HMD presenteert Barbie-telefoon

De Finse telefoonmaker HMD heeft Barbie gepresenteerd, een klaptelefoon die de fabrikant heeft gemaakt met Barbie-maker Mattel. Het gaat niet om een smartphone, maar om een ouderwetse klaptelefoon.

De klaptelefoon moet fans van Barbie aanspreken met onder meer het uiterlijk, het Barbie-thema in de software, de geluiden en de meegeleverde covers en stickers, meldt HMD. De telefoon draait op S30+, een doorontwikkeling van het Nokia S30-platform dat jaren geleden ook al op dergelijke telefoons stond. De telefoon heeft geen mogelijkheid om apps van derden te draaien. Wel heeft het toestel 4G, Bluetooth 5.0 en een audiojack.

De klaptelefoon van 108x55x19mm weegt 123 gram en heeft aan de binnenkant een 2,8"-scherm, met een 1,77"-scherm aan de buitenkant. De soc is een Unisoc T107, een 22nm-processor die een enkele, sterk verouderde Cortex A7-kern heeft op 1GHz. De camera heeft een maximale resolutie van 640x480 pixels. De accu heeft een capaciteit van 1450mAh. Het toestel komt snel uit en gaat 129 euro kosten.

HMD BarbieHMD BarbieHMD BarbieHMD Barbie

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

28-08-2024 • 01:01

110

Reacties (110)

Sorteer op:

Weergave:

Ik vraag me heel erg af wat de doelgroep van dit product is.
Kinderen, maar zelfs kinderen gebruiken smart. De oudste heeft nog geen mobiel maar wel een horloge met smart functies waarmee ze haar vriendjes toevoegd en tevevs kunnen wij haar monitoren/berichtjes sturen.

Dus een telefoon zonder smart, daar zit niemand op te wachten. Qua design zal het haar zeker aanspreken maar waarom geen mogelijkheid tot apps etc?
Wellicht voor ouders die wel de kinderen willen kunnen bereiken, maar ze (nog) geen toegang tot apps willen geven op hun leeftijd?

Niet alle ouders willen zulke jonge kinderen meteen blootstellen aan apps, maar daarmee wachten tot iets latere leeftijd. Dat is hun keuze en goed recht, uiteraard.

Berichten sturen kan hiermee overigens ook gewoon, via SMS etc.
Het probleem is vooral dat je jouw kind een hele nare tijd zal bezorgen en dat je kind gewoonweg zwaar gepest zal worden omdat deze geen smartphone heeft.

*bedoel niet jouw kind in dit geval
Ik vind dit echt een zeer kwalijke reactie. Smartphone gebruik heeft juist tot een toename van pesten geleid. Dit soort opvattingen leiden er juist toe dat kinderen steeds vroeger een smartphone krijgen.

Als ouders moeten we juist zoveel mogelijk onze kinderen proberen te beschermen tegen de negatieve invloeden van social media. Social media is het roken van deze generatie. Een langzame en beheerste introductie van smartphones is van groot belang.

Als ouders van een 10-jarig kind worstelen wij natuurlijk ook met de vraag wat een goed moment is om smartphones te introduceren. Hoe later hoe beter. Maar helaas worden er op deze leeftijd wel al vrij veel afspraken gemaakt via de telefoon. Wij hebben wat ons betreft de gulden middenweg gevonden met een oude dichtgetimmerde iPhone waarop alleen Whatsapp en Apple Music werkt. Hopelijk kunnen we op deze manier langzaam de smartphone introduceren.

Ouders als jij (als je al kinderen hebt, waar in aan twijfel) zorgen juist voor problemen doordat kinderen steeds vroeger een telefoon hebben of willen hebben en zich achtergesteld gaan voelen ten opzichte van anderen. Het is echter geen reden om gepest te worden.
Het is niet alleen de smartphone, maar praktisch alles. "Als ik X of Y niet krijg dan vinden ze me niet meer leuk op school", en de naïeve ouders happen dan maar. Wat je nu ziet met de fatbikes is ook niet omdat kinderen het echt nodig hebben, maar puur omdat ze er bij willen horen. Ik maak regelmatig situaties mee waarbij ~10 jarigen zo goed als blind en zonder nadenken op zo'n ding door woonwijken razen. Maar hetzelfde heb je met vapen en social media bijvoorbeeld. Nou is dat altijd wel zo geweest. Er zijn altijd dingen geweest die je als kind moest hebben anders hoorde je er niet bij, wat in de werkelijkheid uiteindelijk wel meeviel. Veel meer dan fomo is het niet. Maar de risico's van social media (scheve kijk op de realiteit, de drempel om te pesten is idioot laag), fatbikes (ongelukken met hoge snelheid) en smartphones (een hoop apps gemaakt met als doel verslavend te zijn waardoor je dopamine-aanmaak verstoord raakt en je aandacht spanne enorm kort wordt) zijn echt enorm. Da's niet te vergelijken met veel van de zaken van vroeger.
Man daar raak je een goed punt hoor! Ik werd vroeger gepest omdat ik als enige in de klas niet meedeed met Flippo’s, want bij ons thuis werd geen ongezonde chips gegeten. (M’n moeder maakte het zelf)

In de pauzes werd je gewoon buitengesloten. Uiteindelijk met veel gezeur mocht er zo nu en dan een zak gehaald worden, maar m’n ouders regelden vooral die dingen via collega’s en andere ouders, wat achteraf eigenlijk best lief is.

