TomTom-apparaat Tom waarschuwt voor flitspalen en files met ledlampjes en zoemer

TomTom heeft de Tom geïntroduceerd, een rijassistent die op het dashboard van een auto geplaatst kan worden en de bestuurder kan waarschuwen voor gevaarlijke wegsituaties met ledlampjes en een zoemer. De Tom kost 79,99 euro.

De Tom waarschuwt met de ledlampjes en zoemer voor flitspalen, gevaren op de weg en files. Daarbij wordt er geen spraakfunctie gebruikt, wat volgens TomTom 'het vertrouwen en de concentratie van de bestuurder vergroot'.

Om de Tom te kunnen gebruiken, moet deze gekoppeld worden aan de TomTom-app, al hoeft de gebruiker niet per se TomTom-navigatie te gebruiken tijdens het rijden. De app mag namelijk ook op de achtergrond draaien, waarbij gegevens en informatie met de Tom worden gedeeld. De Tom start automatisch zodra een rit begint en koppelt dan ook zelf aan de TomTom-app. Het apparaatje, dat lijkt op de Flitsmeister One, is per direct te koop voor 79,99 euro.

TomTom zegt overigens ook de navigatie van de TomTom-app te hebben verbeterd, 'waardoor nauwkeurige stap-voor-stapbegeleiding mogelijk is'. De gratis navigatieapp bevat onder meer snelheidslimieten en flitspaalgegevens. De data van de app is onder meer gebaseerd op 'meer dan 600 miljoen verbonden apparaten die worden aangedreven door TomTom-technologie, die realtime verkeersinformatie mogelijk maakt'. Naast consumenten die TomTom-navigatieapps en -producten gebruiken zijn er ook auto's met ingebouwde TomTom-kaarten die gegevens met het bedrijf kunnen delen. "Dankzij deze enorme community kan TomTom dagelijks miljarden gegevens vastleggen, waardoor een uitgebreid inzicht in de verkeerssituatie wordt geboden dat zeer nauwkeurige verkeersinformatie en dynamische routebepaling oplevert."

TomTom Tom
TomTom TomTomTom TomTomTom TomTomTom Tom

Door Hayte Hugo

Redacteur

25-09-2025 • 07:30

168

Reacties (168)

Sorteer op:

Weergave:

Een reden zou kunnen zijn als je niet de abonnementskosten wil betalen bij FM. Ze zitten continue aanpassingen te doen in de abonnementen.

Ik heb TomTom en dit lijkt mij erg handig.
Een reden zou kunnen zijn als je niet de abonnementskosten wil betalen bij FM. Ze zitten continue aanpassingen te doen in de abonnementen.
Tip hiervoor: Installeer een oudere versie van flitsmeister. Dan heb je alle functies nog als vanouds zonder de nieuwe abonnements structuur. Ik gebruik zelf versie 10.38, dit was de laatste versie voor dat alle enshittification begon en steeds meer functies naar een duurder abonnement werden verplaatst.

Je kunt makkelijk een oude versie installeren via aurorastore, zoek flitsmeister en klik op "manual download". Je kunt versionCode 1034 gebruiken.

[Reactie gewijzigd door allabouteve op 25 september 2025 08:07]

DIt zijn momenten waar ik even niet blij ben dat ik op een iPhone zit :+
Helaas wilt Google ook deze kant op gaan. Het zal mij niets verbazen dat over 5 jaar Android ook zo gesloten is als iOS. Dus ik hoop dat dit heel veel weerstand gaat krijgen zodat Android open blijft.
In principe is Android al zo ver. Er zit tegenwoordig een integrity check op die het onmogelijk maakt om bank-apps te draaien op geroote devices, of op devices met een alternatieve Android (LineOS, etc)

[Reactie gewijzigd door EelcoG op 25 september 2025 13:05]

Dit is wel een beetje achterhaald. Er zijn inderdaad roms waar dit niet mogelijk is maar er zijn inmiddels ook roms waar de meeste Europese bank apps gewoon werken.
in GrapheneOS kan je die integrity check aanzetten voor bepaalde apps iirc. of iig voor een bepaald profiel waaronder je die apps installeerd. alle apps kan je op dat OS werkend krijgen afaik
Volgens mij is Netflix(en misschien andere streamingdiensten) de enige die nog een beperking heeft op custom roms waarbij je dan vast zit aan 720p resolutie toch?

Heb hier een oud Samsung S5e tablet waar een recente LineageOS op draait en daar werkt mijn bankieren app gewoon op.
Revolut heeft dit ook geïmplementeerd een tijdje terug. Was voor mij de druppel waardoor ik mijn account daar heb opgeheven. Mijn andere bank app kan ik nog wel gewoon gebruiken.

Google heeft enkel de API ontwikkeld, het is aan de individuele app-makers om de checks te implementeren.
Dit gaat niet om rooten maar om de mogelijkheid zelf apks buiten de appstore te kunnen installeren. Dat kan ook prima op een standaard Android.
Zorgen dat je in Testflight van Flitsmeister mee kan doen aan de beta, dan de in-app purchase doen (is geblokkeerd bij beta's) en dan heb je ook 'Pro' - helaas is de Testflight vaak vol. Ik heb zelf nu via ING winkel 2 maanden gratis, maar ik mis eigenlijk niks t.o.v. Waze dus ik switch binnenkort weer terug.
Ik kon net de Testflight gebruiken, dus heb nu Pro _/-\o_
Je kan ook een oudere versie installeren op iOS, dit deed ik voor een tijdje, alleen sinds iOS 17 is het echt heel bagger geworden en Waze is velen malen beter, ook qua navigatie, dus geen reden voor FM meer hier.


