Ziggo verlaagt prijzen van internetabo's, 1Gbit/s blijft nipt duurder dan KPN

Ziggo heeft nieuwe internetpakketten aangekondigd met lagere prijzen in vergelijking met de eerdere pakketten. Een 1Gbit/s-internetabonnement kost zonder korting bijvoorbeeld 55 euro per maand, 5 euro minder dan voorheen.

De nieuwe abonnementen heten Wifi-pakketten en zijn Start, Middel en Groot. Deze komen overeen met de oude Lite-, XXL- en Elite-abonnementen. Het Start 200Mbit/s-abonnement is dus komen te vervallen. Wat opvalt aan de nieuwe abonnementen is dat deze nog de 'oude' snelheden vermelden. Ziggo heeft maandag namelijk de snelheden verhoogd. Ziggo verduidelijkt tegenover Tweakers dat deze snelheidsverhoging niet geldt voor de nieuwe abonnementen.

Klanten krijgen bij de nieuwe abonnementen bij het duurste abonnement ook een extra wifiversterker. Voorheen kregen 1Gbit/s-klanten één wifiversterker, net als de 200Mbit/s- en 400Mbit/s-abonnementen. Het 1Gbit/s-abo krijgt nu twee SmartWifi-pods. Het nieuwe 400Mbit/s-abonnement krijgt er nog steeds eentje. Het Wifi Start-abonnement krijgt geen gratis SmartWifi-pod.

Ziggo spreekt ook over wifigarantie, waarbij klanten een extra gratis wifiversterker krijgen als er geen 'stabiele wifi is met minimaal 50Mbit/s'. De provider spreekt over 24/7 service en een gratis monteur. Als klanten niet direct geholpen kunnen worden, krijgen ze gratis 100GB data op een Vodafone-abonnement, als ze zo'n abonnement hebben.

Update, 11.26 uur - Ziggo verduidelijkt tegenover Tweakers dat de snelheidsverhoging die op 3 maart in is gegaan voor bestaande klanten, niet geldt voor nieuwe abonnees. Het is dus niet mogelijk een nieuw 1,1Gbit/s-abonnement af te sluiten. Het artikel is hierop aangepast.

Snelheid Ziggo 100/25Mbit/s 200/30Mbit/s 400/40Mbit/s 1000/100Mbit/s
Oude prijs 43,50 euro 48 euro 53 euro 60 euro
Nieuwe prijs 39,50 euro N.v.t. 47,50 euro 55 euro
Verschil 4 euro N.v.t. 5,50 euro 5 euro
Snelheid KPN glasvezel 100Mbit/s 200Mbit/s 1Gbit/s 4Gbit/s
Prijs 42,50 euro 50 euro 52,50 euro 67,50 euro
Verschil met Ziggo 3 euro duurder dan Ziggo N.v.t. 2,50 euro goedkoper dan Ziggo N.v.t.

De snelheden zijn bij KPN symmetrisch.

Door Hayte Hugo

Redacteur

03-03-2025 • 10:14

347

Reacties (347)

347
347
137
3
0
185
Wijzig sortering
Waarom zou ziggo niet de bestaande abonnementen in prijs verlagen?
Nu moet iedereen gaan overstappen, lijkt me erg omslachtig?
Omslachtig voor de klant, niet voor Ziggo. Iedereen die op een ouder abonnement blijft hangen bij maandelijkse stilzwijgende verlenging betaalt een hogere prijs, wat pure winst is voor Ziggo.
Ik vraag me af of dat niet een beetje kortzichtig is.
Zo houd je het prijsverschil voor die mensen groter dan hij hoeft te zijn als ze naar glasvezel gaan kijken en hun abonnementsprijs naast die van de glasvezelaanbieder gaan leggen.

[Reactie gewijzigd door Polderviking op 3 maart 2025 10:23]

Zijn niet super veel mensen die dat doen. En als je dan belt om op te zeggen kunnen ze je 5 euro extra "korting" geven, die gewoon al standaard aan nieuwe klanten wordt gegeven.
Overstap wordt nochtans geregeld door nieuwe ISP.

Je zegt dat er niet veel mensen zijn die het doen maar volgens mij hebben ze een best heftige uitstroom de laatste tijd...
Deze prijsverlaging is ongetwijfeld ook niet voor de leuk.

[Reactie gewijzigd door Polderviking op 3 maart 2025 11:04]

Het zal je verbazen hoeveel mensen niet eens de moeite nemen om even een belletje naar de klantenservice van Ziggo te doen. Ik ken redelijk veel mensen die 't allemaal wel best vinden en gewoon teveel betalen. Ik bel altijd even aan het einde van het contract, meestal al binnen 5 minuten geregeld.
Ik vind het niet best. En heb (na een negatieve review) de klantenservice laatst aan de lijn gehad. Er is mij, met 15 jaar trouwe klant, geen korting aangeboden.

Daarnaast vind ik het te zot voor woorden dat ik er als klant zelf achteraan moet gaan. Komend jaar komt hier glasvezel in de buurt en zal je zien dat Ziggo dan wel pro-actief contact op gaat nemen om me te behouden..

Mij is het te laat. Ik vind dat bedrijven zelf hun best mogen doen om klanten te behouden ipv dat de klant daar zijn handjes voor omhoog moet houden. De glasvezelbedrijven zullen tzt wel hun best doen, en dat zal dan ook worden beloond.
Diezelfde ervaring heb ik bij KPN Glasvezel.. ze zijn allemaal hetzelfde. Men zegt wel je moet ff bellen krijg je zo korting. Nou ik kreeg een korting van 5 euro per maand voor 3 maanden.. 15 euro korting bieden ze mij als bestaande klant. Meerdere keren gebeld elke x kwam ik hierop uit. Dus nu maar de overstap gemaakt, ik ga nu elk jaar gewoon wisselen net zolang tot een provider mij op ze minst dezelfde korting geeft als een nieuwe klant.
Een bestaande klant levert meer winst op dan een nieuwe klant dit omdat er minder kosten bij komen kijken maar kennelijk boeit het ze niet.

Tegenwoordig met de overstapservice is het allemaal zo geregeld, nou prima dan maken ze maar minder winst over mij en stap ik steeds over.
Wil je elk jaar opnieuw 50% korting? Telkens maar weer?

Ik snap dat je als trouwe klant wilt dat daar af en toe ook iets tegenover staat (Ik ook), maar als je dat structureel wil kan dat helemaal niet uit, dan kost je alleen maar en loopt de rest het verlies bij te lappen dat jij onder aan de streep kost. Want geloof me, daar verdienen ze niet op.

Wat mij betreft maken ze een regel dat die overstapkorting alleen geldt als je de afgelopen 3 jaar (of 5) geen klant bent geweest.
Het systeem klopt gewoon niet. Het verkrijgen van een nieuwe klant is duurder dan het behouden van een bestaande klant en toch betaalt een bestaande klant meer dan een nieuwe. Dat toon je aan door ieder jaar (of iedere twee jaar) te wisselen naar de provider met het beste aanbod op dat moment.
Dat ik als regelmatige overstapper geen geld oplever zou de providers op een gegeven momnent aan het denken moeten zetten.
Zeker nu ik glas en kabel naast elkaar heb, heb ik bijna onbeperkt mogelijkheden.

Nog een gratis tip: Wanneer jouw partner 'nieuwe klant' wordt bij de provider waar jij nu zit geldt de nieuwe klantenkorting ook. Want nieuwe contractant.
Dus, als je vast zit aan één (kabel)provider kan je dat ook nog gebruiken om wat kosten te besparen.
Je hebt gelijk dat die 50% korting niet uit kan. Het punt is alleen dat je als bestaande klant dus meebetaalt aan het binnenhalen van nieuwe klanten die wel die korting krijgen. Als die 50% niet uit kan, dan moeten ze maar stoppen met het aanbieden van die korting aan nieuwe klanten.

Tot die tijd ben ik best bereid om elke keer nieuwe klant te zijn. Eenmaal los van hardware van de ISP is overstappen echt zo eenvoudig dat die stap zo is gezet. Klanten die elk jaar overstappen zijn niet heel winstgevend voor ISPs, dus moet je dat blijven doen om enige invloed op het bedrijfsmodel te houden.

Doordat mensen overstappen heeft Ziggo zijn prijzen verlaagd. Conclusie is dus dat het werkt en het is het enige pressiemiddel dat je als consument bezit. Uiteraard is de invloed van 1 individuele klant nihil, maar de kracht zit in de groep.
Ik wil in elk geval beter beloond worden dan een nieuwe klant. Dus als ze die telkens de kortingen geven dan wil ik dat ook. Dus als het structureel uit kan om die kortingen te geven dan meld ik mij wel om het jaar bij een nieuwe provider aan.

Wat mij betreft maken ze een regel dat je elk jaar dat je BLIJFT dat je meer korting krijgt en dat nieuwe klanten geen korting krijgen.

