Signify brengt Philips Hue Sync-app naar LG-tv's, kost 3 euro per maand

Signify heeft de Philips Hue Sync-app naar LG-tv's gebracht. Voorheen was deze app alleen voor Samsung-tv's beschikbaar. De app synchroniseert tv's met Hue-lampen, waardoor de verlichting zich aan kan passen op het beeld van de tv. Voor de app moet worden betaald.

De app kan de helderheid en kleur van gekoppelde Philips Hue-verlichting aanpassen aan het beeld op de tv, om zo de ervaring te verbeteren, schrijft Signify. De app werkt met content van bijvoorbeeld settopboxes en consoles, maar ook met tv-apps als Netflix en Disney+, en streamingdongles. De Sync TV-app ondersteunt ook 8k, 4k, HDR10 en Dolby Vision.

De Philips Hue Sync TV-app is beschikbaar voor LG-tv's van 2024 of nieuwer en die webOS 24 of recenter hebben. De app werkt in verschillende landen, waaronder België en Nederland. Gebruikers dienen eenmalig 129,99 euro te betalen om de app op één tv te gebruiken. De dienst kent ook een abonnement van 2,99 euro per maand, waarbij de app op maximaal drie tv's tegelijk te gebruiken is. Signify bracht twee jaar geleden een Samsung-versie uit van de app.

Door Hayte Hugo

Redacteur

25-02-2025 • 19:41

146

Submitter: HenkEisDS

Lees meer

Reacties (146)

Sorteer op:

Weergave:

Het kostte me een hoop moeite om een directe link naar de app te vinden, dus bij deze deel ik hem voor de mensen die het willen bekijken (niet dat het iets voorstelt):

https://gb.lgappstv.com/main/tvapp/detail?appId=1242354
The app can be used for five years and/or as long as we support it with updates. Please read more in our Terms.
Hoppa, weer een abonnementsdienst erbij... En dat voor zoiets futiels als verlichting.
In de laatste alinea staat dat je de app ook kan kopen voor 130 euro. Dat hadden ze iets hoger moeten zetten.
130 euro, voor een eenvoudige app? Je betaalt al een fortuin voor de lampen zelf, en dan moet je ook nog eens fors dokken voor zoiets simpels?
Probeer anders de Hue Sync Box eens, die kost 270 euro en werkt enkel met externe apparaten, niet met de apps die je eventueel op je smart tv gebruikt.

Dan liever eenmalig de app kopen (als die goed werkt).
Ik denk dat ik eerder de Sync Box zou overwegen. Temeer omdat ik weet dat ik daar dus niet afhankelijk ben van een software implementatie.

Je bent namelijk niet alleen afhankelijk van Signify, maar ook van Netflix en co. Als ik zie dat sommige apps reeds de stream onderbreken wanneer ik de settings van m’n TV opvraag, heb ik ook niet veel vertrouwen dat alles netjes mee gaat spelen met een beeldscherm analyse tool.
Je mist een ding, je bent nog steeds van de afhankelijk van de software van Signify omdat de syncbox zo werkt. Ik heb de oude (niet 8k versie) en als je wat meer beeldkwaliteit vraagt (lees Dolby Vision met HDR) dan doet hij gewoon niets omdat hij het niet kan verwerken. Maargoed, dat is niet echt het probleem. Ik moet nog steeds mijn telefoon pakken om een HDMI poort te kiezen. Of ik moet op een knopje drukken voorop de syncbox, maar na 100 keer heb ik nog steeds niet uitgevonden of er gewoon geen logica in zit. Of dat er een vertraging opzit van een halve minuut. Meestal eindig ik met mijn telefoon in mijn hand om het juiste kanaal te zetten. Of ik geef het op en kijk zonder ambilight.

Waarom kost deze app dan 130 euro? Simpel, ze hebben een contract met Philips voor de exclusiviteit. Koop je een philips TV heb je het ingebouwd, koop je een Samsung (of nu een LG) moet je het bijkopen.

Ik vind het vooral naar dat het een TV moet zijn van vorig jaar. Ik had met heel veel liefde 130 euro betaald en mijn syncbox naar de schroothoop gebracht omdat ambilight dan altijd zou werken, zoals bij elke Philips TV. Maar 1400 euro voor nieuwe 65 inch TV heb ik niet (voor over), al mijn geld zit al in de Hue zoals terrecht wordt aangegeven. Een van die dingen, ik raad het niemand aan, maar zou zelf niet zonder willen.
En nu gaat je tv stuk, en je hebt nog wel je lampen maar zit nu vast aan een LG die die app ondersteunt want heh je hebt er wel 130 euro voor neergelegd voor een applicatie die niet echt portable is zoals we dat gewend zijn van computers die een heel gemeengoed OS als Windows draaien..dan is het slikken of toch weer voor een LG. Wie wint er in dit scenario?
De sync box kan ook stuk gaan.

Als je TV stuk gaat en je hebt 130 euro betaald voor de LG app, kan je nog altijd nog eens 130 euro betalen voor de Samsung app mocht je willen wisselen. Zit je nog altijd onder de aankoopprijs van een sync box.

