Sony houdt op 31 januari State of Play-presentatie over games voor PS5 en PS VR2

Sony heeft zijn eerste State of Play van het jaar aangekondigd. In de presentatie op woensdag 31 januari wordt een 'uitgebreidere blik' geworpen op de aankomende PS5-games Stellar Blade en Rise of the Ronin. Ook andere toekomstige titels, waaronder voor de PS VR2-bril, komen aan bod.

Op de PlayStation Blog laat Sony weten dat de presentatie minstens 40 minuten duurt. De State of Play vindt plaats op woensdagavond om 23.00 uur Nederlandse tijd. De presentatie zal te volgen zijn via YouTube, Twitch en TikTok.

PlayStation State of Play 31 januari 2024

Door Sabine Schults

Redacteur

29-01-2024 • 18:44

68

Submitter: Xtuv

Lees meer

Reacties (68)

Sorteer op:

Weergave:

Hopelijk wat leuke (en grote) PSVR2 aankondigingen!
Hopelijk wat leuke (en grote) PSVR2 aankondigingen!
Ja ben benieuwd, de PSVR2 is nu vooral een “ah ja die is er ook nog” product.
Valt wel mee toch? Er zijn inmiddels 186 games in de store te vinden. Best wel wat grote games zijn op de psvr2 te vinden. Er komen wekelijks nieuwe games bij, dus de ondersteuning van (third party) is erg goed.
Valt wel mee toch? Er zijn inmiddels 186 games in de store te vinden. Best wel wat grote games zijn op de psvr2 te vinden. Er komen wekelijks nieuwe games bij, dus de ondersteuning van (third party) is erg goed.
Nee dat valt niet mee wat mij betreft, ik heb best een hoop gamende vrienden waarvan vrijwel allemaal met een ps5 en geen van alle heeft dat ding. Sony zelf noemt dat dan een ”Challenging Category”.

Maar laat mij uiteraard graag verrassen woensdag.

[Reactie gewijzigd door Donstil op 23 juli 2024 01:23]

Dat jouw vrienden geen psvr2 hebben zegt natuurlijk niks over de verkoop van het apparaat zelf of de ondersteuning. Dit is een beetje een N=1 reactie.
Dat jouw vrienden geen psvr2 hebben zegt natuurlijk niks over de verkoop van het apparaat zelf of de ondersteuning. Dit is een beetje een N=1 reactie.
Ja vandaar de quote van Sony erbij ook:
Sony zelf noemt dat dan een ”Challenging Category”.

[Reactie gewijzigd door Donstil op 23 juli 2024 01:23]

Heb ook veel vrienden met een ps5, eentje heeft een vr1 bril. Die bril ligt in de kast omdat er niets aan schijnt te zijn om opte hebben maar ook niet om meete gamen.
Heb ook veel vrienden met een ps5, eentje heeft een vr1 bril. Die bril ligt in de kast omdat er niets aan schijnt te zijn om opte hebben maar ook niet om meete gamen.
Dat ligt natuurlijk voor een groot deel aan het type games wat je speelt.
Ik speel wekelijks een paar games zoals Beatsaber om een deel van mijn beweging te pakken. (eigenlijk jammer dat ik BoxVR niet meer kan spelen omdat die niet geport is naar de psvr2). En er zijn zeker een aantal pareltjes van games voor uitgekomen, zoals Moss.

In dit geval is het voornamelijk challenging omdat de psvr2 nou eenmaal een enorme bak met geld kost bovenop de console. Dat is gewoon voor veel mensen heel veel geld in deze tijd. En daarnaast moet je er ook wel de ruimte voor hebben. Ik heb krap 2x2 meter als ik de tafel wegzet, en dat is net genoeg voor de meeste games.
heb zelf ook een psvr gehad, valt prima mee te gamen. Is een beetje heel erg outdated maar is nogsteeds wel goed te gebruiken als je niks beters gewend bent.
Heb ook best veel mensen om me heen met een PS5 maar hebben ook geen bril.
Ik mis ook nog steeds games die de beleving echt veranderen.
Persoonlijk zit ik eigenlijk vooral te wachten op games waar ik als prospector in de wereld zit.

Zo zou ik bijvoorbeeld graag games nog graag in derdepersoons perspectief spelen.
Hoe vet zou het zijn als ik TLOU of Horizon zou kunnen spelen op de manier die ik gewend ben, maar juist nog meer de wereld in getrokken wordt.

Tuurlijk zijn VR games leuk, maar geef mij daarnaast ook een AAA game waar ik op de bank kan blijven plakken (met een normale Dualsense controller)
Ik kan je de twee Moss games aanraden in dat geval :)
(al moet je daar af en toe staan of bukken om te zien waar je doorheen kan)

[Reactie gewijzigd door SunnieNL op 23 juli 2024 01:23]

Hier ook ken niemand die dat ding heeft gekocht. Zo goed verkoopt die ook niet.
Dat komt denk ik door de prijs van de PS VR en het feit dat veel mensen nog steeds veel mensen nieteens een PS5 heeft. En het overgrote deel van de mensen heeft geen interesse in een gimmick zoals een VR headset.
Aan de verkoopcijfers te zien hebben veel hem dus wel ;)

Een vr2 is nog steeds een gimmick leuk voor erbij, meeste mensen gaan gewoon nog steeds voor de non vr games.
niet eens, vind vr geen gimmick. Ik game meestal op xbox, maar geniet af en toe enorm van de PS VR2 games. Voor mij zou "gimmick" een flink understatement zijn.
90% van de samenleving gaat voor af en toe genieten geen apparaat voor dat bedrag aanschaffen.

Dat jij het gimmick vind is duidelijk, anders had je het waarschijnlijk ook niet gekocht toch? Leuk dat jij er wel plezier uit kan halen overigens! :)
Er waren schijnbaar een kwart minder VR sales in 2023. Ik denk niet dat de markt veel groter zal gaan worden dan deze nu is. Niet zolang ze zo duur blijven.
mee eens, heb de psvr2 nu sinds september, 640 euro inclusief oplaad station voor de controllers.
jaren naar uit gekeken , was enorm positief gesteld toen die binnen kwam , aantal uren mee gespeeld en 99% toch op een scherm aan het spelen, de VR beleving was me achteraf niet die 640 euro waard.. 300 euro vind ik persoonlijk eerder een goede prijs voor dat ding en de beleving die ik er mee heb. onderhand ook meerdere spellen gekocht, maar het lijkt me niet te pakken.. Gran Turismo, Beatsaber, Pavlov, resident evil VR, Operation Wolf, Beat Saber, Cactus cowboys, Switchback VR... helaas is het allemaal wel leuk, maar niet pakkend.. jammer.
Zit er over te denken om het te verkopen nu, veel beter zal het niet worden ben ik bang.
De enige game die ik van A tot Z heb gespeeld is Half-Life Alyx. Valve laat zien in die game hoe het moet en dan is het echt wel wat waard. Maar helaas durven andere game makers Valve niet te volgen qua productievalue.
Volgens mij is niet zo zeer de prijs, maar het aanbod van spellen de 'bottleneck'. Blijkbaar 186 games in de store, maar hoeveel daarvan zijn grote games, gemaakt voor PSVR2? Dat is volgens mij maar een handjevol games. Stel je voor dat de volgende GTA op VR2 uit zou komen, dat zou een enorme boost geven aan de verkoop.
Voor tweakers die ook andere VR-brillen hebben/kennen valt de PSVR2 misschien tegen, maar als VR newbie die alleen een PS5 heeft om te gamen (mijn oude windows computers staan inmiddels te verstoffen op zolder) was ik extreem onder de indruk. Ik heb het eerste jaar nagenoeg alleen maar VR gespeeld, pas net weer 2D gamen herontdekt.
Ik denk dat er nog veel ontwikkeld/nagedacht moet worden over hoe de game-ervaring het beste te maken in VR. Ook al ziet Horizon Call of the Mountain er het beste uit, ik vind de speelervaring vooral onhandig / irritant. Bij vechten kun je je niet vrij bewegen, en zelfs normaal bewegen is al gedoe. Misschien ben ik te snel erop afgeknapt, maar als ik het vergelijk met de 'gebruikersinterface' van No Man's Sky, kan Horizon nog zo mooi zijn, maar speel ik liever die laatste. -edit- overigens heb ik bij Horizon, en Star Wars: Tales from the Galaxy's Edge, veel meer last van 'fysiek ongemak' van de 3D-ervaring, dan bij No Man's Sky, waar ik dat in het geheel niet heb. Geen idee waardoor dat komt.

[Reactie gewijzigd door Zenow op 23 juli 2024 01:23]

Ik denk inderdaad dat als GTA 6 ook op VR zou uitkomen dat dit een enorme boost kan geven mits de controls fijn zijn. Van de andere kant voorzie ik vooral een enorme stijging in de verkopen van de nieuwe consoles.

Het probleem voor mij persoonlijk is dat het me een super ervaring lijkt maar voor een of twee keertjes. Dan zou ik een rund zijn als ik daarvoor een VR kocht. Waarom ben je weer "normaal" gaan gamen na het jaar op VR te hebben gespeeld?

Het zal vast wel redenen hebben maar waarom zou je met VR niet dezelfde controls als het "gewone" spel kunnen hebben? Ik speel regelmatig GT7 en alleen daarvoor zou ik een VR overwegen. Maar wil ik de "echte" ervaring moet ik minimaal een racestuur/pedalen aanschaffen, dus nog een flinke kostenpost er bij. Ik begrijp waarom je er op bent afgeknapt hoor! Als de controls al niet lekker werken kom ik al helemaal niet in het spel. Heeft het te maken met de controls wellicht dat je bij de ene game meer fysiek ongemak hebt dan bij de andere? Hoe zit het in het algemeen qua fysiek ongemak?
vr sales in het algemeen of specifiek psvr2?
Leuk dat jij het gaaf vind, ik had de eerste psvr en heb er van genoten hoor , alleen kwa games toen viel het tegen, en na een paar maand heb ik het verkocht omdat het voor mij echt een extraatje was ;)

Misschien ooit als er echt gave vr games komen het wel weer hier thuis zou komen 😇
Niet helemaal mee eens, heb zelf de vr versie met een ps4 pro en heel wat vr uurtjes erop zitten.
Dus gimmick mwoa, denk ook dat de prijs naast de aanschaf van een PS5 meespeelt.Totaal prijs alles bij elkaar dus.
Maar jij bent een Tweaker die veel meer met tech bezig is dan 90% van de mensen die wat spelletjes speelt. Voor jou zal het minder een gimmick zijn natuurlijk, ik bedoelde meer in algemene zin. Dat het voor het gros van de mensen een gimmick is.

Wat voor VR games heb je zoal gespeeld?
hoezo is vr een gimmick dan? leg eens uit?
Omdat het gros van de mensen die doet gamen een casual gamer is. Een casual gamer die af en toe eens een spelletje speelt legt pas überhaupt na een paar jaar geld neer voor de nieuwste console, laat staan een net zo dure (of zelfs duurdere) VR bril. Als je kijkt naar de actieve gebruikers van de PS4 vergeleken met de PS5 zijn er nog steeds ongeveer dubbel de actieve spelers op de PS4 dan de PS5. En nee, tekorten aan de PS5 zijn er inmiddels allang niet meer.

Ik denk dat veel bedrijven die een VR headset uit hebben gebracht zich vooral vergist hebben in hoe populair het zou gaan worden. Wellicht komt dat nog maar voorlopig nog niet. Het is ook minder interessant voor veel game studios om er spellen voor op uit te brengen want er zijn minder gamers met een VR headset dus minder sales dus minder winst.

Hetzelfde heb je nu een beetje met die Apple bril wat uit gaat komen (of al uit is?). Veel Apple fanboys/girls zullen dat ding ontzettend gaaf vinden want die vinden een drol met het Apple logo nog geweldig. Maar hoeveel gaan €3000 over hebben om dat ding te kopen? Je kan natuurlijk als tegenargument zeggen dat ontzettend veel Apple gebruikers wel een telefoon en laptop o.i.d. aanschaffen wat samen ook €3000 is maar het verschil is dat ze dat dagelijks (veel) gebruiken. En het gros natuurlijk een abonnementje op de telefoon heeft waardoor ze niet in een keer een zak geld hoeven neer te leggen.

Kortom: Er zullen best wat mensen VR een leuk idee vinden maar vinden het zonde om er zoveel geld voor neer te tellen. De huidige doelgroep voor VR zijn voornamelijk gamers, waarvan het grootste deel nog niet eens echt interesse(of financiële middelen) heeft om de nieuwste console te kopen waar véél meer mee kan dan een VR bril. Waarom zouden ze dan wel een VR bril aanschaffen? Ik denk wel dat een VR bril voor de gemiddelde Tweaker dan weer geen gimmick zal zijn.
Ook ik heb een hoop gamende vrienden waarvan bijna 70% een PS5 heeft. Twee van ons hebben de PSVR2 bij launch gekocht en na een mid-week Ardennen met de gaming gang heeft bijna iedere PS5 eigenaar er een gekocht.

Wij spelen regelmatig met een groepje Demeo en GT7. Voor de rest wordt ie veel gebruikt door hun kids en hun vriendjes en vriendinnetjes. Uiteraard TikTokken ze er tijdens het spelen op los.

De PSVR2 heeft bij ons in de vriendengroep voor vele leuke uurtjes gezorgd!
Ik tel 69 games in de store voor de PSVR2 met weinig grote games.?
Ik zou eigenlijk ook wel eens zo'n bril willen kopen/testen maar telkens valt me het aanbod in games tegen dat ik het toch maar niet doe.

https://store.playstation...-4808-ba48-1e5581eeea35/1
Vergeet niet dat meer dan 60% van die games ook gewoon in de categorie 'troep' vallen.
Ik heb een meta quest 2 staan die ik verbind met steam... en verschillende games geprobeerd.... maar echt een heeft mij goed kunnen entertainen en dat is Half Life: Alyx. De rest van alle VR games die ik heb gespeeld was echt leuk voor 10 min maar daarna gewoon niet. Echt goede VR games... die zijn op 1 en heel misschien met 2 handen te tellen. Of het nu PC VR is of PS VR/VR2.
En 90% van die games is troep.
Ik zou wel graag PSVR2 ondersteuning voor Astro bot resque mission willen zien.

Ik heb best een dubbel gevoel bij VR. Sommige soorten games zijn voor mij nu alleen nog maar leuk in VR. Ik vermaak me kostelijk met GT7 op PSVR2 maar raak het zonder VR niet aan, veel te saai. Maar action adventure games vind ik er minder voor geschikt. Survival horror, sport games, racen, vliegen in een ruimteschip, allemaal geweldig in VR, maar een Horizon game loop ik minder warm voor.
Serieus? Ik heb de PS5+PSVR2 combo gekocht voor Horizon: call of the Maountain. Uiteindelijk terug gebracht vanwege sullige hardware beperkingen (kabel, geen ingebouwd sound, alleen dopjes, monitor vereist ... terwijl je die al op je hoofd hebt staan). Maar dat spel: fantatisch uitzicht, heerlijk spelen! Daar zou je het al bijn aalleen voor doen! Maar kennlijk niet voor jou.
Horizon is grafisch natuurlijk heel mooi en indrukwekkend in VR, maar de gameplay trok me niet.

Die monitor vereist snap ik trouwens niet. Ik zet regelmatig mijn VR set op terwijl anderen de TV in gebruik hebben voor iets anders. Of bedoel je iets anders? Die kabel is wel jammer, inderdaad.
Ik had dat ding opgezet met een monitor uit een andere kamer, speel VR in een aparte kamer. ik heb daar een oude monitor maar 1980x1200 wordt niet ondersteund, zelfs niet als 1980x1080. Nadat ik die zware 34" monitor een paar keer heen en weer gesleept als Sony weer eens met de mededeling "Zet je VR set af en volg de aanwijzingen op de monitor" terwijl het beeld op de VR bril prima te lezen was, heb ik Sony gebeld: "ja dat hoort zo, is niets aan te doen" heb ik PS5+PSVR2 teruggestuurd, voor idioten heb ik geen tijd...
Ik heb ook van anderen gehoord dat je de monitor/TV "alleen de 1x keer nodig hebt" en ook dat "het tegenwoordig niet meer nodig is" maar geen zin om die hele cyclus bestellen tot eventueel terugsturen nog eens door te gaan.
Hier kan ik gewoon de VR bril in pluggen en opzetten zonder TV of monitor, ook zelf zonder tv afsluiten. het moet kunnen dus. ook de ruimte instellen en de ogen instellen kan zonder de tv.
Ook de eerste keer?
Bij mij ging het na de eerste setup vaak meerdere sessies zonder monitor/TV, maar dan kwam die idiote melding weer... Het schijnt dat de monitor ook gebruikt wordt als "anker" voor de PSVR2, en ik had ook problemen met drift van de boundaries, ben al een keer tegen een fysieke muur gelopen, wat me met de Quest niet overkomt.

[Reactie gewijzigd door batteries4ever op 23 juli 2024 01:23]

Bij de Meta/Oculus Quest VR headsets moet je voor de 1ste installaite ook een smartphone hebben. Ik heb toen maar een 2de handse Motorola G5 gekocht voor 50 euros. Maar vind het belachelijk, dat je voor de setup van een PSVR(2) of Meta Quest een extern apparaat (telefoon of monitor/TV) nodig hebt.......

PS: Sorry voor mijn Meta Quest referentie. Ikzelf gun PSVR2 alle geluk van de wereld. Resident Evil op Meta is veel lelijker als de PSVR2 versie.....
Ik heb een VR2, paar keer GT7 mee gespeeld en een Pavlov, maar ik vind het eerlijk gezegd een onding. 99 van de 100 keer pak ik de Quest3.
Het schijnt (volgens geruchten) dat de volgende games voorbij komen:

- nieuwe metro game (psvr2)
- remaster sonic generations
- Death stranding 2
- ff7 rebirth
- Silent hill 2 remake
- Rise of the Ronin
- Stellar blade
- Judas (nieuwe game van de bioshock bedenker)
- Concord
- Until Dawn remaster

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 23 juli 2024 01:23]

Als er een AAA nieuwe metro game kivoor de VR2 komt fan ben ik verkocht! Horizon alleen was niet genoeg voor mij op de investering aan te gaan 😁
Waarom nou weer al die remasters. Is de fantasie bij de makers op?
net als bij films en tv (een band of brothers reboot,...) is het lafheid wat nieuws te brengen
band of brothers reboot? dat bestaat niet.
tja
https://screenrant.com/ba...remake-producer-response/

er wordt over nagedacht, je kunt het je niet voorstellen
Komen ze met een nieuwe VR2?
Hopelijk PS5 Pro :9~
Dat is meer zomer showcase materiaal.
Met hopelijk ook een flinke load aan killer games die overtuigen waarom je die PS5 Pro meteen in huis wil halen. Wellicht dat Sony ook wel een en ander aan het opsparen is. Ik mag het hopen trouwens, want de laatste showcase was echt een slechte grap. En het gaat nog een ompetitieve periode worden met PS5 Pro en Switch 2.
Ik verbaas me dat er wifi “7” is en dat er gefantaseerd wordt over operaties over 5G en dat we toch op bijna elk vr device wat een beetje “tv realisme” vertoont er een kabel aan hangt om de kwaliteit te borgen. That said:

Route 1
PSVR2 is leuk, maar Sony zou zichzelf een plezier doen door als ze er toch weinig voor uitbrengen dat ding in elk geval PC koppelaar te maken. Dan zie ik nog wel wat stijging in de verkoop cijfers. Voor Euro Truck Simulator bijv zie ik wel mensen die dit zouden willen, ARMA.. schiet me zo te binnen. Of hem aan de steamdeck hangen. Scheelt ze hoop ontwikkelgeld en laag risico. Laat de DIY-ers het zelf maar uitzoeken.

Route 2
Of Sony brengt gewoon de vita3 (voor diegene die me uitlachen: zoek DIYperks ps5 tablet op en we praten verder) uit en dat we daar deze bril aan kunnen sluiten. Mogelijkheden genoeg… lef van zowel game studio’s en hardware aanbieders ontbreekt het op grote geheel. Regent al paar jaar remasters op remasters en ik begin dat wel een beetje jammer te vinden. Ik heb wel zin in een nieuwe Horizon, Socom, Spyro, Tomb Raider VR.. gewoon wat nieuws. Net zoals Palworld Nintendo een beetje wakker schut.

Ik denk dat de games die mooi en goed zijn op de PSVR2 nu op dit moment op 1 hand te tellen zijn en je gaat hier niet uren een shooter op spelen op de bioscoop modus. Jammer dat die ontwikkeling erop zo lang duurt.. Sony kan niet blijven hangen op Horizon en verwachten dat geld binnen stroomt.
Ik mis toch wel die grote E3 presentaties van Sony uit het verleden. Waarbij prachtige toekomstige games voorbij kwamen die dan nog een jaar of 2 tot 3 duurde voordat ze kwamen maar waarbij je al helemaal van jaar tot jaar vooruitkeek naar de grote releases. Dat doen ze nu toch echt een stuk minder goed. De state of play uitzendingen zijn daar toch minder geschikt voor.
Ja, vroeger waren zelfs die State of Play presentaties van Sony een stuk groter? Of werden die altijd één dag vantevoren aangekondigd?
Bloodborne update copium _/-\o_
Graag nieuwe beelden Death Stranding 2. Dan is mijn dag al goed. Ook ben ik benieuwd naar Judas en misschien een aankondiging van een Final Fantasy 7 Rebirth demo.
Wordt wel een keer tijd voor wat nieuws over een echt nieuwe game van Naughty Dog
Ik ben door de remaster van TLOU2 opnieuw aan het spelen; de nieuwe speel-opties zijn erg gaaf (hoewel ze te kort duren) en ik ben voor de 5e of 6e keer de story mode ook weer aan het spelen.
Ik ga ervan uit dat er nog een deel 3 komt, maar verwacht dat pas over een paar jaar. Tot die tijd mogen best nog een VR2 remake maken :)
Ben benieuwd wat voor games ze gaan aankondigen, wat hoop ik toch zo op een nieuwe Resistance en Killzone
Guerilla heeft aangegeven volle bak te gaan op de Horizon franchise. Dus een nieuwe Killzone zit er voorlopig niet in. Een nieuwe resistance zou wel tof zijn. Insomniac is een top ontwikkelaar, alhoewel ik de resistance delen op de PS3 niet allemaal even geslaagd vond. Maar dat is denk ik ook hopen tegen beter weten in. Insomniac's portefeuille is gelekt en dat was Marvel wat de klok sloeg.

[Reactie gewijzigd door Hulleman op 23 juli 2024 01:23]

Is jammer dat ze Guerrilla Cambridge gesloten hebben in 2017, die hebben de Vita versie nog gemaakt, maar hoop dat eventueel een zuster studio die niks te doen heeft hier eventueel een reboot van kan maken.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.