Ik vind het raar dat jij het raar vindt dat ik commercieel denk, maar diezelfde bedrijven doen het zelf ook. En dan ga je een regel verzinnen dat overstappen niet meer beloond mag worden? Zorg dan eerst dat mensen die blijven beloond worden. Omgekeerde wereld wat jij zegt hoor..
Zo had ik het nog niet bekeken. Daar zit inderdaad wel iets in. Eigenlijk zou ik gewoon willen dat iedereen een schappelijk bedrag betaalt waar de provider genoeg aan heeft om kostendekkend te zijn èn te blijven innoveren zonder dat de aandeelhouders gaan steigeren.

Als dat op een manier kan die trouwe klanten beloont, boven mensen die heen en weer springen, dan ben ik daar helemaal voor.
Eens, maar dan zou je eerst die aandeelhouders af moeten schaffen. Die streven naar 1 ding en dat is winstoptimalisatie dus die passen elk truucje toe om meer winst te generen. Het geld wat uitgekeerd wordt aan de aandeelhouders vloeit dus weg uit het bedrijf. Zodra het maar even tegen zit worden prijzen verhoogd ipv dat ze het geld weer terug vragen van hun aandeelhouders..
Aandeelhouders zijn echt de veroorzakers dat alles maar duurder wordt in dit land. Ze hebben vaak 0,0 binding met het bedrijf ze kijken puur naar winsten.
Hier idem. Ik heb al een jaar lang problemen dat bepaalde email niet aankomt en het nodige aan aangekaart. Ik heb nu mijn @home email overal losgeweekt en na 26 jaar ga ik eens verder kijken, dat scheelt mij ook een aardige cent ondertussen.
Sinds vorig jaar - mede door mijn lobbyen - eindelijk ook glasvezel doorgetrokken in het complex (Infrastructuur in de straat dateerde al uit eind 2021 maar de coöperatie lag lang voor het doortrekken).

En ik kan je vertellen dat glasvezelbedrijven helaas helemaal niet hun best gedaan hebben. Geen belletje noch een kaart in de brievenbus of iemand aan de deur.

Ga je online naar het prijskaartje kijken zie je dat glasvezel niet voordeliger meer is dan bij Ziggo. Ook niet bij Odido als je eenmaal een gelijkwaardig pakket samenstelt.

Die hebben de leegloop bij Ziggo natuurlijk met plezier aangezien en gedacht hun marge te kunnen opvoeren.

Allicht dat deze actie van Ziggo daar op termijn weer verandering in zal brengen.

Tot die tijd ben ik als Vodafone Ziggo klant goed bediend geweest aangezien ik op een 2-jarige verlenging er ook gewoon 12 maanden €35 per maand korting uit heb weten te slepen.

Loonde dus nauwelijks om over te stappen (dan blijf ik liever bij goed werkende infrastructuur die ik ken) of om het over te schrijven op naam van mijn partner met alle adminstratieve rompslomp van dien.

[Reactie gewijzigd door FromSpec2Sirius op 3 maart 2025 16:37]

Als ik bij Odido een pakket samenstel met internet 1 GB/s + tv + mediabox voor 1 jaar kom ik na korting op 60 E per maand

Bij Ziggo krijg ik 775 MB/s / 60 MB/s + tv en betaal 77,25 per maand...

Ik zie dat ik met deze abonnementen inderdaad 5 euro goedkoper uit kan komen. Maar nog steeds niet in de buurt van Odido die me ook nog eens een hogere snelheid geeft.
Opnemen en extra wifipunt ook aangevinkt?

Heb je dan ESPN er ook bij? Ziggo Sport?
Raar,ik heb een mail gestuurd en meteen €10,- euro korting gekregen
Hoezo, je tekend voor een contract, je weet de prijzen, ook na verlenging. Waarom moeten ze jou dan nog bellen? Ik snap dat je goedkoper aanbod wil,.dan moet je inderdaad ff bellen.
Dat hoeven ze inderdaad niet te doen.. Maar ze hoeven het ook niet te proberen wanneer ik mijn abonnement ga opzeggen voor een goedkopere concurrent
En toch zullen veel die wel gebeld worden wel blijven. Als jij eigenaar van zon bedrijf zou zijn, hoe zou jij het dan aanpakken? In de gedachte houden dat meer dan 70% slapende abonnees zijn
Commercieel gezien voor Ziggo heb je natuurlijk helemaal gelijk. Deze strategie brengt ongetwijfeld de meeste omzet.

Hoewel ik wel denk dat de grote uitstroom van de laatste jaren beperkt had kunnen worden als ze hier wel actiever in waren geweest. Maar in het totale plaatje zal dat idd niet voldoende uitmaken.

Het is natuurlijk wel de semi-monopolie positie die ze hebben/hadden. In de markt van mobiele telefonie zie je dit soort zaken bijvoorbeeld veel minder terug omdat er daadwerkelijke concurrentie is.

In die zin is het goed dat glasvezel wat reuring brengt en zal Ziggo op middellange termijn wel meer moeten doen. Waar deze nieuwe abbo's een eerste stapje is
Helemaal eens.
Exact dezelfde ervaring met Ziggo, was notabene al 25 jaar klant.

De 4 mobiele abonnementen bij Vodafone konden overigens wel plotsklaps omlaag (Red together) van €17.50 naar €12.50 p/mnd.

Niet gedaan, zit nu met de hele bubs bij KPN. En bevalt prima.
Bijzonder. ik ben wél door Ziggo gebeld om en en ander over te zetten naar goedkoper en kreeg er ook korting bij (ps dat was een jaar geleden dus gaat niet over de huidige wijzigingen).
Waar ik ook van baal bij Ziggo is de enorme korting of extra die nieuwe klanten krijgen (50% korting voor 9maanden) terwijl zeer trouwe klanten niets extra's krijgen. Spoedig is het afgelopen, ik ga ook ieder jaar gewoon shoppen net als bij energie.
Als trouwe klant bellen naar een bedrijf om te vragen of ik aub bij hen klant mag blijven? Denk het niet!

Geef mij een aanbieding, of niet. Daarna maak ik de rekening wel op. Maar ik ga never even smeken om korting.

Ik ben ASAP weggegaan bij die dievenbende de dag dat ik glasvezel had.


Overigens is het wel heel frappant dat hun tweeling, Vodafone, mij wèl belt en een nette aanbieding mèt korting en extra (nutteloze) data aanbied. Helemaal uit zichzelf. Nou ja, 3 maanden voor het verlopen van m'n abbo. Dus feitelijk binden ze mij weer voor een jaar, met een paar euro korting. Win-win!

Ik walg van Ziggo, maar Vodafone is voor mij echt een top bedrijf.
Wat verwacht je, dat Ziggo iedere klant een aanbieding gaat doen? Nee zo werkt het niet, bij zo goed als geen enkel bedrijf en zeker niet op grote schaal.

Het is geen smeken, het is een simpel telefoontje met de eis voor wat korting en anders door naar de volgende leverancier. De overstap die jij nu gemaakt heb ga je exact hetzelfde krijgen, na 1 of 2 jarig abbo betaal je de maximale prijs en ze gaan je niet voor een aanbieding bellen, dat zul je toch echt zelf moeten doen.
Nou, verwacht ook maar niet dat KPN je actief gaat benaderen hoor. Althans, je kan nog bij Odido zitten aangezien het om glas gaat. Maar ik heb 10 jaar KPN gehad en belde zelf gewoon om de 2 jaar naar ze. Dan belde ik om de mobiele abonnementen te verlengen en om ook het internet + tv abonnement weer te verlengen. Dat ging in de begin jaren nog wel oke met 6 maanden 30 euro korting en op mobiel werd ook wel wat korting gegeven.
Maar, je raadt het al, dat ging de laatste keer al veel minder van harte. Dan was het nog een keer 3 maanden 30 euro korting en mobiel werd er geen euro korting meer gegeven op de normale prijs.

Dus ik ben lekker naar Ziggo juist overgestapt en moet zeggen: 0 problemen met de verbinding, het aansluiten what so ever. En ja, ik betaal nu 1 jaar wel precies hetzelfde aan kosten bij de KPN maar heb mooi 450 euro korting gekregen op een dure wifi set zodat ik nu binnenshuis mijn wifi compleet los in beheer heb. Dus geen afhankelijkheid van Ziggo draadloze dingen of voorheen van die KPN "superwifi"-punten. Dus in november dit jaar verloopt mijn vast abonnement en dan ga ik eens lekker opnieuw shoppen en zie ik wel waar ik uit kom.

Ik zweerde voorheen altijd bij de TV ervaring van KPN, vond dat erg fijn om te bedienen maar sinds die op de Chromecast overgestapt zijn is het bij bijna alle providers hetzelfde idee en dezelfde ervaring. Nog een reden minder om dus die overstap NIET te maken want het zal allemaal ongeveer hetzelfde werken. En dan krijg ik misschien volgend jaar wel een Switch 2 bij een nieuw KPN abonnement, of een PS5 Digital. Als je die zou verpatsen dan heb je toch weer behoorlijk wat korting geregeld. En na 1 of 2 jaar weer lekker ergens anders heen hoppen.
Vergeet niet dat ze nog steeds rond de 3 miljoen klanten hebben. Die standaard allemaal gemiddeld 5 euro minder laten betalen kost ook een hoop geld. Ik weet niet welke uiteindelijk meer zou gaan kosten maar het zou best kunnen dat dit uiteindelijk beter uit komt. Schijnbaar denkt Ziggo dat de extra behoud van klanten door iedereen meteen op het lagere tarief te zetten niet opweegt tegen de extra verlaagde inkomsten.
Je kunt ze ook 2.5 euro korting geven ipv 5 euro.
Overstap wordt nochtans geregeld door nieuwe ISP.

