Microsoft werkt aan AI-agent voor het instellingenmenu van Copilot+-pc's

Microsoft werkt aan een AI-agent die gebruikers kan helpen met het instellingenmenu. De functie moet gebruikers naar de juiste instelling navigeren en ze ook aanpassen, als de gebruiker dat wil. De functie werkt alleen op Copilot+-pc's.

Het bedrijf zegt dat het vinden en aanpassen van instellingen 'een van de meest voorkomende frustraties' is onder Windows-gebruikers en komt daarom met de AI-agent. Het idee is dat gebruikers met normaal taalgebruik, zoals 'hoe kan ik mijn pc gebruiken met mijn stem', of 'mijn muisaanwijzer is te klein', instellingen kunnen vinden. De lokale AI kan de instellingen ook zelf aanpassen als de gebruiker dit wil.

De AI-agent komt vanaf deze week naar Windows Insiders met Snapdragon-Copilot+-pc's. 'Binnenkort' moeten Insiders met AMD- en Intel-Copilot+-pc's de AI-agent kunnen gebruiken. Vooralsnog worden alleen Engelstalige gebruikers geholpen. Het is niet bekend wanneer de functie naar reguliere Copilot+-gebruikers moet komen.

Microsoft kondigt ook andere nieuwe AI-functies aan, zoals extra Click to Do-functies. Deze functies kunnen worden opgeroepen door met de Windows-toets ingedrukt op tekst of een afbeelding te klikken, waarna gebruikers met Copilot+-pc's straks Windows kunnen vragen een meeting in te plannen, data in een Excel-tabel te verwerken of een tekst op te stellen in Word. Gebruikers kunnen straks ook extra lichtinvallen toevoegen aan foto's met de Photos-app, stickers maken met een tekstprompt in Paint en het automatisch croppen van content met Snipping Tool.

Het bedrijf gaat ook in op functies voor reguliere Windows 11-gebruikers zonder Copilot+, zoals het nieuwe startmenu. Dit krijgt appcategorieën die automatisch gesorteerd worden op basis van gebruik en een smartphone-integratie waar gebruikers berichten, telefoongesprekken en foto's kunnen inzien. File Explorer en Notepad krijgen ook extra AI-functies, zo kunnen gebruikers straks in Notepad AI-teksten laten genereren op basis van een prompt. Notepad krijgt ook ondersteuning voor dik- en schuingedrukte teksten. Voor de AI-functies in Notepad zijn wel AI-credits nodig.

Door Hayte Hugo

Redacteur

06-05-2025 • 16:48

65

Submitter: wildhagen

Reacties (65)

65
64
43
0
0
7
Wijzig sortering
Als je het goede oude control panel zo ver om zeep geholpen hebt dat je AI nodig hebt om de juiste instellingen te vinden kun je 2 dingen doen natuurlijk....
Inderdaad. Eerst alles verstoppen achter onsamenhangende verschillende vensters, nu een AI nodig moeten hebben die je moet laten zien waar het staat.
Wat was er nou mis met de oude control panel waar je in 1 overzicht alles kon zien.
Microsoft is obsessief bezig met overal maar AI aanhangen en inproppen, maar het einddoel is natuurlijk gewoon zoveel mogelijk data verzamelen (om vervolgens weer te verkopen).
Vraag me wel af wat voor nuttige data ze uit deze feature zouden kunnen halen die te verkopen is. Ik heb in ieder geval geen flauw idee :).
Kun je daar bewijs voor aanleveren.

Volgensmij is ms de enige die user data niet verkoopt
Ja hoor. Alsjeblieft

Hier nog eentje

[Reactie gewijzigd door Annihilism op 6 mei 2025 18:33]

2 stuks dikke clickbait met halve waarheden en expliciete zaken die als verrassing geschreven worden. Ik ben niet onder de indruk.

Bij alle voorbeelden wordt ook duidelijk getoond dat er een expliciete opt in geweest is. Dan moet je ook niet vreemd op kijken als er datgene gebeurt waar je toestemming voor gegeven hebt, lijkt me.
Maar de data wordt wel verkocht... scriptkid vroeg of ze data verkopen en dat doen ze dus gewoon. Dus je kunt het er wel niet mee eens zijn maar de feiten spreken voor zich...
Die 2 de is voor jouw gratis email service want het zit niet in outlook maar in hotmail. Ik heb nog nooitt een ad gezien in een paid M365 outlook. Ze verkopen dan ook geen data maar vragen free users ads te bekijken om te betalen voor de service dat is ook een expliciete user choice.

