System76 brengt eigen Cosmic-desktopomgeving officieel uit in Pop_OS 24.04 LTS

Cosmic, de eigen Linux-desktopomgeving van System76, is officieel uit. De interface is verschenen als onderdeel van Pop_OS 24.04 LTS. Cosmic belooft zeer aanpasbaar te zijn en is volledig geschreven in de programmeertaal Rust. De desktopomgeving is al jaren in ontwikkeling.

System76 bracht Pop_OS 24.04 LTS donderdagavond uit, nadat daar eerder al een bètaversie van verscheen. Het is de eerste volwaardige Pop_OS-release sinds 22.04 LTS, die inmiddels ruim 3,5 jaar geleden verscheen. Die tijd heeft het Linux-bedrijf vooral gestoken in het ontwikkelen van Cosmic. Het bedrijf zei in 2021 al te werken aan zijn eigen desktopomgeving om af te stappen van Gnome.

Cosmic is volgens de makers gericht op modulariteit, met veel opties om de interface aan te passen en eigen thema's te ontwerpen. Daarbij moet de interface ook redelijk 'licht' zijn en daardoor goede prestaties leveren. Bovendien is het geheel geschreven in Rust, wat de stabiliteit en beveiliging ten goede moet komen.

Hoewel Cosmic is gemaakt door de makers van Pop_OS, is het ook beschikbaar in andere distro's. Er zijn inmiddels Cosmic-varianten van Linux-distributies als Fedora, CachyOS, NixOS en Arch verschenen. Cosmic is bovendien volledig opensource en los te vinden op GitHub.

Ruim een jaar geleden verscheen de eerste alfaversie van Cosmic. Tweakers schreef daar toen een uitgebreide preview over. We spraken eerder ook met Pop_OS-hoofdontwikkelaar Jeremy Soller over Cosmic en de toekomst van Pop_OS.

System76 Cosmic

Door Daan van Monsjou

Nieuwsredacteur

12-12-2025 • 13:27

64

Lees meer

Reacties (64)

Sorteer op:

Weergave:

Net m'n werklaptop geupdate van PopOS 22.04 naar 24.04, dus even mee kunnen spelen. Ik was wat huiverig omdat ik slechte ervaring heb met Wayland, en deze Cosmic desktop alleen op Wayland draait, maar wilde het toch wel eens proberen. Eeuwig op 22.04 blijven hangen is tenslotte ook geen optie.

Maar na een uurtje spelen heb ik gewoon weer Gnome geïnstalleerd. Ben er nu al klaar mee. Een hoop onhebbelijkheden van de standaard setup zijn te fixen met instellingen. Ik ben een tijdje bezig geweest met die instellingen en toen stond alles redelijk naar wens. Wat het echter niet kon was de knoppen in de menubalk weer terug zetten naar links. Ik ben ze gewend daar en vind het ergonomisch beter dan rechts. En de window switcher (alt-tab) is niet gewoon tiles in het midden maar een lijst van bovenaf, zonder opties om te customizen.

Daar zou ik nog overheen kunnen komen, als dat het enige was. De ondersteuning voor X11 applicaties is vreselijk (en dat is het gros waar ik mee werk). Een mengelmoes van te groot of te klein, wat pas ok werd toen ik display scaling op 100% had gezet. Maar dan is alles veel te klein. Als ik dan de resolutie terug zet op iets lagers wordt alles een beetje wazig (terwijl dat onder X11 wel goed werkte). En waar ik helemaal op afknapte was IntelliJ IDEA, waarbij de bovenste balk compleet verdwenen was in andere projecten dan de eerste, en het wisselen via de projectenlijst ook niet meer werkte.

