Gerucht: Galaxy S24 Ultra krijgt behuizing van titanium

Leaker Ice Universe claimt dat de Samsung Galaxy S24 Ultra een behuizing van titanium zal krijgen. De S23 Ultra en alle andere vlaggenschepen van Samsung hebben momenteel een behuizing die gemaakt is van aluminium en glas.

De leaker deelde een afbeelding op Twitter van het periodiek systeem met daarop de chemische elementen en verwees via een cijfer naar een element. Nadien reageerde hij op een andere Twitter-gebruiker die vroeg of hij naar het element titanium en de Galaxy S24 Ultra van Samsung refereerde. Deze smartphone zal naar alle waarschijnlijkheid begin volgend jaar aangekondigd worden door de Zuid-Koreaanse fabrikant.

Begin dit jaar bracht Samsung de Galaxy S23 Ultra op de markt. De goedkoopste versie wisselde toen voor 1.399 euro van eigenaar. Het is voorlopig de duurste smartphone die Samsung maakt. Tweakers schreef een uitgebreide review over het toestel.

Door Jay Stout

Redacteur

30-07-2023 • 10:41

153

Lees meer

Reacties (153)

153
150
47
0
0
65
Wijzig sortering
Ik heb de S23 Ultra vanaf dag 1 zonder hoesje. Heb hem al ontelbare keren laten vallen, en het is echt niet kapot te krijgen momenteel.
Benieuwd wat Titanium zal brengen.
Titanium is zachter dan aluminium, dus ik denk niet dat het meer bescherming tegen schermbreuk gaat geven.
Aluminium kan je zeer hard maken. Alleen is de trade-off dat het aluminium dan bros wordt. Titanium heeft die eigenschap niet en kan je dus niet geweldig vergelijken.

Ik denk dat ze willen gaan voor een nog dunner toestel en daar komt iets (nu nog) speciaals als titanium dan mooi van pas. Mooie marketing booster. Warmte wordt toch voornamelijk via het glas het toestel uit gevoerd, dus het thermische conductiviteit probleem van titanium zal je geen last van hebben.

Maar alles wat de kwaliteit van het toestel omhoog brengt, zonder dat dit andere noemenswaardige problemen toevoegd, (prijs ed) is natuurlijk top!
Innovatie is altijd mooi. Zolang het maar niet is puur om te adverteren dat het van titanium is....

[Reactie gewijzigd door vjweirnogeenn op 22 juli 2024 19:06]

Titanium is harder dan aluminium en moeilijker bewerkbaar dan staal. Hoe kan aluminium dan harder zijn dan titanium als staal dat al is?

[Reactie gewijzigd door DutchRookie007 op 22 juli 2024 19:06]

Titanium is niet harder dan staal. Staal (zeker carbon steel) is harder. Het is alleen een enorm stuk lichter dan staal en veel harder dan aluminium. Daarom wordt het zo vaak als alternatief gebruikt in applicaties waar gewicht belangrijk is zoals lucht- en ruimtevaart. Hierdoor heeft het een soort reputatie gekregen van magisch materiaal dat extreem hard is, maar dat is niet zo.

Het is lastig te bewerken niet omdat het zo hard is maar omdat het aan de CNC koppen blijft plakken of buigt, het geleidt ook warmte niet zo goed waardoor het lokaal teveel kan opwarmen tijdens het bewerken.

https://blogs.autodesk.co...hard-to-machine-titanium/

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 22 juli 2024 19:06]

Hoe moeilijk iets te bewerken is hangt niet per se af van de hardheid. Een heel zacht rubber is ook moeilijk te bewerken omdat het dan door het gereedschap aan de kant geduwd kan worden of kan scheuren.
Rubber is prima bewerkbaar met het juiste gereedschap. Ik ben modelbouwer en met frezen is rubber uitstekend te bewerken. Rubber tussen 2 houtplaatjes klemmen en dan het model uitfrezen. Niet de frees op het rubber direct gebruiken. ;)

[Reactie gewijzigd door DutchRookie007 op 22 juli 2024 19:06]

Hij zegt ook een heeeeel zacht rubber.

Rubber A is niet rubber B.
Grade 2 titanium (meestgebruikte vorm) hardheid:
  • Rockwell B: 80
  • Vickers: 145
6061 T6 aluminium (meestgebruikte vorm) hardheid:
  • Rockwell B: 60
  • Vickers: 107
Titanium is dus harder en minder krasgevoelig dan aluminium. Het is echter nog steeds een stuk zachter en krasgevoeliger dan glas. Tegelijkertijd is het voor de bescherming van je scherm belangrijk dat de behuizing eromheen stijf is (wat titanium en aluminium beide zijn), en tegelijkertijd op de juiste plekken zacht, om klappen te absorberen (zijn het geen van beiden). Een case blijft dus aanbevolen om je scherm te beschermen bij een val.