Pffft peer pressure is real man! Ben blij dat ik die fase uit m’n leven voorbij ben.
Groepsdruk is wel echt een bitch ja. Vaak zag (en zie) je ook dat mensen in een groep aanzienlijk vervelender zijn dan wanneer je ze individueel treft. Dat is nu nog steeds vaak zo, waarbij collega's in groepsverband echt om te kotsen zijn, maar als ze alleen zijn dan kunnen ze best relaxt zijn.

Maar ik denk dat kinderen altijd wel een manier vinden om een ander te pesten. Klassen waar pestgedrag helemaal niet in voorkomt bestaan denk ik niet. Ik had vroeger ook klasgenootjes die geplaagd werden omdat ze vaak broeken aan hadden die gerepareerd waren met zo'n lapje. Het slaat nergens op, maar zo iemand wijkt af van de norm en dan hang je. Ik ben wel eens de sjaak geweest omdat ik net wat andere schoenen aan had dan wat populair was bijvoorbeeld. Het ligt denk ik ook meer aan de persoon zelf dan aan de randzaken. Ben je een makkelijk doelwit om wat voor reden dan ook, dan vindt men altijd wel iets. Als je dan alsnog een fatbike hebt weten te bemachtigen dan is het niet het goede model. Als je een smartphone hebt gekregen dan is het een goedkope of het verkeerde merk. Dat soort dingen.

Overigens zijn op veel scholen destijds zaken als flippo's en Pokemonkaarten verboden, omdat het nogal eens tot ruzie of pestgedrag kon leiden.
Backpacks van Eastpak, iemand? :9 Dat ging inderdaad zo ver als dat je niet het "hippe" model had maar het model met meer vakjes, dan viel je er al uit.

Ik prijs me gelukkig dat mijn jongste (9, groep 6) in een klas zit waarin er 1 meisje zit die een pittige ziekte heeft overwonnen maar daar wel zichtbaar wat aan overgehouden heeft. Daardoor is het vanaf groep 3 ,waar de klas vast wordt ongeveer, al "bespreekbaar" om het zo maar te stellen en lijkt pesten daar echt (nog) niet te gebeuren omdat je afwijkt.

On-topic: Zou toch mooi zijn als zo'n simpel roze thema telefoontje met haar beperkingen 1 van de eerste telefoontjes zou kunnen zijn van je tiener-leeftijd bereikende dochter! Tenslotte zijn wij ook allemaal gestart met een telefoon die nog een klepje en uitschuifbare antenne had..
Geen klepje een een vaste antenne die je kon vervangen voor een lange (11cm) high gain antenne.
Ericsson Amigo NMT (ATF3) toestel (analoog netwerk, geen verbinding die weg viel maar gewoon meer of minder ruis afhankelijk van de signaal sterkte).

Mensen keken mij toen nog echt raar aan als ik buiten de kroeg, met mijn oortje in, handsfree stond te bellen, ook als ik gewoon aan het bellen was trouwens....woorden als uitslover, macho drug dealer enz..

Ik glimlachte altijd beleeft terug.
Net als de meeste dingen in de moderne tijd, de ellende die gebeurd is niet per se iets nieuws. Alleen de schaal is een totaal andere orde geworden sinds men zo gemakkelijk met elkaar in contact kan komen wereldwijd 24/7. En vooral dat op afstand, dat anonieme, het is veel makkelijker iemand achter z'n rug om af te zeiken (en daarbij makkelijk andere vinden die gelijkgezind zijn) dan in zijn gezicht en internet maakt dat des te makkelijker.

En dat alles veel harder gaat dan wetgeving/handhaving bij kan houden. Ik kan mij niet voorstellen dat het de bedoeling is dat er kids van rond de 10 jaar op gemotoriseerde voertuigen rondsjezen, die overigens ook nog eens erg populair zijn om op te voeren, mijn elektrische fiets houd op met power geven bij de 27kmpu, maar ik wordt regelmatig ingehaald door zo'n gup die makkelijk 10km harder gaat.
Smartphone gebruik heeft juist tot een toename van pesten geleid.
Je hele statement leunt op die stelling.
Heb je er een bron bij, of is het een aanname/gerucht?
In "mijn" tijd (ik ben 45...) 'moest' je de nieuwste Nike's hebben of je werd gepest. Of een hippere bril dan de standaard. Of een beter merk jas. Of Levi's. Anders werd je letterlijk de school uitgepest.

Nu zijn het smartphones. Verschil is nu wel dat als er nú digitaal gepest wordt, de hele wereld mee kan doen in plaats van alleen het clubje etterbakken van school of uit de straat.
Ik ben jouw leeftijd en heb dit totaal niet meegemaakt. Misschien ligt het eraan bij welke groep je wilde horen, misschien verschilt het per school, of misschien lag het toch aan andere factoren.
Je hoorde juist nérgens bij in die tijd. Of nou ja, ik niet. Ik game graag 'dus' was je een nerd en 'dus' kon je vrijuit worden getreiterd, dag in dag uit.