Doe eerst is data sharing niet selling. Er zit een heel groot verschil tussen met data delen voor functionality en data verkopen voor personal gain Zoals google. Voorbeeld zijn gifs in teams, die komen van 3rd party en moet meta data uitgewisseld worden waardoor MS data processor word onder gdpr.

MS heeft geen baat bij harvest en sell. Sterker nog als ze dat doen raken ze hun primaire cashflow azure en M366 in zwaar water want dan valt het trust model in een keer om

[Reactie gewijzigd door Scriptkid op 7 mei 2025 08:05]

Inderdaad met wireshark bekeken. Windows 11 is spyware. XP zocht alleen contact met windowsupdate servers.
Ik zou toch net zeggen dat het oude control panel een samenraapsel was van omsamenhangende, verschillende vensters waar je ook nog eens kon kiezen tussen 2 verschillende views voor het overzicht. Het moderne, thematische dat in XP werd geintroduceerd en het overzicht dat alle CPLs toonde zoals we eht ervoor kende. Maar CPLs konden dan ook weer verschillende vormen aannemen, verschillende formaten, ...

Met het huidige setings menu is alles net in 1 app vervat en zijn we na 10 jaar op een punt gekomen waarbij bijna alles kan ingesteld worden vanuit het settings menu. En al helemaal wat de gemiddelde gebruiker ooit zal aanpassen. En je hebt ook een vrij goede zoekfunctionaliteit in het settings menu, al bestond dat ervoor ook al sinds Windows 7 door simpelweg te zoeken naar wat je nodig had in het start menu.

Deze nieuwe functionaliteit spring gewoon mee op de AI hype waarbij sommige mensen net alles willen vragen in een natuurlijke taal waarbij gewoon een opdracht gegeven wordt om bijvoorbeeld de tijdzone aan te passen in plaats van dat je op zoek gaat naar die instelling of instructies moet krijgen van hoe je dat moet doen. Het past helemaal in deze tijdsgeest.
Mee eens.

Het grootste probleem met de huidig settings app is dat het geïntroduceerd werd nadat iedereen veel tijd, moeite en energie had gestoken in het doorgronden van de 'logica' van het oude Control Panel.
De nieuwe settings app werkt voor mij beter in het terugvinden van zelden gebruikte instellingen.
Of PowerShell natuurlijk ;)
Daar dacht ik ook aan. eerst zeggen dat het oude control panel niet meer voldoet en ze een nieuwe stijl ontworpen hebben .En achteraf blijkt dat het niet is zoals men verwacht had en AI nodig is om weer tot de goede instelling te komen. Dit is goed voor gebruikers die niet veel van de pc afweten, maar voor gebruikers die het 1 en ander weten is dit weer meer belast van het systeem. Nu hopen dat de AI leert om bij elke windows update de pc-instellingen te laten staan of de instelling terugzet naar die van voor de update. Zodat we niet weer zelf van alles dienen terug te zetten. Zoals b.v. bij realtek audio drivers de Uitgang naar Boost/(Max versterking) wordt gezet. Of windows power instellingen.
Als ik in Win 10 zoek op 'HDR' krijg ik het variable refresh rate scherm en moet ik 1 stap terug om bij de HDR aan/uit schuif te komen 🤣
Menu structuur en search is echt bizar slecht.
Zo een gezever altijd.
Windows 11 (en zijn settings) is 1000x mooier en beter dan alle voorgaande windows versies.

De groepering van settings gewoon degelijk.

Ik vind het allemaal nog niet gepolijst genoeg (vergeleken met macos of de vele linux distros) maar het gaat zeker de goede richting uit.

Imo zou MSFT windows moeten uitfaseren en gewoon een eigen Linux distro moeten uitbrengen die min of meer de look & feel van windows moet uitstralen :)
Ja het is mooier, maar de helft ontbreekt aan settings waardoor je alsnog uitkomt op de oude schermen.
Ik wil gewoon 1 overzicht zien met netwerkinstellingen waar ik snel zie wat voor connectie er is. En dit geldt voor alles. audioapparaten, energieinstellingen, beeldscherminstellingen.
We zitten al een jaar of 10 opgezadeld met deze half werk en dit kon allang af zijn.

Een AI hiervoor inzetrten is de kers op de taart van deze puinhoop.

