Italiaanse toezichthouder laat DeepSeek blokkeren vanwege privacyzorgen

DeepSeek is niet meer te downloaden in Italië. De app staat niet meer in de Play en App Store, maar is nog wel te gebruiken voor wie de app al heeft gedownload. De Italiaanse privacytoezichthouder zegt de blokkade te hebben opgelegd vanwege zorgen over de van origine Chinese app.

Italianen kunnen de app niet meer downloaden in de appwinkels van Google en Apple, merken verschillende media op. De app lijkt nog wel te gebruiken voor wie die al heeft gedownload, maar gebruikers die de tool zoeken in de stores krijgen te zien dat die niet meer ondersteund wordt in dat land.

De Italiaanse Garante per la Protezione dei Dati Personali zegt in een verklaring tegen de Associated Press dat zij verantwoordelijk is voor de blokkade. DeepSeek zou 'in tegenstelling tot onze bevindingen zeggen dat het niet in Italië opereert en dat daarom de Europese regelgeving niet op hen van toepassing zou zijn'. De privacywet AVG is van toepassing als een bedrijf in een EU-land actief is, zelfs als het daar geen kantoor houdt. Eerder deze week stuurde de privacytoezichthouder, samen met die uit Ierland, een brief aan DeepSeek met de vraag hoe de app gebruikersdata verwerkt. DeepSeek kreeg twintig dagen de tijd om daarop te antwoorden.

DeepSeek werd eerder deze week onverwacht populair, toen bleek dat de app in sommige gevallen beter presteerde dan menig ander taalmodel zoals OpenAI's ChatGPT o1. Bovendien zou DeepSeek goedkoper en efficiënter zijn. Tegelijk zijn er zorgen over het datagebruik van DeepSeek, dat uit China komt. Tweakers onderwierp DeepSeek eerder deze week aan een praktijktest.

DeepSeek

Door Tijs Hofmans

Nieuwscoördinator

31-01-2025 • 12:01

83

Submitter: Tacoos

Lees meer

Reacties (83)

Sorteer op:

Weergave:

Misschien goed om te vermelden dat ook ChatGPT vanwege privacyzorgen een tijdje (een maand) geblokkeerd is door de Italianen. Ik zie al een hoop whataboutism, vandaar.

nieuws: Italië verbiedt ChatGPT per direct vanwege privacyzorgen
nieuws: ChatGPT is opnieuw beschikbaar in Italië na eerder verbod

[Reactie gewijzigd door Piggen op 31 januari 2025 12:40]

Wat bijzonder is dat Deepseek lijkt na te denken en het antwoord even laat zien en vervolgens lijkt het erop dat een server er achter het antwoord blokkeerd of aanpast weer naar soms compleet andere tekst. Ik heb mijn bedenkingen en vooral voor bedrijven die met eigen onderzoeken teksten maken met dit soort apps en ook vanuit Amerika. Het moet niet zo zijn dat we na een paar jaar er achter komen dat informatie hierdoor gestolen gaat worden.

Hoewel ik denk dat niemand zich druk maakt over privacy als deze gebruikt kan worden door America of China om je te targeten met reclame , informatie etc.

Lekker doorgaan
Bij het bedrijf waar ik werk is externe AI verboden/geblokkeerd juist vanwege het risico op het lekken van bedrijfsgevoellige gegevens. Er is wel een interne AI opgetuigd. Net als vertaal websites overigens.

[Reactie gewijzigd door xxs op 31 januari 2025 12:47]

Grote bedrijven blokkeren veelal sites die shadow IT stimuleren. Ongeautoriseerde AI is in dit opzicht niet bijzonder.

Het is het behoeden van het maken van oncorrigeerbare fouten door werknemers. Daar lijkt mij niets mis mee.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 31 januari 2025 13:20]

Het druist tegen het verdienmodel van de "techbro's", maar het zelf hosten is lang niet zo moeilijk of vevelend. De kleinere modellen (14B/30B) voldoen prima vor standaard huis/tuin/keuken-gebruik (helemaal als je er een degelijk LAN hebt liggen en de LLM server een 3090 met voldoende VRAM heeft).