Als je sync box kapot gaat... Ja dan heb je ook niks meer maar ben je al wel gelijk 270 euro kwijt.
Wat dat betreft is de sync box ook te duur voor iets wat eigenlijk niet meer dan 100 euro zou mogen kosten voor wat het doet. Dat is de enige reden dat je vergelijking werkt. Ik zou me dus niet zo laten chanteren door ofwel zo'n applicatie te betalen met dikke vendor lock-in, of zo'n overpriced sync box te kopen voor wat extra verlichtingseffecten. Uiteindelijk is de Signify strategie dat ze Ambilight TVs niet weg kunnen concurreren met hun USP dus alles is maar gewoon onaantrekkelijk duur gemaakt.
Ja, dat klopt.

Aan de andere kant, je kan ook gewoon in de maanden dat je veel TV kijkt (wat voor de meeste mensen dus voornamelijk de wintermaanden zal zijn, want in de zomer komen we liever buiten en is er minder nieuwe content) een abonnement nemen aan €3 per maand.

Als je dat, ruim genomen, 8 maanden per jaar doet (en juni-juli-augustus-september overslaat, bijvoorbeeld) (aan 8 maanden x3 euro =24 euro per jaar) dan heb je 10 jaar lang Ambilight op je TV voor 240 euro. Mocht de app dan ineens niet meer ondersteund worden, of mocht je intussen uit het Hue ecosysteem uit zijn, of wat dan ook, dan is dat niet echt een probleem.

En 24 euro per jaar is nu ook niet het einde van de wereld, maar dan heb je wel de vrijheid om voor een ander merk dan TP Vision / Philips te kiezen. En wees nu eerlijk, iets als Ambilight is echt meer een nice-to-have dan wat anders.

Je kan ook nog altijd kiezen voor een oplossing van bvb Govee met een camera bovenop je TV.
Ik behoor vast tot een minderheid, maar ik kijk in de zomermaanden ook tv. ;) Doorslaggevender is dat - zolang we de zomertijd hebben - je minder verlichting nodig hebt 's avonds. Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat je helemaal geen verlichting nodig hebt: als je tot middernacht of langer opblijft, wordt het ook in de zomer echt wel een keer donker. En als je wat in de kelder moet pakken (gegeven dat je geen souterrain hebt), is verlichting ook wel prettig. En in mijn geval heb ik een hele grote zolder, maar geen ramen (oude woning), dus dan is verlichting ook wel prettig. Of je die allemaal van je tv moet kunnen bedienen, is dan weer een tweede.
Doorslaggevender is dat - zolang we de zomertijd hebben - je minder verlichting nodig hebt 's avonds. Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat je helemaal geen verlichting nodig hebt: als je tot middernacht of langer opblijft, wordt het ook in de zomer echt wel een keer donker
Ik bedoel maar, het is een extra.

Je TV zelf geeft ook licht, daar moet je het niet voor laten. En je kan je Philips Hue ledstrip achter je tv gewoon aandoen zonder de Ambilight-functie.
En als je wat in de kelder moet pakken (gegeven dat je geen souterrain hebt), is verlichting ook wel prettig.
Jij kijkt tv in je kelder?
En in mijn geval heb ik een hele grote zolder, maar geen ramen (oude woning), dus dan is verlichting ook wel prettig.
Het licht van je tv geraakt tot op zolder?

We spreken over Ambilight he, niet over het bedienen van je lichten op je TV.

Iedereen die een tv heeft kijkt in de zomer _ook_ TV, maar vermoedelijk minder dan in de winter. Behalve dat we in de zomer wel eens 's avonds een terrasje doen of op reis gaan, is er gewoon objectief minder nieuwe content en voor de lineaire tv kijkers meer herhalingen.

Net zoals er hier mensen opperen om maand tot maand te wisselen tussen streamingdiensten om kosten te drukken, kan je zo je ambilight kosten ook goed drukken.

Maar goed, als je 24/7, 365 dagen per jaar ambilight wil en niet vast wil zitten aan een TV merk na eenmalig 130 euro af te tikken, koop je dan een oplossing van Govee met een camera die op je scherm gericht is. Dat werkt óók, kost ook rond de 100 euro (iets meer of minder afhankelijk van grootte en model) en dan kan je je setup gewoon meeverhuizen naar eender welke andere tv die je ooit koopt, zolang die even groot is (anders moet je weer een langere ledstrip gaan kopen)
We spreken over Ambilight he, niet over het bedienen van je lichten op je TV.
A, ik had het even verkeerd gelezen. Bedankt voor de correctie. :)
Iedereen die een tv heeft kijkt in de zomer _ook_ TV, maar vermoedelijk minder dan in de winter.
Klopt, de meeste mensen wel, maar ik behoor tot de minderheid die vaak alsnog thuisblijft 's avonds. ;)
Het mooie is: je hoeft het niet te kopen. Er zijn genoeg alternatieven, al moet je dan mogelijk zelf wat meer doen. Of je bouwt zelf een alternatief dat je voor de helft gaat verkopen, kan ook natuurlijk.
Hoe weet je dat de app eenvoudig is?
Als het echt zo simpel is, maak er een, en zet hem voor de helft op de markt! 😊
De functionaliteit zelf is simpel en zeker weten geen rocket science. Maar als 3rd party dev kan je het gewoon niet.
Het softwarematig 'perfect synchroon' houden van een uitgaand datasignaal vanaf hardware die je niet zelf ontworpen hebt met een besturingssysteem dat van alles en nog wat aan het doen is, lijkt mij niet iets heel simpels om eerlijk te zijn. Een mechanisme als dit, is iets wat altijd perfect moet werken. De kleinste onregelmatigheden zijn direct heel erg zichtbaar en irriterend.