Ook nadat ze enkele keren fout hebben gefactureerd qua betalen en überhaupt geld daarvoor vragen(was voor parkeren in eerste instatnie overgestapt naar Gaiyo, nu naar Qpark, makkelijk op straat of in garages en geen transactiekosten)
Of je zet gewoon automatische updates uit. Ik heb een iPhone en draai nog steeds de oude versie van FM, naast Waze.
Ik start FM in de auto op mn telefoon en niet in apple carplay. Dan werkt hij wel en je krijgt de geluiden ook gewoon door in de auto.
Kosten? Abonnementen? Laughs in Waze :+
Je doelt natuurlijk op privacy en gegevens. Maar wat denk je dat Google, eigenaar van Waze, nog van jou zal te weten komen dat ze nog niet hebben via Android/Play Store?
Weinig tot niets, draai CalyxOS op m'n Pixel :)
Ontzettend bedankt voor deze gouden tip!
Ik heb zojuist met success de downgrade uitgevoerd.
Men moet zich wel goed beseffen dat nieuwe versies niet enkel nieuwe of gewijzigde functionaliteiten brengen, maar ook fixes. Ik zou niet snel een oude versie installeren. Zeker met het oog op (eventueel) verholpen beveiligingsproblemen.

[Reactie gewijzigd door S-1-5-7 op 25 september 2025 13:19]

Recente FM versies kunnen dat inderdaad alleen bij de PRO versie (betaald).

Maar het gaat erom dat FM gestart wordt, en daarvoor heb je de PRO versie niet nodig.

Je kunt namelijk een automation instellen, bijvoorbeeld met de Android app "Automate": als bluetooth connectie gemaakt wordt met de auto, start dan FM. En: als bluetooth connectie met auto wordt verbroken, stop dan FM.
Zodra FM gestart wordt, maakt deze verbinding met FM-ONE, en tadaa!
Je betaalt ook een abonnement fee voor de Tom Tom app.
Heb je daar een bron voor? In de Appstore is deze gewoon gratis, ook zie ik geen i-app aankopen.
Downloaden is gratis,

Maar zodra je hem start krijg je een scherm waar je mag kiezen of je per maand (€3,99) of per jaar wilt betalen. (€19,99)

Dat is op zich niet perse teveel voor een goede navigatie app, maar helaas gaat het niet alleen maar goed bij Tom Tom getuige de vele recensies in de Play store.
De Tomtom app (waar Tom aan gekoppeld wordt) is de gratis versie.
Er is ook een gratis versie.
Tomtom Go is op zich het geld waard, je kan de kaarten offline downloaden wat in azie wel eens van oas komt als je geen bereik hebt + het is compatibel met Android auto....3
Er zijn wel degelijk abonnementen te zien hier: https://apps.apple.com/nl/app/tomtom-go-navigatie-maps/id884963367

In-app aankopen
  1. 12-Month Subscription € 19,99
  2. 1-Month Subscription € 5,99
  3. 6-Month Subscription € 13,99
  4. 12-Month Family Subscription € 29,99
  5. 3-Month Subscription € 6,99
  6. 1 Month Unlimited Navigation € 5,99
  7. 12-Month Truck Subscription € 89,99
  8. 1-Month Truck Subscription € 19,99
  9. 12-Month Subscription € 19,99
  10. 12-Month Truck Subscription 30 € 89,99
edit:
Er zijn 2 TomTom apps. De ene was eerst AmiGO en de andere is TomTom Go. Het grote verschil zit erin dat AmiGO online navigatie is en TomTom Go gericht is op offline gebruik en je de kaarten moet downloaden. Het lijkt er wel op dat het flitsers gedeelte, wat eerst een los abonnement was nu ook bij TomTom Go bij het abonnement ingebouwd is.

[Reactie gewijzigd door Myrdhin op 25 september 2025 08:03]

Tip:
De 12 maanden licentie is regelmatig via iBood te krijgen voor 50 cent. Toevallig is die van mij gisteren afgelopen, dus ik hou iBood nu in de gaten voor een nieuwe 12 maanden licentie.
Hij is zelfs met enige regelmaat gratis te krijgen (zie o.a. Pepper). Ik heb nu al een aantal jaar een gratis TomTom abonnement.

Werkt natuurlijk alleen met nieuwe accounts :)
Klopt niet , de Tom werkt met de gratis versie, geen abbonement in die app

De nieuwe Tom werkt echt perfect, gebruik hem nu al ca een maand als beta tester

[Reactie gewijzigd door Lief Adje op 25 september 2025 10:34]

Weet iemand ook of Tom een seintje geeft al je te hard rijdt?

Het zal toch op gps werken neem ik aan.
Ja dat kan, zowel met audio als met licht.
Werkt inderdaad via de gps van de telefoon

[Reactie gewijzigd door Lief Adje op 25 september 2025 17:55]

edit:
Het lijkt er wel op dat het flitsers gedeelte, wat eerst een los abonnement was nu ook bij TomTom Go bij het abonnement ingebouwd is.
Maar dat gedeelte zit ook in de gratis Tom Tom versie
Ik had het over TomTom Go. De AmiGO versie heeft inderdaad nu ook flitsers ingebouwd. Ze hebben het dus nu verwerkt in de AmiGO app en in het geval van TomTom Go verwerkt in het abonnement terwijl het voor TomTom Go in het verleden een los abonnement was naast je kaart abonnement.

[Reactie gewijzigd door Myrdhin op 25 september 2025 08:24]

AmiGO is niet meer. De app heet nu gewoon TomTom. Helaas met nog veel bugs en rarigheden.
Er zijn twee versies:
  • TomTom Amigo die recent een naamswijziging kreeg naar "TomTom". Die is gratis te gebruiken maar heeft beperkte functies. Geen offline kaarten, geen sync met je TomTom-account, geen integratie met kalender of contactpersonen: In feite heel basic.
  • TomTom GO is een betaalde versie voor inderdaad €20 per jaar. Die heeft wel offline kaarten en navigatie, sync met account en navigeren naar contactpersonen. Als 'USP' heeft TomTom GO nog twee dingen:
    • Een routebalk die aangeeft wat er nog op je pad komt, zoals tankstations, stopplaatsen, files en ongelukken.
    • Detail weergave van de rijbanen, zodat je bij afslagen en wegsplitsingen heel duidelijk ziet waar je moet rijden.
  • Beide hebben ongeveer gelijkwaardige filedetectie en automatisch omleiden.
  • Een ander onderscheid is dat je met TomTom meldingen kunt doen over de weg, bijvoorbeeld flitsers of ongelukken (vergelijkbaar met Waze). TomTom GO heeft die functie niet.
Ik heb beide in gebruik gehad, ook heel recent. Je ziet dat 'TomTom' (de oude AmiGO) veel moderner is vormgegeven en waarschijnlijk op een moderne stack is ontwikkeld. De interface is clean en de kaarten zijn mooier dan de betaalde TomTom GO. Die laatste lijkt wel uitontwikkeld te zijn, want er komen nimmer nieuwe features bij, en bekende bugs worden niet opgelost.