Windows gaat goed bergafwaards met het forceren van zaken als een verplicht onine account, Copilot, One-Drive, Edge, ads en bloatware in startmenu.

Linux heeft ook zijn issues op desktop, maar daarvan kan je zeggen dat sommige zaken nooit echt goed hebben gewerkt. WIndows had zijn shit in orde en gaat nu hard achteruit.
En welke instellingen krijg je niet meer terug gevonden dan?

Ik geef eerlijk toe dat ik het oude CP soms wel eens mis, maar ik krijg zowat alles gevonden wat ik nodig heb in het settings menu. Het enige waar het soms naar zoeken is, zijn de toetsenbordinstellingen, maar hoe vaak veranderd de gemiddelde gebruiker die?
stel ff snel een static IP in, inclusief DNS, gateways, suffix etc etc. Dat was in het oude control panel echt een stuk beter geregeld. Granted, niet veel mensen gebruiken dit, maar als beheerder was de oude optie toch echt beter.

Gelukkig bestaat deze ook nog dus kan je er nog op die manier bij, maar het nieuwe settings menu lijkt in veel opzichten wat minder doordacht.
windows+e, properties van network, change adapter settings.

of als je nog een 'commando' kan onhouden: windows+r 'ncpa.cpl' + enter

Hiervoor ga ik idd nooit langs settings, want dan klik ik altijd ergens dom ofzo en kom op de nieuwe interface uit :+
gewoon windows toets en dan "config" of 'control" typen dan kun je het oude configuratie scherm in, dit in windows 10 en 11.

[Reactie gewijzigd door Damic op 6 mei 2025 21:08]

Als beheerder doe je dat soort dingen geautomatiseerd tijdens de deployment of door middel van powershell als het een regelmatig voorkomende taak werkzaamheid is. Dat soort dingen via de GUI doen is alleen voor incidentele werkzaamheden, en in dat geval maakt het weinig uit hoe efficient het is.
Of je Outlook email cpl? Na 10+ jaar settings app nog steeds niet. En blij toe, ook ik vind de settings app een crime. Netwerk settings doe ik altijd in de oude control panel nic settings, veel sneller en handiger ingedeeld dan die settings app. Of powershell of netsh, nog steeds sneller dan de settings app.
In mijn optiek maken ze er juist een niet samenhangende zooi van met die settings app voor dat soort systeemsettings. Het grote probleem is echter dat na 10 jaar het nog steeds ontzettend incoherent is. Drie kwart in settings inmiddels, maar nog steeds een hoop in oude cp. Desktop icons aanzetten bv. En alles uiteraard met zijn eigen inconsistente look qua fonts en kleuren.

Nee, die settings app hadden ze in deeerste release van w10 gelijk 95% zo niet 100% op orde moeten hebben. En niet bij elke update weer een setting verhuizen die je dan kwijt bent.

[Reactie gewijzigd door Rataplan_ op 6 mei 2025 18:54]

Helemaal mee eens! En dat niet alleen veel settings veranderen simpelweg een reg key oid. Het kost toch niet zoveel tijd dat de programmeren voor iedere instelling in het control panel? In ieder geval geen 10 jaar Microsoft! |:( 8)7
Windows is niet gemaakt voor tweakers, maar voor de gemiddelde gebruiker.
De gemiddelde gebruiker (en de handige buurjongen die denkt verstand van zaken te hebben) heeft genoeg aan de settings app.

Welke instelling die je eigenlijk alleen goed/ makkelijk via het control panel kan bereiken zou jij aan een gemiddelde gebruiker toevertrouwen?
Maak dan een slider 'novice' en 'advanced' zoals in Kodi, waarmee je spannende zaken weglaat. Maar het gaat er mij ook niet perse om dat het in de settings app zit. Ik heb voorkeur aan CP, maar dat is muscle memory en ook wel beetje mijn insteek if it ain't broken don't fix it. Maar het gaat me vooral om de manier waarop ze het in de settings app geïmplementeerd hebben. Printers bijvoorbeeld. Dat is altijd al een ramp geweest onder Windows, vanaf Windows 3 al. Maar heb je ooit printers 'gemicro-managed' in Windows 11? Waar zit dan de print server properties in W11? printui /s is your guy maar geen koppeling te vinden. Ik zeg al micro-managen, want in 't wat groter deploy je dat, maar als er dan specifieke issues zijn op een client kom je al heel snel knoppen tekort in die settings app. En tja, to be honest de hele stijl van die settings app staat me niet aan, te grote letters, te weinig content.