Je zegt dat er niet veel mensen zijn die het doen maar volgens mij hebben ze een best heftige uitstroom de laatste tijd...
Deze prijsverlaging is ongetwijfeld ook niet voor de leuk.
In tegenstelling tot wat bij een overstap met je mobiele abonnement het geval is, mogen vast internet aanbieders klanten die een overstal via een nieuwe ISP aanvragen actief benaderen met een tegenvoorstel en aanbieding om toch te blijven. Dus je vertrekt naar KPN of Odido en dan wordt je nadat de overstapdatum bekend is gebeld door Ziggo met een aanbieding om te blijven.

En nog gaan de klanten weg. Dus Ziggo doet duidelijk onvoldoende om klanten te behouden.
Dat klopt wel, had ik ook, maar je keuze is eigenlijk al gemaakt en je zit in die wisselmodus.

En in mijn geval was de basisprijs voor het abonnement bij Odido twintig euro per maand minder omdat ik onder andere nog op een oud prijsmodel zat bij Ziggo.
En daar ging dus nog een tijdelijke nieuwe klanten korting van vijftig procent of zo overheen.

Daar konden ze destijds niet zo veel mee qua retentie.

En dan heb je het nog niet eens gehad over technische zaken zoals latency en uploadsnelheid.

[Reactie gewijzigd door Polderviking op 3 maart 2025 17:14]

Voor iedereen die wil overstappen. Niet doen, want je zit dan weer voor een jaar vast.
Wel doen, maar dan bij alle aanbieders shoppen. Odido is sinds kort met hun 5G internet bv heel goedkoop. En wil je glas dan zijn er ook goedkopere.
Zover ik kan zien op mijn ziggo pagina, kan ik gewoon het abbonement aanpassen en goedkoper uit zijn. Ik zie niet zo snel dat dit meteen een nieuw jaar abbo is.
Alleen het geval wanneer je voor een korting kiest.
Ik kan online helemaal niet naar een goedkoper abo toe :(

Mijn moeder heeft internet lite plus tv start voor 58,50.
Nu is er exact hetzelfde pakket genaamd wifi start plus tv start 53,50.
Maar als ik wil veranderen staat wifi start er niet bij alleen wifi middel en groot.

Idem voor mezelf. Ik heb nog het oude max abo van 775mbit maar als ik nu wil wisselen naar wifi groot (wat goedkoper en sneller is) dan staat die er niet bij. Ik kan alleen downgraden naar wifi start of middel

Ziggo morgen maar weer bellen....
wat gek. ik heb ook 775 maar kan wel kiezen voor 1000/100 voor 4 euro minder. Zie
Ik heb ze gebeld.
Was allemaal geen probleem.
Mijn moeder nu hetzelfde als ze had alleen voor 4 euro minder

En ikzelf ben van 775 naar 1000mbit gegaan voor ook 4 euro minder.

Ik zat zelf nog onder contract met 12 maanden korting maar upgraden kan ook onder contract gewoon dus ik ben blij.
Ik kan net zoals Xfade ook kiezen voor middel en groot, maar kan niet downgraden naar "start".
Kortzichtig voor jou, maar jij hebt met het lezen van dit artikeltje op Tweakers al 100% meer kennis over de prijsstelling van internet dan 95% van de gebruikers van Ziggo.

Dus alles verlagen is gewoon gratis geld weggeven, en dat doet geen enkel (commercieel) weldenkend bedrijf.

[Reactie gewijzigd door Flappiewappie op 3 maart 2025 11:24]

Daarnaast krijgen bestaande klanten een hogere internetsnelheid.
Deze zal op termijn vast en zeker ook doorgevoerd worden naar de nieuwe abonnementen, mogelijk met een prijsverhoging terug naar het huidige niveau met mogelijk weer een verhoging in snelheid om iedereen weer gelijk te trekken.
Dat doet KPN toch ook? Oude abonnementen stiekem duurder maken. De meeste klanten hebben dat niet eens door. Nu doet KPN oude abonnementen verlengen met 5 of 10 euro korting een paar maanden. Stiekem voor 2 jaar zonder dat te vertellen. Dat zie je dan later op de bevestiging die je krijgt via de mail. Meeste klanten lezen die niet eens.

Bij dat verlengen met korting komt het vaak zat voor dat da nog duurder is dan dat een nieuwe klant betaald na de welkomskorting 😁

En als de bestande klant verlengd via MijnKPN word die nog op geniepige wijze om de tuin geleid ook. Zie dit topic:
https://community.kpn.com...engshop-misleidend-612869
In grote delen van nederland buiten de randstad is Ziggo simpelweg de snelste. In iedergeval hier in Limburg ligt nog niet overal KPN glasvezel en Ziggo is een stuk stabieler en klantvriendelijker dan de kleine glasvezel bedrijfjes die wel als een gek overal glasvezel aan het leggen waren in de kleine dorpjes.
Sterker nog, ik heb een bestelling staan voor Internet XXL die volgende week ingaat, volgens de bestelling kan ik bellen om die te wijzigen. Maar dat kunnen ze dus niet... Duurde ook een kwartier voordat ze met die mededeling kwam.

Ik laat 'm eerst maar ingaan volgende week, bel ik dan de klantenservice wel of pas ik het online aan via Mijn Ziggo. En dan hopen dat de korting blijft staan, anders over 6 maanden maar aanpassen.

Ander alternatief is annuleren en opnieuw bestellen, maar er zit ook overstapservice bij waardoor contract met Odido wordt opgezegd. Als ik dat doe loopt Odido nog een maand door en betaal ik daar de hoofdprijs (want ook die zijn alleen de eerste X maand goedkoop, daarna betaal je de volle mep en vervolgens "inflatiecorrectie").
Ik maak nooit gebruik van overstapservices voor internet. In plaats daarvan zeg ik de oude provider op bij werkende oplevering van de nieuwe. Kost me wel een maand overlap van de oude extra, maar ik weet iig zeker dat ik niet zonder internet zal zitten.
Bevendien kan ik zo ook de providers even vergelijken.
Ja doen wij thuis ook, overstap service is allemaal leuk en aardig maar je bent dan echt volledig afhankelijk van het bedrijf om geen fouten te maken en dat is ons gewoon te vaak voorgekomen dat in de eerste paar dagen bijvoorbeeld de tv het niet deed omdat ze een fout hebben gemaakt.
Ik maak nooit gebruik van overstapservices voor internet. In plaats daarvan zeg ik de oude provider op bij werkende oplevering van de nieuwe. Kost me wel een maand overlap van de oude extra, maar ik weet iig zeker dat ik niet zonder internet zal zitten.
Bevendien kan ik zo ook de providers even vergelijken.
Ja inderdaad en bij mijn eerste overstap naar Odido ook heel hard nodig, aangezien zij na activatie van de lijn met geen mogelijkheid de verplichtte monteur bij mij konden krijgen voor de installatie. Toen nog een maandje extra Ziggo gebruikt.

Bij mijn huidige overstap van Ziggo naar Odido kreeg ik ruim voor de activatiedatum al de mogelijkheid om een monteur in te plannen. Dus er zit vooruitgang en verbetering in bij Odido.

Anderzijds kwam bij bekenden de monteur niet door zieken bij Guidion. En daarbij dan wel beweren dat je niet open deed richting Odido. En pas laat een nieuwe datum krijgen.

Het blijft dus iets om over na te denken of je de overstap service wel moet gebruiken.
Ik zou toch afzeggen. Beter 1 maand wat meer betalen dan meerdere maanden de sigaar zijn. Echt belachelijk dat ze het niet kunnen aanpassen dan
Ik heb na ingaan van het abonnement 14 dagen opzegtermijn.
Odido 1 maand door laten lopen kost 65 euro. Deze lagere prijs niet krijgen kost me hooguit 6x2,75 en 6x5,50 euro = 49,50.
Kan ik het de eerste maand aanpassen kost het me hooguit 2,75 euro. Kan ik het pas na 6 maand 50% korting aanpassen kost het 16,50.

Dus nee, ik ga niet annuleren en opnieuw bestellen.
Je hebt niet 14 dagen vanaf het begin van het abonnement, je hebt 14 dagen vanaf het moment dat je aanvraag werd geaccepteerd.

Bron: Ziggo
In de mail die ik kreeg:
Annuleren kan natuurlijk binnen 14 dagen. Bestel je een dienst, dan gaan de 14 dagen in bij ontvangst van deze bestelbevestiging. Krijg je daarbij een apparaat van ons in bruikleen, dan gaan de 14 dagen in na activeren en installeren van die apparatuur.
Ik krijg een modem en een Next Mini in bruikleen, die heb ik nog niet in huis.
Dat is wel vreemd dan dat het in de voorwaarden anders staat.
Maar dan is er inderdaad geen probleem.

Ik ben zelf ooit een keer op deze manier genaaid toen ik een abonnement een maand van tevoren afsloot en ze van de servicedesk vrolijk vertelden dat de termijn al verstreken was toen er leveringsproblemen waren.
Vandaar dat ik dacht toch even waarschuwen ;)
De helpdesker zei ook gewoon: "Ik kan het wel voor u annuleren, dan kunt u het daarna opnieuw bestellen". Maar zoals boven voorgerekend is dat duurder dan die prijsverlaging mislopen.
Kans bestaat ook dat Odido de annulering niet doorkrijgt en het abonnement na 2 weken alsnog stopzet zonder dat ik wat nieuws heb.
Pure winst zou ik het niet noemen. Ze zouden juist geld gaan verliezen bij vernieuwingen en nieuwe klanten. Om oude prijzen in stand te houden op oude contracten kun je dan niet echt "winst" noemen.
Ziggo maakt met nieuwe abonnementen wat minder winst dan met oude abonnementen maar minder winst is geen verlies, het is nog steeds winst, dus dat kan je wel echt "winst" noemen.
Exact en het plan / hoop is dat ze de leegloop kunnen tegenhouden door nieuwe abbos aantrekkelijker te maken.
Na afloop van de vaste periode is Ziggo wettelijk verplicht om jouw te informeren als jij een vergelijkbaar of beter abonnement goedkoper kan krijgen. Ziggo is nu net één van de weinige bedrijven die die wet echt goed naleeft. Dat doen ze echter wel alleen telefonisch, helaas niet per mail of post. En dat kan heel irritant als je tijdelijk in Nieuw Zeeland woont.
Niet "pure winst", maar "minder opbrengstderving". I.t.t. "pure winst" feitelijk juist, en het klinkt ook meteen heel anders.
Plus bij overstappen weer een 12 maanden contract?
Maar ik betaal dan nu 5 euro extra voor 100mbit down meer, maar dezelfde up.
Hier ga ik inderdaad wel even naar kijken wanneer mijn abonnement ten einde loopt, want geef mij dan maar die 5 euro korting...
Ik denk dat Ziggo heel goed weet dat een groot deel van hun klanten "slapende klanten" zijn die zich niet bezig houden met (de prijs van) hun internetabonnement. Op deze manier komen ze de kritische klant tegemoet zonder al te hard in te leveren op de marges van hun bestaande klantenbestand.

[Reactie gewijzigd door theblindman op 3 maart 2025 10:58]

Ik denk dat er een groot aantal "slapende klanten" zijn zoals ik, die overwillen op glasvezel maar nog niet kunnen omdat het nog niet aangesloten/beschikbaar is. En ik niet vast wil zitten aan een jaar contract bij ziggo als dat wel gebeurt.
Ik kan wel overstappen naar glasvezel maar dat is maar 1 aanbieder en die is na de kortingsperiode duurder dan Ziggo. Dan heeft het voor mij geen zin om over te stappen.
Ze zijn hier wel aan de deur geweest met een aanbieding (want het gaat in januari 2023 aangelegd worden, ik houd niet mijn adem in), en die zou voor ons ook duurder zijn dan Ziggo.
Maar download en upload hetzelfde snelheid dus symmetrisch en dit is handig als je bijvoorbeeld veel backups doet naar de cloud, bijvoorbeeld Google Drive ofzo, ook is het handig met videobellen zoals Teams en Discord, minder lag en lagere ping wat ook handig voor online gamen kan zijn.

Voor die paar Euro heb ik liever glasvezel. Meestal is glasvezel ook stabieler dan kabel.
Valt eigenlijk hardt tegen, je hebt mogelijk alleen een klein voordeel in latency maar is eigenlijk niet zichtbaar. Daarnaast is ziggo een stuk stabilier nu dan 5 jaar geleden.

En trouwens in je eigen huis ligt ook koper dus je ontkomt er toch niet aan.
Die koper wordt dus uiteindelijk allemaal vervangen door glasvezel. Rond 2028 heeft ieder huishouden glasvezel aansluiting.

En rond die tijd gaat Ziggo heftige concurrentie krijgen omdat Ziggo meestal duurder is dan glasvezel.
Valt nog wel iets mee als je naar de grafiek kijkt zie je dat ja de hoeveelheid aansluitingen neemt massaal toe, maar de hoeveelheid mensen die daadwerkelijk overstappen van koper naar glasvezel blijft achter.

Daarnaast komen steeds meer mensen erachter dat Glasvezel de hype helemaal niet waard is, zeker met de snelheden die Ziggo gewoon over de standaard koperleiding krijgt. En Ziggo is tegenwoordig een stuk stabieler dan vrijwel alle glasvezel aanbieders met uitzondering van KPN.
maar de hoeveelheid mensen die daadwerkelijk overstappen van koper naar glasvezel blijft achter.
Je begrijpt niet wat ik bedoel. De koper netwerken zijn van KPN, KPN heeft aangekondigd (tenminste dat is hun doel) om al hun kopperen netwerken te vervangen door glasvezel, en dat moet klaar zijn rond 2028.

Ik heb nergens gezegd dat iedereen dan ook een abbonement gaat afnemen op glasvezel internet, mensen hebben dan alleen de keus tussen coax (kabel) of glasvezel. Koper gaat helemaal weg.
Coax is ook koper....
Alleen van de wijkkast naar de woning toe, tenminste dat zegt Ziggo en de rest van hun backbone is glasvezel volgens hun. Maar dat bedoelde ik niet.

Het gaat erom dat Ziggo coax heeft en die gaat dat nog lang gebruiken, zeggen ze, en dat KPN al haar koperen netwerken gaat vervangen met glasvezel, dat betekent dus dat iedereen tenminste een Ziggo aansluiting heeft en een glasvezelaansluiting.

Dus mensen hebben in 2028 alleen de keuze tussen coax van Ziggo en glasvezel van KPN met daarop de aanbieders, en in sommige gebieden wordt glasvezel door een andere partij aangeboden naast eventueel KPN en Ziggo. Dus aanbod zat.

Ik denk dat men in de toekomst echt helemaal over gaat naar glasvezel en dat Ziggo het moeilijk gaat krijgen als ze bij coax blijven.
Bij mij is het juist goedkoper en krijg meer.
Odido 1 Gbs + tv + cloud opnemen na korting periode 50 euro per maand (eerste 8 maanden 35 euro)
Ziggo 700 Mbs (veel lagere upload) + tv, geen cloud opnemen. 77,25 euro per maand.
Ditzelfde probleem heb ik ook.. Woon pas sinds kort op mezelf, glasvezel ligt al sinds januari 2023 aan de deur, maar om een of andere VVE-gerelateerde reden nog niet in het hele gebouw. Ik kan nu weer wat goedkopers afsluiten, maarja, straks ligt er wel ineens glasvezel in het gebouw en zit je weer een jaar aan Ziggo vast😅
En het is die kritische klant die op verjaardagen vertelt dat Ziggo de beste aanbieding heeft. De rest hoeft dan niet meer naar hun eigen abonnement te kijken "want het zit wel goed".
Tuurlijk niet.. Nieuw 2 jarig contract aansmeren met een welkomst bonus.. Klant weer voor 2 jaar vast.. (en dus over een jaar elde prijzen weer flink opschroeven)
Toen ik vorig jaar vroeg bij mijn jaarlijkse ik wil verlenging telefoontje wat het verschil was tussen 1 en 2 jaar verlengen.

1 jaar = 6 maanden €10 korting
2 jaar = 9 maanden €10 korting

Ziggo meneer was het met me eens dat ik dan niet voor 2 jaar ga kiezen.
Het blijft te belachelijk dat je daar überhaupt voor moet bellen.

Ik pas daar in ieder geval voor, hier zijn er alternatieven genoeg.
Zelfde gehad toen ik eind vorig jaar belde, in de tijd dat nieuwe klanten 50% korting kregen. Vele jaren klant, maar zo een schamele korting, ben dan ook geen Ziggo klant meer.
Same here. Ik heb toen (natuurlijk ook) voor 1 jaar verlengen gekozen.

