Qualcomm presenteert X Elite-soc met Nuvia-cores voor laptops

Processorontwerper Qualcomm heeft de eerste soc voor laptops gepresenteerd die het heeft gebaseerd op technologie die het in handen kreeg met de overname van chipontwerper Nuvia. De soc heet X Elite en moet volgend jaar in laptops verschijnen.

Qualcomm Snapdragon X Elite
Qualcomm Snapdragon X Elite

De soc zorgt voor 'meerdere dagen accuduur' op laptops, zo claimt Qualcomm. Exacte accuduur hangt uiteraard onder meer af van welke accu laptopfabrikanten in de laptops zetten en hoe hoog zij de TDP instellen. De TDP van de soc is schaalbaar, al kan hij minimaal tot 50W.

TSMC fabriceert de soc op 4nm. Hij heeft twaalf Oryon-processorkernen op maximaal 3,8GHz, met de mogelijkheid een of twee kernen te boosten tot 4,3GHz. Die kernen zijn gebaseerd op de ARMv9-architectuur. Er zijn geen zuinigere kernen voor lichtere taken. De gpu is een niet nader genoemde Adreno, de merknaam die Qualcomm al bijna vijftien jaar gebruikt voor ingebouwde gpu's van socs. Die presteert volgens de fabrikant beter dan ingebouwde gpu's van Intel- en AMD-processors.

Daarnaast is er een NPU-cluster voor AI-taken, die het mogelijk maakt om grote taalmodellen met 13 miljard parameters lokaal te draaien. Daarnaast is er een 'micro-NPU' op de chip die verantwoordelijk is voor het uitlezen van de sensors, vermoedelijk voor zaken als gezichtsherkenning in Windows Hello. De soc is te combineren met maximaal 64GB aan lpddr5x-geheugen met een bandbreedte van 136GB/s. Voor opslag ondersteunt de soc SD 3.0, NVMe over PCIe Gen 4 en UFS 4.0. Het modem ondersteunt 5G tot 10Gbit/s en maximaal Wi-Fi 7.

Qualcomm zegt te werken met Microsoft aan compatibiliteit op ARM-systemen met Windows, zodat steeds meer apps native op ARM draaien. De Snapdragon X Elite volgt de Snapdragon 8x-socs op, die afgelopen jaren uitkwamen. De eerste laptops met de Snapdragon X Elite moeten medio volgend jaar verschijnen, maar verdere details daarover zijn onbekend.

Qualcomm Snapdragon X Elite (2024)Qualcomm Snapdragon X Elite (2024)Qualcomm Snapdragon X Elite (2024)Qualcomm Snapdragon X Elite (2024)
Qualcomm Snapdragon X Elite (2024)Qualcomm Snapdragon X Elite (2024)Qualcomm Snapdragon X Elite (2024)

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

25-10-2023 • 07:06

51

Submitter: Bram Van Swalm

Lees meer

Reacties (51)

51
51
33
2
0
13
Wijzig sortering

Sorteer op:

Weergave:

Hoe kan de laptop het nou dagen volhouden met een 50W processor?
Niet, lijkt mij. Het gaat er denk ik over dat de processor sowieso op een tdp van 50 watt ingeschaald kan worden door de fabrikant (die kan beslissen een lager verbruik aan te houden, waardoor de laptop langer meegaat).
Er wordt in het artikel gesproken over minimaal 50 watt. Ik denk dat dit maximaal moet zijn.
Ik lees het als: het maximum verbruik oftewel TDP (piekbelasting) kan ingesteld worden op minimaal 50W.

Idle zal de soc dan misschien 1W verbruiken, en 50W tijdens een stresstest of benchmark.

Maar ik doe ook erg mijn best om kaas te maken van deze lastige zin

[Reactie gewijzigd door The Underminer op 25 juli 2024 13:06]

De laagste maximale tdp instelling is 50 watt. Het klinkt een beetje gek, maar de max van de CPU is altijd minstens 50 watt. Maar een fabrikant kan ook de max op 75 watt zetten. Maar de minimale max is 50 watt. :)

Edit: zo lees ik t vanuit t artikel. Plaatje 3 laat de grafiek tot en met 50 watt zien, en hij gaat niet verder, dus dan lijkt t voor deze soc de max. Dus dat zal wel zo zijn dan, als de soc ook meer dan 50 watt aan kon, dan hadden ze dat ook wel laten zien.

[Reactie gewijzigd door SeenD op 25 juli 2024 13:06]

Nee, het artikel is gewoon foutief.

50W is de bovengrens waarop OEM's de chip kunnen zetten. Ze kunnen hem ook op 15/35W zetten (de normale grenzen voor ultra low power en low power chips).

Plaatje van Qualcomm geeft dat ook duidelijk aan.
Ik zocht ff snel in de bronnen, maar kon daar niets vinden. 50W vind ik ook al behoorlijk veel voor een ARM? Dat kan nog net passief gekoeld worden?
idd, in de bronnen is er enkel een relatieve verwijzing naar energie verbruik.
Gelijke performance met energie verbruik van 1/3
en een duidelijke verwijzing naar INtel als competitie, laat het nu net diegene zijn die niet echt bij de beste x86 hoort momenteel kwa power/perf en dat die al heel sterk marketing wise bezig is dat het met ML beter zal zijn.... ik zet er duidelijk bij marketing..... want als hij zo goed zou schalen hadden we hem ook wel gezien in desktop.... de power zullen ze misschien wel een beetje beter onder controle hebben.

[Reactie gewijzigd door d3x op 25 juli 2024 13:06]

Dit is denk ik gewoon een marketingterm voor "een paar uurtjes per dag, twee dagen lang". Ja dan kan het wel. Maar dan kan bijna alle laptops met iGPU dat wel.

[Reactie gewijzigd door MrFax op 25 juli 2024 13:06]

ACM Software Architect @Wielink25 oktober 2023 07:42
Als ie continu 50W nodig heeft zal je daarvoor een flinke accu nodig hebben inderdaad.

Maar die 50W is de (blijkbaar door fabrikanten instelbare) bovenkant van het verbruik, normaliter zal ie het grootste deel van de tijd daar ruim onder zitten.
De voorspelling van Qualcomm is uiteraard met een gebruikspatroon dat zo gunstig mogelijk is voor de accuduur (en daar zullen de zuinigste intel-laptops en amd-laptops wellicht ook wel een dag mee halen).
Het is maximaal 50W, het artikel is fout.
Een accu die in een vliegtuig mag is max 100Wh. Meerdere dagen kan alleen bij gemiddeld 6W of minder.

Dat is idd lastig te rijmen met een minimaal maximum van 50W. Maarja, reclame/PR praat.
Hoe kan de laptop het nou dagen volhouden met een 50W processor?
Het is 50W piek. Die kan je natuurlijk enorm afknijpen.
Ja, maar als je TDP 50W is valt er niets af te knijpen. Hij moet die burst gewoon gebruiken als het nodig is bij heavy loads. Als hij dat niet doet is de TDP ook niet 50W. De Intel-H processoren hebben ook 45W, maar hebben ook prut accu-tijd. Dus wellicht als je de hele dag maar je bureaublad staart en hij niet hoeft te bursten, houdt je het een dag uit, maar dat doet niemand.
Een TDP is een Total power draw when under load. Idle of met webbrowsen verbruikt die veel minder
Het feit dat ze geen vergelijking maken met Apple’s M2 chip zegt volgens mij meer dan genoeg.

Als dit ding sneller, zuiniger of beter was hadden ze het echt wel van de daken geschreeuwd als we naar Qualcomm van de afgelopen 3 jaar kijken.

Maar dat terzijde. Ontwikkelingen in dit veld zijn wel altijd heel leuk.
Het feit dat ze geen vergelijking maken met Apple’s M2 chip zegt volgens mij meer dan genoeg.
Die vergelijking wordt niet gemaakt omdat hij niet zinnig én niet mogelijk is. Deze CPU zal nooit in een Apple systeem terecht komen en dus interesseert het helemaal niemand hoe de relatieve performance is. Dit ding gaat Windows draaien en dus vergelijk je het met andere dingen die Windows draaien.
wat een onzin reactie!
Die vergelijking wordt niet gemaakt omdat hij niet zinnig én niet mogelijk is.
puur gelul apple silicon heeft inmiddels al een tijdje een linux port en ook op macOS kun je prima je eigen software draaien dat kleine beetje overhead van een OS gaat echt je hele test niet om zeep helpen, er zijn immers ook gewoon macOS builds voor intel hardware, (nu nog even) je kunt met een beetje rekenwerk dus wel een inschatting maken van hoeveel impact zo'n OS gaat hebben, en bovendien, hoevaak vergelijken wij intel en AMD niet met slechts 1 van versie van windows en niet met windows 7 8 10 11 ubuntu redhat en FreeBSD zul je net zien dat de cpu die het zo goed doet gewoon een flinke bug heeft in andere OSén en je dus alsnog geen moer had aan die zogenaamd eerlijke gergelijking met hetzelfde OS.
Deze CPU zal nooit in een Apple systeem terecht komen en dus interesseert het helemaal niemand hoe de relatieve performance is. Dit ding gaat Windows draaien en dus vergelijk je het met andere dingen die Windows draaien.
wederom BS: je vergelijkt cpu's niet alleen met zogenaamde concurenten want niet iedereen is merk of fanbase trouw aan 1 software partij. Als ik een laptop wil dan wil ik: een voldoende snelle laptop met een mooi groot helder scherm, een degelijke accuduur, toegang tot de nodige software-functionaliteit, en dat ik in de praktijk niet tegen al te grote beperkingen aanloop. dus als een macbook daarin op alle punten voldoende of beter scoort tegenover een windows alternatief dan is dat gewoon een directe concurent.
Als dat echt zo was dan had Qualcomm in het verleden niet meerdere keren beweert dat ze sneller zullen zijn dan Apple chips. Dus ze vinden het zelf wel belangrijk :)
Doen ze in de presentatie zelf wel, uit mijn hoofd weet ik dat qua single threaded performance ze boven de M2 Max zitten. Andere vergelijkingen zou ik even op moeten zoeken.
De Ampere processors zitten ook boven de M2, maar dat is te verwachten met een budget van 200W. 50W zoals aangegeven is nog steeds redelijk hoog en hoort nagenoeg bij de desktop (Intel laptops zitten aan 30W voor de CPU) we zullen zien wat de benchmarks zeggen op lagere niveaus (voor laptops),
Dat is maximum verbruik voor het hele systeem, niet de TDP van de CPU (TDP is ook niet het maximum dat een CPU kan verbruiken). Eenmaal je de SSD, RAM, lichtjes, 10G netwerk, USB-C of TB4 erbij voegt knal je er al snel 50W bij.

De M2 chip zit als ik mij niet vergis op 20W TDP en de Pro/Max op 35W/75W alhoewel de CPU slechts 7-20W verbruikt aan 100%, de rest van het verbruik zit in de GPU, RAM, SSD controller etc.

De Adreno van Qualcomm (zoals ze zelf zeggen, gelijkaardig aan een Intel/AMD iGPU) is dan ook niet te vergelijken met een M2 Pro/Max GPU dat eerder richting een goedkope nVIDIA GPU klasseert.

[Reactie gewijzigd door Guru Evi op 25 juli 2024 13:06]

Hebben ze dus ook gedaan (van daken geschreeuwd dat ze sneller zijn dan de M2), maar dat heeft tweakers niet overgenomen.

Volgens mij gaf Qualcomm aan dat de chip "sneller" is in single core. En tot wel 50% sneller in multicore dan de M2. Grafische aspect bleef wel achterwege in de vergelijking.
Ze hebben inderdaad geen vergelijking met de M2 gemaakt. Dat zou te lullig zijn geweest voor de M2. Ze vergeleken het met de M2 Max. 30% krachtiger en nog eens 30% zuiniger op zijn krachtigste in vergelijking met de M2 Max.
Jup volgens Qualcomm ;)
Maar dubbel het stroomverbruik? De Ampere ARM zijn ook sneller dan de M2, maar dat is een volledig ander model.
Het is heel goed mogelijk dat Qualcomm de verwachtingen qua hardware deze keer wel kan waarmaken. Maar zelfs dan zit je nog vast aan Windows met zijn beperkte aanbod aan native applicaties. Ik heb namelijk nog niets over Linux ondersteuning vernomen op wat voor manier dan ook.

Zolang dat het geval is, zal ik apparaten met deze chips dan ook niet aanschaffen. We zien wel hoeveel er van deze chips uiteindelijk verkocht gaan worden en of ze net zulke flops zullen worden als de voorgangers.

Dat ligt dan meer aan de software dan aan de hardware, die me op zich deze keer prima lijkt. Maar de praktijk zal uitwijzen of dat daadwerkelijk zo is.
OT: Welkom terug van die andere thread :P

Is al bevestigd door een Qualcomm medewerker en op de presentatie van Qualcomm.

Patches voor de SoC staan al op de mailinglist, maar ze moeten nog gemerged worden en wanneer er apparaten met de SoC uitkomen moeten deze ook nog worden toegevoegd en getest.
OT: Jij ook, we zullen elkaar hier nog wel vaker tegenkomen, nu ARM echt van de grond aan het komen is op de client :).

Dat is inderdaad goed nieuws. De device tree zal wel nodig blijven, maar daar heb ik zelf geen probleem mee. Als Qualcomm het zo nodig vindt om een ACPI te verschepen die alleen goed werkt met Windows, moeten ze dat helemaal zelf weten.

Ik verwacht dat de ondersteuning kort na het uitkomen van de apparaten grotendeels in orde zal zijn. Dat is al heel anders dan bij de Apple Silicon machines, die nu nog steeds niet helemaal goed werken onder Linux.
Is gamen op Windows met een ARM chip al een beetje te doen tegenwoordig?
Op een M2 werkt het behoorlijk zelfs met x86 emulatie
Is dat dan nog gamen op arm? Als je eenmaal een andere architectuur moet nabootsen vind ik niet dat het draait op arm.
Resident Evil Village draait al wel native op de Apple Silicon chips.

Die ports zijn alleen niet meteen bruikbaar op Windows+ARM, aangezien Apple z’n eigen Metal API afdwingt. Die is dus niet compatible met andere ARM chips.
Dat is natuurlijk wel een native port van de game. Dat zal vast wat geld voor ontwikkeling gekost hebben, maar apple zal daar voldoende voor hebben betaald.

Maar voorlopig dus hopen dat game engines ook ports naar arm64 kunnen uitrollen zodat gamen een keer gaat. Tot dan zijn dit perfecte office pc's.
ARM zegt o.a. iets over het fysieke ontwerp van de processor. Je kunt gamen met wel 100 emulatielagen er tussen, maar het wordt dan niet plots een x86 cpu.
Als deze cijfers ook maar een beetje in de buurt komen van de realiteit dan hoop ik voor Intel dat Meteor en Lunar Lake grote verbeteringen met zich mee brengen wat efficiëntie en prestaties betreft.

Heel benieuwd naar de eerste echte benchmarks voor dit.
Als je kijkt hoe Qualcomm omgaat met ondersteuning dan hoop ik dat ze het beter doen dan voor de smartphone chips.
Maar misschien omdat mobieltjes ook richting 7 jaar support gaan het een non-issue zal zijn.

Verder ben ik wel benieuwd of het nu wél aan slaat.

Overigens wel weer bijzonder dat eerst Apple over gaat naar Arm en dan de rest volgt, alsof Apple schijnbaar kan bepalen wat de markt doet.
Overigens wel weer bijzonder dat eerst Apple over gaat naar Arm en dan de rest volgt, alsof Apple schijnbaar kan bepalen wat de markt doet.
Eerst Apple? Gaan we andermaal negeren dat ARM-gebaseerde laptops al jaren bestonden voordat Apple het deed met de MacBook?
Jij negeert toch ook het feit dat niemand ARM gebaseerde laptops kocht en dat de performance gewoon zo lachwekkend slecht is dat niets fatsoenlijk er op draait en dat er gewoon geen native software voor te krijgen was.

Apple’s overstap naar hun eigen arm chips heeft wel degelijk bedrijven ertoe bewogen om meer onderzoek te doen naar ARM gebaseerde laptops.

Zonder Apple’s transitie had geen enkele software bouwer hun software pakketten naar ARM gebracht.
Overdrijven is ook een kunst hoor.....
Adobe was al bezig met ARM versies. Zo'n beetje iedere streaming service heeft een native ARM versie. Office was al in de overgang naar ARM. ZOOM/Teams... En zo nog enkele tientallen pakketten.

Apple heeft gekozen voor een big bang. Daar hebben ze ook geen keuze in. Microsoft kán niet kiezen voor big bang omdat ze rekening moeten houden met een breed scala aan hardware configuraties. Apple's overstap heeft heel weinig verandert aan de zaak aangezien Apple's x86 emulatie veel beter is dan die van Microsoft. Wil je software voor MacOS maken dan kun je dat nogsteeds rustig voor x86 hardware doen in de wetenschap dat het nogsteeds goed draait op de M processoren.....

Al met al is de vergelijking zinloos. Microsoft heeft de eerste stap gezet en daarmee al een aantal software ontwikkelaars mee gekregen. Apple heeft de tweede stap gezet en er nog een paar over de streep getrokken. Qualcom (en blijkbaar AMD en nVidia) hebben nog wat stappen gezet om ARM concurerend te maken op Windows en daarmee wellicht nog wat mensen over gehaald. Al met al is het geen zero-sum game.
Wat is er overdreven aan dan? De SQ series van Qualcomm en Microsoft zijn gewoon lachwekkend. Zijn zelfs langzamer dan Apple socs die in iPhones zit. Dit zijn gewoon cijfers hoor.
Adobe was al bezig met ARM versies
O is dat zo? Linkje die bevestigd dat Adobe zijn software pakketten al voor ARM aan t bouwen of porten was?
Apple heeft gekozen voor een big bang. Daar hebben ze ook geen keuze in. Microsoft kán niet kiezen voor big bang omdat ze rekening moeten houden met een breed scala aan hardware configuraties.
Aaa het excuus van meerdere hardware configuraties. MS probeert al sinds 2012 Windows on ARM aan de man te krijgen. En toch was er geen enkel software pakket te krijgen op ARM versies van Windows.

Dus je “meerdere configuraties” argument gaat gewoon niet op. Ook niet omdat Windows on arm vrijwel alleen te krijgen is met een SQ SOC van Qualcomm. Dat al voor Apple silicon op de markt was en toch was er geen software voor te krijgen.

Je mag het misschien niet leuk vinden maar dat software bouwers eindelijk hun pakketten naar ARM brengen is 100 procent omdat Apple een volledige transitie heeft doorgemaakt naar ARM.

Als Apple dat niet had gedaan hadden ze geen versies voor Windows in ARM uitgebracht.
Wat is er overdreven aan dan? De SQ series van Qualcomm en Microsoft zijn gewoon lachwekkend. Zijn zelfs langzamer dan Apple socs die in iPhones zit. Dit zijn gewoon cijfers hoor.
Aah, dus je hebt gewoon absoluut geen besef waar je over aan het praten bent. Je had dat ook gewoon in het begin kunnen zeggen. Snapdragon's SQ3 presteert gewoon vergelijkbaar met een Intel Core i5 processor van datzelfde jaar. Top van de lijn? Nee. Perfect acceptabele prestaties voor 90% van de gebruikers? Absoluut wel.

Dit zijn gewoon cijfers hoor. En in tegenstelling tot jouw maak ik die niet gewoon op in mijn hoofd.
O is dat zo? Linkje die bevestigd dat Adobe zijn software pakketten al voor ARM aan t bouwen of porten was?
Man man man. Je roept hier maar wat maar je eist wel linkjes wanneer iemand je leugens aanduid? Dat moeten we plots bewijzen? Waar zijn jouw linkjes die bewijzen dat Adobe daar niet aan bezig was? Geen zorgen, die ga je niet vinden. Adobe's eerste aankondiging voor ARM producten voor desktop werd gedaan op de Snapdragon Summit in 2019, ruim een jaar voordat Apple überhaupt begon met de M1.
Aaa het excuus van meerdere hardware configuraties. MS probeert al sinds 2012 Windows on ARM aan de man te krijgen. En toch was er geen enkel software pakket te krijgen op ARM versies van Windows.

Dus je “meerdere configuraties” argument gaat gewoon niet op. Ook niet omdat Windows on arm vrijwel alleen te krijgen is met een SQ SOC van Qualcomm. Dat al voor Apple silicon op de markt was en toch was er geen software voor te krijgen.
Nogmaals het bewijs dat je gewoon absoluut niet weet waar je het over hebt. Eerst en vooral is de SQ lijn Microsoft-exclusief, Qualcomm's SoC's zijn de 8cx, 8c en 7c reeksen. Ten tweede is het natuurlijk je reinste onzin om te denken dat het feit dat alleen Qualcomm momenteel ARM SoC's voor Windows machines maakt, dat dat ook betekend dat Windows alleen zou werken met Snapdragon. Heck, we weten al dat ook Nvidia, AMD en Samsung's SoCs worden ondersteund.

Ten derde, je wijst het hele argument af puur op basis van dat jij vind dat het te lang duurt. Wat natuurlijk even goed pure onzin is. Apple heeft die luxe dat het moet zorgen voor compatibiliteit met hardware die maximum 7 jaar oud is en software die vaak nog minder oud is. Die luxe heeft Microsoft niet, zij moeten uitgaan van software die nog voor Windows 95 is geschreven dat ze ook op ARM aan de praat moeten krijgen. Een extreem complexer gegeven dan wat Apple moet doen.

En in tegenstelling tot Apple heeft Microsoft ook niet het plan om x86 ondersteuning te laten vallen. Neen, ze willen beide actief blijven ondersteunen. Ik kan het niet vaak genoeg herhalen: je hebt duidelijk geen idee hoe dit werkt, hoe complex het is om dit te doen voor Microsoft in verhouding tot Apple en je hebt geen idee waarover je praat.
Je mag het misschien niet leuk vinden maar dat software bouwers eindelijk hun pakketten naar ARM brengen is 100 procent omdat Apple een volledige transitie heeft doorgemaakt naar ARM.

Als Apple dat niet had gedaan hadden ze geen versies voor Windows in ARM uitgebracht.
Man, kap toch met je onzin. Als Apple niet had aangekondigd over te stappen op ARM in 2020, dan had Microsoft geen ARM versie van Windows gemaakt in 2012? Hoor je jezelf? En al die honderden partners van Microsoft die nu al haast een decennia lang ARM versies van het software uitbrengen hadden dat ook niet gedaan als Apple niet 3 jaar geleden had aangekondigd over te stappen? Man man man.

Apple heeft de overstap absoluut een zetje gegeven, maar het is tijd voor jouw om jezelf eens een keer wakker te schudden als je denkt dat de hele industrie die al een decennia eerder hieraan begon te werken dat deed omdat Apple 12+ jaar later aankondigde het ook te gaan doen.

[Reactie gewijzigd door Loller1 op 25 juli 2024 13:06]

Je hebt gelijk jongen :D
Waauw. Kan je nog harder overdrijven? Er zijn over de afgelopen 10 jaar al meer dan genoeg ARM laptops uitgebracht, iets wat echt niet opnieuw en opnieuw zou blijven gebeuren als het niet aansloeg. Apple's overstap op ARM is net als de rest van de industrie gewoon Apple die een tendens volgt. Microsoft was al in 2010 bezig om Windows klaar te stomen voor ARM, en die push is alleen maar sterker geworden, zeker sinds 2016, jaren voordat Apple het überhaupt aankondigde dat dat hun plan was. Je negeert ook volledig het hele server aspect waar ARM ook al jaren steeds dieper in doordringt.

Zonder Apple's transitie had geen enkele software bouwer hun software pakketten naar ARM gebracht? Serieus? Hoor je jezelf? Gaan we echt negeren dat Windows, Linux en varianten al meer dan een decennia lang ARM ondersteuning bieden en native applicaties daarvoor hebben.
Je hebt gelijk jongen :D :D
Het is niet Apple die bepaalt waar de markt heen gaat, maar de pc fabrikanten en hun klandizie die oer-conservatief zijn. Dat was zo met 64 bit support, multi-core support en nu ARM support. Apple heeft als fabrikant belang om te vernieuwen en kan dat afdwingen, dus dat doet het dus ook.
@Loller1 Dat klopt en dat heb ik inderdaad niet benoemd, veel en veel langer, maar wel in een niche rol en niet 'for the masses' daar is een verschil.

Chromebooks zijn een ander goed voorbeeld van een niche markt waar arm veel voor komt in die rol.

Echter de Arm processor in dezelfde rol\positie als waar Intel en Amd normaal altijd de boventoon hadden is wel iets nieuws.
Nuvia is een bedrijf van oud Apple ontwikkelaars die hebben meegewerkt aan o.a. de M1. Zou mooi zijn als ze dit succes kunnen doortrekken naar Windows, ziet er veelbelovend uit echter duurt het nog wel een tijdje voordat we het live gaan zien.. Concurrentie is mooi, en ook voor Apple ondanks dat alleen voor Windows is is echt nodig. Het speedy event van Apple lijkt bijna wel een reactie, maar we gaan het zien.
Paar vergelijkingen met de M2 Max van Apple:

Aantal CPU cores:
- X Elite: 12 (met baseclock 3,8 Ghz)
- M2 Max: 12 (8 performance cores met baseclock 3,5 Ghz en 4 efficiency cores met baseclock 2,4 Ghz)

GPU:
- X Elite: tot 4,9 TFLOPS
- M2 Max: tot 13,6 TFLOPS

NPU:
- X Elite: 45 TOPS
- M2 Max: 15,8 TOPS

Aantal beeldschermen:
- X Elite: 1 x 5K@60Hz + 2 x 4K@60Hz
- M2 Max: 3 x 6K@60Hz + 1 x 4K@144Hz

Geheugen bandbreedte:
- X Elite: 136 GB/s
- M2 Max: 400 GB/s

Max hoeveelheid geheugen:
- X Elite: 64 GB
- M2 Max: 96 GB

TDP
- X Elite: max (?) 50W
- M2 Max: max 30 W

Transistor grootte:
- X Elite: 4 nm
- M2 Max: 5 nm

Bronnen:
- https://www.qualcomm.com/...the-ai-super-charged-plat
- https://www.qualcomm.com/...apdragon-x-elite#Overview
- https://nl.hardware.info/...an-met-amd-apple-en-intel
- https://www.apple.com/macbook-pro-14-and-16/specs/
- https://www.macobserver.c...t-is-apple-neural-engine/
- https://nanoreview.net/en/cpu/apple-m2-max
- https://venturebeat.com/a...y-to-measure-their-power/

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.