Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 86 reacties
Bron: OSnews, submitter: daHaas

Op OSnews is een review verschenen van SuSU 8.1. De nieuwe versie van SuSE is 7 oktober officieel vrijgegeven en is hierdoor een directe concurrent van de onlangs geďntroduceerde versies van Redhat en Mandrake, welke respectievelijk in versie 8.0 en 9.0 zijn verschenen. Het review dat op OSnews is te vinden richt zich met name op de prestaties van het besturingssysteem in een desktop/workstation omgeving. Dit is ook het beoogde doel waarvoor SuSE 8.1 Professional is ontworpen. De sterke punten van een besturingssysteem moet in dat geval liggen bij de gebruiksvriendelijkheid.

SuSE logo De installatie van SuSE 8.1 werkt vlekkeloos, al zijn er volgens de reviewer vragen die voor de beginnende gebruiker te lastig zullen zijn en wordt de gebruiker vermoeid met 'micro-management' vragen die voor de meeste mensen niet relevant zijn en eigenlijk onder een 'advanced' knop thuis horen. SuSE 8.1 heeft als primaire desktop KDE 3.0.3. Gnome wordt wel meegeleverd, maar deze meegeleverde versie verschilt nauwelijks van de 'standaard' Gnome versie die is te downloaden van de site van dit project. KDE is echter flink aangepast. Het meest in het oog springend is uiteraard de gebruikte theme en icons, wat in het geval van SuSE 8.1 de Keramik theme is (welke standaard in KDE 3.1 zal zijn opgenomen) en de Crystal Icon theme, die afkomstig is van hun UnitedLinux compagnon Conectiva. Deze combinatie zorgt voor een erg verzorgd uiterlijk. SuSE is vooral bekend van hun Yast tool. Hiermee is het mogelijk om het beheer van een Linux computer vrijwel volledig grafisch te kunnen doen. Ook in deze nieuwe versie is deze tool uiteraard aanwezig en enorm uitgebreid.

De conclusie van de reviewer is echter niet louter positief. Met name door enkele installatie problemen en de lage mate van gebruiksvriendelijkheid van de package manager, welke de installatie van de diverse software pakketen moet vereenvoudigen, zorgt ervoor dat SuSE niet perfect is. In een aantal opzichten is SuSE duidelijk een stap verder dan hun directe concurrenten, maar door alle kleine foutjes is het geheel niet 'af':

So, what do I think of SuSE? I think SuSE is very tempting, very sleek and sexy. It does have bugs and problems though. It is pretty fast, similarly to as fast Red Hat 8 is (they both use the same compiler and build flags, but Red Hat 8 uses the new, enhanced glibc). It has a pretty professional/workstation look into it. YaST2 and SaX2 can be better, but even as they are today blow most of Red Hat's preference panels away. On the other hand Red Hat's XFT font properties are no match to any other Linux distribution so far, while Red Hat has good integration for Qt and GTK+ toolkits, something that SuSE doesn't. Overall, I believe that both distributions complement each other and each one is better than the other on different parts of the OS.
SuSE 8.1 screenshot
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (86)

Als "verstokte" SuSE gebruiker zat ik op 8.1 te wachten, maar met pijn in het hart ga ik toch maar RH8 installeren. Leuk dat SuSE8.1 in de winkel ligt, maar flauw dat het pas over een paar weken op hun ftp site zal staan. :( Da's een minder fijne verkooptechniek...

(Bovendien blijft het jammer dat ze geen ISO images beschikbaar mogen stellen...)
Er zitten immers ook commerciele paketten bij het product waar gewoon voor betaald moet worden.
Daarom is alleen de versie te downloaden welke vanaf cd-rom te draaien is (en waar je dus niks aan hebt).

Zelf vind ik de installatie al vanaf 7.3 al erg makkelijk !
(Bovendien blijft het jammer dat ze geen ISO images beschikbaar mogen stellen...)
Uh... kijk eens op ftp.suse.com/pub/suse/i386/8.1

En daar vind je de mededeling (24 uur geleden geboren) dat in de 3e week van oktober de 8.1 release hier wordt neergezet.