(Alleen was bij mij de korting 6x20 euro. Internet Start en TV Start CI+ (zonder bellen), 200 down/30 up)
nieuw jaarcontract is voor hun meer waard.
omdat dat verschrikkelijk veel geld zou kosten, ze verdienen hun geld aan "plakkers". Maar als je belt bij verlenging krijg je gewoon een goede prijs.
Ook bij andere providers zoals Delta?
Zeker. Deden ze toen ik van Caiway naar ziggo wilde, alleen had Ziggo m te scherp gezet, maar 40% voor 6/12 maanden van as mogelijk
Ziggo kennende:

Overstappen betekend een nieuw abo aangaan, met een verplichtte looptijd van een jaar. Weten ze tenminste zeker dat die mensen een jaart moeten blijven.
Dat zullen ze niet durven, want een nieuw contract wil ik tegen de prijs van een nieuw contract, dus met de korting van een nieuw contract, niet van een bestaand contract.
Dus minimaal een jaar
Omdat de meeste nooit bellen/mailen voor een nieuw contract en dus nog jaren de oude prijs blijven betalen. Geen slapende honden wakker maken.
Mijn ouders zaten jarenlang op een oud abonnement. Dus geen gigabit maar wel bijna de prijs van Gigabit. Het is dat ik er maar achterkwam anders ging het graaien gewoon door. Zou netjes zijn als men netjes werd overgezet. Maar Vodafone (en eigenlijk geen enkele provider) vind ik niet gastvriendelijk.
En dan moet dat overstappen ook goed gaan. Mijn ouders hadden ooit bij nieuw Vodafone-abonnement tijdelijk internet Ziggo erbij gekregen (was bij elkaar goedkoper). Je moet wel tijdig dat internet opzeggen. Dat deden ze (hadden al xs44all) maar wat een ellende. Ziggo wiste continue toen de smartcards uit het systeem. Dat heeft me aardig wat bellen gekost om dat goed te krijgen. Ze hebben zelfs een tijd met alleen de gratis zenders gezeten. Ziggo heeft wel gecompenseerd. Maar het weerhoudt ze om hun abonnement aan te passen en gaan ook niet meer in op aanbiedingen.
Omdat, om een voorbeeld te geven, mijn vader nog steeds 80 euro betaald voor internet + tv. Die kijkt niet naar de rekening. Hoezo zou Ziggo dat opgeven?
Klanten die deze verlaging willen, moeten een nieuw contract aan gaan van één of twee jaar. Zo heeft Ziggo weer wat zekerheid terug voor de lagere abonnementsprijs. Mensen die twijfelen over opzeggen zullen nog een paar tientjes extra opleveren tot ze hun keuze maken. Nieuwe klanten krijgen wordt aantrekkelijk, en mensen die dit nieuws missen betalen extra zonder het door te hebben (wat ze sowieso al betalen als ze niet iedere keer aan het eind van hun contractperiode vertrekken/de klantenservice weten te overtuigen om nieuweklantkorting ook op hun abonnement toe te passen).

Win/win voor VodafoneZiggo, dus. Automatisch iedereens rekening verlagen kost ze meer geld en levert ze niet zo heel veel goede wil op.
Ze zijn mij al een tijdje telefonisch aan het stalken omdat mijn abonnement binnenkort afloopt* of ik 6 maanden €10 korting wil als ik verleng. Ik heb geen idee of ze dat bij alle klanten doen of alleen bij klanten in het eerste jaar (of misschien alleen in gebieden waar recent glasvezel is uitgerold), maar dan betaal ik dus (vrijwel) hetzelfde als nieuwe klanten.

offtopic:
*: 1e keer toegezegd en afgeblazen door miscommunicatie van hun kant, 2e keer toegezegd en doorgezet, 3e keer vroeg de dame aan de telefoon zich af waarom ik nog op de lijst stond omdat ik de 2e keer al akkoord had gegeven
Ik weet niet hoe jouw gesprek letterlijk is verlopen. Ik heb zojuist Ziggo zelf gebeld. Hierbij ben ik overgestapt op de nieuwe prijzen (dus €4pm lager) en daarbovenop €10 per maand voor zes maanden. Netto besparing €60 + €48.

Die extra 25Mbit lig ik niet wakker van en komt er op termijn mogelijk alsnog bij.

Ik ben tevreden klant.

[Reactie gewijzigd door Eagle Creek op 3 maart 2025 14:01]

Ja ik heb in november voor een jaar vastgelegd. Daarmee moet ik dus nog even de oude prijs betalen. Niet fijn, wel slim van ziggo want meer winst. Om nog maar te zwijgen over de slapende klanten.

[Reactie gewijzigd door maffiaric op 3 maart 2025 11:07]

Meeste mensen gaan dan een nieuw jaarcontract aan bij een overstap, best fijn voor je boekhouding dat ze niet de maand erop hun geld ineens aan de concurrent gaan betalen. Op z'n minst zou men dan het contract af moeten kopen. Maar Ziggo heeft van die klanten in ieder geval weer een jaar gegarandeerde omzet
Bestaande tarieven aanpassen als Service Provider is niet verstandig. Dit heeft impact op alle lopende overeenkomsten, en als je prijsverlaging aanbiedt, dan wil je als provider minimaal ook een commitment hiervoor terug, die kans krijg je niet als je de bestaande overeenkomst aanpast.
Overstappen op een nieuw abonnement, betekent meteen ook een nieuw jaarcontract. En ik denk dat deze korting minder is dan de korting die ze zouden geven als je bekt en aangeeft dat je naar de concurrent over wil steppen.
Niet waar. Als je al per maand kon opzeggen dan blijft dat gelijk bij deze pakketwijziging. Dus geen nieuw jaarcontract. Net gedaan
Ben je geupgrade niet. Maar als je downgrade volgens mij wel?
Dus ben je geupgrade of downgrade?
Downgrade. Dus van Internet XXL (500mBit sinds vandaag) naar wifi middel (400mBit).
Oh top, dan ga ik dat ook doen!
Thnx
Even checken: heb je na het wijzigen nog op verder geklikt en het contract goedgekeurd en email gehad?
Ik namelijk de eerste keren niet, omdat hij daarvoor al zei dat het gewijzigd was (...) en ik wegklikte
(Idd gewoon maandelijks opzegbaar trouwens)
Ik heb het via de chat gedaan want ik kon bij mij wifi Middel niet kiezen.
Iedereen omzetten is gemakkelijker, maar er zijn veel lopende contracten (met hoge kortingen) die nog een aantal maanden (tot een jaar) doorlopen. Die mensen gewoon het oude bedrag laten betalen levert gewoon meer geld op.
Het kan overigens best zijn dat Ziggo zijn klanten nog voor afloop van het abonnement opbelt om het goedkopere abonnement aan te bieden.
Een uur na je reactie heeft Ziggo het e.e.a. verduidelijkt naar Tweakers toe: bestaande klanten krijgen hogere snelheid, nieuwe klanten krijgen lagere prijs. Dat wordt dus kiezen, al vraag ik me af hoe hoog je prijs is na 1-2 inflatieverhogingen…

[Reactie gewijzigd door Blizz op 3 maart 2025 12:27]

Zo blijft iedereen met een jaarcontract de oude prijs betalen, en kunnen ze pas aan het eind van hun contract overstappen op de lagere prijs. En blijven alle slapende klanten op de hoge tarieven.
Zou me niets verbazen als de oude abonnementen zometeen ook nog even een 'inflatiecorrectie' eroverheen krijgen.
Bij Vodafone kan je de inflatiecorrectie als je een vast contract hebt vaak vermijden door even te upgraden en downgraden. Dat mag tijdens je contract en daardoor kun je overgaan op de nieuwe prijzen, die bij inflatiecorrectie's vaak niet wordt verhoogd.
Misschien kan zoiets nu ook met lopende Ziggo abonnement.
...lijkt me erg omslachtig?
Dat is precies de bedoeling van Ziggo. Ze willen natuurlijk dat zoveel mogelijk mensen het duurdere abonnement blijven afnemen. Het blijft Ziggo.

Wel goed dat er ergens een vaag lichtje is gaan branden dat ze voor steeds meer mensen geen (semi) monopolist meer zijn.
Het is een methode om klanten naar een nieuw abonnement te krijgen waarbij nieuwe afspraken gelden.

Jaren terug had je onbeperkt internet via 3g. Abonnement was niet te duur en werd ieder jaar verlengt. Maar 3g internet was natuurlijk niet al te snel en ondertussen was 4g uitgerold. Dat kon je krijgen, maar wel met een nieuw abonnement met een data-cap, niet meer onbeperkt. En zo wordt je gedwongen naar een nieuw product over te stappen.

Deze praktijk gebeurd overal. Heb je een bepaalde versie van een software pakket gekocht, dan heb je alleen recht op die versie + de updates die er bij komen. Komt er een nieuwe variant, dan opnieuw aanschaffen. Jouw eerder gekochte versie wordt vanzelf end-of-life verklaard en je moet een keer over.
Hoezo "nu moet iedereen overstappen"? Niemand moet iets.
Even bellen met Ziggo voor je abbo. Ik heb een aantal panden met Ziggo en eind afgelopen jaar met behulp van de eerste lijn en vervolgens een sales een aantal abbo's aangepast waarbij ze direct ook de huidige kortingen hebben toegepast. Scheelt me bijna 50% voor dit jaar.
Mijn ouders blijven ook al eeuwen hangen in oude abonnementen die maar duurder worden en niet nodig zijn.

Met hun vele (oudere) mensen.
En als je overstapt krijg je minder want nieuwe hoge snelhedenkomenniet naar nieuwe klanten.

Jeee lekker bezig ziggo, not.

Bestaande klanten krijgen de korting niet, nieuwe klanten krijgen de snelheid niet.

Altijd lekker genaaid

[Reactie gewijzigd door Scriptkid op 3 maart 2025 12:53]

Ja, maar de snelheidsverhoging geld dus niet voor de nieuwe abonnementen, dus prijs omlaag maar lagere snelheid dan oude klanten
Vermoedelijk zijn ze dan de snelheidsverhoging weer kwijt.
Ik zou daar direct voor tekenen, oude snelheid was goed zat.
Dat is juist goed voor die gebruikers die kunnen dan direct overstappen naar een andere partij zoals Odido en dan nog meer geld besparen.
Wat Ziggo hiermee bereikt is dat je een nieuw jaarcontract moet aflsuiten, en bij een prijsverlaging mogen oude abonnees maandelijks opzeggen, en dat is minder waardevol voor Ziggo.
Heel simpel: als je overstapt ga je waarschinnlijk nieuw contract aan met nieuwe voorwaarden. Waarbij het grootste voordeel zit dat je nog minimaal een jaar aan ze vastzit, precies op het moment dat de meeste mensen het meest waarschijnlijk naar glasvezel switchen (als het net aangesloten is zijn de mensen er mee bezig, en laat nou net bij een aanzienlijk deel van nederland dit jaar tot in huis aangesloten worden). En mocht je niet switchen cashen ze nog paar maanden omdat je elke maand 5 euro teveel betaald.

Edit: iemand anders gaf aan dat dit keer niet het geval is. Ik ga het zelf vanavond uitproberen

[Reactie gewijzigd door andries98 op 3 maart 2025 18:41]

Goedemorgen vanuit Roemenie, waar fiber internet 1gb/1gb plus TV ongeveer 13 Euro per maand kost. En dat terwijl dezelfde apparatuur gebruikt wordt als in Nederland. In de 5 jaar dat ik hier woon heb ik geen enkele keer een onderbreking gemerkt en de verbinding is altijd snel.
En wat verdiend de gemiddelde Roemeen per maand? Dat zal ook wel 3/4 keer zo weinig zijn.
Als ik Wikipedia mag geloven, netto zo'n 1154 euro per maand. Nederland netto zo'n 3771 euro per maand.

Dat gezegd hebbende verdienen glasvezel en routers niet zoveel per uur. Vergelijkingen op basis van inkomen zeggen niet zoveel voor producten die niet arbeidsintensief zijn. Voor internetproviders zou ik eerder kijken naar de stroomkosten per kWh en administratieve kosten voor het openhalen van de stoep. Dat laatste wordt helemaal lastig, aangezien in Roemenië de bureaucratie nog wel eens gesmeerd moet worden met wat illegaal geld bovenop, aldus de Roemenen die ik gesproken heb in elk geval.

De ACM heeft vastgesteld dat Nederlanders onredelijk veel betalen voor internet. Niet in het hogere segment (gigabit+), maar vooral in het lagere segment. De tabel van Ziggo laat ook heel mooi zien hoe met de nieuwe prijzen iemand die geen gigabit kan betalen 39 cent per mbps betaalt, en iemand die gigabit wel kan betalen 16 cent (40%) per mbps bijbetaalt voor tien keer de snelheid (download). De dure prijzen zitten in Nederland in de basisprijs die iedereen moet betalen ongeacht hoe snel het internet is.
Ik vind 2856 netto per maand voor NL (excl vakantiegeld), dat is veel minder dan je aangeeft.
Ook op wikipedia niet te vinden.
Ik heb mijn data uit Wikipedia: List of European countries by average wage
Ik vond het nogal lastig een bron te vinden die Nederlandse gegevens met Roemeense gegevens mixt. Inkomen vergelijken is nogal lastig aangezien dingen als het pensioenstelsel dat in gebruik is de getallen nogal wil vertekenen.
Dat er slechts een klein verschil is tussen de snelle en minder snelle abonnementen is toch niet zo gek? Kijk naar waar de kosten in zitten en hoe de abonnementen worden gebruikt.
De gemiddelde Roemeen heeft een inkomen van ongeveer 20k EUR per jaar, dat klopt. Maar dat gemiddelde is hoger in de IT sector.

Maar de apparatuur en kabels zijn hier dezelfde prijs als in Nederland. Dus dan zou het puur en alleen de loonkosten neerkomen op een verschil van ongeveer 48 EUR per maand?

Of verkoopt Digi internet tegen een verliesprijs? ;)
Het is natuurlijk niet helemaal met elkaar te vergelijken. Hier in Nederland zijn we goed in het duur maken van zaken. Als ik naar het trottoir kijk, dan wil de gemeente daar al leges voor hebben. Als ik daadwerkelijk de stoep wil openbreken om er kabels in te leggen, dan ben ik zo meer dan een jaar bezig om toestemming te krijgen. En naast leges wil men ook bijvoorbeeld bodemonderzoek en dergelijke.
Als men in andere landen gemakkelijker is met zo'n dingen, dan wordt het vanzelf al een stuk goedkoper. Loonkosten an sich zijn meestal het grootste issue.
Logisch dat het daar minder kost. De lonen liggen lager. De hele levenstandaard ligt daar lager. Die prijzen moeten wel lager zijn.
Sommige dingen zijn goedkoper, andere dingen zijn duurder, veel dingen kosten hetzelfde.

De levensstandaard voor de mensen met een laag loon is inderdaad niet vergelijkbaar met Nederland. Maar in een stad als Cluj of Boekarest liggen de salarissen hoger en is de levensstandaard daar ook naar.

De sportschool kost mij 55 EUR per maand hier.
Mijn auto kost per jaar ongeveer 200 EUR aan wegenbelasting. (137 EUR per maand in NL)
Een "flat white" koffie kost hier 3 EUR
Het verschil met de andere Europese landen wordt steeds kleiner, het is niet meer een ghetto als vroeger 30 jaar geleden. Op een gegeven moment wordt het wel aantrekkelijker om daar te wonen, want in NL wordt alles maar steeds duurder.
No wonder ja; terwijl de boomers hier vrijheid blijheid vierden zaten die landen nog bijna een halve eeuw langer vast in een schrikbewind.

Inmiddels is het aan het shiften, hier krijgen we het deksel op de neus omdat we vrijheid for granted zijn gaan nemen. We hebben onszelf flink in de nesten gewerkt. Men zet zich graag vast in idealistische en irrealistische politieke denkbeelden uit een soort elitaire quasi-schaamte voor onze verworven welvaart. Ik zeg quasi want heel ego-minded: onze uitstoot terugdringen door de boel te outsourcen naar een ontwikkelingsland is geen probleem, dan houdt de wereld immers opeens wel op bij onze landsgrenzen; als het maar niet in eigen achtertuin is.

Ik zeg quasi zoals bij diversiteitsquota: Positieve discriminatie wat nog steeds een vorm van discriminatie is want kennelijk moet je toch onderscheid gaan maken om het onderscheidingsprobleem op te lossen. Ik zeg quasi want een beetje zoals velen nog steeds 'Oostblok' zeggen op een manier waarop je al hoort en met een blik waarvan je al ziet dat ze zichzelf toch wel decadenter vinden dan 'die mensen'.

Veel wet- en regelgeving zonder vooruitziende blik, zolang er maar veel ambtenaren van kunnen leven. De wet van de remmende voorsprong tiert hier welig kunnen we wel zeggen..

De echte vrijheid wordt daar echter wel gewaardeerd en de welvaart neemt op die plekken ook steeds meer toe. Het is een kwestie van tijd.. steeds meer noord- en west-Europese mensen vinden hun weg naar die prachtige landen in Centraal- en (Zuid)Oost Europa en ik geef ze dan ook groot gelijk, ik zal me dan misschien ook bij hen gaan voegen.

OT: in Polen heb je al gigabit snelheid voor twee tientjes in de maand.

[Reactie gewijzigd door FromSpec2Sirius op 3 maart 2025 14:31]

Heb zelf de zelfde ervaring gehad in Hongarije (heb het huis niet meer). Infrastructuur is daar wel anders. Alles hangt (in ieder geval in Hongarije in de buitengebieden) grotendeels boven de grond, in ieder geval het laatste stuk. En waarschijnlijk heb je ook al 5 jaar IPv6

Ook speelt mee dat de salarissen daar lager liggen. Zowel voor de eindklanten (die het moeten betalen), maar ook voor de monteurs die het moeten onderhouden.

Blijft het verschil overigens wel groot

Als ik Ziggo was geweest had ik een fors lager abonnement met een lage prijs weer terug gezet, bijvoorbeeld 27,50 voor een 50/5
Hier in Boekarest zie ik het ook nog veel, maar de meeste kabels zijn ondertussen ondergronds.

De monteurskosten lijken mij niet de grootste kostenpost, kijkend naar de prijs die netwerk apparatuur fabrikanten vragen tegenwoordig.

Maar ik klaag verder niet over de lage prijs hoor :)
Tja een van de armste eu landen, ook niet gek toch dat je zo weinig betaald.
Helaas houden internationale bedrijven doorgaans geen rekening met de GDP van het land waar ze hun producten aan verkopen. Behalve als er een gigantische marge op zit, of ze prijsafspraken hebben. (F1TV is hier ook goedkoper)
ik zat helemaal klaar voor een nieuwsbericht over de jaarlijkse prijsverhoging na de snelheid aankondiging en alle reacties daarop. Komen ze met dit welkome nieuws. Altijd leuk als bedrijven luisteren naar hun klanten.
Luisteren naar hun klanten of eindelijk echte concurrentie hebben IPV een monopoly op breedband in veel gebieden?
Ik gok het laatste.
Gegarandeerd het laatste,

Ze beginnen (eindelijk) de concurrentie van de glasvezelboeren te voelen. En maar goed ook, ze hebben lang genoeg op hun eilandje in de zon geleefd.

[Reactie gewijzigd door Sine op 3 maart 2025 11:23]

Wat is je korting precies? Dit is 60 euro op jaarbasis. Gezien hoe duur het leven is geworden, en Ziggo jarenlang daarboven nog allemaal zaken heeft geteld, is dit niet echt een cadeautje voor de bestaande klant.

De gratis WiFi stuff is leuk, maar gok ook dat mensen het huren niet zo deden
Ja wacht even, dit is voor nieuwe klanten... Wie zegt dat de prijzen voor bestaande klanten (met sneller internet dan in de nieuwe abo's geboden wordt) niet gewoon omhoog gaan? :+

Maargoed gelukkig is mijn volgende telefoontje met Ziggo om het abo stop te zetten (na 20+ jaar!) - het wachten is op de Delta glasvezel modem, zou ergens de komende weken moeten komen (ondertussen Delta kennende moet het binnen 6-9 maanden wel geregeld zijn).
Ik denk niet dat ze luisteren naar klanten. Het is overal A/B testen en kijken hoe ze zoveel mogelijk winst kunnen maken.

Als ze echt naar klanten luisteren en er voor de klanten zouden zijn, dan zouden ze alles bestaande klanten gratis moeten omzetten naar de nieuwe "goedkopere" prijzen.

Ze voelen nu gewoon steeds meer nattigheid, aangezien glasvezel steeds meer aanwezig is in NL en zij dit niet aan kunnen bieden.

Mijn advies, zodra je de mogelijkheid hebt, lekker overstappen naar glasvezel. Daar is meer concurentie en betaal je dus iets gezondere prijzen.
Wie bedenkt dan weer die benamingen van de internetpakketten? |:(

Wifi start, wifi middel en wifi groot. Alsof je internet afneemt puur voor de wifi.
En dan als aanbeveling gaan ze op basis van de grootte van je woning een juist internetpakket aanbieden. 8)7

Echt lachwekkend gewoon.
Wifi start, wifi middel en wifi groot. Alsof je internet afneemt puur voor de wifi.
Zo'n beetje ieder non-IT persoon die ik ken heeft geen idee dat wifi iets anders is dan internet. Daar speelt ziggo op in
Ik denk dat Henk & Ingrid gewoon goede wifi willen en snelheid maakt ze niet uit. Zolang ze maar geen klachten uit de kamer van Zoon en Dochter krijgen dat de Wifi weer eens niet werkt op hun slaapkamer.

Zo lachwekkend vind ik het dus niet.
Net als hun 'glasvezel-kabel netwerk'. Wat mij betreft een woord dat verboden moet worden. Puur een marketingterm om de klant te misleiden.
Inderdaad, wat heeft de grootte van de woning te maken met de snelheid? Eerder dat je dus bij de snelste die extra pod krijgt maar bied dan een optie waarbij je de grootte van de woning doorgeeft en zij met een voorstel komen hoeveel pods je moet hebben.
Aantal Wifipods dat je erbij krijgt, maar eerlijk zullen alle ISP's niet zijn want 99% van internettend Nederland kan gewoon alles doen met laagste internet abonnement, maar het blijven nou eenmaal Commerciale bedrijven die winst moeten maken.
Dus 400/40 wordt goedkoper dan 200/30??
Zo te zien willen ze van dit abonnement af, geen prijsverlaging, daarnaast bieden ze nu maar drie pakketten aan. Laat ik nou net het 200/30 abonnement hebben. Als bestaande klant kun je het aanhouden, upgraden en tenminste nog een jaar vast zitten of overstappen naar KPN. Ik overwoog dat al, maar denk dat nu de beslissing makkelijk wordt, voor weinig meer een symmetrische Gbit verbinding.
Ze zetten in om nieuwe klanten te werven, maar bestaande klanten hoeven nergens op te rekenen. Feit dat je moet gaan bellen voor korting al bestaande klant zegt mij genoeg. Dan maar naar KPN en evt. na een jaar weer terug, kan ik tenminste wel een nieuwe klantenkorting krijgen.
Als je upgrade zit je niet aan een jaar vast.
Als je nu maand hebt blijft dan na upgrade ook maandelijks opzegbaar.

Zelfde geldt voor downgrade. Heeft mijn moeder net vorige week gedaan. Bleef gewoon maandelijks opzegbaar.
Goh, dat had ik nog niet gezien .. maar inderdaad raar 48 voor de 200/30 en 47,50 voor de 400/40...
Vergelijken met KPN is sowieso appel met peren vergelijken gezien de snelheden van KPN symmetrisch zijn. Ook al staat dat met kleine letters onder de tabel.
Voor de meeste mensen is asymmetrische U/D gewoon prima, die merken daar, bewust, ook geen verschil in.
De meeste mensen die geen verschil merken tussen asymmetrisch en symmetrisch en zich er niet bewust van zijn, merken uberhaupt het verschil tussen 100Mbit en 1Gbit niet

[Reactie gewijzigd door youridv1 op 3 maart 2025 11:10]

Kunnen we hier a.u.b. mee stoppen?

We doen zoveel in de cloud, ook oma doet fotos en videos uploaden naar de iCloud, Drive, ...

100Mbit/s is niet genoeg, sterker nog het is belachelijk dat ze dit nog altijd niet kunnen verhogen.
Ik had het over downloadsnelheid. Mijn stelling is dat de meeste mensen die niet merken of ze 1Gbit of 100 Mbit up hebben, ook niet merken of ze 1Gbit of 100MBit down hebben.
We doen zoveel in de cloud, ook oma doet fotos en videos uploaden naar de iCloud, Drive, ...
Gaat veelal op de achtergrond. En 100 Mbit is nog steeds een stuk of 3 foto's per seconde.
Bij de meeste mensen die alleen een beetje browsen en Netflixen heb je gelijk, maar bijvoorbeeld gamers zullen het verschil absoluut wel merken in downloaden van games en updates terwijl ze die extra upload ook niet nodig hebben of zelfs maar zouden merken.
Dat uploaden van zaken vraag ik me ook van af hoeveel mensen dat nou echt doen... Ja als je elke dag 4k videos schiet en moet uploaden dan is het nuttig, maar voor een paar foto's van de hond of je kind maakt dat niet zoveel uit.
Nog steeds, als je hetzelfde betaald krijg je bij Ziggo beduidend minder (praktisch de helft!). Dat jij dat persoonlijk niet gebruikt staat los van het feit dat het een slechte deal is.
Maar dat is met alles.
Mijn telefoon heeft allerlei "gratis apps" die ik niet gebruik. Daar betaal ik ook voor bij de aanschaf van m'n toestel. Je betaalt voor capaciteit. Bij de een heb je meer overkill aan capaciteit.

Je kunt het ook andersom beredeneren:
Ik heb KPN omdat dat goedkoper is dan Ziggo met 1Gbps.
Stel dat ze even duur zouden zijn: Dan betaal ik te veel bij KPN want ik doe niets met m'n hoge upload.

Als je dus puur naar internet kijkt, is KPN een betere deal bij hogere snelheden. Als we echter naar de combipaketten kijken, dan is vrijwel iedereen het er over eens dat Ziggo een beter product heeft. (Ziggo televisie wordt als beter ervaren dan KPN. Voornamelijk door de interfaces e.d.)

Het ligt er net aan wat je nodig hebt. Als je gebruik/noodzaak hebt voor een hoge upload, heb je in de praktijk niet zo veel aan Ziggo. Dus al zouden ze goedkoper zijn dan KPN, is het dan nog steeds geen goed product voor iemand.
Als ze even duur zouden zijn, wetende dat ze beide niet onder de kostprijs aanbieden, dan betaal jij dus teveel voor Ziggo, want die leveren maar de helft van wat KPN levert tegen dezelfde prijs.

Stel je voor 2 aanbieders van fietsen, de een levert een fiets as is, en de ander levert een fiets MET 'gratis' auto, allebei voor dezelfde prijs van 10.000 euro. Maar omdat je geen rijbewijs hebt is de auto niets waard voor je! (laten we aannemen dat je de auto niet kan verkopen)
De conclusie is dat de aanbieder van alleen de fiets je duidelijk een hele slechte deal geeft, hij levert je een fiets zonder auto voor 10.000 euro. Maar jij claimt dat ze hetzelfde waard zijn voor omdat je de auto niet zou gebruiken, terwijl je conclusie zou moeten zijn dat de aanbieder niet een fiets moet verkopen voor de prijs van een fiets+auto.
Ziggo vs KPN heb ik het niet over, alleen over (a)symmetrische D/U. Ik zeg slechts dat het voor een gemiddelde Nederlander weinig merkbaar verschil oplevert of deze nou 400/40 of 400/400 (D/U) heeft.

Maar goed ik hap:

Hoe je op die helft uitkomt weet ik niet zo 123.
het feit dat het een slechte deal is
Nee. Een goede of slechte deal is in deze altijd persoonlijk, voorbeelden van overwegingen van mensen:
- alles (televisie, mobiel, internet) bij dezelfde aanbieder (hetzij VF/Ziggo of KPN of Odido)
- goed/slechte ervaringen met aanbieder X
- mijn mailadres staat al twintig jaar bij aanbieder Y

Een "goede deal" heeft, naast technische overwegingen, ook te maken met gemoedsrust en vertrouwen.

[Reactie gewijzigd door lodu op 3 maart 2025 13:01]

De prijzen van KPN lijken ook zonder TV te zijn, ik kan alleen met actieprijs middelen om die prijzen van op Tweakers op mijn adres te krijgen en zelfs dan zit ik niet op dat getal.

Abonnementsprijzen zijn expres vervelend gemaakt, aangezien je voor de beste deal altijd dual play zult moeten nemen (of triple als je nog een vaste telefoon hebt). Hoe steekt Ziggo+Vodafone af tegen KPN als je je telefoonabonnement overzet? Als je toch wisselt, ga je dan meteen voor een nieuw toestel? Hoe zit het met de dekking in jouw gebied? Hoeveel euro per maand is die 900mbps aan upload waard? Hoe duur is je provider naar keuze in jouw wijk (scheelt gauw al weer een tientje per maand!)? Geen enkel abonnement is gelijk, dus vergelijkingstabellen zijn lastig. Je moet echt een heel proces door wil je de prijs vergelijken die mensen daadwerkelijk betalen.
Inderdaad, aangezien KPN niet overal breedband aanbied waar Ziggo wel breedband heeft. Ik krijg maar liefst 1 upload van KPN. En zelfs dat is niet symetrisch, want down is 3. Ok, Internet Buitengebied is dan wel symetrisch, maar trager dan het asymetrische wat ik bij Ziggo heb (50/50 bij KPN, 700/65 bij Ziggo). En dan mag je nog hopen dat je een fatsoenlijke 4G verbinding kunt krijgen.
Wat voor TV zit er bij Ziggo tegenwoordig? Vroeger had je altijd een vrij uitgebreide TV dienst, die bij KPN extra kost. Voor een eerlijk vergelijk moet je die wel meerekenen.

Bijna alle TVs kunnen met DVB-c overweg, dus live TV kan je makkelijk op elke TV in huis krijgen met Ziggo.

Heb wel eens gehoord dat ze DVB-c willen uitfaseren, en alleen maar TV over internet (met een losse TV tuner) willen gaan aanbieden. Dat zou het iets minder aantrekkelijk maken.
Daar zijn ze langzaamaan al mee bezig. Bij nieuwe abonnementen wordt IPTV geleverd. Op den duur zullen de DVB-C abonnementen wel langzaamaan uitgefaseerd worden lijkt me.
Ik heb nog steeds Ziggo over de kabel voor TV. Ik maak daarbij gebruik van Interactieve TV via CI+ 1.3 kaartje direct vanaf de TV zelf, zonder extra boxen. Heb de laagste TV-Start zonder extra's, zonder extra betaalde zenders erbij.

Je kan kijken inderdaad, wel heb je een kaartje nodig.

[Reactie gewijzigd door Van der Berg op 3 maart 2025 10:57]

CI+ is heel handig. Voor IPtv zul je sowieso een extra kastje moeten hebben (met stroomverbruik) of evt. gebruik maken van de app op de AppleTV (of vergelijkbaar iets). Overigens is Ziggo nog de enige provider met CI+.
Je kan kijken inderdaad, wel heb je een kaartje nodig.
"vroeger" toen ik nog Ziggo had (Hengelo OV) waren de eerste 10 zenders niet geëncrypt. NPO 1/2/3 in HD, en RTL/SBS enzo in DVD kwaliteit. Voor de HD feed van RTL had je wel een kaart met actieve code nodig.
100% wifi betekent m.i. ook geen DVB-C meer. Het zou mij niets verbazen, dat deze wifi-pakketten 100% IP only zijn, waarbij er dus ook geen DVB-C op de coaxkabel zit !!

Wat Ziggo's overgang naar IP only kan betekenen. Iets wat de steeds maar groeiden groep cordcutters ook al doen : alleen internet en dan b.v. NLziet voor tv.
 

[Reactie gewijzigd door PsiTweaker op 3 maart 2025 11:33]

Dan moeten ze filters plaatsen wat ze niet gaan doen, DVB-C blijft nog wel een tijdje op de kabel gezien het multicast is.

Ziggo heeft al een tijdje de TV App precies wat NLziet ook heeft om die reden hoef je niet over te stappen.

[Reactie gewijzigd door mr_evil08 op 3 maart 2025 11:50]

Maar die TV app krijg je toch alleen toegang toe als je betaalt voor een TV-pakket?
Onzin. De WiFi-pakketten hebben nog gewoon DVB-C
Dan verlies je klanten, en je antwoord is om nieuwe klanten aan te trekken met goedkopere prijzen voor nieuwe internetpakketten in plaats van de huidige klanten een prijsverlaging geven. Ik ben geen business analist maar dit lijkt me niet het slimste wat ze konden doen....
Ik denk dat ze er op gokken dat ze juist niet slapende klanten wakker willen maken. Die zijn hun vaste inkomstenbron en blijevn toch wel lekker zitten. Wat moet je hun cadeau doen dan? Dat is je zelf in de vingers snijden. Mogelijk gokken ze er op dat dit niet de enige prijsverlaging is..

De klanten die juist overstappen zullen waarschijnlijk proactiever ziijn: internet abo's vergelijken, uitkomen op glasvezel overstap, en mogelijk toch nog een gesprekje bij retention desk. Als die dan met een "extraatje" teruggehaald kunnen worden, dan is dat waarschijnlijk effectiever dan elke klant afprijzen en ze alsnog zien weg te gaan.

Maar ik ben het met je eens. De prijzen voor bestaande/nieuwe klanten moeten gelijk zijn. En wat mij betreft mag het ook eens afgelopen zijn met die welkomstdeals die je als bestaande klant niet krijgt.

In de kern mist er nog steeds iets aan het productaanbod van Ziggo. Het coax netwerk loopt af, en in ieder geval met deze persberichten zie ik nog weinig beweging richting het aanbieden van glasvezel tot aan huis. Zijn ze echt nog zo overtuigd dat mensen thuis dat niet nodig hebben? Het "niet nodig hebben" oordeel in tech heeft altijd maar een halfwaarde tijd van een paar jaar. Voor een bedrijf op lange termijn inderdaad erg gevaarlijk.

[Reactie gewijzigd door Hans1990 op 3 maart 2025 10:45]

De prijzen komen niet alleen tot stand op basis van "iets goedkoper dan de concurrent". Er zijn ook kosten; Ziggo bestaat al veel te lang om onder de kostprijs te gaan zitten. De bedrijfsvoering met coax is nu eigenlijk een grote technische schuld ten opzichte van puur glas; waarschijnlijk heeft Ziggo hogere kosten per terabyte op/neer versus de glasboeren. Als Ziggo gemakkelijk zou kunnen mee concurreren op prijs en features dan zouden ze dat vast wel doen. Ik denk dat de winstmarge niet groot genoeg was om de prijzen verder te verlagen.

Dit is niet ter verdediging van Ziggo; hun hele bedrijf is misschien niet meer levensvatbaar op langere termijn als het zo doorgaat. Maar ook de glasboeren willen graag hun prijzen verhogen, dus we zullen zien hoe het verder gaat.
Bedenk je wel dat de meeste klanten hier niets over horen, naast dus dat bestaande klanten pas een verhoging van snelheid hebben gehad.
Een verademing om eens een prijsverlaging te zien in plaats van verhoging. In het algemeen, maar ook specifiek bij Ziggo. Ziggo is samen met KPN dé toonzetter qua tarieven, hopelijk veroorzaakt dit een strijd om een eerlijke prijs bij alle providers. De prijzen zijn de pan uit gerezen de afgelopen jaren zonder enige echte onderbouwing.

Ik juich het dus ook toe, net als iedereen had ik na de snelheidsverhogingen van recent verwacht dat ze de prijs weer zouden opschroeven. Maar het is top dat het een keer de andere kant op gaat.

Denk wel dat een en ander ingezet is door de uitstroom van klanten, zeker nu er meer en meer glasvezel alternatieven beschikbaar komen voor mensen. Ziggo heeft heel lang een soort van monopolie gehad op snelheden van meer dan 100 Mbit/s. De keuze was veelal KPN xDSL op 100Mbit/s of Ziggo met hogere snelheden. Langzaam wordt met de uitrol van glasvezel het gat wat ontstaan is opgevuld.
Van de zomer komt de "inflatie-correctie" weer he. Even aankijken.
Dat is een hele andere tak van sport en beetje onnodig om hierbij aan te halen omdat het er niets mee te maken heeft.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.