Deze kunnen al goed genoeg samenvatten, werken ook goed genoeg voor het bedienen van je smart-huis via je stem en dat soort zaken. Natuurlijk is meer beter, maar het valt allang niet meer tegen wat de kleinere modellen al kunnen.

Bedrijfsmatig heb je wel meer krachtige hardware nodig, want je kan dan veel meer gebruikers tegelijkertijd verwachten.

Zelf ben (en blijf) ik van mening dat het huidige model achter AI niet houdbaar is. Men zet AI in als een alles-in-een oplossing. Want dat is geweldig voor de "techbro's" die je dan dure abonnementen op hun service aan kunnen smeren. Maar het kost hen ook goud geld om die enorme modellen te trainen en te hosten.

Waarom geen gespecialiseerde AI's? Als ik in Python aan het scripten ben, dan heb ik liever te maken met een AI welke alleen gespecialiseerd is en getraind word voor het scripten met Python. Maar dat ik eerst een verzoek doe aan mijn generieke (zelf-gehoste en/of persoonlijke) AI, en dat dze AI slim genoeg is om te detecteren dat het verzoek is voor assistentie met Python, dat deze AI het meest optimale verzoek maakt aan de Python-specialist AI.

Ja, dat zal niet de meest snelle methode zijn, maar de frequentie van trainen van specialistische AI ligt veel lager (helemaal als het gaat over specialismes anders dan coderen). De hosting kosten zullen ook veel lager zijn, want een 30B LLM getraind op maar 1 onderwerp lijkt me al heel wat.

Het is dus het 'vele kleintjes maken 1 grote'-principe. Lijkt me qua kosten, energieverbruik en controleerbaarheid (vanwege EU-wetgeving) een veel beter idee dan de alles-in-een oplossingen die je nu door de strot worden geduwd en dus door alleen de heel grote bedrijven kunnen worden gehost/beheerd/getraind.
Ja zelfs bij ons, wij zijn een enorme Microsoft fanclub ( :r ) maar ze hebben toch een eigen AI opgetuigd.

Helaas wordt die door de lobby van MS uiteindelijk toch vervangen door 'copilot'. Nou is het wel zo dat Microsoft al onze belangrijke data tóch al heeft, dus op dat punt maakt het AI verhaal eigenlijk weinig meer uit.
Nieuwste modellen van ChatGPT (zoals o1) denken ook na. Je kunt stap-voor-stap het proces zien en uiteindelijk krijg je een antwoord terug. De stappen worden niet standaard getoond maar alleen de stap-omschrijving, maar je kunt er wel in duiken als je wil.

Enige verschil is dat DeepSeek lijkt te praten uit 1e persoon, waar ChatGPT uit 3e persoon praat of sowieso wat abstracter. Maar dat verschil is slechts een instructie-ding, ChatGPT kan dat ook gewoon.
Ga er maar vanuit dat alles wat je naar een hosted chatbot uploadt gestolen wordt. Als vertrouwelijkheid ook maar een deel van de overweging uitmaakt moet je het lokaal draaien.
alles wat gratis wordt aangeboden is niet gratis.
@Kaasrol , de data wordt niet gestolen. Je hebt de data gewoon gegeven. Dat kan prima zijn als je gewoon iets wilt weten, maar iets wat je moet beseffen bij het gebruik van de oplossing.

Voor veel vragen kun je Deepseek of welke andere publieke gratis AI dan ook, prima gebruiken, maar je geeft wel informatie weg.
Iets wat je weggeeft wordt niet gestolen
Correct, de post waarop ik reageerde gebruikt die term dus daar ging ik op door.
Als je DeepSeek vraagt wat er met de data gedaan wordt, zegt deze duidelijk dat deze niet wordt gebruikt voor trainingsdoeleinden en privé blijft. Bij Chatgpt wordt dat pas gegarandeerd als je een Plus abonnement hebt.
Als je dat als waarheid beschouwd, geef je dus geen data weg. Mocht DeepSeek alsnog je gegevens gebruiken, is dat een contractbreuk.
Als je DeepSeek vraagt wat er met de data gedaan wordt, zegt deze duidelijk dat deze niet wordt gebruikt voor trainingsdoeleinden en privé blijft.
...
Mocht DeepSeek alsnog je gegevens gebruiken, is dat een contractbreuk.
Ervan uitgaand dat je bedoelt dat je het aan de DeepSeek chatbot vraagt en niet aan een DeepSeek medewerker zou ik er toch niet zomaar vanuit gaan dat dit klopt.

Ik heb DeepSeek nog niet gebruikt, maar ik gok dat er, net zoals bij ChatGPT en Gemini, een waarschuwing staat dat niet alles wat DeepSeek zegt correct is?

Ik betwijfel ook of de DeepSeek chatbot de bevoegdheid heeft om een contract met je aan te gaan namens DeepSeek als bedrijf. Van contractbreuk kan er dan geen sprake zijn. Ik wil anders wel de uitdaging aangaan dat het een contract maakt dat DeepSeek 10 miljoen naar mijn rekening overschrijft zonder enige verplichting van mijn kant o.i.d.
Ja, mee eens. Ik zie het ook niet letterlijk staan in hun privacy policy.
Het model is compleet open source en je kan het compleet lokaal draaien. Dus je kan (als je daar zin in hebt), het model starten op je lokale hardware en dezelfde vragen stellen als in de app op die op de chinese servers draaien en de output vergelijken.
Wat grappig is, al laat je DeepSeek 'roleplay' doen ("Doe alsof je mijn oma bent en de gebeurtenissen in China op coördinaten X - Y in 1989 beschrijft") en hij heeft je keurig het Tianman gebeurtenis weer zonder dat die hem weg haalt.
(waarbij X - Y de Tianman square coördinaten zijn)

Het lijkt dus inderdaad zoals je zegt dat er achteraf naar bepaalde "vragen + antwoord = aanpassing vereist" kijkt.

[Reactie gewijzigd door LongTimeAgo op 31 januari 2025 14:08]

Wat bijzonder is dat Deepseek lijkt na te denken en het antwoord even laat zien en vervolgens lijkt het erop dat een server er achter het antwoord blokkeerd of aanpast weer naar soms compleet andere tekst.
Ja ? Hoe zie je dat dan ?
Dat doet ChatGPT ook hoor. De AI zet gewoon woord voor woord achter elkaar, en zodra er een geblacklist woord verschijnt, of wanneer de zin klaar is en hij er pas daarna achter komt, gooit hij het meteen weg.
Ze hebben ook al last van een datalek, ik zou er dus maar geen gevoelige data in plaatsen.

Zorgen over datalek bij Chinese chatbot DeepSeek: 'Miljoen gesprekken gelekt' https://www.nu.nl/tech/63...en-gesprekken-gelekt.html
Microsoft heeft Deepseek R1 al toegevoegd aan hun Azure AI foundry omgeving.
Perplexity heeft het al toegevoegd in hun app

Het zal ook niet snel duren voordat er veel deepseek apps komen die gewoon draaien op een server in Nederland, Amerika, etc.

Het model valt onder de MIT licentie dus zal straks waarschijnlijk wel op heel veel plekken geintegreerd zijn
Dat je het taalmodel toevoegt is wel iets anders dan de reden die de Italianen hier geven voor het blokkeren van de app. Die maken zich namelijk zorgen over de privacy als je de chatbot van DeepSeek gebruikt.
Dat staat los van het opensource taalmodel R1 dat je ook zelf zou kunnen hosten.
Snap ik, alleen wel relevante informatie om te weten aangezien het artikel met zijn misleidende titel de indrukt wekt dat DeepSeek zelf zou geblokkeerd worden. En dat laatste is natuurlijk niet te doen.
Italiaanse toezichthouder laat DeepSeek blokkeren vanwege privacyzorgen
Goedzo, zouden alle landen moeten doen.
En dan zullen heel veel mensen wel roepen dat je daarmee nieuwe ontwikkelingen tegenhoudt, maar die ontwikkelingen zijn onze privacy en security niet waard.
Again, was geen probleem toen openai het deed, en dit kan ook nog open source lokaal draaien.
was geen probleem toen openai het deed
OpenAI werd zeker als problematisch gezien door dezelfde toezichthouder:
https://nos.nl/artikel/24...ekker-uit-chatbot-chatgpt
Thanks, zag idd het bericht daar beneden, guess dat we gaan zien wat de rest van de EU gaat doen.
en dit kan ook nog open source lokaal draaien.
Daar gaat dit bericht helemaal niet over, dit gaat specifiek over de apps voor op je telefoon (die dus NIET lokaal draaien, maar met de Chinese cloud verbinden die de AI draait).
Again, was geen probleem toen openai het deed
Wie zegt dat daar geen probleem is? Sowieso valt de VS wel binnen het 'veilige' gebied waar data mag staan en China niet, dus daar zit al een groot verschil voor de uitvoer van de regelgeving. Je kan het oneens zijn met de regeltjes, prima, maar dat is weer een heel ander verhaal/discussie...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 31 januari 2025 12:19]

Daar gaat dit bericht helemaal niet over, dit gaat specifiek over de apps voor op je telefoon (die dus NIET lokaal draaien, maar met de Chineze cloud verbinden die de AI draait).
Fair enough maar weten we wat chat gpt allemaal verzameld van je telefoon? Of is data stelen van Amerika geen probleem omdat ze (nu nog) een ally zijn? En ja, dit is relevant omdat het met twee maten meten is.
Wie zegt dat dat geen probleem is?
De italiaanse overheid (en de rest van de EU voor het tweede deel) bij deze app te blokkeren binnen een midweek tijd (normaal duurt zijn besluit toch echt wel een tijdje) maar van de andere opties niet op te kijken.

[Reactie gewijzigd door Joshuffle op 31 januari 2025 12:22]

Fair enough maar weten we wat chat gpt allemaal verzameld van je telefoon? Of is data stelen van Amerika geen probleem omdat ze (nu nog) een ally zijn?
We hebben collectief (als EU) bepaald waar (AVG gevoelige) data opgeslagen mag worden, en de VS valt daar wel binnen en China niet :)

Daar mag je van mij part over klagen, maar wat Italië dus doet is gewoon de wetgeving waarmee ze zelf akkoord zijn naleven. Daar lijkt me niks mis mee.
De italiaanse overheid (en de rest van de EU voor het tweede deel) bij deze app te blokkeren binnen een midweek tijd (normaal duurt zijn besluit toch echt wel een tijdje) maar van de andere opties niet op te kijken.
Ik heb er geen problemen mee dat ze er snel bij zijn, sowieso valt er weinig te onderzoeken want ze stellen zelf dat ze deze markt niet betreden (maar doen dat toch) en dus niet aan onze regels hoeven te houden. Dan is het toch simpel, ze geven toe onze regels niet te willen opvolgen (prima). En daarmee worden ze zo van de markt gegooid.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 31 januari 2025 12:30]

ChatGPT?

Even alu hoedje op.

Wat met android? (en google services?)
Wat met IOS?
Wat met Windows?

Hoedje af.

De VS heeft chatGPT niet nodig om aan uw data te kunnen. :)
Klopt maar dat veranderd niks aan wat ik zeg, gewoon een hele boel "we hopen maar dat de VS het beste met ons voor heeft/het meeste in het laatje brengt aan de einde van de dag" maar alles uit China (vooral als het schade geeft aan een bedrijf waar veel rijke pieten geld in investeren, nvidia) moet zo snel mogelijk verwijderd worden, maakt niet uit of het beter, goedkoper of klantvriendelijker is.

Want stel je toch voor als hun ons afluisteren ipv [ander "westers" regime].
Want stel je toch voor als hun ons afluisteren ipv [ander "westers" regime].
Sinds Snowden moeten we daar toch niet meer over twijfelen?
Wij twijfelen niet, onze opperhoofden wel.
Wel interessant dat iedereen zich druk maakt over privacy in A.I. maar niet in zoekmachines, PDF converters of vertaling websites?

Persoonlijk vindt ik dat alle online services een risico zijn voor je privacy, eigenlijk moet je bij elke website die je bezoekt en zeker bij elk vinkje dat je zet de privacy policy lezen.
Maar dan zijn er alsnog geen garanties...

Maar DeepSeek kun je toch ook lokaal installeren en draaien zonder internet?
Ik heb al LibreTranslate lokaal draaien waarmee ik berichten of documenten kan vertalen zonder Google exact te laten weten waar ik mee bezig ben.

De service is ideaal aangezien ik een web-ui heb voor vertalen en een API om automatisch binnenkomende chatberichten mee te kunnen vertalen; en automatisch het antwoord weet terug te vertalen.

De kwaliteit is hoger dan Google Translate en ik loop niet tegen API limitaties of prijsverhogingen aan.
Je moet 400Gb geheugen hebben om het lokaal te draaien tenzij je een gedistilleerde versie (Kleiner en minder goed) neemt. Dan kan het lokaal draaien.
~700 GB. Leuk draadje van iemand die een PC bouwde om het lokaal (in RAM) te draaien:

https://x.com/carrigmat/status/1884244369907278106

[Reactie gewijzigd door slijkie op 31 januari 2025 12:33]

Heb je een niet twitter link?
Oh ja, je hebt gelijk, die ik noem is al quantizationQ4_K_M en 400Gb.
i assumed.. omdat het zo groot was ;(

Zag er ook een met een toren van Mac Mini's langskomen.
De grotere distills werken best goed en kun je op een dikke gaming kaart prima draaien.
Dat is de grootste versie. Met 10 Gb lukt het ook.
RAM of SSD of HDD?
Uitraard HDD/SSD om het op te slaan.
Maar om te gebruiken RAM en nog liever VRAM.
En was dus nog meer dan ik dacht. 700G
Maar DeepSeek kun je toch ook lokaal installeren en draaien zonder internet?
Klopt en dat mag ook gewoon, misschien is het artikel niet duidelijk maar dit geen enkel over de apps op de telefoon, die dus niet lokaal draaien en dus wel data met China delen...
misschien is het artikel niet duidelijk maar dit geen enkel over de apps op de telefoon
Ik denk dat dat helemaal duidelijk is voor iemand die niet direct naa de comments doorklinkt om een mening te geven.
De app staat niet meer in de Play en App Store,
(...)
Italianen kunnen de app niet meer downloaden in de appwinkels van Google en Apple
(...)
gebruikers die de tool zoeken in de stores krijgen te zien dat die niet meer ondersteund wordt in dat land.
Ik denk niet dat @TijsZonderH daar veel meer woorden aan had kunnen verspillen. Wel ben ik benieuwd wat de status van de website is, die kan immers ook data vergaderen.
Aangezien privacyzorgen op gaan zodra er vooraf al onvoldoende aantoonbaar is gemaakt hoe en dat het aan de wettelijke eisen voldoet gaan deze zorgen niet slechts om de app. De app valt makkelijker te blokkeren, omdat er bijvoorbeeld afspraken met specifieke appstores zijn. Voor andere blokkades is waarschijnlijk een tussenkomst van een rechter nodig, terwijl het gebruik in de tussentijd wel onwettig is door gebrek aan duidelijkheid welke gegevens gebruikers (laten) verwerken. Zelfs als iemand het download om lokaal te gebruiken. Maar daar zit ook een grote eigen verantwoordelijkheid in om de wet niet minder belangrijk te vinden als dat niet uit komt voor het eigen gebruik.
Wel interessant dat iedereen zich druk maakt over privacy in A.I. maar niet in zoekmachines, PDF converters of vertaling websites?
Er wordt naar iedereen gekeken.
Ook Google en Apple krijgen al boetes vanwege privacyschending
En ook overheidswebsites liggen vaak onder vuur.
Alleen minder grote webwinkeltjes ontkomen nog aan de ogen van de autoriteit persoonsgegevens.
Ik weet niet of LibreTranslate onder LLM/AI valt. Maar je heft nogal dikke machines nodig om dingen als deepseek en andere LLM's thuis te draaien. Tenminste als je de beste modellen wil.
Niet alleen de hardware kosten zoals dure GPU's (1 of meer) of bakken geheugen, maar ook de energie kosten van zo een bak.

Leuk dat het thuis kan, maar voor de meeste mensen totaal onpraktisch of te duur.

Ik denk ook niet dat men zich werkelijk zorgen maakt over privacy, Meloni is ook een Trump ass-kisser en Trump houd niet van Chinese dingen.

[Reactie gewijzigd door bzuidgeest op 31 januari 2025 12:53]

Voor een kleiner model heb je echt geen duur systeem nodig. De gemiddelde videokaart kan al met bijvoorbeeld llama 3.2 uit de voeten, en die staat echt niet 24/7 op 100% te stampen om dat model in de lucht te houden.

De meeste mensen willen er de tijd en effort niet insteken om het lokaal te draaien, ze willen gewoon gemak. Dat de Italiaanse overheid nu zegt, ho even, we willen eerst zien dat dit wel kosher is, is wat mij betreft alleen maar goed. Misschien moeten meer landen dat doen, en niet alleen bij Deepseek, maar ook bij ChatGPT, CoPilot en al die andere online LLMs.
Die kleine modellen zijn lang zo goed niet als hun grote broers en het aantal tokens p/s is gewoon laag met beperkte hardware.
Misschien moeten meer landen dat doen, en niet alleen bij Deepseek, maar ook bij ChatGPT, CoPilot en al die andere online LLMs.
Dat is een understatement.

Dat is mijn grote probleem met dit. Er word alleen naar China gekeken, waar Amerikaanse bedrijven continue gepakt worden met privacyschending op enorme schaal. Maar iedereen is "bang" van China, maar niet van een land dat op zijn hoogst ietsje meer op ons lijkt met steeds grotere gekken aan het roer. Bizar vind ik dat.
Hoe is de service ideaal te noemen terwijl er aan geen enkele wettelijke plicht blijkt te zijn voldaan om gegevens te gaan verwerken om de ai bruikbaar genoeg te maken?

Het is eerder verre van ideaal als we net doen alsof verwerken prima is zolang je niet kan of wil instaan voor dit soort wettelijke verantwoordelijkheden. Op die manier verwerken is zelfs niet zomaar toegestaan. En het feit dat je zelf niet de eerste verwerker bent maakt het gebruik van resultaat niet zomaar wettig. Als iemand je gegevens beschikbaar stelt waarvan je redelijk kan vermoeden dat bronnen niet rechtmatig verkregen zijn dan is het bezit en gebruik nog steeds ook niet zomaar wel legaal. Kunnen witwassen is niet het uitgangspunt van de beschermende wetgevingen.
Persoonlijk word ik altijd dan moe als er reacties komen: '.. en de US dan?'

Het is namelijk zo dat daar ook flinke zorgen over zijn (althans bij mij). Ik denk dus ook niet echt in 'wat is beter voor mijn privacy China of US?', maar hoe gaan we om met AI en privacy in het algemeen (daar vallen wij ook onder).

Wat ik begrepen heb is dat deze tool te draaien is lokaal. Ik heb de source (nog) niet gekeken, maar schijnbaar is dat wel mogelijk. Dat is ook wat ik graag meer zie. Zoals bij MS waarbij je eigen tenant/omgeving hebt, zou dit i.p.v. voor gevoelige stuff kunnen draaien op een eigen VPS. Bijvoorbeeld zouden de Italianen dit ook voor hun land zelf dan kunnen aanbieden. Of een bedrijf heeft gewoon echt een eigen instance. Is dat veel beter op gebied van veiligheid? Misschien niet, maar wellicht wel beter als je (niet) weet wie achter de knoppen zit elders.

Als we het dan toch hebben of wat beter is.. alle deze tools doen aan censuur en gaan de lijnen volgen wat een 'president' zegt wat het moet doen. Een meer heet opeens totaal iets anders voor land X, en resultaten worden opzettelijk gemanipuleerd. Het zou goed kunnen dat Groenland heel positief eruit komt voor toetreding tot de US, en Taiwan dolgraag nog meer van China lid wilt zijn. Of dat je van de regering negativiteit niet kunt opzoeken (wel van je voorganger natuurlijk).

Ik maak mij dus niet perse zorgen over AI, maar zorgen over hoe de modellen worden gemanipuleerd. Gezien de hele shifting naar bizarre statements (zoals gisteren ook weer), ben ik juist heel erg bang dat die verzameling van data ooit nu gebruikt gaat worden voor een herhaling wat zich in de geschiedenis heeft voorgedaan. En dat was nog niet eens zo lang geleden.

[Reactie gewijzigd door HollowGamer op 31 januari 2025 12:20]

De zorgen van verwerken gaan niet alleen om welke gegevens gebruikers invoeren. Het gaat er ook om dat men gegevens van anderen heeft en gebruikt. Zowel door de verantwoordelijke eigenaar van het systeem als door andere gebruikers.

Ik maak uit het lokaal draaien niet op dat het dan aan wettelijke eisen voldoet. Het hangt er nogal vanaf welke gegevens de basis van de verwerking vormen en of dat is toegestaan die te verkrijgen, op te slaan en gebruiken. Terwijl andermans gegevens verwerken via verkrijgen, opslag en gebruik om meerdere redenen niet zomaar is toegestaan.
Gezien het gedrag van de VS nu ben ik het met je eens, er gaat een enorme streep door allerlei veiligheden, ook voor AI en bij GROK heb ik toch wel vragen.
Persoonlijk word ik altijd dan moe als er reacties komen: '.. en de US dan?'
Dat is inderdaad helemaal niet relevant. De acties en de berichtgeving gaan over Italie en DeepSeek. Niet over de US. Daar worden weer andere artikelen over geschreven. En het gekke is: als er iets over bijvoorbeeld Whatsapp wordt geschreven zie je vrijwel nooit "en Telegram dan?".
Want openAI houdt zich wel aan de AVG regels?
Geen idee, is dat relevant voor het oordeel of DeepSeek zich daar aan houdt?
Ja zeker in relatie tot de genomen maatregel en de geloofwaardigheid. Als je het bekende excuus gebruikt (veiligheid) en je past dit selectief toe nav geopolitieke belangen of vriendjespolitiek dan is dat van belang
In basis moet dat natuurlijk niks uitmaken, omdat pietje iets verkeerd doet mag jantje dat nog steeds niet...

Maargoed jij ziet het als 2 exact gelijke zaken, ik niet, zie mijn andere reacties hier.
Exact, dus als VS bedrijven zich niet houden aan afspraken/wet- en regelgeving m.b.t. gebruik van data en privacy (of het nu meta is of OpenAI) of een Chinese digitale grootgrutter, regels zijn uniform - niet afhankelijk of er bepaalde persoonlijke (Musk) dan wel lobby- of geopolitieke belangen zijn.
Volgens mij is het toen 2 a 3 weken geblokkeerd geweest en daarna vrijgegeven nadat ze extra informatie naar de italiaanse toezichthouder hadden gestuurd en wat toezeggingen hadden gedaan.

yep, had ik me goed herinnerd:
https://www.cpomagazine.c...-data-privacy-violations/
en ze hebben recent dus een GPDR boete gekregen. Dat wist ik nog niet. (maar rond 31 december heb ik ook geen sites bekeken waar zoiets gemeld zou worden)
Dat maakt in dit verhaal eigenlijk niet zoveel uit omdat (zoals een ander hierboven al melde) al in 2023 OpenAI al geblokkeerd is in italie vanwege blijkbaar dezelfde regeld. Ze zijn daar in italie dus wel consequent hierin.
Plus "waarom krijg ik een boete voor te snel rijden want anderen rijden ook te snel"is nooit echt een goed argument lijkt me.
Nee... Maar dat is heeeeel anders want dat is van onze partner natie de VS... U weet wel dat land met president Donald Musk.... Musk die heel goed met de president van Italië overweg kan.
Bedoel je Sergio Mattarella?
Je hoeft de precieze werking achter AI niet te weten om te snappen dat de makers van die modellen belangen hebben bij jouw informatie. De huidige consensus is dat het 'okay' is om onze (je eigen en die van anderen...) te delen met de Amerikaanse Big Five. Wat er met die data gebeurd weten we gewoon niet omdat we niet weten wat er gebeurd tussen het verzenden van de data en het ontvangen van het antwoord. Dat is een black box waarvan is besloten dat die te vertrouwen is ( }:O ). Ik zou het dan ook frappant vinden als die bedrijven de data niet verzamelen want dat is waar het allemaal om draait in silicone valley - data verzamelen & verwerken.

Zoals ik al zei gaat het om de gebruiker die de data stuurt - die data hoeft niet 'van hem' te zijn. Daarom is het zo belangrijk dat er op Europees niveau duidelijk stelling word genomen over welke partijen we wel vertrouwen met onze informatie en welke niet. Stellen dat de EU een partij niet vertrouwt kan niet zonder gevolgen blijven - er moet een stelling gekozen & gehanteerd worden. Dit soort beleid is in mijn ogen te belangrijk om aan de individuele gebruiker/bedrijf over te laten want nogmaals - het gaat data die ons allemaal aangaat. Een flink deel van de Europeanen is bereid om producten van Alibaba/Wish te bestellen, ondanks dat deze niet aan Europese wetgeving voldoen en gedoe met garantie. 'Ja maar die zijn goedkoper'. Veel verder komt de gemiddelde consument niet qua afwegingen. Met AI modellen zal dit niet anders zijn en daar moeten 'we' iets mee.
Dat China nu pronkt met een mooi AI model neemt de zorgen die we hebben over privacy en mensenrechten niet weg - we zijn alleen eerder geneigd om die zorgen te bagatelliseren om maar op de hype train te springen en ten koste van onze principes & privacy iets nieuws te proberen.

Ik hoop dat de EU voorkomt dat Deepseek ingeburgerd raakt waardoor áls er een verbod komt men via omwegen het toch blijft gebruiken. Het compleet uitsluiten van Deepseek lukt niet, maar zorgen dat het geen gemeengoed wordt wel. Een beter alternatief bieden helpt hier natuurlijk bij. Dus met zeer gemengde gevoelens zeg ik 'Go Go ChatGTP!' *O* }:O *O* }:O

[Reactie gewijzigd door 5pë©ïàál_Tèkén op 31 januari 2025 13:21]

Er is ook Mistral.AI, van Franse origine. https://mistral.ai/
Op zich wel netjes van de Italianen dat zij DeepSeek voor mij willen controleren. Hoop wel dat er dan ook een berichtje gaat komen hoe het met die privacy scoort en of gebruik veilig is, of dan wordt
Als je in eu wilt opereren, moet je aan de eu regels voldoen. Indien niet, gewoon een ban ongeacht je bent chinees of Amerikaans. Daar heedt Apple ook ondervonden.
En daar gaan we al. Amerikaanse tech bedrijven maken de dienst uit en dulden geen concurrentie.
China stelt zelf net zo goed eisen. Tesla heeft bijvoorbeeld pas gezegd dat ze geen FSD kunnen trainen voor China omdat de data de grens niet over mag en ze van de VS niet mogen trainen in China.
https://x.com/DBurkland/status/1885154118110523855
Het gaat om dat er selectief (nav persoonlijke/politieke) belangen wetgeving selectief wrodt toegepast.
Zonder partij te kiezen valt het me op dat Europa altijd loopt te huilen/janken en zich ondertussen de kaas van het brood laat eten. We moeten hiermee stoppen, beter integreren en de concurrentie/innovatieslag met USA/China ed. aangaan. We zijn slim zat, er is geld genoeg maar we moeten echt eens ophouden met die eeuwige verdeeldheid en zeuren…

[Reactie gewijzigd door Pasc66 op 31 januari 2025 14:33]

Oh, dat is zeker iets. Europa beschermt nooit zijn eigen markt en stelt handel voorop. En dan krijg je situaties zoals ASML (die extreme handelsbeperkingen heeft op verzoek (lees: eis) van de VS) of Nordvolt.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.