Oh ja... die ftp-server is overvol, dus blijf proberen...
Mocht je willen downloaden dan kun je dat beter doen vanaf de officiele Europese SuSE mirror at ftp://ftp.gwdg.de/pub/linux/suse/ftp.suse.com/suse/i386/ .

Er is overigens wel degelijk een manier om van de ftp distributie een bijna originele cdrom set te maken. Het enige verschil tussen de cd en ftp distributie is het missen van de cd boot bestanden en een ligt veranderde inhoudslijst waaruit yast opmaakt waar welk package te vinden is.
(geen ISO's)
Uh... kijk eens op ftp.suse.com/pub/suse/i386/8.1

En daar vind je de mededeling (24 uur geleden geboren) dat in de 3e week van oktober de 8.1 release hier wordt neergezet.
Ja, dat zag ik gisteravond ook al. Ten eerste vind ik het een Slechte Zaak (TM) dat-ie wel al in de winkel ligt, maar nog niet op de ftp-site staat (dat was met 8.0 en 7.3 ook al, die vertraging). Ten tweede: ook over een paar weken (of maanden) zul je daar hooguit 1 ISO vinden, namelijk de LiveEVAL CD.
Omdat een aantal packages niet onder GPL vallen mogen ze deze niet "zomaar" publiek maken..

RedHat heeft om deze redenen de MP3 decoder uit de downloadbare distro geknald omdat ze anders gezeik krijgen.

Maar euh.. al is een package niet GPL maar bijvoorbeeld Netscape License of Apache License is het louter plaatsen van een link geen "warez" link. Meeste van deze dingen mag je voor thuisgebruik gratis downloaden, alleen niet als installable ISO distribueren... Check your facts folks...
Hoezo niet beschikbaar als ISO-s. Ik zou edonkey eens installeren als ik jou was.
Br... waarom zou ik een Linux-distro als *warez* willen downloaden? :? :?

edit: typo
nou ik denk dat het in vergelijking met 7.0 een verbetering is vooral yast is beter en duidelijker al hoewel die pakketmanager flinke deuk maakt in mijn oordeel want dat ding is verschrikkelijk onhandig.
Dit heet de 'Aapjes' techniek ;)
Die theme is net windows xp...
Maar ja dit gebeurt meestal he :)
Ik denk dat ze die Linux willen laten lijken op dat Windows XP theme.
Het kan handig zijn daar niet van maar dan toch...
Ik vind dat ze eerst maar moeten werken aan de zelfde techniek als microsoft gebruikt zodat mensen net zo kunnen werken als in windows.

(Als je begrijpt wat ik bedoel want ik werk ook met Linux en Windows maar ze zouden bijv. een ingebouwde DOS prompt kunnen schrijven zodat je alles kan doen en word weergegeven als in windows : edit.com :D)
Hoe je desktop er uit ziet heb je helemaal zelf in de hand. Als je niet met KDE (windows alike) wil werken, dan pak je toch een andere desktop? Er worden er meerdere meegeleverd zoals bv. Gnome. En anders trek je er gewoon een van Internet, zoals bv. Enlightenment.

Veel interessanter vind ik of de software installatie een beetje goed op elkaar is afgestemd. Werkt de upgrade utility Yast2 nu wel? Want die werkte bij de server install van 8.0 niet goed.
(Als je begrijpt wat ik bedoel want ik werk ook met Linux en Windows maar ze zouden bijv. een ingebouwde DOS prompt kunnen schrijven zodat je alles kan doen en word weergegeven als in windows : edit.com )
Ehm, al eens ooit een xterm open gehad? Of snap ik het nou niet?? Als je eenmaal een UNIX shell gewend bent dan wil je dus echt geen irritante DOS prompt meer :)
En als je dan toch je dosprompt wil hebben, tik dan ff dosemu in.
Dat is de standaard KDE desktop met een extra kleurtje hoor. Die bestaat al een tijdje... Dus niets geript.
heel irritant, geen punten en komma's.
Windows heeft gewoon een goede lay-out, daar heeft Microsoft lang over nagedacht
Windows heeft zo'n goede lay-out omdat je er vanaf het begin mee werkte en alles waarmee je werkt wat anders is =wenne en in 1e instantie niet goed.
Toen ik van ME naar XP overstapte vond in het menu ook gaar maar na een dag of 3 ben je er aan gewend en dan is die ook goed.
Maar niet alleen het wenne verhaal maar ook gewoon het snel benaderen van je programma's is een must bij een goed menu
Een echt goede User Interface vergt geen gewenning, die kan gelijk gebruikt worden.

