EU geeft Google 2,95 miljard euro boete voor machtsmisbruik op advertentiemarkt

Google heeft een boete van 2,95 miljard euro gekregen van de Europese Commissie. De techgigant zou de Europese concurrentieregels hebben geschonden met zijn advertentiediensten. De EC vereist dat Google maatregelen neemt om wel te voldoen aan de wetgeving.

Volgens de Europese Commissie trok Google zijn eigen advertentiemarktplaats AdX voor ten opzichte van die van de concurrentie. Dergelijke marktplaatsen bemiddelen tussen adverteerders en partijen die reclames op hun websites tonen. Google liet AdX bijvoorbeeld vooraf al weten wat de waarde was van de hoogste biedingen. Verder zou Google via zijn advertentieverkoopdienst Google Ads vrijwel alleen gebruik hebben gemaakt van zijn eigen AdX-platform. Aangezien Google Ads op dit vlak volgens de EC een dominante dienst is, zou de concurrentie daarmee buitenspel worden gezet.

Naast de boete moet Google maatregelen nemen om te stoppen met zijn concurrentieverstorende activiteiten. Google moet hier zelf binnen zestig dagen een plan voor presenteren aan de Europese Commissie. Na goedkeuring moet dit binnen dertig dagen worden uitgevoerd. De EC herhaalt haar eerdere standpunt dat ze vindt dat Google zijn advertentiediensten moet afstoten om de zorgen weg te nemen, maar geeft Google eerst de kans om een alternatief voor te stellen. De Commissie doet al sinds 2021 onderzoek naar Googles advertentiediensten.

Google laat aan onder meer de BBC weten het niet eens te zijn met het besluit van de EC. "De Commissie heeft een onterechte boete opgelegd en vereist aanpassingen die duizenden Europese bedrijven zullen schaden, omdat ze daardoor moeilijker geld kunnen verdienen. Het leveren van diensten voor advertentiekopers en -verkopers is niet concurrentiebelemmerend en er zijn momenteel meer concurrenten dan ooit tevoren." Het bedrijf zegt in beroep te gaan tegen de uitspraak.

Door Kevin Krikhaar

Redacteur

06-09-2025 • 09:11

100

Reacties (98)

Sorteer op:

Weergave:

Mij lijkt dat, als de bevinding klopt, dat de boete vrij redelijk is. Google heeft ongezond en extreem veel macht in de advertentie-markt door hun de facto monopolie. Dat is erg ongezond en onwenselijk als ze daarmee concurrentie bemoeilijken.

Trump geeft al aan, als reactie op de boete dat hij als straf extra importheffingen aan gaat brengen tegen Europese bedrijven:
Google heeft direct gezegd in beroep te gaan tegen de boete, die volgens het bedrijf onrechtmatig is. President Trump noemt de boete "heel oneerlijk" en dreigt op zijn socialemediaplatform met nieuwe handelstarieven gericht op de Europese Unie.
Zie https://nos.nl/artikel/25...mp-dreigt-eu-met-sancties

Hopelijk laat de EU zich hierdoor niet dwarsbomen en houdt de boete in stand.

[Reactie gewijzigd door wildhagen op 6 september 2025 09:20]

Hopelijk laat de EU zich hierdoor niet dwarsbomen en houdt de boete in stand.
Dat is een beetje het punt. De afgelopen jaren zijn er/is er vaak gedreigd met zogenaamde mega boetes aan Google, meta etc. Die dan tot lengte der dagen worden aangevochten en waarvan je nooit hoort dat er is betaald. Deze ' foei toch ' boetes hebben dus blijkbaar weinig nut.

Er is maar 1 echte boete, niet (tijdelijk) mogen opereren.
Hahaha, ja dat zou een goede zijn. Tijdelijke ban van drie maanden op alles van Google. Maar dan wel inclusief de Google Cloud en Android natuurlijk, we gaan dan toch niet cherry picken?

Heb je enig idee hoeveel bedrijven dan failliet gaan? Heb je enig idee hoeveel mensen in de problemen komen omdat ze problemen met bankieren et cetera krijgen?
En dat toont dus juist de monopoly positie van o.a. Google aan. Boete zal wel terecht zijn.
Dat Google een monopoly heeft op de online advertentiemarkt, daar wil ik wel in meegaan. Of de boete terecht is, doet er niet zoveel toe. De EU heeft met de VS onderhandelt over importtarieven. De VS waren erg duidelijk, zij zien boetes voor tech bedrijven als heffingen. Dus stelde de EU de boete voor Google uit. Om hem nu alsnog uit te delen. De reactie van Trump was voorspelbaar, die heeft vrijdag al laten weten terug te gaan slaan. Dus begint het gedoe met de importheffingen opnieuw.

In de hyperscaler markt zijn ze overigens gewoon een van de drie. Alleen verhuis je niet eventjes zo al je bedrijfssystemen en data naar een andere leverancier. Je zit eerlijk gezegd vast aan een behoorlijk vendor lock-in omdat het enorm veel werk is om te verhuizen.
Ik denk dat dan we enkele mooie pareltjes krijgen te zien van bedrijven die begrijpen wat antifragility is 😄

Zou een mooie test zijn. Ook prijzig denk ik🙈
Niet alleen prijzig. We hebben de mensen er allang niet meer voor, we hebben zelf geeneens de hardware en software meer. Onze bedrijven hebben al heel lang geleden hun eigen data centers gesloten.

Sommige beheerders zijn ontslagen, sommige beheerders zijn andere dingen gaan doen. Nieuwe instroom is er al tijden laag, een hele beroepsgroep is langzaam aan het uitsterven.

Maar het is wel waar wat je zegt, pas als het onvoorstelbare echt gebeurt, dan begrijpen directies pas hoe afhankelijk ze zijn geworden van Amerikaanse tech bedrijven en wat die afhankelijkheid voor hun bedrijf kan betekenen indien er echt een harde handelsoorlog uitgevochten gaat worden.
In mijn ogen is dat dan een goede leer voor al die mensen die bedacht hebben dat dit zo allemaal afhankelijk moet worden van derden. Overigens is dit al veel langer aan de gang dan het moment dat er massaal naar "de cloud" gegaan werd.


Alsof je je warehouse op een eiland zet met één of twee toegangswegen die beide afgesneden kunnen worden waarna je nooit meer bij je goederen kan komen. Zo ongelovelijk dom is die transitie geweest.
De mensen en bedrijven zullen eindelijk eens wakkergeschud worden en gaan heroverdenken wat ze in het vervolg gaan gebruiken en hoe dit in te richten. Bedrijven die failliet gaan hebben blijkbaar niet goed nagedacht over hoe ze e.e.a. in moeten richten om dit soort zaken te voorkomen.
Als we nu eens beginnen met één dag. En een paar miljard boete.

Misschien schudt dat mensen wakker. Zonder écht grote problemen.
Eén dag geen betalings verkeer in Nederland, één dag geen zorg in Nederland. Misschien wel één dag helemaal geen stroom in Nederland.

Ik denk niet dat je beseft hoe afhankelijk de overheid en de bedrijven zijn van de hyperscalers. Je kan niet één dag tienduizenden servers onbereikbaar maken. De gevolgen zijn niet te overzien.
Je noemt nu toevallig allemaal kritische diensten en infrastructuur op. Ik kan je uit de eerste hand vertellen dat dergelijke bedrijven niet afhankelijk zijn van hyperscalers om de operatie draaiende te houden.
Grappig. Want mijn vrouw werkt toevallig in de zorg en daar kunnen ze helemaal niets meer als ze niet kunnen inloggen zonder hun soft token. Want alle papieren dossiers zijn al jaren geleden al verdwenen. Alles is digitaal. Laatst was ze haar telefoon vergeten, haar manager stuurde haar terug om hem op te halen, anders kon ze simpelweg niet werken.

Ik werk zelf in de financiële sector. En mijn collega's en ik kunnen ook niets meer zonder onze soft tokens. We hebben zelfs geen telefoon meer op het bureau, de welbekende Avaya's zijn, zoals bij zoveel bedrijven, al jaren geleden verdwenen ten faveure van Teams.

Van de netbeheerder weet ik niet hoe die hun infra geregeld hebben. Dus als bij hun de Cloud diensten weg zouden wegvallen, dan weet ik niet wat ze nog wel of niet kunnen. Maar als ook die niet meer in hun systemen zouden kunnen komen, zou ik niet verbaasd zijn.
Bij netbeheerders hangt dat niet allemaal zo even aan het internet hoor haha, dat mag ook helemaal niet. Vanuit veiligheidsoogpunt, maar ook afhankelijkheid van derden. Het komt op z'n minst wel een keer per jaar voor dat zo'n clouddienst er een halve dag uit ligt. Dat is voor kritische infrastructuur een onacceptabel risico en is de infra ook op ingericht.

Er wordt trouwens nog steeds wel gebruik gemaakt van Cloud based identity providers, maar die kan je overigens prima in hybride opzetten gebruiken. Dat zie je vaak gebruikt worden bij het "normale" kantoorvolk. Bij de kritische systemen wordt overigens vaak gebruik gemaakt van een aparte directory service zoals LDAP. Als zelfs dat er uit ligt, is er nog een break glass procedure waarbij je met lokale accounts kan inloggen die je uit een kluis moet halen.
... Laatst was ze haar telefoon vergeten, haar manager stuurde haar terug om hem op te halen, anders kon ze simpelweg niet werken...
En niemand vind het zorgwekkend dat de prive-telefoon waar de kindertjes lekker op zitten te klikken op een regenachtige zondagmorgen voor de beveiliging van patientgegevens moet zorgen...
BYOD is nu echt al heel veel jaar bij heel veel bedrijven en instellingen het beleid. Dus je kan het zorgwekkend vinden, bedrijven en instellingen vinden de kostenbesparing belangrijker.