Maar credits where they're due, het is denk ik al wel een stuk beter als toen W10 begon, en zelfs als toen W11 begon. En we hoeven het niet eens te zijn, ik en velen met mij vinden het niks, en anderen en velen met hen vinden het wel een verbetering.

On topic: het feit dat MS zelf al denkt dat je er AI bij nodig hebt geeft wel iets aan ;-)
De grote rampen beginnen pas echt met een slider waarmee spannende zaken voor iedereen bereikbaar te maken zijn. Iedereen met eeen gebrek aan kennis zal zichzelf al snel een expert vinden wanneer ze één klein probleempje met succes hebben opgelost.
En anders laat een 'tech-fluencer' op Tiktok je die slider op advanced zetten om een 'handige' instelling te wijzigen, waarna je zelf allerlei andere interessante instellingen ontdekt.

Zelf heb ik het nooit nodig gehad om printers te micro-managen, net als 99.999% procent van de gebruikers denk ik. Ik denk dat je via printui/ s bij allerlei interessante instellingen komt waar je absoluut van weg moet blijven wanneer je niet exact weet wat je doet.

De stijl is gewoon puur persoonlijke voorkeur.

Ik denk dat MS dit niet introduceert omdat ze denken dat het nodig is om een onduidelijke UI te omzeilen. Dit is een eerste stap naar stembesturing van je computer. Waarom zou je je door menu's en instellingen heen klikken (of dit nu het CP is of de instellingen app) wanneer je je computer kan vertellen wat je wilt?
Ooit al eens geprobeerd je netwerk settings terug te zien? Good luck zonder netsh.
Een nieuwe nog minder goede optie maken natuurlijk!
Of omdat de mensheid gewoon op een niveau aankomt dat ze zelf niet meer logisch kunnen denken of een zoekwoord kunnen geven.
In android moet ik net als in windows ook zoeken. Dat gaat in de meeste gevallen ook sneller. Maar om nou een hele AI nodig te hebben om bv. de lettergrootte of de batterij bescherming te vinden. 1 zoekwoord is toch wel genoeg?
Het is niet voor jou, het is voor mensen die instellingen willen vinden maar niet goed zijn in computers.

Heb je ooit de search functie in settings bruikt? Op je telefoon of ander apparaat?
Ik denk dat ze terugverlangen naar de tijd van plug&pray :-P

denk erom dat je de agent nooit vraagt om een kopje thee te zetten, dan loopt je windows vast. (hopelijk heet de agent dan tenminste nog eddie en niet marvin...)
het vinden en aanpassen van instellingen 'een van de meest voorkomende frustraties' is onder Windows-gebruikers
Als ze nou eens zouden ophouden met die steeds maar verdergaande enshittification van de UI, zouden ze dit soort kunstgrepen niet nodig hebben.
Naast die enshittification mogen we het ook wel eens hebben over de steeds verder gaande dumbification, want het lijkt dat elke nieuwe functie van Windows bijna uitsluitend tot doel heeft om de gebruiker zo dom mogelijk te maken of te houden. Zelf even nadenken en iets leren is er niet meer bij, waarom zou iemand nog zijn eigen mentale capaciteiten ontwikkelen als je computer het voor je kan doen? "Leave everything to us", zoals Microsoft zelf al zegt tijdens een Windows-installatie.

Maar misschien ben ik wel de enige die zich hier mateloos aan ergert, zal wel iets met mijn leeftijd te maken hebben.
Nee, je spreekt vanuit een IT'er gedachte. Mensen die geen interesse hebben in computers, gebruiken die computer omdat het nu eenmaal een stuk gereedschap is. Waarom dan zelf nadenken als er een optie bestaat die het voor je doet? Alle soorten vooruitgang is gemaakt om het voor ons, de mens het leven makkelijker/confortabeler/... te maken.

Dit is niet anders dan pakweg ikzelf die naar de garage gaat voor een onderhoud, Ik heb 0,0 interesse in auto's en heb dus ook geen zin om gaan uit te zoeken hoe ik zelf een onderhoud kan verrichten. Ik vul mijn mentale capaciteiten wel aan met iets anders dat mij -wel- boeit.
Goed punt. Maar anderzijds gaat de technieker in de garage zich echt alleen maar met jouw auto bezighouden en bemoeit zich verder niet met je leven. Windows daarentegen probeert zich met zowat elk aspect van je leven en persoonlijkheid te bemoeien.
De technieker wel, de fabrikant niet. Kijkende naar BMW die er een levensstijl rond maakt. Net zoals een IT'er zich ook niet moeit met het leven van zijn klant, maar het OS dat die klant gebruikt dan weer wel.

Het is nu wel zo dat de bemoeienis van de autofabrikant lang niet zo ver gaat als die van Windows. Dat is waar.
Op zich niet geheel onlogisch, aangezien we bijna 24/7 bezig zijn met digitale werelden. De auto, dat is een vervoersmiddel met opties om die rit zo comfortabel en veilig mogelijk te maken. Verder doen we niet zoveel met een auto.

Kijk naar een IT'er, heel veel hebben een homelab met een setup die 99% zeker dik overkill is en ingewikkeld, maar we vinden het leuk om daar mee bezig te zijn, op te stellen, nieuwe dingen uitproberen, "omdat het kan". Een auto technieker met 0 interesse zal dat niet doen, die gebruikt de internet modem voor z'n internet, wifi, routing. Misschien nog een switchke met een NAS erbij

Diezelfde autotechnieker die een passie heeft voor auto's, zal zich misschien al eerder graag in een oude auto rondrijden, handgeschakeld, zo weinig mogelijk elektronische nest, maar wel alles vervangbaar. Terwijl de IT'er die geen interesse heeft in auto's liever zal rondbollen in een full option die hem of haar van A naar B kan brengen zonder problemen met veel comfort.
Ik wacht op de boormachine met AI die zelf de juiste boor en instellingen kiest op basis van wat hij ziet en je aan het doen bent. En liefst stopt als hij door de muur de buis van de waterleiding ziet 😇.
what the fuck? Als hier een simpele search + heldere navigatie niet voldoet, dan gaat hier toch iets vreselijk mis?

[Reactie gewijzigd door kamerplant op 6 mei 2025 17:02]

Search werkt best aardig in de settings app, die inmiddels behoorlijk volwassen aan het worden is. Kan het beter, zeker, maar het is echt al stukken beter dan het begin van Windows 10.

Maar voor de wat minder tech oriented gebruiker kan ik mij voorstellen dat een AI hulp een uitkomst kan zijn.
Een oud-collega van mij zei altijd.. Als je de zoekfunctie steeds nodig hebt om iets terug te vinden, betekent het dat je dossier- en documentstructuur niet goed is ingericht.

Deze uitspraak sluit aan op deze nieuwe feature. Zoekfuncties maken je lui, om goed beheer te doen en innovatieve UI te maken.
Maar het is wel de trend die al jaren gaande is. En met AI hoef je helemaal niks meer te ordenen. Maarja als de pc crasht mag je de zooi gaan uitzoeken die zo iemand heeft gemaakt.
Je mag toch hopen dat dit niet gaat leiden tot nog slechtere instellingen-menu's omdat Microsoft gaat verwachten dat mensen AI gaan gebruiken om bepaalde instellingen te fixen.

(Wat dat betreft is het nu al hopeloos in Windows: vaakgebruikte instellingen die soms tot 5 of meer niveaus diep verborgen zitten, soms achter een klein regeltje tekst in de hoek van het scherm. Of menu loops: je klikt op een instelling, klikt door en komt dan weer uit bij je oorspronkelijke menu zonder dat je de gewenste optie bent tegengekomen...)

[Reactie gewijzigd door DJ.KRIZZ op 6 mei 2025 17:01]

Echt een klucht, dat "ai" gebeuren bij microsoft. Mensen vragen om een beter instellingenmenu en dan komen ze hiermee aanzetten.
Goed, dat wordt weer zoeken naar de policy om dit te disablen...
Als je een AI vraagt naar voorbeelden van "het paard achter de wagen spannen" zie ik het gerust naar dit artikel linken.
Ik zie steeds meer redenen om zo lang mogelijk bij Windows 10 te blijven, ondanks dat de ondersteuning dit jaar gaat stoppen.
Yay, nog meer bloat die meer irritant is dan wat toe voegen gaat.
Heef gewoon het windows XP instellingen menu terug si ds die is alles slwchter vindbaar geworden en opgesplitst. Als je gewoon een goed menu maakt ipv alles verstopt kan iedereen het zelf wel vinden...


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn