Door Sjef Weller

Redacteur audio en tv

Op staande voet geslaagd

Philips OLED959-oled-tv Review

28-10-2024 • 06:00

142

Multipage-opmaak

Inleiding

Samenvatting

De Philips 65OLED959 is TP Visions oledvlaggenschip voor 2024. De tv combineert uitstekende beeldkwaliteit met indrukwekkend geluid, zeer complete gamefuncties, exceptionele beeldverwerking en een fraai design met verbeterde Ambilight+. Met zijn tweedegeneratie-mla-paneel kan de 959 hdr-highlights zeer helder weergeven en ook de kleurweergave is erg natuurgetrouw. Heel energiezuinig is de tv niet. Daarbij is de tv erg duur, met een prijs die ruim tweemaal zo hoog is als die van de LG G4. Dat maakt de 959 geen tv voor iedereen. Maar mocht je zo'n 5000 euro overhebben voor de ultieme oled-tv, dan is de Philips OLED959 zeker een goede kandidaat.

We hebben de Philips OLED959 van TP Vision dit jaar al eenmaal en andermaal mogen bewonderen, maar onlangs werd de tv dan eindelijk bij ons testlab afgeleverd voor een review. Zo konden we na lang wachten checken of dit luxueuze topmodel echt zo ultiem uitpakt als TP Vision voor ogen had.

Op de techniek is in elk geval niet bespaard. De tv is gebaseerd op de indrukwekkende Philips OLED909, maar gaat die LG G4-concurrent op vrijwel alle fronten voorbij. Zo draait de 959 op dezelfde Pentonic 1000-soc als de 909, maar is er ook nog een tweede chip toegevoegd. De extra rekenkracht moet zorgen voor een betere beeldverwerking, extra gamebaropties en een hogere piekhelderheid. TP Vision claimt bij de 959 een maximale helderheid van 3000cd/m², waar de 909 nog bleef steken op een (theoretische) max van 2150cd/m². Ook is het geluidssysteem met ingebouwde soundbar uitgebreid met Atmos- en surroundspeakers in de tv, en maakt het nieuwe Ambilight+ zijn debuut op de 959. De tv wordt bovendien geleverd met een luxe vloerstandaard, in plaats van de twee tafelpootjes van de 909.

Met al die extra's valt ook de prijs fors hoger uit dan bij de Philips OLED909, waarvan het 65"-model momenteel vanaf 2799 euro kost. De Philips OLED959 is enkel verkrijgbaar in 65 inch en kost op het moment van schrijven minimaal 4999 euro. Met die prijs is de 959 niet alleen ruim 2000 euro duurder dan de 909, maar ook meer dan tweemaal zo duur als de 65"-LG G4 en -Samsung S95D. De eveneens nieuwe Panasonic Z95A komt met zijn prijskaartje van 4399 euro voor het 65"-model nog enigszins in de buurt van de 959. De review van die Panasonic volgt binnenkort, want daarvan hebben we inmiddels een exemplaar in ons lab staan.

In deze review kijken we naar het nieuwe Ambilight+ en het bijzondere uiterlijk van de tv, met zijn ingebouwde soundbar en designvloerstandaard. Vervolgens kijken we naar de gamefuncties, inputlag, de beeldschermtechnologie en de beeldverwerking. Ten slotte zullen we onze meetresultaten doornemen om te zien of de Philips OLED959 daadwerkelijk het mooiste scherm is dat je voor ongeveer 5000 euro kunt kopen.

Uiterlijk en aansluitingen

(In) de doos

De Philips 959 wordt geleverd in een doos van ongebleekt karton. De tv is verpakt in een kunststof zak met daaromheen piepschuim (polystyreen) dat niet biologisch afbreekbaar is. De verpakking bevat naast het scherm en de vloerstandaard van de tv een afstandsbediening, een netsnoer en een poster met installatie-instructies. De handleiding is online beschikbaar.

De Philips 959 is gebaseerd op de 909 en dat zie je, zeker als je de tv recht van voren bekijkt. Het scherm kent hetzelfde bezelloze design, met een smalle lijst van 2mm en daarbinnen een dunne, beeldloze rand van 5mm. Onder het tv-paneel prijkt een geïntegreerde soundbar. De grijze stof voor de luidsprekers is wat lichter van kleur dan bij de 909. Rechtsonder in die lichtgrijze stof prijkt een statusled. Dat lichtje brandt constant als de tv uitstaat en knippert kort om aan te geven dat je input met de afstandsbediening is aangekomen. Op de voorkant van de televisie zijn geen logo's te vinden. Daarvoor moet je op de bodemplaat van de vloerstandaard kijken, waar links bovenop het Philips-logo te zien is en rechts het logo van speakerleverancier Bowers & Wilkins.

Die vloerstandaard is ook anders dan bij de 909. De 909 wordt met twee pootjes geleverd waarmee je de tv op een tafel of kastje plaatst, maar de 959 is ontworpen om vrij op de grond te staan. Het resultaat is een stijlvolle, industrieel ogende sokkel die de tv bijna 50cm van de vloer tilt. In de lichtgrijze metalen poot is een handige kabelgoot verwerkt, zodat snoeren eenvoudig uit het zicht kunnen worden gehouden.

Van opzij bekeken valt op dat het scherm relatief corpulent is voor een oledtelevisie. De tv is vrijwel overal zo'n 50mm dik. Dat komt door de extra luidsprekers die audioleverancier Bowers & Wilkins heeft ontwikkeld voor de 959: de twee surrounddrivers en het duo Atmos-speakers zijn elk 30mm breed. De bovenkant, onderzijde en zijkanten van de tv zijn wel voorzien van dezelfde lichtgrijze stof die ook voor de geïntegreerde soundbar is geplaatst. Dit ziet er chic uit, maar vooral de zijkanten doen daarmee enigszins denken aan krabpalen voor katten. We zouden de tv daarom niet zo snel neerzetten in een huis waar ook poezen rondlopen. De achterkant is verder fraai afgewerkt met een soort schuurpapierpatroon en het ouderwetse Philips-logo in reliëf. Aan de bovenkant en zijkanten prijken achterop ook de 196 leds van het vernieuwde Ambilight+-systeem.

Ambilight+

Ambilight+ is een van de opvallendste eigenschappen van de 959. Hierbij zijn de kleurrijke ledjes achter op de tv voorzien van lenzen die het licht een bepaalde kant op sturen. Alle leds zijn onderverdeeld in groepjes van vier en elk ledje heeft een lensje dat ervoor zorgt dat het licht net op een andere plek op de muur wordt gericht dan het licht van het ledje ernaast. Hierdoor kunnen opvallende kleurtinten die dicht bij de rand van het scherm te zien zijn, ook dichter bij de tv op de muur worden geprojecteerd dan een kleurtint die bijvoorbeeld meer in het midden van het beeld zichtbaar is. Het resultaat is dat je meer detail ziet in de lichtkrans rond de tv. In plaats van een beperkt aantal kleuren die soepel in elkaar overvloeien, zie je bijvoorbeeld een groene lichtkrans met daarin roze spots, als er een grasveld met een paar roze rozen wordt afgebeeld.

TP Vision omschrijft het als 'Ambilight in een hogere resolutie' en hoewel we die marketingkreet iets te ver vinden gaan, legt het wel vrij aardig uit wat Ambilight+ in de basis inhoudt. We konden die extra details absoluut waarderen; zeker bij het gamen vonden we Ambilight+ indrukwekkend. Maar we kunnen ons ook voorstellen dat sommigen zich juist zullen storen aan die extra details buiten beeld, omdat je oog er sneller naartoe wordt getrokken dan een kleurrijke, maar relatief vormloze lichtkrans. In dat geval kun je via de instellingen nog wel terugschakelen naar een Ambilight-modus die de 'normale' variant simuleert. Verder kun je ook Ambilight+ uitgebreid naar smaak instellen. Zo kun je bepalen welke kleuren je wilt zien, hoe snel de leds van kleur veranderen en of licht moet reageren op het beeld of het geluid. Uiteraard kun je die lichtshow rond het beeldscherm desgewenst ook uitschakelen.

Ten opzichte van de 909 valt op dat de 959 geen ledstrip aan de onderkant heeft, maar alleen aan de boven- en zijkanten. Dat heeft vermoedelijk te maken met het feit dat de 959 is ontworpen om op zijn eigen poot te staan, terwijl de 909 bedoeld is om op een tv-meubel te plaatsen. Hoewel het mogelijk is om de voet weg te laten en de tv vrij strak tegen de muur te hangen, komt Ambilight+ het best tot zijn recht als het scherm zo'n 50cm van de muur af staat. Ook het geluid heeft daar baat bij, maar daar komen we verderop in deze review op terug.

Aansluitingen

De aansluitingen, die precies hetzelfde zijn als bij de OLED909, gaan schuil achter een verwijderbare plastic afdekplaat. Ze wijzen allemaal opzij of omlaag. De stroomaansluiting rechts achterop wijst wel naar achteren, maar de meegeleverde ‘achtje’-kabel heeft een knik bij de connector en steekt daardoor niet verder uit dan de behuizing zelf, die aan de onderkant nog wat uitstulpt. Het is dan ook prima mogelijk om de 959 vlak aan de muur te hangen. Maar zoals we hierboven al schreven, is dat niet aan te raden als je optimaal wilt genieten van Ambilight+ en de ingebouwde 5.1.2-speakers.

Naast de gangbare aansluitingen voor tv-signalen en een CI-sleuf beschikt de 959 over twee USB-poorten, een 3,5mm-hoofdtelefoonuitgang, een lanaansluiting en vier HDMI-poorten. Slechts twee hiervan zijn HDMI 2.1 en hebben de volledige bandbreedte van 48Gbps, compleet met ondersteuning voor automatic low latency mode en variabele refreshrates (vrr) tot 120Hz voor consoles of 144Hz voor pc-gaming. Een van deze twee HDMI 2.1-poorten is ook aangewezen als (e-)arc-verbinding. De overige twee HDMI-poorten zijn beperkt tot 60Hz-signalen.

De televisie ondersteunt Wi-Fi 6 en Bluetooth 5.2. Ook kun je muziek en video streamen via Google Cast en Apple AirPlay 2. Wil je een krachtiger basgeluid, dan kun je ook een subwoofer direct op de tv aansluiten, net als bij de 909.

Philips oled959 aansluitingenPhilips oled959 aansluitingenPhilips oled959 aansluitingen

Smart-tv en gamefuncties

Het smart-tv-systeem van de 959 is identiek aan dat van de Philips 809 en 909. De tv beschikt dus over versie 12 van Google TV, in plaats van het nieuwe Titan OS dat je dit jaar aantreft op veel van de goedkopere tv's van TP Vision. Google TV biedt een grote keur aan apps, van regionale tv-bedrijven en streamingdiensten, zoals Videoland, Ziggo en KPN, tot wereldwijde streamingplatforms als Netflix, HBO Max en Spotify. De 959 biedt met een kleine 4GB niet veel ingebouwde opslagruimte, maar die beperkte capaciteit kun je eenvoudig zelf uitbreiden via een van de twee USB-poorten.

Het smart-tv-systeem draait op de Pentonic 1000-soc van MediaTek. Dat is dezelfde chip als in de 909 en we hebben eerder al kunnen zien dat Google TV daar vlot op draait. Ook op de 959 loopt het smart-OS soepel. Je kunt deze televisie ook gebruiken zonder netwerkverbinding of Google TV in te stellen.

Afstandsbediening

De afstandsbediening die bij de 959 wordt geleverd, kenden we al van de 909. Deze bediening vinden we fijn om zijn handige knopverlichting, die zich dankzij een nieuwe lichtsensor nu ook automatisch aanpast op het omgevingslicht. De afstandsbediening heeft een ingebouwde accu die je kunt opladen via USB-C, maar ook draadloos opladen wordt ondersteund. Het apparaatje heeft geen fysieke nummerknoppen, maar met een druk op de 123-knop lichten er nummers op in het richtingsknoppeneiland. Je hoeft dus geen getallen te selecteren via een menuutje op het scherm, zoals bij Samsung-tv's.

De afstandsbediening ligt prima in de hand, maar de bovenste rand voelt wat scherp aan. Hoewel de zapstok voor stemcommando’s via bluetooth met de tv communiceert, stuurt het je toetscommando’s gewoon via infrarood naar de televisie. Daarbij moet je vrij precies richten en dat kan soms frustreren. Een ander klein minpuntje zijn de onvermijdelijke reclameknoppen onderaan, al blijft het aantal met drie stuks binnen de perken.

Philips 908 - productfoto's afstandsbedieningPhilips 908 - productfoto's afstandsbedieningPhilips 908 - productfoto's afstandsbediening

Gamefuncties

Op de vorige pagina kon je al lezen dat de 959 maar twee fullbandwidth-HDMI 2.1-poorten aan boord heeft. Maak je ook nog gebruik van de (e-)arc-functie, dan blijft daar nog maar één poort van over. Dat is gangbaar bij high-end televisies met Google TV, maar misschien niet wat je zou verwachten van een tv die ongeveer 5000 euro kost. Verder hebben we niet veel te klagen over de gamefuncties van de 959. Sterker nog, het is juist ook voor (vermogende) gamers een zeer interessante tv. Gamebeelden van spelcomputers worden in 4k en maximaal 120fps ontvangen, terwijl het beeld van game-pc’s met maximaal 144fps wordt weergegeven. Vrr-ondersteuning ontbreekt uiteraard niet.

Ook het Dolby Vision Game-hdr-formaat wordt ondersteund, met als pluspunt dat er dan 12bit per kleur kan worden weergegeven in ondersteunde games, waar andere hdr-formaten beperkt zijn tot maximaal 10bit. Daardoor kunnen er maximaal 68 miljard kleurcombinaties worden getoond. Games die met Dolby Vision Game overweg kunnen, vind je alleen op Xbox en pc. De PlayStation 5 ondersteunt helemaal geen Dolby Vision.

Een gamebarmenu is eveneens beschikbaar. Dit menu is net even wat breder dan bij de Philips 909 en 809, want de 959 beschikt over twee extra opties die volgens TP Vision mogelijk worden gemaakt door de extra rekenkracht van de 959. De eerste van die twee heet 'Zoom centreren', wat een onjuiste vertaling is van het Engelse 'Centre zoom'. Er wordt namelijk geen zoom gecentreerd, maar het midden van het beeld wordt uitvergroot. Deze functie zal voornamelijk van pas komen in shooters, waar je het gebied rond het richtkruis kunt vergroten. Hierbij kun je instellen hoeveel vergroting je wilt, hoe groot de vergrotingscirkel in het midden van het beeld mag zijn en of deze doorschijnend moet zijn of niet.

De tweede nieuwe optie, Randoptimalisatie, helpt om randjes van objecten in de gamewereld te verduidelijken. Zo kunnen de randjes die de tv detecteert, worden voorzien van een lijn in wit of een andere opvallende kleur, waarbij je zelf kunt bepalen hoe dik die lijnen moeten zijn. Ook kun je het gamebeeld desgewenst terugbrengen tot een zwart-witbeeld met witte lijnen. Deze optie lijkt ons vooral handig om contrastarme scènes in games te verduidelijken of bijvoorbeeld beter je weg te vinden in erg donkere gamewerelden. We hebben wat gespeeld met de twee nieuwe functies en ze werken soepel en goed, al valt op dat randoptimalisatie vooral heel duidelijke randen herkent. Zachte randen van objecten die niet in focus zijn, worden al snel overgeslagen.

Verder werkt het gamebarmenu hetzelfde als bij de 909. Je haalt de gamebar tevoorschijn door op de afstandsbediening op de OK-knop te drukken wanneer de gamemodus actief is. Het menu geeft onder meer informatie over de resolutie, het actieve hdr-formaat en de framerate. Ook kun je een crosshair op het scherm toveren, schaduwen lichter weergeven, een specifieke kleur wegfilteren en meer. Specifieke instellingen, zoals de motioninstellingen en de mate van schaduwverlichting, zijn eenvoudig onder te brengen in profielen. Daarvan kun je er maximaal tien aanmaken. Zo zijn deze instellingen snel weer op te roepen als je een bepaalde game opstart.

philips oledo959 - gamebarphilips oledo959 - gamebarphilips oledo959 - gamebarphilips oledo959 - gamebar

Inputlag

Voor snelle games is het belangrijk dat er zo min mogelijk vertraging zit tussen het uitvoeren van een actie en het moment dat je die op het scherm ziet. Een lage 'inputlag', het tijdsverschil tussen het moment dat een signaal via HDMI de tv binnenkomt en het moment waarop het daadwerkelijk wordt getoond, is dus belangrijk bij gaming.

Wij meten de inputlag met een Leo Bodnar-inputlagtester die closed loop de vertraging meet waarmee televisies HDMI-signalen weergeven. We doen dat in 1080p60-, 1080p120- en 4k60-beeldmodi. Onderstaande grafiek toont de Philips 959 in rood. Met 6,5ms bij 120Hz-signalen en 14,7ms op 60Hz scoort de 959 op dit punt gemiddeld. Zijn inputlag is hoger dan bij de Philips 809 en 909, maar alsnog laag genoeg voor een soepele game-ervaring.

  • Inputlag 1080p120 - Gamemodus
  • Inputlag 1080p60 - Gamemodus
  • Inputlag 2160p60 - Gamemodus
Inputlag 1080p - Gamemodus 120Hz
Televisie Schermdiagonaal Paneeltype Gemiddelde tijd in ms (lager is beter)
Philips 809 65" OLED
4,3
Sony Bravia 8 65" OLED
4,3
Philips 909 55" OLED
4,5
Philips 808 55" OLED
4,5
Philips 908 65" OLED
4,6
LG C3 55" OLED
4,6
Samsung S90C 55" QD-OLED
4,6
Samsung S95D 55" QD-OLED
4,7
LG C4 65" OLED
4,8
LG G4 65" OLED
4,8
LG G3 65" OLED
4,9
Samsung QN90C 55" LCD
5,0
Samsung S95C 55" QD-OLED
5,0
TCL C85 65" LCD
5,1
TCL C80 50" LCD
5,4
Panasonic LZW2004 55" OLED
5,7
Panasonic MZW2004 65" OLED
5,8
Sony X85L 55" LCD
6,0
TCL C84 65" LCD
6,3
Philips 959 65" OLED
6,5
Philips 807 55" OLED
6,5
Sony A95L 65" QD-OLED
8,2
Sony A80L 55" OLED
8,2
Sony A80K 55" OLED
8,3
Sony A90K 42" OLED
8,4
Sony Bravia 7 65" LCD
8,5
Sony Bravia 9 75" LCD
8,6
Sony X95L 65" LCD
9,7
Inputlag 1080p - Gamemodus
Televisie Schermdiagonaal Paneeltype Gemiddelde tijd in ms (lager is beter)
Samsung QN90C 55" LCD
9,0
LG C3 55" OLED
9,0
Samsung S95C 55" QD-OLED
9,0
LG G3 65" OLED
9,0
Panasonic MZW2004 65" OLED
9,2
Samsung S95D 55" QD-OLED
9,3
Samsung S90C 55" QD-OLED
9,3
Panasonic LZW2004 55" OLED
9,4
TCL C84 65" LCD
12,1
Philips 809 65" OLED
12,4
Sony Bravia 8 65" OLED
12,5
Philips 909 55" OLED
12,6
Philips 908 65" OLED
12,6
Philips 808 55" OLED
12,6
LG C4 65" OLED
13,0
LG G4 65" OLED
13,0
TCL C80 50" LCD
13,1
Sony X85L 55" LCD
14,4
TCL C85 65" LCD
14,6
Philips 959 65" OLED
14,7
Philips 807 55" OLED
15,2
Sony A95L 65" QD-OLED
16,3
Sony A90K 42" OLED
16,7
Sony A80K 55" OLED
16,7
Sony A80L 55" OLED
16,7
Sony Bravia 9 75" LCD
16,9
Sony Bravia 7 65" LCD
17,0
Sony X95L 65" LCD
17,5
Inputlag 2160p - Gamemodus
Televisie Schermdiagonaal Paneeltype Gemiddelde tijd in ms (lager is beter)
Panasonic LZW2004 55" OLED
8,6
Samsung QN90C 55" LCD
9,0
LG C3 55" OLED
9,0
Samsung S95C 55" QD-OLED
9,0
LG G3 65" OLED
9,1
Panasonic MZW2004 65" OLED
9,2
Samsung S95D 55" QD-OLED
9,2
Samsung S90C 55" QD-OLED
9,3
TCL C84 65" LCD
12,1
Philips 809 65" OLED
12,4
Sony Bravia 8 65" OLED
12,4
Philips 909 55" OLED
12,6
Philips 908 65" OLED
12,6
Philips 808 55" OLED
12,6
LG C4 65" OLED
13,0
LG G4 65" OLED
13,0
TCL C80 50" LCD
13,2
Philips 959 65" OLED
14,7
TCL C85 65" LCD
14,7
Sony X85L 55" LCD
15,0
Philips 807 55" OLED
15,2
Sony A80K 55" OLED
16,1
Sony A90K 42" OLED
16,3
Sony A95L 65" QD-OLED
16,3
Sony A80L 55" OLED
16,3
Sony X95L 65" LCD
17,1
Sony Bravia 9 75" LCD
18,6
Sony Bravia 7 65" LCD
18,6

Energiegebruik en geluid

We maten het energiegebruik van televisies jarenlang in de standaardmodus bij weergave van een schaakbordpatroon met een helderheid van 120 en 250cd/m², om zo het tv-gebruik in de avond en overdag na te bootsen. Tegenwoordig voeren we deze test uit in een modus met een nauwkeurigere kleurbalans. Daarnaast hebben we een nieuwe dynamische test toegevoegd, waarbij we het gemiddelde gebruik meten tijdens het afspelen van een tien minuten durende referentievideo.

Het energiegebruik van de Philips 959 hebben we doorgemeten in de Calman-modus. De onderstaande grafieken laten het gebruik zien wanneer Ambilight is uitgeschakeld. Met Ambilight ingeschakeld kun je ongeveer 20W bij de individuele resultaten optellen.

We verwachtten geen zuinige resultaten te zien bij een tv die over een tweede beeldverwerkingschip beschikt, en die verwachting blijkt te kloppen. De 959 eindigt in de verschillende tests steevast tussen de grootste verbruikers en is in alle gevallen een stuk hongeriger naar energie dan de 909. In de 10-minutentests verbruikt hij zelfs ruim 30 procent meer dan zijn goedkopere broertje. Het mag duidelijk zijn dat de 959 geen vanzelfsprekende keuze is als je veel waarde hecht aan een laag verbruik.

  • Filmmodus checkerboard 120cd/m²
  • Filmmodus checkerboard 250cd/m²
  • Filmmodus 10-minutentest 120cd/m²
  • Filmmodus 10-minutentest 250cd/m²
Filmmodus Checkerboard 120cd/m²
Televisie Schermdiagonaal Paneeltype Gemiddelde vermogen in watt (lager is beter)
Sony X85L 55" LCD
49,3
Samsung QN90C 55" LCD
54,0
TCL C84 65" LCD
57,3
TCL C80 50" LCD
62,7
Philips 908 65" OLED
64,2
Sony A80L 55" OLED
66,1
TCL C85 65" LCD
70,9
Panasonic MZW2004 65" OLED
71,4
Sony Bravia 7 65" LCD
76,5
Sony Bravia 9 75" LCD
81,0
LG G4 65" OLED
82,8
LG C4 65" OLED
84,8
Philips 808 55" OLED
88,3
Philips 909 55" OLED
92,1
Sony Bravia 8 65" OLED
93,6
Samsung S95D 55" QD-OLED
97,5
Philips 809 65" OLED
100,4
Sony X95L 65" LCD
113,4
Philips 959 65" OLED
114,6
Sony A95L 65" QD-OLED
115,1
Filmmodus Checkerboard 250cd/m²
Televisie Schermdiagonaal Paneeltype Gemiddelde vermogen in watt (lager is beter)
Sony X85L 55" LCD
69,2
Samsung QN90C 55" LCD
71,6
TCL C84 65" LCD
81,5
Philips 908 65" OLED
86,8
Sony A80L 55" OLED
87,5
TCL C85 65" LCD
92,8
Panasonic MZW2004 65" OLED
94,8
TCL C80 50" LCD
96,3
Sony Bravia 7 65" LCD
97,7
Sony Bravia 9 75" LCD
113,7
LG G4 65" OLED
123,2
LG C4 65" OLED
144,1
Sony Bravia 8 65" OLED
144,8
Philips 808 55" OLED
148,7
Samsung S95D 55" QD-OLED
150,0
Philips 909 55" OLED
151,3
Philips 959 65" OLED
162,2
Philips 809 65" OLED
167,4
Sony X95L 65" LCD
175,5
Sony A95L 65" QD-OLED
195,3
Filmmodus 120cd/m² 10-minutentest
Televisie Schermdiagonaal Paneeltype Gemiddelde vermogen in watt (lager is beter)
Sony X85L 55" LCD
50,2
Samsung QN90C 55" LCD
52,9
LG C3 55" OLED
55,2
LG G4 65" OLED
58,4
TCL C84 65" LCD
58,4
Philips 808 55" OLED
58,7
LG G3 65" OLED
59,2
Panasonic MZW2004 65" OLED
61,2
LG C4 65" OLED
61,2
Samsung S95D 55" QD-OLED
63,1
Samsung S90C 55" QD-OLED
63,2
TCL C80 50" LCD
64,1
Philips 909 55" OLED
66,2
Philips 809 65" OLED
66,5
Samsung S95C 55" QD-OLED
66,8
Sony Bravia 8 65" OLED
67,7
Sony A80L 55" OLED
68,0
Sony Bravia 7 65" LCD
71,3
Sony A95L 65" QD-OLED
71,5
Sony Bravia 9 75" LCD
73,1
TCL C85 65" LCD
76,7
Philips 908 65" OLED
87,0
Philips 959 65" OLED
96,4
Sony X95L 65" LCD
115,8
Filmmodus 250cd/m² 10-minutentest
Televisie Schermdiagonaal Paneeltype Gemiddelde vermogen in watt (lager is beter)
Samsung QN90C 55" LCD
66,4
Sony X85L 55" LCD
71,1
LG G4 65" OLED
75,6
LG C3 55" OLED
75,6
Samsung S95D 55" QD-OLED
78,2
LG C4 65" OLED
79,6
LG G3 65" OLED
80,4
TCL C84 65" LCD
82,5
Samsung S90C 55" QD-OLED
83,1
Panasonic MZW2004 65" OLED
83,4
Samsung S95C 55" QD-OLED
84,6
Philips 808 55" OLED
84,7
Sony Bravia 8 65" OLED
85,9
TCL C85 65" LCD
86,3
Sony A80L 55" OLED
89,7
Sony A95L 65" QD-OLED
90,8
Philips 909 55" OLED
92,2
Sony Bravia 7 65" LCD
94,1
TCL C80 50" LCD
97,9
Sony Bravia 9 75" LCD
98,5
Philips 809 65" OLED
121,8
Philips 959 65" OLED
122,5
Philips 908 65" OLED
141,1
Sony X95L 65" LCD
178,1

Geluid

De geïntegreerde soundbar van de 909 vind je ook op de 959, al heeft het gaas voor de drivers een lichtere grijstint. Daarnaast herbergt het dikkere scherm van de 959 ook twee Atmos-speakers en evenveel surrounddrivers. Daarmee heeft de 959 geen 3.1-geluidssysteem, zoals de 909, maar een 5.1.2-opstelling. Dat verschil is goed te horen. De 909 biedt een prima stereobeeld met voldoende bas, zeker na aanpassingen in de EQ, maar we misten de extra ruimtelijkheid van surround- en Atmos-speakers. Die bezwaren zijn op de 959 niet van toepassing; het geluid uit deze tv klinkt veel ruimtelijker, zowel in de hoogte als in de diepte. Daarbij hebben vooral hoge en middentonen veel detail. Het geluid uit de naar boven gerichte Atmos-speakers weerkaatst via het plafond, waardoor hoogte-effecten van boven lijken te komen. De surroundspeakers slagen er minder in om de indruk te wekken dat geluiden van achter je komen, maar geven wel wat meer breedte en diepte aan het geluid.

De woofer staat standaard vrij conservatief afgesteld, waardoor lage tonen gedetailleerd, maar niet warm klinken. Via de EQ-functie bij de geluidsinstellingen konden we de bassen voller laten klinken zonder ze te oversturen. Ook na die aanpassingen is de 959-woofer niet de krachtigste die we ooit hebben gehoord. Zo klinkt de woofer achter in de nieuwe Panasonic Z95A nog een stuk voller en krachtiger, al mist het geluid uit die tv juist wat helderheid ten opzichte van de 959. Ook klinkt de Philips ruimtelijker. Mochten de bassen uit de 959 je niet overtuigen, dan kun je altijd nog een externe subwoofer direct op de tv aansluiten.

Philips oled959 geluidPhilips oled959 geluidPhilips oled959 geluidPhilips oled959 geluid

Paneel en beeldverwerking

De Philips 959 gebruikt hetzelfde META 2.0-paneel als de 909 en de LG G4. Dit paneel beschikt over een tweedegeneratie-mla-layer, een laag met miljarden microscopisch kleine lensjes die het licht bundelen voor nog meer helderheid. Als extra foefje beschikt de 959 over een tweede chip naast de Pentonic 1000-soc, waarmee de helderheid volgens TP Vision nog verder kan worden geboost. Wat voor chip dit precies is, laat de fabrikant in het midden. Of de tv daadwerkelijk de 3000cd/m² haalt, zoals de fabrikant eerder verkondigde, lees je op de volgende pagina.

Oledschermen staan bekend om hun uitstekende kijkhoeken en de 959 is geen uitzondering. Als je onder een hoek naar het scherm kijkt, zie je de weergavekwaliteit nauwelijks afnemen. Donkere delen van het beeld willen nog weleens reflecties vertonen, maar het paneel van de 959 blijkt behoorlijk goed ontspiegeld. Dat resulteert in milde, contrastarme reflecties die het kijkplezier nauwelijks verstoren.

Beeldverwerking

De beeldverwerking van de 959 is in de basis vergelijkbaar met die van de 909 en 809. Ook de 959 profiteert van een nieuwe 'Uitgebreid'-optie bij de HDR Tonemapping-functie, een geüpgradede lichtsensor die nu ook de hdr-weergave kan aanpassen bij schommelingen in het omgevingslicht en een verlaagde inputlag bij het gebruik van motion compensation tijdens het gamen. De toevoeging van een tweede chip maakt echter extra berekeningen mogelijk die de beeldverwerking naar een hoger plan tillen.

Zo zijn de AI-algoritmes op de 959 uitgebreid om meer typen beeldmateriaal te kunnen detecteren. Eerdere Philips-tv's konden al 'zien' of er natuur, gezichten, beweging of een duistere scène werd weergegeven, maar de 959 herkent nu ook animatie, film en sport, en past de beeldverwerking daarop aan. Daardoor kun je nu bij het bekijken van sportwedstrijden de motioninstelling AI Sportoptimalisatie activeren voor een vloeiendere weergave, zelfs als de beeldstijl 'Filmmaker mode' en de motionstijl 'Echt bioscoop' actief zijn. Daarbij werkt TP Visions bewegingsinterpolatie prima, met weinig storende beeldfouten. Alleen zeer snelle beelden leven soms nog wat miniem detailverlies op.

Hoewel de 809 en 909 ook al beschikken over verbeterde algoritmes om kleurstrookvorming in zachte kleurovergangen tegen te gaan, heeft de 959 hier een klein streepje voor. De tv weet nog net wat meer van die lelijke kleurstroken weg te strijken, waardoor ze nog maar sporadisch voorkomen.

philips oled959 - beeldverwerking AI Sportoptim

Metingen en hdr

We hebben de beeldkwaliteit van de tv gemeten met Portrait Displays' Calman Color Calibration-software in combinatie met onze SpectraCal C6-colorimeter en Jeti-spectrofotometer, en een VideoForge Pro-signaalgenerator. Voor tests met een pc als beeldbron gebruiken we een Inno3D GeForce RTX 3060 Ti iChill X3-videokaart. We voeren hierbij met sdr- en hdr-signalen een serie grijs- en kleurmetingen uit om de kleurtemperatuur, de grijs- en kleurfouten, de helderheid en het contrast te bepalen. We testen bij elke tv welke beeldmodus de nauwkeurigste weergave oplevert en voeren de metingen in die modus uit. Bij de Philips 959 is dat de Calman-modus.

We geven alle televisies een eerlijke kans door alle (AI-)beeldoptimalisaties uit te schakelen, omdat deze de meetresultaten alleen maar verstoren. Opties zoals Dynamic Contrast en Live Colour leiden tot een intensere kleurbeleving, maar ook tot verzadigingsfouten.

We meten de kleurechtheid in Δ E2000 en ΔE ITP, waarbij ΔE2000 de norm is die al decennia wordt gebruikt om een indicatie te geven van de beeldprestaties. ΔE geeft aan in hoeverre de gemeten waarde afwijkt van de verwachte waarde en voor ΔE2000 geldt als vuistregel dat waarden lager dan 3 als zeer goed en lager dan 1 als perfect worden gezien.

ΔE2000 heeft echter beperkingen bij hdr, waardoor vaak onrealistisch lage en dus goede scores worden behaald, terwijl de beeldfouten goed zichtbaar kunnen zijn. ΔE ITP lost dit probleem op en weegt de kleurafwijking anders, waardoor kleuren die we snel herkennen als goed of fout, zoals huidtinten en planten, meer invloed hebben op de score dan bijvoorbeeld neonkleuren. Bij ΔE ITP geldt als vuistregel dat waarden lager dan 3 als perfect worden gezien en waarden lager dan 9 zeer goed zijn te noemen. De resultaten van ΔE2000 en ΔE ITP zijn niet onderling vergelijkbaar.

Sdr-weergave

Hoewel de Philips 959 net als de 909 over een lichtboostfunctie beschikt, waarmee je de (piek)helderheid flink kunt verhogen, levert die optie ook grotere kleurafwijkingen op in onze metingen. We hebben onze sdr-metingen dan ook primair uitgevoerd met lichtboost uitgeschakeld, terwijl we de gammawaarde verhoogden naar standje 2. Met deze instellingen behaalt de 959 prima scores voor de gemiddelde grijsafwijking en (gedetailleerde)kleurafwijking. In alle gevallen blijft de perfecte score van 1 ΔE2000 buiten bereik, maar scoort de tv alsnog zeer goed.

De maximale helderheid blijft wel iets achter bij die van de 909, terwijl de LG G4 een nog grotere voorsprong neemt. De 909 is echter doorgemeten met lichtboost op de mediumstand, omdat dat op die tv het beste grijsverloop opleverde. Als we die instelling overnemen, blijkt de 959 een iets hogere maximumhelderheid te hebben in sdr, maar ook iets grotere kleur- en grijsafwijkingen. In vergelijking met de LG G4 blijft de 959 een klein beetje achter met zijn helderheid en precisie, ook met lichtboost ingeschakeld. De verschillen zijn echter niet heel groot.

  • Max. helderheid filmmodus
  • Gem. grijsafwijking
  • Gem. kleurafwijking
  • Gem. gedetailleerde-kleurafwijking
Max. helderheid Filmmodus
Televisie Schermdiagonaal Paneeltype Gemiddelde helderheid in cd/m² (hoger is beter)
TCL C84 65" LCD
1.069,47
Sony Bravia 9 75" LCD
738,04
Samsung S90C 55" QD-OLED
460,30
Sony X85L 55" LCD
444,40
Sony X95L 65" LCD
444,40
Samsung S95C 55" QD-OLED
414,30
LG G3 65" OLED
392,90
Sony A80L 55" OLED
381,60
Philips 809 65" OLED
354,69
LG G4 65" OLED
341,73
Philips 908 65" OLED
322,83
Sony A90K 42" OLED
316,50
Panasonic MZW2004 65" OLED
302,52
Samsung QN90C 55" LCD
299,00
LG C4 65" OLED
273,96
LG C3 55" OLED
268,90
Samsung S95D 55" QD-OLED
255,74
Sony A95L 65" QD-OLED
234,00
Sony A80K 55" OLED
229,60
Sony Bravia 8 65" OLED
226,18
Philips 909 55" OLED
224,84
Philips 959 65" OLED
216,30
Sony Bravia 7 65" LCD
209,04
Panasonic LZW2004 55" OLED
197,80
Philips 807 55" OLED
187,60
TCL C85 65" LCD
178,10
TCL C80 50" LCD
165,83
Philips 808 55" OLED
143,58
Gemiddelde grijsafwijking
Televisie Schermdiagonaal Paneeltype Gemiddelde kleurafwijking in ΔE2000 (lager is beter)
LG G4 65" OLED
0,69
LG G3 65" OLED
0,90
Panasonic LZW2004 55" OLED
0,90
LG C3 55" OLED
1,00
Philips 809 65" OLED
1,02
LG C4 65" OLED
1,10
Panasonic MZW2004 65" OLED
1,15
Philips 908 65" OLED
1,21
TCL C80 50" LCD
1,30
Samsung S95C 55" QD-OLED
1,30
Sony X85L 55" LCD
1,50
Samsung S95D 55" QD-OLED
1,57
Philips 959 65" OLED
1,70
Sony X95L 65" LCD
1,70
Philips 808 55" OLED
1,71
Philips 807 55" OLED
1,90
Samsung QN90C 55" LCD
2,00
Samsung S90C 55" QD-OLED
2,00
Sony Bravia 7 65" LCD
2,06
Philips 909 55" OLED
2,07
TCL C85 65" LCD
2,30
Sony A95L 65" QD-OLED
2,40
Sony Bravia 9 75" LCD
2,90
Sony Bravia 8 65" OLED
3,22
TCL C84 65" LCD
3,39
Sony A90K 42" OLED
3,40
Sony A80L 55" OLED
3,80
Sony A80K 55" OLED
3,90
Gemiddelde kleurafwijking
Televisie Schermdiagonaal Paneeltype Gemiddelde kleurafwijking in ΔE2000 (lager is beter)
Philips 807 55" OLED
0,80
Panasonic MZW2004 65" OLED
0,88
Panasonic LZW2004 55" OLED
0,90
LG G3 65" OLED
1,00
Philips 908 65" OLED
1,04
Philips 909 55" OLED
1,05
LG G4 65" OLED
1,08
LG C3 55" OLED
1,10
Samsung S95C 55" QD-OLED
1,10
Philips 808 55" OLED
1,20
Samsung S90C 55" QD-OLED
1,20
LG C4 65" OLED
1,21
Samsung S95D 55" QD-OLED
1,30
Sony A80K 55" OLED
1,40
Philips 959 65" OLED
1,71
TCL C80 50" LCD
1,78
Sony A80L 55" OLED
1,90
Sony Bravia 7 65" LCD
1,97
Sony X95L 65" LCD
2,00
TCL C85 65" LCD
2,11
Philips 809 65" OLED
2,12
Sony Bravia 9 75" LCD
2,18
Samsung QN90C 55" LCD
2,31
Sony A90K 42" OLED
2,70
Sony A95L 65" QD-OLED
2,76
Sony X85L 55" LCD
3,00
TCL C84 65" LCD
3,07
Sony Bravia 8 65" OLED
3,65
Gemiddelde gedetailleerde-kleurafwijking
Televisie Schermdiagonaal Paneeltype Gemiddelde kleurafwijking in ΔE2000 (lager is beter)
Panasonic LZW2004 55" OLED
0,80
LG G4 65" OLED
0,87
LG C3 55" OLED
0,90
Samsung S95C 55" QD-OLED
0,90
LG G3 65" OLED
0,90
Philips 908 65" OLED
0,94
Panasonic MZW2004 65" OLED
0,98
LG C4 65" OLED
1,00
Philips 809 65" OLED
1,14
Philips 807 55" OLED
1,30
Philips 959 65" OLED
1,35
Philips 808 55" OLED
1,36
Samsung S95D 55" QD-OLED
1,39
TCL C80 50" LCD
1,43
Sony A95L 65" QD-OLED
1,50
Samsung S90C 55" QD-OLED
1,70
Sony X85L 55" LCD
1,80
TCL C85 65" LCD
1,94
Philips 909 55" OLED
2,06
Sony Bravia 9 75" LCD
2,11
TCL C84 65" LCD
2,30
Sony Bravia 7 65" LCD
2,44
Sony A80K 55" OLED
2,50
Samsung QN90C 55" LCD
2,50
Sony Bravia 8 65" OLED
2,68
Sony A80L 55" OLED
3,00
Sony A90K 42" OLED
3,00
Sony X95L 65" LCD
3,20
Philips oled959 - sdr-rapportenPhilips oled959 - sdr-rapportenPhilips oled959 - sdr-rapportenPhilips oled959 - sdr-rapportenPhilips oled959 - sdr-rapportenPhilips oled959 - sdr-rapporten

Hdr-weergave

Zodra je in de Calman-modus naar hdr-content kijkt, wordt de lichtboostfunctie automatisch omgezet naar de maximumstand, net als bij de 909 en G4. Zo hebben we de tv dan ook doorgemeten. En de resultaten zijn best indrukwekkend. De maximale fullscreenhelderheid bij hdr-beelden is de hoogste die we ooit gemeten hebben bij een woledscherm, al is het gat met de G4 minimaal. Bij weergave van een witvlak ter grootte van 5 procent van het scherm piekt de 959 in deze metingen iets minder hoog dan de 909 en G4, al zijn ook deze verschillen in de praktijk lastig te zien.

We noemden eerder al de claim van TP Vision dat de 959 zou pieken op 3000cd/m², maar daar is in onderstaande meetresultaten niets van terug te zien. Om de hoogste piekhelderheden te bereiken, moet je overstappen op de beeldmodus HDR Kristalhelder. In die modus is het beeld veel te blauw en allesbehalve natuurgetrouw, maar behaalt de tv inderdaad een piekhelderheid van 3014cd/m². Dat wil zeggen, als een highlight ter grootte van maximaal 1 procent van het scherm wordt getoond. Meten we een witvlak van 5 procent, dan zakt de maximale helderheid ook in de HDR Kristalhelder-modus al naar een krappe 2100cd/m². We zouden je niet aanraden om deze beeldmodus te gebruiken, maar de claim van die 3000cd/m² wordt dus wel degelijk waargemaakt. Dit resulteert echter niet in veel hogere helderheidsscores in nauwkeurigere weergavemodi.

  • Max. helderheid hdr full screen
  • Max. helderheid hdr 5% window
Max. helderheid hdr full screen
Televisie Schermdiagonaal Paneeltype Gemiddelde helderheid in cd/m² (hoger is beter)
TCL C84 65" LCD
896,63
Sony Bravia 9 75" LCD
841,81
TCL C85 65" LCD
794,32
Samsung QN90C 55" LCD
729,00
Sony X95L 65" LCD
644,19
Sony Bravia 7 65" LCD
639,62
Sony X85L 55" LCD
552,04
TCL C80 50" LCD
469,83
Samsung S95D 55" QD-OLED
304,24
Sony A95L 65" QD-OLED
278,97
Samsung S95C 55" QD-OLED
251,81
Philips 959 65" OLED
243,68
LG G4 65" OLED
243,17
Philips 909 55" OLED
233,04
Philips 908 65" OLED
225,20
Panasonic MZW2004 65" OLED
216,42
LG G3 65" OLED
207,38
Samsung S90C 55" QD-OLED
205,24
LG C4 65" OLED
203,88
Philips 807 55" OLED
184,51
Philips 809 65" OLED
182,62
Philips 808 55" OLED
173,29
Panasonic LZW2004 55" OLED
168,90
LG C3 55" OLED
160,20
Sony A80K 55" OLED
160,00
Sony Bravia 8 65" OLED
154,99
Sony A80L 55" OLED
138,34
Sony A90K 42" OLED
128,15
Max. helderheid hdr 5% window
Televisie Schermdiagonaal Paneeltype Gemiddelde helderheid in cd/m² (hoger is beter)
Sony Bravia 9 75" LCD
2.795,97
Samsung QN90C 55" LCD
2.145,00
Sony Bravia 7 65" LCD
1.704,71
TCL C84 65" LCD
1.589,18
Samsung S95D 55" QD-OLED
1.576,76
TCL C85 65" LCD
1.553,15
Sony X95L 65" LCD
1.529,82
LG G4 65" OLED
1.460,84
Sony A95L 65" QD-OLED
1.448,43
Panasonic MZW2004 65" OLED
1.441,95
Philips 909 55" OLED
1.393,96
Philips 959 65" OLED
1.379,45
LG G3 65" OLED
1.349,09
Samsung S95C 55" QD-OLED
1.242,22
LG C4 65" OLED
1.056,36
Philips 908 65" OLED
1.025,16
Panasonic LZW2004 55" OLED
962,16
Samsung S90C 55" QD-OLED
960,04
Philips 809 65" OLED
942,82
LG C3 55" OLED
815,00
Philips 808 55" OLED
769,07
Sony Bravia 8 65" OLED
747,15
Philips 807 55" OLED
743,44
Sony X85L 55" LCD
718,50
Sony A80K 55" OLED
712,00
Sony A80L 55" OLED
672,41
Sony A90K 42" OLED
663,13
TCL C80 50" LCD
455,66

Philips oled959 - peak luminance vs winsize

Hdr-kleurweergave

De piekhelderheden bij het tonen van hdr-content zijn prima en hetzelfde kan gezegd worden over de weergave van kleuren en grijstinten. De perfecte score die de 909 behaalde voor de gedetailleerdekleurafwijking blijft buiten bereik, maar een Δ E ITP-score van 3,73 is alsnog zeer goed. De grijsafwijking is met 4,6 iets groter, al is ook dit een prima score. Toch blijft de weergaveprecisie van hdr-content iets achter bij de G4 en 909.

  • Gemiddelde grijsafwijking zonder luminantie
  • Gemiddelde gedetailleerde-kleurafwijking zonder luminantie
Gemiddelde grijsafwijking zonder luminantie
Televisie Schermdiagonaal Paneeltype Gemiddelde grijsafwijking in ΔE ITP (lager is beter)
LG G4 65" OLED
0,67
LG C4 65" OLED
1,56
Philips 908 65" OLED
1,61
Samsung S95D 55" QD-OLED
1,73
TCL C80 50" LCD
2,06
Philips 808 55" OLED
2,26
Panasonic MZW2004 65" OLED
2,47
Panasonic LZW2004 55" OLED
2,80
TCL C85 65" LCD
2,86
Philips 807 55" OLED
2,96
Philips 809 65" OLED
3,10
Sony Bravia 8 65" OLED
3,14
Sony A95L 65" QD-OLED
3,29
Philips 909 55" OLED
3,30
Sony A90K 42" OLED
3,54
Sony Bravia 7 65" LCD
4,02
LG G3 65" OLED
4,38
Sony A80K 55" OLED
4,51
Philips 959 65" OLED
4,60
Samsung S90C 55" QD-OLED
4,60
Samsung S95C 55" QD-OLED
4,84
Sony X95L 65" LCD
5,42
Samsung QN90C 55" LCD
5,55
Sony A80L 55" OLED
5,89
TCL C84 65" LCD
6,36
LG C3 55" OLED
6,68
Sony X85L 55" LCD
8,91
Sony Bravia 9 75" LCD
10,12
Gemiddelde gedetailleerde-kleurafwijking zonder luminantie
Televisie Schermdiagonaal Paneeltype Gemiddelde kleurafwijking in ΔE ITP (lager is beter)
Philips 808 55" OLED
2,26
Philips 909 55" OLED
2,36
LG C4 65" OLED
2,51
Philips 807 55" OLED
2,58
Panasonic LZW2004 55" OLED
2,70
LG C3 55" OLED
2,78
Philips 809 65" OLED
3,06
LG G3 65" OLED
3,09
LG G4 65" OLED
3,17
Samsung S95C 55" QD-OLED
3,21
Sony A90K 42" OLED
3,38
Samsung S90C 55" QD-OLED
3,52
Philips 959 65" OLED
3,73
Sony A95L 65" QD-OLED
3,89
Sony Bravia 8 65" OLED
4,34
TCL C80 50" LCD
4,36
Panasonic MZW2004 65" OLED
5,07
Sony A80K 55" OLED
5,33
TCL C85 65" LCD
5,39
Sony A80L 55" OLED
6,30
Sony X95L 65" LCD
6,44
Samsung S95D 55" QD-OLED
6,92
Sony X85L 55" LCD
7,01
TCL C84 65" LCD
7,60
Samsung QN90C 55" LCD
8,08
Sony Bravia 9 75" LCD
11,23
Sony Bravia 7 65" LCD
14,09
Philips 908 65" OLED
33,04
Philips oled959 - hdr-rapportenPhilips oled959 - hdr-rapportenPhilips oled959 - hdr-rapportenPhilips oled959 - hdr-rapportenPhilips oled959 - hdr-rapporten

Conclusie

De Philips OLED959 is een luxe oledtelevisie met een chique uitstraling. Het toestel barst van de functionaliteit, van een zeer goed verzorgd geluid en indrukwekkende Ambilight+ tot beeldverwerking van topniveau en een weergave die zich kan meten met de beste. Met zijn tweedegeneratie-mla-paneel levert de tv zeer heldere beelden, zowel in sdr als hdr. Daarbij worden alle gangbare hdr-formaten ondersteund. Hoewel de piekhelderheden behoren tot de hoogste die we ooit hebben gemeten bij woledtelevisies, is de tv in de praktijk, met een nauwkeurige beeldmodus, niet per se helderder dan de LG G4 of Philips OLED909. Wel maakt de beeldverwerking nog een aardige sprong vooruit ten opzichte van de 909, dankzij de toevoeging van een tweede beeldverwerkingsprocessor. Door die dubbele chip is de tv ook relatief hongerig naar energie.

Voor gamers resulteert de extra rekenkracht in twee nieuwe gamebarfuncties: een om lijntjes in gamebeelden te verduidelijken en een om het midden van het beeld te vergroten. Verder heeft de 959 alles in huis wat je van een moderne game-tv mag verwachten. Zo worden ook Dolby Vision Game-hdr-signalen ondersteund en schakelt de tv automatisch over naar een gamemodus met lage lantency als er gamecontent wordt gedetecteerd. Daarbij kan de 959 overweg met vrr bij maximaal 144Hz (pc) of 120Hz (consoles). De tv beschikt over slechts twee HDMI 2.1-aansluitingen, waarvan eentje bovendien een dubbelfunctie heeft als (e-)arc-poort. De inputlag is niet de laagste die we ooit hebben gemeten, maar wel laag genoeg om probleemloos te gamen.

Indrukwekkend is ook het ruimtelijke, gedetailleerde geluid uit de 5.1.2-speakers van Bowers & Wilkins. De woofer achter in de tv heeft voldoende power om basklanken met veel detail weer te geven, maar heel krachtig is het basgeluid niet; wat dat betreft moet de 959 zijn meerdere erkennen in het onlangs uitgekomen topmodel van Panasonic, de Z95A. Wil je de bassen kunnen voelen bij het bekijken van een film, dan is het verstandig een losse subwoofer op de 959 aan te sluiten. Ook Ambilight+ is een leuke aanwinst, waarbij de sfeervolle lichtkrans op de muur achter de tv net wat gedetailleerder oogt.

Zwakke punten heeft de 959 nauwelijks en dat betekent dat een Ultimate-award op zijn plek is. Houd er wel rekening mee dat de tv ontworpen is om met zijn meegeleverde voet op de vloer te staan. Hoewel het technisch mogelijk is om het scherm los aan de muur te hangen, komen Ambilight+ en het geluid uit de speakers pas goed tot hun recht als de tv ongeveer 50cm van de wand af wordt geplaatst. Het grootste nadeel van deze tv is zijn prijs. Met 4999 euro is de 959 ruim tweemaal zo duur als de uitstekende LG G4 en Samsung S95D. En hoe indrukwekkend de tv ook is, hij is zeker niet dubbel zo goed als die concurrenten. Ben je echter op zoek naar een van de best presterende en stijlvolste oled-tv's, en is de prijs geen bezwaar, dan is de de Philips OLED959 een uitstekende kandidaat.

Reacties (142)

Sorteer op:

Weergave:

Een van de pluspunten:
Beeldverwerking van topniveau
De meeste dingen die deze beeldverwerking doet zoals:
-een lichtsensor die de helderheid aanpast aan het omgevingslicht
-motion compensation
-AI algoritmes die het beeldmateriaal detecteren
-AI sportoptimalisatie
etc.

De meeste puristen die €5000,- zouden willen uitgeven aan een een tv zetten deze dingen meestal uit. Je wilt niet dat een tv teveel aan het beeld "rommelt". Motion compensation heb ik bij mijn tv ook wel eens geprobeerd, maar het is te storend om aan te laten.

Kortom, in mijn ogen niet echt een pluspunt. ik vind het ook een hoop geld voor een Oled tv welke in de basis gelijkwaardig is aan bijvoorbeeld een LG G4 (zelfde paneel), maar wel 2x zo duur.
Daarover valt te discussiëren.

OLED is dusdanig snel, dat een naakt signaal weinig vleiend is voor bewegende beelden. Zeker panning shots in films of bij sport ogen als een diashow. Mij persoonlijk is dat een doorn in het oog. Dat is alles inherent aan de techniek voor LCD en OLED schermen, plasma en CRT waren hierin gewoon veel fijner.

Dit kan je accepteren indien je het middel erger vindt dan de kwaal. Maar met een goede beeldverwerking kan je hier de scherpe randjes wel van af halen, zonder dat je met nadelige bijeffecten te maken hebt. Merk je een soap opera effect, staat het natuurlijk te hoog. Zie je storende artefacten bij bewegende beelden (vaak met hekwerk te zien, of twee op verschillende snelheden bewegende objecten), ook dan is het te aggressief.

Kort gezegd, stoort het, staat het te hoog. De lichtste stand kan echter wel een verbetering zijn.

En ja, de "purist" zet alles uit. Maar deze krijgt dus net zomin het beeld te zien zoals het bedoeld was als degene die er voor kiest wel enige vorm van verbetering toe te passen.
Zeker panning shots in films of bij sport ogen als een diashow.
Tsja. Dat krijg je met een industrie die nog steeds zweert bij 23.97FPS.

Allemaal leuk dat we tegenwoordig met 120FPS 4K camera’s op zak lopen, maar zolang de grote TV producties nog op dit archaïsche formaat uitgevoerd worden schieten we natuurlijk niks op met 144Hz 8K TVs.

Motion blur in film is ook allemaal in post dus het daadwerkelijke effect wat je krijgt is alleen maar een onscherper beeld maar dan “nu met 100% meer detail!”

Is echt kansloos eigenlijk.

Juist sportwedstrijden zou je op 60-120 fps willen uitzenden. Veel betere bewegingsscherpte.
Ik kan geen directe statistiek geven over in camera vs post process motion blur. In de moderne films en series geloof ik dat er ook vaak veel post process zal zijn met het idee fix it in post. Maar de betere producties schieten niet voor niks op lage framerate dit zorgt dat de shutter angle groot is en dus voor de in camera echte motion blur zorgt. Dat kan je nog steeds niet zo goed voor elkaar krijgen in post.
En tenzij de software automatisch 3D vanuit de 2D shot kunnen maken blijft dat zeer lastig. Een optie is altijd met meerdere cameras schieten of diepte informatie opslaan maar durf niet te zeggen tot in hoeverre ze dit willen of al doen.
En de 144Hz zal denk ik nooit echt naar films komen hoogstens naar hyperrealistic POV of degelijke. Maar de hoge framerates in schermen zijn 99% voor gamers en 60FPS/Hz is al aan de hoge kan voor veel 'TV' media. De meeste die dan toch 24 FPS te laag vinden gaan over dan 48 of dus 60.
Maar de betere producties schieten niet voor niks op lage framerate dit zorgt dat de shutter angle groot is en dus voor de in camera echte motion blur zorgt.
Alleen als de sluitertijd effectief ook voor het hele frame is. Heeft weinig nut als je alsnog op 1/200e schiet.

Neemt niet weg dat we met zijn allen op netflix tegen artefacts aan zitten te kijken door bandbreedte gedoe en dat we dus van dergelijke kwaliteit toch geen klap zien.

Geef mij maar meer frames. Die motion blur kan me echt gestolen worden.
Mijn probleem met verbeteraars is dat ze juist in panningshots voor problemen zorgen.

Maar eerlijk gezegd herken ik het 'dia-effect' niet zo bij sport of films.

En dat terwijl ik Eredivisie via een CanalDigitaal stream kijk. Sport, afhankelijk van een codec. Juist het beeldmateriaal dat volgens de marketing zou moeten schreeuwen om een 'verbetering'.

Misschien heb ik slechte ogen*, maar ik vind het bronmateriaal prima.

*Maar ook weer niet zo slecht, want ik zie ieder kunstmatige effectje gelijk, als iemand thuis aan de knoppen heeft gezeten, of een firmware update weer eens wat instellingen ongedaan maakt.
Een ieder heeft zo zijn gevoeligheden, vandaar ook dat het lastig oordelen is op persoonlijke waarnemingen en de daaruit volgende voorkeur. Vandaar ook mijn betoog om bepaalde vormen van verbetering dus ook niet principieel en categorisch uit te sluiten. Zeker wanneer er technische redenen bestaan die juist vóór de toepassing van (lichte) verbetering spreken :)

Panning shots zijn overigens ook echt tricky. Want wanneer alles dezelfde diepte heeft en dus evensnel beweegt, gaat het vaak nog wel met de berekeningen. Bewegen voor- en achtergrond met een verschillende snelheid, of is er één aspect wat stil blijft staan, gaan ze echt heel snel de mist in. In dat geval is het middel dus al snel erger dan de kwaal.

Ik heb dus ook wel echt begrip voor iedereen die om die reden alles uitzetten.
Dat is een goed punt.

Ik zie zelf niet / heb zelf geen last van de 'problemen' die beeldverbeteraars oplossen.

Maar zie direct / heb zelf last van de 'problemen' die beeldverbeteraars als bijwerking geven.

'Problemen' zijn dan afhankelijk waar je zelf gevoelig voor bent.

Bedankt voor deze invalshoek!
(No TV-review punt intended)
Design wil ook wat. Staat op een voet he, beetje B&O achtig. ;)
Maar kun je die voet ook gebruiken om de kabels te verbergen? Of hangen die allemaal er los naast?
Dat had wel in de review terug mogen komen.
Dank je!! Al ben je er dan nog niet met minstens 1x 220v en ethernet weg te werken over de grond (en Apple TV op de TV zelf wegwerken). Maar toch.
"Hoewel het technisch mogelijk is om het scherm los aan de muur te hangen, komen Ambilight+ en het geluid uit de speakers pas goed tot hun recht als de tv ongeveer 50cm van de wand af wordt geplaatst."

Ik ben toch benieuwd hoeveel mensen dat doen? De meeste tv meubels zijn niet eens 60+cm (voet) diep.

@Sjef Weller nogmaals: waarom krijgt deze tv in vredesnaam een ultimate award? Er is geen enkele meting die dit rechtvaardigt. Dit beschadigd voor mij de waarde van het tweakers award systeem nogal.

Ik heb de laatste paar weken al een paar reviews met awards gezien waar ik me enigszins over verbaasde, maar deze is echt merkwaardig.
Op je eerste deel, dacht ik ook inderdaad, keek snel even naar die van mij end at was 10 of 20cm max. Ik zag wel een video waar ze dus op hoge poot/voet zette zonder tv meubel. In dat geval zou ik het tot op bepaalde hoogte (geen pun intended) snappen. Want dan kun/zal je hem sneller iets verder weg zetten.

Op dat tweede deel heeft Sjef / de auteur hieronder al antwoord gegeven wat ik wel snap.
Het kan aan mij liggen, maar ik snap hier niks van. Deze tv komt op bijna geen enkele meting als beste uit de bus, en soms aanzienlijk slechter. En ook niet echt beter dan andere oleds.
Alleen de piek helderheid van het hele scherm, wat nauwelijks relevant is, is beter.

Waarom dan een ultimate award? Ultimate lijkt mij voor producten die met kop en schouders boven de rest uitsteken.

Het ontwerp is nogal smaak afhankelijk, ik vind deze voet (een rechthoekig profiel op een rechthoekige plaat) echt knap lelijk.

@Sjef Weller Sjef, zou dit nog wat toe kunnen lichten? Want het enige dat volgens jullie metingen er echt uit springt is aan deze tv is de prijs en dan niet op een positieve manier.

[Reactie gewijzigd door Thalion op 28 oktober 2024 13:27]

Simpel, omdat we van Ambilights houden :P
I still love it!!!
Terecht punt. Obv de metingen doet die Philips het vaak minder dan een C4, met uitzondering van de HDR piekhelderheid. De G4 is altijd buiten bereik. Conclusie is dan ook dat dit een buitensporig dure tv is voor wat ie kan.
Nou, je kan toch niet ontkennen dat de prijs behoorlijk ultimate is :) ? OK, de specs zijn het inderdaad niet... 8)7
Omdat het een oud en Nederlands merk is? Clickbait titel?
LG panel :F
Waarom gingen ze ook al weer naar het buitenland?
Het is een Nederlands merk en daarmee is ook alles gezegd daar er wordt betaald om het merk te mogen blijven gebruiken. TPV Vision is al een tijdje de eigenaar en van Chinese komaf. Het enige wat er dus nog Nederlands aan is, dat is het merk. Heb zelf wel een keer een Philips TV gehad en vond Ambilight van geen enkele toegevoegde waarde. Nadat Philips niet meer echt Philips was meteen besloten dit merk niet meer aan te schaffen.
@Thalion Die beeldmetingen leverden anders prima resultaten op, wat piekhelderheden betreft zelfs uitstekend. Een aantal van die scores valt lager uit dan bijvoorbeeld de G4, maar de verschillen zijn in de praktijk kleiner dan ze misschien in zo'n grafiek lijken. Nu heeft de G4 destijds ook een ultimate-award verdiend, voornamelijk door zijn weergavekwaliteit. De weergavekwaliteit van de 959 is zeer vergelijkbaar, maar de 959 gaat dan weer over de G4 heen met zijn uitstekende ingebouwde speakers, zijn nieuwe versie van Ambilight die goed uitpakt, de uitstekende gamefuncties met een aantal grafisch intensieve gamebaropties die we nergens anders nog zijn tegengekomen... En ja, daar hangt een heel heftig prijskaartje aan, maar de ultimate-award geven we niet voor een goede prijs-kwaliteitverhouding.

[Reactie gewijzigd door Sjef Weller op 31 oktober 2024 17:02]

Dank je voor de reactie, Sjef. Ik denk dat ik die context (G4 ook ultimate) mistte. De toekenning is voor mij nu helderder.
Dus alle TV’s die in de toekomst die deze en/of betere specs hebben mogen een ultimate reward verwachten? Aan de hand van jullie eigen data scoort deze TV nu al minder op specificaties en op metingen ten opzichte van andere modellen, die toch behoorlijk zwaar mee zouden moeten wegen. En dan hebben we het nog niet eens over idiote zaken als een halve meter van de muur moeten staan…

Ik geloof best dat dit een supergoede TV is, maar aan de hand van de review en gepresenteerde data en specs springt ‘ie er toch niet echt uit? Het klinkt meer dat omdat de ene TV al ‘ultimate’ was, deze nog meer ‘ultimate’ moet zijn.
Inderdaad, alleen al op basis van prijs zou je dit geen ultimate award moeten geven. Alles is bijzonder middelmaats als je het vergelijkt met andere 65' oled tv's. Dan ook nog een prijskaartje dubbel zo hoog is als een van de betere oleds. ;p
TV Scoring benchmark voor tweakers zou moeten zijn
  • geen bloatware of reclame
  • voldoende hdmi 2.1 poorten
  • EARC die goed werkt
  • intern geluid is amper belangrijk - ga er vanuit dat tweakers een externe audio oplossing hebben
  • voldoende beeld processing en de mogelijkheid om deze in volle detail bij te regelen, uit te schakelen - hier zou ik niet rekenen op een AVR
Conclusie: bovenstaande TV lijkt me hier amper aan te voldoen, leuke consumenten TV maar als tweaker is dit weinig van toepassing.
Ook op basis van de eigen resultaten van Tweakers begrijp ik de conclusie niet.
  • Extreem veel duurder dan concurrentie
  • Lagere helderheid in SDR dan concurrentie, HDR vergelijkbaar met andere OLED's
  • Grotere grijs en kleurafwijkingen dan concurrentie
  • Naar eigen zeggen is het geluid goed, maar minder dan de Panasonic Z95A
  • Minder HMDI 1.2 aansluitingen dan concurrentie, waarvan er één ook voor eARC is
  • Bij 'Paneel en beeldverwerking' zie ik ook geen bewezen voordelen.
  • Hoger energieverbruik dan concurrentie
  • Een voet die je niet kan verstellen
  • Hij moet schijnbaar 50 cm van de muur staan
Maar de conclusie is:
"En hoe indrukwekkend de tv ook is, hij is zeker niet dubbel zo goed als die concurrenten.", en: "een van de best presterende en stijlvolste oled-tv's".
Nee, de tv presteert feitelijk, op basis van de tests, slechter dan de concurrenten. De review zegt zelf dat hetzelfde paneel als in de LG G4 wordt gebruikt, maar die doet het in alle tests beter en is stukken goedkoper. Het is natuurlijk wel gewoon een prima tv, maar er niets 'Ultimate' aan.

[Reactie gewijzigd door mar88vdv op 28 oktober 2024 12:50]

Intern geluid is heel belangrijk. Juist als ik een premium prijs betaal voor een TV dan verwacht ik bovengemiddeld goed geluid over het hele bereik. Een TV is groot genoeg om daar fatsoenlijke speakers in te kunnen zetten dus ik verwacht meer dan wat er uit een gemiddelde Bose of JBL bluetooth speaker komt. Ik ben namelijk 1 van die tweakers die geen zin heeft om zijn woonkamer vol te zetten met speakers. Ik vind het niet mooi, ik heb er geen zin in en ik heb geen behoefte aan geluid dat overal vandaan komt. Dat vind ik leuk in de bios, af en toe. Wat ik wel wil, is mooi stereogeluid wat ik soms wat harder kan zetten als er mooie muziek te horen is of tijdens een goeie film.
Als ik een premium prijs betaal voor een TV verwacht ik helemaal niks van geluid. Ik wil dat al het geld gestoken wordt in een deftig scherm, niet in blikkerige speakertjes die het toch nooit halen van een extern systeem.
En hoeveel van de 5000 euro van deze TV gaat in het paneel volgens jou? OLED is OLED en het houdt een keer op natuurlijk. Je kunt niet oneindig veel geld in technologie stoppen en een veelvoud aan kwaliteit verwachten. Stop echter een paar honderd euro extra in die blikkerige speakertjes en je krijgt een wereld van verschil.
Niet zo heel erg veel aan de testresultaten te zien.
Een Porsche 911 heeft ook een premium prijs, maar daarvan hoef je ook niet te verwachten dat je er lekker met 4 man en bagage mee op vakantie kan. Deze televisie heeft een specifieke doelgroep en daarvoor is het fijn dat er ook zoiets bestaat. Is die te duur? Wellicht wel, maar liever duur dan niet te koop...
En zo zie je hoe persoonlijk dat is, voor mij is intern geluid een non-factor. TV geluid gaat bij mij uit de doos op mute. Overigens zit er een boel tussen "intern geluid only" en "je huis vol hangen met speakers". Heb zelf een 2.1 setup, maar een sound bar onder je TV kan natuurlijk ook nog (of zo'n "plaat" waar je TV op kan staan).
Dat is exact de reden van mijn post. Er werd gesproken alsof "de tweaker" per se geen goed intern geluid zou willen hebben.

Overigens hangt bij mij de tv aan de muur en daaronder staat of hangt niets. Een android box zit achter de tv verstopt. Heel clean, dus rondom de tv alleen maar muur. Zo heb ik dat het liefst en dan past een extra speaker niet.
Een TV zal nooit groot genoeg zijn voor goede audio kwaliteit, er is eenvoudigweg geen volume in die kasten beschikbaar - tenzij men met elektrostaten zou gaan werken, maar dan ga je gekke dingen krijgen op de beeldverwerking.
Juist bij elektrostaten is bas een probleem. Dan heb je hele grote panelen nodig en vaak wordt er nog gebruik gemaakt van extra bas speakers onder de panelen of losse subs ernaast.
Ik heb voor een tv niet dezelfde minimale standaard als voor een paar zuilen voor mooie muziek. Als er maar voldoende laag, midden en hoog uitkomt voor een prima filmbeleving en dat heb ik tv's zeker horen doen. Bij een goeie film vind ik het verhaal en acteerwerk belangrijker dan het geluid en zelfs het beeld. Ik kon vroeger op een beeldbuis met PAL net zoveel van een film genieten als nu met full hd of zelfs vaak halfbakken 4k. In de bios hoor ik Dolby Atmos twee minuten en dan verdwijnt dat naar de achtergrond voor mij. Het voegt in ieder geval voor mij weinig aan de beleving toe voor het type film of serie dat ik meestal kijk. Leuk met Top Gun maar dat genre kijk ik twee films per jaar van.
Analoge versterker, 2 mooie boekenplank speakers van focal. Een lange kast onder de tv waar deze op kwijt kunnen. Oogt strak en klinkt fenomenaal. Heb helemaal niks met surround sound, maar ik verwen men oren wel graag. Setup staat hier nu een jaar of 6. Verrast me soms nog. Wel eens leuk om te horen dat ze die speakers er niet voor niets in steken en sommige ze effectief gebruiken.

[Reactie gewijzigd door BlaDeKke op 29 oktober 2024 12:22]

Mee eens behalve dat geluid out of the box ook op zijn minst voldoende moet zijn. Ik zet niet voor een simpel tv programma of voetbalwedstrijd de grote speakers aan.
Waarom zou je dat niet doen? ik neem aan dat het niet heel veel moeite kost om die aan te zetten?
redelijke stereo set = veel dynamiek. Vind ik soms knap vermoeiend als het niet nodig is.
Ik heb ooit ook vermoeiende boxen gehad. Die waren niet zo goed gebalanceerd, veel bass, weinig mid, veel treble. Nu heb ik focal aria boekenplank speakers in 2.0 setup. Klinkt fenomenaal. Gebruiken dat al 6 jaar en speakers gaan altijd mee aan als de tv aan gaat.

Maar ik kan het best snappen dat dit niet voor iedereen is. Ik ken wel veel volk dat een soundbar + sub gebruiken, ik heb een licht vermoeden die best vermoeiend kunnen zijn.

[Reactie gewijzigd door BlaDeKke op 29 oktober 2024 13:12]

Ik heb ook gewoon stereo (Dynaudio). Het is niet de balans denk ik (muziek is prima), maar het verschil tussen hard en zacht. Wat vlakker is soms gewoon prettiger, vooral als je er niet "in" hoeft te zitten.
Hmmm, ik consumeer mijn media vooral via Apple TV en ik heb daar inderdaad een instelling aan staan die harde geluiden verminderd. Zo subtiel dat ik vergeet dat dat aan staat. Maar het is wel een must sinds ik papa ben geworden. Ik zou normaal gruwelen van zo’n functie. Maar het werkt gewoon goed.

De Telenet settopbox heeft deze functie niet en daar is dat ook niet echt een probleem.

TLDR ik heb dat probleem dus ook, ik ben gewoon vergeten dat ik daar een functie voor aangezet heb om dat op te lossen.

[Reactie gewijzigd door BlaDeKke op 29 oktober 2024 15:33]

Toch wat moeite en soms hoeft geluid gewoon normaal te zijn zoals bij gesproken woord of als het beeld belangrijker is zoals bij sport.
Als er ook muziek aan te pas komt zijn de grote speakers onverslaanbaar.
Geluid kan gewoon normaal zijn via externe speakers.
Als je intern geluid niet belangrijk vindt, dan is deze televisie niet voor jou gemaakt. Daarom is voor deze televisie eARC ook minder interessant. Deze TV heeft als doelgroep de consument die fatsoenlijk geluid uit een televisie wil en verder geen gedoe. Neerzetten, aansluiten en genieten. Dat is precies wat deze televisie doet. Ik heb ook een oudere Philips met B&W geluid en ben er heel tevreden over. Ik wou minder boxen in de woonkamer en toch een goed geluid. Daarbij een eenvoudige bediening en ambilight vind ik een toevoeging.

Ik weet ook wel dat deze televisies -ondanks dat er rijkelijk met B&W logo's wordt gestrooid- niet in de buurt komen van een goede audioset met de nodige boxen. Maar niet iedereen kijkt naar actiefilms met Atmos geluid en is bereid daar zijn kamer voor op te offeren. De prijs vind ik ook te hoog en een ultimate award zou die wellicht moeten krijgen op een site die niet op tweakers is gericht, maar op meer high-end consumenten (zeg maar het B&O publiek).
De wetten van de fysica buigen echter voor niemand (behalve voor superman) - je kan onmogelijk objectief goed geluid krijgen uit een platte kast.

Dat is natuurlijk iets anders als "voldoende" goed geluid, dat is dan eerder subjectief en kan zeker voldoende zijn voor een publiek dat niet heeft met geluid.
Ik zal ook zeker niet beweren dat mijn televisie qua geluid kan concurreren met een goede audio-installatie. Dat is zeker niet het geval. Maar waar ik vaak moeite heb gesprekken te volgen bij reguliere televisies, kan ik dat bij deze televisie beter (mijn gehoor is niet optimaal). Daarom ben ik erg blij met dit soort toestellen. Je hoeft ze ook niet te kopen, dus ik snap dat afgeven hierop nooit zo goed.

Overigens bepaalt de klankkast niet enkel het geluid. Het geluid uit mijn platte MacBook is heel veel beter, dan het geluid uit mijn 3x dikkere workstation Dell laptop. Ik ben verbaasd hoe ze toch een redelijk klinkend geluid uit zo'n klein apparaat weten te persen. Is het geweldig? Zeker niet, maar wel heel veel beter dan gemiddeld (en daardoor voor mij acceptabel).
Aangezien de meeste mensen mp3 voldoende vinden.........
Dus of tv of atmos en kamer vol speakers. En daar zit niks tussenin?
Jazeker wel, maar je ontkomt niet aan speakers in de woonkamer. Vooral de center speaker vind ik vaak storend en geen geluid uit het midden vind ik heel onnatuurlijk klinken. Wil je fatsoenlijk geluid, dan heb je meestal toch wel 2 of 3 speakers nodig en dat is meestal -vanuit esthetisch oogpunt- geen aanwinst. Een losse soundbar kan ook, maar geïntegreerd vind ik mooier en ik ben bereid daar een meerprijs voor te betalen. Denk dat de doelgroep ook is van deze televisie.
Ook de kracht van processor in de tv's. LG oled waar ik er al 2 van heb voelen naar paar jaar heel traag aan bepaalde bibliotheek laden van Jellyfin of andere apps gaat traag en houterig een van die tvs had toch 3000 euro gekost in 2018. Vind dat ze altijd erg goedkope chips in die tv's stoppen. Kan er niet aangepaste snapdragon 8 of dimension high end chip in. Iedergeval iets dat over engineered is en je niet in de steek gaat laten tv's boven 1000 euro en zeker 2000 euro kunnen ze echt wel wat snellers stoppen. Ook opslag altijd maar magere 4GB of 16GB 60 euro kost 1TB m2 als ze massa productie 128GB-512GB met een snel protocol in tv stoppen. Heb je zeeën van ruimte kun je opnemen veel apps erop, kunnen ontwikkelaars ook grotere apps maken. Weer iets uitgesloten wat traag en beperkt is. Zal ze maar 10-30 euro kosten voor opslag. 100-150 voor processor.

Lang verhaal kort tv is nieuw wel aangenaam maar komen al snel tekort. Dat kom je pas later tegen. Zou mij niet verbazen dat ze updates pushen om het product gepland te verouderen. Ook steeds meer spyware en het is wachten op steeds meer built in reclame.
De tijd dat men kritisch kon zijn over het feit dat deze TV’s geen “echte” Philips waren is denk ik wel voorbij. TP laat zien dat ze hele mooie (en snelle) producten kan maken. Ik vraag mij dan ook af of Philips zelf tot deze prestaties was gekomen.
LG Display was oorspronkelijk LG Philips Display en het heeft op de beurs nog altijd de tickercode LPL, de PL staat voor Philips. Als Philips zichzelf niet had ontmanteld en de aandelen in LG Philips Display niet had verkocht, dan had er een OLED-fabriek in Eindhoven kunnen staan, en had Philips met innovaties op paneelgebied kunnen komen. Dus ja, als de geschiedenis anders was gelopen denk ik dat Philips tot deze prestaties had kunnen komen.... en er overheen had kunnen gaan,

[Reactie gewijzigd door dmantione op 28 oktober 2024 08:59]

Het jammere is is dat ze ongeveer alles hebben verkocht want zelfs lampen waren geen core business meer voor de van oorsprong gloeilampenfabriek.

Nu hebben ze niets meer behalve een door schandalen geplaagde medische divisie en zijn bijna alle spinoffs een factor 10 groter dan het moederbedrijf.
En scheerapparaten. Diep triest is het, als je het mij vraagt.
Ik roep al 10 jaar dat ze liever een bank willen worden. Het verhuizen van het hoofdkantoor had daar ook al mee te maken.
Ze zijn overgegaan op verzorging en professionele medische apparaten...Ze doen nog wel wat met lampen hoor, ambilight en andere gerelateerde lampen.

[Reactie gewijzigd door Tourmaline op 28 oktober 2024 16:53]

Als Philips zichzelf niet had ontmanteld en de aandelen in LG Philips Display niet had verkocht, dan had er een OLED-fabriek in Eindhoven kunnen staan, en had Philips met innovaties op paneelgebied kunnen komen.
Wat was daar nu zo uniek aan dat "LG Philips Display" ? Ik ben daar heel vaak geweest ivm ICT projecten en ik vond het altijd juist een bijzonder on-innovatieve indruk maken. Het leek mij meer een vergaarbak van oud Philips gedienden die ze niet konden ontslaan overgekomen uit andere destijds al ter ziele gegane Philips onderdelen. Zoals jij het schetst, als innovatieve OLED fabriek in Nederland, ... nou dan had er heel, heel, veel moeten gebeuren. Ik ben altijd bijzonder sceptisch wanneer mensen mooie nostalgische gevoelens willen verheerlijken. Vooral bij Philips. Philips is een patenten toko die probeert met heel weinig moeite en innovatie hun aandeelhouders tevreden te houden. Wees eerlijk wat is er nu ècht nog over van Philips?

[Reactie gewijzigd door InsanelyHack op 28 oktober 2024 14:47]

Nou ja, is het is dat bedrijf dat de OLED-techniek wist te perfectioneren voor de consumentenmarkt, dus kennelijk heb je de innovatiekracht van het bedrijf onderschat. Dat komt op conto van de Koreanen, en wellicht Amerikanen bij Kodak voor een belangrijk patent, maar ik weet dat ik in de jaren '90 nieuwsberichten las van het Natlab dat ze inhet laboratorium een OLED-scherm hadden gemaakt, dus ook Philips had mensen die de techniek begrepen en zou zijn eigen bijdrage geleverd kunnen hebben.

We weten natuurlijk dat het Natlab sinds de jaren '90 een sterfhuis was dat langzaam geëuthanaseerd werd, dus jouw ervaring vind ik niet heel raar: Het "invented here"-syndroom bij Philips was niet nieuw toen men aan de ontmanteling begon, het waarde al lang in het bedrijf rond, dus dat er in belangrijke delen van het bedrijf niet aan innovatie werd gedaan, was helaas de ziekte waar het bedrijf aan leed.

[Reactie gewijzigd door dmantione op 28 oktober 2024 16:31]

Kodak heeft inderdad zijn patenten omtrent OLED aan LG verkocht, vandaar dat ze ook ineens een voorsprong hadden.

Kodak moest patetenten verkopen want ze zaten in zwaar vaarwater.
Oh helemaal eens. Ik sprak ook alleen over mijn ervaring destijds met /bij de vestiging op Philips terrein Strijp.
Achteraf gezien was ik ook crypto miljonair geweest, als ik destijds maar de juiste keuzes had gemaakt.

@no_way_today doelt in mijn ogen er juist op dat we inmiddels moeten waarderen wat voor producten er uit de koker van TP vision komen, ongeacht de badge die erop geplakt is.
Waarderen omdat TP Vision Nederlands is? En dat is ook precies mijn probleem: TP Vision is enkel een verkooporganisatie van TPV, we zouden dus waarderen dat men in China toptelevisies maakt. Dat Chinese televisies steeds beter worden zien we al een tijd en ik gun het de Chinezen van harte.

Tegelijkertijd blijft de smaak wrang dat door enkele slechte uit het verleden niet geen Europese ingenieurs, arbeiders, aandeelhouders profiteren, maar Chinese en Koreaanse ingenieurs, arbeiders, aandeelhouders. De kennis en high-tech- en innovatiefaciliteiten in Nederland en elders in Europa zijn door Philips en wat resteerde doorTPVision/TPV onherstelbaar vernietigd.
Die OLED-fabriek had nooit in Eindhoven gestaan, hoogstens wat R&D.
Uiteraard zou Philips voor een dergelijke fabriek alle opties hebben overwogen, voor chips kozen ze ook Nijmegen en ook gloeilampen werden al lang buiten Eindhoven gemaakt. Dat gezegd, over het algemeen willen fabrikanten fabrieken voor nieuwe technieken die zich snel ontwikkelen dichtbij de R&D hebben. Dat is waarom LG Display zijn OLED-fabriek in Paju bouwde, niet omdat dat onder de rook van Seoel de goedkoopste plek is, maar omdat de ingenieurs dichtbij zijn. Pas later kwam er een fabriek in China. Als Philips met eigen R&D had willen bijdragen, dan had het een fabriek in de buurt willen hebben, als het niet Eindhoven was geweest, een plek op niet te grote afstand.
Ik vraag mij dan ook af of Philips zelf tot deze prestaties was gekomen.
Philips "let's make things better": zeker.
Philips "sense and simplicity": nope.
Die laatste is inderdaad meer Philips "nonsense and complexity" ;)

Dat gegrapt hebbende, met een TV die minimaal 50 centimeter van de muur af moet staan op een voet en met slechts 2 HDMI poorten (want spelcomputer, TV ontvanger, meer heeft een mens toch niet nodig, en zeker als de software niet meer geupdate wordt en je smart TV functies niet meer werken, ga je geen losse TV box eraan hangen maar koopt gewoon een nieuwe) is dit een scherm voor een kleine doelgroep.

Ikzelf zou bang zijn dat die omver gelopen werd midden op de vloer, maar heb ook 3 HDMI poorten n gebruik, waarbij je de apparatuur weer moet wegwerken en de kabels onzichtbaar bij de TV midden op de vloer moet krijgen.

Kortom, het scherm is vast mooi en technisch vooruitstrevend, maar niet praktisch.
Hij heeft niet slechts 2 HDMI-aansluitingen. Er zijn er 4 waarvan 2 HDMI 2.1.
In dat geval is het voldoende. 4 HDMI poorten kun je mee vooruit. Hoewel ik mij afvraag waarom ze dan maar 2 ervan op HDMI 2.1 hebben gezet, want op een 5000 Euro TV klinkt dat als verkeerde zuinigheid, maar als er een goede reden is, bijvoorbeeld in verband met comptabiliteit met oudere apparatuur wat niet lekker geregeld is in de HDMI standaard bijvoorbeeld, dan is er een verkoop argument en zou de review aangepast moeten worden met het negatieve punt van 2 HDMI 2.1 aansluitingen weg.
is geen bezuinging. is beperking van pentronic chip qua hdmi
Kan iemand mij vertellen waarom de nieuwe ambilight tv's van philip niet meer kan koppelen met mijn philips hue lampen? Komt dit omdat het moeder bedrijf niet meer hetzelfde is?
Philips Hue = Signify
Philips TV = TP Vision

Zie ook een eerder artikel van Tweakers: nieuws: Philips-Ambilight-tv's krijgen geen Ambilight+Hue-functionaliteit meer
Inderdaad, maar het is wel waar beide bedrijven falen: Allereerst schept dat Philips-naampje wel degelijk een verwachting bij de consument, en ten tweede is het samenwerken van apparaten, met de bijbehorende lock-in, typisch waar de grote techreuzen van deze wereld hun geld mee verdienen.
Ja helaas. Vind het echt een gemis. Al zou je het kunnen oplossen met iets als de Hue Sync box. Is alleen wel aan de prijs.
Nee hoor, in vergelijking met de gestoorde prijs van deze TV 5000€ is zo'n syncbox echt een koopje ... net als veel andere dingen plotseling heel goedkoop lijken naast deze prijs!
Ik begrijp niet waarom je Ambilight zou willen hebben? Het liefst kijk je met zo min mogelijk omgevingslicht zodat je ogen zich aanpassen en de highlights en deep blacks het meest opvallen. Waarom zou je de gehele muur om je TV heen willen verlichten, dit doet afbreuk aan de kijkervaring... Ik heb het nooit begrepen maar misschien kan iemand me de meerwaarde ervan uitleggen?
Soms mis je pas iets als het er niet meer is. Ik mis het nog steeds, nu mijn Sony van 5 jaar oud geen Ambilight meer heeft. Juist in hele donkere omstandigheden vond ik het fijn en nee, niet je hele muur wordt verlicht. Het brengt juist een fijne overgang van het felle tv licht naar de donkere omgeving er omheen.

[Reactie gewijzigd door Tweddy op 28 oktober 2024 09:23]

En toch heb ik nog nooit een home cinema met side/rear glow gezien. Of je nu een 100" TV ophangt, een beamer neemt, of het wat bescheidener doet met een 65" QD-OLED in een aparte kamer. Zeker als je lichte vloeren hebt, dan heb je toch overal reflecties enzo, dat leidt enorm af van de kijkervaring?
Reflectie op de vloer heb ik nog nooit (last van) gehad, maar ik had ook driezijdig Ambilight. Je kan het tegenwoordig ook goed afstellen qua intensiteit en dergelijke. Of zelfs helemaal uitzetten.
In de praktijk had ik het altijd aanstaan en was ik me er zelden bewust van, oftewel het leidde niet af. Nu ik het niet meer heb denk ik er niet meer overna maar kijk geregeld bij iemand die het nog wel heeft en dat kijkt toch ook wel fijn.
Dit is helaas een eeuwenoude discussie, maar ik vind het ook veel prettiger kijken. Ik kan het niet 'bewijzen' of 'aantoonbaar' maken, maar ik vind het mooi en rustiger. Tenzij er veel actie is, en dan trekt het me er juist meer in.
Als je in het pikkedonker kijkt kan dit een aanslag zijn op je ogen. Professionals die content masteren gebruiken dan ook bias lighting à 6500K. Ik heb dit zelf ook achter m’n Panasonic TV als alternatief op Ambilight. Het verschil is dat ik de goedkopere variant heb met een CRI van 95 i.p.v. 98, nog steeds hoger dan de meeste LED-verlichting.
Toegegeven, bij donkere scènes staat het soms te fel en zet ik het liever even uit.
Grootste nadeel aan een Philips: eindeloos gez**k met Arc, en een e-Arc die het nog nooit fatsoenlijk gedaan heeft. De ene update blijft het 30 minuten werken, de andere gaat alles weer stuk: pure ellende. Online zijn er vele met problemen. Mocht je je eigen versterker willen aansluiten: geen Philips!
Dat is helaas 100% waar. Mijn ouders zijn erg gecharmeerd van Ambilight dus daar zal niet snel een andere TV komen. Helaas betekent dat ook een buggy integratie met de soundbar; dat is daadwerkelijk een hit-and-miss. Soms gaat het een aantal keer achter elkaar goed en daarna wordt de soundbar weer eens niet gevonden of loopt het geluid ineens niet meer synchroon. Een ander familielid heeft het voorlaatste topmodel van Philips i.c.m. een Marantz AVR en ondervindt dezelfde problemen. Het is verbazingwekkend dat TP Vision dit na ruim twaalf jaar nog steeds niet onder de knie heeft.

TP Vision heeft de eerste ~7 jaar van haar bestaat uitsluitend teleurstellende TV's met Ambilight geproduceerd. Totdat ze op een gegeven moment besloten om een krachtige SoC te combineren met OLED schermen en Android; toen waren ze ineens weer terug van weggeweest. Het lijkt er echter op dat dit model tevens de laatste fatsoenlijke TV van het merk is, want ze zijn voornemen om het lacklustere Titan OS ook naar hun topmodellen te pushen.

Desondanks ben ik behoorlijk te spreken over de laatste generaties topmodellen van Philips. Vaak heb je een externe streamer (i.e. Shield, FireTV, AppleTV, etc.) nodig als je optimaal van 4K Blu-ray remuxes wilt genieten, maar bij Sony en Philips (en dat zijn dan ook gelijk de enige twee merken) is dat niet noodzakelijk. Sterker nog, een ATV kan 59,94 fps remuxes van 4K HFR Blu-ray's (i.e. Gemini Man) niet eens afspelen en DV FEL wordt ook niet ondersteund, terwijl de topmodellen van Sony en Philips hier geen enkele moeite mee hebben.
De enige zorg daar is denk ik de netwerkverbinding.

Verder blijven HDMI en ARC zorgenkindjes. Ik ken het niet anders, maar heb dan ook nooit wat anders gehad dan Philips tv's. Eens in de zoveel tijd moet je gewoon weer even aan wat stekkers trekken zodat de apparaten elkaar weer zien. Dan gaat het maanden achtereen goed en dan is het weer even om de dag een issue. Ik kan er mee leven. Ik heb er in ieder geval een TV voor gekregen die alle standaarden (Dolby Vision, HDR10+, DTS) ondersteunt. En dat is een unicum.

Goed punt wel betreffende het OS. Tweakers had daar nog een artikel over: nieuws: TP Vision toont oled-tv's met Ambilight Plus en nieuw Titan OS met st...

De nieuwe TV's gaan een OS krijgen helemaal geoptimaliseerd voor het voor kunnen schotelen van reclame. Niet dat ik Google ook maar enigszins beter inschat, met dit huidige model moet je ook maar afwachten hoe het OS er over een jaartje uitziet, maar technisch gezien kan je altijd terug naar de fabrieksinstellingen en er een dom scherm van maken.

[Reactie gewijzigd door Cid Highwind op 28 oktober 2024 16:31]

Ik heb vorig jaar maart een nieuwe TV aangeschaft en twijfelde toen tussen de topmodellen van Philips en Sony, of een LG G3. Het is uiteindelijk laatstgenoemde geworden omdat het toenmalige topmodel van Philips in tegenstelling tot de LG nog geen MLA paneel bevatte. Als je een (W)OLED met MLA naast een exemplaar zet zonder deze beeldtechniek, dan is de keuze snel gemaakt. Het topmodel van Sony gebruikte toen nog de eerste generatie QD-OLED panelen van Samsung met een lelijke grijze gloed, dus die viel eveneens af.

De G3 ondersteunt ook Dolby Vision, HRD10 en DTS, maar men heeft ervoor gekozen om de HDR10+ meta data te negeren en daar hun eigen engine voor te gebruiken. Of je daar daadwerkelijk beter mee af bent of dat het vooral marketing BS is durf ik niet te zeggen. LG draait echter op webOS en dat is bij lange na niet zo veelzijdig als Android. Daarnaast zitten er nog wel meer haken en ogen aan: DV wordt namelijk enkel ondersteunt in .TS en .MP4 containers en niet in het veel gangbaardere Matroska (.MKV) formaat. Dat is voor mij geen issue omdat ik toch gebruik maak van een externe media player (Nvidia Shield Pro), aangezien geen enkele TV op dit moment TrueHD of DTS-HD MA door kan geven (bitstreamen) vanuit een app (i.e. Plex). Echter wanneer je geen externe AVR met bijbehorende speakers hebt, heeft lossless audio ook geen toegevoegde waarde, dus ben je beter af met een TV (Sony en Philips) die nagenoeg alle formaten en containers ondersteunt.

Ik heb zelf nog nooit issues gehad met CEC en ik heb een vrij complexe chain met meerdere apparaten die allen aangesloten zijn op de AVR. Er gaat slechts één HDMI kabel (eARC) van de TV naar de AVR en de overige apparaten zijn direct op de AVR (Denon) aangesloten. De TV stuurt zowel de AVR aan als de aangesloten apparaten. Hoewel ik eigenlijk geen fan ben van LG (vanwege het OS) is hun CEC implementatie feilloos. Hiervoor had ik een LG C9 (die nu op de slaapkamer van onze dochter hangt) en daar heb ik ook nooit CEC handshake-/initialisatie issues mee gehad.
Nergens last van op mijn 908 philips tv gekoppeld aan een denon versterker via ARC. Meerdere updates gehad

[Reactie gewijzigd door Hightechsoul op 28 oktober 2024 08:47]

Dan heb je simpelweg erg veel geluk gehad, want het is beslist Russische roulette; er zijn meer combinaties die niet goed werken dan wel.
Uit eigen ervaring kan ik dit bevestigen. Ik heb 'altijd' een Philips TV vanwege Ambilight, maar heb hier al zoveel gedoe mee gehad. Heb ze al meermaals vervloekt. Gelukkig lijkt mijn huidige Sonos / Philips TV het wel goed te doen.
Houd er wel rekening mee dat de tv ontworpen is om met zijn meegeleverde voet op de vloer te staan. Hoewel het technisch mogelijk is om het scherm los aan de muur te hangen, komen Ambilight+ en het geluid uit de speakers pas goed tot hun recht als de tv ongeveer 50cm van de wand af wordt geplaatst
(...)
Ten opzichte van de 909 valt op dat de 959 geen ledstrip aan de onderkant heeft, maar alleen aan de boven- en zijkanten. Dat heeft vermoedelijk te maken met het feit dat de 959 is ontworpen om op zijn eigen poot te staan, terwijl de 909 bedoeld is om op een tv-meubel te plaatsen.
Ik heb niets met Ambilight, maar al zou ik het nemen dan zou ik het aan een witte muur in alle vier richtingen willen hebben. Verder frees ik liever een muur dan een vloer om kabels weg te werken. ;)

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 28 oktober 2024 16:19]

Valt verrassend genoeg nog reuze mee. Heb zelf de strip in 3 richtingen en de onderkant mis ik niet echt omdat er een tv meubel onder staat, hangt wel gewoon aan de muur ipv stand.
Maar dat is juist het rare aan deze tv. Het model dat op een meubel staat (909) heeft dus wel LED strips aan de onderkant. Maar het model dat op zijn eigen sokkel staat (geen meubel onder) mist dus juist de LED strips aan de onderkant.
Inderdaad. En vreemd dat de auteur hier een soort logica suggereert terwijl die er juist niet is.

[Reactie gewijzigd door torp op 28 oktober 2024 09:43]

De voet aan de 959 zou een schaduw projecteren.

Ik heb zelf de 909 (wat een mooi toestel) en als je deze aan de muur hangt (kabels door een goot weggewerkt in de muur). Heb je dat niet. Dan heeft de strip aan de onderkant echt een meerwaarde.
Met 4999 euro is de 959 ruim tweemaal zo duur als de uitstekende LG G4 en Samsung S95D. En hoe indrukwekkend de tv ook is, hij is zeker niet dubbel zo goed als die concurrenten.
And there you have it. Ja, top geluid out of the box en ja Ambilight, maar voor zo'n meerprijs? Wat mij betreft zeker niet. Voor 2k koop je met gemak een deftig hifi setje, en zelfs zo'n Sync box met een Hue gradient strip. Enige nadeel: geen Ambilight via de ingebouwde apps.

Philips is wat mij betreft de weg kwijt in hun overtuiging hoeveel mensen extra bereid zijn te betalen voor Ambilight. Ik ben 100% fan, maar mijn vorige TV werd een LG G2, ik kon de meerprijs niet verantwoorden.
Philips is wat mij betreft de weg kwijt in hun overtuiging hoeveel mensen extra bereid zijn te betalen voor Ambilight. Ik ben 100% fan, maar mijn vorige TV werd een LG G2, ik kon de meerprijs niet verantwoorden.
Nou ja... Ik denk deze tv moet je zoeken in het segment waar Bang & Olufsen en voorheen Loewe onderweg is/was/zijn. Exclusieve design tvs. Daar past die met standvoet en prijs perfect tussen.

Overigens een segment waar ik mij nog steeds afvraag, waarom dat überhaupt bestaat, maar blijkbaar hebben nog steeds genoeg mensen de nodige centen er voor over...
Hoezo extra te betalen voor Ambilight? Ambilight tv's hebben ze in elke prijsklasse.
Philips zet z’n tv’s echter altijd net wat duurder in de markt. Geen idee hoe dat in het lagere segment is maar de trend leek wel te zijn dat je al snel een paar honderd meer mocht betalen voor een LG van TP Vision met Philips logo, dan voor een LG door LG met LG logo.

En nee echt lifestyle vind in deze niet @rene_fb. Dan zou ik eigenlijk een directe integratie met Denon HEOS en Sonos verwachten. En met Philips Hue natuurlijk. Dat beetje grijze stof past waarschijnlijk leuk bij een aantal IKEA producten, maar blijft het dan ook bij.
Met die ingebouwde apps ben ik inmiddels zo langzaam aan wel klaar op m’n op Android TV gebaseerde 706. Voor series geen probleem. Maar sport valt er met geen goed fatsoen op te kijken.

Wederom het bewijs dat die smart zooi er enkel voor de fabrikant is om te kunnen profileren en profiteren. Als klant ben je beter af met een apparaat waar je de zaken zelf in de hand hebt. Dan valt dat nadeel dus ook meteen weg :)

Maar verder ja, erg goed maar gewoonweg te duur. Ambilight ben ik fan van, maar dan wel op een ingetogen manier. Die externe sets bieden niet wat deze tv biedt maar als ik de test zo lees en de plaatjes zie is dat geen nadeel.

[Reactie gewijzigd door Cid Highwind op 28 oktober 2024 08:25]

Laten we eerlijk zijn, ambilight is met merken zoals govee, niet meer dan een gimmick. Voor de helft van de prijs had ik het wel geweten.
Ik denk dat het de enige manier is voor to vision om winst te maken. Het duurdere marktsegment op te zoeken. Concurreren met Samsung, Sony en LG is lastig, laat staan met de goedkope merken.
Ik heb de 909 gekocht, in de 65 inch uitvoering. Na wat onderhandelen voor 2299. Dus verwacht wat prijsverlagingen de komende weken tijdens Blackfriday etc.

En die heeft vrijwel al het leuke van deze tv, Ambilight zelfs aan 4 kanten, GoogleTV (vind ik zelf veel fijner dan LG os).

De ingebouwde soundbar gebruik in voor dagelijks gebruik (sport, journaal, familie programma's). Films, games en dure series gaan via externe geluidsinstallatie.

Ambilight kun je uitschakelen als je er geen fan van bent, maar ik heb het als sinds de ouderwetse beeldbuis, toen nog als optie in de Matchline, hiervoor de 65oled873. En vrijwel iedereen die op visite komt wordt fan van Ambilight.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.