Ik vermoed dat TomTom GO op termijn uitgefaseerd zal worden en dat 'TomTom' -ook gezien de naamswijziging- de enige app blijft. In die app zal dan vermoed ik een optie voor abonnementen verschijnen voor extra features zoals offline kaarten.

[Reactie gewijzigd door FlyBock op 25 september 2025 11:25]

Klopt dat met die agenda's? Een tijd terug gebruikte ik de gratis AmiGo die wél kon navigeren naar agenda-items, maar bij mij altijd vastliep en mijn telefoon deed koken.

Toen ben ik eens overgestapt naar de betaalde TomTom Go, waar je tot mijn grote verbazing niet naar agenda-items kon navigeren. Althans op Android.

Het zou logisch zijn als dat eindelijk omgedraaid is haha. Al is het zonde voor de gratis versie.
Je hebt gelijk. Zowel "TomTom" als "TomTom GO" kunnen niet navigeren naar agenda afspraken. TomTom GO kan wel navigeren naar contactpersonen; dat kan niet bij TomTom. Dit is op Android 16.

Over 'koken' gesproken: Mijn Pixel 7 wordt erg heet bij TomTom en de batterij gaat hard leeg. Veel meer dan bij Google Maps of TomTom Go.

[Reactie gewijzigd door FlyBock op 25 september 2025 11:22]

Klopt dat met die agenda's? Een tijd terug gebruikte ik de gratis AmiGo die wél kon navigeren naar agenda-items, maar bij mij altijd vastliep en mijn telefoon deed koken.

Toen ben ik eens overgestapt naar de betaalde TomTom Go, waar je tot mijn grote verbazing niet naar agenda-items kon navigeren. Althans op Android.

Het zou logisch zijn als dat eindelijk omgedraaid is haha. Al is het zonde voor de gratis versie.
Wat valt er te lachen?
  • Een ander onderscheid is dat je met TomTom meldingen kunt doen over de weg, bijvoorbeeld flitsers of ongelukken (vergelijkbaar met Waze). TomTom GO heeft die functie niet.
Flitsers aanmelden gaat met TomTom Go ook. Dat is bij mij het flits icoontje naast de snelheidsaangave (onderin). Drukken als je er een ziet en klaar.
Dat wist ik niet: Weer wat geleerd. Nu gebruik ik TomTom GO altijd via Android Auto en daar zit die knop niet. Tenzij ik deze ook daar over het hoofd heb gezien.
Als het niet veranderd is, het belangrijkste verschil was dat de Amigo versie openstreetmaps gebruikt en de offline TomTom hun eigen mappen. Hoewel de Amigo versie moderner eruit ziet, werkt de navigatie met hun eigen mappen veel beter. Het kiest nog altijd de beste routes.
Je hebt TomTom Go (betaald abonnement) en je hebt TomTom (tot voor kort hete deze app nog Amigo, sinds 19 september)
Er zijn 2 apps:: TomTom Go (betaald, offline kaarten) en TomTom (gratis, online kaarten)
Ze hebben ook nog Tomtom amigo
Nee, die heet tegenwoordig gewoon "TomTom"
Zie het nu. App was al lang niet meer geupdate.
Kijk, ik heb het over de Go versie, die is betaald.
Dat is er toch niet bijgekomen sinds dit device er is?
Of nog erger, FM die nu waarschuwt voor een "verkeerscamera". Lekker boeiend! Deze melding kan je niet (meer) uit zetten. Deze lijkt er echt in te zijn gezet om je puur te pesten. Want die camera bekeurd niet, is er alleen vanuit RWS om de wegen in de gaten te houden.

Gewoon puur pesten vanuit FM om je naar een abbonement te krijgen.
Dat is niet om je te pesten, maar omdat anders heel veel weggebruikers het als flitser melden. En dat is pas irritant.
Die kan (en is) bij mij toch echt gewoon uit zonder abo.

Instellingen->waarschuwingen->overige->Verkeerscamera’s
Oh, dat is dan echt veranderd. Ik kon dat dus niet uit zetten, maar het gaat nu wel. Gelukkig! Wat irritant wad dat zeg.
Je kan het uitzetten maar bij elke update gaan alle instellingen bij mij weer terug naar annoyance stand :)
die is bij mij vanaf het begin wel "uit te zetten", maar ondanks dat blijft hij deze meldingen geven. Ik ben het eens met Snow_King, dit zit in de app puur om je naar een betaald abbonement te krijgen.

zelf heb ik zoals in de reacties al eerder is gezegd een oudere versie geinstalleerd waar al deze ongein niet in zit, en waar in de gratis variant nog automatisch starten/stoppen met bluetooth koppelen/ontkoppelen ondersteund word.
Maar als je op je telefoon zit en de beelden worden bekeken dan kan je alsnog een enveloppe op de mat verwachten. (Waar ik het overigens mee eens ben)
Nee, dit is pertinente onzin. De verkeerscamera's langs de rijkswegen worden niet opgenomen, dus beelden zijn sowieso niet terug te kijken door politie (met uitzondering van cameras in tunnels, vanwege tunnelwetgeving, maar die worden alleen teruggekeken na een calamiteit). De medewerkers van Rijkswaterstaat die de beelden van verkeerscamera's bekijken zijn verder ook geen BOA's, en kunnen dus helemaal geen bekeuringen uitschrijven. Bron: ik werk bij Rijkswaterstaat en was in mijn vorige functie verantwoordelijk voor het assetmanagement van circa 500 van deze cameras.

