TP Vision toont oled-tv's met Ambilight Plus en nieuw Titan OS met streaming ads

TP Vision brengt drie nieuwe televisies uit, waaronder twee high-end oled+-modellen. Het bedrijf gaat ook een aantal modellen voorzien van het nieuwe besturingssysteem Titan OS. Dat krijgt videoadvertenties in streams, die niet uit te zetten zijn.

TP Vision brengt de Philips Oled+959 en de goedkopere Oled+909 uit. Dat zijn twee Ambilight-modellen met een META-oledpaneel met micro lens array-technologie, dat vorig jaar ook al in het 908-model werd gebruikt. Nu gaat het om een tweede generatie META 2.0-paneel, dat een helderheid van 3000cd/m² kan halen. Het verschil tussen de Oled+959 en 909 zit onder andere in de manier waarop ze Ambilight inzetten; waar het 909-model een standaard Ambilight-verlichting aan vier kanten heeft, krijgt het Oled+959-model een nieuwe technologie die door TP Vision Ambilight Plus wordt genoemd. Daarbij belooft TP Vision dat er door het gebruik van lensjes over de Ambilight-leds een dynamischer sfeerbeeld op de muur achter de tv kan worden weergegeven.

Beide modellen hebben verder een achtste generatie P5-AI-processor, maar bij het duurdere 959-model zit daar ook de Ambient Intelligence V3-technologie. Ook het geluidssysteem is anders. In het topmodel zit een 5.1.2-geluidssysteem van 102W van Bowers & Wilkins, maar in het 909-model gaat het om een 3.1-geluidssysteem van 81W van dezelfde fabrikant. De Oled+959 komt in het derde kwartaal van dit jaar uit; de Oled+909 komt al in juni beschikbaar. Voor beide modellen zijn de prijzen nog niet bekend.

Philips Oled 959

TP Vision brengt nog een oledtelevisie uit: de Oled809. Dit is een midrangemodel dat in maten van 42", 48", 55", 65" en 77" te koop zal zijn. De 809-modellen hebben een OLED-EX-paneel van LG Display, met een piekhelderheid van 1300cd/m². De tv's hebben ondersteuning voor 144Hz-vrr en een 70W-2.1-geluidssysteem. Alle oledtelevisies maken, net als vorig jaar, gebruik van Google TV als smart-tv-platform.

Led-lcd-modellen

TP Vision komt verder met een nieuw miniledmodel, de PML9009, die als marketingnaam The Xtra meekrijgt. Die komt uit in vier maten van 55" tot 85". De PML 9009 heeft een paneel met een verversingssnelheid van 144Hz dat 98 procent van het DCI-WCG-kleurenspectrum kan weergeven en een maximale helderheid van 1000cd/m² heeft. Tot slot brengt het bedrijf een nieuwe versie van The One uit, die als typenummer PUS8909 meekrijgt. Dit moet weer een betaalbare allrounder worden, met een 144Hz-lcd-paneel tussen de 43" en 75". De PUS8909 heeft ook Ambilight-ondersteuning aan drie kanten.

Philips 8909

Titan OS

TP Vision voorziet de nieuwe versies van The One en The Extra van een nieuw besturingssysteem genaamd Titan OS. Titan OS S.L. is een nieuw, onafhankelijk bedrijf dat vanuit Spanje geleid wordt door Jacinto Roca, die hiervoor onder andere ceo was van Rakuten TV. In het leiderschapsteam zitten verder Rick Fens en Daan van Baars, die beiden tot begin deze maand voor TP Vision werkten. Hoewel Titan OS als een nieuw bedrijf geïntroduceerd wordt, waarmee TP Vision nu als eerste partij een overeenkomst heeft gesloten, zijn er dus duidelijke lijnen tussen beide bedrijven.

Titan OS wordt nadrukkelijk op de markt gezet als alternatief voor Google TV. Het moet televisiefabrikanten meer controle over hun tv's geven en, in tegenstelling tot Google TV, de mogelijkheid bieden om aan advertenties te verdienen.

Vorig jaar was dat ook de reden dat TP Vision op het 2023-model van The Extra het Philips Smart TV-platform introduceerde als echte tegenhanger van Google TV. Dat Philips Smart TV-branded platform verdwijnt nu en in de plaats daarvan komt Titan OS. Desgevraagd liet TP Vision ons weten dat Titan OS echt een compleet nieuw systeem is, al lijken de interface en de daarin gebruikte iconen sterk op het Philips Smart TV-platform.

Opvallend aan Titan OS is dat bedrijven daarin kunnen adverteren met niet alleen aanbevelingen op basis van gebruikersgedrag, maar ook door 'Instream ads' te tonen die worden afgespeeld tijdens het kijken van gratis streamingdiensten. Dat is vergelijkbaar met midroll-ads op YouTube. Consumenten kunnen zich afmelden voor tracking in de streams, maar niet voor de streams zelf.

Door Tijs Hofmans

Nieuwscoördinator

24-01-2024 • 17:35

138

Reacties (138)

138
138
36
3
0
82
Wijzig sortering
Een hoop mensen die blijkbaar een artikel niet fatsoenlijk kunnen lezen:
1 - Titan OS vervangt het huidige Philips "Smart" TV OS op de budget en mid-range modellen. De high end modellen blijven voorlopig gewoon nog Android TV.
2 - De advertenties worden niet overal getoond, maar alleen in de meegeleverde gratis streaming diensten.
2 - De advertenties worden niet overal getoond, maar alleen in de meegeleverde gratis streaming diensten.
Precies en wie gebruikt tegenwoordig gratis streaming dienst :?
Sorry, maar instream-advertenties die niet uit te zetten zijn. Dat is echt een no-go, TENZIJ ze consumenten de tv's gratis aanbieden, want ze verdienen toch bakken geld met de geforceerde reclame.

Jammer eigenlijk, want ik had graag mijn volgende oled gekocht mét ambilight, want tegen een witte muur vind ik dit persoonlijk een mooie meerwaarde.
Zo als het er staat , alleen bij gratis streaming diensten (en daar bestaan er niet veel van)
Dat is nu zo, je hebt geen idee wat ze gaan doen met updates. Philips komt er gewoon niet meer in.
Ik heb een goedkope Phillips televisie een 4K smart TV, wordt nog regelmatig geupdate (laatste update Januari) vliegt door alle menus heen.
Bij mij ook niet. Ik had een Philips TV met een enorme bug (bij schakelen tussen 50/60hz regelmatig zwart beeld. Philips beloofde steeds dat ik moest wachten op een firmware update, want die zat er aan te komen.

Een update die nooit kwam, en toen ik weer ging klagen zeiden ze gewoon vette pech nú wordt hij niet meer gesupport.
Je had in beginsel niet bij Philips je beklach moeten doen, maar bij de winkelier waar je de TV gekocht hebt. Zij zijn verantwoordelijk te houden voor het correct functioneren van wat ze aan jou verkopen. Met de fabrikant heb je als consument binnen Nederland, België of enige andere EU lidstaat eigenlijk helemaal niets te maken.

Ik heb overigens een soortgelijk iets gehad met Sony, waar als je met een HDMI-apparaat verbonden was de audio steeds wegviel en de kanaal-info balk steeds terug in beeld kwam. Daarnaast ook hoopjes problemen met willekeurige offset op de HDMI-audio. Soms een paar milliseconden, soms meerdere seconden. Alleen te verhelpen door TV en HDMI apparaat volledig uit te zetten en beiden opnieuw aan te zetten.

Zou eerst ook een software update voor komen. Kwam er niet, en toen wilde Sony ineens persè de hardware gaan vervangen. Aangezien zij als reparateur door de winkelier ingeschakeld waren had je effectief ook geen keuze, want dan geven ze gewoon door: klant werkt niet mee, en je bent de bok.

Hoop gezeik over en weer, huis-aan-huis reparateur van Sony liet het scherm zelfs met een dikke kras er overheen achter en daar weigerden ze verantwoordelijkheid voor, maaaaaandenlang van het kastje naar de muur gestuurd tussen Sony en winkelier BCC, voordat ik eindelijk m'n geld terug 'mocht' krijgen. (Hmm... eigenlijk: jarenlang. Heeft totaal tussen oplossen en eerste klacht iets meer dan 2jr geduurd, denk ik.)

Mijn huidige TV is juist een Philips OLED. En nooit geen issues mee gehad.

En saillant detail: 5 jaar later kwam ik toevallig via een oude bookmark in m'n browser uit op de oude software-update pagina van die Sony TV. En wat denk je? Yep. Ze hadden een paar maanden daarvoor (dus echt bijna 5 jaar over gedaan) inderdaad eindelijk de software bug waar het gezeik mee begon gefixt.
Halleluja!
Kan alleen maar hopen dat iemand anders er nog blij van geworden is.

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 22 juli 2024 16:19]

Hi, mijn pech was dat deze TV bij de Makro was gekocht. Dat is geen particuliere verkoop. Ondanks dat de prijs gewoon regulier was.

Je hebt dan letterlijk garantie tot aan de drempel, de rest moet je via de fabrikant regelen. Helaas deze ervaring gehad.

[Reactie gewijzigd door Fairy op 22 juli 2024 16:19]

Ongeacht wat er boven net gemeld word en wat voor heel veel merken klopt. Heeft Philips ook gewoon rechtstreeks contact met consumenten. Ik had mijn Philips TV via de Mediamarkt aangeschaft. En toen ik strepen in het beeld kreeg heb ik rechtstreeks met Philips contact gezocht ook omdat ik een account heb bij hun en de klacht via mijn account gemeld. Binnen een week werd bij mijn thuis de tv hersteld en hij werkt nu alweer een behoorlijke tijd perfect.
Als jij jouw TV bij de Mediamarkt gekocht hebt, dan is de Mediamarkt de verkoper en is de Mediamarkt wettelijk aansprakelijk voor defecten en herstel - niet Philips.

Door direct contact op te nemen met Philips heb je aanspraak gemaakt op fabrieksgarantie, wat een commerciële garantie betreft die de fabrikant onder voorwaarden heeft verstrekt. Waarschijnlijk viel je nog binnen de voorwaarden, die vaak veel scherper zijn gesteld als de wettelijke aansprakelijkheid van de verkoper. Zeker in Nederland waar deze aansprakelijkheid geen verjaring kent. Wij kennen bij het geval van een defect enkel het principe of dit een redelijk te verwachten gevolg van de leeftijd van het product is of niet.

Sterker nog. Door direct contact op te nemen met de fabrikant en de verkoper te passeren zou de verkoper in een later stadium kunnen argumenteren dat bij ontstaan van nieuwe defecten buiten waar de fabrikant nog commerciële garantie zou bieden maar nog wel binnen de aansprakelijkheid van de verkoper, jij als consument je eerder niet aan de vereistte procedures gehouden hebt om eerst de verkoper de mogelijkheid te bieden het product te herstellen alvorens op eigen voet aan de gang te gaan - en derhalve zouden ze onder hun wettelijke aansprakelijkheid uit kunnen.

Je hebt dan dus effectief jezelf in de poot geschoten.

Neem - altijd - eerst - contact - op - met - de - verkoper - !!!

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 22 juli 2024 16:19]

Bedankt voor deze uitgebreide en duidelijke uitleg. Daar kunnen we wat met. Ik heb het nog eens na gekeken maar ik had eerst contact met de Mediamarkt en deze hebben mijn, ivm de aard van het defect, doorverwezen naar Philips. Dus heb ik nog, volgens jouw uitleg, alle garantie zoals het zou moeten.
Dan wel ja. Dan hebben zij jou voor de afhandeling direct naar de fabrikant doorverwezen, die dan wettelijk gezien als agent voor hen optreedt. Dat is bij Mediamarkt en soortgelijke dozenschuivers vrij normaal, in het bijzonder in geval van de grote electronica merken.

Kanttekening; als ze dat doen, dan hoef je daar niet akkoord mee te gaan. Het is binnen de EU en NL de verantwoordelijkheid van de verkoper om in het herstel te voorzien, daar hoef je als klant niet zelf zorg voor te gaan dragen. Vaak doe je dat wel, omdat procedures er op ingericht zijn en het gewoon sneller gaat.

Maar het is handig om te weten voor situaties die in de modder vastlopen, waar de verkoper je naar de fabrikant blijft verwijzen terwijl de fabrikant ergens op dwars blijft liggen.

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 22 juli 2024 16:19]

Hi, mijn pech was dat deze TV bij de Makro was gekocht. Dat is geen particuliere verkoop.
Hangt er vanaf.

De toe te passen EU richtlijn is hier 2019/771 of haar voorganger, inzake verkoop van goederen of diensten. Deze definieert - vziw alsmede haar voorganger - de term consument in artikel 2 als zijnde "iedere natuurlijke persoon die bij onder deze richtlijn vallende overeenkomsten handelt voor doeleinden buiten zijn handels-, bedrijfs-, ambachts- of beroepsactiviteit"

Je koopt vziw bij de Makro op een op persoonlijke naam gestelde pas, als natuurlijk persoon en niet als de rechtspersoon van het bedrijf. (En je rekent aan de kassa ook een bedrag af dat incl. BTW is, wat je middels de factuur later bij de belastingdienst weer op kunt voeren en kunt terug vorderen.)

Dus zelfs als jij daar zakelijk iets aanschaft tel jij, waar deze aanschaf niet direct onder jouw bedrijfsactiviteit valt, voor die richtlijn als consument. Als jij die TV gekocht zou hebben om bijv. in een recreatieruimte te hangen voor je medewerkers, waar deze verder niets met jouw bedrijfsactiviteit te maken heeft - dan zou dat dus mogelijk gewoon onder een consumentenkoop vallen.

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 22 juli 2024 16:19]

Klopt dat weet ik niet (jij trouwens ook niet) maar bij alles wordt er nu elke keer weer een beetje reclame toegevoegd (kijk naar Netflix en dergelijke)
Want de meeste mensen hebben nu een streamingsdienst en die willen toch elk jaar meer geld binnen graaien , dus komen de reclames van zelf weer terug
In de VS stikt het overigens van de gratis streaming diensten, maar die bevatten sowieso al reclame.
Bij Amerikanen zal de reclame niet opvallen want het is daar op tv al meer reclame dan wat anders
Grappig, want ik woon in de VS en waar er inderdaad frequenter reclameblokken zijn, zijn die een heel stuk korter dan in Nederland. Toen ik onlangs in Nederland op de bank TB zat te kijken werd ik juist helemaal gestoord van die ellenlange reclameblokken, tot het moment dat je eigenlijk geen flauw idee meer had wat je nu eigenlijk aan het kijken was.
Jammer eigenlijk, want ik had graag mijn volgende oled gekocht mét ambilight, want tegen een witte muur vind ik dit persoonlijk een mooie meerwaarde.
Dat kan gewoon nog, de oleds draaien Android/Google TV en geen Titan OS.
Er staat duidelijk dat de goedkopere LCD tv een nieuw OS krijgt met reclame, de duurdere OLED modellen bevatten nog gewoon Google TV als OS.

Voorlopig kun je dus nog genieten van OLED én Ambilight.

[Reactie gewijzigd door Postman op 22 juli 2024 16:19]

'The One' is de serie van top-end LCD modellen van Philips.
En 'The Xtra' is het overtreffende daarvan en is een mini-Led model met heel veel local array dimming zones, waardoor de waas/halos die je daarbij vaak krijgt bij wit-op-zwart heel sterk terug gedrongen wordt.

Dat zijn geen goedkope slaapkamer TVtjes.

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 22 juli 2024 16:19]

Dit is de reden dat ik geen van de ingebouwde apps ooit gebruik. Alles loopt via mijn NVIDIA ShieldTV.
Je muur een ander kleurtje geven ... opgelost O-)
Dus een van de grootste voordelen (Android) is nu vervangen met een zelfbouw OS uit Spanje vol met reclames die je niet uit kan zetten...

Ik zou me sterk verbazen als er nu nog enige tweakers overblijven die zeggen "Ja dat lijkt me een upgrade" 8)7

Jammer genoeg zijn er dus nu wel zat mensen die denken te upgraden zonder dit te weten en dus straks zitten met een tv waar alle apps van hun vorige niet meer beschikbaar zijn én opeens vol met reclame staat.

Naast Sony, welke merken zijn er nog aan te raden met Google TV als OS?

[Reactie gewijzigd door seapip op 22 juli 2024 16:19]

Jammer genoeg zijn er dus nu wel zat mensen die denken te upgraden zonder dit te weten en dus straks zitten met een tv waar alle apps van hun vorige niet meer beschikbaar zijn én opeens vol met reclame staat.

Naast Sony, welke merken zijn er nog aan te raden met Google TV als OS?
Waarom beperk je je tot TV's met ingebouwde Android TV? Zelf heb ik verschillende TV's van verschillende merken, allemaal gestandaardiseerd met een externe Android TV mediaspeler (Shield TV, maar zou ook een CCwGTV kunnen zijn) en gestandaardiseerde bediening via een enkele afstandsbediening. Dat veroudert minder snel dan het 'smart' prutje in de TV, ongeacht welke smaak dat prutje heeft.
Een grootste voordeel was ambilight met hue connectie..
Die is dus ook volledig verdwenen, ja je hebt ambilight maar je kan deze niet meer koppelen aan je hue systeem....
Die is dus ook volledig verdwenen, ja je hebt ambilight maar je kan deze niet meer koppelen aan je hue systeem....
Met een HDMI-apparaat zoals een Android TV mediaspeler kan je een Hue Sync Box gebruiken.
Goed, maar dan heb je dus een work-around die bestaat uit 2 externe apparaten. Dat kost je een hdmi poort, geld en ruimte.

Ondertussen heeft mijn philips tv uit 2021 gewoon een normaal besturingssysteem aan boord.

Overigens zit daar wel een vorm van advertenties in maar die zijn niet zo hinderlijk omdat die je niet interrumperen tijdens het kijken van een video. Dus ik snap niet waarom het allemaal maar meer reclame moet zijn. Ik hoop dat de markt dit keihard afstraft.
Goed, maar dan heb je dus een work-around die bestaat uit 2 externe apparaten. Dat kost je een hdmi poort, geld en ruimte.
Je hebt een functionele oplossing tot je beschikking, geen workaround. Je kan enkel klagen over iets dat je niet kan veranderen of roeien met de riemen die je kan krijgen.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 22 juli 2024 16:19]

Ik kan natuurlijk ook gewoon een televisie kopen met een normaal besturingssysteem. Dan maar geen Ambilight.

Overigens vind ik je reactie nogal een dooddoener. Ik heb gewoon een legitieme klacht over deze situatie. Dus ik kies er inderdaad voor om te klagen. Jouw "functionele oplossing" heeft nogal wat nadelen en die negeer je gewoon. Die nadelen wegen voor mij niet op tegen de voordelen.

Ik snap niet waarom je slecht en hinderlijk product ontwerp probeert goed te praten. Ik vind het juist waardevol om dat te benoemen.
Ik kan natuurlijk ook gewoon een televisie kopen met een normaal besturingssysteem.
Als je je beperkt tot het deel van de TV dat het minst lang meegaat, zeker.
Overigens vind ik je reactie nogal een dooddoener. Ik heb gewoon een legitieme klacht over deze situatie.
En die klacht erken ik:
Je kan enkel klagen over iets dat je niet kan veranderen of roeien met de riemen die je kan krijgen.
Klagen heeft een reden, maar enkel klagen is geen oplossing.
Jouw "functionele oplossing" heeft nogal wat nadelen en die negeer je gewoon.
Noem ze eens. Dat het geld kost heb je al genoemd, maar alles kost geld. Dat het een HDMI-poort kost is in veel gevallen niet zo interessant gezien alles steeds meer geïntegreerd wordt op een enkel apparaat. Voor andere gevallen zijn er andere oplossingen.
Die nadelen wegen voor mij niet op tegen de voordelen.
Nadelen kan je enkel wegen, of je kan er wat mee doen om ze lichter ter maken.
Ik snap niet waarom je slecht en hinderlijk product ontwerp probeert goed te praten.
Ik praat niets goed. Ik stel alleen oplossingen voor. Mij concentreren op datgene dat ik wel voor elkaar kan krijgen geeft mij meer energie dan enkel blijven sippen op datgene waar ik geen invloed op heb.
Dat is niet hetzelfde...
De syncbox kan enkel externe bronnen afhandelen, terwijl je met ambilight+hue ook de TV zelf via ambilight/hue kunt gebruiken, dus ook de ingebouwde apps en TV tuner etc..
Dat is/was juist het unieke van deze TV's en dat is nu dus ook verdwenen...

Enige TV waarmee dit nu nog kan is een Samsung met de (dure) HUE app, helaas een dure aanschaf en je moet natuurlijk ook de hue lightstrip voor achter de TV kopen...
Shield TV is oud hardware en in 160 a 220 euro. Voor de meeste consumenten niet intressant en voor mij als Tweaker ook niet. Als er een 2024 Shield TV komt dan ga ik er over nadenken.

Ik durf te wedden dat 99% van consumenten die een TV kopen geen idee hebben wat CCwGTV is.
Shield TV is oud hardware en in 160 a 220 euro. Voor de meeste consumenten niet intressant en voor mij als Tweaker ook niet. Als er een 2024 Shield TV komt dan ga ik er over nadenken.
Old, but not obsolete. Het is nog steeds actueler dan veel alternatieven. :+
Ik durf te wedden dat 99% van consumenten die een TV kopen geen idee hebben wat CCwGTV is.
We zijn hier op tweakers.net, niet nu.nl. Het is hier toegestaan om iets kritischer na te denken over en verder te kijken bij het kopen van nieuwe producten.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 22 juli 2024 16:19]

Chromecastwithgoogletv
Wat doe jij met je tv box waarvoor de shield niet krachtig genoeg is?

Ik zeg niet dat ik geen snellere wil, maar kan geen enkele reden verzinnen waarom je een snellere settopbox zou willen.

99% van alle Chinese Android meuk is sowieso trager of heeft brakke software waardoor sommige streamingdiensten niet werken.

Die shield is misschien niet goedkoop. Maar persoonlijk vind ik het veruit de beste mediabox op de markt. Ik zou er geen seconde over na hoeven te denken er weer één te kopen mocht hij kapot gaan.
Hoe zit het met de afstandbediening op een shield. Moet je dan eentje voor de tv gebruiken en eentje voor de shield? Of kan dit met alleen die van de shield? En Ik heb een sound bar onder de tv. Deze gaat via de tv afstandsbediening.
Is deze ook direct te bedienen via de shield remote.
Je kan met de remote van Nvidia ook je tv en ook een av receiver instellen. De remote heeft een IR zender aanboord. Ik gebruik nu 1 remote om alles aan te zetten. Als je een specifiek ding wilt met je tv zoals bijv je bron veranderen heb je wel de remote van je tv nodig.
Ik weet niet meer hoe ik het voor elkaar heb gekregen maar de drie streepjes knop bovenaan is nu bij mij van bron wisselen op de tv. Misschien deels button remapper en ergens diep in system settings.
De Shield TV is nog altijd sneller dan 99% van de hardware die in smart TV’s zit, tot zover de oude hardware.

En de Shield TV doet alle audio formaten, Dolby Atmos, DTS-X, etc.
Dat doen de meeste smart-TV’s ook niet.

Ik heb het liefst een zo dom mogelijke TV, dan loop je ook minder risico dat ze je reclame door je strot douwen via die TV.
Ja dat kan je beter doen een mediaspeler er aan met toegang tot google playstore kan je elke app er op zetten
Voor mij is/was android tv idd een van de voornnaamste redenen om een philips/tpvision te nemen dus als dat niet meer het geval is dan is dat zo goed als zeker klaar voor mij... (Ben nog niet perse fan van OLED, of top end prijzen/modellen, heb nu de One serie).

Erg jammer... En heb het liefst zo min mogelijk apparaten dus een extra kastje aan mijn tv heb ik liever niet. Maar wie weet ontkom ik er niet aan uiteindelijk.
Ja ik denk dat veel mensen er zo over denken, android/googleTV heeft juist als voordeel dat de halve playstore er op beschikbaar is. Dat wil niet perse zeggen dat je het moet gebruiken, ik heb liever kodi op een apart mini pc-tje maar het geeft je wel alle mogelijkheden.

Nu ze een eigen brouwsel gaan maken wat vast en zeker mislukt en dan ook nog reclame afdwingen denk niet dat deze TV's nog interessant worden. En de goedkoopste TV's van Philips/TPvision hadden eerder al een uitgeklede OS variant maar als je een TV van 299 euro uitzoekt, dan moet je ook niks verwachten.

Maar de The ONE werd neer gezet als de highend optie voor LCD. Dan verwacht je toch dat ze Android/GoogleTV blijven leveren. En dan kun je wel zeggen, koop je toch OLED maar dan kan ik om de 3-4 jaar een nieuwe TV uitzoeken denk ik want slijtage en inbrand problemen zijn nog aan de orde van de dag.
Inderdaad... Met androidtv heb je idd nog een garantie dat apps blijven werken, met al die eigen systemen is het maar hopen dat ze niet op een gegeven moment zeggen "Sorry, deze app doen we niet meer".

Deed zelf veel met Kodi ook, sinds recent ook meer met Plex... Maar sowieso, zelfs sideloaden als iets niet standaard ondersteund werd, dat soort mogelijkheden.

[Reactie gewijzigd door m0ridin op 22 juli 2024 16:19]

Ach... ik vind de hardware wel interessant omdat ik Ambilight prettig vindt. Maar ik zou het smart deel van de TV nooit gebruiken. Er hangt een PC aan mijn TV dus waarom.zou ik downgraden.
Ik zou Panasonic nog wel een kans geven. Die zijn tegenwoordig een outsider, maar met name hun oleds schijnen nog steeds érg goede tv's te zijn.
Tsja, en welke consument zit daar op te wachten? Geen TP Vision dan voor mij. Maar goed, ik sluit zo'n ding toch niet aan het netwerk.
Oplossing is simpel toch. Gewoon een eigen mediaplayer gebruiken bijvoorbeeld een Apple TV Dan heb je hier geen last van. Werkt ook vele malen beter dan de meeste besturingssystemen van TV’s.

[Reactie gewijzigd door tom.cx op 22 juli 2024 16:19]

Maar ja, dan wordt het weer een zoektocht naar een domme tv of grote monitor.
Dan kan je lang zoeken: tot zover ik weet zijn álle (op consumenten gerichte) OLED TV’s voorzien van Smart TV functies. Er zullen misschien wat zakelijke varianten zijn die dat niet hebben maar die zullen niet aantrekkelijk geprijsd zijn.
Waarom zou je die niet aan (bijvoorbeeld) deze TP Visions kunnen hangen??
Precies dit, al die TV's met trage soc's die hun reclame forceren, of eigen instellingen/bloatware.

Ik let alleen nog op de hardware van het paneel, en eventueel zaken als Ambilight. De software wordt toch direct vervangen door een nVidia Shield Pro. (En hopelijk in de toekomst een revisie daarop)
Ik zoek nog steeds iets wat sneller is dan een chromecast, maar geen Apple is.
Dacht eerst nog aan de Nvidia Shield, maar Nvidia is ook gestopt hiermee lijkt het (geen moderne versies meer). De chipset van Tegra is intussen 7 jaar oud.

[Reactie gewijzigd door Fairy op 22 juli 2024 16:19]

Waarom geen Apple? Je kunt met een AppleTV prima buiten de rest van het hele Apple ecosysteem blijven.

Het is by far de beste settop box met de meeste apps die ook nog eens fatsoenlijk ondersteunt worden.

En als je wil casten naar je TV kan dat gewoon via het TV OS.
Het is by far de beste settop box met de meeste apps die ook nog eens fatsoenlijk ondersteunt worden.
Wat is er beter aan en welke apps ondersteund hij buiten het Apple ecosysteem meer dan een Shield tv?
Retesnel, voldoende opslag (als je ethernet wil heb je sowieso het 128GB model nodig, maar die is ook maar €20 meer dan het 64GB model), fijne remote, fatsoenlijke eARC/CEC integratie, wordt lang ondersteund met veel updates, vrijwel iedere streaming dienst, zender, etc maakt én onderhoud een app, te gebruiken als smarthome Hub, wat met matter en thread ondersteuning alleen maar beter zal worden. En ja, als je in het Apple systeem zit is AirPlay echt goud.

En qua app ondersteuning is er vrijwel niks dat niet op de appletv draait. En als je meer wil dan is eigenlijk een HTPC de enige serieuze optie.

[Reactie gewijzigd door RobbieB op 22 juli 2024 16:19]

Duidelijk, alleen behalve Airplay is er dus eigenlijk niets wat op de Shield ontbreekt dan, als ik het zo hoor. Daar krijg je dan wel weer Chromecast mogelijkheden voor terug.
Ik ben toevallig een IPhone gebruiker, maar zweer ook bij AppleTV. Niet omdat het Apple is, maar gewoon door hoe de apps functioneren.

Tuurlijk zijn er nadelen, maar die hebben vooral betrekking op apps die media uit wat minder legale bronnen haalt.
Ik dacht in het verleden dat ik wel zonder zou kunnen nadat ik een nieuwe LG OLED met apps kocht.

Maar na 1 jaar toch weer een AppleTV gehaald omdat ik mij toch irriteerde aan hoe LG hun software voor elkaar heeft.
Apple heeft gewoon heel goed door hoe een TV gebruikt wordt, en heeft daar naar mijn smaak toch de beste setupbox in handen.

Ps ik wil benadrukken dat dit een persoonlijke mening is, en dat ik niet zojuist even voor de post nog wat aandelen in Apple heb gekocht. :+
(Verder verre van getrouwd met Apple, ik ben een Windows, Linux gebruiker en was nog bij Windows Phone gebleven als die nog bestonden. Ik kies gewoon wat op dat moment als beste product beschouwd wordt, en ik vind Android absoluut een mooi systeem met genoeg functies die ik op IPhoneOS soms nog wel eens mis)
Apple TV speelt geen lossless compressed audio codecs via plex/kodi via hdmi naar m'n receiver voor gedownloade uhd bluray backups zoals dts-hd, Dolby Digital TrueHD. De Nvidia shields wel.
en Dolby Vision level 5 van gedownloade titels lukt met wel op de Shield Pro en niet op de Apple TV.

Voor streaming diensten gebruik ik zelf ook liever de Apple TV. Al vind ik het verschil erg klein. Grootste verschil is dat ik minder problemen heb met apps zoals nlziet op de Apple TV. Op de shield heb ik hier regelmatig problemen mee.
Hmm, nog nooit problemen met nlziet of andere apps op mijn ShieldTV gehad. Of toch wel, met viaplay toen ik dat nog had..
Ik heb beide, een Apple TV doet geen pass-through van audio, die zet alles om naar PCM.

Dat wil je niet, en dat is dus waarom een Apple TV voor Zwift geschikt is maar verder niet voor gewoon films.
Deels mee eens.. de ATV ondersteunt ook DD5.1 en Atmos, maar daar houdt het ook op.
Dat is voor >95% van de mensen ook meer dan voldoende.

Maar als je inderdaad een dikke Home Theater setup hebt waarbij je andere audio-formaten voor films nodig hebt (en er ook daadwerkelijk profijt van hebt, want als je een soundbar hebt maakt het ook geen zak uit) dan is een ATV niet geschikt. Maar dan heb je al zoveel aan audio apparatuur uitgegeven dat een fatsoenlijke HTPC waarschijnlijk ook al onderdeel is van je setup.
Die dikke Home Theater setup heb ik.

HTPC heb ik gehad, maar ik hou toch van het gemak van de Nvidia Shield TV.

Dat gezegd hebbende, als de Apple TV pass-through zou doen, dan denk ik dat ik die ook bij de Home theater setup zou gebruiken.

Qua menu vind ik de Apple TV het fijnere apparaat. (En geen reclame in het menu)

De dag dat Apple pass-through aan de Apple TV toevoegt koop ik er één bij, nu staat er alleen één in de Zwift / indoor training setup.
En vergeet niet dat de Shield ook niet meer reclamevrij is
Ik blijf dit zo een vreemde conclusie vinden. Als er vroeger werd aangekondigd wat er nog meer op tv was zagen we dit niet als onderdeel van de reclames. En nu vinden mensen dit ineens allemaal reclame en bezwaarlijk? Het wordt gewoon ergens op de achtergrond weergegeven en het is erg makkelijk om te negeren.
Altijd al vervelend gevonden... al die shit die ik totaal niet relevant vindt. En zo ken ik velen met mij. Het is niet makkelijk te negeren, je krijgt onbewust toch iets mee (het hele idee achter reclame) en nog belangrijker het kost gewoon tijd waarvan de meeste van ons al te weinig hebben. Vroeger kon je op zijn minst nog zappen. Het ergste is als je het niet kan skippen/uit kan zetten (ook niet door iets meer te betalen).
Wat wil je precies skippen en wat kost je tijd dan? Er staan aanbevelingen uit verschillende Streaming apps op de achtergrond en het eerste waar je in terecht komt is nog steeds je main menu.
Als je Netflix opent krijg je ook aanbevelingen als eerste en moet je daarna naar resume en je eigen lijst navigeren. Dat zit meer in de weg dan het aanbevelingen van de Shield want daar moet ik eerst vandaan navigeren om mijn huidige serie of iets uit mijn lijst te kijken. Hier hoor je echter niemand over klagen en als de Shield iets dergelijks op de achtergrond zet is het ineens "reclame" en is het vervelend. Ieder zijn eigen ding, maar ik begrijp het echt oprecht niet.
Mijn excuses ik dacht dat je opmerking ook globaal bedoeld was, als in waar het artikel over gaat (youtube achtige reclame tijdens het kijken). Die netflix aanbevelingen vind ik ook irritant, prima dat ze er zijn maar niet boven mijn eigen lijst waardoor ik naar beneden moet scrollen. Maar puur aanbevelingen is te overleven inderdaad ;) (als ze iets naar onder staan zoals vroeger bij netflix zelfs prima, kom je misschien nog op ideeen.
Stel je voor dat je een stukje reclame krijgt telkens je je telefoon of auto start... Zou je dat normaal vinden?

Het is gewoon iets van "dit is van mij, ik wil niet dat ze hier ook nog vijf seconden reclame in proberen te proppen"
Het hangt er een beetje van af waar je hem voor gebruikt, maar mijn meest gebruikte functies zijn het opstarten van Netflix, Disney+ of Prime. Zodra ik die open krijg ik ook aanbevelingen wat ik allemaal kan kijken.
In de homescreen van de Shield krijg ik deze gecombineerd. Dat zie ik dan vooral dus als een feature i.p.v. reclame.
En vergeet niet dat de Shield ook niet meer reclamevrij is
Alleen als je dat als tweaker toestaat. Zie deze TS.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 22 juli 2024 16:19]

Als ik het goed lees moet je hiervoor een alternatieve launcher installeren?
Nvidia is niet gestopt met de shield. Die wordt nog steeds ondersteunt en speelt nog steeds alles af wat je em voert.
Ach.. Nog even en je kunt toch geen tv meer kopen die het niet heeft.

Kijk maar naar streamingdiensten etc. Er begint eentje, mensen accepteren het schijnbaar door het te kopen en vervolgens volgt de rest.
En wat als je de TV nu gewoon niet aan het internet hangt?

Het lijkt mij héél sterk dat dit een harde eis gaat worden voordat de TV überhaupt opstart. Wel een goede manier om van je vorige generatie TV's af te komen, overigens.
Mogelijks krijg je dan wél advertenties maar enkel diegene die van de fabrieks af ingeladen zijn in de software. Fabrikanten zijn niet dom :-)
En wie gaat die advertentieruimte afnemen? Terwijl je niet kan meten hoe vaak het getoond is en dergelijke?
Na een tijd zijn die advertenties ook totaal irrelevant geworden.
Vroeger op vhs-tapes had je soms ook gewoon reclame, maar vaak was dat algemener. Bv over Disneyland Parijs of Philips als merk van electronica.
Klopt.
Als men echter het artikel goed leest staat er aangegeven dat de advertenties van toepassing zijn op gratis streamingdiensten. Wat natuurlijk niet van toepassing is zonder internetverbinding.
Een adverteerder die de tv sponsort zoals vb Netflix? Disney+? Amazon?

Softwarematig makkelijk in te stellen dat er bepaalde pre loaded ads de eerste week geroyeerd worden OF eeuwig indien er nooit met het internet geconnrcteerd wordt.

Op het irrelevant worden zal de fabrikant dan ook rekenen, dan sluit je de tv mss alsnog aan een netwerkkabel ;-)

Mss moet ik eens solliciteren bij de marketing afdeling van Samsung ofzo 🤣

[Reactie gewijzigd door killerbie op 22 juli 2024 16:19]

Precies. De prijzen zijn al heel
laag en zonder goede targeting en analytics… veel reputatieschade voor weinig knaken.
Het lijkt mij héél sterk dat dit een harde eis gaat worden voordat de TV überhaupt opstart.
Weet jij het? Ik kijk tegenwoordig nergens meer van op.
Ja wat dat betreft zou het me niet verbazen dat ze ieder reclameslot dan met een lokaal opgeslagen filmpje spammen over hoe geweldig alle mogelijke diensten wel niet zijn als je NU je WiFi code invoert.

Moet wel weg te tweaken zijn toch?
Ja en nee.

Ja, een nieuwe concurrent voor GoogleTV nu die langzaamaan de TV markt op slurpt.

Nee, de advertenties en bijbehorende tracking vindt ik een beetje bedenkelijk op een product in deze prijsklasse.

[Reactie gewijzigd door Caayn op 22 juli 2024 16:19]

De reden om mijn huidige tv te kopen was juist het google tv os.
Voor mijn volgende tv dus maar weer merk switchen.
We hebben hier meerdere Philips OLED TV's met Ambilight en we kunnen echt niet meer zonder.

Verder gebruiken we een AppleTV's en HomePods dus nooit gedoe gehad met het os van de TV zelf.

In dit artikel zie ik het niet terugkomen maar zover ik heb begrepen hebben ze de integratie met Philips Hue stop gezet dus je kan niet meer je eigen Philips lampen koppelen voor extra uitbreiding en sfeer, vind dat persoonlijk echt een flinke achteruitgang als je gaat upgraden dus hou daar rekening mee als je het nu zodanig gebruikt. nieuws: Philips-Ambilight-tv's krijgen geen Ambilight+Hue-functionaliteit meer

Daarnaast bleven Philips OLED TV's altijd vaak achter t.o.v. de concurrentie m.b.t. tot input lag, dus ben benieuwd hoe dat er inmiddels voor staat.

[Reactie gewijzigd door Greatsword op 22 juli 2024 16:19]

Klopt, ik heb ook Apple TV… lekker geen gedoe met TV OS :P
Bedankt voor Hue vermelding, want ik vond raar omdat ik dacht dat TP Vison gestopt was met Ambilight.

Update:
Oops even verduidelijken TV OS bedoel ik besturingssysteem van Philips tv, ik ken nieuwe Titan OS nog niet, want ik weet uit ervaring dat eerste versies van OS meestal niet zo goed gaat.
Besturingssysteem van Apple TV heet Apple tvOS.

[Reactie gewijzigd door Dark Angel 58 op 22 juli 2024 16:19]

Hoe het dat os in die apple-tv ook al weer?

[mijn oeps]: schuimend door de reacties kreeg ik het idee dat het nieuwe os 'tv-os' ging heten... Dat is dus de naam van het os in de apple-tv. Het nieuwe os voor de mini-led tv-s is titan-os... zonder link voor nadere informatie of wat dan ook.

[Reactie gewijzigd door beerse op 22 juli 2024 16:19]

In dit artikel zie ik het niet terugkomen maar zover ik heb begrepen hebben ze de integratie met Philips Hue stop gezet dus je kan niet meer je eigen Philips lampen koppelen voor extra uitbreiding en sfeer, vind dat persoonlijk echt een flinke achteruitgang als je gaat upgraden dus hou daar rekening mee als je het nu zodanig gebruikt. nieuws: Philips-Ambilight-tv's krijgen geen Ambilight+Hue-functionaliteit meer
1. Nieuwe TV met Ambilight (of zelfs zonder).
2. Losse HDMI mediaspeler.
3. Hue Sync Box.

Opgelost.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 22 juli 2024 16:19]

Het wordt wel tijd dat ze die Sync Box dan een upgrade gaan geven. Naar mijn weten ondersteunt deze nog steeds geen 120Hz 4k toch?
Dit pas in een trend waarbij je zelf nadat je al betaald hebt voor een product de verkoper nog extra geld uit je probeert te trekken. Microsoft doet het inmiddels via zelfs via Windows (zie bijvoorbeeld hier) en Samsung deed het al, zelfs voor hun premium TV's. De oplossing zou niet moeten zijn dat je de smart-TV functionaliteit niet gebruikt of via je router poorten moet blokkeren.
De hoeveelheid advertenties die door je strot geduwd worden, advertenties blokkeren is op deze manier gewoon moreel de juiste keuze.
Gewoon het apparaat niet aansluiten op het netwerk en als monitor gebruiken. Dan een normaal device eraan hangen om Netflix oid te kijken. Dat dit soort praktijken maar een snelle dood mogen sterven.
Of gewoon het toestel niet kopen?
Precies zo, dan maar een Android TV stick kopen waar ik advertenties mee kan blokkeren
Of in je router een dns van bijvoorbeeld Adguard instellen. Die filtert de reclame uit het OS van in ieder geval de Samsung tv’s die wij hebben.
Dat is een goede, heb ik lang gedaan, maar ik merk dat sites erg langzaam laden, ze blijven vaak op dns requests hangen
Jah, ik mag hopen dat je geen ads ziet als je er alleen een hdmi kabel ik prikt en je eigen content verzorgt.
Toch.....?

[Reactie gewijzigd door Geekomatic op 22 juli 2024 16:19]

Komt er bij mij niet meer in. Mijn vorige Philips tv patchte ze eerst de browser er uit, daarna reclame in het menu en vervolgens begonnen net buiten garantie de led lenzen er af te vallen. Bagger tvs.
Deed Philips dat of was dat een Android/Google TV update? Ik denk namelijk het laatste.
TP vision. Dit was nog een tv waar ze misleide met een nep android look op de doos, gecureerde apps zonder een store.
Net buiten garantie klachten is overigens iets waar je wel wat mee kan, je hebt namelijk een te verwachten levensduur. Tevens kan er altijd iets kapot, ik wil Philips niet verdedigen maar mijn ervaring is anders. Heb op de slaapkamers tv's van 10 jaar oud en 2 Oleds in huis van 5 en 6 jaar oud. Beide probleemloos al is er wel 1 omgeruild (binnen garantie) voor een nieuwer model vanwege defecte pixels.
En nep Android look op de doos? Je gaat toch niet op de afbeelding op een doos af als je iets koopt? Je kijkt de specs toch na? Overigens is dat probleem makkelijk op te lossen door een Chromecast met Google TV er aan te hangen.
Ja dat heb ik wel geprobeerd maar MediaMarkt ging er niet in mee, achteraf rechtsbijstand moeten proberen. Maar blijft een klote winkel waar ik nooit meer wat koop. (Niet de enigste slechte ervaring)
e gaat toch niet op de afbeelding op een doos af als je iets koopt? Je kijkt de specs toch na?
Dat ben je binnen de EU in geen enkele lidstaat verplicht. De EU hanteert het principe caveat venditor waar het de plicht van de winkelier is op de hoogte te zijn van wat er aan de klanten verkocht wordt, en de klanten daarover te informeren. Als consument mag je uitgaan van wat de winkelier en producent aan jou mededelen. Je hebt geen actieve uitpluisplicht om jezelf extra te gaan informeren over addertjes onder het gras.

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 22 juli 2024 16:19]

Ik heb geen idee hoe de verkoop gegaan is, maar aangezien we hier op tweakers zitten ga ik er van uit dat men zelf de specs checkt en niet op de afbeelding van een doos af gaat. Als de afbeelding lijkt op Android TV kan het nogsteeds Android zijn op de achtergrond, echter geen Android TV van Google. Leuk dat je niet verplicht bent zelf de specs te checken, maar is er in de winkel dan naar gevraagd? Dat weten we dus niet.
Er in de winkel naar vragen ben je ook niet verplicht.
Als er mogelijk sprake is van shmuck op de doos die zeer sterk doet lijken op Android TV dan zou het de plicht zijn van de winkelier om actief de klant te informeren over het feit: "zeg, u weet dat dit niet op Android TV draait ondanks dat het er op de doos op lijkt, heh?"
Anders zou er zelfs sprake kunnen zijn van oneerlijke handelspraktijken en misleiding. Een product wegzetten dat zich voordoet als iets anders dan het daadwerkelijk is, is misleiding. En bewust informatie achterhouden die de consument zou hebben weerhouden van de koop te sluiten telt als liegen in omissie.

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 22 juli 2024 16:19]

Je weet dat het zo nooit gaat he? Iemand pakt een doos bij de Mediamarkt en loopt naar de kassa. Weet die medewerker veel waarom je die TV koopt, die komt niet snel naar je toe van meneertje, op de doos zie je een smart TV omgeving, dit draait op Android, maarrrr is eigenlijk geen Android TV. Dus, puntje bij paaltje, kijk altijd zelf even naar de specs, afschuiven op een medewerker dat die je moet waarschuwen is een beetje flauw. Bovendien... Eenmaal thuis aangesloten kan je het ook ontdekken en het ding weer terugbrengen om de reden dat hij niet zoals verwacht is.
Je weet dat het zo nooit gaat he?
Helaas gaat het zo niet, nee. Ondanks dat wetgeving het wel zo voorschrijft.
De situatie waar men vanuit de aangestelde controlerende autoriteiten niet op dit soort zaken handhaaft, is grotendeels debet aan de huidige situatie waardoor budget dozenschuivers zo goedkoop hun meuk af kunnen schuiven op consumenten en kwaliteitswinkels uit de markt geprijsd hebben.
Leuk dus nu al Saphi OS de Prullenbak in?
Zover ik kan vinden, was Saphi OS altijd al voor "budget" TV's terwijl Google TV voor de duurdere TV's was. Weet niet of dat nu allemaal vervangen wordt met dit nieuwe OS of dat deze scheiding blijft.
Ze kunnen beter is kijken naar de update's voor de PML 9008 serie

Zo heeft ie een plex app, die gecapt is op 4Mbps dus half om half op 720p functioneerd en geeft ook geen 5.1 door via optisch, laat de app dan weg zo heb je er niks aan.

Als de tv opstart en je hebt een soundbar er aan schakeld hij wel 5x naar de tv luidsprekers en de Earc hdmi met 5 keer een popup

Ook bepaalde apps niet beschikbaar (HBO - Disney+ - Ziggogo - F1TVPRO enz...) zijn er niet, ja allemaal apps waar je niks mee doet.

Krijg je een standaard antwoord ja er komen meer apps beschikbaar in januari 2024 we zijn bijna de maand voorbij niks dus.

Als je een vraag stelt aan de klantenservice geen antwoord je hoort niks van hun
dus update's?? ja mischien 2 in 3 jaar

Heeft Saphi als besturingsysteem ???

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.