[Reactie gewijzigd door mac1987 op 22 juli 2024 19:06]

Het is volledig afhankelijk van wat de gebruikte samenstelling is.

Volgens Samsung wordt er niet de meestgebruikte vorm van aluminium gebruikt. Zij noemen dit "armor aluminum" en dat zou bijvoorbeeld AA7075 kunnen zijn.

Dat heeft een Vickers en Rockwell B waarde van respectievelijk 150 en 87.

Maar wat je zegt klopt wel, basis aluminium vs titanium is titanium harder. Echter wordt er hier niet gesproken over zomaar een stukje aluminium, maar een speciaal geselecteerd stukje legering.
Ik heb dat niet duidelijk genoemd, dus je hebt helemaal gelijk. Mijn statement is onjuist zonder de juiste onderbouwing
In dat geval zou je ook grade 4 titanium kunnen kiezen, met een Vickers hardheid van 280. Maar je hebt gelijk dat het afhankelijk is van de legering en behandeling of titanium of aluminium harder is. Ongeacht de keuze, blijft het feit dat beide materialen een compromis zijn tussen hardheid, stijfheid en impactbescherming van het scherm. Glas zal altijd krasbestendiger blijven, maar ook eerder barsten. Er is geen materiaal dat tegelijkertijd krasbestendiger is, maar ook beter beschermt tegen vallen. Dat merk je ook bij elke nieuwe iteratie van 'Gorilla Glass'. De ene generatie wordt er gericht op hardheid en dus krasbestendigheid, en de volgende op impactbescherming (waarbij de indruk is dat de krasbestendigheid dan weer achteruit gaat).
Van titanium vind ik overigens dat het de prijs onnodig opdrijft voor de zeer beperkte meerwaarde voor een telefoonbehuizing. Aluminium is licht en stijf genoeg, en beide krassen bij zand in de zak, en krijgen putjes wanneer ze op een steentje vallen. Om die reden heeft de meerderheid regenwoordig een case.
Iedereen gebruikt een case, en dan voldoet zelfs kunststof dat met schroefjes aan de buitenkant los kan om de batterij te vervangen...
Apple heeft de naam, maar eigenlijk hebben bijna alle fabrikanten (Fairphone is de gunstige uitzondering) hetzelfde truukje uitgehaald: bouw een toestel dat de gebruiker niet zelf kan repareren.
Als je het over het metaal hebt, ga ik uit van de het metaal op de periodieke tabel, daarin is Titanium harder dan Aluminium. Hier gaat het dus over een legering waarin van alles mogelijk wordt inderdaad.
T6 zoals hieronder al opgemerkt heeft een beperkte hardheid en krasbestendigheid en is daarom ongeschikt voor deze toepassing. Het freest wel geweldig.
Titanium is zachter dan aluminium, dus ik denk niet dat het meer bescherming tegen schermbreuk gaat geven.
1. Titanium is niet zachter dan aluminium.
2. Hardheid van een metaal zegt niet over glasbreukbestendigheid van de te telefoon.

Een rubberen hoesje doet bijvoorbeeld meer tegen glasbreuk dan een stalen frame omdat glasbreuk voorkomen wordt door schokabsorptie. Dus zachter is niet altijd slechter.
In dat geval zegt het dus wel iets over de bescherming die het biedt tegen schermbreuk? Alleen dan in tegenovergestelde richting.
Bij mijn telefoons is glas met name gebroken door:

Zand tussen de rand en dan een schok.

Een te zachte rand: amoled ging stuk toen de telefoon over de vloer tegen muur aan gleed. (Touch etc werkte nog, geen scherm of glas breuk).

Sleutel in zelfde broekzak/tasvakje krast, kras breekt over tijd.

Beste bescherming tot nu toe: aluminium rand die een fractie groter is dan scherm om de telefoon die niet naast het glas zit. Die ving jaren lang alle klappen op, helaas ging de usb poort stuk en laad de telefoon niet meer. Die telefoon had geen hoesje nodig.

[Reactie gewijzigd door djwice op 22 juli 2024 19:06]

Wat is “amolet”?
AMOLED waarschijnlijk
Klopt, spelfoutje, tnx.
Als de telefoon zelf zachter is, kan het makkelijker verbuigen en zijn vorm verliezen. Bij een impact kan het zachtere materiaal naar binnen willen verplaatsen/kreuken. Gezien er al bijna 0 marges in telefoononderdelen zitten, zal er al snel tegen het scherm aangeduwd worden wat al snel tot een breuk kan leiden gezien ze vrij fragiel zijn. Niet perse door de schok zelf dus, maar door de verplaatsing van het materiaal. Dat zal ook betekeken dat een frame van een telefoon bij reparaties vervangen moet worden, wat heel duur kan zijn.

Als de telefoon sterker is houd het zijn vorm beter, maar komen schokken harder door. Een rubben hoesje om te telefoon geeft juist die 'kreukelzone' voor schokabsortie.
Een zachter metaal kan toch beter schokken opvangen?
Maar zonder kreukelzone en zonder absorptie geeft ook zacht materiaal schokken gewoon door.

Denk aan een hard opgepompte voetbal: hard tegen je hoofd. Denk aan een foam bal: veel minder hard tegen je hoofd bij dezelfde snelheid, absorbeert meer energie, deukt ook verder in.

Verder indeuken kost ruimte, als die er niet is, denk een tennisbal met zachte haren aan de buitenkant: ook erg hard tegen je hoofd. Die geeft de energie dus ook gewoon door aan je hoofd: au!

[Reactie gewijzigd door djwice op 22 juli 2024 19:06]

Tegenwoordig kan je metalen in zoveel legeringen krijgen dat het niet zo simpel te stellen is welke metaalsoort harder is dan de andere waarbij je perfect aluminium legering hebt die zowel harder als zachter zijn dan titanium.

Glas is typisch heel hard maar totaal niet buigzaam, diamant is een van de hardste elementen maar klop lichtjes met een hamer op het puntje van een afgeslepen diamant en hij springt zo kapot. Hardheid komt doorgaans met een gebrek aan buigzaamheid en als je niet kan buigen dan moet de kracht toch ergens naar toe.

Om een telefoon te beschermen wil je de buitenkant en het glas zo hard mogelijk (krasbestendig). Tussen het harde metaal en het glas wil je zacht metaal en rubber waarbij het onmogelijk is dat het glas een rechtstreekse tik kan krijgen van vallen (geen aflopend glas maar verzonken glas met waarbij de hard/zacht/rubber rand boven het scherm uit komt). Eventueel af te werken met hoeken uit rubber.

Het is niet dat men niet weet hoe een telefoon te ontwerpen die zonder hoesje kan vallen net zoals het niet is dat men niet weet hoe een vervangbare batterij te steken of hoe men niet weet te verhinderen dat een lion batterij volledig leeg getrokken word of volledig opgeladen word met sterke degradatie tot gevolg. Het is eerder een kwestie van niet willen.
Glas is typisch heel hard maar totaal niet buigzaam
Valt ook wel mee, zie de glasvezels en de glazen laag in Samsung Fold telefoons.
Op de Mohsschaal is titanium toch echt duidelijk harder dan aluminium.
6Mohs ten opzichte van 3.5Mohs.
Het is als basis materiaal inderdaad harder dan aluminium. Als je echter kijkt naar materialen die een Moh's hardheid hebben van 6, dan hebben die bijv. een Vickers hardheid van (ruim) meer dan 800.
De meestgebruikte titanium legering (grade 2) heeft echter een Vickers hardheid van 145. Maak dus niet de fout door te denken dat daadwerkelijk gebruikte titanium legeringen net zo krasbestendig zijn als mineraalglas, dat ook een Moh's hardheid kent van ongeveer 6. Mijn titanium horloges hebben allen krassen op de behuizing, maar niet op het glas.

[Reactie gewijzigd door mac1987 op 22 juli 2024 19:06]

Anoniem: 499527 @RMX30 juli 2023 11:34
Ik heb de S23 Ultra vanaf dag 1 zonder hoesje. Heb hem al ontelbare keren laten vallen, en het is echt niet kapot te krijgen momenteel.
Benieuwd wat Titanium zal brengen.
Een beschadigde vloer? ;)
heb op zowel mijn S20 Note als mijn S22 Ultra een breuk in het edge scherm op de rand.
Die ligt open en blood. Had toch liever gehad dat ze hem zoals de oude notes vlak maken.
Helemaal mee eens. Voor een smartphone met stylus is het ook niet logisch om een gebogen randje te hebben op het scherm. Ik schiet vaak met mijn stylus van het scherm af hierdoor. En een gebogen rand is duurder om te repareren.
Mijn lumia's gingen nooit kapot op het scherm. Dat ontwerp is gewoon goed. Polycarbonaat achterkant en vlak scherm. Maar ja tijden veranderen.
Gebogen randen zijn een "premium" gimmick met alleen maar nadelen. Kwetsbaar, duur en lastig met een screenprotector.
Die moeten we zo snel mogelijk achter ons laten.
Ik heb een S23 mét hoesje en heb om onduidelijke reden toch een flinke buts op de hoek van het toestel. Maar mijn kinderen zijn dan bij tijd en wijlen ook flink actief met de mobiel.
Is de accu aan het zwellen geslagen?
Laat hem maar niet tegen een nokia 3310 komen... }>
Klinkt goed! Ik zit te diep in het Apple ecosysteem en hoop dat ze afstappen van het glas op de achterkant van de pro modellen. Desnoods doen ze superharde luxe plastic wat mij betreft. Zolang het maar lichter en duurzamer is.