Mijn voorlopige conclusie is dat het allemaal nog een zooitje is, en van een flink deel van de problemen leek me vooral aan Wayland te liggen. Ik ben weer terug op good old X11 en ben voorlopig niet van plan weer iets op Wayland te gaan proberen. Helaas hebben ze alle Cosmic dingen voor Gnome uit PopOS 24.04 weggehaald, dus nu heb ik weer een kale Gnome zonder Cosmic dock en de andere handigheidjes die System76 aan Gnome had toegevoegd. Geeft niks, ik draai Fedora op m'n eigen desktop en die had het ook niks, dus heb alles maar weer ingesteld zoals daar. Deze desktop werkt vast prima als je van Windows komt en genoeg hebt aan de standaard meegeleverde native applicaties, maar het is niet voor mij.
Dat probleem met scaling ken ik, misschien wel als de beste. X11 applicaties kunnen (vanuit het X11-protocol) eigenlijk niet fractioneel schalen zonder wazig/blurry te worden, maar er zijn een paar manieren waarop ze wel kunnen schalen zonder wazig/blurry te worden, mits ze dit ondersteunen.

De beste ervaring met Wayland & fractioneel schalen heb ik met KDE. In KDE heb je een instelling om X11-applicaties zelf te laten kiezen of ze willen schalen (X11-applicaties die het niet ondersteunen, schalen niet, en worden dus niet blurry, maar blijven wel klein). In Gnome kan het volgens mij ook met een `xwayland-native-scaling` experimental-feature van Mutter.

Sinds die instelling/feature werkt Wayland voor mij veel beter dan X11, want ik gebruik soms meerdere monitoren, met verschillende DPI's, waardoor je op de ene monitor wel het liefst fractioneel wil schalen (mijn laptopscherm bijv), en bij de andere niet (een externe monitor met 1024x768 resolutie). In die situatie schiet de "global scale" van X11 (ipv per-monitor scale) tekort. (Want dan zouden de tekst/GUI-knoppen heel groot worden op het 2e scherm met een lage DPI).

In Cosmic geven ze zelfs drie opties, waarvan 1 geloof ik equivalent is aan die van KDE. Ik geloof alleen dat die instelling wel iets is waar je apart naar moet zoeken, in applicaties of iets dergelijks, ipv display settings.

En voor JetBrains kan het zijn dat je de Java VM options moet aanpassen zodat het goed met Wayland werkt. Op mijn distributie starten JetBrains IDE's altijd met een X11 toolkit inplaats van een Wayland toolkit.

[Reactie gewijzigd door Ebbez op 12 december 2025 18:17]

Bedankt voor je reactie. Goed om te lezen dat het wel een bekend probleem is waaraan gewerkt wordt. Maar ik had het probleem met wazige vensters niet alleen met X11 applicaties. Als ik de monitor op een lagere dan native resolutie zette (2xxx ipv 3xxx) werden ook native Wayland applicaties wazig. Terwijl ik dat niet heb als ik dezelfde resolutie instel onder X11. Voor mij is Wayland gewoon niet klaar.
Mijn insziens zijn de X11 applicaties nog 'niet klaar'/moet er een transitie plaatsvinden die steeds uitgesteld wordt omdat X11 nog ondersteund wordt, zelfs in Wayland nog.

Is dat verlagen van de resolutie ook in combinatie met een global scale? Want ik geloof dat dat een trucje was voor X server (Xorg/X11) om toch te kunnen schalen ondanks dat de spec het niet ondersteunt, waardoor de daadwerkelijke resolutie die outgeput wordt wel overeenkomt met de native resolutie.
$ xdpyinfo | grep -B 2 resolution

screen #0:
dimensions: 3200x1800 pixels (423x238 millimeters)
resolution: 192x192 dots per inch


This example uses inaccurate dimensions (423mm x 238mm, even though the Dell XPS 9530 has 346mm x 194mm) to have a clean multiple of 96 dpi, in this case 192 dpi. This tends to work better than using the correct DPI — Pango renders fonts crisper in i3 for example.
https://wiki.archlinux.org/title/HiDPI#X_Server

Integer scale zou geloof ik als het goed is gelijk OOB perfect moeten werken, zonder enige issues, zelfs met X11 applicaties.