[Reactie gewijzigd door Bart ® op 25 september 2025 08:17]

(offtopic) Die camera's worden niet gebruikt voor handhaving. Omdat de resolutie niet goed genoeg is om kentekens te lezen, en ook omdat de persoon die kijkt geen handhavende bevoegdheden heeft.

Natuurlijk kunnen er wel handhavers aangestuurd worden op basis van de beelden, maar dat is dus zinloos bij individuele beelden. Het gaat dan bijvoorbeeld om massaal rood kruis negeren.
Niet helemaal correct. ANPR camera's vallen hier ook onder. Maar die worden niet gebruikt voor snelheidsmeting maar voor kenteken herkenning. Die beelden kunnen gewoon door de opsporing worden opgevraagd.
Deze kan je dus wel uitzetten in de instellingen, dit kon in het begin niet maar al sinds maanden wel. Was idd erg irritant.
Even een keertje kijken in de instellingen, verkeerscamera staat bij mij uit.
Flitsmeister One en Flitsmeister two heb je geen abonnement voor nodig. De two wordt niet meer geleverd. Maar via marktplaats nog wel aan te komen. Werkt super.
FM Two had toch wel een abo nodig? Of is dat veranderd?
Heb meer iets van wauw, dat is een leuke marge, want dit is letterlijk iets als een ESP32-C3, 4 RGB-LED's, buzzer en een paar regels code, in een mooi doosje, waar de BOM (Bill Of Materials) €5 is. :+
En wat wil je voor de service er omheen en de r&d betalen?
Wat voor een service?, het is net zo een simpele BT apparaat als deze AB, het hoeft alleen verbinding te maken met je BT van je telefoon of radio.

En R&D, betwijfel of ze meer dan 1000 regels nieuwe code moeten schrijven in de app en op dit apparaat.
Dit zijn allemaal dingen waar al voorbeeld code voor bestaat.

Meeste werk zal in het ontwerp van de behuizing hebben gezetten.
jah maar dat is altijd zo'n dooddoener om de BOM te bekijken en dan pretenderen het product is te duur.

Het is bij lange na niet leidend bij het vaststellen van een product prijs. Assembly, logistiek, R&D, garantie, marketing, overhead etc etc etc komt er allemaal nog bij. Juist het gene dat het van een handje componenten een consumenten product maakt.
En dan nog steeds is 1600% is een flinke marge voor overhead, persoonlijk denk ik dat ze het toch veel te hoog hebben geprijsd, ik denk dat met een prijs van €79.99 er veel mensen zullen zeggen, dat is wel prijzig.

Maar iets als rond de €34.99, ze waarschijnlijk zeker 10x meer verkopen.
  • Assembly: € 0.50, klik, klik, klik, in doosje, klaar.
  • Logistiek: €5
  • R&D: 1000 lijn code + lib, denk dat +95% van het werk zit in het ontwerp van de behuizing zit.
  • Garantie: max €5 vervanging + €5 logistiek, en wat kan er nu echt aan kapot?
  • Marketing: laag, waarschijnlijk in app.
  • Overhead: tja, dat is afhankelijk hoe efficiënt TomTom is.
Uiteindelijk is het aan een iedereen zelf of het de prijs waard is, maar bij komt iig de gedachte omhoog, dit is wel behoorlijk veel geld voor een heel simpel ding!

En ik rij altijd rustig en netjes, bespaart mij 30% brandstof, en krijg ik sowieso geen boetes.
Als je een FM one of FM two hebt, heb je geen abonnement nodig om die te laten werken.
Dat was eerst wel maar dat is eind 2024 veranderd, zoals door Flitsmeister ook aan mij bevestigd destijds:
Bij deze kan ik naar je bevestigen dat je geen PRO abonnement meer nodig hebt om je TWO te kunnen gebruiken wanneer je de app update naar de nieuwste versie (12.0). We gaan je dus niet forceren om de hogere abonnementsprijs te betalen om je TWO te blijven gebruiken. Heb je enkel het PRO abonnement voor je TWO, dan kun je deze dus stopzetten als je dat graag zou willen.
Geeft de TomTom app ook meldingen zonder dit apparaatje?

Overigens betaal ik maandelijks met veel plezier €2.99 aan FM.
Bij elke PEEP-PEEP wordt ik er weer blij van :)

Ook de navigatie app wordt steeds beter, tegenwoordig ook met 'TomTom' calamiteitenbalk aan de rechterkant (Android Auto).
Ja geeft de app. Dit is net als de one extra melding
Ik kan geen reden bedenken waarom ik dit zou aanschaffen. Flitsmeister doet dit prima.


Dat TomTom devices überhaupt nog bestaan sinds smartphones met Google/Apple Maps en inbouwnavigatie in autos is geïntroduceerd, vind ik verwonderlijk.
Niet iedereen wil zijn data delen met Google, en op een motor is een GSM voor mij een no-go want compleet onleesbaar in volle zon.
Daarnaast zijn de camera sensoren op je smartphone heel erg gevoelig voor trillingen, dus is het altijd een risico als je je telefoon op het stuur van je motor monteert. De kans bestaat dat je camera dus naar de knoppen gaat en dat is toch zonde. Daarom gebruik ik ook een TomTom Rider en dat werkt prima.
Ik meende altijd dat het het autofocus mechanisme was dar kapot ging van trilling. De camera sensor zelf is solidstate (zelfde als elk ander IC) maar autofocus is elektromechanisch, en kan vrij bewegen als het uitstaat.
Daarom heb ik een goedkope Oppo gekocht die alleen Flitsmeister en Google Maps draait. Lekker boiened als de camera het begeeft. Al doet ie het na ruim drie jaar nog steeds prima.
Als TomTom dit eerder had geïntroduceerd dan was dit mogelijk mooi aangeslagen maar ik vrees dat dit inderdaad to late is voor een echte hype. Natuurlijk dit zal verkocht worden maar niet meer als echt iets nieuws. En zoals je zelf al aangeeft .. Er zijn zat alternatieven die al inmiddels goed bekend zijn (en gratis).
Gratis is een groot woord, je moest eens weten wat data oplevert en wat er allemaal bekend van je is bij deze diensten.
Ik ben er zelf ook schuldig aan, en krijg dus ook bijna dagelijks de vraag “hoe was uw ervaring bij [bedrijf onder mijn kantoor]”
Dit bedrijf zit in een speciale niche retailmarkt, en kreeg er laatst zelfs een kortingsmogelijkheid aangeboden omdat ik zo geïnteresseerd zou zijn in hun bedrijf….

Maar zonder gein, wij hebben een bedrijf als klant dat gespecialiseerd is een het beheren van websites maar ook het wederverkoop van hun tracking software. De meeste Nederlandse internet bezoekers zijn tussen de €30 en €120 per maand waard.
Uiteraard zijn er ook gebruikers die niks waard zijn (adblockers + actief tegengaan van cookies) tot aan internet verslaafden die nog meer waard zijn.
Maar het geeft gewoon aan dat je echt flink betaald met je data.
Bepaalde autofabrikanten gebruiken TomTom voor de navigatie in hun auto. Dat is vandaag 1 van de belangrijkste afzetmarkten voor hen. Daarnaast maken ze geloof ik ook zelf hun kaarten en wordt die data weer ter beschikkin gesteld van andere bedrijven.
Ze gebruiken open streetmaps

Voor sommige auto's hebben ze de hele cockpitsoftware , "digital cockpit" , met soms ook adas functies...

Ook in mijn fisker ocean.... werkt goed , echter fisker failliet en tomtom wil niet met eigenaren of belangengroepen in zee... dus geen live traffic en updates meer ... erg jammer

[Reactie gewijzigd door hatex op 25 september 2025 10:10]

Wat overdreven zeg, meestal kan ik zonder navigatie de juiste plek in de auto wel vinden.
Ik was ook altijd van mening dat TomTom geen bestaansrecht meer zou hebben na de eigenlijk altijd prima werkende Google maps.


Totdat ik een keer de betaalde TomTom GO ging gebruiken na een ibood aanbieding van 50 cent.

Sindsdien ben ik een betaalde klant. Wát een verademing!
Mijn telefoon oververhit steeds als ik hem aan de voorruit bevestig en de zon schijnt. Niet goed voor de batterij.
Ik maak genoeg mee dat Google maps de weg volledig kwijt is. Dan start ik Tom Tom Go op als bijrijder.

Ik denk dat alle navigatie apps de weg wel eens kwijt zijn of bugs bevatten.

Onlangs nog in Duitsland gereden, en alle functies die Tom Tom Go aan boord heeft worden aangegeven. Vooral wanneer files ontstaan en of er aan de weg wordt gewerkt wordt dit ‘real time’ aangegeven.

TomTom wordt standaard geleverd bij nieuwe, niet allemaal, auto’s en voor real time info worden ook deze gegevens gekoppeld met de app’s van TomTom.
Omdat TomTom gewoon beter is
Ik wel, als het abbo goedkoper is of je zonder abbo wél meldingen kunt customizen/uitschakelen. Denk aan:
- slecht wegdek
- dood dier
- wegwerkzaamheden

[Reactie gewijzigd door PhaeTom op 25 september 2025 10:35]

TomTom Is best goed met z'n flitspalen, alleen niet in het buitenland. In Duitsland of Frankrijk heb je nog steeds Flitsmeister nodig is mijn ervaring.
In Frankrijk en Duitsland riskeer je wel een boete als je Flitsmeister (of een andere app) gebruikt voor het tonen van flitsers: https://www.flitsmeister.nl/dekking#wetgeving

Dat is waarschijnlijk ook de reden dat TomTom voor flitspalen in die landen niet (goed) werkt.

[Reactie gewijzigd door Myrdhin op 25 september 2025 08:17]

Voor Frankrijk geeft TomTom niet de specifieke locaties van flitsers, maar wel de zones waarin je ze kan verwachten. Die zijn ook aangegeven met borden langs de weg trouwens. Prima wat mij betreft. Het lijkt me logisch dat de app zich aan de lokale wetgeving houdt.
Telefoon op slot zetten, laat ze maar bewijzen dat jij dat gebruikt.
Misschien omdat je geen flits melding mag gebruiken in beide landen? Pak kans is klein maar bekeuring hoog.

TomTom zorgt er gewoon voor dat het werkt volgens de lokale regels, flitsmeister legt de verantwoordelijkheid bij jouw
Als ik met men TomTom Duitsland binnen rijdt, zegt hij dat dit verboden is en heb ik zelf de keuze om ze te laten aanstaan of niet. Dus die leggen even goed de verantwoordelijkheid bij jou.

En in Frankrijk is het zoals sommigen ook zeggen, die geeft gewoon dan een zone waar een flitspaal kan staan.
Je hebt flitsmeister helemaal niet nodig voor flitspalen. Gewoon je ogen, en het getalletje op het verkeersbord matchen met het getalletje op je dashboard :+
Met je eens, al kan het in Duitsland soms best vervelend zijn. Provinciaalse wegen waarin je regelmatig tussen 100 en 70 moet wisselen.
Snelwegen waarin onbeperkte snelheid afgewisseld worden met 120/100 limieten.
In Nederland zijn we wat consequenter als het om de snelheid gaat, tuurlijk wisselen we hier ook wel eens met snelheid, maar niet elke xx kilometer.
Kan ik deels met mee met dit argument want waar we in Nederland bij elke km op het paaltje ook de snelheid aangeven is dat in Duitsland niet het geval, dus soms zit je te gokken wat verwacht wordt qua snelheid. En het is ook niet zo dat bij elke oprit (zeker bij de Landstraße) duidelijk staat wat het is.

[Reactie gewijzigd door MenN op 25 september 2025 08:47]

Zo moelijk is het niet de snelwegen en snelheden in Duitsland.
  1. Borden (is al eerder aan geven) maar willen liever ogen dicht houden voor deze aanduidingen.
  2. Bebouwde gebieden (enkele km voor steden of stedelijke gebieden) zijn er gelimiteerde snelheden.
  3. Meeste overige snelheden ongelimiteerd snelheid.
Nou, ik kan bevestigen @JBVisual zegt. Dat van 100 naar 70 bij iedere aftakking van de weg is echt bijzonder irritant. Vooral ook omdat ze het pas later of helemaal niet opheffen. Als je even op een druk kruispunt komt, en focust op het verkeer heb je zo een bord gemist. Wordt dan natuurlijk niet herhaald en je hebt zo een bon te pakken.
Ik rijdt nu 2 weken door Italië. Als je daar de snelheid gaat rijden die op de borden staan dan ben je 100% dood. Ik pas me aan aan wat de gemiddelde Italiaan doet en dat gaat prima.
Italië staat op nummer negen in de top tien dodelijkste landen om in te rijden, maar dan houden teveel mensen zich waarschijnlijk aan de verkeersregels.
Ja hebt het helemaal niet nodig als je je gewoon netjes aan de snelheid houTT.
Formeel mag je in Frankrijk het niet aan hebben. Is daar verboden.

Was al gemeld zie ik. Mag dus weg.

[Reactie gewijzigd door martwoutnl op 25 september 2025 08:53]

Je kunt je ook gewoon aan de snelheidslimiet houden. Wel zo makkelijk. En als bonus nog veiliger ook en beter voor het milieu.
Je kan ook uit de zon blijven, dan heb je geen zonnebril nodig en geen verhoogde kans op huidkanker.


De meeste apps waarschuwen ook voor gevaar, hoe kun je daar nou op tegen zijn?
ACM Software Architect @xxs25 september 2025 08:15
Je kan ook uit de zon blijven, dan heb je geen zonnebril nodig en geen verhoogde kans op huidkanker.
Maar loop je wel weer grote kans op een vitamine D tekort op ;)
De meeste apps waarschuwen ook voor gevaar, hoe kun je daar nou op tegen zijn?
Wat melden ze precies? Ik krijg in mijn auto met Android Automotive af en toe een melding van Google Maps met dat er "verderop" file, politie of een stilstaande auto en dergelijke is, met gelijk de vraag of het nog steeds relevant is.

Maar die melding is doorgaans zo vroeg dat tegen de tijd dat ik daadwerkelijk bij de plek ben die ze misschien bedoelen de timer (van een halve minuut oid) al is verlopen om de melding nog te kunnen bevestigen.
Uiteindelijk heb ik het idee dat het me daardoor eerder afleidt - omdat ik geneigd bent te proberen te achterhalen wat ze bedoelen - dan echt helpt
Flitsmeister waarschuwt bijvoorbeeld voor naderende ambulances, dingen op de weg, spookrijders, dieren op de weg, werkzaamheden, files, gladheid, afgesloten rijstroken en nog wel wat meer zaken.

Ja ik gebruik het ook voor een belangrijk deel voor de flitsmeldingen, maar het meest blije ben ik met meldingen voor ambulances en dingen op de weg. Ja een ambulance zie je ook aankomen, maar nu weet je het al voor je hem ziet en kun je er op anticiperen.
Voertuig op de vluchtstook, rommel of dier op de weg, file’s, langzaam rijdend verkeer, verlaagde maximum snelheid.

e.e.a. Afhankelijk van de gebruikte app.
Ja, dat doen ze erbij. Maar FlitsMeister heet niet voor niets FlitsMeister. Het primaire doel is wel degelijk waarschuwen voor snelheidscontroles. Ik vind het belachelijk dat dat überhaupt is toegestaan. En irriteer me er ook aan dat veel radiostations naast file-informatie ook flits-informatie geven. Het lijkt wel alsof we het normaal vinden om de snelheidslimiet te overschrijden, alsof we het als een soort recht zien.

Snelheidslimieten zijn er niet voor niets. Voor de veiligheid (van jezelf, maar vooral ook van andere weggebruikers), tegen geluidsoverlast, om uitstoot van schadelijke stoffen te verminderen, enzovoort. Allemaal belangrijke zaken. Maar iedereen schijnt te denken dat je gerust harder kunt rijden. Ik snap daar echt niks van.
Dat recht hadden we, totdat de maximumsnelheid omlaag moest vanwege wat CO2 onzin. Dus ja, met de minimale pakkans, rijdt een groot deel harder dan toegestaan. En mocht je dan zo'n bermtoerist tegenkomen, dan is een seintje wel fijn.
CO2 onzin? De snelheid ging omlaag vanwege het stikstofprobleem, dacht ik. Maar goed: zowel CO2 als stikstof zijn wel degelijk een echt probleem en langzamer rijden helpt ook echt tegen de uitstoot. Ik heb het er graag voor over om 5 minuutjes langer onderweg te zijn, als ik daarmee de kans vergroot dat mijn kinderen straks ook nog op een leefbare planeet kunnen wonen.
Nee, je moet gewoon dichter bij je werk gaan wonen. Oh dat kan niet omdat er geen huizen gebouwd mogen worden vanwege stikstof. Tja dilemma he.
Dat dus en het mooiste van alles? Het probleem stopt precies op de Duitse en Belgische grens. Want daar hebben ze er geen last van. En straks mogen ze bouwen en zit er weer een geelgestreepte polivinario te broeden en staat het weer 5 jaar stil.
Ja mooi he, dat stikstof zich precies aan de grenzen houdt, mooi spul dat is. Btw 32 tot 36 % komt uit het buitenland aangewaaid zeggen de bronnen. Dus sommige stikstoffen wonen hier helemaal niet , maar worden wel meegerekend.
Als dat dus niet kan, is je aan de snelheidslimiet houden het minste wat je kan doen.

Zelf werk ik overigens 80% thuis en de dag dat ik naar kantoor ga, ga ik met de trein. Die mag 140!
FM meldt aanzienlijk meer dan Google maps. FM is sneller met stil staande voertuigen, geven een baanafsluiting aan, ambulance wordt ook gemeld en voorwerpen/dieren op de weg. Die laatste is als motorrijder vooral erg fijn, tegen iets aanrijden heeft meer gevolgen.
Dan moet je harder rijden om eerder bij de calamiteit te zijn :+
De meeste apps waarschuwen ook voor gevaar, hoe kun je daar nou op tegen zijn?
Dit vind ik echt een non-argument. Hoeveel mensen denk jij dat die app actief gaan gebruiken als die app 'alleen maar' waarschuwingen geeft voor voorwerpen op de weg e.d. en niets doet voor fliters/enz. Ze zullen er uiteraard zijn, maar dat is niet de grote bups. Mensen gebruiken flitsmeister-achtige-apps om boetes te helpen voorkomen wanneer (niet als) ze te hard rijden. (( n.b. Ik spreek geen waardeoordeel uit hier, maar we moeten er wel gewoon eerlijk in zijn. ))

Dat is een beetje als zeggen dat er op nieuwsgroepen ook Linux ISOs staan :) - Het is niet gelogen, maar geloof maar dat er maar weinig mensen zijn die een nieuwsgroepenabonnement hebben om Linux ISO's te downloaden.
Oke, jij jouw mening, ik de mijne.
Dat klopt inderdaad, en dat is ook prima.

En eerlijk is eerlijk. Ik gebruik zelf ook Flitsmeister. Ik rijd (altijd) te hard op de snelweg. Daar ben ik gewoon eerlijk in. Flitsmeister helpt bij het voorkomen van boetes. Dat het ook waarschuwingen geeft bij een auto langs de weg, een naderende ambulance, de slimme verkeerslichten laat zien, enz. Is hartstikke geinig, maar dat is weinig meer dan positieve bijvangst. Het is absoluut niet de reden dat ik Flitsmeister gebruik. Als de flitsers er niet in stonden had ik die app er nooit voor geïnstalleerd.

Ik heb ook geen problemen met mensen die te hard rijden (op de snelweg), waar dit op een (relatief) veilige manier kan. (Die malloten die al seinend, bumper-klevend, aan het slalommen zijn, omdat ze bij druk verkeer per se moeten racen, moeten gewoon door de shredder heen ;) )
Helemaal mee eens. Snelheidslimieten zijn er (meestal) met een goede reden. En harder rijden levert nauwelijks snelheidswinst op, maar meestal een veel hoger verbruik. Bij 100 km/h rijdt onze auto 1:18. Bij 130 km/h is dat 1:15.
Misschien moeten ze eerst eens investeren in de app zelf. De oude GO app is dood, en de AmiGO app die nu gewoon TomTom heet kan nog niet eens naar contactpersonen navigeren
AmiGO is inmiddels ook dood. De gewone app kan niet als overlay (over Waze) gezet worden, dus helaas ook maar verwijderen.
Ben benieuwd naar een vergelijking tussen Tom en Flitsmeister One m.b.t. nauwkeurigheid en actualiteit van flitspalen en andere 'ongemakken' onderweg.
Waze kan een goed gratis* alternatief zijn.


* betaal met data model
Wat wil je zeggen?

Data Linked to you.

The following data may be collected and linnked to your identity:

Purchases, Financial info, Location, Contact info, User Content, Search history, Identifiers, Usage data, diagnostics, OTHER data.

Dat is wat ik bedoel met "betaal met je data" model.
Dan bedoelen we hetzelfde inderdaad.

Ik gebruik "Here", wetende dat ook zij mijn data gebruiken.
Ik gebruik HERE ook, heb het voor elkaar gekregen dat ze de app ook beschikbaar gemaakt hebben als default navigation app op de iPhone.
80 euro voor een lampje op je dashboard? Lijkt me nogal fors. En zonder app werkt ie dus ook niet? Dus het is een verlengstuk van je telefoon ofzo?

De voorbeeldfoto is met een Audi A6. Alsof mensen die zo'n auto kunnen veroorloven zo'n apparaatje op hun hoogglans interieur gaan plakken met 3M tape die na een volle dag zon van je dashboard af dondert.
Precies wat ik dacht. Deze komt er niet in.
Ik wordt steeds meer een oude man, maar ik rijd dus nog gewoon met een tomtom kastje rond voor lange ritten. Persoonlijk vind ik het dus erg prettig dat mijn mobiel alleen voor muziek is en de navigatie los. Ook als we wisselen van bestuurder kan ik gewoon op mijn mobiel even berichten checken oid, terwijl de navigatie gewoon blijft werken en zichtbaar is voor mijn vrouw. Heb een aantal jaar terug zo'n lifetime model gekocht dus kan voorlopig nog wel even updaten.

Toevallig afgelopen dagen een huurauto gereden met Android auto. Dat viel me eigenlijk best tegen, Bijv dat je geen maps als passagier kunt gebruiken als je telefoon al gekoppeld is en de route aan staat (ik kon niet even zoeken komt er zo een tankstation oid). Ook tijdens het rijden was soms ineens de hele koppeling weg en moest de telefoon eerst naar airplane mode om weer te verbinden. Simpele apps die ik wel had verwacht zoals een digitale snelheidsmeter kon ik eigenlijk niet eens op het auto scherm krijgen. Flitsmeister was alleen met abbo.

[Reactie gewijzigd door Drexz op 25 september 2025 09:31]

Heb een aantal jaar terug zo'n lifetime model gekocht dus kan voorlopig nog wel even updaten.
Houdt er rekening mee dat het gaat om de lifetime van het apparaat, en niet 'jouw' lifetime. ;)
Simpele apps die ik wel had verwacht zoals een digitale snelheidsmeter kon ik eigenlijk niet eens op het auto scherm krijgen. Flitsmeister was alleen met abbo.
Dat laatste is natuurlijk de keuze van Flitsmeister zelf. Voor het eerste: ik weet niet hoe het met Android is geregeld, maar bij iPhone bepaalt Apple of een app gebruik mag maken van CarPlay. Alleen specifieke categorieën van apps worden toegelaten, en ze zijn heel strict in toegevoegde waarde en interface guidelines (wat ik niet onlogisch vindt, gezien de verkeersveiligheid).

