Sonos kondigt eerste koptelefoon Ace aan voor 499 euro - update

Sonos kondigt de Sonos Ace aan. De koptelefoon werkt draadloos via Bluetooth 5.4 of bekabeld via USB-C en ondersteunt actieve ruisonderdrukking. De koptelefoon is vanaf 5 juni verkrijgbaar voor 499 euro in het zwart en wit.

Het audiomerk richt zich met de Ace naar eigen zeggen op een thuisbioscoopervaring. De Sonos Ace ondersteunt onder meer Dolby Atmos en moet dankzij de TrueCinema-technologie een surroundsoundsysteem simuleren. Tv's kunnen het geluid daarnaast in combinatie met 'geschikte Sonos-soundbars' via wifi naar de koptelefoon doorsturen, al licht het bedrijf niet toe om welke soundbars het gaat. Naast actieve ruisonderdrukking ondersteunt de koptelefoon ook een transparantiemodus die het merk Aware noemt.

De accu van de Ace moet volgens het audiomerk tot 30 uur meegaan met anc ingeschakeld. De koptelefoon kan met de meegeleverde USB-C-kabel binnen drie minuten opgeladen worden voor drie uur gebruik. De oorschelpen zijn voorzien van 40mm-drivers en acht microfoons. Sonos heeft een knop en een metalen slider voor audiobediening in de rechter oorschelp verwerkt. Verder valt op dat de hoofdband van roestvrij staal is gemaakt.

Update, 16.40 uur: Enkele specs in het artikel kwamen niet overeen met de aankondiging van Sonos. Het artikel is hierop gecorrigeerd.

Door Yannick Spinner

Redacteur

21-05-2024 • 16:05

116

Reacties (116)

Sorteer op:

Weergave:

Uit verschillende artikels en de sonos site zelf haal ik enkele aanvullingen/correcties:
  • De batterijduur van 30 uur is met ANC. 24 uur call time (ook met ANC). Dat zijn dezelfde waarden als de Sony XM5's. Source
  • Momenteel is de link met Sonos soundbars enkel voor de Arc soundbar maar de beam (beide generaties) en ray zijn "coming soon"
  • Je kan lossless luisteren over bluetooth (mits je smartphone snapdragon sound heeft) of bekabeld via USB-C. Dat kan zowel via USB-C naar USB-C of USB-C naar 3,5mm kabel. Source. De bekabelde optie heb ik nog niet bij veel headphones gezien :) Weet iemand nog headphones die deze optie bieden?
  • Het gaat uiteraard over 40mm drivers en geen 4mm drivers ;)
De headphones lijken me wel interessant! Tenminste als de prijs wat zakt en ze op hetzelfde prijs niveau komen als Bose en Sony.

[Reactie gewijzigd door Cirolf op 22 juli 2024 19:17]

De TV Audio Swap is waarom ik de Ace ga kopen.
Nu een Beam onder de TV, maar als m'n vrouw een paar vriendinnen over de vloer heeft wil ik toch kunnen gamen of een film kijken, met geluid.
Als dit seamless kan worden overgeschakeld is mij dat die 500 euro wel waard!
als jij TV aan het kijken bent en je vrouw krijgt vriendinnen over de vloer, dan moeten zij zwijgen.


Ja ik ben gescheiden, waarom vraag je dat?


;)
Als je verwacht dat ze naar 250-320 gaan zakken heb je echt pech. Sonos producten blijven altijd vrij strak op de lanceer prijs, misschien maximaal 10% in de eerste jaren
Vergeet niet dat Sonos nog steeds z'n upgrade-programma heeft. Vrijwel alle oudere apparaten geven 15% korting op de volgende bestelling, de oudste Play:5 en Connect zelfs 30%. Net even gecheckt en dit is ook gewoon van toepassing voor de pre-order van de headphones, dus als je bijv. nog een Sonos:1 hebt staan (of iemand kent die dat heeft of in een horecazaak werkt waar er genoeg hangen) scheelt dit meteen 75 euro (zie Sonos Upgrade)
klopt helemaal.
Sonos heeft een streng ontmoedigingsbeleid als het om kortingen op hun producten gaat. De Dure prijs moet tenslotte een premium gevoel geven, wat niet werkt als het product met hoge kortingen in de markt wordt gezet.

Als je als Winkelier besluit om toch wat minder marge te pakken.... Dan besluiten ze daarom misschien iet meer te leveren. Dan vind Sonos opeens dat je misschien klanten toch geen goed audioadvies geeft waarop ze jou een ongeschikte kandidaat vinden om hun audioproducten te verkopen.
(We moeten het wel zo brengen zodat het binnen de regels van de ACM past 8)7)
To be fair, het is een keuze van de fabrikant om op marge te zitten en daarmee gezonder te kunnen opereren dan alleen op prijs. Misschien niet het leukste voor de consument die op de laagste prijs uit is, maar zeker niet gek voor het bedrijf als je het mij vraagt. De democratische nivellering zou hem moeten zitten in de competitiekracht van de markt en kennelijk is die er dan onvoldoende.
Denk dat vooral Sonos pech heeft aangezien €350 range vooral door Sony en Bose bewoond wordt.. Apple is de “enige” directe concurrentie voor ze alleen denk ik dat een Apple fan al snel voor de Max zal kiezen dus hoe ze exact marktaandeel denken te gaan verwerven is mij een wonder.

Ik heb via de voordeelwinkel Arc, woof, 2 ones en een move gehaald voor nog geen €1699 totaal dus mag niet echt klagen. Echter mijn headset komt niet in range van de prijs van een Max, zit op een Sony of Bose te wachten. Of een goede deal op de AirPods Max - tijdens de hunt kwam die ook al voor <400 voorbij dus ik zal de doelgroep wel niet zijn voor Sonos.
Valt mee, juiste moment toeslaan: In 2022 rond Black Friday: Sonos Arc, Sonos Sub Gen 3, en 2x Sonos One SL gekocht voor €1475,00. Dus als je kan wachten op een goede aanbieding zeker de moeite waard.
Dat waren in 2022 al producten van jaren oud, sonos producten gaan in de eerste ~2 jaar niet veel in prijs omlaag met bijv bkack friday
Het verschil is wel dat ze een marktleiderspositie hebben met hun speakers. Met koptelefoons hebben ze dat niet en is er veel concurrentie. De koptelefoon moet werkelijk alles overtreffen en het beste sinds gesneden brood zijn wil hij verkopen voor 499 euro. Is hij vergelijkbaar met wat Sony en Bose bieden, dan zal de prijs snel moeten dalen om noemenswaardige verkoopaantallen te behalen. Zelfs al is hij (iets) beter, dan zullen veel mensen het de paarhonderd euro meer niet waard vinden.
Er bestaan ook koptelefoons van duizende euros, zodra je in het segment hi-fi komt is het verschil ook vrij klein tegenover wat anders goedkoper maar het word dan alsnog verkocht.
Klopt, maar dat is duidelijk niet waar deze koptelefoon op mikt, uit alle marketing blijkt dat ze richten op de apple airpod max, bose en sony gebruikers. Het wordt gemarket als een fashion item, niet als een hi-fi product.
Iemand die een Marantz versterker en een paar mooie B&W zuilen thuis heeft staan haalt ook zijn neus op voor een sonos soundbar. Het is een andere doelgroep.
Sowieso, iemand die een hi-fi koptelefoon zoekt zal niet voor een bluetooth koptelefoon met noisecanceling kiezen. Deze sonos koptelefoons mikken op de massa, mooi meubeltje in de mediamarkt, een handje vol influencers sponsoren en hopen dat wat celeberties en topsporters hun koptelefoon dragen in het openbaar.
De Sonos Era 100's ook al kunnen kopen voor €189,00 bij Tink (bij Sonos waren ze toen €279,00) binnen een jaar na introductie. Winkels mogen het waarschijnlijk niet adverteren, maar bij bellen is er vaak wel wat mogelijk. Dit is ook vaak met populaire LG en Sony producten zo.

[Reactie gewijzigd door Jumpman op 22 juli 2024 19:17]

Zie comment van JBVisual
Het klopt dat die Era 100 toen voor die prijs te koop was, maar dat was toen een specifieke KPN actie waar je achteraf schijnbaar niet eens KPN klant voor hoefde te zijn. Dat was een promo deal van KPN waarbij de voorraad en afhandeling via Tink ging. Dat betekent dat ze een deel van de kosten betaald hebben. Dus dat is wel een iets andere reguliere deal dan wat @JBVisual aangaf.
Of met black Friday/21% btw eraf actieweken. Bij HelloTV kun je dan ook soms nog wel eens een betere persoonlijke deal maken, maar dit is mijn ervaring met de aanschaf van de Sonos Beam Gen 2 (was net een paar maanden uit). En later met een extra Sub.

Kan ook zijn dat het feit dat ik wat extra goodwill kreeg omdat ik bijna alles op audio en tv gebied bij hen koop (toen heette het geloof ik nog Plattetv.nl?).
Dus wachten tot de black friday deals van Sonos zelf; dan geven ze wel 100 euro korting via de sonos webshop; gelijktijdig zie je dat ze dan ook lager geprijst zijn bij Mediamarkt en Coolblue.
Het artikel is aangescherpt, thanks!
Verge had blijkbaar een preview vorige week:

https://www.theverge.com/...adphones-hands-on-preview

Uit dit artikel:

WIFI streaming wordt alleen gebruikt in HT mode en werkt alleen met de Arc op dit moment:

"Sonos is using Wi-Fi to beam audio over to the headphones in this home theater mode. It’s not lossless, however. One of the company’s engineers told me it’s 345kbps and also confirmed that this Wi-Fi streaming does eat into battery life, which is normally rated at 30 hours (with ANC on)."
Marshall heeft ook wireless incl. bekabeling
De Mark levinson 5909 ook en de Dali IO-12 ook ik zelf heb de T&A Solitaire t die heeft dat ook
De DALI IO-6 kun je zowel via usb-c als 3.5mm aansluiten.
Die heeft overigens 50mm drivers.
De bekabelde optie heb ik nog niet bij veel headphones gezien :) Weet iemand nog headphones die deze optie bieden?
Ik geloof dat dit bij best wel veel hoofdtelefoons in het midden en hogere segment mogelijk is. Van de Focal Bathys en T+A Solitaire ben ik zeker dat dit kan. B&W Px8, Dali IO-12 en Mark Levinson 5909 kunnen dit ook geloof ik, maar ben ik niet 100% zeker.
Stuk voor stuk hoofdtelefoons die ik meer vertrouw dan Sonos. (maar wel met prijskaartjes die vlotjes de prijs van Sonos dubbelen...)
Je kan lossless luisteren over bluetooth (mits je smartphone snapdragon sound heeft)
Lossless zegt alleen niks over de kwaliteit. AptX Lossless is maximaal CD kwaliteit en biedt (net als LDAC) ongeveer 1 Mbps aan bandbreedte. Er is simpelweg niet meer bandbreedte beschikbaar als je Bluetooth gebruikt. LDAC ondersteunt wel Hi-Res audio. Welke van deze twee uiteindelijk beter klinkt, dat zal heel dicht bij elkaar liggen.
Wat niet in het artikel staat, maar wel op de website:

[Reactie gewijzigd door Jeoh op 22 juli 2024 19:17]

pffff 500 euries voor koptelefoons, dat moet je maar willen uitgeven
Nouja op zicht niet zo erg, of je het uit wil geven aan sonos is een tweede. Van de software en integraties moet je het niet hebben iig.
Geluidskwaliteit ook niet hoor. Vind de meeste speakers niet bijzonder goed klinken voor die prijs. Maar dit hardop roepen maakt je niet populairder.
Dat komt omdat het een persoonlijke kwestie is en geen absolute wetenschap... 8)7
Vooral de lagere prijzen. Sonos Synfonisk boekenplank speakers zijn juist bekend vanwege hun bang for buck, des te meer tweedehands.
Richting de duurdere stukken en soundbars is het zeker een minder goede deal en denk ook niet snel dat ik daarvoor ga. Voor een derde van de prijs kun je de geluidskwaliteit vaak volgens mij er al uit krijgen en nog beter aan te sluiten vaak ook met bluetooth, aux, hdmi arc optical etc.
Ik heb wel vaker koptelefoons van dat soort prijsklasse gekocht. En 500 euro is echt niet raar. Bose en JBL maken ze ook in deze prijsklasse en je merkt echt wel het verschil met goedkopere headsets. Al blijft het natuurlijk ook deels smaak.

Wat mij van deze sonos het meeste aanspreekt is het 3 minuten laten voor 3 uur gebruik. Er is echt niks vervelenders dan een koptelefoon dat je vergeten bent te laden zo vlak voor het gamen. :Y)
Goh de premium gaming headsets komen tegenwoordig met vervangbare accu's en een dock ervoor, piept ie dan wissel je ze op een paar seconden. In het gaming landschap zul je het dus niet snel voorhebben. ;)
maar die hebben dan weer geen anc
Steelseries Nova Pro en Astros hebben volgens mij deze “Spot” in premium wireless gaming en de Steelseries zijn met wissel accu. De Astros dacht ik ook.. belangrijke toevoeging is het wireless stuk - ik vind de draadloze ps5 headset echt niets toevoegen aan dit rijtje.
Altijd nog goedkoper dan de airpods max :+
Wel 10 euro, zou ik toch die Airpods Max pakken qua ervaring die achter de ontwikkeling zit.
Oorspronkelijk prijs was 629 in 2021, ondertussen al aardig gezakt naar ~500, maar alleen al omdat de airpods max geen usb-c hebben maar nog lightning zou ik ze al niet meer kopen. De airpods max 2 zullen niet lang meer op zich laten wachten
Lighting is inderdaad de reden dat ik nog geen Max heb en de prijs vind €400 echt wel maximale wat een headset mag kosten.
Omdat Apple zoveel ervaring heeft met audioproducten en Sonos niet? 8)7
Een jaar of 8, sinds 2016 met eigen AirPods en sinds 2014 eigenaar van Beats welke in 2006 werd opgericht. Dus ja, zo’n kleine 18 jaar ervaring.
En Sonos die in 2002 werd opgericht dus die hebben dan al 4 jaar meer ervaring dan Beats en nog iets meer dan Apple dus. ;)

[Reactie gewijzigd door sweetdude op 22 juli 2024 19:17]

Dat kan, maar er werd net gedaan alsof Apple geen idee heeft wat ze doen en dat ze nieuwkomers zijn.
Koptelefoons zijn toch echt ander spul dan de wifi-speakers zoals Sonos dat kent. Niet alleen qua techniek, maar ook het lekker zittend maken wordt dan belangrijk.
Op zich prima, je betaald voor het merk en hopelijk ook voor kwaliteit, als je het lang en plezierig kunt gebruiken dan is het zeker wel waard.

Toegegeven bij 300 euro begint het ook wel bij mij te kriebelen, omdat het moeilijker wordt om het goed te praten om voor een duurdere te gaan, terwijl het niet specifiek hoeft te zijn dat het beter klinkt en/of kwaliteit is, zelfs dan of je een verschil merkt en voelt is ook weer een ding.
Daar ben ik het persoonlijk niet mee eens.
Ik was op zoek naar een goede koptelefoon en heb de Bowers & Wilkins Px7-S2 en de Px8 (blind) getest.

De extra dynamiek van de Px8 t.o.v. zijn goedkopere broertje was zó groot, dat ik dat extra geld er met plezier voor heb uitgegeven. Mijn zoon heeft er recentelijk ook een aangeschaft. Hij wilde nooit een wireless, omdat het kwalitietsverschil tussen wireless en wired aansluiten van dezelfde koptelefoon, altijd een (groot) verschil in kwaliteit/dynamiek tot gevolg heeft. Behalve bij de Px8....

Ja: het verschil tussen de Px7-S2 en de Px8 is een whopping €250,- maar je weet wel waar dat geld in is gaan zitten.
Verdiep je dan vooral niet in echte hifi koptelefoons, dan is €500 entry-level :D
Overigens in BT / ANC gebied kan het nog duurder (en veel beter), zie bijv Focal Bathys (799), HIFIMAN Ananda BT (899), Mark Levinson 5909 (999), T+A Solitaire T (1.390). Het is maar net wat je er voor over hebt, het gebruik, je disposable income etc etc.
en elke keer als je hem aanzet moet je verplicht je locatie doorgeven :+
Ik had eigenlijk verwacht dat de aankomende koptelefoon net als de speakers (naast BT) ook over Wi-Fi zou beschikken, en op die manier zou integreren in je systeem. Volgens mij had dat het ook best een uniek product gemaakt. Nu is het enkel een dure BT koptelefoon.
Helemaal eens! Koppeling met mn Sonos systeem hier thuis via wifi/sonosnet. Dat was pas echt uniek geweest. Nu weet ik niet zo goed wat dit ding bijzonder maakt tov een 'gewone' BT koptelefoon.
Je dacht toch niet dat ze 1x geld willen verdienen aan de early adopters toch ;) Dit is de eerste versie. De tweede versie zal om nieuwe unieke features beschikken, zodat de early adopters die de V1 hebben gehaald ook de V2 gaan aanschaffen. Met of zonder wifi: doelgroep is groot genoeg die het alsnog koopt nu.

Dus gewoon slim over nagedacht en kan het ze ook niet kwalijk nemen.

[Reactie gewijzigd door ASNNetworks op 22 juli 2024 19:17]

Ik moet toch vaak even lachen als ik die geweldige draadloze koptelefoons zie hoor voor deze prijzen.
Kopen mensen zoiets omdat het goed klinkt of omdat een ander het ook heeft? Ik vraag wel eens aan collega's of ik zo'n kotelefoonmagnetron eens mag beluisteren, en het is zeker niet slecht hoor maar om het nou geweldig te gaan noemen...
Hier een Cowon flac speler met Jerry Harvey IEM's, met een ouderwets snoertje. Klinkt toch wat lekkerder al zeg ik het zelf en uiteindelijk gaat het toch om het geluid dacht ik.
Hier een Cowon flac speler met Jerry Harvey IEM's, met een ouderwets snoertje
Zijn dat geen oortjes met een prijskaartje van meer dan €1500? Je vergelijkt top segment met middensegment koptelefoon oortjes. Ik denk overigens dat je maar weinig draadloze koptelefoons gaat vinden in het hoogsegment. De reden laat zich wel raden. Appels, peren ;)
Er is ook een andere doelgroep die dit soort koptelefoons interessant vindt waaronder ikzelf.
Thuiswerkers, wel een goed (genoege) geluidservaring voor muziek zonder dat je de rest van het huis hiermee hoeft te vullen.
Plus als je een call krijgt schakel je eenvoudig over.

Daarnaast snijd de opmerking van @david-v mijn inzien flink hout, het zijn twee verschilende segmenten.
Als het erom gaat dat je wellicht beter geluid kunt krijgen voor minder door er een touwtje tussen te hebben ben ik het met je eens. Maar noem dan een combinatie die ook in dezelfde prijsrange ligt.

Op persoonlijke noot snap ik niet precies waarom deze €499,- moeten gaan kosten, mijn Dali-06 is al vanaf €299,- verkrijgbaar (bij hifiklubben €319,- op het moment en ik heb al een setje versleten en zonder problemen werd deze omgeruild).
Als de koppel functionaliteit naar de sonos soundbar zou toch voor minder dan €180,- te realiseren moeten zijn?
Geluid en gehoor is persoonlijk
Denk eerder dat het smaak is...
Zou wel eens een blinde test willen zien van hoofdtelefoons.
Sonos zou niet het eerste merk zijn waar ik aan denk met koptelefoons, dat gaat met deze prijs ook niet veranderen. Ben wel benieuwd naar de reviews.
KEF heeft ook een eerste poging gedaan met een ANC koptelefoon in dit prijssegment, en dat was ook niet een daverend succes. Maar goed, misschien dat Sonos het wel in 1x plat kan slaan. Maar met deze prijs komen ze in het vaarwater van een aantal grote gevestigde namen met veel knowhow.
Wat is een review van zo een product eigenlijk waard? Mensen die er zelf veel voor betalen gaan zelden toegeven dat het een miskoop was. En mensen die het kregen als sponsoring, willen die sponsoring niet kwijt en gaan er dus ook altijd positief over schrijven.
Verschillende reviews lezen en eruit halen wat jij belangrijk vindt. En dan zelf gaan testen. Gehoord is heel persoonlijk.

Ik heb nog geen fijnere, betere koptelefoon gevonden dan mijn Microsoft Surface Headphones 2. Recent weer wat getest, maar nee, ik blijf bij mijn Headphones.
ik maak nu gebruik van de Tronsmart Q10 (zelfde koptelefoon als de Rolfstone focus maar dan voor de helft van de prijs) voor de gevallen dat ik niet mijn soundbar kan gebruiken. Meestal als andere mensen in de woonkamer zitten die niet meekijken ;)

Het geluid is niet bepaald goed, maar ik vraag me af wat de kwaliteit is van deze 10x duurdere koptelefoon. Ik wacht dus de reviews af....en een paar jaar totdat de prijs onder de €250 zakt :P
Sonos kennende zakt de prijs helemaal niet, net als al hun andere producten. Ze zijn vrij waardevast.
Daar heb je helaas wel gelijk in. Mijn Sonos soundbar is net zo duur als toen ik hem kocht 4 jaar geleden :'(

Voor deze prijs ga ik het in ieder geval niet aanschaffen, een beetje teveel van het goeie voor sporadisch gebruik van een koptelefoon
denk dan je dan beter iets zoals een soundcore tussen de 100-150 euro neemt. Die kwaliteit zal zo goed als gelijk zijn voor 1/3e van de prijs.
Of een Sennheiser in die prijsklasse
Zolang Sonos haar apps niet op orde krijgt, wordt deze headset niet het 9e sonos device bij mij in huis. Het is nu elke dag weer meerdere keren prutsen om de juiste stream op de juiste speakers aan te krijgen. Sonos heeft afgelopen 2 weken bij mij en het gezin veel punten verspeeld.
Dit. Ik kan niet eens nieuwe speakers of een headset kopen totdat hun app weer functioneerd. Zodra ik iets nieuws wil toevoegen, moet ik updaten en werkt mijn local library niet meer.

Ik vraag me echt af hoeveel Sonos verliest dankzij deze blammage. (En als ze dit niet op orde krijgen heb ik er absoluut geen moeite mee om op termijn terug te vallen naar een niet zo smart setup. Ik heb mezelf al een keer verbeten met B&O die ongekend slechte service levert, en nu dit met Sonos. Smart klinkt leuk totdat het niet meer werkt, dan is het niet eens dom maar waardeloos.
Deze lijken voor TV / film kijken bedoeld te zijn. Dan vraag ik me af hoe ze draadloos verbinden. Bluetooth? Welke codecs? Want standaard heeft BT te veel latency waardoor geluid en beeld overduidelijk uit sync zijn, dat kan niet de bedoeling zijn voor deze prijs.
Ik ervaar geen noemenswaardige latencyproblemen met mijn Sony WH-CH720N via bluetooth.
Hier ook geen probleem met de WH-1000XM3's, echter met de WF-1000XM3 (oordopjes) heb ik wel behoorlijk wat vertraging (~200ms). Voor een video is het niet zo'n probleem, maar bij games of een film waar je veel naar ingezoomde gezichten en dialogen kijkt gaat het wel storen.
Als onderdeel van het protocol, synchroniseert Bluetooth je audio met je video (je video wordt feitelijk met een vertraging afgespeeld die overeenkomt met de latency), dus dan merk je het inderdaad niet. Bij games werkt het uiteraard niet op dezelfde manier en dan is het wel merkbaar.
dat verklaart nog niet het verschil tussen de twee tijdens games. De koptelefoon heeft aanzienlijk minder latency op dezelfde laptop en telefoon.
nergens last van op een hoofdtelefoon van amper €50 (tronsmart q10). Ook met in-ear oortjes van Samsung had ik daar geen last van. Samsung TV, nvidia shield, LG oled TV....Allemaal via BT, in geen enkele combinatie last van latency.
Ik heb verschillende goedkope headsets geprobeerd en die hadden ook storende lag maar op aanraden van andere tweakers bt oortjes van Anker geprobeerd, de p20i van 35€, en die hebben zo weinig lag dat het niet meer stoort, in youtube merk ik er helemaal niks van zelfs.
Lossless las ik ergens
Ok. Gezien de jubelende marketing e-mail had ik toch wel wat anders verwacht dan de zoveelste draadloze koptelefoon op de markt.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.