Maar jammer, voor mij heeft juist Wayland de Linux Desktop voor mij 'klaar' gemaakt. Na het tientallen keren Linux geprobeerd te hebben kan ik nu het nu volhouden bij Linux te blijven omdat het aan die constraint voldoet om mijn mixed-DPI-situatie te ondersteunen.

Ik zou je ook nog kunnen aanraden om het te proberen met volwaardige Wayland DEs, zoals Gnome of KDE. Deze waren enkele jaren geleden (Plasma 5 en ik geloof iets van Gnome <=46) voor mij nog niet volwassen genoeg, maar tegenwoordig werkt het wat mij betreft veel beter. Bijna alle DE's implementeren ook hun eigen compositors (display servers), en ik kan me zo voorstellen dat Cosmic bepaalde dingen nog niet goed heeft geïmplementeerd omdat het nog in beta is.

[Reactie gewijzigd door Ebbez op 13 december 2025 10:54]

Je vergeet dat het ombouwen van applicaties best een klusje is, en zoiets is vaak de investering niet waard voor hobby projecten. Er zijn genoeg tooltjes die zelfs nog oude versies van libraries nodig hebben, en een library uptodate brengen is een stuk kleiner klusje dan de complete rendering engine opnieuw schrijven. Om het nog maar niet te hebben over de software die al opgegeven is door de originele schrijver, maar vaak nog prima dienst doet. Niet iedereen zit in een omgeving met alleen maar dure enterprise-level software die maandelijks updates krijgt. Van Jetbrains zou ik inderdaad meer verwachten, die mogen echt wel eens achter degelijke Wayland ondersteuning aan, maar de meeste van mijn hobbytools zijn over 5 jaar nog steeds X11.

Het is dus ook niet realistisch om X11 direct af te doen als “dood”, alleen maar omdat er nu een nieuw groentje in de wijk is die het allemaal wel even beter denkt te weten, maar nog veel te leren heeft. XWayland eruit halen zou de doodsteek worden voor Wayland.

Dat verlagen van de resolutie is inderdaad helemaal zonder scaling. Met scaling heb ik onder geen enkele combinatie goede resultaten gehad. Er zitten 3 opties voor het weergeven van X11 applicaties en allemaal deden ze het fout op een andere manier. Zolang X11 applicaties nog het gros van m’n software opmaken heeft een Wayland desktop voor mij geen zin. Al die geavanceerde opties voor displays gebruik ik toch niet. Sowieso is integer scaling niks voor mij. 200% stond standaard aan en voelde als een tablet met vingerknoppen, niet als een echte desktop. Met 150% was de grootte ok maar had ik al die problemen.
Ik vind het ook bizar dat we allemaal over gaan op een windowing systeem dat duidelijk voor vele hardware configuraties, use-cases, applicaties en distro's nog niet klaar is. We zitten een beetje in limbo, waar X11 dik legacy is en Wayland nog in soort van beta.
Gister geïnstalleerd maar Cosmic werkt dus nog niet met Wacom, wat voor mij een dealbreker is.
Die begrijp ik niet helemaal. Wacom support is toch gewoon een kernelmodule? Wat werkt er precies niet dan?
Wayland support voor pen input is nog niet top.

Werkt wel, maar er missen nog veel features. Zal een kwestie van tijd zijn.

Maar als je alle features van je Wacom wilt benutten, zit je nog even vast aan xorg.
Heeft blijkbaar iets met Cosmic te maken. Hij pakt de pen gewoon helemaal niet en er is ook niks voor in te stellen.
Ook nog niet lekker op de Framework 12. De schermorientatie klopt niet lekker in PopOs en krijg je ook niet lekker.
Voor gamen begint Linux toch echt een volwaardig alternatief te worden. Kan Tweakers.net hier een in depth artikel aan wijden met de stand van zaken? Heb zelf een dual boot Ubuntu. Puur voor gamen zou ik toch graag kiezen voor SteamOS voor desktop als dat ooit komt aangezien dat een immutable OS is. Slopen van het OS wordt dan erg lastig :)
Kijk eens naar Bazzite, dit is wel een lekker immutable distro'tje waar je out of the box steam hebt en meteen op kunt gamen. Die krijg je ook niet zo eenvoudig stuk. Ik zet dit standaard op game & media boxjes.
Puur voor gamen zou ik toch graag kiezen voor SteamOS voor desktop als dat ooit komt ...
Als je een redelijk recente AMD videokaart in je PC hebt kun je
hier
terecht (bijna helemaal onderin [op jaar/maand/dag gesorteerd] staan de links met daarin de nieuwste [momenteel versie 3.9] images).
Door het werk van Valve met Proton o.a. is gamen op Linux veelal een opgelost probleem.

Zal voor velen nog even wennen zijn maar we tellen nu de games die NIET op Linux draaien, ipv wel.

En dat zijn eigenlijk vooral games met een kernel level anti-cheat.
Veel met kernel anti cheat worden gewoon gesupport hoor.

Trouwens een goede plek om te kijken wat supported is: https://www.protondb.com/
Mag ik je bron voor je eerste statement? Want volgens mij kan dat niet waar zijn.

Als er een Kernel Anti Cheat programma voor Windows in zit draait dit niet op Proton onder Linux. Ik durf hiervoor mijn hand in het vuur te steken.

Jij denkt waarschijnlijk aan Kernel Anti-Cheat voor Linux zoals BattleEye van EA die specifiek voor Linux is aangepast door de ontwikkelaars.

[Reactie gewijzigd door ApexAlpha op 12 december 2025 15:56]

EAC support linux

Battleye support linux

Sources.. Overal? Het ligt een beetje aan de gamemaker of ze het vinkje aanzetten voor support voor Linux
Werkt het goed, erhm... Je kan ten allertijde alles omzeilen (mits je enig kennis hebt), maar supported is het wel.
EAC en BattleEye zijn voor Linux aangepas door die bedrijven zelf. Er zijn aanpassingen gedaan waardoor het nu werkt. Je draait niet gewoon de Windows anti cheat in Proton.

Dat is niet hetzelfde als een kernel anti-cheat van een Windows programma draaien, dat gaat niet via Proton.

[Reactie gewijzigd door ApexAlpha op 12 december 2025 16:20]

Ging erom of het gesupport wordt, niet of het volledig hetzelfde draait.
Toch gaat het daar eigenlijk wel om; uit mijn hoofd is de anti-cheat situatie nu zo op Linux dat 50% van de games met anticheat werken. Zie site: https://areweanticheatyet.com/ (oke dus pakweg 40%).

Ondanks dat er support is om anti-cheat te draaien (met minder mogelijkheden) onder Linux, zullen er devs zijn die dit nooit aan zullen zetten als het niet op kernal niveau kan werken. Zeker niet als naar mijn mening (dit klinkt paradoxaal) gamen onder Linux nog veel meer van de grond komt. Je kan niet als je een redelijke Linux userbase hebt voor je game ineens Linux users blokkeren, omdat anti-cheat onder Linux omzeilen triviaal is tov. Windows.

Ik betwijfel dat cheaten onder Linux nu een probleem is, omdat het marktaandeel niet zo hoog is (alhoewel dat dankzij proton wel jaren aan het stijgen is). Er moet een fundamentele andere manier komen om anti-cheat goed te regelen (ik zou zeggen, server side met name).

Microsoft heeft ook geen haast om kernel level access aan derden te stoppen. Als ze dit wel doen helpen ze Linux aan meer marktaandeel mbt. gaming. Dan zullen devs toch echt naar andere oplossingen moeten zoeken, want dan gaat het ook onder Windows niet meer werken.