Tegenwoordig is gaming zo groot en populair, dan ben je al een groep op zich. Net als de anime fandom, en filmliefhebbers en zo. Veel meer geaccepteerd in dat opzicht.
Heel vervelend dat dat is gebeurd. Ik ben vroeger ook wel een periode gepest door een tokkie in de buurt en dat gaat niet in je koude kleren zitten.

Ik krijg wel het gevoel dat er tegenwoordig terecht veel meer aandacht is voor pesten op scholen. Maar door de digitale technologie wordt het pesten voor de school een stuk onzichtbaarder.

Ik heb zelf actief contact gezocht met andere ouders uit de klas om te peilen hoe men dacht over telefoontjes voor de kinderen. Het blijkt dat er echt veel minder kinderen een telefoon hebben dan je eigen kinderen je doen geloven. Nu zitten mijn kinderen op een erg kleine school in een "goede buurt" en wat dat betreft zijn we bevoorrecht. Ook heb ik direct contact gezocht met de ouders over minder fijne zaken die ik zag in de whatsapp groep van de klas.

Het gaat nu echt een stuk beter. Als iemand vervelend doet in de klasse-app, wordt deze klasgenoot direct aangesproken door de rest van de groep.

Wat ik eigenlijk wil zeggen, blijf als ouder betrokken, privacy voor kinderen tov hun ouders hoeft wat mobiele telefoongebruik nog niet te bestaan (zeker niet op de basisschool). Ze hebben je hulp hard nodig om deze complexe wereld te leren navigeren.
Ja het hielp óók niet dat een van het grootste stukken t... ehh.. nou ja, pesters in de buurt de zóón was van een politieagent die het allemaal prima vond. Sterker nog, die pakte het vuurwerk (terecht) af van de jeugd maar gaf het (uiteraard onterecht) gelijk aan z'n zoon die het in de straat af mocht steken onder andermans auto's. Tsja.
Het is super dat jij als volwassene zo'n logische opvatting hebt van zaken, maar dat is niet de realiteit voor deze kinderen.

Ik snap niet waarom je een stelling, welke gewoon algemeen bekend is, als "kwalijke reactie" zou omschrijven?

Heel jouw verhaal is hartstikke logisch en begrijpelijk, maar dat neemt toch nergens weg dat kinderen pesten? Wanneer je kind niet mee kan doen met de andere kinderen omdat zij allemaal smartphones hebben maar de jouwe niet, sluit je jouw kind dus effectief uit als een uitzondering op de regel. Deze worden dan al snel gekozen als doelwit. Dat is nou eenmaal hoe het werkt.

We kunnen het allemaal onlogisch, rot, laf, wat dan ook vinden maar het is wel hoe het gaat. Je moet toch erkennen dat dit is hoe het gaat voor je er wat aan kunt doen? Je kunt moeilijk een probleem oplossen zonder te erkennen dat het er is.
Bor Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod @evers9728 augustus 2024 08:16
Onzin. Ik ken meerdere mensen met kinderen die geen of nog geen smartphone hebben. Daarvan wordt geen enkele gepest. Het zal vast voorkomeb maar om dit als feit te presenteren; dat is nogal overtrokken.
Diversiteit aan interesses van kinderen komt toch wel bijeen, en het lijkt mij aannemelijk dat dergelijke kinderen meer intellect ontwikkelen in de omgang met anderen, omdat ze niet als een zombiejunk aan inhoudsloze content zitten te lurken/delen.

Als een kind zonder externe media te gebruiken meedoet in de omgang, brengt dat in mijn optiek sterke karaktereigenschappen en zelfstandigheid.
Onzin. Volwassenen weten vaak niet dat kinderen gepest worden.
Bor Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod @sircampalot28 augustus 2024 12:08
Doorgaans praat je met je kinderen toch? Het klinkt misschien gek maar je kan gewoon vragen stellen aan het kind, de leerkracht, als ouders ervaringen uitwisselen etc.
Als ouders kun je met je kinderen praten, maar uit ervaring weet ik ook dat kinderen niet zomaar terugpraten. Ikzelf deed dat vroeger al nooit, en mijn kinderen zijn ook niet altijd even open over alles, ondanks alle pogingen om ze dat wél te laten zijn en te laten voelen.
So true..... Maar het blijven proberen vind ik het wel waard, er zal vast een moment zijn dat je toch even doordringt. De aanhouder wint denk ik dan maar, mocht het niet lukken dan kan ik altijd mezelf in de spiegel aankijken dat ik toch echt op alle manieren mijn best heb gedaan.
Dat is best een lastige kwestie hoor. Je kunt niet zomaar zeggen "je praat toch met je kinderen"

Uit eigen ervaring kan ik je zeggen dat het een heel, heeel , heeeeeeel moeilijk onderwerp om over te praten. Je schaamt je er namelijk behoorlijk voor. Sommige kinderen (of beter gezegd gezinnen) hebben het gewoon niet breed. Dus een Nike broek zit er niet in en DAT zijn de simplistische dingen waarom gepest wordt.

Jaren later wordt pas bekend dat het is gebeurd of als het te laat is. Meestal wanneer het over is of ze naar een andere school gaan. In mijn gebal zat ik op een nieuwe school waarbij een van de pesters mee ging maar de "ringleader" er niet meer bij zat. Dat was snel afgelopen.
Daar bovenop kan ik uit ervaring zeggen dat kinderen het ook niet altijd duidelijk zeggen of er goed over kunnen praten. Waardoor je er pas op een veel later moment achterkomt en dan ineens gaat begrijpen hoe bepaald gedrag (lees afreageren) ontstaan is. Scholen tegenwoordig letten daar echt niet goed genoeg op, leerkrachten zien het niet altijd want het gebeurt vaak heel stiekem en geniepig. Kortom je moet als ouders wanneer je er achter komt flink bombarie gaan maken om actie te verkrijgen.

In dit geval ging het om een gemixte groep en er werden meerdere kinderen gepest, wat bleek er was zelfs een complete WhatsApp groep waarin afgesproken werd wat en hoe er gepest werd. Dit kwam pas tot uiting nadat directie de klas ging aanspreken. Dit schept gelijk de vraag of ouders wel voldoende controle hebben over het smartphone gebruik van hun kinderen.

Ik kan je vertellen dat onze dochter van 11 nog geen smartphone heeft, gebruik van een tablet/ipad zorgt al duidelijk voor gedragsverandering en ja kind profielen etc. zijn allemaal actief maar niet sluitend. Mocht ze wel aan de smartphone gaan dan zal er zeker dagelijkse controle vanuit ons als ouders zijn, ik accepteer niet dat mijn dochter gepest wordt maar ook niet dat ze zelf meedoet aan pesten en zal binnen mijn macht daar alles tegen doen.

[Reactie gewijzigd door marcel_76 op 28 augustus 2024 17:32]

Klopt inderdaad. Met kinderen communiceren is niet makkelijk. Je moet hele andere vragen stellen dan “hoe gaat het” of “waarom doe je dit” krijg je geen goed antwoord op.

Hier hetzelfde. De tablet is heel erg gereguleerd. Was eerst 1 uur per dag (weekenden 2). Niet te harden. Toen alleen woensdag en weekend. Gaat al wat beter maar eigenlijk wil ik gewoon niks. Ze vervelen zich enorm snel doordat ze als zombies naar nutteloze filmpjes kijken.

Op vakantie was het tot pappa en mamma uit bed waren daarna niks. Ga maar spelen en vrienden maken.
Nou zeg je wel 'nutteloze filmpjes', maar wie zegt dat het voor hún ook nutteloos is? Maak jij die kwalificatie, of doen zij dat?

Wat jij nutteloos vindt is voor kinderen misschien super interessant en hun manier om 'bij te blijven'. Te leren. Inspiratie op te doen misschien. Onze ouders vonden destijds waarschijnlijk Knight Rider, The A-Team, Tour of Duty en de Teenage Mutant Ninja Turtles óók zinloos.

Ik vond TikTok (in de tijd van Musical.ly) al belachelijk, maar gaandeweg merk je wel dat ze er ook dingen van opsteken. M'n oudste dochter heeft een paar gerechten van Tiktok opgedaan die ze zélf heeft leren koken een paar jaar geleden, m'n jongste maakt allerlei cosplay attributen en maskers op basis van Tiktoks bijvoorbeeld.

Maar ook Let's Plays, bijv. Minecraft die ze vervolgens gaan nabouwen in de 'echte' Minecraft, Let's Plays, gebeurtenissen in de 'echte' wereld etc. halen ze van insta, Snap, Tiktok of weet ik wat.

Voor jou kan iets nutteloos lijken, maar dáár moet je juist over in gesprek met ze. Wat vind je leuk, wat volg je zoal, waaróm volg je die-of-die.

En ik moet zeggen, ik ben dan 45 en vader, maar ik vind Dylan Haegens ook nog steeds gewoon briljant.

[Reactie gewijzigd door DigitalExorcist op 28 augustus 2024 21:30]

Eens, maar helaas ook op die vragen kregen wij niet het juiste antwoord. We hebben er eentje die nogal eigenwijs en zinnig is, combinatie van mama en papa zullen we maar zeggen voor het gemak ;-) of van beide dus extra 8)7
Gelukkig uiteindelijk opgelost.

Ik begrijp helemaal wat je bedoeld, daarom is het hier voorlopig niets. We zijn gelukkig met veel praten op dat vlak wel doorgedrongen en hebben toch wel bereikt dat ze het zelf ook in ziet. Daarom is het eigenlijk niet tenzij vakantie en dan af en toe, lezen mag prima maar internet staat gewoon uit en gaat sporadisch aan.

Het vervelen is herkenbaar en ook de wat wij mogelijk nuttenloos vinden of vraagtekens hebben bij waarom ze zoiets kijken. Ik snap het ook niet altijd, stel wel de vragen erbij van waarom heb je dit dan gekeken? Voorbeeld: Je bent bang voor vampier achtige ogen en je zoekt dat specifiek op? Ja dat weet ik niet ik was toch wel benieuwd krijg ik dan als antwoord, dat benieuwd snap ik heel erg goed. Echter dat we dan weer de nacht opzijn vanwege nachtmerries zorgt weer voor iets lager begrips niveau ;-) Uiteindelijk zijn wij ook kind geweest en vergeef je ze wel weer, wel met duidelijke melding dit gaan we dus niet nogmaals kijken he.

Ja, veel chinees/japans achtige filmpjes op youtube worden niet goed geclassificeerd en laten serieus de vreemdste zaken zien op kinderlijke manieren. Ik heb al een paar accounts aangemeld als niet correct, deze ook direct geblokkeerd maar het is echt vechten tegen de bierkaai.
Onzin. Ik ken meerdere mensen met kinderen die geen of nog geen smartphone hebben. Daarvan wordt geen enkele gepest. [...]
Ook mijn ervaring, niet gepest, maar wel risico op buitensluiten, wat ik erger vind. (pesten mag niet en is duidelijker zichtbaar en aanspreekbaar, buitensluiten is een vrije keus, minder zichtbaar, al gebeurt het vaak ongemerkt) In groep 7 en 8 zijn er vaak appgroepen waar vrijwel de hele klas in zit, en wordt er standaard via de telefoon afgesproken in het park of bij vrienden.

Qua pesten via de telefoon, daar kom ik misschien iets op terug: hangt van het kind en de vriendengroep af, maar er wordt heen- en weergescholden via de telefoon, nare streken uitgehaald, doorgeroddeld, privégesprekken doorgestuurd en niet-leeftijdsgeschikte dingen gedeeld. Maar de verhalen op het schoolplein zijn niet heel veel liever. Ook daar zijn nare psychologische messen in de rug gestoken door voorheen beste maatjes. Een heksenketel, en op die leeftijd komt dat nog veel groter binnen.
Dat is een aanname dat je doet gebaseerd op… wat? Ik zie namelijk totaal iets anders in mijn omgeving.
Ah ja, mijn kind moet ook de nieuwste Nike Air schoenen hebben en een Fatbike want anders word hij/zij gepest. Dat soort ouders zijn van alle tijden
Met dat argument probeerde ik vroeger mijn ouders ook wel eens over te halen om iets nieuws voor me te kopen. Hielp niet, en ik werd niet gepest ;-)

Of mijn leven er beter op was geworden als ik elke nieuwe Nintendo, Sega en Playstation had gekregen van mijn ouders, vraag ik me af. Toen ik oud genoeg was, kon ik ze gewoon zelf kopen met geld van bijbaantjes.
Er is juist steeds meer vraag naar 'dumb' phones zoals deze lees ook: NewYorker, BBC en CNBC.
Het maakt niet uit of het smartphone is, Nike schoenen of Adidas t-shirts. Kinderen pesten toch wel.

Online pesten is een serieus probleem van ongemanaged toegang van kinderen door ouders. Kinderen hebben nog benul van oorzaak en gevolg en kunnen (hopelijk onbewust) een leven kapot maken. Wat dat betreft zijn pesters meedogenloos, helaas ook persoonlijk mogen ervaren. En daarom ben ik dus blij dat telefoons nu verboden zijn op school. Mij dochter is nu bijna 10 en geen smartphone. Enkel een horloge waarmee ze ons kan bellen en ook niet continu mee heeft of zo. Alleen als ze bijvoorbeeld alleen naar paardrijles gaat of een vriendinnetje op de fiets.

Vanaf groep 8 (bijna 11 jaar) gaan we onze dochter een telefoon "te leen" geven, ook om te leren omgaan met de World Wide Web van narigheid. Niet een eigen en bewust niet een eigen, want dan is het ook niet van haar. Hierdoor is de verstandshouding duidelijke en kunnen we het afnemen, want het is onze telefoon die zij mag gebruiken en gemanaged door ons.

Heb laats bijvoorbeeld YouTube geblokkeerd op haar laptop die we ter beschikking stellen voor schoolwerk, omdat er ineens van die shorts kwamen waarna mijn dochter bijna huilend zei dat wij vervloekt zijn omdat ze een filmpje niet kon "liken" zo van "Like and subscribe otherwise something bad will happen to your parents" wat een mong@#Elen. Heb melding gedaan bij YouTube. Raad eens wat voor reactie je dan krijgt? Kunnen niks of willen niks veranderen bla bla.

Internet is een gevaarlijke plek voor kinderen die nog veel moeten leren over normen en waarden, oorzaak en gevolg en nog hevig in ontwikkeling zijn.

[Reactie gewijzigd door phoenix2149 op 28 augustus 2024 15:51]

Hmmm, ik heb mijn kinderen wel een smartphone gegeven, maar ik blokkeer een pak apps via Google family link, andere apps of de phone in zijn geheel hebben ook allemaal tijdslimieten per dag / per week / ...

Maar ook kunnen ze geen enkele nieuwe app installeren zonder toestemming van mij (of de mama). Dus een smartphone zonder smart is vandaag ook al perfect mogelijk, althans op Android, zonder daarvoor moeten uit te wijken naar een gedrocht van een telefoon / e-waste zoals deze :D.

[Reactie gewijzigd door venqwish op 28 augustus 2024 14:32]

Ja, iOS, Android, allebei hebben ze hier prima oplossingen voor en het mooie is dat ze een paar jaar later niet eens een nieuwe telefoon nodig hebben, je heft gewoon de restricties op.
En zo kan je eventueel een oud toestel in tweede leven geven. Pappa een nieuwe foon, zoon/dochter krijgt de oude telefoon (wellicht nieuwe accu erin, dat moet wel goed zijn). Zo hoeft het ook niet veel te kosten en is een beetje gebruiksschade niet zo erg (het zijn tenslotte kinderen).
Inderdaad, dat is exact de intro die ik hier heb voorzien, aftandse gsm van de ouder om te beginnen + restricties die je na verloop van tijd wat lost :D. Alleen verschiet ik er wat van dat heel veel andere ouders van deze mogelijkheden helemaal niet weten of er de moeite niet voor nemen. Het gevolg is dat hun kids uren en uren liggen doom scrollen (o.a.). De kids zelf gaan deze mogelijkheden uiteraard niet promoten bij hun ouders :D
Dit was ook wat ik dacht, als je kind een telefoon moet(!) hebben voor noodgevallen, dan voldoet dit tot ze 13 jaar zijn.
Je kunt ook een goedkoop android toestel nemen, family link erop en alle apps blokkeren behalve de functionaliteit die je vindt op een dumb phone. Als je dan ook nog bt, 5g, gps en wifi uitschakelt dan gaat een toestel ook nog een week mee op een lading.

Je hebt later dan nog de mogelijkheid gaandeweg apps toe te staan wanneer het verantwoordelijkheids gevoel toeneemt.

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 28 augustus 2024 08:36]

Dus een telefoon zonder smart, daar zit niemand op te wachten.
Het ligt er maar net aan wat voor ouder je bent. Niet iedere ouder vindt het een fijn idee dat een kind meteen toegang krijgt tot vanalles. Een gewone telefoon waar niet zo heel veel mee kan is dan geen verkeerde tussenoptie.
Met tools als Family Link kan je veel beperken zodat je alsnog de controle hebt.
Prima, maar een gewone klaptelefoon waarmee je kunt bellen, SMSen en waar tegenwoordig ook WhatsApp op zit is toch meer dan voldoende?
Het enige dat ze dan 'missen' is rotzooi als TikTok, maar die zou ik ook via Family Link gewoon uitzetten
Zit daar geen browser op, waar je filmpjes op kan kijken dan?
Menig 'zoontje' word er niet warm van, denk ik.
Ouders die hun kind willen bereiken en ze ook iets willen geven wat er voor hun leuk uitziet en eenvoudig te bedienen is?

[Reactie gewijzigd door NotSoSteady op 28 augustus 2024 01:19]

Die kopen een veel goedkopere (roze) mobiele telefoon. ;)
Ellende van een hoop van die goedkope featurephones is dat ze vaak op een band zitten die of bij ons al uit de lucht is gehaald of niet zo'n lang leven meer heeft. (2g/3g).
Ellende van een hoop van die goedkope featurephones is dat ze vaak op een band zitten die of bij ons al uit de lucht is gehaald of niet zo'n lang leven meer heeft. (2g/3g).
Dat valt nog mee: KPN en Vodafone hebben 3g al uitgeschakeld, maar hebben hun 2g netwerken nog altijd in de lucht. Al was het maar om roamers met oudere toestellen of toestellen die niet de juiste 4/5g banden ondersteunen toch nog op het netwerk te kunnen trekken. En met beperkte bandbreedte. Tegen de tijd dat deze netwerken uit de lucht gaan heeft je kind alweer een optie voor een andere telefoon of smartphone genomen.
NB.: T-Mobile/Odido had als enige nog 3g, maar heeft dit officieel eind vorig jaar uitgezet (en in de praktijk pas begin 2024 uitgezet)

Vodafone tot in ieder geval in 2026 (bron: . https://community.vodafon...-bij-Vodafone/ba-p/204895)

KPN nog in ieder geval tot 1 december 2025 (bron: https://www.kpn.com/service/mobiel/van-2g-naar-4g-en-5g)

Maar zelfs dan heeft dit toestel die belemmering dus niet. Juist de huidige feature phones van Nokia hebben minimaal 4g met ondersteuning voor VoLTE om te kunnen bellen over 4g. Dat laatste is wel een punt om op te letten. Heeft je toestel geen VoLTE in de software of niet de juiste settings hiervoor, dan zie je dat doordat je telefoon nu nog naar 2g of 3g schakelt als je gaat bellen, dan heb je in de nabije toekomst een probleem als deze netwerken uit de lucht gaan. (en dit geldt zelfs voor een aantal oude of hele goedkope smartphones die niet meer geupdatet worden, omdat daar ook VoLTE settings ontbreken of niet bijgewerkt zijn).

De duurdere Nokia/HMD feature phones met "KAI OS" zoals de 8110-4g hebben zelfs WiFi met hotspot functie en een beperkte appstore, waarin ook Whatsapp te downloaden is. Eigenlijk had ik verwacht dat dit de standaard software voor featurephones zou gaan worden. Veel mensen hoeven niet veel connectiviteit, maar willen wel Whatsapp namelijk.

En deze barbie phone: ik vrees dat ze deze in zuurstok roze als speelgoed uitziende telefoons misschien vooral lanceren om een nog jongere doelgroep aan te spreken dan tot nu toe aan de mobiel ging.

[Reactie gewijzigd door ucsdcom op 28 augustus 2024 09:41]

129€ is imo niet teveel voor zo'n 'cadeautje'
Voor dat geld hebben ze ook een echte smartphone die hun kinderen wel willen hebben
Maar als ouders wil je de "smartphone" zo lang mogelijk afhouden.

Jonathan Haidt omschrijf dit zo onwijs goed in zijn boek "The anxious generation" en onderzoek naar geestelijke gezondheid.

De smartphone en social media zijn echt een gigantisch probleem voor de geestelijke gezondheid van de jeugd. Deze telefoon lijkt mij uitstekend om zo lang mogelijk een iPhone of Android phone uit huis te houden. Hoe moeilijk dit ook is. Dit past perfect in zijn aanbevelingen.
Precies en vervolgens volplakken met barbie stickers. Dit is echt een e-waste product in mijn ogen.
Waarom is dit e-waste? Goedkope Android telefoons gaan echt niet langer mee. Ik durf zelfs te stellen dat dit apparaat langer meegaat dan een Android telefoon met en adviesprijs 129 euro. En dat deze klap telefoon een stuk beter tegen een stootje kan.
Omdat die kinderen dit helemaal niet willen hebben, en na een maand de prullenbak ingaat?
Kom op, dit koop je voor een kind van 4-7/8 jaar zodat ze bereikbaar zijn en papa of mama kunnen bellen. Niet voor een tiener van 14 op de middelbare school.

Zo'n clamshell ontwerp kan goed tegen een stootje omdat het scherm naar binnen zit en gaat een week mee op een batterij. Liever dit dan een goedkope Android telefoon vol met advertenties en een accu van 12 uur.
Een kind van 4? Serieus?
Vanaf 7-8 willen ze echt spelletjes kunnen spelen hoor.
En dat kan enkel op de telefoon?
Nee je kan ze ook een Commodore 64 geven om te gamen. Maar vanaf die leeftijd weten ze wat een mobiel kan. Als je ze dan een Barbie telefoon geeft die niets kan worden ze boos, wan t hun vriendje heeft de oude iPhone van hun papa, en hebben ze liever niks.
Prima, dan dus niets - kiezen of delen. :) Ga je toch geen discussie over voeren :P Het zal mij ook aan m’n derriere oxideren wat andere ouders doen, ik vind het op die leeftijd totale onzin. Thuis naar hartelust spelen met de reserve iPhone, op de iPad of een van de consoles. Maar een eigen iPhone als ze 7 zijn…? Dacht het toch ff niet. Dat zal een overweging worden rond de brugklas.
Nu er meer en meer scholen/overheden smartphones op school verbieden (wat ik an sich geen slechte zaak vind), vraag ik mij af of dit geen fallback is, zeker omdat KaiOs ook ondersteuning heeft/had voor WhatsApp. Hangt er natuurlijk vanaf hoe het wettelijk verwoord is in de wet/schoolregelement.
In de klas is het gewoon geen telefoon in het zicht en stil. Waarom zou er een fallback moeten zijn? Als er iets dringends is dan bel je de school en die weten in welk lokaal je kind zit, misschien ben ik ouderwets maar zo gaat dat al jaren en aren, zelfs voor de mobiele telefoon (in mijn tijd stond er een telefooncel op school als je moest bellen).
Doelgroep zijn rivetheads en goths uiteraard.
Maar wie zou eigenlijk niet zo'n mooie roze telefoon willen hebben!
Verzamelaars gok ik. en in beperkte mate kindjes.
Dure speelgoed telefoon. Denk dat het meer voor cosplay achtige doeleinden is. Niet voor dagelijks gebruik.
De girlies ✨💅

Overigens willen sommige mensen tegenwoordig van de smartphone af (bijv. thelightphone.com) en nog meer mensen hebben meer dan 1 mobiele telefoon. Ik denk dat HMD vooral hoopt dat mensen dit meer kopen als leuke accessoire voor outfits/uitgaan
Ik denk de doelgroep wel duidelijk is, maar zitten die hier wel op te wachten? Dat er geen smart functies op zitten is een keuze, daar kan de klant ook juist specifiek naar zoeken. Er zijn genoeg dumb-phones te krijgen, maar dat zijn vrij "saaie" telefoons, dit fleurt het wellicht wat op voor diegene die daar van houden.

Maar vind het wel een hoop gemiste kansen. De camera bijv van 640x480, dat is hedentendaags toch gewoon onbruikbaar? Kan je hem net zo goed weglaten, zo'n beetje.
Ik zie ook niks over de opslag. Aangezien de headphone jack en bluetooth zou het fijn zijn als het apparaat in ieder geval als een aardige mp3 speler kan functioneren.
In ieder geval barbie van o o cherso. :)
Nee, dit is gewoon een Nokia 2660 Flip in het roze. Letterlijk.

Niks nieuws.
Dat was ook mijn gedachte. Maardl dan zonder kaios.

Kaios was een tijdje interresant maar nu ook WhatsApp kaios support stopt is het een groot stuk van zn pluspunten kwijt. Imho.
De 2660 flip is ook s30+
Dan ben ik in de war met de voorganger die er bijna hetzelfde uitziet maar wel KaiOS heeft (de 2720 zie ik na een zoekopdracht).

Mijn fout.
Pittig prijskaartje voor een 2 jaar oude 2660 Flip (normale gaat voor rond 80 euro over de toonbank)

Als iemand liever geen smartphone wil, er zijn goedkopere alternatieven.

Maar voor 129 euro koop je een prima smartphone voor.

Edit: de 2660 Flip bestaat ook in het roze voor minder.

[Reactie gewijzigd door Mizgala28 op 28 augustus 2024 03:07]

Goh wat een verrassing, het is bijna alsof je extra betaalt puur voor het Barbie thema... 8)7

Alsof mensen niet weten dat er andere dumb phones of super goedkope smartphones bestaan?
Gaat denk ik ook een beetje om de "grap"factor, leuk dat ze het doen. Er zijn vast en zeker liefhebbers voor te vinden, blijft een beetje een gadget...
Ik hou altijd wel van dit soort dingen, gewoon iets een keer doen of het nou winstgevend is of niet. Ook goed voor je merk (collectors item over een paar jaar ?)

[Reactie gewijzigd door bonus op 28 augustus 2024 07:38]

Met zulke specs weet je dat dit een hebbedingetje is dat mensen na 3 weken weer weggooien. Persoonlijk vind ik het design ook net zo verouderd als wat erin zit. Maak dan een (al dan niet roze) klaptelefoon die wél bij de tijd is.

Jammer. Er was een tijd dat ik meer van HMD verwachtte. Inmiddels zie ik er niets meer in.
Dit hadden ze een halfjaar eerder moeten doen toen de Barbiefilm een succes was en alles van Barbie een hype was. Voor de rest ziet er wel leuk uit als je er van houdt, of er genoeg mensen zijn die dit leuk vinden weet ik niet. Ik kom ze wel eens tegen, ze bestaan :+
Kopen, verpakking gesealed laten 25 jaar op zolder laten liggen hopen dat Barbie nog steeds een ding is: cashen!
En anders ben je je geld kwijt...
Ja maja dat is met al dit soort dingen postzegels, munten, mtg en pokemonkaarten, oldtimers, kunst en crypto. Barbie is een bekend handelsmerk en in het verleden zijn gesealde barbie spullen al voor veel verkocht.

Daarnaast is ook de huidige generatie nog opgevoed met Barbie dus zelfs al zou Mattel failliet gaan betekent het niet dat je investering niet alsnog goed afloopt als die mensen 30+ worden en back to the past willen.

Het ligt aan de oplage en hoeveel er nog gesealed zijn over ~25 jaar.

Dit is overigens geen financieel advies, risico moet je zelf wille lopen.
De accu is tegen dan helemaal gezwollen. Ik denk dat smartphones niet zo goed rijpen als een flesje wijn ;-)
Mwoh, laatst nog mijn eerste telefoon, een Nokia 5110, nog redelijk verkocht, die man vond het "leuk".
Hahaha tja wie weet, mijn s2 is anders nog prima hoor dus denk dat als je hem niet opgeladen opslaat het allemaal wel zal meevallen.

[Reactie gewijzigd door Darksequence op 28 augustus 2024 08:55]

Niet opgeladen bestaat het risico dat hij diep-ontlaadt, en op zich is het een normaal proces dat de batterij (lithium) na een bepaalde tijd chemisch 'op' is, en als afbraakproduct, komt daar gas vrij. Allemaal niet zo gevaarlijk, maar menig covertje 'ploft' daardoor wel open omdat de batterij een buikje krijgt.
Wat een prachtig nieuws.. Een barbie klaptelefoon! Dit nieuws maakt mijn nacht een stuk beter :+

Lijkt wel alsof we even 10+ jaar terug in de tijd gaan, maargoed wellicht beter voor de kinderen dan een smartphone met allerlei verslavende meuk erop.
Ja , maar in de jaren 80 hoorde je er niet bij als je niet met Nikes liep, en nu praten de kids elkaar smartphones aan op school. Iets met sociale druk.
Sociale druk kan je afbouwen en/of gewoon negeren. "Als Joske van een brug springt, volg je dan ook?"
Het is nu en, en.
En in merkkleding lopen en moet je een iPhone hebben. Wel grappig want mijn zoon heeft mijn oude S21 en die moet altijd de filmpjes maken want die camera is blijkbaar beter dan die van zijn klasgenoten met een iphone. Gelukkig zijn mijn kinderen niet heel erg van de merken en anders mogen ze zelf voor een iphone sparen.
Jij was niet verslaafd aan snake? Of smsen? 8-)
Toen was ik 16 en niet 6 of 7, zoals ik het nu soms zie. Bij mijn dochter van 6 zit er een meisje in de klas, die krijgt een smartphone als ze haar zwemdiploma heeft gehaald.
Ik vind het echt absurd, daar gaan wij dan ook zeker niet aan mee doen. Als ze ouder is zal ze me er dankbaar voor zijn.
Breng hem uit in het zwart/zilver, zou ik hem zelfs kopen :P
Het is een 2660 Flip met Barbie logo erop, en de normale 2660 Flip bestaat sowieso in het zwart en paar andere kleuren.

[Reactie gewijzigd door Mizgala28 op 28 augustus 2024 03:13]

sorry, maar als het geen smartphone is dan hoef ik hem niet
Jij bent dan ook niet de doelgroep
misschien is het bedoeld als niet traceerbare burner phone voor criminelen :o
Ik zie het al voor me, een dikke crimineel met grote gun en een barbiefone :) Dan maak je wel indruk !
lijkt me iets voor zo'n film als "lock, stock en two smoking barrels", als je die kent.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.