HMD presenteert midrangesmartphone met afneembare achterkant

HMD kondigt de Skyline aan, een 499 euro kostende smartphone die beter repareerbaar moet zijn dan veel andere toestellen. Het ontwerp met afneembare achterkant moet het makkelijk maken om scherm, accu en laadpoort te vervangen.

Human Mobile Devices, dat eerder vooral toestellen uitbracht onder de merknaam Nokia, had vorig jaar al de Nokia G22 in het assortiment. Daarvan waren display, accu en USB-C-laadpoort zonder speciale apparatuur te vervangen. Datzelfde geldt voor de Skyline, waarbij reparaties nog makkelijker moeten gaan, zo zegt HMD. De achterklep kan eenvoudig worden verwijderd met behulp van een plastic tool; er zit geen flexcable tussen de klep en het toestel, die je bij het verwijderen eventueel zou kunnen beschadigen. Het scherm van de Skyline kan loskomen van het frame zonder dat alle andere componenten er ook uit moeten.

Reparatiehandleidingen en onderdelen zijn te vinden op de site van iFixit. HMD zegt te hebben gelet op de prijzen van reserveonderdelen, die volgens de fabrikant minstens 5 jaar beschikbaar zullen blijven. Zo kost een vervangende oplaadpoort bijvoorbeeld 20 euro, een nieuwe accu 25 euro en een nieuw scherm kost 95 euro. Voor 5 euro extra koop je een kit waar zowel het onderdeel als de benodigde gereedschappen in zitten.

HMD Skyline (zwart)HMD Skyline (zwart)HMD Skyline (zwart)HMD Skyline (zwart)

In tegenstelling tot de G22, die meer een instapmodel was, is de Skyline een van de duurdere telefoons die HMD onlangs heeft uitgebracht. Dat is te zien aan de specificaties. Het toestel beschikt over een 6,5"-oledscherm met 2400x1080-pixelresolutie en 144Hz-refreshrate. Aan de achterkant zitten drie camera's. De hoofdcamera is er een van 108 megapixel, met een Samsung ISOCELL HM6-sensor achter een optisch gestabiliseerde, f/1,7-lens. Er zijn verder een 13-megapixelultragroothoekcamera en een 50-megapixeltelecamera aanwezig, die 3 keer optisch vergroot ten opzichte van de hoofdcamera. De 50-megapixelfrontcamera is voorzien van autofocus en kan in 4k filmen.

De HMD Skyline heeft een frame van gerecycled aluminium en voor het scherm zit Gorilla Glass 3. Door de repareerbare eigenschappen is het toestel slechts spatwaterdicht (IP54). Het toestel wordt aangedreven door een Qualcomm Snapdragon 7s Gen2-soc. De 128GB opslag is uitbreidbaar met een microSD-kaart. De 4600mAh-accu kan met 33W bedraad worden opgeladen of met 15W draadloos. De lader zit niet in de doos.

HMD Skyline (roze)HMD Skyline (roze)HMD Skyline (roze)HMD Skyline (roze)

Op de Skyline staat Android 14, die in augustus zal worden voorzien van een door HMD ontwikkelde 'Detox Mode', waarmee je je smartphonegebruik kunt beteugelen door notificaties van zelfgekozen apps en contacten stil te houden. Android biedt een dergelijke functie al jaren. Met slechts twee OS-upgrades en drie jaar beveiligingsupdates is het updatebeleid van de Skyline erg kort in vergelijking met andere toestellen in dezelfde prijsklasse. Volgens HMD blijkt uit hun eigen onderzoek dat klanten maar zo'n twee jaar met hun telefoon doen. Bovendien zouden langere updates het toestel duurder hebben gemaakt.

De HMD Skyline is vanaf nu beschikbaar op de website van HMD voor 499 euro, in de afgebeelde kleuren zwart en roze. Vanaf volgende week ligt hij in de Nederlandse winkels; Belgische winkels volgen in augustus.

Door Friso Weijers

Redacteur

18-07-2024 • 09:00

72

Reacties (72)

72
71
34
4
0
31
Wijzig sortering
Ik vind het straf dat HMD het design van de Lumia 920 zo mag kopiëren, je zou denken dat de rechten voor alle Lumia toestellen bij Microsoft ligt, niet bij Nokia (misschien dat het daarom alsnog vrij veel afwijkt van het ontwerp aan de achterkant).

Dat gezegd hebbende, voor 500 euro is een SD 7s Gen 2 (wat gewoon een Snapdragon 6 Gen 1 rebrand is) toch maar een zwakke vertoning, zeker als HMD's update beleid gelimiteerd is tot 2 updates, want dat betekent dat je updates krijgt tot 2025 (en niet "2 jaar"), want Android 15 staat al voor de deur dus daar gaat al 1 van je updates.
Volgens HMD blijkt uit hun eigen onderzoek dat klanten maar zo'n twee jaar met hun telefoon doen. Bovendien zouden langere updates het toestel duurder hebben gemaakt.
Dat is gewoon hypocriet. Wat is het punt van een toestel waarvan je voor 5 jaren de hardware kan repareren als HMD de software na zo'n korte tijd al stopt te ondersteunen? Je kan tegenwoordig een Galaxy A35 kopen voor €240, minder dan de helft van dit toestel, en die krijgt 4 OS upgrades. Ik ken eigenlijk zelf bitter weinig mensen die maar 2 jaar met hun toestel doen (om niet te zeggen niemand). Ik zelf vervang mijn toestel relatief vaak in verhouding met mijn familie en ik doe minstens 3 jaar met 1 toestel (en geef die dan door aan een ander familielid als dat voor hen een upgrade is). Ik heb de Galaxy S24 juist gekocht om nog langer met een toestel te doen (en omdat ik deze praktisch kon krijgen voor €500 door kortingen van Samsung en Telenet (€100 en €300 respectievelijk) vorige maand wat ironisch genoeg weer dezelfde prijs is als deze Skyline, maar deze keer met 7 OS upgrades).

[Reactie gewijzigd door Loller1 op 22 juli 2024 13:23]

Wellicht kleine fun fact voor je; het design "van de Lumia's" had Nokia ontworpen voor hun N9. Was een leuk toestel met een OS (MeeGo) wat destijds hun antwoord moest zijn op Android en iOS.

De medewerkers achter MeeGo zijn op hun beurt verder gegaan met het OS en hier is uiteindelijk Sailfish OS uit gekomen.

Edit: typo

[Reactie gewijzigd door PLYRZR0 op 22 juli 2024 13:23]

Dat gezegd hebbende, voor 500 euro is een SD 7s Gen 2 (wat gewoon een Snapdragon 6 Gen 1 rebrand is) toch maar een zwakke vertoning, zeker als HMD's update beleid gelimiteerd is tot 2 updates, want dat betekent dat je updates krijgt tot 2025 (en niet "2 jaar"), want Android 15 staat al voor de deur dus daar gaat al 1 van je updates.
Ik snap nog steeds niet waarom de fabrikanten niet een 'dealtje' sluiten met de hobbyisten.
Er zijn mensen die maanden prutsen om een nieuwe Android op oudere toestellen te krijgen.
Hoe moeilijk is het om (eventueel met een NDA e.d.) om daarmee een nieuwe (vanilla) firmware af te leveren?

Ik snap dat er allerlei dingen gesigned en closed source zijn, met licenties en ander geneuzel. Maar als je bij een bedrijf als HMD 1 iemand hebt rondlopen die dat regelt, dan heb je voor een habbekrats oneindig updates.
Als bedrijf wil je geen geknutsel van amateurs in je product hebben zitten, want dat betekent dat jij aansprakelijk bent als dan achteraf blijkt dat er bijvoorbeeld een backdoor in zit.

Daarnaast, als jij als hobbyist een hoop tijd steekt in het bijhouden van een custom ROM en dan merkt dat een bedrijf als HMD die schaamteloos op hun telefoons zet en dan voor 500 euro per toestel verkoopt, ga jij dan je tijd in die ROM blijven steken? Of ga je er dan mee stoppen of onder een andere licentie zetten waardoor HMD die niet meer mag gebruiken/verkopen?
Waarom zouden het amateurs zijn? En waarom zou HMD hier schaamteloos iets gaan stelen?

Er kan prima een vergoeding tegenover staan (€100.000 is wisselgeld voor deze bedrijven, €1000 voor een ROM-bouwer een mooie beloning, kun je er 100 per jaar belonen) en een ROM-bouwer hoeft helemaal niet de ROM op te leveren. Een gedetailleerde beschrijving kan al genoeg zijn en fixes kunnen in de main line kernel & Android worden gedaan.

Een belangrijk onderdeel zijn de boot en device config, wat weinig risico met zich meebrengt, maar wel veel tijd kost om uit te zoeken.
Dus wat Fairphone doet is niet goed? Dat levert immers ook upgrades op basis van het werk van mensen uit de gemeenschap.

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 22 juli 2024 13:23]

Dat mogen ze zelf weten, natuurlijk, en in het geval van Fairphone zal het echt wel werken want die hebben daar natuurlijk hun hele bedrijf op gebouwd. Feit blijft wel dat aansprakelijkheid een ding blijft en dat niet iedereen daarop zit te wachten.
Iemand die zelf een toestel repareert zal ook wel een custom ROM kunnen installeren. Zou niet moeten hoeven, maar toch.
Als ik het artikel zo lees dan is het vervangen van hardware bij deze telefoon supersimpel. Dat kan ik van een installatie van een custom ROM nog niet zeggen. 95% van de mensen weten niet eens dat het mogelijk is om een ander OS op je telefoon te zetten, laat staan dat ze het ooit proberen.
Bij Tweakers kijken we uitgebreid naar bloatware, de mogelijke installatie van custom ROM's, e.d. maar de meeste gebruikers van een telefoon zitten daar helemaal niet op te wachten. Die openen de doos, volgen de instructies op het scherm, plaatsen hun SIM en gaan verder met hun leven.
Het is dan wel de vraag of deze custom roms er dan ook zijn, de laatste jaren is de custom rom community toch behoorlijk gekrompen, dus dit hangt ook echt af van de vraag. Verder maakt Google het met play integrity lastiger voor custom roms om te werken met bepaalde apps die daar moeilijk om doen.

Het is niet meet zo simpel als even een custom rom installeren.
Alleen is dat natuurlijk volledig irrelevant. Je kan als OEM niet roepen "kijk hoe wij het milieu helpen met dit toestel waar je minstens 5 jaar lang extra onderdelen voor kunt krijgen" en daarna ook roepen "maar we geven wel maar 1,5 jaar OS upgrades", en "dat voor de magere prijs van €500". Dit zijn 2 volledig tegenstrijdige punten, en een custom ROM veranderd daar niks aan. Om nog maar te zwijgen over de vraag of die er überhaupt gaan zijn.

En zelfs vreemd dat iFixit daar mee in zee wilt gaan. Je zou denken dat ze daar ook vereisten aan stellen en begrijpen dat dit nergens op slaat.

[Reactie gewijzigd door Loller1 op 22 juli 2024 13:23]

Precies dit. Ik ben voor mijn vrouw op zoek naar een telefoon en was geïnteresseerd in dit model (want oude liefde met Lumia's) maar na het lezen van "3 jaar updates" was ik er al klaar mee. De shortlist bevat tot nu toe nog alleen de A35, half geld, meer dan dubbel zo lang updates
Er is ook een business edition die iets meer kost en 5 jaar beveiligingsupdates krijgt:
https://nokianews.net/HMD...ate_period_and_specs.html
Repareerbaarheid is altijd mooi.
Repareerbaarheid is fantastisch, maar ca. 2 jaar updates is dan weer ontzettend mager, wat de gebruiksduur ernstig kan verkorten. Het is daarmee sowieso al minder geschikt om of door te geven / verkopen aan een ander of langer te gebruiken (blijven je apps (bankieren bijvoorbeeld) wel werken? Is het wel veilig?). Aan de ene kant maken ze het dus zo dat je wat minder moeite hoeft te doen om onderdelen te vervangen / je telefoon te repareren, anderzijds ondersteunen ze de telefoon ontzettend kort. Daarbij gerekend dat je er ook nog eens een redelijk bedrag voor betaald (bijna 500 euro!), is dit toch echt een telefoon die je links mag laten liggen.
Dit is niet repareerbaarheid! De reden dat een Fairphone meer kost dan de meeste toestellen met vergelijkbare specs is omdat ze in de supply chain de werkers eerlijk betalen en moeite doen om het transparant en inzichtelijk te maken. Dit toestel heeft geen enkel recht zich te profileren als een "repareerbaar'' toestel. De prijskaart is dan ook puur marketing, want nergens blijkt uit dat er ook maar iemand naast HMD profiteert in de supply chain. Dit is gewoon weer een lege, holle marketingkreet om een stukje af te snoepen van bedrijven als Fairphone. Dat blijkt ook wel uit de 2 jaar updatebeleid. Een toestel is niet meer veilig en betrouwbaar als de security-updates en de gaten niet meer worden gedicht. Laat dit Chinese merk toch alsjeblieft liggen en ik hoop dat Tweakers deze nuance ook aanbrengt.

[Reactie gewijzigd door Rhinosaur op 22 juli 2024 13:23]

Wikipedia: HMD Global

Hq in Finland, eigenaar Taiwanees.
Exact. Als ADO Den Haag een Chinese of Taiwanese eigenaar heeft, dan zeggen we toch ook niet dat het een Chinese of Taiwanese voetbalploeg is? En Tweakers is in handen van een Belgisch bedrijf, is het daarmee een Belgische site? Beetje rare redenering van Rhinosaur.

En 2 jaar updatebeleid klopt ook niet, want 3. En wat willen ze precies afsnoepen van een niche merk als Fairphone?

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 22 juli 2024 13:23]

Raar, want dan is Ado gewoon een Chinese sattelietclub wat mij betreft. PSG is ook gewoon een Qatar club. Wie betaalt, die bepaalt. HMD is wat mij betreft gewoon Chinees bedrijf. Terry Gou mag dan Taiwanees zijn, maar zijn welvaart en invloed zijn vrijwel volledig geconcentreerd in China.

Het is gewoon 2 jaar updatebeleid en een aanvullend jaar security patches. Dat reken ik niet als onderdeel van updatebeleid.

[Reactie gewijzigd door Rhinosaur op 22 juli 2024 13:23]

Dat blijkt ook wel uit de 2 jaar updatebeleid. Een toestel is niet meer veilig en betrouwbaar als de security-updates en de gaten niet meer worden gedicht. Laat dit Chinese merk toch alsjeblieft liggen en ik hoop dat Tweakers deze nuance ook aanbrengt.
, 3 jaar beveiligingsupdates niet 2 jaar, dat is een belangrijk verschil alhoewel ik zelf liever wacht op een XR22 voor 4 jaar beveiligingsupdates.
En Hmd is niet een chinees merk, een Fins bedrijf is uiteindelijk verantwoordelijk (en kan dus ook makkelijker op de vingers worden getikt door in dit geval Scandinavische instanties).
Repareerbaarheid en maximaal 2 jaar updatebeleid met 1 jaar aanvullend security is gewoon kansloos en onverenigbaar. DOA wat mij betreft.
Maar speciaal gereedschap een doen alsof een flexcable normaal is... Ik krijg hier heel erg een greenwash smaak van in mn mond.

Het wordt gebracht alsof het goed is, niet alsof het minder slecht is.

Ik snap niet dat als je speciaal gereedschap nodig hebt dat niet betekent dat het zo goed in elkaar zit dat het wel gewoon waterdicht is.

Hoe moeilijk is het om twee dingen met een rubbertje erussen ofzo op elkaar de klikken? Een ziplock zakje van IKEA blijft bij mij na 100x openen en sluiten nog lucht en waterdicht. We hebben het niet over telefoons om mee te gaan duiken...
Blijven lezen he. Er staat "geen flexcable" en er staat nergens dat het speciaal gereedschap is. Alleen maar dat je de benodigde gereedschappen mee kan bestellen als je wilt, zoals bij ifixit wel vaker het geval is.
Gereedschap dat je kan bestellen suggereert dat je zoiets dus niet in huis hebt, dat noem ik speciaal. Hoewel het gewoon om een plactrum ofzo zal gaan.

En je begrijpend lezen is moeilijk? Door expliciet te noemen dat er geen flex cable is, doen ze alsof het normaal is dat die er wel in zou zitten.
Nee het is een optie. Ikzelf heb wel een uitgebreide set mini schroevendraaiers, naar voor 5 euro gewoon de juiste meeleveren is voor veel mensen een uitkomst. Een het hoeft dus niet.
Wat mij betreft 1000x beter als een vastgelijmd onderdeel waar met de föhn heetgestookt niet worden, om hem dan maar met op hoop van zegen uit elkaar te pulken

Is het perfect en op het niveau van een Lumia 950XL? Nee, maar vind dit wel een positieve ontwikkeling.
Precies. Natuurlijk kan het beter, maar het kan ook slechter. Dit is toch wel een van de betere oplossingen. Niet de beste, maar beter.

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 22 juli 2024 13:23]

Het is absoluut niet abnormaal dat flexcables gebruikt worden. Dus ik weet niet waarom je zo hard ageert hier tegen.

Ook je punt over het gereedschap, de meeste mensen hebben hebben niet eens PH00-schroeverdraaiers of bitjes, laat staan T4 of TR6. Dus dat je dat erbij kan bestellen is niks geks. Ik denk overigens ook niet dat je wilt dat telefoons gemaakt gaan worden met "normale" PH-0 schroeven. Daar wordt het niet bepaald beter van.
Sterker nog: veel mensen hebben niet eens gereedschap in huis, of hooguit het minimale, zoals één maat kruiskopschroevendraaier en een nijptang.
Tell me about it... ik ben bijna opgegroeid in een gereedschapskist en kon me een leven zonder een kruiskop niet voorstellen. Tot ik de vader van mijn verloofde ontmoette hahaha
Rustaaaggg!

Hoezo is wat ik zeg denigrerend? Je reageerde niet eens op mij, Want dit was mijn eerste reactie in jouw draadje. Je zegt nu een hele hoop over Lidl gereedschapssetjes etc. Maar dat ontken ik toch ook niet. Ik zeg. Ze kunne het prima bij verkopen want de meeste mensen hebben die sets niet.

Het is zelfs erg behulpzaam als je een kitje kan kopen waarin exact de gereedschappen in zitten die je nodig hebt. Ik heb zelf een volledige set en zoek me soms een ongeluk.

Maar het valt me wel op dat je jezelf er aan ergert dat niet de hele wereld de fairphone kant op is. Maar dat gaat in stapje. HMD zet er nu één en dat moet je toejuichen en niet afbranden in mijn ogen. Het heeft geen zin om direct de ideale situatie te eisen als je daar niet bent.

Kortom ik ben het niet eens met je oneens. Het kan beter. Er bestaan betere concepten. Zelfs hele oude concepten (Project Ara anyone?) Maar dat maakt dit niet minder een stap in de goede richting.
Er staat toch dat er juist -geen- flexcable in de weg zit?
Precies, door dat expliciet te noemen wekken ze de indruk dat dat normaal zou zijn...
Maar doe dan ook wat aan het updatebeleid. 2 OS en 3 jaar security updates is wel heel mager.
Inderdaad 5 jaar onderdelen maar slechts 3 jaar security updates 8)7 .
Dit zal geen vervanger voor mijn EOL Nokia 8.1 worden.
Een Pixel 8a zal dan een betere keuze zijn voor mij.
Nu hangt het er natuurlijk wel vanaf wat ze met 5 jaar bedoelen. Als ze vanaf de eerste verkoopdatum bedoelen en je de telefoon over een jaar koopt, is het nog maar 4 jaar. Dan ligt het al meer in de buurt van die 3 jaar updates. Maar dat neemt niet weg dat het uit verhouding is en dan 3 jaar sowieso een beetje weinig is, zelfs voor midrange. 4 jaar onderdelen en 4 jaar updates zou al beter zijn geweest.
Maar zinloos als de softwaresupport niet ook op orde is.

Android 14 is van oktober vorig jaar, dus met twee upgrades loopt dat volgend jaar oktober al af - A15 dit jaar, en A16 in 2025. Onderdelen vijf jaar leverbaar dus in 2029 kun je nog een nieuwe accu schroeven in een apparaat dat op dat moment al vier jaar geen upgrades en drie jaar geen updates meer krijgt.

Dat wil je dan toch al helemaal niet meer gebruiken?
Maar als ze A15 pas begin volgend jaar leveren en dan A16 een jaar later, dan is het wel twee jaar. Niet iedere fabrikant brengt upgrades de volgende dag uit. Hoe dan ook is het een slecht beleid, dan ben ik met je eens.
Wat een onzin wat betreft die 2 jaar OS-updates. Een gemiddelde klant doet 2 jaar met een telefoon volgens hun onderzoek, maar het grootste gedeelte van die klanten koopt het toestel niet wanneer deze net op de markt komt, maar wanneer de prijs wat gezakt is. Het is ook waardeloos voor de restwaarde. Voor een telefoon van 500 euro mag je gewoon meer verwachten anno 2024. Blij dat Samsung, Google en Apple de wereld laten zien dat het wel kan. Zelfs OnePlus heeft beloofd het beter te doen met de onlangs gelanceerde Nord 4, voor dezelfde prijs overigens.