Het open karakter en het niet centraal dicht houden van de kernel wat een kracht is van Linux is nu nog mbt. kernel level anti-cheat incompatibel. Eigenlijk wil ik ook geen software hebben met kernel level drivers die continue resources in beslag houden en mijn systeem scannen. Persoonlijk speel ik geen games met (kernal) level anti-cheat, maar dit gaat wel belangrijk zijn als Linux gaming uit de niche wil komen.
Voor te kijken wat voor anticheat supported is is dit een betere site:
https://areweanticheatyet.com/

Ikzelf heb weinig interesse in het overgrote deel van deze games want ik speel veelal single player games en kleinere indie games, maar voor veel mensen is dit zeker wel een dealbreaker. Naar wat ik begrijp is een deel van de anticheat software ondersteund, maar zetten veel devs zetten de linux support gewoon niet aan en kernel anticheat is helemaal niet ondersteund (al zou ik dat ook niet willen omwille van veiligheid, ze mogen hun spyware houden).

ProtonDB is wel een heel goede site voor algemene support van games op Linux na te kijken.

[Reactie gewijzigd door Mr. M op 13 december 2025 10:49]

maar we tellen nu de games die NIET op Linux draaien, ipv wel.
Nou ja. Tellen heeft niet zoveel nut. Als je spel X wil spelen, en dat werkt niet op Linux, dan heb je er dus niets aan (voor dat spel.) Dan maakt het niet uit of er een miljoen andere spellen wel werken :) Het besturingssysteem zal voor de meesten niet het doel zijn. Het spel is het doel.

Maar, eerlijk is eerlijk. Het is wel fijn dat er nu meer mogelijk is. Dat geeft keuzes, en naarmate er meer gamers gebruik van gaan maken, zal het ook steeds aantrekkelijker worden om 'native' Linux te ondersteunen. Het nadeel van wat Valve nu met Proton doet, is dat het zo goed werkt, dat de incentive om daadwerkelijk een native Linux port te maken minder van belang lijkt.
[...]

Nou ja. Tellen heeft niet zoveel nut. Als je spel X wil spelen, en dat werkt niet op Linux, dan heb je er dus niets aan (voor dat spel.) Dan maakt het niet uit of er een miljoen andere spellen wel werken :)
Als 99+% van je spellen op Linux werken, en dat ene spel niet... Dan kan je makkelijk gewoon standaard Linux draaien en WIndows dualbooten er naast voor dat ene spel en andere spellen die mogelijk in de toekomst Windows nodig hebben. Je hebt dan de privacy- en aanpasbaarheidsvoordelen van Linux, maar nog wel toegang tot je Windows games. Als je constant zou moeten wisselen omdat maar 50% van de games onder Linux werkt zou het irritant zijn, maar omdat 99+% werkt kan het voor dat enkele spel wel.

Zo ben ik ook gestart. Inmiddels heb ik de Windows spellen links laten liggen want er is meer dan genoeg te doen op Linux.
Ik ben zelf Linux engineer, en ik vind Linux niet fijn als desktop, dus ik zal niet zo snel Linux voor m'n werkplek gebruiken, maar dat dus even terzijde. Dit is uiteraard puur persoonlijk, en zegt niets over de rest van de wereld :)

Je hebt op zich een punt, dat als Linux als desktop fijner vindt en je kunt vrijwel alles doen wat je wil doen, op één dingetje na, dan is dat dual-booten inderdaad een goede middenweg. Sterker nog. Dat is dan een prima oplossing. Bij die 50-50 zou het inderdaad heel irritant zijn.

Echter: Die percentages kun je niet zo veel mee in de praktijk. Als de spellen die je wil kunnen spelen onder die 1% vallen, dan tja. Dat klinkt dan een beetje alsof je keus hebt uit 50 soorten ketchup, maar je wil alleen maar mayonaise en appelmoes :). Dan kun je toch beter naar een andere supermarkt gaan ;)
Geen idee waar je het over hebt, bijna alle games draaien perfect met Proton. Probeer Bazzite eens voor gamen. De Linux Mint desktop is voor mij perfect en alles werkt gewoon veel lekkerder dan het gedrocht dat Windows is geworden. Met gamen haalt je letterlijk meer fps op Linux dan op Windows omdat Windows zo bloated is.

[Reactie gewijzigd door m-a-r-t-1 op 12 december 2025 15:08]

Als je alles kunt doen op Linux wat je nodig hebt, en je vindt het een fijn besturingssysteem, dan moet je het natuurlijk vooral gebruiken :). Ik vind Linux desktops niet fijn werken (puur persoonlijk, en staat los van welke games er wel of niet op werken.)
Geen idee waar je het over hebt, bijna alle games draaien perfect met Proton
Lees het dan nog een keer. :) Het woordje 'bijna' is hier van belang.
Als alle spellen ter wereld op één na werken op Linux, en ik wil alleen maar, dat ene spel spelen, dan heb ik dus niets aan Linux op dat moment (of ik moet wat anders gaan spelen). Waar ik dus op doel, is dat percentages niets zeggen.
N.B. Andersom geldt dit dus net zo hard. Als er software is dat alleen op Linux of MacOS draait, dan heb ik niets aan Windows.

N.B. Ik ben het overigens met je een eens dat Windows 11 een minder fijn besturingssysteem is dan Windows 10. Windows 10 vond ik op alle vlakken fijner dan 11. (ook weer persoonlijk)
Meer fps op linux? Misschien in bepaalde spellen als je een AMD kaart gebruikt. Als je een Nvidia kaart hebt zoals de meeste gamers dan wordt je 5060ti opeens een 3060ti qua prestaties. Dat is de realiteit helaas, hopelijk komt daar nog verandering in. Ik zou ook graag overstappen maar wil niet met mijn 3060ti terug gaan naar prestaties van een GTX1070...
Pop!OS staat juist bekend als een Linux versie die wél NVidia kaarten ondersteund.
System 76 maakt en verkoopt namelijk zelf hardware waar die kaarten inzitten.
Die hardware wordt geleverd met het door henzelf ontwikkelde Pop!OS,
Overdrijven is ook een vak. Ik draai Windows 11 op een pc die alleen voor gaming gebruikt wordt. Het OS boot binnen een paar tellen en zit me totaal niet in de weg.

Op dat systeem staat ook Mint maar ik zie niet waarom dat mijn standaard gaming platform zou moeten zijn. FPS voordeel is per game verschillend en kan net zo goed in het voordeel van Windows vallen.

Als ik moet kiezen tussen een OS dat 100% compatibel is en eentje die dat niet is dan is de keuze voor mij snel gemaakt.
Helemaal mee eens, ik heb 1183 games op Steam en kan er 1180 op Linux spelen, Flightsimulator en Battle of Stalingrad in VM met Windows (dan is 64gb memory wel genoeg) voor Eyetracking, Voiceattack, etc.

Heb geprobeerd deze 2 games te spelen in native Linux maar dan moet je alles uit de kast trekken om het enigzins playable te krijgen,

Windows is met Flightsims en enorm veel add-ons, nog steeds heer en meester.

Ik game al jaren op Fedora, heb 15 jaar Windows achter de rug en huis staat vol met mac's, maar ik wordt pas echt blij van Linux :)

[Reactie gewijzigd door johntrudell op 12 december 2025 15:33]

Beetje een apart argument dat je geen Linux gaat gebruiken als een van je spellen niet werkt. Ga je ook geen Xbox gebruiken als een van je tientallen spellen alleen op de PS draait?
Ik gebruik Linux niet omdat ik het geen fijn besturingssysteem vind voor een desktop. (puur persoonlijk). Maar daar gaat het niet om.