Als je er pas na 3 dagen aan gewend bent is het dus niet zo'n goede interface ;)
In SuSE zit een fortune cookie programma'tje.
Als je dat opstart met de optie -o kom je vroeg of later deze quote tegen:
The only "intuitive" interface is the nipple. After that it's all learned.
Een echt goede User Interface vergt geen gewenning, die kan gelijk gebruikt worden.

Als je er pas na 3 dagen aan gewend bent is het dus niet zo'n goede interface
Na, dan is de windows GUI dus ook geen goede interface volgens jou..
The only "intuitive" interface is the nipple. After that it's all learned.
Helemaal mee eens
<OFF-TOPIC (zoals iedereen imiddels)>

Ja, maar dat van die tepel is dus ook niet waar. Op discovery (dacht ik) was een tijdje geleden te zien dat ook dat zoeken naar die tepel niet gebaseerd is op intuitie maar op een voorprogramering in het menselijk DNA. Het verklaart wel waarom sommige (voornamelijk deelnemers van het mannelijk ras) personen via internet voornamelijk tepels tevoorschijn lijken te kunnen toveren.

</OFF-TOPIC (zoals iedereen imiddels)>
Daar heeft Apple lang over nagedacht, bedoel je zeker?
Als je zo begint kan ik het ook: Zowel MS als Apple hebben het GUI systeem (samen met de Muis) gejat van Xerox, die de muis zelf ontorpen heeft maar het GUI systeem OOK ergens anders vandaan had geript.
GEOS om comlpeet te zijn. Het _eerste_ window-systeem ooit.

Tis niks gejat of gedaan het is een gebruiksvriendelijk bewezen gemeengoed. Er is niemand op aarde met een patent op "het windowsysteem".
Nope.

In 1979, the Xerox Palo Alto Research Center developed the first prototype for a GUI.
http://www.wired.com/news/print/0,1294,9297,00.html

GEOS bestond toen nog niet eens...
Niet mee eens. Xerox heeft eigenlijk niet veel meer bedacht dan een muisbesturing. Dus dat je een cursor over een (grafische) scherm kunt bewegen en vervolgens met een knop ergens op klikken.
Vervolgens heeft Apple dat idee overgenomen en is ermee aan de slag gegaan. Microsoft kwam later pas, maar heeft eigenlijk nooit een echt goede GUI ontworpen vind ik vergeleken met Apple. Zeker nu met OS X liggen ze verder voor dan ooit op Windows.
Windows is eigenlijk een vrij simpele GUI die gebruikersvriendelijk gevonden wordt door veel mensen omdat er veel programma's en tools zijn die er goed mee integreren.
RG, je kunt het er wel niet mee eens zijn, maar Xerox had toch echt al kompleet werkende GUI systemen (toen nog WIMP genaamd).

Educatief leesvoer over de geschiedenis van de GUI:
http://www.cs.stir.ac.uk/~sjr/origins.html
http://www.cs.stir.ac.uk/~sjr/xerox.html
http://www.accad.ohio-state.edu/~jgladden/GradCourses/ComputerGraphicsHistory/ResearchPaper/parcgui01.html
Er is een verschil tussen intefaces die intuitief te leren zijn en interfaces waar men ervaring mee heeft.
Een persoon die 0,0 % computer ervaring heeft (heb er genoeg gezien en geleerd om te gaan met Windows (oudjes die een PC krijgen van de kinderen "want dat is zo leuk voor ze")). Vaak is het zo dat ze niet goed weg kunnen met Windows, maar als ze Windows eenmaal kennen en ze Word eenmaal kennen ze heel snel Excel ook kennen en Internet is (qua interface) dan al helemaal geen drol meer aan.

Wat ik wil zeggen is dat als Linux users uit alle regionen wilt aantrekken ze een interface moeten bieden waat de user aan is gewend of eentje die intuitief te leren is.

SuSe heeft duidelijk voor de 1e variant gekozen, Apple gaat meer voor optie 2.
uhmmmm.... "intuitief te leren is".....

Was intuitie niet zoiets dat wanneer een levend wezen iets in een bepaalde situatie/omgeving doet omdat zijn instincten hem/haar dit ingeven? Als dat zo is, hoe kan het dan dat volgens jouw theorie intuitie iets is wat aangeleerd kan worden? Is dat niet erg tegenstrijdig? Volgens mij is het LEREN omgaan met een omgeving precies het tegenovergestelde van INTUITIEF de juiste acties plaatsen binnen een omgeving (dus zonder enige vorm van ervaring en kennis). Intuitief is Windows een ramp voor mensen die nog nooit met een PC in aanraking zijn geweest, en Linux is voor een instapper nog minder geschikt. Beide OS'en falen hopeloos op dit punt, en dat kan ook niet anders.
Als ik morgen in een Airbus stap dan acht ik de kans klein dat ik (zelf vliegend) het apparaat kan laten doen wat ik er van verlang. Teveel rommel waarvan ik a) niet snap wat het doet, en b) niet snap waarom het er zit. En dat terwijl ik aardig wat van deze beschuitbussen heb zien vliegen.
Een OS is een 'tooltje' waarmee je MOET leren omgaan om ook maar iets gedaan te krijgen van die veredelde stroomvretende typemachine. Als een (veelgebruikt) OS ook maar iets in de buurt komt van "intuitief" dan zou ik mijn centen op de Mac zetten. Maarja, das ook weer crap op bepaalde punten :)
zyberteq heeft echt wel gelijk hoor, je kunt zeggen wat je wilt, maar MS is toch wel een van de bedrijven die al járenlang enorm veel geld en tijd besteedt aan het uitdenken van interfaces, en over het algemeen zijn ze ook behoorlijk uniform.

Logisch toch dat andere paketten erop gaan lijken?
1) Waarom zelf nog eens zoveel tijd en geld in research steken.
2) Als iedereen die interface toch al kent, is het des te herkenbaarder voor de gebruikers.
Hij draait zalig... Ik heb hem geinstalleerd en ik moet zeggen de installatie is al een stuk gebeterd tegen de 7.1 dir ik vroeger had. Ook de KDE3 is een grote vernieuwing en t is de eerste die VLOT loopt de kde 2.X was nogal sloom terwijlk de nieuwe lekker soepel draait ;-) Chapeau t is een goed product.... mja Duitse grundlichkheid
Ik heb ook SuSE Linux 7.1 Professional gedraait, maar 7.1 had net een nieuwe kernel en wat andere grote wijzigingen t.o.v. 7.0 dat het enigsinds buggy was. De grootste bug was nog wel de Nederlandse vertaling van de installatie: bij de grafische installatie had je nog geen muis en moest je keuzes maken mbv. Alt+letter. Maar de Nederlandse vertaling hield daar geen rekening mee en dus kreeg je dat er twee keuzemogelijkheden waren die beide dezelfde letter hadden; dus toen kon ik weer overnieuw beginnen met de Engelstalige installatie... |:(

P.S. Ik heb nu uit veiligheidsoverwegingen direct voor de Engelstalige installatie gekozen, maar weet iemand of die bug nu is opgelost? :?
Vraagje:

Zit Alsa hier ook al bij? (Suse 8.1)
Ik gebruik nu Mandrake 9 (final)
en werkt perfect, en ik gebruik winex voor eventuele windows toepassingen.
Suse vond ik er wel gelikt uitzien, maar wijkt een beetje af van de standaard /etc/init.d/ en de configuratie van X.

wat dat betreft vind ik Mandrake (9) echt een topper, je kunt bijna alles instellen onder de grafische omgeving, maar laat je daarbij vrij om dingen op de console te doen.

Kernel is ook perfect (2.4.19+patches)
zo haal ik bijvoorbeeld 10,7 Mbyte/s als ik wat van mijn server (ook mandrake 9) naar mijn werkstation kopieer via nfs
smb: 8,5 mbyte/s ofzo

en multimedia is ook prima geregeld, alsa 9rc2 + tools + ossemulatie.
xine en nog veel meer.

ook lekker is dat je het via nfs kan installeren.
dus gewoon ftp.nluug.nl mirrorren elke nacht (alleen het mandrake 9 cooker gedeelte natuurlijk...hehe)
en je hebt alle updates.

je kan dan een bootflop maken via rawwritewin of dd(in de images dir staat die file network.img)
en verder is de installatie hetzelfde zowat.
alleen ben je in 10 minuten klaar voor een installatie van 2,5Gbyte.

dat miste ik ook bij suse, redhat ging trouwens wel op deze manier.
ik heb nog geen ervaring met de nieuwe versie van suse, misschien dat daar iemand antwoord op kan geven.

groetjes
overigens... :)

offtopic:

indien je nvidiadrivers wilt updaten.
download zelf de rpms

source rpms gaat heel goed, en je weet zeker dat het werkt.

rpm --rebuild NVIDIA-kernelxxxxx (maak binary van sourcerpm)
rpm --rebuild NVIDIA-GLXxxxx (maak binary van sourcerpm)

rpm -ivh /usr/src/RPM/RPMS/i586/NVIDIA-kernelxxxx (installeer rpm met verbose)
rpm -ivh /usr/src/RPM/RPMS/i586/NVIDIA-GLXxxxx (installeer rpm met verbose)

even in /etc/X11/XF86Config-4 driver=nvidia ipv nv, en je nieuwe driver werkt als een tiet.

ps ut2003 draait als een trein op linux met de bovenstaande aanpassingen.
Ik weet niet hoe het zit met Suse 8.1 en NVIDIA. Maar in Suse 8.0 wordt eerst een dummy-driver geinstalleerd. Als je naar Yast2 gaat en je distro update via YOU (Yast Online Update) krijg je de juiste drivers en worden deze meteen geinstalleerd. Althans zo werkte het onder 8.0. Ik heb geen enkele moeite gehad met de NVIDIA drivers onder Suse 8.0. En ik moet eerlijk bekennen, ik ben een echte noob als het op linux aankomt.
Ik gebruik thuis SuSE 6.4, en dat liep al heel lekker. Het is wel zeker dat dit beter is dan lindowsos, maar waarom willen ze in alles op windows lijken? Die hele skin is duidelijk winxp.
Met de "looks" van windows is niks mis. Daarbij zijn deze looks allom bekend en het heeft zich als gebruikersvriendelijk bewezen. Daarom zullen alle OS'en zich steeds meer richting deze look bewegen. Houdt wel voor ogen dat windows zelf ook richting de looks van Gnome en KDE is gegaan. Door dit compromis krijg je een standaard die duidelijkheid biedt voor de gebruiker.

Ik zie het dus niet als iets slechts dat het xp-idee naar voren komt, dat is dus alleen maar een goeie ontwikkeling. Als linux-distribiteurs alleen maar voet bij stuk houden zal linux tot de underground gedoemd blijven, en dat is nou net het imago waar ze vanaf willen , en terecht.
Daarbij zijn deze looks allom bekend en het heeft zich als gebruikersvriendelijk bewezen.
I'll argue that.

Zet jij maar eens iemand achter een Windows computer die nog nooit een computer gezien heeft en kijk hoe ver hij/zij komt. Ik kan je nu al vertellen dat dat niet ver is.

Jij en ik zijn aan de Windows interface gewend en men heeft in het algemeen veel Windows en/of Office cursussen gehad. Daarna lijkt het allemaal heel gebruikersvriendelijk. Maar dat dus is geen bewijs dat het ook zo is, in tegendeel. Dat is alleen maar een bewijs dat jij en ik aan de Windows interface gewend zijn.

Als Windows werkelijk zo gebruikersvriendelijk was dan waren A) al die curssusen e.d. overbodig en B) zouden ook al die personen die nog nooit een computer hebben gezien er gelijk mee kunnen werken.
Ik denk dat GUI van windows schromelijk wordt overschat, er zijn zat UI's die gebruikersvriendelijker zijn en de "gebruiksvriendelijkheid" van windows komt denk ik voornamelijk door de externe support, zolang fabrikanten software maken voor windows en hw-fabrikanten hun drivers vnl op het windows platform richten zal dat voor het grootste deel blijven bijdragen aan het gevoel van gebruiksvriendelijkheid, de meeste GUI's op de markt (zowel voor windows als unix) lijken op elkaar kwa gebruiksvriendelijkheid dus al teveel credit moet je MS hier niet geven (bovendien zijn zij nooit de eerste met dat soort zaken)
Ik blijf bij mijn statement dat de linux gemeenschap enorm aan het jatten is van Microsoft. Dit is niet kwaad bedoeld, maar ik heb het al eerder gemeld: Microsoft heeft voor miljoenen dollars onderzoek gedaan naar gebruikersinterfaces en hoe mensen met computers werken. Hele kantoren zijn volgehangen met camera's om te kijken hoe een gebruiker omgaat met zijn computer en wanneer hij iets niet snapt of ergens te lang over moet denken (zelfs oogbewegingen over het scherm worden gevolgd!).

Vervolgs komt de Linux gemeenschap die zonder ook maar 1 cent te investeren in onderzoek met een interface die zo veel mogelijk op die van MS lijkt, omdat gewoon is gebleken dat deze erg goed is.

Ze zijn nu ook met een mail/news/adres client bezig. Het enige wat die moet doen is MS Outlook zo veel mogelijk nadoen in alles.

Nogmaals, ik hang er niet echt een zwaar oordeel aan, maar ik vind dat een aantal linux gebruikers daar best eens aan mag denken als ze MS weer eens gaan afkraken.
Ik blijf bij mijn statement dat de linux gemeenschap enorm aan het jatten is van Microsoft.
NOFI, maar Microsoft heeft zelf alles 'gejat' van NeXTSTEP, MacOS, BeOS en AmigaOS.

De minimize, maximize en close icons en alle UI widgets in Windows komen b.v. regelrecht uit NeXTSTEP, het Start Menu is geript uit BeOS, etc, etc.

Hier een plaatje van de NeXT desktop (stamt al uit 1989!) http://www120.pair.com/mccarthy/nextstep/intro.htmld/desktop1.gif

Dus doe a.u.b. eerst je huiswerk wat beter (lees research) voordat je met dergelijke statements komt.
Om nog een keer mijn voorbeeld van outlook aan te halen:
Outlook begon met zo'n 'side bar' waar je alle programma onderdelen in zaten. Toen is dat later ook overgenomen door o.a. Pegasus en nu dus een of ander linux project.
Dat hadden diverse applicaties voor NeXTSTEP in 1992 ook al, Outlook bestond toen nog niet eens...
Ook voor OS/2 waren er al apps met een soortgelijke sidebar.

Kan zo nog wel uren doorgaan, van vrijwel elk Microsoft item/programma/whatever is wel een voorbeeld te vinden van een item/programma/whatever waarvan zij het afgekeken hebben.

M.a.w. doe eerst eens wat research zodat je weet waar je over praat.
Ik heb het niet over de icoontjes en de kleurtjes... duh! Dat is al erg oud ja!
Maar meer de manier waarop bepaalde functies aan de gerbuiker worden aangeboden. Om nog een keer mijn voorbeeld van outlook aan te halen:
Outlook begon met zo'n 'side bar' waar je alle programma onderdelen in zaten. Toen is dat later ook overgenomen door o.a. Pegasus en nu dus een of ander linux project.
Ook het hele idee van wizards voor hardware instalatie heb ik bij oudere linux distributies niet gezien. Maar toen bleek dat deze meest afgezeken functie van MS toch wel een hoop voordeel bood aan niet-ervaren gebruikers, kwamen de andere OSsen er opeens ook mee.
Nogmaals, ik heb het dus niet over een plaatje voor een min/max/close button, dat hebben ze misschien een beetje afgekeken. Maar wel over een heleboel functies die het gebruiksgemak verhogen omdat je niet eerst 20 configuratie files hoeft door te zoeken, die ook nog eens per distributie verschillen.
edit:

Misschien heb ik mijn geschiedenis niet helemaal op orde, maar kwam BeOS niet een paar jaar na win95 uit? Was dat niet een van de eerste met een start menu zoals we dat nu kennen, dus als een centrale startplaats om je systeem te beheren/gebruiken/configureren?
nog even een kleine aanvulling: de eerste grafische desktop was van Xerox, Bill heeft destijds goed naar het machientje gekeken, mocht hem zelfs een paar dagen lenen geloof ik. Het was ook de eerste computer die gebruik maakte van de combinatie muis/GUI...

Voor meer info: zie Google
Misschien heb ik mijn geschiedenis niet helemaal op orde, maar kwam BeOS niet een paar jaar na win95 uit?
Hmm, tsja, de Intel versie van BeOS kwam pas in 1997 uit.

Maar BeOS zelf is ouder, het draaide eerst alleen op hun eigen BeBox (Dual-CPU) hardware. De BeBox hardware en BeOS waren er al een tijdje voor Windows 95...

Is het nu echt zo moeilijk om dat even na te zoeken op Google o.i.d.?
{off topic}
Ohh wat was dat geil die NeXt...
Omwille van dit soort plaatjes ben ik destijds naar MacOs gegaan (kon geen NeXT betalen..)


{edit}

Maar was toch wel erg leuk...
ehh, en jij beweerd dus nu dat MS de desktop interface heeft ontwikkeld? terwijl Atari, Apple en Amiga alledrie alleen al eerder waren met een soortgelijke interface... dat de MSWindows desktop er tegenwoordig wat geafanceerder uit ziet dat de Atari en Amiga Workbench is natuurlijk niet verwonderlijk, maar waar doet de Apple OS X desktop onder aan de MS Windows desktop?

MS heeft gejat van Apple, Atari en Amiga... en nu jat de opensource comunitie van MS... big deal
Heb jij de nieuwste Amiga Workbench al wel gezien??? 8-)
Die is op zich niet bepaald verkeerd.
Vervolgs komt de Linux gemeenschap die zonder ook maar 1 cent te investeren in onderzoek met een interface die zo veel mogelijk op die van MS lijkt, omdat gewoon is gebleken dat deze erg goed is.
Vergis je niet in hoeveel tijd en geld er in de ontwikkeling van KDE en Gnome, en de onderliggende grafische libraries (resp. Qt en GTK) zijn gaan zitten de afgelopen jaren.

En inzicht in hoe een goede gebruikersinterface eruit moet zien kun je krijgen door een hoop $$$ in onderzoek te steken, maar ook door naar je gebruikers te luisteren. En als veel gebruikers dan met een model komen dat in de buurt komt van de manier waarop Windows werkt, tja, dat is nogal onvermijdelijk op dit moment.

Al had ikzelf graag gehad dat zowel MS als de Linux gebruikers wat meer hadden opgestoken van de desktop van OS/2 met Object Desktop. :+
Je hebt in zekre mate gelijk. Als ik de nieuwe RH 8.0 bekijk dan is het net een kloon van XP.. dat wil ik niet. Ik wil Linux, met al z'n "complexe" configuratie toestanden, als het misloopt wil ik weten wat er aan de hand is en niet zomaar "error this package could not be installed" BS krijgen.. Maar goed de commerciele Linux jongens willen op de home-user en office-user zitten en verlaten dus de wensen en grillen van de Linux "geeks" om aan hun nieuwe marketing te doen. Maar om te zeggen dat er fundamenteel gejat wordt... nope don't think so.. de meeste zaken komen van de MacOs of Unix'en vanaf dus.. daar zie ik geen probleem mee.
als je het alleen "bekijkt" wel ja...
maar "looks are only skin deep".
een paar klikken zijn voldoende om het er heel anders uit te laten zien, en dan hoor je niemand meer klagen dat het op XP lijkt.

en je kan bvb in RH (en in zo ongeveer alle andere distros) dmv de console en een teksteditor gewoon alles configureren wat je maar wil.
Oja, dat lukt me met XP ook, een paar klikken en alles ziet er compleet anders uit. Is dat misschien ook 'geleend'?

En zal ik je eens heel erg jaloers maken? Als ik teveel klik in mijn XP omgeving dan zie ik een BSOD en loopt alles zelfs vast. Dat zie ik Linux nog ff niet na-apen. :P
Als je al een crash kan maken door veel te klikken vraag ik me toch af hoe je linux geinstalleerd hebt gekregen? XP stabiel configureren is toch echt wel erg makkelijk!
Het moet ook voor de n00bs (ja, mensen die vanbuiten leren, derde knop in de vijfde rij, op een blaadje opschrijven hoe je een pc moet afsluiten,.....) verstaanbaar zijn. De "cultuurshock" tussen windows en Linux moet haalbaar zijn voor n00bs.
Dit is de eerste keer dat ik van deze distro hoor maar toch ik vind die naam wel vrij lomp gekozen:

In het frans is: je suse = ik pijp; het komt van suser = pijpen... en ja op de manier zoals je het ook kunt kopen bij de 'dames van lichte zeden'... }>
Suse was jaren geleden volgens mij de eerste die een complete, eenvoudig te installeren distributie leverde inclusief een volledig Office pakket, ik meen dat het in eerste instantie WordPerfect betrof en nadien StarOffice.

Ik werk al jaren met Suse en RedHat en op dit moment sta ik erg aan de Suse kant al zijn de verschillen onder de motorkap niet dramatisch.
Volgens mij is de betekenis van 'suser' breder dan alleen dat (hoewel dat het meest voorkomende gebruik is). Eigenlijk betekent het 'zuigen'.
Da's dan toch ook wel maf - een product marketen en dan impliceren dat het zuigt.

* 786562 John_Glenn

edit: kleine typo
Ehmm,... het is 'suce', van 'sucer'.

Van een radiohoorspel waarin ze aan het scrabbelen zijn: 'sucre' ? Il manque le 'r'. (Suiker? De 'r' ontbreekt...)

En alhoewel ik zelf vervelend vind dat ik Suse niet kan downen zoals Mandrake (jaja, proprietary gedoe,... mandrake kan het toch ook man...), en het dus niet zal gebruiken, wijst alles erop dat deze distro niet zuigt.
haha, dat wist ik niet :P

maar het SuSE is al een redelijk ouwe, in Duitsland ge-initieerde distro:
1992: Gesellschaft für Software- und System-Entwicklung mbH
maar niet ouder dan de franse taal :)
En dat voor een Duits product
Goh, Cyber, blijkbaar heb je een paar liefhebbers over de zeik getrokken want je gaat keihard van +3 grappig naar +1 overbodig....

Welk lot hangt mij als opmerkzame bezoeker boven het hoofd?? ;(
Ben het helemaal met je eens. Sommige mensen zijn zo snel op hun teentjes getrapt als het over hun persoonlijke strijd tegen de grote concurrent gaat dat ze alles wat grappig uit de hoek moet komen naar beneden modereren.
-1 (Inzichtvol) :?
}>
een duits bedrijf afkraken omdat hun naam in het frans iets vunzigs betekent?

dat vind ik dus lomp gekozen
{off-topic}
Das SUCE met een C..
maar de uitspraak is goed..
Ik vind het maar niks dat ze meer en meer naar de desktop markt aan het groeien zijn. Die ouwe textbased yast is ook al niet meer te vinden.

Ze zouden eens een distributie moeten uitbrengen die alleen op servers is gericht. Gewoon een lekkere kleine kernel (dus zonder al die sound/videocard, USB, power management meuk etc.) en alleen bedoeld voor servers.
Installeer die distro dan, en kies gewoon voor 'server install'. Dan heb je ook die textbased yast. Ik hoop wel dat de bugs van 8.0 er uit zijn...

Je install zal geen multimedia, geen x en geen andere meuk hebben behalve hetgeen je nodig hebt voor server toepassingen. Ik draai nu een prima web/dns/mail server op basis van 8.0.
je bedoeld debian? :>

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True