Edit: Wel te spreken over het Lumia design trouwens, ziet er leuk uit.

[Reactie gewijzigd door crankthisup op 22 juli 2024 13:23]

Tsja, OS updates zijn toch niet echt interessant, het gaat om de beveiliging (die met drie jaar ook te kort is, maar da's een ander verhaal)
Zodra de Android versie meer dan ca 6 jaar oud is, stoppen veel "belangrijke" apps met werken.
Dat zou liggen aan eoa library van Google, die veel wordt gebruikt.
Als die kapt met een gegeven Android versie te supporten, dan kappen de apps er ook mee.

Dat is de primaire reden dat ouders hun telefoons laatst vervingen, en zal ook voor mij gelden.
Zo bekeken gaat ie met elk jaar extra upgrades, een jaar extra mee.
Maar NB, eentje met 4 jaar upgrades gaat niet 2x zo lang mee als met 2 jaar upgrades, want je moet bij elk dus eerst 6 optellen, dus dat verschil is minder spectaculair dan t lijkt.
Ik krijg echt Lumia 920 flash backs. Niks mis mee hoor. :D
Ja qua ontwerp lijkt hij er ook nog op! Nu nog in het "oude" (lees: compacte, handzame) schermformaat! :)
Dan wel een 950XL formaat erbij .
Iets met nogal lompe klauwen.
Niet helemaal 950xl maar Hmd schijnt met een telefoon bezig te zijn die geïnspireerd is door lumia 1020 design (zal vast ook weer een grote telefoon worden). De 950xl lag wel goed in de hand en de flitser was top.
De cirkel is bijna weer rond, het was vroeger heel normaal dat dit kon. Hopelijk zet de trend door, niet alleen bij telefoons maar meer hardware.
Hieronder een voorstel dat onderdeel is van The Green Deal.

https://ec.europa.eu/comm...rner/detail/en/ip_23_1794
Bij de Nokia's kon je de bootloader niet unlocken. Is dat bij deze ook het geval? Want de makkelijk verwisselbare accu helpt met verlengen van de levensduur, maar de korte update termijn van de software doet dat voordeel grotendeels teniet.
@deepvreezo er gaat op mobiel iets mis met hoe de afbeeldingen schalen. Ik dacht ff dat het over een fold ging zo vierkant als ze er uit zien.
Ah, je bedoelt de thumbnails zeker? Ik heb ze even opnieuw geüpload, zou nu goed moeten zijn!
Volgens HMD blijkt uit hun eigen onderzoek dat klanten maar zo'n twee jaar met hun telefoon doen.
Kopen die allemaal op launch date dan? En de tweedehands markt dan? Het is niet zo dat deze telefoons na 2 jaar bij het vuil komen te liggen.
En waarom doen ze maar 2 jaar met die telefoon? Is hij na 2 jaar al af?
Vreemde redenering.
Nieuw abbo, dus je die 2 jaar cycle vind ik niet raar klinken.

Zolang die eenvoudig te rooten is, vind ik het geen probleem.
Dat doen natuurlijk maar weinig mensen. In de meeste gevallen zal de telefoon doorgeschoven worden naar een minder veeleisende / kapitaalkrachtige gebruiker. Die zit vervolgens met een telefoon die niet meer geüpdated wordt
Het is m.i. beslist een goede zaak, dat smartphones makkelijker gerepareerd kunnen worden, want zo kan/wordt hun levensduur verlengd.
Bij HMD hebben ze dát blijkbaar door en doen zo ook mee aan de verduurzaming.

Tenminste dat lijkt zo, maar wat heb je aan een ( gerepareerd ) toestel, als de software verouderd is en er geen beveiliging updates meer voor verschijnen ? Helemaal NIETS.

Blijkbaar wil HMD zich vergroenen, wat opzich een prima zaak is, maar met zo'n halfslachtig beleid heeft het allemaal geen nut
Dan is het m.i. meer gedaan om geld te harken, dan om werkelijk te vergroenen, greenwashing dus.

[Reactie gewijzigd door PsiTweaker op 22 juli 2024 13:23]

Als de inhoud maar goed is? Moet wel sterk genoeg zijn om lang mee te gaan? Anders heeft het weinig zin?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.