Als dat ene spel niet werkt op Linux, en dat hetgeen is dat je op een computer wil doen, dan heb je dus niets aan Linux 'voor dat spel'. Je hebt er dus niets aan, dat alle andere spellen het wel doen. Andersom exact hetzelfde. Als er een stuk software is dat je veel wil gebruiken, en dat is er alleen maar voor Linux of MacOS, dan heb je niet aan Windows (voor dat stuk software.)
Ga je ook geen Xbox gebruiken als een van je tientallen spellen alleen op de PS draait?
Ja: Als al mijn spellen wel op PS draaien, en één ervan niet op XBOX, dan is PS inderdaad een logischere keus voor mij. Als het zo is dan 70% op PS draait en 70% op XBOX (met overlap dus), dan zal ik beiden 'nodig hebben'.
Ben ondertussen een goeie 2 weken over naar openSUSE Tumbleweed en alle games die ik speel draaien gewoon prima eronder. Ik heb zelfs het gevoel dat het beter draait dan onder Windows!

Gisteren nog eens ingelogd op mijn Windows en proberen gamen, en de ene driver crash na de andere, terwijl ik op Linux niets gemerkt heb.

Nu ik mijn Stream Deck ook werkende gekregen heb, zie ik eigenlijk persoonlijk nog weinig redenen om terug in die Windows te booten...
Door het werk van Valve met Proton o.a. is gamen op Linux veelal een opgelost probleem.
Niet helemaal, er zijn genoeg games met hun anticheat die niet werken op Linux. Zie protondb.com en areweanticheatyet.com

[Reactie gewijzigd door Remzi1993 op 13 december 2025 16:53]

Denk dat je voor gamen op dit moment beter Bazzite kun gebruiken, werkt echt super.

[Reactie gewijzigd door m-a-r-t-1 op 12 december 2025 15:12]

Ik gebruik de beta al maanden, het werkt geweldig. Stel gerust vragen, als je interesse hebt maar nog niet weet als het je tijd waard is.

De keyboard workflow is echt top. Ik dacht altijd dat tiling niks voor mij was, maar met COSMIC is dat helemaal anders geworden.

https://cosmic-themes.org/ hier heb je een COSMIC thema-pickertje. Met een klik en een download je OS in je eigen smaak. Op zo'n manier met je OS spelen is toch magisch? Ik houd er van.
Is het meer GNome of KDE? Zo te zien GNome?

Hoe is de integratie met andere apps? Ik weet dat KDE dingen als notificaties goed doet maar sommige applicaties zien er heel raar uit omdat ze het thema niet overnemen.

Nog tegen dit soort dingen aangelopen?
In KDE kan je meer configureren, veel meer, maar het is veel complexer. In COSMIC doe je dat zo. Zelfs als leek. Gnome ziet er nog altijd iets gelikter uit, maar staat veel minder toe, alleen via wonky extensions die erg fragiel voelen. Dus echt de sweet spot tussen KDE/Gnome voor sommigen (inclusief ik).

Notificaties werken nu al beter als Gnome, maar geen illusies, voor sommige apps werken de tray icons niet eens en heb je dus een spook tray icoontje.

Dat is ook waar ik tegenaan loop: Polish. De poetsmachine moet er echt nog overheen de komende jaren, en dat merk je. Uit liefde stap ik daar overheen omdat het systeem me zoveel terug geeft, maar dat moet je wel willen.
Voor de meeste Windows-gebruikers is KDE júist beter, want op Windows wordt steeds als argument gegeven dat je alles kunt aanpassen wat je maar wilt. Op KDE kan dat ook, ergo, KDE is het beste voor de meeste Windows-gebruikers.
Aangezien Windows maar één smaak heeft en je over het algemeen door de strot geduwd wordt door je opleiding of werk kun je op basis daarvan niet echt zeggen dat Windows gebruikers dit ook 'willen'.