Ik ben zelf geen softwareontwikkelaar, dus misschien dat ik het volledig overschat hoor, maar ik denk dat hier best wel wat bij komt kijken.

Maar stel dat ik er helemaal naast zit en het relatief simpel is, waarom zou een derdepartijontwikkelaar het dan niet kunnen? Signify heeft met Hue toch heel veel open API's en ik ga er een beetje vanuit dat LG het ook wel voor elkaar heeft om tegenaan te programmeren toch?
Philips doet het niet zo goed, dus misschien proberen ze overal geld weg te slepen. Er zijn altijd mensen die betalen, ongeacht wat je ze geeft.
Wat heeft Philips hier mee te maken?

(ook dit is al verkocht)
Of je koopt volgende keer gewoon direct een Philips TV waarmee je direct Ambilight hebt. In de TV en voor de andere lampen in en om het huis...
Nee hoor, je hoeft geen abonnement te nemen, je kunt ons ook je eerstgeboren zoon offeren 8)7
Die 130 euro is echt zo belachelijk geprijsd om het abonnement er maar iets aantrekkelijker uit te laten zien...
Het is maar wat je een belachelijke prijs vindt... De Hue Sync box, die feitelijk hetzelfde voor je doet, kost veel meer en daarbij werkt content vanaf je TV zelf niet. Dus je krijgt meer voor minder.
De hue sync box is hardware die realtime een hdmi signaal moet kunnen analyseren en volgens mij ook hdcp moet ondersteunen. Dit is een app die hardware die jij al hebt, al voor betaald bij de aanschaf van je tv, inzet om dit te doen. En het is nou ook niet zo'n ingewikkelde app, je hebt ook al lang software die dit bv op pc kan. Ik zit er niet goed genoeg in maar ik heb het vermoeden dat het probleem is dat de boel niet open is, anders had er denk ik allang een gratis app geweest die dit kon doen, gemaakt door iemand in zijn vrije tijd.

Je kunt het inderdaad ook zien puur in functionaliteit die je krijgt voor een bepaalde prijs, maar Signify houdt de boel wel op slot denk ik om maar te zorgen dat zijn de enige zijn die dit bieden, anders zouden ze zo weg geconcurreerd worden door andere app aanbieders.
Draai het nu eens om... Je koopt een product van een andere fabrikant en wil toch graag Ambilight toevoegen aan je tv, nu hoef je geen Hue Sync Box voor een paar honderd euro te kopen en kan je toch gebruik maken van full ambilight, voor €130. Ik zeg niet dat het weinig is voor een app, maar voor het toevoegen van ambilight functionaliteit aan je niet Philips TV is het een valide optie voor een m.i. te verklaren prijs.
Signify is een zieltogend bedrijf met slechte jaarcijfers. Dus ze grijpen alles aan om wat verlies te compenseren.....
Een app van 130 kopen is een aanzienlijk hoge drempel. 3 euro per maand daarintegen. Dat is meer dan 3 jaar voor een break even point.

En je kunt er niet op vertrouwen dat zo'n app langer dan een jaar beschikbaar blijft, het gebeurt wel vaker dat fabrikanten ergens de stekker uit trekken bij een nog niet zo oud product.

[Reactie gewijzigd door FPSUsername op 25 februari 2025 20:51]

Abonnementen zijn als het gouden ei voor een bedrijf. Goed te budgetteren en stabiele inkomsten. Hier kan je goed op sturen.
En een product- en developmentteam mee onderhouden. Ik ben b2b SaaS ontwikkelaar, in SaaS wil je annual recurring revenue (jaarlijks wederkerende omzet?) halen. Daarmee kun je de salarissen van de mensen die de app verder moeten ontwerpen, ontwikkelen, testen, etc. betalen. Signify heeft met Hue een b2c applicatie, waar het lastiger is om mensen structureel mee te laten betalen aan de ontwikkeling (in tegenstelling tot licentieovereenkomsten voor x jaar tussen bedrijven). De mensen die het ecosysteem verder ontwikkelen en beveiligingsupdates maken zijn makkelijker aan managers uit te leggen bij een abonnementsstructuur dan bij het enkel éénmalig verkopen van lampen. In het laatste geval zou je ook kunnen beargumenteren dat updates van de app en de firmware van de lampen maar gemonetiseerd zouden moeten worden. Immers: je koopt de lamp zoals die is op de dag dat je de aankoop doet.
...het standaard riedeltje wat je voor elke abonnementsdienst kunt aanhalen. Maar het gaat hier om zoiets basaals als verlichting. Kom op zeg. In dit geval is het gewoon een melkkoe en een fuik. De eenmalige kostenvariant is trouwens ook erg duur...

/edit:typos

[Reactie gewijzigd door zordaz op 26 februari 2025 09:45]

Ja en nee. Bij eenmalige aanschaf zijn alle updates daarna een kosten post. Bij een abonnement kun je er in principe elke maand vanaf en dan zijn investeringen in updates en nieuwe functionaliteit te onderbouwen om klanten tevreden en geabonneerd te houden.

Daarnaast denk ik dat de afzetmarkt voor deze app toch redelijk niche is waardoor je de kosten niet over enorm veel mensen kunt uitspreiden.
Zolang er genoeg mensen zijn die een abonnementje afsluiten heeft het voor hen zin dit zo aan te bieden. We zouden als consument eens eengezind een dikke middelvinger naar dit soort abonnementsvormen moeten opsteken en dan is het snel gedaan.
Zolang er genoeg mensen zijn die een abonnementje afsluiten heeft het voor hen zin dit zo aan te bieden. We zouden als consument eens eengezind een dikke middelvinger naar dit soort abonnementsvormen moeten opsteken en dan is het snel gedaan.
We stemmen als consument met de portemonnee inderdaad.

Ik kan de 4-zijdige Ambilight best waarderen op onze Philips 65OLED984 en zet het soms aan.

Maar een maandelijks abonnement op zoiets... bizar en heel vergezocht.

Ook de eenmalige bijdrage vind ik onacceptabel als ik al veel geld uitgeef aan Hue hardware. Ik zou hier principieel echt nooit voor gaan, net zoals ik fel tegen was op het feit dat BMW opties op hun auto's vrijschakelde tegen maandbedragen, en hoop dat velen met mij deze bizarre trend helpen tegenhouden.
Je had de BMW-optie niet af-fabriek besteld en er niet voor betaald maar hebt achteraf de keuze het tóch te nemen tegen een vergoeding in plaats van een nieuwe auto te moeten kopen voor die optie. Juist mooi toch?

[Reactie gewijzigd door Dennisdn op 25 februari 2025 20:52]

Je had de BMW-optie niet af-fabriek besteld en er niet voor betaald maar hebt achteraf de keuze het tóch te nemen tegen een vergoeding in plaats van een nieuwe auto te moeten kopen voor die optie. Juist mooi toch?
Nee, absoluut niet. En ik zal uitleggen waarom.

Als ik een BMW bestel, wat ik een paar keer gedaan heb en nu mee gestopt ben, wil ik niet dat er hardware in zit die ik niet kan/mag gebruiken maar die ik wel meezeul.

Ik heb er dan indirect wel voor betaald, de hardware is immers zeker niet gratis, en als ik het abonnementje niet afsluit voelt dat voor mij echt verkeerd.

Bij software features vind ik het wel wat anders. Als een stuk software veel ontwikkeling heeft gekost en als optie wordt aangeboden, vind ik dat beter verdedigbaar. Als ik hem niet gebruik is mijn auto immers niet onnodig zwaarder/complexer. Maar dan wel voor een eenmalig bedrag en voor mij geen recurring maandelijkse kosten. Vind ik gewoon een slechte trend die ik niet support.
Je gaat er vanuit dat je ervoor betaald hebt, maar dat klopt niet.

Ik zelf heb bijvoorbeeld de optie Grootlicht-assistent niet affabriek besteld omdat ik het een nare functie vind voor andere weggebruikers (systemen werken slecht en verblinden regelmatig). Dat scheelde mij 180 euro op de offerte. En als ik spijt heb kan het alsnog.

Natuurlijk kost zo’n optie voor bmw maar een paar euro en is het voor hun goedkoper op de band alle auto’s ermee te voorzien. Zelfde als het vroeger al zo was dat de 116i, 118i en 120i allemaal dezelfde motor hadden die softwarematig geknepen was maar hoe meer je betaalde hoe meer die vrijgeschakeld werd.

En het was altijd een keuze, het abonnement is niet verplicht, je kan stoelverwarming ook gewoon meteen afrekenen zoals ik heb gedaan en dat zit ie er gewoon in voor altijd.

Tesla is gemener, die zet opties uit zodra je een auto doorverkoopt.

[Reactie gewijzigd door Dennisdn op 26 februari 2025 06:49]

Ik ben het wel deels met je eens, als b.v. een stoelverwarmingsmatje 2 euro kost en het logistiek goedkoper is om alle auto's te voorzien, dan valt er wat voor dit model te zeggen.

Echter, persoonlijk vind ik het een heel naar idee dat er iets in mijn auto zit dat ik niet kan/mag gebruiken, ik heb de hardware gekocht en het is mijn bezit.

Nu ben ik sowieso principieel best fel tegenstander van alle abonnementmodelletjes, ook al begrijp ik vanuit de bedrijven dat je heel graag je klant maandelijks laat betalen i.p.v. eenmalig. Ik denk dat het ook best iets persoonlijks is.
Ze zouden het er ook gewoon achteraf in kunnen bouwen zoals elke tune shop dat ook kan… de stap is niet gelijk een hele nieuwe auto. Ik vind het belachelijk dat ze dit doen, de hardware zit er al in en dient geen ander doel dan dat dus wtf? (Voorbeeld functie voor deze rant: stoelverwarming)
volgens mij haal je hier ook wat dingen door elkaar. Als je een philips TV hebt dan heb je al ambilight (maar daar ging het hier helemaal niet over) maar ook Hue Sync

het abbo is alleen als je een LG tv hebt gekocht en je de Hue Sync app wil gebruiken op een LG tv.

Dus je voorbeeld met je bmw gaat eigenlijk nergens over. tenzij je het wil vergelijk met dat bmw je de optie geeft om in je Lancia hun blabla te gebruiken.
4 euro per maand voor (lees hieronder) 5 jaar is voor 60 maand dus 240 euro. Dan is de 130 euro voor 5 jaar een stuk goedkoper.
Echter functioneert de app blijkbaar dus slechts 5 jaar OF zolang ze de app nog blijven ondersteunen, waarvoor je dus mag bidden. Blijkbaar werkt de app niet zonder een "phone home" element zoals een ware standalone app zou moeten kunnen.


"The app can be used for five years and/or as long as we support it with updates. Please read more in our Terms." - Bron: https://gb.lgappstv.com/main/tvapp/detail?appId=1242354

[Reactie gewijzigd door LogiForce op 26 februari 2025 02:13]

Hoppa, weer een abonnementsdienst erbij... En dat voor zoiets futiels als verlichting.
Inderdaad, belachelijk… ik vind dat iedereen bij Signify moet klagen, hoe groter het klacht wordt dan gaan ze wel bezwijken… Dus iedereen MOET klagen, zodat Signify het gratis gaat maken.
Ik ben ook geen fan van abonnementen. Maar voor mensen die dit graag willen is de andere optie een syncbox en de goedkoopste €230. Dit komt neer op 6,3jaar een abonnement op de dienst. Voordeel is dat die box vast wel wat langer werkt dan 6 jaar. Aan de andere kant heb ik die zelf en werkt het niet altijd vlekkeloos.
Maar wel een relatief goede deal als je meerdere TVs hebt versus 130 euro per TV een app kopen.
Dat heet slimme marketing...

Vraag blijft staan waarom je uberhaupt dit soort bedragen zou betalen voor zoiets basics als verlichting. Maar ook dat is slimme marketing natuurlijk (en upsell). Laat mensen er langzaam aan wennen en ze weten niet meer beter. Aan gewoon 'simpele' verlichting valt natuurlijk ook geen droog brood meer te verdienen, dus de fabrikanten moeten wat.
Hoppa, weer een abonnementsdienst erbij... En dat voor zoiets futiels als verlichting.
Uh oh ! :-) /s
Idd, maar je kunt het ook eenmalig aftikken. Dan moet je wel voor iedere TV de app opnieuw kopen.
ja dan heb je er met 44 break even uit |:(


En dan niet eens voor de philips TVs hebben.

Ik heb voorheen een TPV unit gekocht omdat HUE entertainment sync dan direct werkte, scheelde €250 om dan niet die debiele sync box te hoeven kopen en dus had ik meer budget beschikbaar voor de daadwerkelijke TV.

Nu is het niet meer beschikbaar op TPV (philips dus), maar wel op Samsung en LG?

I mean, wereld op z'n kop toch?

En dat voor zulke bedragen? Kun je beter wel een sync box halen, maar dan heb je dus weer helemaal niks aan je apps op je TV.

Dus het is eigenlijk allemaal drie keer ruk.
Ik heb Hue Sync wel eens geprobeerd op de desktop, terwijl ik een video keek. Werkt prima, maar het leidt ontzettend af van de film. Ik zit constant te kijken naar hoe mooi het licht zich aanpast. Hebben jullie daar geen 'last' van?
Nee je moet ook naar de tv kijken, niet naar het licht
Nee, daar wen je aan en dan heb je opeens een heel meeslepend effect.
Zet 'm even iets minder fel of minder heftig qua updates.

Verder went 't ontzettend snel en mis ik het als het er niet is...
3 euro ‘per maand’.

Knettergek.
Ik ga het toch eens bekijken hoor, die 3 euro per maand is mooi als testperiode.
Ik heb nu een sync box tussen m'n tv en Apple tv maar bijv m'n playstation nooit goed werkend gekregen via de box.
Het is een softwarefunctie die volledig onafhankelijk en lokaal dient te kunnen werken. Je betaalt al genoeg geld als je genoeg lampen omzet naar Hue om te stellen dat dit soort extra kosten gewoon onbehoorlijk zijn in de breedste zin van dat woord.

Als genoeg mensen er in stinken wordt dat kostenplaatje zeker ook nog bij de pc-gebruikers door de strot gedouwt.

[Reactie gewijzigd door Annihlator op 25 februari 2025 20:08]

Normaal betaal je die kosten via een Phillips Ambilight TV. Nu kun je het op je favoriete merk doen. Dat mag dan toch best wat kosten?
Begrijpend lezen: m.i. zit dat al bij de Hue lampen, bridge, etc. inbegrepen.
Maar het is niet inbegrepen want de techniek zit er niet in. De lampen zijn dom en de bridge kan niet op je tv kijken.

[Reactie gewijzigd door Dennisdn op 25 februari 2025 21:00]

En dat is dus net wat idioot is.
En wie maakt de app en lampen+bridge? Juiiist...
Dat het dezelfde aanbieder is, dus het is wél inbegrepen.

De app bestond al, de techniek bestond al, het apparaat bestaat al. Het voegt niet daadwerkelijk iets toe anders dan dat het op een extra apparaat geintegreerd is, wat onderhuids 90+% dezelfde software draait als elk-ander merk.

[Reactie gewijzigd door Annihlator op 27 februari 2025 13:13]

Dus omdat het van dezelfde aanbieder is is het inbegrepen? Bijzondere redernering. Het kost ze geen ontwikkelingstijd, geen personeel, geen kantoor en magazijn, geen distributie, etc etc?

Als alles gratis moet zijn komen we echt nergens.
De software ervoor bestaat in PC-land al bijna 7 jaar lang en is generiek genoeg dat het in QT draait, dat is vrij simpel te porten.

Het kost dus weinig ontwikkelingstijd, daar had Signify/HUE afgelopen jaren al in geïnvesteerd middels de PC app en zelfs de Play HDMI sync-box.

Laten we even kijken naar wat er gebeurt: Er wordt een TV aangeschaft, en als er Hue-ondersteuning mogelijk is voor de tv, kan dat al resulteren in de aanschaf van additionele hardware.
Mocht iemand nog niet in het ecosysteem zitten is er dus ook een hub nodig, en voor de meeste TV's zal het niet een enkel spotje betreffen, dat wordt al snel een ledstrip of meerdere play-bars; al die hardware kost al aardig wat.

Daar vallen die kosten *prima* mee te integreren, mede omdat dát de chain is waar personeel, magazijn en distributie hoofdzakelijk voor nodig zijn.
Als iets als-dit nou eenmaal werkt, is er eigenlijk zo-goed-als-geen onderhoud nodig, daarom heb ik voor mijn Samsung TV ook al de app sinds die in 2022 beschikbaar kwam nooit meer hoeven updaten; de kans is groter dat enig benodigd onderhoud eerder zou komen uit bugs (dus dat is nog de ontwikkel en rollout-fase) of wijzigingen die Signify élders bij haar apparaten/bridge/api's maakt.
Laat ik het "probleem" anders vertalen (iig zoals ik het hier zie):
Het probleem ligt letterlijk tussen signify en de tv fabrikant.
Als signify haar platform/API enigszins open zou zijn, zou elke fabrikant het zélf al integreren.

Omdat Signify dat weigert is zij degene die de software moet maken en updaten, op elk tv-platform beschikbaar; dat is HAAR businesschoice (die van Signify). niet van de klant.

De oplossing is op andere platformen zonder kosten beschikbaar en als we kijken naar andere trends (dichttimmeren van de hub zelf) is de richting nogal voorspelbaar. De volgende stap wordt dat de andere Hue-Sync opties (reageren op muziek bijv) vervolgens ook voor x euro per maand per platform en device aangeboden worden. Die bui zie ik allang hangen zo.
Niet echt. Ambilight en Hue werken niet meer samen. Dat was vorig jaar nog best een dingetje bij de aankondiging...

Het mag dan wel beide 'Philips' heten, maar het zijn toch écht twee afzonderlijke bedrijven.
Ik snap dat het mooi kan zijn maar zoals vele hier ook aangeven. Waarom zou je er geld maandelijks voor willen neerleggen? Wat voor toegevoegde waarde heeft het op het spelen van een spelletje?

Nogmaals ik snap de gimmick. Maar ik vind het zonde van het geld.
Ik heb nu al 250€ voor die sync box betaald. Als die er tussenuit kan en ik meer aangesloten apparaten met lichteffecten heb, is het me die 129 euro wel waard.
Tis natuurlijk een bizar bedrag voor een app die maar 1 functionaliteit heeft.
RootmyTV + Piccapp + Hyperion/HyperHDR. Gratis en voor niets. Vanaf webOS 3.5. You're welcome. ;)

[Reactie gewijzigd door TheScythed op 26 februari 2025 16:48]

Gaat bij mij helaas regelmatig kapot, dan start er weer eens een service niet of hebben de lampen er geen zin in. Maandelijks geld voor zoiets vragen is knettergek, maar het werkt waarschijnlijk wel gewoon…
Ik wilde dit net zeggen. Heb dit nu een half jaartje draaien icm met wled en een zelfgebouwd frame met een ws2813 strip die ik nog had liggen. Leuk tweakerweekendje om in elkaar te prutsen, en voor nog geen 20 euro klaar. Werkt vlekkeloos.
Toevallig sinds een maand draaien op mijn 55" C8 OLED uit 2016 :)
Alle native apps en HDMI sources werken hiermee.
SK6812 RGBW ledstrip (224 pixels) + GLEDOPTO + 10A voeding + BOXPUT Led-hoekverbinder, als eerste instance en mijn Hue Entertainment woonkamer setup als tweede instance.

Via Homey knoppen en flows gemaakt, die via JSON alles aanstuurt: Aan, Uit, schakelen tussen instances of beide aan.

Echt helemaal tegek en inderdaad een zeer leuke tweakers project.

Alles bij elkaar onder de €75
Nog een tipje voor WLED controllers? Ik kan echt moeilijk opmaken welke GLEDOPTO je dan het beste kan gebruiken.
Zeker, ik heb via Ali de GLEDOPTO GL-C-015WL-M gekocht, deze is met ingebouwde microfoon.
Zonder mic, kan je de GL-C-015WL kopen. Deze 2 kunnen 10A aan met pieken tot 15A
Ik heb weer wat te doen dit weekend!
Ik probeer mij een beetje in te lezen in de oplossing die je noemt. Is er toevallig ergens een beschrijving beschikbaar dat je weet?
Kan zo snel geen singulaire goede tutorial vinden, maar hier wat goede resources:

Openlgtv discord

Rootmytv

Tutorial (heb deze niet zelf gevolgd maar lijkt redelijk compleet)
Super, bedankt voor de moeite!
Je hebt ook een knopje om de rakutenTV knop eindelijk functioneel te maken.
Lees led in en uit te schakelen.

Ik ben ook helemaal om en de volgende TV word dan ook weer een WEBOS tv...

[Reactie gewijzigd door TweakerCarlo op 27 februari 2025 00:54]

Ik heb dit inderdaad ook al een jaar of 2 draaien op mijn C1. Werkt geweldig en Hyperion/HyperHDR heeft talloze instellingen om bijv. de intensiteit, saturatie etc aan te passen. Met de Rakuten knop op de afstandsbediening kun je het eenvoudig in- en uitschakelen.

Eigenlijk het enige nadeel is dat die knop niet heel goed reageert en ik een paar keer moet drukken voor hij hem pakt. En heel af en toe na een update moet ik hem weer een keer handmatig starten. Maar dat zijn kleine moeites.
De Philips Hue Sync TV-app is beschikbaar voor LG-tv's van 2024 of nieuwer en die webOS 24 of recenter hebben.
Jammer dit, eerst was er sprake van alle TV's die WebOS 24 of nieuwer draaiden, dat is nu dus TV's uit 2024 of nieuwer geworden en daarmee dus alleen de B4, C4, G4 (en de aankomende 5 serie die nog niet uit is). Ik was al helemaal enthousiast dat ik het ook op mijn G2 met WebOS 24 kon, guess not, zie de app ook niet in LG app store op mijn TV... |:(

[Reactie gewijzigd door Evanesco op 25 februari 2025 20:23]

Ik heb precies hetzelfde! Twee weken geleden heb ik de Playbars aangeschaft om ze, samen met de app, achter mijn tv te gebruiken. Tot mijn grote teleurstelling blijkt mijn C3 (2023) de app niet te ondersteunen. Het lijkt erop dat deze beperking vanuit LG komt, en daar ben ik op z’n zachtst gezegd niet blij mee.

[Reactie gewijzigd door Toysoldier91 op 25 februari 2025 20:54]

Oh als je zelfs al de lampen hebt gekocht is dat helemaal zuur ja. Ik wilde de gradiënt light strip kopen, maar als ze mijn geld niet willen: dan maar niet! Snap de beperking oprecht niet dat de 2022/2023 modellen uitgesloten zijn ineens.
Helemaal mee eens. Ik wacht al jaren op een app. De meeste 3th party apps werken helaas niet zoals gehoopt. Gelukkig kan ik met de pc via de tv tijdens het gamen gebruik maken van de lampen. Dit was de primaire reden om de lampen in huis te halen. De app haalde mij over de streep.

Ik kan mij haast niet voorstellen dat de hardware het niet aankan. Echt weer een money grab om mensen een reden te geven om een nieuwe LG te kopen.

Jammer voor signify en waarschijnlijk LG. Dit soort streken zorgen er eerder voor dat ik nog twee keer nadenk om een nieuwe LG aan te schaffen.

Mocht je gebruik maken van een Shield, dan is hue essentials wellicht nog interessant om eens te proberen. Mijn Google tv is helaas net niet krachtig genoeg.
Dank voor de tip, heb idd nog een Shield liggen die stof ligt te happen. Ooit gekocht omdat mijn oude TV (een B6 uit 2016) niet meer alle apps ondersteunde die ik wilde. Maar mijn G2 heeft wel gewoon alles, dus die Shield is overbodig. Bovendien: als ik honderden euro's ga uitgeven aan extra lampen, dan wil ik ook dat het met m'n PS5 werkt. Nee, het is die app of niets, wordt dus het laatste, gemiste kans LG en Signify...
Kun je dan niet beter direct de Sync Box kopen of wat is het verschil met deze App?
Die is duurder in verhouding, echter, werkzaam op alle TV's van alle merken. Ik zou zeker daarvoor kiezen, ben je toch een stuk zekerder voor de toekomst. 1x switchen van merk en je geld is weg tenslotte.
Maar als je Netflix of een andere streamer op de tv zelf kijkt, dan doet die box niets meer, omdat hij alleen via hdmi werkt. En het is juist bij films en series dat die kleuren iets zouden toevoegen.
Hier heb je gelijk in, echter als je een streamer in de box duwt werkt het wel weer. (Chromecast, Nvidia Shield etc) Ze maken het de consument gewoon niet makkelijk, het verdien(graai) model is belangrijker dan de gebruikers tegenwoordig. Abo's voor een functie die al jaren werkte op Philips TV's (gratis) moet nu ineens jaarlijks 36,- kosten. Het zou ze sieren als je per lamp 1% korting zou krijgen b.v, zou het een beetje het gevoel geven dat je als klant waardering krijgt. (En dit kan via de bridge prima geverifieerd worden)
Gemiste kans het niet naar de oudere tv’s te brengen. Mijn G2 draait ook webos 24.
Kan mij niet voorstellen dat de processor het niet aan kan.
In januari was nog het gerucht dat het naar alle tv’s met webos 24 zou komen.
Zeer teleurstellend idd. Ondanks de prijs was ik zeker van plan er voor te gaan, echter is mijn lg uit 2023 met webos24 niet supported.
Ik vind het ook jammer, maar had sowieso al weinig hoop voor mijn 4,5 jaar oude BX. Ach je kunt niet alles hebben.
Sterker nog, WebOS 23 op mijn C2 was prima te rooten en daar draait HyperHDR als een zonnetje. Kan zo 250 individuele LEDs aansturen zonder noemenswaardige belasting, voor de TV niet en voor mijn ZigBee netwerk niet want dat gaat keurig via de USB poort van de TV.

Een abonnement voor een doodeenvoudige app. Je zult het als woordvoerder maar aan moeten kondigen.

[Reactie gewijzigd door doltishDuke op 26 februari 2025 11:58]

Nu kost het 3 euro en wat hardware, straks hebben ze X users met Y aan hardware. Verhogen ze de prijs naar 5 euro, valt misschien een kwart af want je hebt de hardware al gekocht en verdienen ze alsnog een veelvoud. En afhaken boeit ze niet want ja.
Dat dus. Is na 3 of 5 jaar door inflatie of prijsverhogingen, die 3 euro nog steeds 3 euro, of gaan we stapje voor stapje naar 4, 5 of misschien zelfs 6 euro?
Nu 3 euro per maand, over 2 jaar het dubbele.
Oh, jij weet blijkbaar meer.
Toch een best logische opmerking, kans is zeker aanwezig. Tenzij je het afkoopt, maar dan zal je zien dat er een nieuwe app komt na 4 jaar en je weer opnieuw een afkoop kan doen of (duurder) abo af kan sluiten.... Het blijft gewoon tricky dit soort abo's, er is geen garantie dat dit een jaar of 8 voor dezelfde prijs blijft werken. (8 jaar beetje gemiddelde TV gebruik hedendaags)
Ik vind het niet relevant omdat je gewoon je abonnement maandelijks kunt opzeggen. Er is vrijwel niemand die nu Hue lampen gaat kopen voor bij zijn LG TV die straks niet meer werken.

Eerder andersom: je hebt al lampen en wilt dit erbij. Wordt het je te duur? Opzeggen.
Wat is er dan niet relevant? Je mag niet verwachten dat de prijs na een aantal jaar omhoog gaat? Hier zijn natuurlijk ook geen voorbeelden van.... En je hebt gelijk, er zullen weinig mensen zijn die HUE lampen kopen omdat ze de app aanschaffen i.c.m. een LG TV, echter wel mensen met HUE lampen die de app mogelijk aanschaffen omdat ze de lampen dus al hebben, dus snap je punt niet. Ja je kan opzeggen, maar het lijkt me niet dat dat de wens is als je deze functie kan waarderen. Voor de functionaliteit, die je hoogstens een paar uur per dag misschien gebruikt, vind ik 3,- per maand nu al duur. Het bestaat al jaren i.c.m. "oude" Ambilight TV's, dus het is ook niet zo dat er zoveel in ontwikkeling is gaan zitten. Een eenmalig bedrag van een euro of max 50,- was een stuk realistischer.
Een meningsverschil, dat kan gebeuren. Maar ik vind 3 euro per maand, 36 euro per jaar echt niet duur. Maar ik kijk dan ook elke avond zeker 4 uur tv in een omgeving vol met Hue-lampen.
Ik kijk vaak in het donker. In de bioscoop heb je toch ook geen Ambilight of lampen aan?
Idd, en geen probleem, gezonde discussie verder., kan ik altijd waarderen. En het is niet duur in principe, zeker niet als je er veel gebruik an maakt zoals in jou geval, maar het is weer een abo. Ieder voor zich natuurlijk maar het telt tegenwoordig aardig op, ook al kan je het makkelijk bekostigen. Ben beetje bang dat we dadelijk ook voor (random voorbeeld) 5.1 moeten betalen per maand als je een Sonos set hebt. En dat begint dan bij 3 euro, atmos is dan 5 euro etc.
Of, reclame en beperktere functionaliteit, en dan alsnog duurder.

Over 5 jaar zetten we de TV aan om eerst alsnog reclame te kijken alvorens toegang te krijgen tot content, vervolgens krijg je reclame van je streamingservice en dan ook nog eens van je verlichtingsabonnement, je geluidsabonnement, etc.). Om dan eindelijk wat AI gegenereerde content te kunnen kijken die getraind is op ons hedendaags doomscroll-gedrag.

Waarschijnlijk kijken we over 5 jaar gewoon geen TV meer dus :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.