[Reactie gewijzigd door n3z op 22 juli 2024 19:06]

Gebogen schermen, glazen achterkanten, niet-verwisselbare accu's, ontbrekende 3,5 mm plug... Dit krijg je als je marketing de baas maakt.
Ik gebruik de s23 ultra alleen thuis zonder hoesje, ook een paar keer laten vallen (op laminaat). Inderdaad geen enkel krasje of wat dan ook. Waarschijnlijk ook wel geluk gehad, maar ben alsnog onder de indruk.
De ontwikkeling van mobieltjes blijft doorgaan. Waar Jerry vroeger mobieltjes met gemak in tweeen brak na de iPhone pocket debakel, heden ten dagen is dit niet meer nodig. Mobieltjes zijn gewoon veel, veel stugger.

Maar niet alleen het frame zelf, ook het glas, gorilla glass generatie op generatie is gewoon harder. Ook hoe de beglazing wordt gemonteerd is een verbetering.

Voor mij zijn dit de stille verbeteringen in mobieltjes waar niemand het over heeft maar die dus duidelijk wel aanwezig zijn. Waar de oude Samsungs en iPhones nog regelmatig kapot gingen, met de laatste generatie moet je echt wel je best doen om ze kapot te maken.
Het is alleen een oplossing voor mensen die schandalig met hun telefoon omspringen, zoals er op zitten.
Waarom laat je je telefoon steeds vallen? Als je e-waste wil produceren, flikker em dan gewoon direct weg.
Spannend. Heb letterlijk 1 keer mijn oude s9+ in de garage laten vallen en met een goede hoek en op het glas is deze wel in 1 maal gebarsten. Ook wel 0 bescherming en heb het toestel wel bijna 4 jaar gehad. Nu een s23+ maar toch wel bescherming errond
Zal waarschijnlijk om het gewicht te doen zijn, zodat ze de accu zowel letterlijk als figuurlijk wat zwaarder kunnen maken zonder dat het glas dunner hoeft.
Én/Óf voor de constructie om in de toekomst aan de verplichting te kunnen voldoen om de batterij vervangbaar te maken. Mogelijk dat bij dunnere ribben (die nodig zijn wanneer je openingen gaat creeëren in de body) titanium sterker is dan aluminium bij hetzelfde gewicht (aangezien ze het ook gebruiken bij brillen e.d.)

[Reactie gewijzigd door cyble op 22 juli 2024 19:06]

Als ze nou die toestellen weer eens gewoon hoofdzakelijk uit plastic vervaardigen heb je veel grotere winst qua gewicht.
En gaan ze weer eens niet finaal naar de haaien als je ze een keer laat kletteren.

Overgrote leeuwendeel van de mensen pakt die toestellen toch helemaal in, omdat het 600 euro kost om de backplate van hun iPhone te laten vervangen.
Ik snap die obsessie met materialen niet.

[Reactie gewijzigd door Polderviking op 22 juli 2024 19:06]

Je vergeet de koel capaciteit van metalen tov plastics
Is dat van tel?
Ik ken bijna niemand die met een "naakte" smartphone rond loopt.
Ofwel zit het ding in een siliconen cover van minimaal 1mm dik, voor zover ik weet geleid dat zeer slecht warmte.
Ofwel zit het ding in zo'n ding met een flap aan, doorgaans van plastiek en dus ook zeer slechte geleiding van warmte.

Vroeger waren die dingen gewoon standaard gebouwd om een val te overleven, geen cover nodig!
Ik heb trouwens nog een Lumia gehad met een plastieken behuizing, licht elastisch, waarvan ik mij afvroeg of een cover wel nodig was.
Ik lees hierboven ergens dat de warmte toch vooral via het scherm afgevoerd wordt.
zo me laatste telefoon die ik casual kon laten vallen was toch wel een nokia...ofnee is sony walkman phone (ook alle kanten plastic) daarna was het toch alles op alles zetten om hem niet te laten vallen.

Sony Xperia X1 (aluminium + scharnieren)
HTC Desire HD (aluminium, 1x vallen = of deuk op de achterkant/zijkant, of voorkant in scherven)
HTC One X (textured plastic, deukte ook redelijk snel)
LG Nexus 5 (ow deze kon ook wel een val overleven door de plastic buitenkant)
one+ 6T (glas voor en achter >.< achter d-brand skin op geplakt voor een plastic protector...was niet genoeg voor het scherm te redden van een val >.<)
pixel 6 (gvd weer glas voor en achter >.> nu maar glazen screen protector die kapot gaat ipv het scherm..hebk ook al kunnen testen, en zo'n flip case beschermd onderand beter dan een otterbox zolang hij dicht blijft)

kmis die oude nokia's op dat gebied wel, heb die al tegen de muur zien vliegen, uit elkaar knallen en dan gewoon terug in elkaar duwen en hij start zo op scherm prima
Misschien, maar daarom is het al jaren van glas!

Metaal heeft een probleem met draadloos laden. Ben benieuwd hoe ze dat doen.

Maar geef mij maar plastic, stevig, licht. Makkelijk te repareren. En makkelijk verwijderbaar te maken.
Volledig mee eens.

Vroeger mijn S7 30cm hoog laten vallen op stenen tegels, met cover, scherm volledig gebarsten. Het metaal was niet sterk genoeg. Bij plastic rondom had er gewoon een deuk in het plastic gestaan.

Daarbij, die glazen achterkanten, gaat alleen maar stuk, en is spekglad.

Hierbij ook ineens mijn haat naar ronde gsm randen. Niets beter dan platte randen zoals iphone 4/mini/...
Waarom niet gewoon een omhulsel met mini schroeven eromheen. Met metalen of rubberen frames. Kan je het makkelijk vervangen.
Dan wordt hij ook groter, en zwaarder.

Heb een tijd een one plus nord 5g gehad - wat een vergissing was dat, wat een joekel - daar nog eens het verplichte hoesje rond, want want want!

heb nu een iphone 13 mini met een "hard" siliconen doorzichtig hoesje: klein en handzaam, duw je zo in je broekzak.
Hopelijk nooit geen groentensnijplanken van 6+ inch meer.
Je vergelijkt twee telefoons met verschillende afmetingen. Dat heeft niets met wel of geen schroefjes in de achterkant te maken. Die wegen bijna niets.
Wat mij betreft komen de schroefjes snel weer terug.

Ik ben overigens een zeer tevreden Nord 5G bezitter. Na drie jaar vind ik het nog een prima ding.
Glas of plastic op de achterkant is noodzakelijk voor wireless laden. Plastic voelt goedkoop en dat verwacht men niet voor een >€1000 toestel. De rand van RVS zoals bij de iPhone Pro Max is natuurlijk wel zwaarder dan aluminium of titanium. Titanium is van zichzelf dof grijs en daar houd niet iedereen van. Maar titanium is duur en dat kan voor klanten de prijs van het toestel rechtvaardigen. Ik vind het wel slim van Samsung.
De conclusie die ik na het lezen van jouw reactie trek is dat er ook meer geregeld moet worden op het gebied van repareerbaarheid en toegang tot vervangingsmateriaal dan dat perse andere materiaalkeuze. Beide zullen helpen maar als je het scherm van je iPhone zelf kan vervangen met een officieel onderdeel voor een redelijke prijs is je telefoon niet meteen economisch total loss na een val. Of die nu gemaakt is van plastic of van glas.

Als titanium helpt voor een betere en rigidere behuizing (aannamen, lees dit niet terug als reden in dit artikel) lijkt mij prima en nu telefoons steeds langer meegaan bij mij. Al lijkt de gemiddelde levensduur afgelopen jaren weer af te nemen van 3 jaar in 2017 tot 2,6 jaar in 2022. (komt dit door een groter en dus kwetsbaarder scherm + ontwerp die minder gemakkelijk te repareren is)? Titanium + saffierglas zou voor mij een prima combinatie zijn om langer met een toestel om te kunnen gaan.
Je hebt gelijk hoor, maar voor veel mensen is een telefoon tegenwoordig een status dingetje. En dan moet dat premium zijn en uit dure materialen bestaan, want dat dure zorgt voor de status...
Geef mij inderdaad ook maar een duurzamer toestel, heeft alleen maar voordelen.
Nou zo zwaar is het nu ook weer niet. Maar wat zou het mooi zijn als bij de S24 Ultra een 6000mAh accu terug zien. Al jaren nu op 5000mAh. Door de overstap op titanium

[Reactie gewijzigd door Van der Berg op 22 juli 2024 19:06]

Ik denk dat titanium vrij snel op ook het middensegment wordt toegepast, al dan wel niet deels.
Ik denk het niet. Titanium is veel duurder (ik schat een factor tien) dan aluminium want aluminium komt meer voor op aarde.

Bovendien moet het productieproces stevig aangepast worden voor titanium. Om een simpel voorbeeld te nemen: een standaard ijzerboor werkt prima bij aluminium, maar zal na een paar keer boren al versleten zijn bij titanium omdat het zoveel harder is dan aluminium. Er zullen dus andere boren gekocht moeten worden.

Al die extra kosten zijn niet handig/praktisch in het goedkope/middensegment. Verder ben ik van mening dat het ook vrijwel geen praktisch nut heeft (buiten de marketingwaarde). Gebruikers gaan het verschil tussen een aluminium telefoon en een titanium telefoon niet merken bij dagelijks gebruik.

[Reactie gewijzigd door MaestroMaus op 22 juli 2024 19:06]

Nou heb ik er geen verstand van, maar is het niet logischer om diamandboortjes te gebruiken? Al is het maar dat je die minder vaak hoeft te onderhouden?
Ik schreef: "Er zullen dus andere boren gekocht moeten worden". Daarmee bedoel ik dus hetzelfde als je daarna schrijft. Dit is inderdaad een van de dingen die in het proces zullen moeten veranderen en meer gaat kosten door het gebruik van titanium.
Excuus. Verkeerd gelezen :)

Maar zouden ze nu ook niet al die diamantboren gebruiken omdat die langer goed mee zullen gaan?

Maar ik snap wat je bedoeld. Er zullen aanpassingen nodig zijn, maar is dat niet voor ieder nieuw model? Zou het in de praktijk echt zo veel uitmaken?
Ik ga ervan uit dat standaard ijzerboren een stuk goedkoper zijn voor een fabriek om te kopen/slijpen en vervangen dan andere boren. Wanneer dit niet zo is, dan kunnen ze beter meteen boren van een harder materiaal gebruiken inderdaad. Het is ook maar een voorbeeld welke ik verzin op basis van iets wat ik eerder gelezen heb bij een ander proces wat dezelfde switch maakte. Ik weet natuurlijk niet wat er specifiek komt kijken bij dit proces.
Worden sparingen niet met een laser uitgesneden? Die zal overigens met meer vermogen of langer moeten branden bij titanium. Dat kost ook extra.
In de luchtvaart worden kobaltboren gebruikt om titanium te boren.
Diamant op een ijzer legering is geen goed idee neem Carbide-tipped boren
Ik denk dat het zo maken, dat ze het met een laser kunnen bewerken.
Boren is heel duur.
Misschien wordt het wel 3D-geprint :P .
Oh zeker wel. Titanium heeft een soortelijk gewicht van 4,51 g/cm³ terwijl het van aluminium 2,755 g/cm³ bedraagt.

Samsung wil gewoonweg een luxe product gaan bieden.
Het is een marketingfeestje. We lossen er geen wereldproblemen mee op. Ik hoef geen Samsung meer nadat ik die van vrouwlief meegemaakt heb. Al die Samsung meuk software en de schil wil ik niet. Het ding moet ook oneindig vaak worden opgestart om probleempjes zoals met het geluid op te lossen. Het bereik is slecht in vergelijking met mijn OnePlus, en de accuduur matig. De vingerafdrukscanner is zelfs met een dure originele Samsung screenprotector en standje "gevoelig" een pain in the ass. De gezichtsscanner is onveilig.
Samsung lijkt op VAG. Veel marketing en onnutte gadgets, lage kwaliteit.
Maar OnePlus is Chinees, en dat bewind daar, dat neust rond via hun fabrikaten.
Dat is inderdaad een goed punt.
Maar dat maakt Samsung imho nog steeds geen goede telefoon.
Dan maar liever een Pixel. Of LineageOS op de huidige telefoon.
Ik dacht altijd dat in fabricage processen doorgaans met water onder druk wordt geboord en gesneden. Dan heb je nl geen slijtage.
Bovendien moet het productieproces stevig aangepast worden voor titanium. Om een simpel voorbeeld te nemen: een standaard ijzerboor werkt prima bij aluminium, maar zal na een paar keer boren al versleten zijn bij titanium omdat het zoveel harder is dan aluminium. Er zullen dus andere boren gekocht moeten worden.
Dan ga je er van uit dat Samsung zelf de behuizingen als halffabrikaat binnenkrijgt en zelf nog verder moet verwerken. Samsung bestelt de behuizing kant en klaar van een bedrijf dat dat het beste en goedkoopste kan. Voor aluminium behuizingen is dat bedrijf X en voor titanium behuizingen kan dat bedrijf Y zijn, dat gespecialiseerd is in titanium.
Zou kunnen; maar ik verwacht van niet. Samsung is een erg groot Zuid-Koreaans mega-bedrijf met een zeer divers product portfolio; niet alleen maar consumentenelektronica. Ze maken genoeg producten waarbij metaalbewerking belangrijk is. Ik verwacht daarom dat ze dit intern doen.

Daarnaast is het ook een zinloos gegeven. Als ze het bij Samsung doen dan wordt het interne proces duurder door retoorling/aanpassing van processen en duurdere materiaal. Als ze het bij een externe doen dan moet daar een proces aangepast worden/geretoold worden en duurder materiaal ingekocht worden. Hoe dan ook wordt het duurder en zul je die prijs van je winst af moeten halen of in de prijs moeten doorberekenen.
Klopt. Samsung is een erg groot bedrijf met veel verschillende onderdelen, waarvan er ongetwijfeld ook een aantal metaalbewerking doen. Maar dat verandert mijn opmerking niet.

Wanneer je aluminium onderdelen betrekt bij een bedrijf/ onderdeel dat goed is in het werken met aluminium en je besluit om vergelijkbare onderdelen van titanium te gaan gebruiken, eis je niet van je aluminiumspecialist dat die gaat leren om met titanium te werken en zijn bedrijf/ onderdeel 'ombouwt' voor titanium. Je gaat naar bedrijf/ onderdeel dat goed is in het werken met titanium. Dat kan natuurlijk hetzelfde bedrijf/ onderdeel zijn dat specialist is in de bewerking van verschillende soorten lichtmetaal, maar in dat geval hoeft er ook niet geretooled worden.
Ik dacht dat de wereld zuiniger aan moest gaan doen met zeldzame(re) materialen op Aarde... nee dan gaan ze weer titanium gebruiken voor een telefoon? Doe maar gewoon zou ik zeggen.
Als je daar over nadenkt.... Dan valt er nog een wereld te winnen. Een telefoon moet makkelijk zeven jaar mee kunnen, en daar is echt geen titanium voor nodig. Vervangbaar recycled kunststof met schroefjes en een verwisselbare accu is ook prima.
En als we toch bezig zijn: maak telefoons in standaard afmetingen zodat niet elke telefoon zijn eigen type screenprotector, accu en hoesje nodig heeft.
Ik heb een OnePlus 7t pro al een aantal jaar. En hij gaat nog jaren mee volgens mij, als er maar security updates blijven komen.

Helaas gebeurt dat niet, zodat ik eind dit jaar een andere telefoon moet nemen, of ik moet zelf het OS volledig vervangen.

Dat is in mijn ogen bizar en zou iets aan gedaan moeten worden.
Desnoods dwing je een fabrikant om te blijven updaten of om het eenvoudig te maken over te gaan naar een clean Android versie zodat je ook altijd kunt updaten.
Helemaal mee eens. Mijn Oneplus Nord 5G (3 jaar oud) heeft vermoedelijk net zijn laatste update gehad, maar kan wat mij betreft nog jaren mee. Alles wat ik wil kan deze telefoon met gemak. Er zit ook voldoende geheugen in: 12 GB RAM. Ik vind het by the way onbegrijpelijk dat bijvoorbeeld Samsung in zijn "flagship" S23 8 GB RAM stopt. Pure volksverlakkerij, want dat is op termijn een regelrechte beperking.

Ik overweeg om met mijn Nord 5G naar LineageOS over te stappen, maar ik durf niet zo goed want ik kan nergens vinden tegen welke problemen ik dan aan loop.
Ik hoop dat ze het hebben over het skelet van de telefoon, want met een titanium achterkant gaat draadloos opladen natuurlijk niet. En als ze echt voor een degelijke telefoon gaan, dan hoop ik dat de achterkant gewoon weer lekker ouderwets plastic wordt. Voelt misschien niet zo premium als glas, maar is een stuk minder kwetsbaar.
Door de glazen achterkant is het toestel juist steviger en breekt je scherm minder snel dan met kunststof achterkant.
Met glazen achterkant maakt het frame materiaal en sterkte ook veel minder uit, door het sandwich effect.
Sterker nog: met glas aan beide kanten kan je zelfs wegkomen met een kunstof frame :Y)
Ach ze kunnen ook de achterkant van een kunststof maken wat ook erg sterk is. Bijvoorbeeld gasgevulde polyamide (heb je toch weer glas)
En daarom dus wellicht het titanium :P
Daar heb je zeker een punt.
Het lijkt me wel dat ze niet snel voor titanium kiezen en dan een kunstof achterkant erop zetten :P
Maar je weet het nooit, het blijft Samsung 8)7
Stijver, ja.
Steviger... wat vind je stevig.

Plastic geeft veel meer mee en heeft elasticiteit, glas gaat kapot en diverse metalen buigen.
Glas gaat kapot ja, maar ze maken het scherm in ieder geval van glas. Dus de beste keuze is dan alles zeer stijf maken zodat het scherm heel blijft
Het scherm gaat niet kapot omdat het toestel buigt (dan moet je het echt heel bont maken, zoals in je achterzak houden en gaan zitten) maar omdat het scherm ergens tegenaan stoot.
Ik heb dan liever een mooie dikke Carbon, G10 of Micarta achterkant. Materialen die ook veel in handvaten van high-end zakmessen gebruikt word. Bij mijn weten perfect voor draadloos laden.
G10 ken ik niet goed, maar zowel carbon als Micarta zijn niet geschikt voor een telefoon. Carbon versplintert namelijk als je het laat vallen of met iets scherps raakt, met hele nare splinters die je niet in je handen of ogen wil krijgen. Micarta is ontzettend stevig als materiaal voor een handvat, maar niet voor een telefoon achterkant. Zo'n dun plakje Micarta is namelijk erg zwak en is ook niet waar het materiaal voor ontwikkeld is.
"Het is voorlopig de duurste smartphone die Samsung maakt. Tweakers schreef een uitgebreide review over het toestel." - is dat niet de Samsung Galaxy Z Fold 5?
Klopt, de verkoopprijs van duurste Fold 5 is van eur 1899,- tot eur 2259,-, die van de S23 Ultra van eur 1399,- tot eur 1819,-. Dus de duurste S23 Ultra kost minder dan de goedkoopste Fold 5. Maar misschien wordt de S24 Ultra met titanium behuizing wel de duurste... Mooi afgerond, laten we zeggen beginprijs 1999,- euro?

[Reactie gewijzigd door Of-Aaargh op 22 juli 2024 19:06]

Ik pas al voor de vlaggenchepen sinds ze de grens van duizend euro passeerden.
Wens ze er veel success mee, ik ga liever gewoon op vakantie van dat geld.

[Reactie gewijzigd door Polderviking op 22 juli 2024 19:06]

Ik vind een dure telefoon ook een te groot financieel risico. Die moet je eigenlijk ook nog apart verzekeren tegen alle mogelijke calamiteiten.
Opzich heb ik die verzekering automatisch. Schade aan mobiele apparaten buitenshuis.
Het is meer dat je er niet fundamenteel meer aan hebt dan een mid-ranger van 600 euro anders dan snellere soc en mooiere camera.
Ik vind dat ze al een tijdje behoorlijk van het padje zijn met die toestelprijzen in het vlaggenschepen segment.

Ik ben recentelijk van een Note 10+ naar een S22 Ultra gegaan omdat die in prijs was gezakt door de S23 en die Note 10 over een paar maanden softwarematig niet meer meedoet, en ondanks dat daar vier generaties tussen zitten vind ik de verbeteringen evengoed nog erg incrimenteel.

[Reactie gewijzigd door Polderviking op 22 juli 2024 19:06]

Klopt. Mijn Oneplus Nord 5G van 3 jaar oud heeft 12 GB intern geheugen. Dat is ruim voldoende voor nog vele toekomstige versies van Android. De processor kan natuurlijk beter, maar aangezien ik niet game, vind ik het nog steeds snel genoeg gaan. Ik heb nu voor het eerst het gevoel dat mijn smartphone vele jaren mee kan gaan.
Daar bezuinigt Samsung dan weer wel op, als ik even een kritische noot mag maken. 8 GB in een S23 vind ik niet erg toekomstgericht.
Ik moet zo ontzettend denken aan de ti-books van twintig jaar geleden.

(Toen het bedrijf waar ik toen voor werkte, Tryllian, failliet sloeg, werden alle macs verkocht aan het resterende personeel. Maar hoewel ik best graag een ti-book had willen hebben, waren die allemaal gebutstd, dus ging ik wel voor een van de pismo's (met rookglazen plastick toetsenbord), die waren nog wel netjes.)
Titanium is slecht in het geleiden van warmte. Lijkt me dat dat koelingsproblemen zal gaan opleveren.
Is toch alleen voor de bezel.
Ik zou liever zien dat Samsung zich op andere, meer technische gebieden wat meer zou verdiepen, zoals bv. Eindelijk eens een deftige snellaadfunctie of in het geval van de Folds (heb zelf een fold4) wat dunner maken, meer het formaat van de Pixel Fold aannemen en de vouw wat meer wegwerken. Niet dat die laatste me nu zo erg de ogen uitsteekt (in feite quasi niet zelfs), maar er zijn ondertussen wel al chinese merken die dat toch een stuk beter doen, dus het kan wel. Het verschil tussen de Fold4 en de recent aangekondigde Fold5 is echt bedroevend laag. Het lijkt net alsof ze zelfs niet eens meer hebben geprobeerd.

Het omhulsel van een telefoon vind ik wel het minst interessante; daar doe ik toch een hoesje omheen...
Samsung maakt niet wat consumenten willen, maar wat de marketingafdeling wil.
Bij de nieuwe Garmin Epix Pro watches, dewelke een titanium bezel hebben, zie je dat deze veel sneller scratches hebben dan de eerdere modellen (aluminium). Dit zijn dure watches en zorgt voor veel frustraties onder de consumenten. Een smartphone heeft vaak een hoesje, maar volgens mij gaan de mensen zonder een hoesje toch verschieten van dit metaal :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.