Ik denk eerlijk gezegd dat de gemiddelde Windows gebruiker liever een strakker, meer dichtgezet OS heeft zoals MacOS.
Ik ging meer uit van alle reacties die ik vaak online lees. Men prijst Windows voor het kunnen aanpassen van alles. En ja, ik weet het: niet alle gemiddelde gebruikers zitten online, maar je kunt alsnog wel bepaalde conclusies trekken. Statistiekensites doen niet anders.
Als jij in een online reactie iets typt over je OS dan zit je al in de top -0,1% power users, haha.

De meeste mensen weten niet eens wat Windows is.
MacOS is integenstelling tot de andere OS’en van Apple helemaal niet dichtgezet. Je kan er zelfs - ondersteund - allerhande opensource tools op installeren via macports. (En homebrew, maar die eerste is ondersteund door Apple). Het is een volwaardige Unix, die kun je domweg niet dichttimmeren voor een gebruiker die effectief root heeft.
Voor Windows is dat ook allang niet meer waar. Telemetrie of reclame uitzetten? Doei. Zelfs de taakbalk aan de zijkanten stoppen kan je nu vergeten.

KDE heeft een configureerbaarheid veel groter dan Windows ooit gehad heeft. Je kan het totaal onherkenbaar maken. Mensen hebben het er uit zien als windows, als mac, als totale zuurstok discoshows, whatever je maar wilt. Daar hou ik van <3

Zie hier bijvoorbeeld de plasma theme gallery: https://store.kde.org/browse?cat=104&ord=rating
Als KDE-gebruiker weet ik wat je ermee kan doen. ;)
Ik herken de computer van de gemiddelde gebruiker aan de standaard Windows wallpaper, ik denk niet dat ze zo veel aanpassen. 8)7
Mijn vraag is, kunnen themes niet méér aanpassen dan alleen de kleuren? Ik kan het me niet voorstellen, maar alle themes in de link lijken alleen dat te doen.
Ik geloof dat ook de ronding van de windows er nog in zit, en de spacing tussen de elementen in het OS. Maar er zou voor mij wel meer in die config file mogen inderdaad. Panel settings, volgorde van apps, wallpaper misschien. Wie weet, misschien ooit
Eindelijk :) Vanavond maar even een Fedora COSMIC Spin installeren en er even mee spelen.
Dit is toch wel gaaf.

Ik ben meestal iemand die liever niet 20 forks van hetzelfde ziet maar een moderne Desktop, in Rust, vanaf de grond af opgebouwd rondom Wayland die gemaakt wordt door de makers van de hardware waar het op draait kan een enorme stap vooruit zijn.

Toevallig morgen NixOS op mijn nieuwe laptop gooien. Wellicht het proberen waard, als zal het ecosysteem nu nog erg karig zijn.
Toevallig morgen NixOS op mijn nieuwe laptop gooien. Wellicht het proberen waard, als zal het ecosysteem nu nog erg karig zijn.
Is NixOS niet gemaakt om juist je eigen ecosysteem op te zetten?
Ik bedoel het ecosysteem van Cosmic, zoals Gnome en KDE enorme aantallen extensies en koppelingen opgebouwd hebben over de jaren.
Ik ben blij voor de fans, maar spijts me te hebben ingelezen, o.a. in de vermelde Tweakers preview, ontgaat me de meerwaarde van Cosmic tegenover KDE wel een beetje.

Geen fanboy hoor. Benieuwde semi-nieuweling in Linux land.
Op een paar minor bugs na in the beta verie, is cosmic super fijn om te gebruiken.
Heb laatst Cosmic desktop geprobeerd op Arch Linux maar dat viel erg tegen. Dialogen die gewoon niet werkte. Was niet af of werkbaar.
Wat vreemd om, terwijl 2026 voor de deur staat, met een release genaamd 24.04 op de proppen te komen. Ik snap dat ze bedoelen dat het gebaseerd is op Ubuntu 24.04, uitgebracht in April 2024, maar toch, het klinkt direct al verouderd.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn