Call of Duty: Black Ops 6 komt direct na release uit op Xbox Game Pass - update

Microsoft gaat de volgende Call of Duty-games aan Xbox Game Pass toevoegen. Dat blijkt uit meldingen die gebruikers hebben ontvangen via de Xbox Game Pass-app. Het is niet bekend of ook oudere Call of Duty-games naar Game Pass komen.

In de melding staat: "Call of Duty: Black Ops 6 komt later dit jaar op dag één naar Game Pass!" Gebruikers kregen de melding op zowel de iOS- als de Android-versie van de app. Dat schrijft The Verge-journalist Tom Warren op sociale media. De melding linkt naar een URL, maar die werkt niet. Dat duidt erop dat de melding te vroeg is verstuurd.

Eerder deze maand schreef The Wall Street Journal dat Microsoft het nieuws op 9 juni wil aankondigen tijdens de jaarlijkse Xbox Showcase. Microsoft zal tijdens het evenement ook meer vertellen over Call of Duty: Black Ops 6. Dat maakte het bedrijf vorige week bekend.

Het is nog niet duidelijk of de game binnen het maandelijkse abonnement zal vallen of dat gebruikers er extra voor moeten betalen. Evenmin is al bekend of Microsoft de oudere Call of Duty-games naar Game Pass zal brengen of dat het alleen om Call of Duty: Black Ops 6 gaat.

De Britse Competition and Markets Authority schreef vorig jaar nog in een rapport dat Call of Duty pas in 2025 op Game Pass zou verschijnen. Dat rapport kwam er nadat bekend werd dat Microsoft Activision Blizzard wilde overnemen. De CMA concludeerde in het rapport dat Microsoft verschillende concessies moest doen.

Update, 20.00 uur: Microsoft heeft ondertussen bevestigd dat Call of Duty: Black Ops 6 ook direct via Xbox Game Pass uitgebracht wordt. Het is nog steeds niet duidelijk of andere Call of Duty-games ook via de gamedienst van Microsoft uitkomen.

Cod Black Ops 6 game pass

Door Andrei Stiru

Redacteur

28-05-2024 • 15:14

75

Submitter: crunchytail

Reacties (75)

75
72
27
0
0
40
Wijzig sortering
Gaat ze dat geen milioenen kosten als ze dit day 1 op gamepass zetten?
Gaat ze dat geen milioenen kosten als ze dit day 1 op gamepass zetten?
Ik denk eerder dat het ze geld oplevert.

1. Activision-Blizzard is van Microsoft sinds vorig jaar oktober.
2. GamePass is dat ook
3. Ik denk dat ze er erg veel GamePass-abonnees bijkrijgen. Die betalen allemaal maandelijks geld in plaats van één bedrag.
4. Daarnaast blijft het ingame-abonnement natuurlijk los bestaan, dus dubbel verdienen.
Ja die kans is natuurlijk ook aanwezig.

Maar 70 euro plus ingame-abbonenemt is al rond de 80 in 1x.
Gamepass zou iemand minimaal 4-5 maanden moeten spelen zou ik zeggen om op het gelijke uit te komen.

Maar miss heb ik het fout, in de long-term zal het misschien wel geld opleveren ja.
Ingame seasonpass (10 euro) hoef je niet mee te rekenen als je die in beide gevallen los aan moet schaffen.

Het gaat dus gewoon om de aankoopprijs van 70 euro en niet 80 euro.
Gamepass zou iemand minimaal 4-5 maanden moeten spelen zou ik zeggen om op het gelijke uit te komen.
Gemiddeld gezien ja, individuen zijn niet relevant.

Daarnaast gaan ook meer mensen (die nu al gamepass hebben) die game proberen want dat is toch inbegrepen. Als die wat ingame zaken kopen en of een seasonpas nemen is dat ook inkomsten die ze anders helemaal niet hadden omdat ze het spel dan niet zouden kopen.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 22 juli 2024 14:51]

Ik denk dat ze hopen dat mensen na een paar maanden gewend raken aan gamepass en dan jaren lid blijven.
Dit is dan ook het voordeel van een multilayer titel; de levensduur van het product. Mensen zullen online met elkaar blijven spelen voor maanden, al dan niet jaren. Toch uitgespeeld? Dan staat toch al snel het volgende spel klaar met de Game Pass, waar jij en al je vrienden je tijd in kunnen stoppen.

In-game aankopen doen er zeker ook een schep bovenop. Ik weet wel zeker dat dit een weloverwogen keuze is van Microsoft/Xbox.
Extra geld opleveren: ik geloof het zelf niet, vooral niet als je de berichten de afgelopen tijd een beetje leest over de Gamepass-groei of het gebrek daaraan. Maar het zou kunnen, wie weet.

Zoveel extra geld opleveren dat het de enorme investering van de overname waard is: die kans is m.i. nog een stuk kleiner.
Dat was wat CoD betreft ook nooit het plan. Dat de overname daarom ging was een foute aanname van Sony en de FTC destijds, of wellicht zelfs met opzet de media in geslingerd, want Sony is ook niet achterlijk. De werkelijke reden van de overname, en de grootste te behalen winst gaat Microsoft krijgen uit King, het mobile gaming segment van Activision-Blizzard, want die zijn met behoorlijk wat titels vertegenwoordigd in die markt en dat opent in één keer een flinke hoeveelheid aan doorlopende inkomsten voor Microsoft.

Los daarvan is een titel als CoD natuurlijk wel nog steeds een behoorlijke publiekstrekker, dus al loopt GamePass momenteel niet zo geweldig, daar zou een CoD game of meerdere titels uit die serie zo maar eens verandering in kunnen brengen.
Dan nog hebben ze teveel betaald imo. Er is $75 Miljard Dollar voor betaald door MS in totaal als je alle kosten meerekent. ABK had in 2022 een omzet van $7.5 Miljard en een marge 22%. Dus duurt gewoon heel lang om die investering terug te verdienen.
Ik vraag me af of het voor groei op gamepass gaat zorgen, ik geloof niet dat het voor meer console verkopen zorgen bij MS wat volgens mij een belangrijke voorwaarde zal zijn voor een gamepass groei. En waarom gamepass aanschaffen als je toch verwacht langere tijd multiplayer te gaan spelen.

Ik kan er ook helemaal naast zitten ;)
Ik heb een sterk vermoeden dat Microsoft daar toch echt wel goed naar gekeken heeft, vòòr de aanschaf... ;)

Ik denk ook dat de omzet van King apart is van de rest van het bedrijf, al zijn ze er wel onderdeel van, omdat het een compleet ander marktsegment is dus wellicht komen er nog een paar miljarden bij.

Los daarvan gaan dit soort overnames altijd over de lange termijn, dus je kan er niet een simpel rekensommetje op los laten van "ze hebben zoveel omzet per jaar, dus dan doen ze er zo lang over om het terug te verdienen". Sowieso is de omzet ook nooit ieder jaar hetzelfde en we weten ook niet wat er qua software nog allemaal op de planning staat.

Kortom: ik ga er vanuit dat dit een weloverwogen zet was en dat ze ook allang ingecalculeerd hebben wanneer die ROI (Return On Investment) redelijkerwijs voltooid kan worden.

En wat GamePass betreft: daar heb je in principe geen console voor nodig, dus ook dat is geen punt voor Microsoft. Ze willen de dienst juist uitbreiden naar andere media. Daar doen ze ook niet heel geheimzinnig over.

[Reactie gewijzigd door ThanosReXXX op 22 juli 2024 14:51]

Er zal vast wel over na gedacht zijn, maar ze hadden wel degelijk meerdere miscalculaties gedaan wat wel bleek uit de documenten die naar boven zijn gekomen in de rechtzaak tussen de FTC en MS. Onder andere interne memo's waaruit bleek dat ze Call of Duty een exclusive wilde maken, wat later natuurlijk weer is teruggedraaid. Ook is het wel duidelijk geworden dat ze een snelle overname hadden verwacht. Verder moet die oneindige berg met geld waar MS op zit niet onderschatten. Dan worden er makkelijker domme beslissingen gemaakt omdat ze het simpelweg weinig van voelen. Geld kostte toen ook niets en er zijn best wel wat slecht renderende overnames gedaan door grote bedrijven (Embracer is daar het grote voorbeeld van). Ook zie je het al jaren slecht loopt binnen de XBOX tak en natuurlijk is het van de zijlijn wel makkelijk roepen, maar toen Phil Spencer werd aangesteld als hoofd van xbox gaming studio's riep hij dat er te weinig focus was geweest op first party games en dat dit de focus ging worden. Ze hebben toen veel studio's gekocht en voordat er genoeg fatsoenlijk first party games uitkwamen is de focus helemaal naar gamepass gegaan.

Verder klopt het dat de calculatie wat kort door de bocht is. Het neemt totaal niet mee wat de groei verwachtingen zijn en dat stukje is natuurlijk onduidelijk. Maar het laat wel heel snel zien dat er veel te veel is betaald. ROI met onveranderde markt 40 jaar is. Dan kan er nog meer meespelen, zoals kopen van technologie etc...
Je mag gerust aannemen dat wij, zelfs inclusief de info uit de zogenaamd gelekte (naar mijn idee namelijk expres en met medeweten van Microsoft) documenten, slechts van het topje van de ijsberg afweten. Deze en de Bethesda overname horen bij een overkoepelende strategie, die zich pas in de komende jaren en/of misschien wel decennia volledig zal ontplooien. Dat zijn aannames die we wel kunnen doen, op basis van zowel Spencer zijn woorden als op basis van uitspraken van andere belangrijke mensen bij de Xbox divisie en Microsoft zelf.

Dat hele verhaal over CoD exclusief willen maken, neem ik met een flinke korrel zout, zeker als die documenten, zoals ik geloof, met opzet gelekt zijn, om de aandacht af te leiden. Sowieso was die hele zaak met Sony en de FTC enkel en alleen gebaseerd op die achterlijke gedachte dat het om exclusief maken en/of houden van CoD ging, dus wellicht had Microsoft niet verwacht dat enkel op basis daarvan er zo'n enorm ding van gemaakt zou worden, met als gevolg niet alleen een lokaal maar ook een internationaal onderzoek vanuit verschillende consumentenwaakhonden/organisaties. En dit terwijl Spencer dat exclusiviteitsverhaal altijd ontkent heeft, en ook de redenen van de overname sterk genuanceerd heeft.

Het lijkt er eerder op alsof ze wel gekeken hebben naar de mogelijkheden van exclusiviteit hebben, maar uiteindelijk voor een logischere weg hebben gekozen. En dat is ook niet zo vreemd: er zitten immers meer CoD spelers op PlayStation dan op de Xbox, dus ze zouden wel volslagen krankzinnig moeten zijn om die doelgroep ineens te gaan negeren en zoals inmiddels ook bekend wil Spencer sowieso weg gaan sturen van dat vasthouden aan een enkel platform. Case in point: CoD komt ook de komende 10 jaar naar wat voor console er ook na de Switch op de markt komt...

De ROI met een onveranderende markt is niet van toepassing, want de markt verandert altijd en al helemaal in deze branche. Inkomsten uit mobile gaming nemen bijvoorbeeld nog steeds toe, dus in die zin heeft Microsoft er in potentie sowieso al een heel groot en interessant marktaandeel bij, als de specifieke franchises/IP's van King het goed blijven doen, natuurlijk. Al is er op zich weinig reden om daaraan te twijfelen.
We weten niet natuurlijk waar ze binnen blizzard/King/Activision nog meer allemaal aan verdienen. Denk ook aan wow expansions, Diablo 4 expansions met ingame shop, Candy crush etc. Kosten terug verdienen ligt niet alleen op de schouders van Cod
Ik betwijfel of ze er zoveel GamePass-abonnees bijkrijgen. Ik verwacht dat het gros van de XBOX gebruikers al GamePass heeft, het platform verkoopt matig dus vanuit die hoek verwacht ik weinig groei. Dan moet de groei dus (bijna) volledig vanuit de PC markt komen en dan moet je jezelf afvragen, kan die groei om COD hoog genoeg zijn om de misgelopen inkomsten vanwege losse verkopen te compenseren? Ik verwacht dat dit ze geld gaat kosten en dat de beoogde groei ook gaat tegenvallen.

Ik verwacht dat ze de prijs van GamePass gaan verhogen om bovenstaande te compenseren. Ik verwacht echter ook dat dit vervolgens weer abonnees gaat kosten.

/speculatie

[Reactie gewijzigd door Mjappio op 22 juli 2024 14:51]

Echt niet. Gamepass valt enorm tegen. Ze hebben nooit hun x games per maand gehaald.
Welke hun x games per maand? voor dat bedrag koop je maar 2.5 A titels per jaar anders. Die haal ik er echt wel uit. Daarnaast probeer ik een hoop meer spellen die ik nooit zou kopen (waar ook best leuke of zelfs juweeltjes tussen zitten). Sinds ik Gamepass heb spendeer ik minder euro's aan games dan ik daarvoor deed.
Ja, helemaal mee eens plus je moet Gamepass aanhouden wil je 't blijven spelen, en ze verdienen natuurlijk ook gewoon aan de Playstation editie, enkel de PC markt zit natuurlijk ook on Gamepass (deels)
Ik denk dat het aantal nieuwe Gamepass afnemers + het aantal afnemers wat vergeet op te zeggen over langere termijn meer oplevert dan 1 sale.
Ik denk meer dat mensen misschien sneller geneigd zijn om ingame geld uit te geven. Meer mensen proberen het spel en een deel blijft hangen en koopt de battle passes of skins.

DLC is namelijk ook nooit inbegrepen.
Ik denk dat het aantal nieuwe Gamepass afnemers + het aantal afnemers wat vergeet op te zeggen over langere termijn meer oplevert dan 1 sale.
Maar dat is al heel lang de strategie. In de praktijk stagneert de toename van het aantal Gamepass afnemers en lijken de gemiste inkomsten dus zeker niet op te wegen tegen de abonnee-inkomsten. De Vice President van Xbox geeft de laatste tijd ook nogal negatieve interviews die op mij overkomen als iemand die op de schopstoel zit.

Het lijkt erop dat de XBox-divisie erg onder druk staat om weer te gaan groeien. Ik vermoed dat dit een laatste poging is en als dit niet zorgt voor een flinke groei in het aantal abonnees, er keihard ingegrepen gaat worden door het management van MS.
De toename stagneerde. Maar met Call of Duty kan het weer gaan groeien. Als je daarbij ook nog de DLC meerekent. Juist hierbij is de kans op groei het hoogst.
waarschijnlijk wel; maar wat gaat het ze kosten als ze het niet doen?
Ik gok van niet. Veel cod spelers spelen niks anders (of een handje vol games). Die lok je hiermee niet weg van dat platform. En dan heb ik het hier over de PlayStation.

[Reactie gewijzigd door FrankoNL op 22 juli 2024 14:51]

Eens, voor 1 of 2 spellen wissel je niet van platform. De Series X verkoop cijfers zijn niet best en veel spelers zijn erg gehecht aan de controller waar ze aangewend zijn en het platform waar je vrienden op spelen. COD kopen vs een jaar gamepass + series X is moeilijk te rijmen.
En hoeveel Cod spelers zijn er op pc?
Want ook daar is Game Pass (Ultimate) beschikbaar.
Ook prima als PS spelers de game voor PS kopen, want daar verdient microsoft ook gewoon aan.

[Reactie gewijzigd door Fireshade op 22 juli 2024 14:51]

Short-term - ja
Longterm - nee
Gaat ze dat geen milioenen kosten als ze dit day 1 op gamepass zetten?
Ik vind het een logische zet van Microsoft. Op de platforms waar geen Game Pass is, zoals bijvoorbeeld de PlayStation, zal de game meer dan genoeg verkopen om de ontwikkelingskosten te dekken, terwijl hij op de Xbox/PC ‘gratis’ beschikbaar is voor Game Pass abonnees. Zo voldoen ze aan de beloften die ze hebben gedaan rond multiplatform releases, maar bieden ze toch een groot voordeel voor Game Pass-gebruikers

[Reactie gewijzigd door Donstil op 22 juli 2024 14:51]

Poeh, dat denk ik ook! Ik koop af en toe nog wel eens een cod deel, je weet precies wat je krijgt en af en toe heb ik daar gewoon zin in.

Dat is echter iets van korte duur, na een maandje heb ik het wel gezien om het soms maanden later weer eens op te pakken.

Nou ik ben dan zeker een verliesgevende klant schat ik zo; de nieuwe cod ga ik niet kopen maar slechts een maandje gamepassen voor een tientje. De nieuwigheid is er daarna wel vanaf en kan me niet indenken dat ik het nog full price aan ga schaffen.

Mogelijk zetten ze in op nog meer winst maken met ingame (micro)transacties. Ze boren hier immers een aantal gamers aan die het spel niet zouden kopen maar via gamepass toch een kans geven.
MS heeft dit juist hard nodig. CoD op GP zetten kost ze niets meer dan ontwikkelings-kosten. Er is alleen maar upside. Bij de AAA games van 3de partijen moet MS flinke voorschot betalen en ook nog eens royalties per speeltijd betalen. GTA V op GamePass heeft Ms waarschijnlijk honderden miljoenen gekost. MS maakt in alle waarschijnlijkheid verlies op Gamepass (cijfers houden ze geheim) door die hoge voorschotten en royalties. De enige manier voor Ms om Gamepass winstgevend te krijgen is juist hun grote IPs direct er op te gooien zodat abonnees minder tijd besteden in third party games, zodat ze minder royalties hoeven te betalen. Natuurlijk is er een kans dat dit minder winstgevend is dan eerst de game een paar maanden buiten gamepass te houden. Maar dat boeit denk ik MS minder dan GamePass user acquisition en om het uiteindelijk winstgevend te krijgen.

[Reactie gewijzigd door ashwin911 op 22 juli 2024 14:51]

EA verdient het meeste geld met microtransacties. Ik denk dat Microsoft hetzelfde voor ogen heeft.
Black ops 6.. Hoeveel games zijn er in de hele cod reeks inmiddels? Heb een tijdje niet opgelet blijkbaar.
Dit word 21 zonder spin offs en zo.

Anders nog 17 extra titels zoals mobile games, handheld (Nintendo DS), warzone en free to play spellen.
Nummertje 21 wordt dit qua hoofdtitels.
Hier een lijst met alle CoD games: https://callofduty.fandom.com/wiki/Call_of_Duty_(series)
Dit kan je gewoon opzoeken ?
Van Chat GPT krijg ik een lijst met 19 games die de hoofdserie van Call of Duty-games bevat zonder de mobiele versies en spin-offs.

Ja, dat kan je gewoon opzoeken. Het verbaast mij soms ook.

[Reactie gewijzigd door nullbyte op 22 juli 2024 14:51]

Ik koop ze niet meer sinds na MW 2019. Maar een maandje game pass om de nieuwe campaign te spelen wil ik best proberen.
Nu hopen dat de hele Blizzard reeks naar game pass komt, kan zelf niet wachten totdat ze eindelijke World of Warcraft daarop gooien, zodat we geen 12,99/25,99 per 1 a 2 maanden moeten betalen.
Gaat niet gebeuren.Je gaat het spelen incl. 12.99 maar met perks. Ik kan het fout hebben dus pls hier antwoorden wanneer.
Een man mag dromen, maar misschien heb je gelijk. Kans is laag dat een subscription-based game op GamePass komt :(
Eindelijk, dat gaat veld geld schelen. Dan ga ik hem sowieso wel spelen ook :D
Het spel mag dan misschien wel gratis zijn maar de ingame Gamepass en overige skins etc niet.
Grote kans dat je die wel aan gaat schaffen dus ze verdienen gewoon aan je ;)
zekerweten dat ik dat niet ga doen zelfs!
Maakt niet uit, voor jou miljoenen anderen. Ze verdienen jaarlijks miljarden aan die dlc.
Ik moet ook altijd gniffelen als mensen bij bepaalde (game)nieuws artikelen het "stem met je portemonnee!" argument erbij halen. Zo kansloos...
@Gekkenhuis hoezo ga je daar vanuit?
er spelen nog steeds mensen cod om de singleplayer modus/zombies daarin zit ook soms betaald content
Het spel mag dan misschien wel gratis zijn ...
GamePass is niet gratis. En er zijn zelfs geruchten dat de prijs van GamePass door de komst van CoD omhoog zal gaan...
Het spel mag dan misschien wel gratis zijn maar de ingame Gamepass en overige skins etc niet.
Grote kans dat je die wel aan gaat schaffen dus ze verdienen gewoon aan je ;)
Die koop ik sowieso wel eens, dus dat maakt het verschil niet :)
Klopt! En deze game is de enige CoD waar ik oprecht veel zin in krijg, gezien deze in 4 jaar in de maak is geweest bij Treyarch en niet door een andere studio.
Dit is ook de eerste CoD met de langste productie tijd

https://www.google.nl/url...903079404081&opi=89978449
Ik snap niet dat mensen blij zijn dat het naar de game pass komt.

Gamepass kost momenteel 10 euro per maand dat is 120 euro per jaar.
Wat we afgelopen tijd hebben gezien is dat veel prijzen omhoog gaan. Het zal mij dan ook niet verbazen dat deze prijs komende jaar ook verhoogd word.

Als je dus Call of Duty voor een jaar speelt ben je minimaal 120 euro kwijt.
Heb je denk ik ook geen deluxe edition gok ik weet ik niet zeker dit. Voor Deluxe edition heb ik vorige versie dacht 100 euro voor betaald maar dit kan ik na 2 / 3 jaar ook nog spelen.

Met een gamepass wanneer je je abonnement opzet ben je ook alle toegang tot de spellen kwijt bent.

Persoonlijk zou ik zelf gewoon de game kopen op Battlenet.
Dan is de gamepass versie dus niet voor jou, en moet je hem gewoon los kopen. De komst naar gamepass betekend niet dat je hem niet meer normaal kunt aanschaffen, dus ik snap niet helemaal waarom je er niet blij mee zou mogen zijn. Je krijgt enkel meer opties.
Je krijgt natuurlijk meer dan alleen CoD ;)
Ik ben erg blij dat het eindelijk naar GamePass komt. Ik heb nul tot weinig interesse in de multiplayer component van call of duty games. Maar ik vermaak me altijd prima met de singleplayer.
Als ik die kan krijgen voor 12 euro ipv 80 dan ben ik een blij man.
Precies hoe ik er in sta. Ik ben al jaren een beetje teleurgesteld in COD en dus heb ik er nu een paar overgeslagen. Nu de game bij Game Pass komt, die ik toch al heb, kan ik het in ieder geval weer eens een kans geven.
Battlenet? Al het spul van MS komt op Steam. Daar zal codje de zoveelste ook wel bij horen gok ik.
Waarschijnlijk komt het zowel op Steam als battle.net (en battle.net is nu wel een first-party store).
Hopelijk de oudere games ook!
Ik zag een tijdje terug geruchten rondzoemen dat er een drop van oude CODs naar Game Pass aangekondigd gaat worden bij de aankomende Xbox Showcase op 9 juni.
En water is nat. Goh, verrassing.
Nee water is vloeibaar. Het maakt je nat.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.