Voor je begrip, er werken in Nederland al bijna 1,5 miljoen mensen in de zorg. Reken het maar uit wat het kost om die allemaal van een telefoon van de baas met bijbehorend abonnement te voorzien.
BYOD is nu echt al heel veel jaar bij heel veel bedrijven en instellingen het beleid. Dus je kan het zorgwekkend vinden, bedrijven en instellingen vinden de kostenbesparing belangrijker.
Mijn bedrijf is niks beter. Maar "iedereen doet het" is geen reden of zelfs excuus.
Voor je begrip, er werken in Nederland al bijna 1,5 miljoen mensen in de zorg. Reken het maar uit wat het kost om die allemaal van een telefoon van de baas met bijbehorend abonnement te voorzien.
Ik zou zeggen, pakweg 100 euro per medewerker. De telefoon in kwestie hoeft nou eenmaal geen vette games te draaien en mooie plaatjes te kunnen schieten. Een eventueel redelijk onbeperkt bellen abonnement is heus wel te regelen voor een paar euro per jaar. En een paar MB dataverkeer is wel genoeg voor de MFA app.

Dat zou wel eens op kunnen wegen tegen de kosten van de ellende die je je op de hals kunt halen. Alleen is het moeilijk te bepalen wat 't nou opgeleverd heeft, want hoe kun je weten dat je ontsnapt bent aan twee ransomwares en een datalek?
Medewerkers zijn normale gebruikers met beperkte rechten. Normaliter hebben die geen server toegang dus de kans dat op die manier randsomwares of een grootschalige datalek veroorzaakt worden, is klein.
Lijkt me een beetje rooskleurig gedacht. Die "normale gebruikers" kunnen waarschijnlijk bij patiëntengegevens, en die zijn op zich al geld waard, zo is pas weer gebleken. Verder is zo'n standaard medewerker account een prima opstapje, want die brengt je bijvoorbeeld al binnen op het bedrijfsnetwerk via VPN. Eenmaal daar kun je gaan zoeken naar bijvoorbeeld krakkemikkige docker containers die je admin rechten op een machine kunnen bezorgen.
Helemaal eens,
Volgende boete 6 Miljard en zo langzaam die hele google uitsluiten
Bizar wat o.a Google aan boetes heeft gehad, nu 2,95 miljard euro

Menig klaagt maar nemen wel of/niet gedwongen diensten af.
En die enkele "echte boete" zal nooit gebeuren, omdat dan alles op zijn gat gaat. Want als je Google zou verbieden, dan gaan niet alleen veel bedrijven failliet doordat ze geen of minder advertenties hebben. Buiten dat zullen ook een hoop consumenten hun telefoons, email en andere services niet meer kunnen gebruiken.

Al is het maar symbolisch, ik vind het geen slechte zaak dat de EU er op deze manier op zit.
Al is het maar symbolisch, ik vind het geen slechte zaak dat de EU er op deze manier op zit.
Ik vind het werkelijk waardeloos. Want Google heeft mede dankzij de EU zich zo'n plek kunnen verwerven dat ze inmiddels beleidsbepalend zijn. Google behoort overigens tot de grootste lobbyisten binnen de EU, net als meta overigens.
Wel typisch dat als de EU een forse boete aan een Amerikaans bedrijf oplegt dat het door Trump ongezien als onterecht wordt beschouwd, maar dat de boete die in de VS is opgelegd aan VW nooit door Trump is veroordeeld.
VW is zeer coulant behandeld. Want al hun diesel auto's waren van de ene dag op de andere dag niet langer goedgekeurd en zouden in de VS en Europa niet langer de weg op mogen. Het is dat de EC en de VS supersnel geregeld hebben dat ze mochten blijven rijden, anders was VW heel snel failliet gegaan.
Waar ik dan altijd heel benieuwd naar ben, waar gaat die 2,95 miljard dan uiteindelijk naartoe ? De EU kas of ... Of naar de gene die er echt last van hebben gehad zoals de "andere" benadeelde partijen.

De enige die met dit soort boetes iets opschiet lijkt mij namelijk de EU op deze manier, Google zal er weinig aan gaan veranderen als de baten groter zijn da de lasten.
In plaats van je altijd (?) afvragen wat er gebeurd, had je het vrij simpel op kunnen zoeken. https://www.google.com/search?q=waar+gaan+eu+boetes+naar+toe

Het woord "boete" is ook wel een hint. Een boete is geen schadevergoeding.

[Reactie gewijzigd door cnieuweboer op 6 september 2025 19:06]

Korting op de inleg van EU landen op de EU begroting.
Trump geeft al aan, als reactie op de boete dat hij als straf extra importheffingen aan gaat brengen tegen Europese bedrijven:


[...]


Zie https://nos.nl/artikel/25...mp-dreigt-eu-met-sancties

Hopelijk laat de EU zich hierdoor niet dwarsbomen en houdt de boete in stand.
Als consument, bedrijf beginnen om zoveel als mogelijk, werkbaar is Amerikaanse diensten en producten links te laten liggen.

We hoeven ons toch alles te welgevallen wat Trump en consorten bedenken.
Yep en als er extra tarieven komen dat wij 0 euro investeren in de VS.
En dan ga je krijgen dat de VS ook 0 dollar in de EU gaat investeren. En dan vraag ik het je, hoeveel apparaten nu in je huis hebben software of hardware die door Amerikaanse bedrijven ontwikkeld zijn? Wat zou je er van vinden dat die in 1x niet meer werken? Want DAT! is wat veel mensen continu vergeten, we kunnen niet zonder de VS.

Er gaat meer Amerikaanse technologie naar de EU toe dan uit welk ander land dan ook. Plus lijkt het me niet verstandig dat we nog afhankelijker worden van landen als China en Rusland.

[Reactie gewijzigd door ShadLink op 6 september 2025 10:45]

Ik denk dat dat wel mee valt. Het meeste komt uit Azië, wat betreft hardware in ieder geval. En als online diensten uit VS stoppen, valt hier in huis niets om, hooguit vervelend dat je geen Netflix of Prime kunt kijken en dat ik m'n runs niet meer op Strava kan zetten.
Je hebt geen Android of iOS telefoon?
@DeCo probeert te zeggen dat we niet dood gaan als we geen technologie meer hebben van de VS. We gaan het zeker veel moeilijker krijgen en we zullen mogelijk grote tegenslagen ondervinden, maar wij in Nederland zijn goed in het maken van eten en gezond drinkwater.

Er komen te gelijkertijd ook trouwens super grote kansen hier in de IT sector. Want dan moeten we wel voor ons eigen zorgen.
Dat blijft toch nog gewoon werken? Misschien alleen geen updates meer, accounts opgeschort. De telefoon zal gewoon nog aangaan en werken. Ja dat rigoureuze zal wel de boel even flink opschudden. Ook veel bewustwording creëren dan dat tot op heden via waarschuwingen is gelukt en nieuwe kansen geven aan andere niet-monopolie en niet-VS alternatieven. Ik zeg niet dat ik erop hoop.
"we kunnen niet zonder de VS."
Dat kan wel, en het is een keuze.
Het is inderdaad een keuze. Een hele kostbare keuze.

Een stevige handelsoorlog leidt tot een behoorlijke recessie. Waarbij de Europese economie, die er helemaal niet zo goed voorstaat en vanuit de Chinese concurrentie al zwaar onder druk gezet wordt, zware klappen zal krijgen.

De vraag is of de Europese burgers deze keuze wel willen maken en steunen? Want vergis je niet, daar komt uiteindelijk wel de rekening te liggen.
Een hele kostbare keuze.
Niettemin, een keuze die m.i. gemaakt moet worden. We sluizen nu elk jaar ongebreideld veel geld naar de VS vanwege de huidige afhankelijkheid.
Maar om die keuze te kunnen maken, heb je wel het volledige overzicht nodig en die ontbreekt nu. Want de Europese economie zal initieel behoorlijk geraakt worden.

Dan zullen overheden zwaar moeten bezuinigen. En die plannen zijn nog niet gedeeld, we weten niet waarop bezuinigd zal worden en wie er door geraakt worden?

Dus dat zal eerst duidelijk moeten worden, wat zijn de kosten van een handelsoorlog en hoe gaan die kosten uiteindelijk doorbelast worden op de Europese burgers?
Want de Europese economie zal initieel behoorlijk geraakt worden.
Da's korte termijn-politiek.
Als EU zijn eigen software en hardware gaat gebruiken, is dat een bezuiniging van biljoenen euro's die anders naar het buitenland vloeien.
Makkelijk gezegd, alleen zal je dan eerst als EU concrete plannen en afspraken moeten maken over hoe en wanneer je dat wil bereiken en wat dat gaat kosten en hoe dat gefinancierd gaat worden.

Op dit moment is er simpel weg geen Europese roadmap naar eigen hard- en software.
De VS haalt vrij veel hoogwaardig staal en andere metaallegeringen uit Europa voor de auto- en luchtvaartindustrie. Dat zijn materialen die in de VS zelf niet tot weinig geproduceerd worden.

Laat de EU alle importheffingen matchen met een even hoge exportheffing. Dan kunnen we kijken waar ze dan hun auto's en vliegtuigen van gaan maken.
Natuurlijk kunnen ze dat over tien jaar zelf, wanneer ze er nu flink in gaan investeren (en voldoende arbeidskrachten kunnen vinden). Maar daar hebben ze nu, en de komende tien jaar niets aan.
Nederland investeert meer in de VS tov andere eu landen
Mijn mening, Trump is een liegend fascistisch varken (34 x veroordeeld).

FBI heeft aangeraden om Adblockers te gebruiken om veilig te surfen op internet.

Mijn door Firefox geadviseerde Adblocker.

Die Adblocker heeft een keer > 2k aan trackers gezien op YT pagina's.

600 trackers vallen "nog" mee. Snap het probleem, Walgelijk VS gaat alles om de winst.

Ook steeds meer Amerikanen komen hier achter.

[Reactie gewijzigd door obimk1 op 7 september 2025 12:09]

@obimk1 Hard geformuleerd, maar er staat zeker niks foutiefs in. Het is erg/eng. En dan zwijgen we nog over de verborgen datahoarders zoals Palantir die defensiegegevens verzamelen maar ook persoonlijke data zoals ziektedossiers (in de UK en in Duitsland nog niet overal, want men heeft dat daar ondertussen door, maar ze zijn helaas binnen geglipt). En kijk die beurskoers van dat bedrijf? En wie leverde diensten aan Doge naast X? Juist - Palantir (en anderen). VS bedrijven en Israël - dan zijn we pas echt begonnen aan een vuil rioolputje? Trump heeft wetgeving gestemd waardoor voor AI bedrijven alles kan en niks moet - the Sky is the limit! Wij betalen de prijs, zeker weten.
Hard maar helaas waar.

Het volgende komt ook van racist Trump af:

12 landen voor FIFA WK (voetbal) VS, (2026) heeft hij een reisverbod gegeven.

We maken zeer geavanceerde chipmachines, voor VS hebben we nooit prijzen verhoogd.

Weer een Trump leugen.

VS "nieuws" => 100% meningen. 0,00% feiten.

[Reactie gewijzigd door obimk1 op 27 september 2025 19:14]

Trump vindt alles wat tegen zijn mening is onrechtmatig. Die uitspraak kunnen we dus negeren. Dat Google zijn macht misbruikt is wel duidelijk. Als je iets te verkopen hebt moet je tegenwoordig al meedoen met het sponsor programma, anders kom je met geluk pas ergens halverwege de tweede pagina. Plus de extra diensten die Google levert als Schopping en Travel (waar al eerder commentaar op is geweest) die een paar bedrijven (vaak met meerdere merken per bedrijf) behoorlijk voortrekken.

De mogelijke sancties van Trump zijn vermoedelijk net zo illegaal als de huidige sancties, dus negeer de uitspraken van die vent gewoon. Google kent de Europese wet en probeert steeds het randje op te zoeken en als ze daaroverheen gaan zullen ze gewoon de consequenties moeten aanvaarden.
Als voormalig digital advertising specialist en persoon die nog regelmatig met de diensten van Google diepgaand werkt, verbaast me dit helemaal niks. Google doet er werkelijk alles aan om advertentie prijzen te manipuleren op iedere mogelijke wijze.

Je hebt ook nul controle meer over je campagne. Je mag enkel nog zeggen hoeveel je wilt uitgeven. Maar waar en en voor wat past kan allemaal nog op zeer oppervlakkige wijze wat ze vervolgens met "AI" vervormen tot iets wat klikken oplevert maar totaal niet meer is wat de adverteerder wil zien.
Je hebt ook nul controle meer over je campagne. Je mag enkel nog zeggen hoeveel je wilt uitgeven. Maar waar en en voor wat past kan allemaal nog op zeer oppervlakkige wijze wat ze vervolgens met "AI" vervormen tot iets wat klikken oplevert maar totaal niet meer is wat de adverteerder wil zien.
Bedankt, dus dit helpt niet? Ik spendeer zoveel geld. Volgens Google zoveel clicks. Maar geen verkopen. Is dit fake of ??
Tippie je moet je echt je metrics nakijken. Clicks zijn leuk, maar dat er geen verkopen zijn kan aan zoveel dingen liggen. Kijk waar het lekt en je zal vinden :)

Maar wat handheldgaming aangeeft klopt grotendeels. Google wil zelf meer macht, en de adverteerder zo min mogelijk macht geven. En met macht bedoel ik invloed op je campagnes. Je wordt verleid om te kiezen voor AI/ Automatisch. Maar dit wil je niet, vooral niet als je gericht wil schieten. En niet tegen google zegt shut up and take my money. Ps het heeft in het begin heel goed gewerkt Pmax maar nu al heel lang niet meer. Ra ra ra hoe komt dat :)
Enshittification. Al verbaast het mij dat ze dat ook aan de klanten-kant toepassen (klanten van Google zijn de adverteerders, niet de gebruikers...) en niet alleen op hun gebruikerskant (AI slop zoekresultaten, ongeverifieerde nep-slotenmakers, AI shorts op YT etc.)
Ik ben geen expert maar wij doen geen Google ads daar we overtuigd zijn dat inderdaad super veel fake is.
Fake, nee. Misleiding, ja zeker. Je zegt eigenlijk tegen Google: "Ik heb 100 euro per dag over om deze advertentie van mijn handtassen te laten zien. Ik wil niet meer betalen dan 10 cent per klik. Doe je ding."

Als er dan twee anderen zijn die ook 100 euro p.d. willen uitgeven maar 25 per klik willen betalen, dan ben jij de sjaak totdat hun budget op is. En deze twee zijn de sjaak als een derde partij voor 1000 euro wil adverteren en een euro per klik prima vind.

Kliks zijn geen verkopen, kliks zijn mensen die je website bezoeken. En bezoekers kopen niet.

[Reactie gewijzigd door Genosha op 6 september 2025 10:53]

Kliks zijn geen verkopen, kliks zijn mensen die je website bezoeken. En bezoekers kopen niet.
Iedere koper is natuurlijk ook een bezoeker, dus dit klopt niet.

Maar iedereen bezoeker is inderdaad absoluut geen koper.
Bedankt dir is wel wat ik ga aanpassen. Maar je moet zoek resultaten doorgeven etc. Kan toch niet zijn dat ze allemaal dezelfde termen gebruiken (want juist google wil dat het uniek is) en afhankelijk wie meer betaald??

Ik heb nog geen SEO gedaan, dus dat zal ik ook moeten doen.

Ik spendeer 2000€ per maand. Google laat clicks zien dit en dat, ook dat er verkeer is, niet veel maar ik moet die 2000€ wel natuurlijk betalen elke maand.

Het probleem is dat er geen alternatieven zijn. Wil eigenlijk TikTok en Instagram gebruiken. En dan tiktokers etc betalen. Of eventueel zelf promotie daarop maken. De publiek is er.

[Reactie gewijzigd door theduke1989 op 7 september 2025 09:15]

Ik vind het vooral fijn om te zien dat de EC eindelijk de miljard barrière durft te doorbreken. Jaren geleden gaven ze nog van die zwakke boetes van een amper honderd miljoen. Iets wat een bedrijf zoals Google binnen enkele uren of dagen terug verdiend had, en gewoon doorging met de beboete activiteiten. De hoge boeten, plus de aandrang tot afstoten van de advertentiedivisie, plus de tijdsbeperking op het aanbieden van een alternatief laat zien dat de EC eindelijk zijn watjes identiteit kwijt is.

Volgende stap is naar mijn mening een compleet verbod van de Google dienst binnen de EC-zone.
Ik vind het vooral fijn om te zien dat de EC eindelijk de miljard barrière durft te doorbreken.
Hier wil ik toch even aangeven dat men dit al wel vaker doet hoor, er zijn vaker boetes van 1+ miljard ge-eist / opgelegd:En zo zijn er volgens mij nog een aantal.

En ja, helaas worden die boetes vaak verlaagd (of soms zelfs helemaal geschrapt...), en ja, ik ben het er zeker mee eens dat dat niet zou moeten gebeuren. En er moet zeker iets aan gedaan worden.

Maar het is dus niet zo dat er nooit eerder forse boetes opgelegd zijn :)
Volgende stap is naar mijn mening een compleet verbod van de Google dienst binnen de EC-zone.
Imho zou dit ook vaker moeten worden overwogen. In tegenstelling tot boetes die verlaagd of geschrapt worden, komt een handelsverbod (zolang de overtreding blijft) me het bedrij nét iets meer motivatie te geven om zich wél aan de regels te gaan houden.
Dat is het allerbeste, een compleet handelsverbod. Dus Apple en Google de gehele toegang tot de Europese markt ontzeggen met al hun producten en diensten. Speelde ook nog een akkefietjes met Amazon in Italië, dus ook die geheel de toegang ontzeggen.

Nu nog iets tegen Microsoft vinden en ik vraag me af wat het volgende week überhaupt nog doet in Europa? Ben zelfs benieuwd of we dan nog stroom en stromend water zullen hebben?
Kritische infrastructuur zoals water en stroom blijft wel door draaien zonder de hyperscalers, maak je daar maar niet druk over.

Wat echter niet te overzien is, is de economische schade als we dergelijke bedrijven zouden weren in de EU. Het is een grappig idee maar niet meer dan dat, want het is compleet onuitvoerbaar.
Ik hoop dat stroom en water het wel blijven doen. Ik ben benieuwd hoe die hun systemen hebben opgezet en hoe hun mensen de zaken dagelijks regelen. Wellicht vermijden ze het gebruik van Cloud ID Providers maar of ze daar echt goed over nagedacht hebben, ik weet het niet.

Want zoals ik je al elders antwoordde, in de zorg en de financiële wereld kan je meestal de systemen niet meer op zonder soft token, je hebt dan gewoon geen client device meer waarmee je in kan loggen. Dus kan je letterlijk niets meer, vaak zelfs geeneens meer bellen.
Alles wat het stroom en water regelt heeft z'n eigen netwerk en eigen voorzieningen, dat is het in een notendop. De business eromheen draait misschien wel op MS365 en Azure AD. Bij dat laatste kan je overigens hybride opzetten maken waarbij lokaal gewoon blijft werken wanneer de clouddienst eruit ligt. Van MS365 weet ik het zo niet, daar heeft m'n interesse nooit gelegen.

Kortom; de maatschappij stort niet van de een op andere dag in, maar het wordt wel verdomd lastig om een bedrijf te voeren zonder clouddiensten.
Dat is het allerbeste, een compleet handelsverbod. Dus Apple en Google de gehele toegang tot de Europese markt ontzeggen met al hun producten en diensten. Speelde ook nog een akkefietjes met Amazon in Italië, dus ook die geheel de toegang ontzeggen.
Dit zal wel in het verkeerde keelgat schieten, maar ik wordt echt moe van die "Tweaker" Mentaliteit dat alles maar verboden moet worden

Google? weg ermee, Apple? Weg ermee, Social media? weg ermee, AI? weg ermee, etc etc etc 🥱De slechte zaken woorden altijd aangehaald als reden, maar de goeie zaken heeft niemand het over.

Soms heb ik het idee wat sommige mensen hier liever in de steentijd hadden geleefd. Overig denk ik ook dat veel mensen die dit allemaal roepen, niet helemaal de gevolgen er van weten te overzien, of er te makkelijk over praten
Laten we even kijken wat Trump gaat roepen want dan wordt dit vast weer teruggedraaid.
Trump ziet alles als een machtsstrijd. Rechtvaardigheid en een eerlijke maatschappij zijn in zijn hoofd irrelevant. Hij heeft dan ook alweer gedreigd met zijn stokpaardje: verhoogde importheffingen.
Dat kan toch geen verrassing zijn? Al bij de onderhandelingen met de EU heeft Trump herhaaldelijk laten weten boetes als heffing te beschouwen. Als je dan na de onderhandelingen alsnog boetes op gaat leggen, dan kan je importheffingen verwachten.

Waarna diverse producten, zoals Europese auto's in de VS weer te duur worden, diverse bedrijven ineens verlies gaan draaien en de telefoon in Brussel roodgloeiend staat van de belangengroepen en nationale politici.

Wellicht zou het een goed idee zijn om eerst eens in Europa te gaan bepalen wat men nu eigenlijk wil bereiken, want men kan bereiken, wat men bereid is op te offeren om die doelen te bereiken, in plaats van elke keer weer opnieuw de knuppel in het hoenderhok te gooien om daarna in paniek te raken.
Niet alleen boetes ook BTW vind hij een heffing. Als we Trump zijn zin geven zijn morgen alle USA bedrijven van elke vorm van belastingbetaling vrijgesteld. Ook het einde van EU. Damed if you do, damed if you dont.

De ene zal nog doorgaan als Maga aan de macht blijft, de andere niet. Driemaal raden wat het verstandigst is om te doen. Beide zijn opties zijn pijnlijk.
Uiteraard. De EU staat er helemaal niet rooskleurig voor. Landen als Frankrijk en Italie hebben grote problemen met hun enorme staatsschuld. Een recessie als gevolg van een grote handelsoorlog met de VS kunnen die landen momenteel helemaal niet aan.

Dus zodra de tegenmaatregelen genomen worden door de VS, dan zal men toch nog eens gaan kijken naar de hoogte van de boete. Zoals we zo vaak zien.
Maar .... worden die boetes ooit wel eens geïnd :| ?

Regelmatig ( ook nu dus weer ) lees je dat één of andere EU instantie een boete uitschrijft. Maar bijna net zo vaak lees je later dat die boete geschrapt is of grotendeel is weggestreept.

Dat Google haar positie misbruikt op/in de advertentiemarkt, dat lijkt mij duidelijk. Maar gaat Google ooit die bijna 3 miljard aan boete betalen ..... ik denk het niet ! Als puntje bij paaltje komt dan trekt de EU zich weer terug en gaat op de knieën voor techgigant Google. Wat voor Google weer het tekenen is om juist door te gaan op de ingeslagen richting en hooguit op papier iets aan te passen, zodat de oorzaak van deze 'boete' voor de volgende keer ingedekt is.

[Reactie gewijzigd door PsiTweaker op 6 september 2025 12:38]

Nee ze worden zelden geind. De reden is de afhankelijkheid van de VS en van de tech bedrijven.

Europa durft tot op heden geen full stop aan met de VS. Want dat is iets wat Trump wel durft en rustig doet.
Mooi. Nu dat het ook duidelijk is dat de regering van vs ook niet onpartijdig is en dat het toch niet “business as usual” is, boete gewoon gebruiken om een Europese optie voor Google te maken… een van de EU zelf waar wij zelf de controle over hebben. }:O
Als je ooit serieus gedacht heeft dat de regering van de VS onpartijdig is, dan is dat wel heel naïef. De VS doet wat goed is voor de VS en haar bedrijven. Dat is nooit anders geweest. Geldt overigens voor alle landen in de wereld, maak je daar maar geen illusies over.

Maar je wilt voor nog geen drie miljard euro een Europees equivalent van Google ontwikkelen? Ik ben bang dat je een paar nulletje vergeten bent. Alphabet / Google vertegenwoordigd een waarde van 2,84 biljoen dollar.
Je moet de opgeblazen “wall street” waarde niet direct vergelijken met ontwikkelingskosten van zoiets. Zoveel geld is meer dan genoeg om een iets vergelijkbaars te maken (dan heb ik het over gmail, office en search machine).
Voor dat geld bouw je niet eventjes iets wat vergelijkbaar is wat je al aan open source software kan krijgen. Duckduckgo is ook een prima alternatief voor Google Search, het werkt alleen minder fijn maar op zich goed genoeg. Dus gewoon open source gebruiken lijkt me dan een stuk verstandiger en goedkoper.

Het echte probleem dat je hebt is het opzetten van een hyperscalar infrastructuur. Dat is waar de schoen wringt, wat Amazon AWS, Microsoft Azure en Google Cloud afgelopen 20 jaar ontwikkeld hebben en waar wij als Europa zwaar op achterlopen.

En dat is niet alleen de uitrol van heel veel hardware, zij hebben daar allemaal speciale software voor ontwikkeld, al dan niet gebaseerd op open source om alles mee te beheren, automatisch failovers, automatische load balancers, automatische redundantie en fouttolerantie, noem maar op. Ze hebben een Cloud Identity Provider ontwikkeld. En dat allemaal ingeregeld tot een naadloos werkend systeem. Het is een hele set tools waarmee een bedrijf zijn IT in de cloud kan beheren en de toegang van haar medewerkers en klanten tot die systemen.

En als je dat eenmaal opgezet hebt, dan mag je nog een complete interne beheer en beveiligings organisatie optuigen om je hyper scalar veilig en werkend te houden.

Dat zijn geen projecten van een paar miljard die je in een paar jaar uitvoert. Je moet echt een hele grote achterstand inhalen.
Ik heb weinig vertrouwen hierin. De EU zal onder druk van de VS wel wil terugkrabbelen en de boete fors reduceren ofzo.
Dit klinkt heel stoer van de EU, maar onder de druk van Trump zal de keutel wel weer ingetrokken worden.

Dat zagen we met de tarieven ook, EU durft niet door te pakken.
Ik snap wel dat de EU het niet durft. Een grote handelsoorlog kost beide partijen gewoon heel erg veel geld. Dan krijg je een recessie, lopen belasting inkomsten terug en komen overheden in financiële moeilijkheden.

Overheden moeten dan zelf zwaar gaan bezuinigen om het hoofd boven water te houden en dat zullen de burgers gaan voelen in hun portemonnee. De grote vraag is dan, waar en bij wie komt dan de uiteindelijke rekening te liggen?

Ik ben bang dat dat de EU burgers zijn. En die worden dan op hun beurt boos, gaan protesteren en bij verkiezingen hun stem laten horen, lees op andere partijen stemmen.

Voordat je dergelijke beslissingen neemt, zou men eerst de EU burgers goed moeten informeren waarom men deze maatregelen neemt en wat het voor hun financieel betekend. Wellicht kan je dan draagvlak creëren?
Als je elke beslissing langs de financiële lat legt, kun je net zo goed aan gaan sluiten bij de VS.
Natuurlijk doen dingen pijn. Hopelijk krijgt de EU dit gecommuniceerd als noodzakelijk kwaad.
Mooi dat de EU agressiever wordt met die boetes maar de timing is slecht nu er in de VS praat is dat de heffingen illegaal zijn en dat de EU een spel heeft gespeeld met voorlopig akkoord te zijn met die heffingen en die zogenaamde investeringen in de VS en dat er kans is dat het Liberation project van Trump in elkaar valt door hun eigen wetgeving zal hij wel weer andere pogingen doen om ergens de centen weg te halen..

De instelling van de Europese commissie is goed maar ik had het liever tot 2026 uitgesteld wanneer ook het hoogste gerechtshof van de VS die heffingen illegaal had verklaard en wij moeten zelf ook met alternatieve komen en dezen ook promoten en niet afhankelijk blijven van de VS want het moet inmiddels wel duidelijk zijn dat bedrijven zelf misbruik maken van hun positie en dat de Amerikaanse regering ook misbruik maakt van hun positie dus het gaat dubbel op.

Hopelijk komt er iets van 1 miljard uit die 3 miljard boete en kan dat in Europese software en services projecten gestoken worden en geen idee hoe open de gemiddelde telefoon, tablet, laptop, tv etc. zijn maar misschien kan er eens verplicht worden dat apparatuur in de EU op meerdere OS kan draaien dat een bedrijf uit NL, Duitsland, Frankrijk, Spanje enz. zelf hun services kunnen aanbieden gebaseerd op bijv. Linux in plaats van Windows of Android dat lijkt mij beter dan Amerikaanse OS als standaard te gebruiken..

De meesten denken misschien dat Linux ook Amerikaans is maar who created linux - Search het komt oorspronkelijk uit Finland en ik vindt het eigenlijk onbegrijpelijk als je kijkt naar hoe goed Linux kan werken en dat Linus Torvalds de goede bedoelingen had om het open aan te bieden dat wij tientallen jaren genoegen hebben genomen met Windows en dat dan ook voor die bedragen terwijl Linux maar een niche markt is..

Hopelijk worden de ontwikkelaars en de consumenten wakker in de EU en zien hun de potentie van Linux.
2,95 Miljard raakt Google helaas niet echt vrees ik.
Wat ik me nou eigenlijk afvraag bij dit soort dingen he... Wat gebeurt er uiteindelijk met dit soort mega bedragen, bijvoorbeeld dus die geïncasseerde 2,95 miljard?

Krijgen de gedupeerden in kwestie hier nog wat van te zien, of komt het geld ten goede van de EU lidstaten zelf (bijvoorbeeld voor bepaalde voorzieningen zodat de belastingbetalers minder belasting hoeven te betalen), of.......... verdwijnt het geld in de zakken van de pluche zitters?

Oprechte vraag, er zullen hier vast mensen zitten die dit soort dingen weten.

Edit: Oh wacht, die vraag is hierboven al eerder gesteld en beantwoord zie ik nu... nevermind.

[Reactie gewijzigd door Warchetype op 6 september 2025 19:30]


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn