WSJ: SpaceX gaat twee miljard dollar in Grok-maker xAI investeren

SpaceX wil naar verluidt twee miljard dollar investeren in het AI-bedrijf xAI. Elon Musk is de ceo van beide bedrijven. Het is voor zover bekend een van de grootste investeringen die SpaceX ooit in een ander bedrijf deed.

Betrokken investeerders melden aan The Wall Street Journal dat de investering onderdeel is van een nieuwe investeringsronde voor xAI ter waarde van vijf miljard dollar. Dit totaalbedrag werd eerder al door de bank Morgan Stanley bekendgemaakt, aldus TechCrunch. Het bedrijf xAI werd in 2023 door Musk opgericht en nam in het voorjaar van 2025 de aandelen van X over.

Volgens dezelfde krant maakt het ruimtevaartbedrijf nu al gebruik van de kunstmatige intelligentie Grok, specifiek voor de klantenservice voor Starlink. Mogelijk wil Musk met de investering de AI-dienst verder in SpaceX integreren.

Door Yannick Spinner

Redacteur

14-07-2025 • 17:45

126

Submitter: wildhagen

Reacties (120)

120
113
45
0
0
43
Wijzig sortering
Vestzak-broekzak...
Lijkt mij ook, maar het nieuwswaardige eraan is misschien dat de mensen die jaren voor het ene bedrijf gewerkt hebben (ruimte-tech) nu opeens hun kapitaal naar de "wat vind Musk"-AI zien stromen in plaats van dat het terug geïnvesteerd wordt in ruimtetechnologie of bijvoorbeeld de Marsmissies waar hij in 2018 (schat ik) het zo vaak over had
Als je goed kijkt dragen al deze bedrijven bij aan de missie die Musk heeft om naar Mars te gaan.

- SpaceX: De kern van de mars missies met starship, kosten verlagen met herbruikbare raketten zoals falcon heavy. Ervaring opdoen zoals met crew dragon. Starlink satelliet netwerk opbouwen en ervaring opdoen. Zelfde techniek kan gebruikt worden om lokaal netwerk op te bouwen op mars. Wordt momenteel ook deels gebruikt om Starship en Mars-missies te financieren.

- Tesla: Ontwikkelen van energie oplossingen en AI oplossingen die essentieel zijn op Mars. Voor transport op Mars (zonder zuurstofrijke atmosfeer) zijn elektrische voertuigen logisch. Ook de zonnepanelen en Powerwall. Op Mars is zonne-energie cruciaal. Tesla’s ervaring in efficiënte opslag en distributie van zonne-energie is hierbij waardevol. Autonome systemen zoals de Tesla Bot (Optimus) spelen op termijn ook een cruciale rol in Elon Musks Mars visie. Hoewel de Tesla Bot nog in ontwikkeling is, zou deze ideaal zijn in het automatiseren van gevaarlijk werk. Mensen kunnen op Mars niet zomaar buiten werken (geen ademlucht / hoge straling / lage temperaturen / lage zwaartekracht).

- The Boring Company: Op Mars is de atmosfeer dun en is er veel schadelijke straling. Ondergrondse leefruimtes bieden bescherming, en the boring company ontwikkelt technologie om snel en goedkoop tunnels te graven.

- xAI: xAI is de “hersenen” achter veel van de andere technologieën die Musk ontwikkelt. Op een plek als Mars, waar communicatie traag is (tijdvertraging van 5 tot 20 minuten tussen Mars en Aarde (per communicatie) en fouten dodelijk kunnen zijn, is betrouwbare, krachtige AI cruciaal. xAI moet die intelligentie leveren, voor robots, voertuigen, habitats en besluitvorming.

Mars is nog grotendeels onbekend terrein. AI kan data analyseren uit sensoren, grondmonsters, atmosferische metingen. Hypotheses genereren over leefbaarheid of nieuwe risico’s. Nieuwe oplossingen bedenken sneller dan mensen.

Dus ik vind deze (her)investering niet zo gek om eerlijk te zijn.

[Reactie gewijzigd door remcovandertogt op 15 juli 2025 12:48]

Voor mij is het doek van Elon Musks zijn toekomst visie jaren geleden al gevallen. Ik vind het bewonderingswaardig dat nog zo veel mensen dit echt zien gebeuren in de nabije toekomst, en dat onze chronische online twitteraar Musk daadwerkelijk zo'n toekomst visie a la Tony Stark heeft, in plaats van gewoon een erg goede sales man is.


Tuurlijk, SpaceX heeft vette dingen gedaan in de afgelopen jaren, maar de grootste van Musk zijn bedrijven is echt gigantisch over-valued als je naar de inkomsten kijkt (Tesla) en van anderen geloof ik echt niet dat ze zo op Mars gericht zijn dat ze daarvoor zijn opgezet, neem de Boring company, die volgens mij meer het doel had om de high speed rail in delen van Amerika enorm te vertragen. Daarnaast was dat hele project ook gewoon weer kaliber 'tech bro vindt opnieuw (slechtere versies van) metro's uit'. Die nieuwe robots van Tesla heb ik ook echt geen vertrouwen in, ze kunnen de afgelopen 15 jaar al geen veilige automatisch rijdende auto's maken, wat letterlijk hun hoofddoel was en al meer dan 15 jaar 'over 2 jaar af zou moeten zijn', laat staan dat die robots meer kunnen dan hun armen een beetje heen en weer bewegen zoals te zien op die Tesla conventie laatst.

Daarnaast mag absoluut ook gezegd worden dat Grok het op de benchmarks erg goed doet, maar ik verwacht echt niet dat we binnen dit decennia al general intelligence ontwikkeld zullen hebben, die daadwerkelijk 'nieuwe' ideeën gaat ontwikkelen voor ons zoals je vermeld. Ditzelfde sentiment hoor ik ook terug van verschillende AI-experts, dusver blijkt AI een erg handige tool, maar is het niet de heruitvinding van vuur zoals alle tech bedrijven lijken te beweren.

[Reactie gewijzigd door SwurtleTurtle op 15 juli 2025 13:36]

Ik vind het wel gek, want mensen op Mars gaan wij echt niet meemaken. Mars is bekend genoeg om te weten dat mensen daar niks te zoeken hebben.
Zolang Starlink redelijk succesvol blijft gaat het wel gebeuren denk ik. Maar eens dat we er niks te zoeken als mens, hooguit robots of perchlorate reducerende bacteriën. :p
hij had het ook over tunnels voor autos...
Opnieuw ja?

Is dat niet alleen relevant wanneer er weer sprake is van plannen om te investeren in het openbaar vervoer (bv. treinen)?
Solarcity vibes he.
Het is geen bestaat broekzak. Het is financial engineering. Waarschijnlijk om Musk te bevoordelen en andere aandeelhouders te benadelen in X, SpaceX, Tesla. Andere redenen zijn om geld stilletjes naar verliesgevende activiteiten te leiden.
Ik vraag mij af of de SpaceX aandeelhouders hier over hebben mogen stemmen.
Musk heeft zelf een ruime meerderheid van de stemcontrole met zijn aandelen, dus de aandeelhouders zullen het er wel mee eens zijn.
Bij Tesla, waar hij hetzelfde trucje wil uithalen, moet hij wel: https://edition.cnn.com/2025/07/14/tech/tesla-musk-shareholder-vote-xai
SpaceX is niet beursgenoteerd dus heeft het ook geen aandelen en dus geen aandeelhouders.....
Eeeeuuuuhhm. Wilt iemand anders het hem vertellen? Als ik het doe ga ik zn gevoelens kwetsen.
SpaceX is niet beursgenoteerd dus heeft het ook geen aandelen en dus geen aandeelhouders.....
Een Besloten Vennootschap is ook niet beursgenoteerd, maar kent per definitie aandeelhouders.
Ik heb toch echt geïnvesteerd in SpaceX. Er bestaat zoiets als private equity...
Je hoeft geen beursnotering te hebben om aandeelhouders te hebben.
Jij snapt niet hoe bedrijven werken
Ik kan er niks aan doen, maar ik begin Musk echt enorm eng te vinden. Deze man, die ik een tijd lang niet kon peilen wat nu zijn bedoelingen zijn, heeft bezit over enorme assets die de mensheid in de toekomst gigantisch kan schaden. Satellieten, hersenchips, AI, ruimteschepen, de drang naar AGI en een onstabiel karakter is voor mij een recept voor iets wat ik niet wil benoemen. Ik hoop echt dat hij het allemaal goed bedoelt, maar steeds vaker bekruipt mij het gevoel dat dit alles wel eens flink fout kan gaan. Hopelijk heb ik het mis.
*knip*

Musk was in eerste instantie zelf bezorgd over AI (niet eens perse AGI). Hij heeft ook ooit het boek “human compatible” van Stuart Russell aangeraden. Juist omdat hij niet wilde dat er een AI monopolie zou ontstaan richtte hij (met anderen) “OpenAI” op en ging zich daarna op zijn andere bedrijven richten. Echter het bestuur van OpenAI heeft de “open” non-profit min of meer omgevormd naar een for-profit die alle kennis voor zichzelf houdt. Dát is waarom hij nu met xAI de strijd aangaat met OpenAI. Als je een paar podcasts luistert waar hij te gast is of één van de vele video’s van everyday astronaut waar Elon een rondleiding geeft en het een en ander vertelt, dan begrijp je heel goed wat hem motiveert om te doen wat hij doet.

[Reactie gewijzigd door Zeehond op 15 juli 2025 15:23]

Als je een paar podcasts luistert waar hij te gast is of één van de vele video’s van everyday astronaut waar Elon een rondleiding geeft en het een en ander vertelt, dan begrijp je heel goed wat hem motiveert om te doen wat hij doet.
Misschien moeten we minder luisteren naar propaganda van miljardairs en rechtsextremisten en meer kijken naar hun daden en gedachtegoed.
Even kijken naar de daden dan, hier wat goeie daden
  • Maken van de eerste echte vol elektrische auto die iedereen wilt hebben (model s,3,x,y)
  • herbruikbare raketten,
  • global internet access via starlink
  • powerwall / solar city / megapack voor hernieuwbare energy promotie
  • neuralink
  • boring company
  • overname van twitter, wat freedom of speech weer nieuw leven in blies
en hier wat slechtere daden
  • market manipulatie van tesla stock (hoewel er flink wat short manipulatie van buitenaf was)
  • selectieve free speech absolutist, maar dat gebeurd nu minder
  • anti-union
  • te grote beloftes die niet op tijd worden gehaald (full self drive deadlines)
en dan blijft er over politieke standpunten, en daar heeft iedereen een andere mening over en dat ligt er maar net aan wat jou politieke voorkeur is.

overall denk ik dat zijn legacy een net positive is. je kan het niet met zijn politieke standpunten eens zijn maar hij heeft echt veel voor elkaar gekregen
Herbruikbare raketten klopt, maar de belofte die hij ermee deed was gewoon een leugen (lanceren voor 10% van de toen gangbare kosten), Solarcity was een scam, de presentatie was nep, is nooit serieus van de grond gekomen, maar heeft wel belastinggeld gekost. Boring company doet eigenlijk helemaal niks en wat ze wel hebben gedaan is niet bijzonder te noemen (Vegas loop is langer over gedaan per kilometer dan de Kanaaltunnel, om maar iets te noemen). Neuralink is niet door hem opgericht, hij heeft er geld in gestoken, wat ideeën geroepen en strijkt nu met de eer. Was de overname van Twitter niet 1 groot fiasco?

Hij heeft echt niet zoveel voor elkaar gekregen als je denkt.
Als je naar zijn groter plan kijkt zijn al deze investeringen super logisch.

Zijn plan is mars te koloniseren.

Herbruikbare raketten zijn van vitaal belang, Boring company bouwt kennis op om tunnels graven op mars, de makkelijkste manier om op mars te bouwen is te graven. vervolgens heb je optimus (de humanoid robot), wie gaat werk verzetten op mars, zullen waarschijnlijk geen mensen zijn maar robots. en wat gaat die robots autonoom bedienen? juist xAi. hoe ga je stroom voorzien op mars? zonnepanelen en batterijen.

Neuralink is toch echt opgericht door Elon, ga maar in de wiki grutten.

het doel van neuralink is om de communicatie bandbreedte te vergroten tussen mens en machine, en als je de successen volgt die ze hebben gemaakt, de robots die de nano draden implementeert gaan razendsnel vooruit. en inmiddels visuele integratie, neuralink kan witte stippen in je optisch veld genereren en daarmee een soort van display maken in je visie, lijkt me reuze handig. het is wel lange termijn onderzoek, maar als je de mensheid echt vooruit wil helpen is het super waardevol onderzoek.

financieel is de overname van twitter geen succes nee, maar voor freedom of speech is het wel een succes. hiervoor werd alles politiek gemodereerd met bergen shadow bans, dat is leuk als je het eens ben met de huidige politiek, maar voor een tegenstander is het een tool voor "controlling the narratieve". het is in mijn optiek beter als er geen moderatie plaats vind en er ruimte is voor een echt debat.
Hij heeft het bedrijf opgericht en later de rechten op de naam Neuralink en het bijbehorende prototype ergens anders gekocht. Dat noem ik niet meer dan er geld in stoppen en met de eer strijken.

Overigens twijfel ik er door zijn gedrag en jarenlange leugens en grootspraak steeds meer aan of hij echt degene is die elektrisch rijden groot heeft gemaakt, een andere investeerder had ook geld mee kunnen brengen en de tijd was al aardig rijp aan het worden voor elektrische auto's.
Je eerste 3 pluspunten zijn absoluut 'big achievements' Bij de punten daarna ben ik het in toenemende mate met je oneens. Dat zijn mooie pogingen, maar er is nog bitter weinig bereikt. Met name twitter/X is een totale mislukking geworden.

Met bijna alle punten die je noemt is er het grote risico op machtsmisbruik. En juist daarom zijn zijn politieke standpunten van groot belang. Wat gaat Musk doen met die macht ?

Macht corrumpeert zeggen ze wel eens. Dat cliché is helaas maar al te waar. En het vergt een sterk karakter om die verleiding te weerstaan. Musks woedeaanvallen en druggebruik zijn dan geen tekenen van een dergelijk sterk karakter.
De laatste biografie over Musk is een aanrader. Geeft een interessant inkijkje in zijn gedachtengoed. Alles bij elkaar opgeteld doet hij imho toch enorm goede dingen. Soms ook wat domme dingen ja, niemand is perfect.
Ik waardeer overigens het andere perspectief maar moet je nou zeggen dat de andere persoon zich aanstelt... Ook na het lezen van jouw perspectief lijkt dat me niet het geval, er zitten nog altijd twee kanten aan Musks verhaal

[Reactie gewijzigd door baseoa op 14 juli 2025 18:53]

Als Musk vindt dat AI non-profit moet zijn, waarom is xai dan een bedrijf met winstoogmerk?

We hebben juist deze week gezien hoe Musk de AI misbruikt door het zijn zeer extremistische politiek kant op te sturen. Daarvoor politieke beinvloeding kopen met $270 miljoen is toch ook corrupt. En dan al die leugens verspreiden over hoeveelheden besparingen.

Ik vertrouwen hem allang voor geen meter meer.
Zijn woorden komen niet altijd overeen met zijn daden. Het is nou niet zo dat Grok erg "open" is zullen we maar zeggen..


Off: Dit is wel een uitstekend voorbeeld van een moderatie systeem wat niet werkt, zeker bij een nieuwsbericht rondom een controversieel figuur. @Verwijderd's reactie is on-topic, ook is het geen flamebait of troll. Je kunt het niet met hem eens zijn, maar dat betekend niet dat je daarom zijn reactie maar met 0 of -1 moet beorodelen, daar is het moderatiesysteem niet voor bedoelt.
offtopic:
Je moet niet te snel reageren op vreemde moderaties.
De eerste die allergisch is voor jouw feiten/ meningen (of daar juist uitermate enthousiast van wordt) zal een extreme mederatie geven. Later wordt de extreme moderatie door andere moderaties gecorrigeerd.
Ik vind juist dat het moderatiesystem op Tweakers goed werkt, je moet het alleen even de tijd geven.
Je bedoelt die ene die god probeert te spelen met een LLM omdat die de antwoorden waar die zelf logisch op is gekomen niet in zijn wereldbeeld passen. En zo een racistische LLM opbouwt die die nu in elke technologie wil proppen?

Als er iemand is dat de AI apocalyps zou veroorzaken, is het wel Elmo.

Die klinkt als een Cheesy Dystopian Sci Fi villain.
Hij start een concurrent van openai, omdat hun modellen te 'woke' zouden zijn. Vervolgens zitten we met musks Grok dat alt-right ideeën verspreidt en hitler verheerlijkt. Ik snap niet dat mensen nog vertrouwen hebben in de goedheid van Musk na alles wat er het afgelopen jaar gebeurd is.
Ooh hij motiveert het in een video, je hebt me totaal overtuigd :henk
Je hebt je echt laten inpakken door hem?

Lange tijd heb ik me afgevraagd hoe religies kunnen ontstaan, met zo'n toegewijd volging. Heb de afgelopen jaren gezien hoe het gebeurt. Mensen zoals jij zonder enig kritisch denkvermogen. Je slikt gewoon wat je god opkotst.

Musk heeft al sinds lang voor zijn paypal dagen een heel duidelijk MO. Ofwel CEO/chairman ofwel doet ie niet mee.

Zip2, X.com tot ie aan de kant geschoven werd, SpaceX, The Boring Company, Tesla, Neuralink, SolarCity.

Nooit is ie ergens ingestapt zonder CEO of chairman te zijn. Behalve OpenAI. Hier kunnen we rond blijven cirkelen waarom ie bij OpenAI is vertrokken, maar gezien zijn reactie met Trump, zijn duikboot reacties, zijn andere reacties als ie afgewezen wordt, is het zeer aannemelijk dat Musk idd getracht heeft OpenAI over te nemen en dat het mislukt is.

Kijken we naar zijn "officiele" beweegredenen en vergelijken we het met wat hij effectief doet met zijn eigen AI, dan zie je heel snel dat wat hij in jouw gospels, sorry podcasts, verkondigt niets meer is dan gebakken lucht.
Juist, de man die bezorgd is om "AGI" laat zijn eigen AI racistische onzin uitkramen. Als het hem echt zou gaan om het delen van kennis zou hij de modellen van xAI wel online gooien zoals Deepseek of Meta's Llama.
Echter het bestuur van OpenAI heeft de “open” non-profit min of meer omgevormd naar een for-profit die alle kennis voor zichzelf houdt. Dát is waarom hij nu met xAI de strijd aangaat met OpenAI.
van https://openai.com/index/openai-elon-musk/ :
In late 2017, we and Elon decided the next step for the mission was to create a for-profit entity. Elon wanted majority equity, initial board control, and to be CEO. In the middle of these discussions, he withheld funding. Reid Hoffman bridged the gap to cover salaries and operations.
Als je een paar podcasts luistert waar hij te gast is of één van de vele video’s van everyday astronaut waar Elon een rondleiding geeft en het een en ander vertelt, dan begrijp je heel goed wat hem motiveert om te doen wat hij doet.
Elon roept van alles zolang het geld of aandacht oplevert (solar roofs, hyperloop, robotaxi, full self driving...).

[Reactie gewijzigd door luxebenen op 14 juli 2025 19:09]

niet veel anders dan die andere ultrarijke multi-miljardair met een ruimtebedrijf, een tech-company, een ongenadig zakenmodel voor zijn online-winkel dat de competitie met oneerlijke handelspraktijken de nek omwringt, ... 3x raden over wie het gaat
Die man had toch een boekenwinkel? Tijdje niet meer gezien.
AGI gaat nu al fout en niet eens door Grok. Al meerdere berichten gehoord van mensen die compleet verslaafd zijn aan AI en denken dat er iets goddelijks in zit etc.

Bijv:
https://edition.cnn.com/2025/07/02/tech/chatgpt-ai-spirituality

https://www.yahoo.com/news/people-being-involuntarily-committed-jailed-130014629.html

https://www.independent.co.uk/tech/chatgpt-ai-therapy-chatbot-psychosis-mental-health-b2784454.html

[Reactie gewijzigd door jip_86 op 14 juli 2025 18:41]

Ten eerste, je voorbeelden hebben toch niet met AGI te maken?

Daarbij is de vraag hier of deze mensen in de problemen raken omdat ze in aanraking zijn met AI, of omdat ze in de problemen raken waarbij ze AI gebruiken maar dat niet de oorzaak is.

De meeste problematische verslavingen (of dit nu aan middelen, gokken, gamen of kennelijk AI is) zijn gedreven door externe (sociaal-economische) factoren.
Ik vind deze ook mooi. Heb zelf een "aardige" achtergrond in spiritualiteit en theologische onderwerpen.

Fundamenteel zie ik hier dezelfde "revelaties" als sommigen ook ondergaan onder invloed van psychedelica. Een fundamentele misvatting die wordt gemaakt is dat er een intelligentie / God direct met alleen hun communiceert in de ervaring die ze meemaken. Het gaat zich dan ook specifiek om dat ZIJ de enige uitverkorene zijn om de communicatie te ontvangen.

Daarbij: De mensen die hierin terechtkomen hadden al mentale problemen (vaak al psychotische episodes of licht psychotisch) OF snappen niet hoe iets werkt terwijl ze denken van wel en wijzen het toe aan een externe entiteit omdat het volgens hun redenering met de informatie die ze tot dan toe hebben volkomen logisch is ;)

De twee gevallen die ik mijn omgeving ken hebben dan ook allebei de stempel schizofrenie gekregen na diagnose.

Maar ik kan de man van het CNN verhaal ook niet volledig ongelijk geven, behalve dat hij nog steeds gelooft dat de entiteit in kwestie nog in absolute zin buiten hem staat.

[Reactie gewijzigd door Yarach op 15 juli 2025 11:47]

Dat is geen AGI en niet de schuld van een LLM. Het zijn mensen die zich in alles verliezen, wat het ook is. Of het nu een complotje over 5G is, een clubje van autonomen of nu een chatbot die alles wat ze zeggen aanhoort en bevestigd. Het is zijn mensen die geen houvast in het leven hebben en dat desperate zoeken in alles wat ik noemde en meer. Maar goed, ik ben geen psycholoog.


Wat ik zeggen wil; het verschijnsel is niet nieuw en is niet de schuld van LLMs. Het zijn mensen die niet kunnen snappen dat ze met een probebalistisch algoritme interacteren die hoe dan ook iets zal zeggen, zelfs als het niet klopt.
ja, dat ben ik. Wat ik zie is dat onder het mom van links en progressief zijn vooral veel dingen als taboe worden bestempeld, niet gezegd mogen worden. Ik zie ook dat men tegen technologische vooruitgang is, ook al is dit niet rationeel. Kernenergie? Dat had veel verder ontwikkeld kunnen zijn zonder links activisme en dat hadden nu met alle klimaat- en milieuproblemen hard kunnen gebruiken. Ik kan me ook heel goed herinneren dat er flyers worden verspreid door linkse partijen en groepering tegen de TV, tegen de computer etc, etc.
Welke linkse partijen waren tegen de tv en de computer?
O.a de PSP en ook de PvdA had destijds bedenkingen bij te veel televisie kijken en waren ook zeer afhoudend bij de introductie van computers in het werk. Ook wel aan de religieuze kant. Bij links ging het er vooral om dat TV dom zou maken en computers werk zouden afpakken. Bij religieuze partijen was het eerder het idee dat het een Sodom en Gomorra zou worden. Ik zou moeten gaan graven, maar heb deze tijd wel bewust meegemaakt.
Ik denk dat generaliseren niet het meest krachtige instrument is.
tja. in die tijd was er nog geen internet. Ik moet me dus baseren op mijn waarnemingen uit die tijd zelf. Heb helaas geen krantenartikelen meer uit deze tijd of transcripties van politieke debatten etc.
Maar dan hoef je nog niet te generaliseren. Onder elke groepering heb je extremisten, of het nou links, rechts, moslims, christenen, pro of anti kernenergie of fossiele brandstoffen betreft.

[Reactie gewijzigd door Odie op 26 augustus 2025 08:56]

xAI verliest ongeveer een miljard per maand. Ze kunnen het hier dus 2 maanden mee volhouden.

SpaceX wordt naar verluidt binnenkort op 400 miljard gewaardeerd, dus die kunnen het wel lijden, maar toch, een miljard per maand verliezen is niet niks.
Dat een bedrijf op 400 mld. gewaardeerd wordt betekent niet dat ze 400 mld. op de bank hebben staan die ze zo maar in een pet-project van de CEO kunnen steken.
betekent niet dat ze 400 mld. op de bank hebben staan
Echter lijkt iedereen dat wel te denken tegenwoordig.
En het betekent zelfs niet dat wanneer je alle bezittingen (zowel materieel en IP) zou liquideren, je ook maar in de buurt van die 400 mld. hoeft te komen.
Dat denk ik zeker niet.
Kijk naar Musk, als je zijn aandelen gaat liquideren stort heel de waarde van Tesla in. Dat is ook het probleem met al je in een mandje hebben.
En het betekend zelfs niet dat al het geld dat het bedrijf ooit bij elkaar gaat harken 400 mld gaat zijn. We hebben eerder een techbuble gehad.
Ze kunnen het hier dus 2 maanden mee volhouden.
Zo werkt dat natuurlijk niet. Ik zal het even duiden. Bedrijven die iets nieuws ontwikkelen hebben de eerste maanden of jaren sowieso hoge burn rate want je moet machines kopen. Dus ze halen geld op en investeren dat bijna direct omdat je geld ophaalt voor een reden. Dat kan personeel zijn maar in het geval van Xai is zijn dat vooral GPU's. Dus de burn rate piekt (personeel is meer uitgespreid). Na de investering volgen de inkomsten. Zolang die inkomsten lager zijn dan de uitggaven is er spraken van een positieve netto burn rate.

Stel je hebt 15 miljard nodig om X.AI op te zetten in jaar en daarna 2 miljard per jaar om het draaiende te houden met 2,1 miljard per jaar aan inkomsten dan heb je een negatieve net burn rate: –8,3 miljoen/maand en maak je dat jaar dus winst.

Dus ik dit geval kan je helemaal niet zeggen "Ze kunnen het hier dus 2 maanden mee volhouden.".
Van de linkerhand naar de rechter.
Musk stond altijd al rechts van het midden. Datie een EV fabriek groot maakte heeft niks met sociaal zijn te maken maar met het feit dat hij gelooft dat de wereld door industrialisten geleid en gered moet worden.
Hij is een Ayn Rand klant die vindt dat het bedrijfsleven de maatschapij moet leiden. Alles in het teken van geld verdienen en het verwezenlijken van zijn persoonlijke visi op de maatschapij. Met andere woorden, hij vindt zichzelf beter dan anderen en eist daarvoor beloond te worden met een overheid en justitie die zich niet met zijn zaken bemoeien. Hij ziet wetten als belemmering en wil het zo voor elkaar krijgen dat hij in feite naast de maatschapij staat (terwijl hij er wel gebruik van kan maken wat betreft infrastructuur en beschikbaarheid van werknemers).
Het is een maximaal egoistisch standpunt. Hij geeft letterlijk niks om jou en mij.
Daarnaast is de man diep rasitisch en heeft een minderwaardigheidscomplex door zn vader die (zelfs nu nog) constant neerbuigend is over hem. Die vader is trouwens nog veel rasitischer dan musk, in ieder geval in interviews.
Ik denk dat @Amanoo vooral bedoelt dat het een "vestzak - broekzak" operatie is waarbij er nogal creatief wordt omgegaan met gelden.
Het lijkt er op dat je haat tegen Musk je zo verblind dat je niet meer goed kan lezen voordat je een reactie gaat schrijven.
Amanoo heeft het helemaal niet over politiek links of rechts.
Hij heeft het over linkerhand naar de rechter.

Dat Musk fijn zijn controle over SpaceX (linkerhand) gebruikt om een investering in zijn andere bedrijf (rechterhand) te doen.
feiten benoemen (hoewel ze misschien nuance verdienen) is geen haat. Feit is dat Musk questionable is op raciale kwesties. Zelfs z’n eigen dochter zegt het, hoewel die natuurlijk ook een gekleurde bril op heeft.
Ik las per ongeluk het woord 'linkerhand' als 'linkerkant'. Ik ben het argument dat musk vroeger links was (want EV) wel al vaker tegengekomen. Vandaar dat ik het zo interpreteerde.

En ja, ik vind musk ook een eikel.,
Vestzak broekzak inderdaad.
Wow, ik zou als SpaceX aandeelhouder (hebben ze die?) hier niet zo blij van worden.
Misschien wel als je het in de juiste context plaatst. Elk bedrijf zonder AI moet investeren in AI. Dat is wat de aandeelhouders willen.

Dus het is niet 2 miljard investeren vs. niks. Die 2 miljard zouden ze sowieso al investeren. De echte vraag is hoeveel ze voor die 2miljard gaan krijgen
Waarom zou een bedrijf in AI moeten investeren? Ze hoeven toch ook niet allemaal in nanotech, biotech of software-bouwers te investeren? Dat waren 'vroegah' de hypes, waar de miljarden rondvlogen, en de toekomst zat.

Het probleem is dat de winnaar(s) er met alles vandoor gaan, en er bakken verliezers gaan zijn. Gok je daarop dan ben je je inzet kwijt. Als je niet goed kunt kiezen, kies dan niet :+

Dat Musk hier z'n eigen bedrijfjes gebruikt om nieuw kapitaal aan te boren is interessant (willen banken dat niet doen, of tegen hogere kosten?) en geeft voor mij aan dat die bedrijven nu cash cow geworden zijn, in plaats van high-risk ontwikkeling. Dat belooft nog wat voor de aandeelhouders (maar geen grote waardestijgingen meer).
De theorie erachter is dat dit een horizontale ontwikkeling is in tegenstelling tot de meer verticale ontwikkelingen zoals bijv electrische autos, bio tech enz.
Ik ben benieuwd wat voor effect het nieuws van een paar dagen geleden heeft (Grok 4 van xAI zoekt bij controversiële onderwerpen naar mening van Elon Musk) op deze investeringsronde, zouden andere investeerders zich hier wat van aantrekken?
Die kijken gewoon doorheen dergelijke suggestieve titel.
Dit juichen we in het kader van de diversiteit op de AI markt natuurlijk heel erg hard toe! Ik in iedergeval wel, want de prijzen beginnen al te stijgen en ik denk dat menig coding model met Grok (voor nu in iedergeval) betaalbaarder kan blijven. Want het switchen van model is gelukkig vanaf begin af aan bij de AI tools nu fijn ingebakken.

En als ze het willen verantwoorden, dan zal ook de wetenschappelijke beta hoek niet vergeten worden bij de ontwikkeling, en daar worden we ook allemaal blij van.
zo'n investering is belastingtechnisch vast gunstig!
Wel ‘grappig’ wat hier gebeurt. Het ene Musk bedrijf investeert in een ander Musk bedrijf. Een soort van vestzak broekzak verhaal waarbij de bedrijfswaarde wel stijgt cq wordt opgeklopt.
Dit is ook zeker niet nieuw, toen SpaceX net nieuw was ging er ook een heleboel geld van Tesla richting SpaceX bijvoorbeeld
Toen SpaceX 'net nieuw' was was Tesla ook 'net nieuw'. Sterker nog, SpaceX is een jaar eerder opgericht dan Tesla.
Dat is waar, maar volgensmij snap je mijn punt ;)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.