Ik stel me zo voor dat Google soortgelijke regels heeft en een snelheidsmeter-app eerder afleidt dan nuttig is (aangezien elke auto een dergelijke meter al heeft), en daarom geen gebruik mag maken van het auto-display?
Vorig jaar had ik het ding laten vallen, buiten de garantie (scherm gebroken). Moest er wel voor betalen maar hij is wel door TomTom gemaakt en gelukkig dus nog steeds updates. Volgens mij staat ergens in de kleine lettertjes dat lifetime voor TomTom tenminste 10 jaar is (maar weet dat niet helemaal zeker).


Dat met snelheidsmeter, ik check zelf graag op de GPS mijn snelheid omdat niet elke auto helemaal klopt. In mijn oude Opel Corsa vroeger kon ik makkelijk 110 rijden als je 100 mag, en kwam ik volgens de GPS nog steeds rond de 102. Waze bijv op je telefoon geeft volgens mij gewoon je snelheid, google maps dacht ik ook, maar in android auto zag ik dus geen snelheid meer. Ook ben ik zelf erg blij met een digitale snelheidsmeter dat leest een stuk duidelijker dan een wijzer (vind ik persoonlijk).

Het is jammer dat google (en apple) zoveel controle houden over welke apps mogen, dat zou ik gewoon zelf willen kiezen. Als ik mijn telefoon voor navigatie gebruik heb ik ook alle keuze.
Waze bijv op je telefoon geeft volgens mij gewoon je snelheid, google maps dacht ik ook, maar in android auto zag ik dus geen snelheid meer
Da's wel vreemd, want Android Auto geeft feitelijk alleen maar je telefoonscherm weer (voor mij op de motor af en toe wel een frustratiepunt, want de bediening hopt niet mee, maar da's een ander punt ;) ).
Het is jammer dat google (en apple) zoveel controle houden over welke apps mogen, dat zou ik gewoon zelf willen kiezen. Als ik mijn telefoon voor navigatie gebruik heb ik ook alle keuze.
Wat mij dwars zit, is het simpele feit dat een app "geschikt moet zijn" voor Android Auto. Als je, om maar eens wat te nomeen, naar TomTom GO Ride kijkt, de motornavigatieapp van TomTom, dan staat die blijkbaar nog niet aangevinkt, dus krijg je hem niet in het menu (op je scherm) te zien. Datis natuurlijk wel weer erg jammer (en iets té controlerend naar mijn smaak).
De losse units van TomTom hebben al jaren 'lifetime' service en ik vermoed dat dit meer uit luiheid geboren is bij TomTom dan dat ze financieel noodzaak hebben om die unit te vernieuwen.

Dan ben je namelijk niet hun doelgroep - online connected services verdienen ze meer aan en de meeste van die losse units zijn niet none-stop online met live data.
Vast ook voor de traffic info, die system ontvangen natuurlijk verkeers info en flitsers, maar zenden ook data terug naar tomtom. Volgens mij hebben ze ook nog steeds een deal met apple voor traffic info.
Volgens mij zijn niet al die losse kasten internet connected, maar traffic info hebben ze zeker
[grapje] Want op de telefoon van je vrouw kan die navigatietool niet staan? :) [/grapje]

Zo heeft ieder z'n voorkeuren inderdaad. Als ik bijrijder ben, houd ik m'n telefoon weg. (ik vind het ook altijd erg storend om te zien als een bijrijder continue bezig is met (veelal) haar telefoon. (ik zeg dus niet dat jij dat doet :) )

Je ervaring met Android auto heeft zo te lezen voornamelijk te maken met gewenning en het niet goed afgesteld krijgen van of het falen van het mechanisme (uitvallen mag nooit gebeuren). Dat je niet in Google Maps iets kunt zoeken terwijl je Google Maps aan het navigeren is via de auto, snap ik eigenlijk wel. Het systeem gaat er vanuit dat de eigenaar van de telefoon aan het rijden is. (die is tenslotte aan het navigeren.) ofwel. Niets op je telefoon doen. Het kunnen overschrijden van dit mechanisme lokt alleen maar uit.
Daarbij gaat het mechanisme er dus vanuit, dat je alles via de auto doet. (waarschijnlijk kon je het wel regelen via de Maps-app in de auto, of eventueel met spraak-commando's)
We doen best vaak een snelle wissel tijdens vakantie ritten (als tanken niet nodig is en de kids het nog niet zat zijn).

Nu is dat even uitstappen en van plaats wisselen. Andere telefoon in de houder, opnieuw routeplanner instellen, zorgen dat de ene telefoon niet met Bluetooth connect en de ander wel, enz. Kan allemaal maar dan vind ik mijn trouwe tomtom toch handiger :P


Wat er met android auto was weet ik ook niet, misschien lag het aan de huur auto. Mijn telefoon is een S24 ultra, die zou volgens mij wel nieuw genoeg moeten zijn om dit te kunnen. Auto was een skoda superb, denk een redelijk nieuw model. De auto kon ook media en navigatie instructies achter het stuur laten zien, maar ook daar kreeg je regelmatig een foutmelding (compass not found??) terwijl maps op het middemscherm dan wel gewoon werkte.


Nu ik het even snel google vraag ik me af of die auto wel helemaal in orde was...


If the compass is not found in a Skoda, check the infotainment system for an electrical or ground fault, as this can cause the system to become unavailable.


Gewenning zal zeker meespelen, toen ik mijn rijbewijs net had, waren er geen smartphones, dus over de laatste 20 jaar flink wat kilometers met een tomtom gereden. Mijn 1e auto verzekering gaf zelfs korting als je kon aantonen dat je een tomtom of ander navigatie apparaat had.

[Reactie gewijzigd door Drexz op 25 september 2025 18:27]

Oef: directe slap in gezicht van FM:

" Gebouwd voor bestuurders, niet voor adverteerders

Jouw data voeden alleen de TOMmunity (met jouw toestemming, natuurlijk), niet iemands marketingcampagne. Tom draagt alleen bij aan het veiliger maken van onze wegen. Zo hoort het ook."

Hier netjes een volledige uitleg:

https://www.tomtom.com/nl_nl/navigation/car-gps/tom-by-tomtom/


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn