bedrijf zijn opgeklommen en hij is daar een goed voorbeeld van. Volgens eerdere profielen kan hij goed samenwerken en dat maakt hem populair onder het personeel.

Focus op hardware ligt voor de hand

De meest logische aanname is dat Apple zich meer gaat richten op hardware door deze keuze, maar dat hoeft natuurlijk niet. Het is niet dat Microsoft volledig een cloudbedrijf is geworden nadat het Satya Nadella promoveerde van hoofd van de cloudafdeling naar ceo.

De komende jaren zal moeten blijken hoe de hand van Ternus zichtbaar wordt bij Apple. Tot nu toe is het altijd aan de koers, producten en diensten af te zien geweest wie er aan het hoofd stond van het bedrijf.

Apple heeft wel een pad nodig naar de volgende generatie techproducten. De smartphone is inmiddels oud nieuws en hoewel het bedrijf daar een succesvol ecosysteem omheen heeft weten te bouwen, loopt het niet voor op het gebied van bijvoorbeeld kunstmatige intelligentie en augmented reality. Veel bedrijven in tech verwachten veel van de combinatie van die elementen in bijvoorbeeld slimme brillen, iets waar Apple volgens geruchten ook al jaren aan werkt.

Hoe het ook zal uitpakken, met het einde van het tijdperk-Cook en het begin van Ternus als ceo gaat Apple na vijftig jaar weer een nieuw tijdperk in. Ternus is 50 jaar en kan dus als hij en het bestuur het prima vinden net als Cook minimaal een jaar of vijftien aan het hoofd staan. Dat is heel lang in technologie en het is nauwelijks voor te stellen hoe de techwereld en Apple er over vijftien jaar uitzien.

Apple Vision Pro

Reacties (129)

Sorteer op:

Weergave:

Apple is al decennialang een toonaangevend bedrijf in technologie
Ben ik de enige, of zijn er andere die ook jeuk krijgen bij dit soort woorden? De PC is niet uitgevonden door Apple. De GUI is niet uitgevonden door Apple. De smartphone is niet uitgevonden door Apple. Etc. Apple is naar mijn idee toch vooral toonaangevend in het voor dik geld verkopen van nieuwe wijn in oude zakken...
Wat een onzin zeg. Je kunt toch toonaagevend zijn zonder de uitvinder te zijn van een product(groep)? Dat Apple aan de bovenkant zit qua kwaliteit van hun producten maakt hun toonaangevend. Daarnaast zijn er genoeg productgroepen waarbij ze leidend zijn (smartwatches, oordoppen etc).
De iPad werd uitgelachen (haha, wat een grote smartphone), geen flash ondersteuning werd belachelijk gemaakt en met AirPods zag je er maar belachelijk uit
Dat Apple aan de bovenkant zit qua kwaliteit van hun producten maakt hun toonaangevend.
Huu, nee, dat maakt ze een luxeproduct. Ze worden pas toonaangevend als de rest van de markt ze daarin volgt. Het is niet zo heel moeilijk om meer geld uit te geven om ene product luxueuzer te maken, maar de markt daarvoor is wel beperkter.
[...]

Ze worden pas toonaangevend als de rest van de markt ze daarin volgt.
Als we even teruggaan in de tijd heeft Apple een paar dingen uitgebracht of aangepast waar iedereen in volgt.
  • De muis bij een Mac was een lachtertje, maar inmiddels kan niemand zonder
  • De aux poort weghalen, zo goed als elke telefoonproduct volgde
  • Een multi touch telefoon naar het grote publiek brengen
  • De iPod en iTunes waardoor muziek luisteren veranderde voor de mensen
Zo zijn er nog wel een paar waarin er genoeg fabrikanten volgde aangezien zij iets hadden waar nog niemand goed over na had gedacht en het nu gek is als je het niet hebt of hebt gedaan!
Ja dat weet ik natuurlijk allemaal., Maar ze zijn niet toonaangevend vanwege de kwaliteit, ze zijn toonaangevend vanwege de innovatie.
Ik weet niet of je wel eens een macbook naast een dell heb gelegd. Maar daar zit dus duidelijk kwaliteitsverschil in. Of MacOS naast Windows. Ik werk op beide. Maar Windows voelt dan toch heel erg houtje touwtje. De meeste dingen die geproduceerd zijn door Apple hebben een zeer goede kwaliteit. (Behalve de AirPods)
De meeste dingen die geproduceerd zijn door Apple hebben een zeer goede kwaliteit.
Maar ik heb dat nergens ontkent. Mischien beter lezen? :)
De andere volgen toch ook? Zonder iPhone had je nu nog een camera loze telefoon met toetsjes en zonder apps. Je moet je ook maar afvragen hoe we nu met computers om zouden gaan wanneer Apple de GUI niet had gepromote. Zelfde met de Apple Watch, de smart watches daarvoor waren een lachertje. De meest de Laptops hebben een naar achter geschoven toetsenbord met trackpad. De meeste high end PC laptops lijken wel heel erg veel op MacBooks.

Apple kopieert ook veel. Maar als je stelt dat Apple de toon niet aangeeft, zou ik maar controleren of je internet ooit wel is aangesloten.
De andere volgen toch ook? Zonder iPhone had je nu nog een camera loze telefoon met toetsjes en zonder apps
Maar je verwart hier kwaliteit met innovatie. Het zijn andere dingen. Het is niet zo moeilijk om de kwaliteit te verhogen alleen wordt het dan duurder. Maar bij innovatie gaat het echt om een nieuw idee introduceren.
Wat apple dus toonaangevend maakt is niet zozeer de kwaliteit maar de innovatie.,
zou ik maar controleren of je internet ooit wel is aangesloten.
Ooh, verrekt, inderdaad,. ik heb helemaal geen internet. Wat moet ik nou?
Zonder iPhone had je nu nog een camera loze telefoon met toetsjes en zonder apps.
Voor de eerste iPhone had je al hele populaire smartphones met voor die tijd indrukwekkende camera’s (Nokia N80 en N91 bijvoorbeeld), internet, apps etc.

De eerste iPhone is enkel innovatief geweest met het capacitive multi touch scherm en het daarbij vloeiend werkende OS (en het herschrijven van de smartphone geschiedenis, want het is echt ongelooflijk hoeveel mensen zijn vergeten hoe het telefoonlandschap er al uitzag in de jaren voor de iPhone uitkwam. 🥲)
Volgens mij geareer je op iets dat ik gequote heb en zelf op reageerde..
Jouw lijn van redeneren volgend:

Boeing en Airbus hebben niet het vliegtuig uitgevonden
SpaceX heeft niet de raket uitgevonden
Ferrari heeft niet de auto uitgevonden
Rolex niet het horloge
McDonalds niet de hamburger
Heineken niet het bier

En zo kan ik er nog tig noemen, toch zijn het allemaal toonaangevende bedrijven.

En nieuwe wijn in oude zakken?

Ik weet niet hoor maar de smartphone vóór de iPhone stelde geen zak voor. Toen Apple met de iPhone toonde hoe een smartphone eruit hoort te zien volgde de rest snel. Zelfde voor de PC. Pas toen Apple met een GUI kwam die ze ter inzage kregen bij PARC omdat zij er geen moer mee deden werd de PC populair. En het nam een vlucht toen Bill het jatte van Apple om er Windows van te maken.

En altijd weer dat oeverloze argument dat Apple duur (dik geld) is. De ratio aanschaf/levensduur is beter dan die van de concurrent (helemaal nu met Windows 11 en TPM2). Daarnaast is duur subjectief.

Ik betaal liever 3000 euro 1x in de 10 jaar voor een Mac dan 3x 1000 euro in tien jaar voor een ander merk.
Mooi verhaal, maar met die laatste zin ga je de mist in. Er zijn tegenwoordig Windows/Linux pc's van €1500 die behoorlijk veel kunnen en 10-15 jaar mee gaan.

Dit zeg ik trouwens als oud-Mac en als pc bezitter. Ik heb alles al gehad.

[Reactie gewijzigd door Uruk-Hai op 21 april 2026 16:05]

Tja, als je bereid bent om na een jaar of 5 over te stappen van Windows naar Linux omdat Windows voor geen meter meer draait of omdat het je PC niet meer ondersteunt? Als ik dat pad ook bewandel met een Mac kan ik er wel 20 jaar mee doen, 10 met macOS en nog eens 10 met een Linux distro.
Een levensduur van 20 jaar is wel erg optimistisch ingeschat.

Mijn ervaring met zowel pc's als met goedkopere Macs (zoals de goedkoopste iMacs en Mac Mini's) is dat die na 15 jaar wel zo'n beetje af en rijp voor de schroothoop zijn.

En ik zie Mac eigenaren over het algemeen niet zo snel op Linux overstappen omdat ze software gewend zijn die niet crossplatform is, zoals Time Machine, iMovie, Garageband en Logic Pro. Een vriend van mij heeft dat probleem. Hij wil niks anders meer dan Time Machine en Logic Pro en zit daardoor vast aan MacOS.

[Reactie gewijzigd door Uruk-Hai op 21 april 2026 20:23]

En zelfs voor minder. Mijn Lenovo ThinkPad L380 Yoga uit 2018 gaat nu al 8 jaar mee en draait (met Linux) nog altijd als een tierelier. Ik heb daar een euro of 800 voor betaald destijds. Hier en daar een beetje schade aan het chassis en de accu is eigenlijk aan vervanging toe, maar afgezien van dat is het nog altijd een beest. Die gaat de 10 jaar zeker wel halen, zo niet meer.
Haha, ja, die ervaring heb ik ook met mijn pc "beest" uit 2014 :)

Met Linux voelt hij enorm soepel en 'snappy' aan :)

Die pc ga ik overigens binnenkort vervangen en te koop zetten op V&A en Marktplaats als sloop-pc.

[Reactie gewijzigd door Uruk-Hai op 21 april 2026 17:55]

Om maar even verder te borduren: ik heb nog een beest uit 2006. Verstopt in natte kelder als YouTube-zonder-ads voor de tv. Ubuntu erop en draait nog steeds prima. Oude beestjes for the win!
Tjonge, een beestje uit 2006 is wel heel oud. Wat voor hardware zit daar in qua CPU en GPU?
Een core 2 duo met een cheapo videokaartje zoals een gt710 of 1030 kan perfect youtube 1080p spelen. De gpu’s misschien met een h264ify plugin nog enigszins :+
Close! Een Q6600, HD7870 en een echte BSOD Vertex2 in een dell dimension 9200. Alleen de voeding een keer vervangen voor een GPU upgrade, verder still solid (knocking on wood…).

1080p video gaat prima, 4K desktop ook maar 4K video gaat net te ver, stottert wat

[Reactie gewijzigd door Pol23 op 21 april 2026 22:47]

losstaande van de producten, er is geen bedrijf zo goed in 'image selling' als Apple. Het is ook het bedrijf dat zich middels product placement enorm goed in de kijker wist te spelen voordat de hele influencer industry op kwam.
Is ook eenvoudiger voor Apple, aangezien het aan de windowskant complex is qua marketing:
- OS is Windows/Microsoft
- hardware is een fabrikant uit tig mogelijke met vaak machines met een x aantal stickers erop van subcomponenten of feature-standaards en modelnamen die niet altijd heel uitspreekbaar zijn...
- er was een grote marketingpush vanuit iNtel die er dwars doorheen communiceerde

Ik zeg niet dat het ene slecht is en het andere goed, maar het is wel een andere dynamiek
Apple neemt goede ideeen die vaak minder goed zijn uitgewerkt en bouwt er een afgepolijst product en ecosysteem omheen. Ze zijn misschien niet de grootste innovator, wat vooral komt door het niet nemen van risico's met nieuwe tech, maar als ze een nieuwe productcategorie op de markt zetten, dan zie je wel dat het van de eerste keer meestal goed is.
en houden eraan vast, wat veel gebruikers fijn vinden.
Zoals Airplay dat al 15 jaar exact hetzelfde werkt met dezelfde en nieuwe hardware.
Goeie opmerking inderdaad. Op het werk vond ik nog een 15 jaar oude Philips fidelio airplay speaker. Accepteert en speelt nog gewoon muziek via iOS 26 zonder geklaag.
Toonaangevend kan natuurlijk ook zijn op marktaandeel (met name de iPhones, 32% wereldwijd, 69% in de VS) of waarde van het bedrijf (een slordige 3.7 biljoen dollar)

Of je het nou eens bent met de bedrijfsfilosofie, het gesloten systeem, of het technisch allemaal zo vernuftig is (ik zie Apple meer als een goede marketeer die bestaande technieken goed combineert in producten) maakt dan weinig uit, het is nu eenmaal een van de grote (zo niet grootste) namen in zowel PC-land als telefoonland.
Toonaangevend kan natuurlijk ook zijn op marktaandeel (met name de iPhones, 32% wereldwijd, 69% in de VS) of waarde van het bedrijf (een slordige 3.7 biljoen dollar)
Als 90% van de mensen eigenmerken koopt die merkproducten nabootsen, en daarmee dus de meeste winst in een markt innemen, zijn ze dan toonaangevend?

Een grote naam zijn is, in ieder geval in mijn beleving, iets anders dan 'de toon aangeven' (zeggen "zo moet het"; bepalen waar de markt heen beweegt door goede ideeën te tonen). Uiteindelijk is het natuurlijk een definitiekwestie en zijn andere opvattingen ook geldig als je het woord in andere contexten bent tegengekomen dan ik

[Reactie gewijzigd door baseoa op 21 april 2026 17:45]

Apple is vooral toonaangevend in producten volwassen maken en in de markt zetten, kijk maar naar de ipod, ipad e.d. die bestonden al voor dat Apple hun versie uitbracht, maar Apple bracht wel meteen een volwassen versie uit.* Zelfde voor de GUI. Niet door Apple bedacht (maar Xerox), maar wel de eerste die een werkbare versie uitbrachten.

*) De eerste iphone was niet echt volwassen vindt ik, er was toen nog geen appstore.
Apple neemt ownership. Ze integreren en polijsten alles tot een hoogwaardig product. Daar staat tegenover dat hun producten gesloten en duur zijn. Je moet niet de uitvinder zijn om innovatief te zijn, je kan het ook op een goede manier populariseren en bruikbaar in de markt zetten.
Als Apple niet toonaangevend is, welke PC-maker is dat dan wel? IBM omdat ze de PC uitgevonden hebben?
De PC is niet uitgevonden door Apple.
Behalve het losse keyboard van een pc is de apple ii toch echt wel redelijk een pc.
De gui is uitgevonden door xerox, maar apple heeft het als eerste geimplementeert voor een grootschalig commercieel produkt.
Bij smartphones heeft apple enorm veel features en ui elementen onderzocht en geimplementeert. Veel van wat wij nu een 'smartphone' noemen komt voort uit hun onderzoek.

Als je zou zeggen dat apple de laatste jaren niet net zo innovatief is als ze in het verleden waren dan zou ik het daar mee eens kunnen zijn, maar zoals je het nu opschijft lijken je argumenten misplaatst...
Apple introduceerde de moderne lay-out voor telefoons. Daarvoor zaten we nog met pennetjes op Windows Mobile te tikken....

Apple heeft de smartphone echt groot gemaakt. De iPod was ook daadwerkelijk innoverend. iPad ook. Met de M1 chip hadden ze de eerste echt high-end laptop die ook daadwerkelijk bruikbaar was.

Ben zeker niet pro-Apple. Maar ze zijn zeker toonaangevend. Ze zetten letterlijk de toon. Zowel positief als negatief overigens. Denk maar aan het weglaten van de lader, het weghalen van de 3.5mm aansluiting etc.
Wat klopt er dan niet? Er staat niet meest toonaangevend of de eerste zijn. Dat Apple vaak de toon zet in technologie valt niet te ontkennen.

Nu weer met de MacBook Neo, die schokgolven heeft veroorzaakt in de technologiemarkt. Door een ongekende goede prijs/kwaliteit.

[Reactie gewijzigd door CR2032 op 21 april 2026 19:01]

Of je het leuk vindt of niet, het is gewoon zo dat de ontwerpbeslissingen voor appeltjes invloed hebben tot ver buiten het ecosysteem.
Apple heeft niets nieuws uitgevonden, daar ben ik het mee eens. Ze verdienen dik aan hun producten, daar ben ik het ook mee eens.

Maar ze hebben wel degelijk belangrijke waarde toegevoegd. Voor de iPhone waren smartphones gadgets voor nerds (beetje gechargeerd). Apple heeft ervoor gezorgd dat ook andere mensen er graag 1 wilde hebben. Dat is een subtiele maar cruciale stap. Naast techniek, vereist het inzicht in mensen. Vormgeving, gebruikersvriendelijkheid, marketing etc.

Ik hoop dat de nieuwe ceo weer vernieuwing weet te brengen. Bij Cook had ik altijd het idee dat hij vooral op de winkel paste
Is ook knap. AI is niet door apple uitgevonden maar ze lopen er dalijk wel mee te pronken.
Absoluut. Het voelt altijd als een circlejerk dit soort teksten.
Nee, maar ik krijg wel een beetje jeuk van deze reactie
Krijg je ook jeuk als ik aangeef dat Taylor Swift toonaangevend is voor de muziek industrie?

Ik ben het met je eens hoor, Apple heeft niet alles 'uitgevonden' maar ze zijn wel het meeste bekende en succesvolste bedrijf op dat gebied. Dan zijn ze toch toonaangevend?
klaarblijkelijk smaakt die nieuwe wijn erg goed als ze zo'n succes hebben met verkopen van die oude zakken.
Dan doe je Apple te kort. Ja, de laatste jaren is het niet meer wat het was maar Apple was erg goed in het maken van goed werkende oplossingen. Hun producten zijn meer waard (voor sommigen dan) dan de som van de verschillende delen.

Neem de iPhone. De smartphone was op sterven na dood toen Apple met de iPhone kwam: ook een smartphone met net wat andere technieken (capacitive touch, full front glazen scherm, zware GPU voor de UI en nieuw OS, verplicht unlimited data abo) die veel meer bleek te zijn dan de som van de componenten: een blauwdruk voor wat we nu nog steeds gebruiken elke dag.

Deze man zag dat ook niet, die keek naar de afzonderlijke delen en dacht: ja maar wij hebben dit ook allemaal en dan ook nog veel goedkoper en beter zonder duur abonnement:
https://m.youtube.com/watch?v=eywi0h_Y5_U

Voor Apple betekent dit dat ze soms erg veel kunnen vragen voor relatief simpele hardware zonder klanten te verliezen.

[Reactie gewijzigd door leendt op 23 april 2026 08:56]

Je bent niet de enige. Dit is een typisch AI-woord. Bij gegenereerde teksten door AI-modellen komt dit steevast terug 'Toonaangevend'.
"Tim Cook heeft Apple de afgelopen vijftien jaar geleid naar veel grote successen"
Ik heb juist het gevoel dat Apple onder Steve Jobs enorm innovatief was en dat toen Tim het overnam het bedrijf veel passiever werd en meer ging kijken naar beurswaarde.
Echte innovatie was/is er niet meer.
Ik hoop dat met John we een nieuwe periode van innovatie tegemoet gaan.
AirPods (Pro), MagSafe (nu Qi2), FaceID, alle device side neural networks en privacy gerichte maatregelen, Apple Silicon, Apple Pencil. En ook concepten als Vision Pro, en uitbreiding op mode artikelen (watch bands, tasjes et cetera).

De hele diensten / ecosysteem kant is onder Cook pas echt naar het volgende niveau gebracht, met toon aangevende diensten als Apple TV+ (enorm goede shows op de beste kwaliteit van streaming diensten), Apple Music (de dienst die _wel_ luistert naar artiesten), Apple Fitness+ (helaas niet in NL).

Je kunt hier vanalles van vinden. Merk X was eerder. Merk Y doet dit of dat beter. Maar Apple heeft een uitstekende trackrecord van hoge kwaliteit producten die precies doen waar de gebruikers blij mee zijn en uitstekend samenwerken. Knappe prestatie van Apple onder leiding van Tim Cook.

[Reactie gewijzigd door _eLMo_ op 21 april 2026 14:30]

Apple heeft een uitstekende trackrecord van hoge kwaliteit producten die precies doen waar de gebruikers blij mee zijn en uitstekend samenwerken. Knappe prestatie van Apple onder leiding van Tim Cook.
Hoe volgt dat laatste op de rest van die alinea?

- Weten wij of Cook niet enkel gedaan heeft wat een kamer vol adviseurs zei, dan wel vooral de mensen op de werkvloer laten testen, uitproberen, en bepalen wat je het beste kan doen met een product?

- Met de winstmarge die Apple neemt, zeker in combinatie met de volumes, zie ik niet precies in wat de moeilijkheid is van goede kwaliteit leveren vergeleken met concurrenten. Apple was al een statussymbool voordat Cook de CEO-titel kreeg; je zou kunnen argumenteren dat je met zo'n zak geld per telefoon/product je bijna niet anders kan dan goede hardware leveren

Niet dat Tim Cook slecht werk geleverd heeft; ik ken de beste man niet en heb geen flauw idee. Aan het consumentenvertrouwen te zien is het geen, of hooguit nauwelijks, afbreuk geweest, dus als slecht is zijn werk niet te bestempelen (hij had ook het roer kunnen omgooien). Maar of het goed is (door vooral op de ingeslagen weg door te gaan)... kunnen wij dat als buitenstaanders weten?

[Reactie gewijzigd door baseoa op 21 april 2026 17:55]

Precies dit. Je kunt een minister toch ook niet in zijn eentje de schuld geven van een EU-brede economische crisis of juist de eer toeschrijven van een economische opleving?

Jobs’ tijdperk was totaal anders: Computers voor consumenten stonden nog in de kinderschoenen, zowel qua hardware als software. Hele markten lagen open / kwamen beschikbaar zoals de mp3-speler en de iTunes Music Store.

Het zijn nu heel andere omstandigheden dan onder Jobs. We zullen nooit weten hoe Jobs het gedaan had in de tijd van Ternus of andersom.
Die winstmarges komen ook niet uit het niets. Ze kunnen een degelijke winstmarge halen omdat ze de productie in handen hebben EN een kwaliteit product maken. Dell/Microsoft kan evengoed een kwaliteit product maken met hun winstmarges maar ze doen het toch niet.

Zonder goed product komen of blijven de marges er niet. MacOSX en afgeleiden zijn hiervoor te danken alsook heel goede hardware design. Ze denken over de toekomst 5-10 jaar, niet om het kwartaal te halen.
Tim Cook, who led Apple as CEO from 2011 to 2026, oversaw one of the most significant periods of growth in corporate history. Under his leadership, Apple grew from a company valued at approximately $350 billion to over $4 trillion, while expanding its annual revenue from $108 billion to roughly $416 billion
https://www.nytimes.com/2...mpany-under-tim-cook.html
Geld vergelijken wanneer er meer dan tien jaar tussen zit is altijd een rode vlag. In dit geval is de inflatie niet heel hoog geweest dus met 'slechts' 47% tussen 2011 en 2026 in de Verenigde Staten is het basisgetal van 350M$ niet heel significant veranderd op een groei van 4/0.35=11 keer (namelijk 514M$, dus 7.8 keer na correctie).

De conjunctuur is echter ook veranderd: we gebruiken en vertrouwen op computers meer dan ooit. Zonder vooraf te checken typ ik hier drie vergelijkbare techbedrijven (hardware- en OS-makers) en check dan hun groei in dezelfde periode, 2011->2025, zodat ik niet kan cherrypicken: Microsoft, Google, Samsung. Microsoft 70->282G$ (x4.0); Google 38->403G$ (x10.6); Samsung 165->334TKRW (x2.0). Apple is nipt de hoogte van die vier, maar of dat de uitkomst is van de weg die ze waren ingeslagen (hoge prijzen om goede kwaliteit te waarborgen en het statussymbool te handhaven) of van die specifieke persoon die in deze periode de CEO-titel had... wie zal het zeggen
Het is vooral een gevoel. Onder Jobs is Apple ook praktisch failliet geweest, het is maar net van welke kant je het bekijkt.
Gaan we dan uiteindelijk toch een soort Apple Auto krijgen met hem aan het hoofd? Ik ben wel benieuwd wat iemand met een toch hoofdzakelijke hardwareachtergrond met Apple zal doen als bedrijf. Ik vind het op zich geen slechte keuze, zeg ik als een soort observeerder die buiten de iPhone niets met het Apple ecosysteem en dergelijk te maken heeft.
De vraag is of die stap nu niet "te laat" is. Hoe ga je Tesla en, erger nog, de Chinese merken nog inhalen om een relevant marktaandeel te halen?

Ook is dan de vraag wat de filosofie wordt en met name de prijsstelling. Bij een telefoon accepteren we een opslag van 30-40% omdat het een Apple is met (afgezien van het platform) vergelijkbare specs. Doen we dat bij auto's ook?
Ik denk dat je de 'moat' van Tesla of de Chinezen overschat: tot dusver hebben auto's niet echt last van vendor lock-in. Als je niet tevreden bent met je huidige merk kan je zonder grote problemen overstappen op een ander.
Maar dan moet de andere partij wel een goede reden geven om voor hun te kiezen. Daar zit de echte uitdaging. Concurreren op prijs is niet echt de interesse van Apple en het segment van dure luxe wagens lijkt al aardig gevuld te zijn.
Hoe hebben de Chinese merken de westerse voor een groot deel ingehaald? Door te investeren en vol te houden.
En een tiental miljard aan staatssteun.
En goedkope arbeid (soms zelfs gratis arbeid in de vorm van werkkampen met Oeigoerse gevangenen).
Maar dat is natuurlijk met de daadwerkelijke producent van Apple producten (Foxconn) niet heel anders.
Ik steek mijn hand er niet voor in het vuur, maar Apple verklaart jaar-op-jaar in zijn jaarverslag dat het controles uitvoert op de productie- en toeleveringsketen om dat uit te sluiten en geen overtredingen aan heeft getroffen.

Maar goed - dat zijn maar letters op papier natuurlijk.
Klopt, investeren heet dat, al dan niet direct. Ik lees een ondertoon in je bericht dat dit slecht zou zijn, maar wij doen niet heel veel anders bij het steunen/subsideren van onze boeren, of iets als ASML.

Om het terug te brengen naar Apple, die hebben een redelijke oorlogskas, dus volgens mij zou zo'n investering prima mogelijk zijn, en met het huidige regime in de US is er vast wel iets te regelen qua steun of voorkeursbehandeling.
Wie weet. Auto's zijn inmiddels wel techproducten. Hoewel Apple pas voor iets gaat als ze weten dat ze het als 'magie' kunnen laten voelen ten opzichte van de concurrentie. Daarvoor zouden ze nu met ongekend zelfrijdend vermogen moeten komen. En als je ziet hoeveel moeite ze al hebben met de software op het Siri gebied, zal dat lastig worden.
Ik heb mij in een podcast laten vertellen dat John Ternus juist fel tegen het Apple Car project was. Ik verwacht dan dus ook niet dat dit nog het levenslicht gaat zien onder Ternus. Maar ja, als de markt het wil en er geld aan is te verdienen dan zullen ze uiteindelijk met iets komen. Ik reken er in ieder geval niet op (ik kan het waarschijnlijk toch niet betalen :P).

Toevoeging: Toch even een broncheck gedaan. Dit is gezegd door Gurman op de website van Bloomberg (kan het niet dubbelchecken, helaas paywall).
Dit keer had ik eerlijk gezegd een vrouw verwacht. Is er in al die jaren echt geen topvrouw bij Apple die deze rol kan vervullen? Het lijkt me moeilijk voorstelbaar dat er binnen Apple geen vrouw werkzaam is met vergelijkbare kwaliteiten als John. Zeker gezien hoe sterk Apple zich profileert als een divers en inclusief bedrijf.

Voor mij een memorabel moment van Tim Apple (Cook) blijft toch wel het slijmen bij Trump:

Apple CEO Tim Cook gifts Trump a plaque with a 24-karat gold base | REUTERS

Van de grote tech bedrijven is Tim toch wel extreem zichtbaar geweest in het slijmen bij Ome Donald.

[Reactie gewijzigd door User87231 op 21 april 2026 13:16]

Waarom had je een vrouw verwacht dan? Want inclusiviteit?
In zekere zin wel: je wilt de beste persoon op de juiste plek. Tegelijk is dat lastig te objectiveren en kun je selectiecriteria zo sturen dat je uiteindelijk altijd bij een man uitkomt. Ik durf wel te stellen dat er binnen Apple genoeg topvrouwen rondlopen die de rol van CEO net zo goed zouden kunnen vervullen.

Het is meer dat ik had ingezet op een vrouw kijkende naar de bedrijfscultuur en strategie bij Apple. John is waarschijnlijk verder ook een prima CEO!
Bold statement:

"Ik durf wel te stellen dat er binnen Apple genoeg topvrouwen rondlopen die de rol van CEO net zo goed zouden kunnen vervullen."

ik ben benieuwd aan welke bron of kennis je dit ontleend.

"Het is meer dat ik had ingezet op een vrouw kijkende naar de bedrijfscultuur en strategie bij Apple."

Begrijp mij niet verkeerd maar klinkt bijna als "op zoek naar een vrouw als CEO want diversiteit." in je vorige comment heb je het dan over sturende eisen, waarbij dit dan een direct voorbeeld is zeker als die zo hard gesteld wordt.
Apple Leadership - Apple

Staan genoeg vrouwen op de lijst. Als deze in het leadership zitten zouden ze prima de stap naar CEO kunnen maken. Immers John komt uit dezelfde lijn...

"op zoek naar een vrouw als CEO want diversiteit."

Men hoeft niet aan te tonen waarom er niet voor een vrouw is gekozen, en ook niet waarom er wel voor een man is gekozen.

[Reactie gewijzigd door User87231 op 21 april 2026 14:33]

"Ik durf wel te stellen dat er binnen Apple genoeg topvrouwen rondlopen die de rol van CEO net zo goed zouden kunnen vervullen."
Het feit dat er een paar vrouwen in de top zitten, wil niet zeggen dat die vrouwen ook goede CEO's zullen zijn, of het zelfs maar ambiëren om op die publieke stoel te zitten.
En dat is precies iets wat je ook niet weet van John. :-) Dat is mijn punt dus.
De meeste vrouwen op de lijst zitten in functies die normaal gesproken bij geen enkel hardware/software bedrijf een springplank zijn naar de positie van CEO. Dit geld bijvoorbeeld voor de dames met titels als Government Affairs, Design, Communications, Retail + People. CEO's worden intern vaak opgevolgd door een CFO, een CTO, of een COO. Eventueel kan een VP of Sales van de grootste regio.
Misschien was dat dan gewoon een man deze keer. Er zitten wel vrouwen in het leadership team, maar die zitten in deel van government affairs, retail en legal. Het ligt voor de hand om voor iemand te gaan uit de hardware of software tak te gaan. Dat zijn in dit geval mannen.
https://www.apple.com/leadership/
je wilt de beste persoon op de juiste plek
Maar dan wel een vrouw. Niet gewoon de beste persoon, maar de beste persoon van vrouwlijk geslacht...
Tegelijk is dat lastig te objectiveren en kun je selectiecriteria zo sturen dat je uiteindelijk altijd bij een man uitkomt
Eerder andersom. Er zullen waarschijnlijk meer mannen beschikbaar zijn als kandidaat, en daar zul je dus selectiecriteria moeten sturen om toch bij een vrouw uit te komen.
Ik durf wel te stellen dat er binnen Apple genoeg topvrouwen rondlopen die de rol van CEO net zo goed zouden kunnen vervullen
En dit voegt natuurlijk niets toe. Je weet dit helemaal niet. Sterker nog, als het inderdaad waar zou zijn, dan zou er nu waarschijnlijk ook wel een vrouw zijn aangesteld.
Onder Cook, openlijk gay,
En dan lekker bij Trump slijmen, verbaast mij toch soms hoe mensen met zo veel geld toch nog al hun waardigheid weten te verkopen voor een klein beetje meer
En dan lekker bij Trump slijmen, verbaast mij toch soms hoe mensen met zo veel geld toch nog al hun waardigheid weten te verkopen voor een klein beetje meer
Gay is geen hot topic meer bij MAGA, immers is Peter Thiel dat ook. Nu is het de rest van de letters achter "LHB" die gedemoniseerd worden.
Je mag alleen gay zijn in de nauwe variant die maga lust. Beetje zelfde hier in Nederland hoor. Je mag wel gay zijn maar dan moet je wel een beetje normaal doen. Zoenen op straat of dansen op een boot is toch al snel verdacht.
Je mag alleen gay zijn in de nauwe variant die maga lust. Beetje zelfde hier in Nederland hoor. Je mag wel gay zijn maar dan moet je wel een beetje normaal doen. Zoenen op straat of dansen op een boot is toch al snel verdacht.
Ik denk toch dat er grote verschillen zijn. Neem bijvoorbeeld het feit dat je in Nederland homofiel en militair mag zijn, dat is in de VS een stuk moeilijker omdat Trump denkt dat homofielen ongeschikt zijn als soldaat.
Zolang het duurt hoor... als iemand die zelf LHBTQ is vertrouw ik het voor geen meter.
Sommige doen aan schaken ipv dammen.
Of om te zorgen dat hun bedrijf en personeel blijft bestaan. Misschien dat hij dit gedrag een acceptabel offer vond.
Net zoals Sam altman.
Cook is een homofiel van het "keurig burgermannetje"-type, à la wijlen Pim Fortuyn. Dat type geneert zich over het algemeen voor het andere type waar linkse activisten mee geobsedeerd zijn, t.t.z. hyperpolitieke, luidruchtige en maatschappelijk disfunctionele homofielen die voor de linkse kar te spannen zijn. En aan de andere kant koestert dat milieu een grenzeloos ressentiment t.a.v. de succesvolle keurige burgermannetjes zoals Cook.

Edit: dus "gay = anti-drumpf en anders ben je hypocriet" of whatever is wel heel kort door de bocht.

[Reactie gewijzigd door EmbarrassedBit op 21 april 2026 17:34]

Ik weet niet hoe het in de interne bedrijfscultuur van een concern als Apple is, maar het lijkt me sterk dat ze niet gewoon 'de beste persoon die op dit moment beschikbaar is' hebben gekozen. Voor de marketingmolen is een witte man van middelbare leeftijd natuurlijk het minst interessant. :)

Uiteindelijk 'kan een bedrijf het niet goed doen'. Stel dat het een openlijk non binair, donker persoon met een feminien geboortegeslacht, was geworden, dan had de wereld op z'n kop gestaan dat die persoon alleen maar om die reden CEO is geworden. (slaat natuurlijk nergens op, maar dat is hoe het lijkt te werken, tegenwoordig.) Nu hebben ze weer een 'bevoorrechte witte man van middelbare leeftijd' naar voren getrokken. Enzovoorts :)
Misschien heeft Apple 'geleerd' mede door Tim Cook dat het beter is om juist niet bepaalde openheid te tonen over politiek en geaardheid en je puur te focussen op je producten.
juist niet bepaalde openheid te tonen over politiek en geaardheid en je puur te focussen op je producten.
Ja laten we vooral doen alsof de beste manier om samen te leven is om te verbergen wat je echt denkt en je puur op zaken te richten. Fairphone moest ook eens af van dat morele voetstuk! Goede deals (in de winkel), dáár gaat het om.

(van begin tot eind /s natuurlijk. Vind het een moreel gezien verwerpelijke gedachtegang)

[Reactie gewijzigd door baseoa op 21 april 2026 18:53]

Voor de marketingmolen is een witte man van middelbare leeftijd natuurlijk het minst interessant. :)
Het minst interessant... of het minst gevaarlijk

Er is natuurlijk een reden dat (gezonde) mensen tot een groep willen behoren en (in ieder geval binnen de groep) normaal gevonden willen worden. Een sterkte binnen de IT schijnt een groter inclusiviteits-/gelijkheidsgevoel te zijn, dus je ziet vaker mensen die daar niet helemaal aan voldoen of zelfs zich daartegen afzetten, maar het is niet alsof het effect daardoor weg is. Mijn vader koopt Apple nu dat zijn vorige held, Nokia, niet meer de grote merknaam is. Hij zou sowieso aannemen dat iets anders dan een witte man als baas alleen daar zit als token en niet omdat diegene het beste product gaat maken. Voor hem zou het dus afbreuk doen aan het merk. In hoeverre de doelgroep van Apple (denk ook internationaal, niet alleen in west Europa) dat ook zou denken weet ik niet; ik zit sowieso in een IT'ers bubbel wat dat betreft 😆
Je ziet eigenlijk in (vrijwel) heel de wetenschappelijke wereld dat het mensen geen ruk uitmaakt hoe iemand eruit ziet. Het zijn vaak de marketing-afdelingen of de PR-afdelingen die er moeite mee hebben. Als extreemste zien we bijvoorbeeld hoe lang het heeft geduurd hoe lang vrouwen erkenning kregen (dat ze hun naam onder zaken mochten/konden zetten) bij organisaties als NASA. De wetenschappers bij NASA interesseerde het niet, maar de PR-afdelingen konden het niet verkroppen. (bang voor de publieke opinie)

In ICT-land zie ik dit in de praktijk ook gebeuren. Dat men het allemaal niet interesseert. Als iemand goed is in diens werk, dan is de rest secundair.
"Bevoorrechte witte man". Buzzword much? John heeft gewoon keihard gewerkt om te komen waar hij nu staat. Misschien wat minder op het internet zitten, en wat meer logisch nadenken
Ik denk echt niet dat het zo gemakkelijk is als je doet blijken een opvolger te vinden voor een bedrijf van deze grootte, dat ongekend succes heeft gekend de voorbije 25 jaar.

Ik vond het slijmen bij Trump helemaal niet leuk. Maar ik zit vast met: Cook is CEO van Apple en moet doen wet goed is voor het bedrijf. En Trump heeft hier niet om gevraagd neen, maar ik denk dat het gedaan werd om een teentje voor te zijn, om in de groep van "goede mensen" bij Trump te komen. Zodat er minder kans zou zijn dat Trump iets zou doen dat slecht zou zijn voor Apple.
Gast, boeie. Zet iemand aan het hoofd geschikt voor de visie en functie. Al is dat een paard. Het gaat om competenties.
"gast" "boeie" Serieus?! Is dat de huidige communicatie stijl op Tweakers?!
Wel mijn communicatiestijl... Ik bedoel, gast... boeie
Gast, boeie. Zet iemand aan het hoofd geschikt voor de visie en functie. Al is dat een paard. Het gaat om competenties.
Mr. Ed Apple of course
Het is een strategische keuze geweest om zo te 'slijmen' bij Trump. Ben ik het er persoonlijk mee eens, nee zeker niet. Maar als ik het zakelijk bekijk en dan kan ik het niet eens bekijken vanuit het oogpunt van het gigabedrijf dat Apple heet, is deze keuze niet heel gek. Zeker als je ziet wat Trump gedaan heeft een waar het toe in staat is.
Trump heeft ook wat geschreven over Tim Apple Cook op Truth Social

Link naar een mirror van Trump zijn Truth Social account:

https://trumpstruth.org/statuses/37953
I have always been a big fan of Tim Cook, and likewise, Steve Jobs, but if Steve was not taken from the Planet Earth so young, and ran the company instead of Tim, the company would have done well, but nowhere near as well as it has under Tim. For me it began with a phone call from Tim at the beginning of my First Term. He had a fairly large problem that only I, as President, could fix.
Maar het moet ook over hemzelf gaan
I was very impressed with myself to have the head of Apple calling to “kiss my ass.”
En natuurlijk moet je het wel lief vragen
He makes these calls to me, I help him out (but not always, because he will, on occasion, be too aggressive in his ask!), and he gets the job done
Dus Trump was ook wel blij met Tim Apple Cook
Prima toch, lijkt me heel gebruikelijk dat bedrijven van een dergelijke grootte contact met de overheid hebben om dingen te regelen waar dat kan.
Ik heb de link gecheckt om te zien of die citaten wel echt zijn; het lijkt fantastisch in de 'grote fantasie' zin van het woord. Maar nee: ze staan er daadwerkelijk letterlijk zo. Ik heb te lang niks meer gevolgd van hem, duidelijk is in mijn hoofd afgezwakt hoe overduidelijk knettergek deze gast is. Waarom leest iemand dit überhaupt nog? Sowieso moeten anderen zijn fantasieën voor hem omzetten dus kun je beter op een echte aankondiging wachten. (Als niemand zijn site leest, kan hij daar ook geen invloed aan ontlenen...)

[Reactie gewijzigd door baseoa op 21 april 2026 19:06]

Je moet mensen op kwaliteiten beoordelen. Man/vrouw of kleur of seksuele geaardheid zijn geen kwaliteiten die meewegen.
Bij Apple zullen de belangen ietsje groter zijn dat ze zomaar voor iemand kiezen.

Daarnaast doen ze bij Apple genoeg aan diversiteit, die presentaties zijn altijd een regenboog van mensen.
Ik ben vooral benieuwd hoeveel vrijheid John Ternus als CEO heeft/krijgt.

Onder Cook draaide het grotendeels echt om de inkomsten, waar de aandeelhouders natuurlijk heel erg blij mee zijn.

Als grootste commentaar bij Apple producten zie/lees ik vaak toch de prijs en dan met name als je het over upgrades zoals RAM en Opslag hebt. Met de MacBook Neo zijn ze wat mij betreft echt een nieuw pad ingeslagen en dat is het vergroten van het marktaandeel.

Ik zou het als consument echt fantastisch vinden als Apple producten goedkoper zouden worden.
Ik vond het als student ook onnodig duur, maar als ik nu zou nagaan wat een kwaliteitsproduct (kopzorgbespaarder) me waard is dan valt het bijna in het niets als je een beetje zuinig op je telefoon bent met een modaal salaris

Als Apple een variant van hun toestellen uitbrengt dat op open software draait, waar je ook zelf implementaties mag maken en gebruiken, zou ik waarschijnlijk van Android afstappen. De steeds verdere geslotenheid en consumentonvriendelijkheid is een constant getouwtrek tussen beperkingen (o nee, je hebt root op je eigen toestel!) en mogelijkheden (backups maken, apps installeren zonder iemands goedkeuring, hardware aansturen zoals kloksnelheid (ik underclock voor accuduur), privacyvriendelijke AGPS-servers instellen, enz.). Me daarin ontzorgen zou echt veel waard zijn, in euro's

Niet dat het niet eerlijker zou zijn als iedereen het toestel kon betalen dat ze graag hadden, net als alle andere producten in de wereld, maar daar weet ik zo geen oplossing voor

[Reactie gewijzigd door baseoa op 21 april 2026 19:29]

Wat maakt het uit wie daar aan het roer staat. Als ik nu een Apple Store binnen wandel, heb ik al lang niet meer die ervaring die ik voorheen had. Ik weet ondertussen wat medewerkers zeggen, en wat ze wel en niet mogen doen volgens de Apple doctrines. Ja, ik gebruik nog altijd Apple computers, maar het hele Apple gebeuren er omheen kan me gestolen worden. Apple is voor mij net zo'n bedrijf als een Dirk-supermarkt, je hebt het gewoon af en toe nodig.
Dat is uitstekend toch, telefoons en computers zijn ook gewoon "wasmachines" inmiddels. "Appliances", dingen die je aan zet en dat ze doen wat je er van verwacht. Op hetg moment dat het zo vanzelfsprekend is voor jou dat alles zo goed werkt denk ik dat ze het goed doen.

Op de computer en smartphone markt is weinig innovatie meer, men is druk op zoek naar een nieuwe categorie (zie Vision Pro, Car, LLM's).
Wat maakt het uit wie daar aan het roer staat. Als ik nu een Apple Store binnen wandel,
Wel, daar begint het al. Het was Cook die wilde dat Apple weer winkels kreeg terwijl de rest van het management daar zeer zeker niet enthousiast over was.
In de tijd van Steve Jobs moest alles noig uitgevonden worden, zijn opvolger heeft het natuurlijk moeilijker om dingen uit te vinden waar een grote massa zin in heeft en dat krijgt deze kerel natuurlijk ook. Alles is er al, als je ziet hoe weinig telefoons vooruitgang boeken.
"alles is er al" als je het meeste negeert! Dat een smartphone nu bestaat en incrementele vooruitgang voekt snapt iedereen, maar er is nog genoeg in sci-fi films waar we nog niet de praktische technologie voor hebben uitgevonden
Is dit niet gewoon de beloning voor het succesvol uitrollen van Apple Silicon? Want dat is (denk ik) toch een van de meest succesvolle projecten van Apple van de laatste jaren, waar ook nog de komende tijd heel veel potentie uit te halen valt..

[Reactie gewijzigd door olafmol op 21 april 2026 13:40]

Is dat zo belangrijk wie de nieuwe baas wordt van Apple? Niemand heeft daar iets aan, buiten de persoon zelf en de werknemers die daar werken. Voor de rest zal er niet zo veel veranderen.
Apple heeft wel een pad nodig naar de volgende generatie techproducten.
In relatie tot fysieke consumer producten, Ik denk dat Apple een (grote) rol gaat spelen op het gebied van actioncams en mobile camera ontwikkeling, misschien een eigen camera systeem/formaat
actioncams
Denk jij dat actioncams tegenwoordig nog rendabel zijn? Ik twijfel of het echt een goed product is om in te investeren. Ik zat eerder te denken aan een 360 camera, omdat mobiele camera’s steeds beter worden. Toch past een 360 graden camera nog niet in een smartphone, en kan het wel heel indrukwekkende beelden opleveren.

Waar actioncams nog steeds winnen en blijven de komende decenia is bij extremesporten zoals diepzeeduiken, motocross en racen. of denk aan de pas gebeurde artemis II misie (Gopro hero 4)
Ik zie ik relatie tot Apple wel potentie ervoor. Zelf heb ik net bijna 2 weken de Osmo pocket 4 van DJI kunnen uitproberen en de kwaliteit is zowel hobbymatig als professioneel te gebruiken. Ik begreep van een collega van mij dat de Osmo pocket 4 niet in de VS verkocht mag worden. de verwachting is ook dat dit voor veel meer elektronische consumenten producten vanuit China gaat gelden. Dat biedt markt mogelijkheden voor o.a. Apple mbt nieuwe en andere producten. Wie weet nog wel een drone
Als dat waar is wat jij zegt is het inderdaad een markt potentieel idee. Maar of t helemaal fair is voor die bedrijven die dan toevallig "volledig" in china zitten, en Trump geen goude staaf als cadeau geeft. Vrij land 8)7

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn