Gerucht: Samsung Galaxy S24 krijgt Snapdragon 8 Gen 3-soc in VS, maar niet in EU

Een nieuwe benchmarklisting van de Amerikaanse versie van de Samsung Galaxy S24 Plus wijst erop dat de smartphone in de VS voorzien wordt van een Qualcomm Snapdragon 8 Gen 3-soc. In Europa krijgt de telefoon daarentegen naar verluidt een Exynos 2400-chip.

De Samsung Galaxy S24 Plus is getest in Geekbench 6 met Android 14 en 8GB aan ramgeheugen. Uit de listing blijkt dat de Qualcomm Snapdragon 8 Gen 3-soc een singlecorescore van 2231 en een multicorescore van 6661 behaalt. Die scores zijn respectievelijk ongeveer tien en twintig procent hoger dan die van de Snapdragon 8 Gen 2, schrijft Notebookcheck.

Net als de Samsung Galaxy S24-serie is de Snapdragon 8 Gen 3-soc nog niet officieel aangekondigd. Volgens geruchten krijgt de chip vier cpu-clusters in een 1+3+2+2-configuratie. Op basis van de benchmarkinformatie gaat het om een Cortex X4-core van 3,30GHz, drie Cortex-A720-cores van 3,15GHz, twee Cortex A-720-cores van 2,96GHz en twee Cortex A-520-cores van 2,27GHz. Ook zou de soc worden voorzien van een Adreno 750-gpu, al zijn daar vooralsnog geen specificaties over bekend. De chip wordt officieel op 24 oktober onthuld.

Het lijkt er echter op dat de Europese versie van de Samsung Galaxy S24 niet voorzien gaat worden van een Snapdragon-soc. Eerder ging het gerucht in Zuid-Koreaanse media dat de smartphonemodellen hier een Exynos 2400-chip krijgen, en ook bekend leaker Ice Universe zegt met volle overtuiging dat de S24-telefoons in Europa deze soc krijgen. De Exynos 2400 krijgt in totaal tien cores, waarvan een Cortex X4 de primaire is. De 2400 heeft verder nog vijf Cortex-A720-cores, waarvan twee een hoge en drie een lage kloksnelheid hebben van respectievelijk 3,6GHz en 3,3GHz. Verder zouden er nog vier Cortex A520-cores op het apparaat zitten die bedoeld zijn voor taken die weinig verbruiken. Ook bevat deze soc naar verluidt een RDNA 2-gpu genaamd de Xclipse X940 met een maximale kloksnelheid van 2GHz.

Samsung Galaxy S24 Plus en Qualcomm Snapdragon 8 Gen 3-soc in Geekbench-database

Door Kevin Krikhaar

Redacteur

31-07-2023 • 18:28

135

Reacties (135)

135
135
40
3
0
84
Wijzig sortering
Ik dacht dat Samsung gestopt was met Exynos. Nou ja, het is een extra reden om geen Samsung te willen, naast hun zware schil, het belachelijk kleine RAM-geheugen van 8 GB, de Samsung apps, de prijs, de ondermaatse ondersteuning, de bugs, de matige vingerafdrukscanner, de ondermaatse laadsnelheid, het matige bereik, het afgeronde scherm en de onveilige gezichtsscanner.
Nu wij een half jaar ervaring hebben met de S22 en een Watch 5 hebben ze bij mij afgedaan.
Heb zelf behoorlijk veel apps op de S23+ en echt nog heel ruim geheugen over. Dan ben ik er nog niet eens aan toegekomen de bloatware te verwijderen ;-)

De vingerafdrukscanner werkt bij mij top, echt een stuk beter dan bij de Pixel 6!

Met een beetje zoeken kun je hem echt voor een enigszins aantrekkelijke prijs vinden. Ik heb mijn S23+ 512GB vorige week gekocht voor €750,- inclusief smart case. Dit wel met inruil van een oude HP die anders niks meer op zou leveren.

Ben straks binnen het uur van 26% batterij naar 100% gegaan en doe zo'n 1,5-2 dagen met de batterij.

Ondersteuning is tegenwoordig juist enorm goed bij Samsung, dus dat argument is wat mij betreft ook niet juist.

Afgeronde hoeken vind ik zelf veel mooier dan bijv het vierkante van de S23 Ultra, maar dat is uiteraard een kwestie van smaak.

Ik denk dat je positief verrast zult zijn bij een upgrade van de S22 naar S23 als ik het zo lees.
Als je 1,5 dag met je batterij kan, zet dan even de optie aan om te laden tot 85% batterijlading, kan je over een jaar ook nog 1,5 dag met je batterij:)

Dat is wel echt een mooie functie van Samsung en ook een reden om naar de s23 te gaan voor mij, die is efficiënt genoeg om aan het einde van de dag nog 20% over te houden terwijl hij maar tot 85% is opgeladen. Daarmee is de tijd van iedere paar jaar je telefoonbatterii vervangen wel voorbij als je iedere avond je telefoon oplaadt.

[Reactie gewijzigd door africangunsling op 22 juli 2024 14:25]

Hoeveel laadcycle tot 100% moet een gemiddelde telefoon doorstaan om onder 85% van de oorspronkelijke capaciteit te zakken?

Want wat je zegt is: als je niet wil dat je minder capaciteit ter beschikking wilt hebben over enkele jaren, moet je vanaf nu al minder capaciteit ter beschikking hebben. Een self-defeating solution als het ware.
Ik denk dat je hier wat belangrijke info mist. Slijtage van batterijen in telefoon neemt exponentieel toe hoe dichter je bij de 100% en de 0% komt. Het is niet zo dat je met tot 85% laden een beetje slijtage voorkomt, iedere minuut op 100% lading slijt de batterij wel ergens in de richting van 40x meer.

Ik zie het zo: als ik tot 100% laad zit ik over 1-2 jaar op 85% batterij capaciteit terwijl ik eigenlijk nooit die 100% capaciteit nodig heb. Met laden tot 85% behoudt ik de komende 5-10 jaar de optie om tot 100% te laden als ik weet dat ik een dag tot laat veel mijn telefoon ga gebruiken (hoewel ik zelfs op dat soort dagen tot nu toe met 85% lading uitkom).
Ik laadt altijd van 30% tot 100% op. Nog nooit problemen gehad met de accu en na 2 jaar ook niet.
Hehe ok fijn dat jij daar geen problemen mee hebt..
als ik tot 100% laad zit ik over 1-2 jaar op 85% batterij capaciteit
Klopt die korte tijd, is dit aangetoond?

Mijn poco F1 werd quasi élke nacht opgeladen tot 100% en ik merkte pas na het vierde jaar continu gebruik dat de capaciteit merkbaar verminderd was.

Uiteraard is dit anekdotisch, maar jouw cijfer is dat even goed.
Ja dat hangt natuurlijk van heel veel af maar lees het vooral zelf: https://batteryuniversity...g-lithium-based-batteries

In deze test ging een batterij na 400 laad cycli zo'n 15% achteruit in capaciteit wanneer hij steeds tot 100% werd geladen. Een andere grafiek laat zien dat je wanneer je tussen 85-20% laad je er 4500 laadcycli over doet om de zelfde 15% achteruitgang in capaciteit te zien, wat ik in mijn vorige comment stel klopt volgens mij dus volledig.
Ik zie dat een een regelmatige herhaling van 1oo% naar 25% een lithiumbatterij maar pas na 2000 cycli onder de 85% capaciteit doet zakken: https://batteryuniversity...ntent/DST-cycles-web2.jpg

Bekijk ik dit verkeerd of klopt dit met mijn anekdotisch gevoel dat een telefoon pas na járen tot 100% opladen merkbaar capaciteit begint te verliezen? Zonder andere nadelige invloeden zoals te veel warmte in acht genomen.

[Reactie gewijzigd door RuddyMysterious op 22 juli 2024 14:25]

Thanks, meteen gedaan :)
Oh dat is een goede optie! Bij de Pixel 6 stelde ik vaak een alarm in, bijvoorbeeld op 07:00 in de ochtend en dan laadde hij automatisch langzaam op. Ook zodat de batterij langer mee zou gaan. En moet zeggen dat na 2 jaar gebruik ik weinig terugval heb gemerkt
Uh er zit al een software matige blok op.
Dus software matig is 100% al geen 100%.
Wanneer je deze aanpast naar 85% dan zit je dus in het echt onder de 85% van de batterij.
De vingerafdrukscanner werkt bij ons echt niet goed. Eerst met een ander merk screenprotector, nu met een originele Samsung screenprotector, instelling gewijzigd: het resultaat blijft hooguit matig.

Het is geen s22+ maar een s22, en die haalt meestal het einde van de dag niet.
Vrouwlief wilde een kleine telefoon.

Ik zei het verkeerd van het scherm. Ik bedoelde dat het niet helemaal vlak is.

Het zou kunnen dat de S23 beter is, maar ik had van de S22 echt meer verwacht.
Hier een S22+ zonder screen protector, en daar werkt de vinger-scanner echt heel goed. Mijn vorige S20+ was niet al te best, maar deze doet het echt zonder haperen.
Heb ook een S22+, met een screenprector die hiervoor gemaakt is en de fingerprintscanner werkt prima, voor 90% vd tijd.
Wij kochten eerst een imitatie met de belofte van een goedwerkende vingerafdrukscanner, toen een originele van Samsung, hebben de software aangepast, en het is nog steeds een drama.
De s10e met de vingerafdrukscanner op de powerknop was véél beter.
Een tip wat ik mee kan geven: Registreer je vinger onder verschillende omstadigheden. Ik heb mijn vinger 3x er in. Schoon, vies en nat. Zo werkt ie ook altijd perfect als ik net uit de douche kom :)
Goede tip! Dat ga ik uitproberen :)
Vond de scanner van mijn Note 9 ook beter, maar ja je hebt gewoon geen keuze, helaas. Sinds fabrikanten hebben ontdekt dat ze daarmee een paar centen kunnen besparen...
Ik dacht dat de nieuwe typen scanners juist beter zouden moeten zijn... :'(
Ah ja screenprotector. Alleen sls me vinger vies is werkt het niet. Anders altijd wel goed.

En ja dag haalt hij net issue is de exynos chip. Zover ik begrijp is de snapdragon jn alle opzichte beter.

Exynos zullen ze in toestellen gebruiken die van lagere klasse.

Maar vindt in s24 moet de beste krijgen. Geen twee verschillende proccessors, maar de beste.
Liever 100euro meer neerleggen. Dan telefoon hebben waarvan je weet je performance verliest. Want dan is een a serie net zo goed.

Voor mij wordt het na s22ultra op dit moment eerder s23plus, of s24ultra moet wel veel nieuwere of betere functies bieden.
Mijn gsm begint batterij mjnder van te worden
Nooit problemen op de S21 met vingerafdruk.
De S23 is echt wel een van de beste S generaties die samsung heeft gemaakt.

Ik kan mezelf een ervaren Samsung Galaxy S gebruiker noemen (sinds de S6) en dit is een van de betere generaties van de S reeks. De andere moddellen hadden altijd ergens gebreken.
Mede dankzij de Snapdragon die in de S23 zit, is het deze generatie een die moeilijk te verslaan wordt.

Als ze dus van de Snapdragon afstappen, en de Exynos chips lijken in tests echt tegen te vallen, dan zal ik het jaren langer volhouden met de S23, totdat ze weer een degelijk model hebben.

Of dat nu de Exynos of Snapdragon is, interesseert me niet.
Zolang het maar een goede chip is zonder batterij/performance problemen vs de concurrentie.
Binnen het uur van 26% batterij naar 100%?
Mijn poco f5 pro doet dat in 20 minuten of zo.
Maar wil je dat ook? Sneller is niet altijd beter voor de accu etc.
Is dat ook echt zo, of denken we dat dit zo is? Ik heb er nooit een test van gezien.
Ik vind het erg handig om snel even 50% bij te laden in een kwartiertje.
Ik voel niet dat mijn Poco warm wordt met laden en daarbij gebeurt het laden met een laadmanagement.
Met een high power lader (die niet standaard wordt bijgeleverd) kan je sneller met Samsungs. Heb hier een 25 watt ladertje van hen en dat gaat extreem hard met m'n S21 Ultra.
Ja, maar hoe snel slijt je accu? de nieuwste telefoon laden ook in 20 minuten op(100-150 watt laders) maar wat voor effect heeft dat op de accu. Als de accu heet wordt slijt ie.
Goedemiddag onnaj,

Zou graag willen weten waar jij de telefoon gekocht hebt?
Prijs van 750 voor een s23+ is wel erg aantrekkelijk. Is toch wel een losse telefoon?

Ik heb ook nog wel een telefoon om in te ruilen ;)

Ik heb liever een gewone s23, maar een s23+ voor hetzelfde geld is beter :*)
Hoi,

Ik heb hem rechtstreeks via Samsung gekocht met memberkorting, €50 inruil voor de laptop en €200 extra inruil. Uiteraard gewoon een los toestel.
Je kunt eventueel via de WhatsApp om korting vragen, dat werkt vaak ook. Dan krijg je toegang tot een aparte shop met extra korting.
Ik kreeg er ook nog een Tab A8 bij maar die actie is nu afgelopen geloof ik
Goedemorgen Onnaj,

Bedankt voor je informatie _/-\o_
Graag gedaan en hopelijk heb je ook een mooie persoonlijke deal!
8GB is ruim voldoende is mijn eigen ervaring met een S23+ fingerprint scanner is ook prima in de nieuwe toestellen. Laadsnelheid is flink verbeterd.
Het is niet echt toekomstbestendig. Als je wat langer met een telefoon wilt doen, is meer RAM geen overbodige luxe. Dat doet de concurrentie beter.
De S23 Ultra heeft 12GB geheugen dus er is voor iedereen wat te kiezen maar daar betaal je ook voor. De concurrentie stopt ook geen 12GB in een midrange toestel hoor.
Ik heb ruim drie jaar geleden een (toen) midrange OnePlus Nord 5G met 12 GB intern geheugen gekocht voor €450.

Samsung bouwt met die 8GB in een S23 een lelijke beperking in die vroeg of laat de telefoon onbruikbaar maakt. Zeker met hun zware OS.
Het ligt er maar net aan wat je met je telefoon doet. Ik heb tot vorig jaar nog een telefoon met 6GB geheugen gehad en dat werkt meer dan prima. Nu een S23 en heb het nog niet voor elkaar gekregen om het geheugen vol te maken. En dan speel ik zelfs games op mijn telefoon. Verder is de vingerafdrukscanner ook erg goed en heb ik er geen enkel probleem mee ervaren tot dusver. Accuduur is prima en de telefoon gaat gemiddeld rond de 2 dagen op een accu. Verder heeft de s23 gewoon een vlak scherm, wat een enorme verademing is. Die curved screens zijn vreselijk irritant.
Mijn s10e heeft 6 GB maar die heeft ook nog steeds continu 1,5 GB vrij. Dus 8 GB lijkt me voorlopig nog niet de beperkende factor. Maar en ieder is vrij om het toestel te kopen wat hij/zij wil.
Dat kan, maar dat betekent dat de telefoon meer moet swappen naar de vaste opslag en dat maakt de telefoon onnodig langzaam.
Ik heb ruim drie jaar geleden een (toen) midrange OnePlus Nord 5G met 12 GB intern geheugen gekocht voor €450.

Samsung bouwt met die 8GB in een S23 een lelijke beperking in die vroeg of laat de telefoon onbruikbaar maakt. Zeker met hun zware OS.
Die OnePlus Nord 5G heeft dan ook een trage Snapdragon 765G soc.
Doe mij maar een snelle soc met iets minder geheugen, ipv een trage soc.
Daar ben ik het dus niet mee eens. Meer geheugen is imho belangrijker dan een snellere processor. Bij weinig geheiugen wordt er meer geswapped, en dan heeft veel meer invloed dan de processorsnelheid.

Ik heb in het verleden flagships gehad, maar ben nu nog steeds tevreden met deze midranger. Ik game niet, dat scheelt misschien.
Naja dus niet echt wat te kiezen als je een kleine telefoon wilt. Geheugen chips kosten een paar euros daarom zie je ook geregeld 12 en 16gb in goedkopere mideangers.
Naja dus niet echt wat te kiezen als je een kleine telefoon wilt. Geheugen chips kosten een paar euros daarom zie je ook geregeld 12 en 16gb in goedkopere mideangers.
De S23 Ultra gebruikt de laatste versie van LPDDR5 RAM. Kost iets meer dan een paar euro.
De ultra is geen midrange? De plus en gewone samsung s23 ook niet. Allemaal high end
Daarom zeg ik het juist. Geen appels met peren vergelijken.
Die is ook een stuk groter en te groot vind ik..
Je hebt altijd nog de Samsung ram + functie.je telefoon gebruikt dan een deel van je opslag als extra geheugen.

Ik heb hier geen ervaring mee maar kan me best voorstellen dat performance wat achteruit gaat.
Ik denk het ook. Dat moet je niet willen. Het doet me denken aan pc-"oplossingen" uit de oudheid: gebruik een deel van je harde schijf als "ram". Niet vooruit te branden...
Liever standaard al meer ram geheugen maar gelukkig biedt samsung ook nog ram plus op sommige modellen.
Mijn S22+ laadt het snelste op via mijn 12v autolader. Dat vind ik toch wel een flinke tekortkoming. Op een blokje van OnePlus duurt het 5 uur, op een "ouderwetse" samsung lader net zo lang. Dat is een van de dingen die mij echt meer storen dan ik had verwacht na de switch van OnePlus naar Samsung. Voelt alsof ik vriendelijk doch dringend wordt gedrukt richting het kopen van een veel te dure Samsung adapter die met de volgende generatie al weer EoL is.
Hoe dan 5 uur? Heb de s22 plus en is binnen

50 min tot uur op 90+%
Heb wel een 45 watt samsung lader gehaald.. misschien daar eens naar kijken? Heb je niet een oude adapter? Zo duur zijn die dingen ook niet. Had er laatst 1 voor 24,95.

Je weet dat samsung telefoons extreem langzaam laden of zelfs niet herkennen op andere adapter merken, behalve samsung merk? Dat is wel hoogstens irritant..

[Reactie gewijzigd door Venix1990 op 22 juli 2024 14:25]

Ja, dat is dus mijn punt. Ik zit er niet zo op te wachten om voor elke nieuwe telefoon ook een nieuwe adapter te moeten halen. Dan haal ik nu voor de S22+ een 45w blokje en is het voor de volgende telefoon een 50w blokje standaard en heb ik weer trage laadtijden. Dat je 5x zo traag laadt als je een oudere lader hebt klopt volgens mij niet. Zeker niet wanneer ik dan in de auto wel altijd snel laad via een usbladertje in de 12volt poort.
Waarom moet je als het 50-60 watt wordt bij de volgende weer een nieuw blokje halen? Dan laad je alsnog met 45watt.. zoveel verschil zal dat niet zijn. Daar wordt het echt niet opeens "traag" van.
Wel als je nu een 10-15 watt lader gebruikt.

Als je het in de toekomst dan weer te traag vind haal je een andere in de aanbieding.. zie het probleem niet? Kosten ook niet de wereld.. maar misschien ben ik te makkelijk

[Reactie gewijzigd door Venix1990 op 22 juli 2024 14:25]

Ja, of ik te moeilijk hahah. Ik heb twee OnePlus adapters, eentje van 30w(8pro) en eentje van 20w(6t). Beide laden mijn S22+ net zo traag op. Dus ik heb er een hard hoofd in dat ik bij een nieuwe telefoon niet dezelfde issues ga ondervinden. Zelf denk ik dat er een te strenge blok op zit in de software, waardoor de laadsnelheid per definitie op zijn laagst wordt gezet als de adapter niet herkend wordt. Ook zou ik verwachten dat het opladen via USB net zo snel gaat als via de Samsung 45w adapter, maar ook dat gebeurt niet.

Maar misschien denk ik dus inderdaad te moeilijk :)
Haha.

Maar nogmaals:
Je weet dat samsung telefoons extreem langzaam laden of zelfs niet herkennen op andere adapter merken, behalve samsung merk? Dat is wel heel irritant.
Die one plus worden deels geblokt of geknepen. Als je nu een samsung lader koopt en de volgende wordt ook een Samsung zie ik het probleem niet. De lader kun je dan zelfs bij je "nieuwe" tel gebruiken.

Klopt wat je zegt over de herkenning en block.
Kan je is van iemand een lader, liefst 45 watt lenen? (Ondersteunt die telefoon max)en het verschil zien.

[Reactie gewijzigd door Venix1990 op 22 juli 2024 14:25]

In mijn directe omgeving ben ik de enige met een Samsung. Een oude Samsung lader (S9 volgens mij) trekt ie ook niet.

Er zit denk ik niets anders op dan een 45w blokje aan te schaffen of een paar extra ritjes in de auto te maken haha.
Ritjes met de auto zijn uiteindelijk duurder denk ik haha. Sowieso onderhandiger.

24,95 bij gsmpunt. Zwart en wit lader.
Weet ook zeker dat je kabel die je aansluit het trekt.
Verschil zit hem in het protocol.

Moderne Samsung telefoons ondersteunen gewoon netjes USB PD ofwel USB Power Delivery. Dus elke generieke USB PD lader zal de telefoon snel volladen, geen specifieke Samsung lader of iets dergelijke voor nodig.

OnePlus echter gebruikt zijn eigen, niet open standaard. Dus daarvoor moet je een "OnePlus Compatible" lader hebben en deze zal dan ook alleen met die techniek snel laden en alle andere apparaten op de wereld (inclusief Samsung telefoons die wel aan de open standaarden doen) traag laden.

Het probleem zit hem dus in je OnePlus custom oplossingen, niet in de Samsung telefoons die netjes USB PD doen. :)

Mooie van USB PD is ook dat mijn laders geschikt zijn voor alles wat ik heb, van verschillende telefoons tot tablet, steamdeck of zelfs mijn laptop (als je een 100w variant neemt). Hierdoor heb je maar 1 lader nodig die eigenlijk alles wat ik bij heb altijd kan opladen met een goede snelheid.

[Reactie gewijzigd door Quindor op 22 juli 2024 14:25]

Ah oke, weer wat geleerd :)
Dan klopt het ook dat die oude Samsung blokjes geen USB PD hebben?
Ligt eraan welke generatie. Voor dat USB PD het ding werd was het vooral Quick Charge een andere standaard die hoewel gesloten was wel veel verspreid en ook op vele laders aanwezig was. Samsung heeft nooit echt een eigen gesloten techniek gebruikt die niemand anders mocht gebruiken zeg maar, iig de laatste 10 jaar niet meer ofzo.
Dan heb ik gewoon echt net pech met alle laders die ik heb geprobeerd. Ik zal een nieuwe aanschaffen, je hebt me hoop voor de toekomst gegeven @Quindor ! :D
Is inderdaad voldoende. De vingerscanner van de s22 plus is een drama. Had hiervoor altijd sony, maar die was veel sneller en accurater. Hoogstens irritant dit
Ze zijn nooit gestopt met Exynos, maar hadden grote problemen met hun eerste 4nm chips en hadden dus weinig andere keuze dan volledig op Snapdragon over te gaan voor de S23 reeks. Ze schijnen hun 4nm problemen opgelost te hebben en, als de geruchten correct zijn, hebben ze een 3nm proces ontwikkeld dat even goed of misschien zelfs beter is dan TSCM. We zullen het zien.
Ik ben heel blij met mijn S23 Ultra met Snapdragon 8 Gen 2. Ik heb nog nooit zo'n energiezuinige en snappy telefoon gehad.

Tot 2027 hou ik het in ieder geval wel uit en sla ik de S23, S24, S25, S26 en misschien ook wel de S27 voorlopig over.
Kom je daar nu pas achter ? Mijn allereerste eerste smartphone was een Samsung Galaxy 2010/2011 geloof ik. Hierna nooit meer een Samsung. Wat jij benoemd o.a.vooral de laadsnelheid. Ze kunnen het wel, ze doen het niet. De VS Snapdragon chipsets; Europa Exynos chipsets. Koop nu OnePlus of een Realme. Xiaomi is ook goed maar erg veel bloadware. Succes.
belachelijk kleine RAM-geheugen van 8 GB
Waarvoor gebruiken mensen dat geheugen eigenlijk? Bij een computer snap ik dat, maar bij een telefoon? Ik heb al drie telefoons lang 6GB en ik heb de indruk dat zelfs dat eigenlijk ruim voldoet.

Moest er een telefoon zijn met een betere akku en camera en slechts 4GB, wil ik gerust omschakelen.
Bij Samsung is het belangrijk voor DeX, de desktop mode. Als je dat gebruikt is geheugen onmisbaar.
Daar kan ik inkomen, en zelf zou ik dat een interessante functie vinden, maar de meerderheid van de mensen gaat dat nooit gebruiken.
Meer geheugen betekent dat je meer en grotere apps tegelijk in het geheugen kunt hebben zonder te swappen naar traag opslaggeheugen.
In het begin hadden smartphones 1 GB geheugen, en we weten een ding zeker: er komen steeds meer toepassingen en nieuwe OS-versies die meer geheugen vereisen. Dus wil je een telefoon voor bijvoorbeeld zeven jaar, en dat moet technisch best kunnen, dan moet je er een kopen met veel intern geheugen.
Veel mensen die je tegenspreken maar ik wil juist even beamen dat de s22 echt een schijt telefoon is.

Ik heb deze van mijn werkgever gekregen maar ben toch binnen een paar maanden over gegaan naar een andere telefoon. De s22 is traag (hapert bij t openen van apps, bijv de camera. Als je dan een video opneemt zie je gewoon dat er haperingen in zit). De batterijduur is verschrikkelijk, ik kwam nog met moeite een halve dag door).

Ik geloof best dat de + en ultra modellen goed (genoeg) zijn. Maar daar leg je ook de hoofdprijs voor neer.
Dan heb je denk ik een foutief model... lijkt me niet in orde
8gb in een telefoon is ruim Zat, al snap ik dat je meer zou willen, omdat andere merken dat hebben.
Ondersteuning is één van de beste in de business.. dus die snap ik niet. Laadsnelheid is met 45 watt prima. Te snel lijkt me ook niet echt goed voor de batterij etc. Vingerscanner is een drama en ben ik met je eens.. op sony was die vele malen accurater
Ik heb zelf geen Samsung maar een OnePlus telefoon. Ik baal ervan dat ik niet alle opties op mijn Samsung watch 5 kan gebruiken met een niet-Samsung telefoon. Had ik dat van te voren geweten, dan was het geen Samsung watch geworden.

Ik ben met je eens dat 8 GB nu genoeg is. We zouden echter best naar een situatie toe kunnen dat je vijf tot zeven jaar met een telefoon toe kan. Dan moet er wel voldoende RAM in zitten. OS en apps worden immers steeds groter. Anders krijg je een situatie zoals bij de opslag van de iPhone: die was zo klein dat het op een bepaald moment niet meer mogelijk was om een update uit te voeren.

Veel RAM maakt een toestel imho toekomstbestendiger.
Ik dacht ook dat door die petitie en de s23 op snapdragon dat dat grapje van Samsung voorbij was. Niet dus. Waarom wij in Europa geen snapdragon?
Mijn S22 Plus is echt een topper, de Exynos 2200 is meer dan snel zat en batterij gaat lang mee.
Ik snap de negativiteit niet maar jij zal je redenen wel hebben en dat mag natuurlijk.
Maar iedereen zou zo´n toestel hebben. _/-\o_
Mijn ega klaagt flink over het toestel. En ik vind het vaak wel terecht. Misschien heeft zij een maandagmorgenexemplaar....
Is de performance van de nieuwe Exynos dan al bekend? Velen hier lijken het zo zeker te weten dat het de mindere soc is tov de SD 8 gen 3....🤔

Ik ben zelf misschien nog wel meer benieuwd naar de nieuwe Tensor 3.
Het verleden geeft informatie over het heden. Ze zijn nog nooit geweldig geweest en zijn tot nu toe altijd inefficiënt geweest.
Er is geen reden geweest om te verwachten dat dit anders is, het is gewoon een minder krachtige soc welke energie onzuiniger is.
Dat is helemaal waar in het recente verleden. In de S7 was de Exynos echter wel beter presterend. Maar toen ontworp Samsung nog hun eigen cores.
Ik dacht dat het gezegde anders liep, nl iets in de trant van prestaties uit het verleden die geen garantie bieden voor de toekomst 😀

Ipv allerlij aannames zou ik gewoon nog even geduld bewaren tot meer bekend is over beide.
De prestaties zijn niet boeiend, het gaat om de prestatie/verbruik verhouding die bij het Samsung procedé consistent slecht is (dus ook voor Tensor). Voor desktop CPU's is prestatievermogen leuk omdat je er een loei van een koeler op kan zetten en je oneindig stroom uit het stopcontact krijgt, bij een smartphone niet.

Wat Google en Samsung vaak doen is gewoon de boel terugklokken om te voorkomen dat het toestel blaartrekkende temperaturen krijgt. Toevallig vanochtend nog foto's gemaakt op m'n vakantie met een Pixel 7, kostte 35% accu en ik was bang dat ik 'm stuk aan het maken was met die hitte.
Waarom doen ze dit steeds? Oprechte vraag.
De echte reden zullen we wel nooit te horen krijgen maar het lijkt mij een combinatie van onderhandelingspositie tov Qualcomm en de eigen fab blij houden. Als Samsung kan roepen dat ze de helft minder snapdragons afnemen als Qualcomm de prijs hoog houdt zal dat toch enigszins helpen. Als ze dan ook nog eens capaciteit over hebben bij de fabs is dit een leuke kostenbesparing. Geen idee waarom het altijd Europa is waar de B keuze verkocht wordt.
Ik heb eerder het gevoel dat die SOC van Samsung juist ff net wat beter samen werkt dan met die van Qualcomm. Het komt van de zelfde fabrikant en word alleen bij hun producten gemaakt. Lees beetje hetzelfde idee als IPhone.

Bedoel die Snapdragon word voor heel veel android phone gemaakt en deze is specifiek en alleen door Samsung gemaakt en beheerd ;)

Verder lijkt als ik de specs check, die van Samsung beter te zijn, of als ik mij vergis hoor ik dat graag van mijn mede Tweakers :p
Ik heb eerder het gevoel dat die SOC van Samsung juist ff net wat beter samen werkt dan met die van Qualcomm. Het komt van de zelfde fabrikant en word alleen bij hun producten gemaakt. Lees beetje hetzelfde idee als IPhone.
Dit is een placebo effect die je alleen ziet als je wilt dat je 'm ziet. De hele architectuur tussen iOS en Android is dermate niet te vergelijken dat ik niet eens weet waar ik moet beginnen met uitleggen. Misschien is het belangrijkste verschil wel dat Android niet door Samsung wordt gemaakt, maar door Google en een fractie bijdrage van anderen. Het zijn daarna de SoC fabrikanten die de drivers in een image proppen en dat image opsturen naar de telefoon fabrikanten zodat die hun bloatware en Google's spyware erop kunnen zetten. Kortom: de hardware/software integratie van Samsung is niet verder/dieper/ingrijpender dan die van Xiaomi, Sony of Google.
Ik denk eerder dat wij te lief zijn in Europa en dit te snel accepteren ten opzichte van Amerika. Voor de prijzen die wij betalen mag er echt wel een snapdragon in hoor.
Samsung heeft Qualcomm nodig om CDMA te kunnen gebruiken in de VS. Ik weet alleen niet of dat nu nog relevant is aangezien de meeste op 4G en 5G zitten.
Meer winst en verticale integratie. In de VS gebruiken ze Qualcomm omdat de Samsung SoC geen CDMA ondersteund, de oude netwerktechnologie voor mobiele telefoons.

Eens de nood die te ondersteunen voor afdoende dekking weg is, verwacht ik dat ze ook daar Exynos gaan verkopen.
Daarom al na Note4 geen Samsung meer voor mij.
Maar de S23 heeft een Snapdragon wereldwijd
Mocht ook wel, de laatste keer dat Europa Snapdragon kreeg in een Samsung was met de S5.
Meeste modellen kregen anders gewoon een Snapdragon, de Galaxy modellen waren de uitzondering hierop.
Dat kwam door de CDMA 2G in sommige landen. Qualcomm heeft daar een aantal patenten op en Samsung vond het kennelijk te duur om die te betalen en het zelf te implementeren, alleen voor af en toe fallback in een paar landen.

Inmiddels is er in de VS niet zoveel nut meer, omdat er nog maar twee carriers over zijn: Cellcom (die in December stopt met CDMA) en US Cellular die er binnenkort ook mee stopt: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_CDMA2000_networks

De grote namen: Sprint, Verizon, Metro zijn allemaal allang gestopt met 2G CDMA. Dus de keren dat een Samsung gebruiker als enige fallback een 2G CDMA zal zien zal op de vingers van een hand te tellen zijn.

Daarom heeft het eigenlijk voor de VS ook geen zin meer om nog snapdragons te leveren. Maar Samsung aast erg op die markt omdat Apple daar zo groot is, en ik denk dat ze bang zijn voor negatief sentiment als ze daar ook Exynos gaan leveren (en terecht want de laatste 6-7 jaar presteren die werkelijk minder dan snapdragon, vooral qua accuduur), zoals @B-Bandit ook zegt.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 22 juli 2024 14:25]

Mijn S21FE heeft een Snapdragon 888 aan boord hoor.
Gewoon inderdaad s23 halen . Heb hem ook rete snel en zuinig :*)
Linksquest Moderator Spielerij 31 juli 2023 18:47
Blijf het apart vinden dat ze voor Europa een andere Soc gebruiken, ik las namelijk de S22 Ultra met de Snapdragon een betere Accu duur heeft dan met de Samsung Soc. Beetje jammer, maar wie weet is die Samsung Soc in middels ook een stuk zuiniger.
Zou best kunnen. S22 ultrs ging met geluk een dag mee, maar moet meestal bijgeladen worden, waar met dezelfde apps en dergelijke de 23 ultrs nog 30-50% over houd op het einde van de dag. (Denk aan 2x android auto met fm, en maps, veel spotify icm BT, tiktok en youtube en discord)
Wat ik ironischer vind is dat mijn 13 Pro per lading langer mee gaat, dan de S22U.

Qua performance is de S22U op zich prima, behalve in paar taken.

Maar qua accuduur een ramp, het kan zoveel beter.

[Reactie gewijzigd door Mizgala28 op 22 juli 2024 14:25]

Ik heb exact dezelfde ervaring, daar waar de s22U in de avond leeg was heb ik nu nog 56% over. En dat terwijl ik de s23u nu meer gebruik.
Wat ik niet snap is dat ze juist een veel-eisende regio als Europa de minder-presterende cpu geven.
Ik zou het logischer vinden dat ze de minder-presterende telefoon in bijvoorbeeld in India of China zouden inzetten. Of voor mij apart in Afrika. Niet beledigend bedoeld, maar in doorsnee heeft men daar toch een stuk minder koopkracht en men zal daardoor toch iets minder verwend veeleisend zijn, zou je denken.

Edit: kleine tekstuele wijzigingen.

[Reactie gewijzigd door STFU op 22 juli 2024 14:25]

In Amerika is Apple marktleider. Dezelfde reden dat ze daar op Samsung altijd dikke kortingen geven. Ze moeten wel om voet aan de grond te krijgen. Kan me voorstellen dat je daar dan ook de meest bekende chip wilt gebruiken.
Verwijderd @STFU31 juli 2023 18:54
Misschien is deze beter te tracken,decoderen, heeft backdoor etc etc of vice verse :+
Ja en ze vragen nota bene wel de hoofdprijs voor het mindere model :-(
Wanneer je het over een budget-phone zou hebben had je gelijk. Dit soort high-end telefoons zijn in India en Africa luxe statussymbolen, en dan kom je niet snel weg met b-keuze componenten. In Europa krig je misschen een beetje gemopper bij een paar gebruikers (de rest weet het niet, interesseert het niet of is er van overtuigd dat Equinox de beter keuze is), maar de meeste kiezen voor de Galaxy S-serie omdat het het flagship van Samsung is, ook al zou het iets minder optimaal presteren dan mogelijk is.
Als ik in de VS een S24 zou halen, heb ik dan geen enkele garantie in de EU, of kan ik toch garantie krijgen?
Blijkbaar geeft Samsung, net als Apple, internationale garantie op hun producten:
https://www.samsung.com/s...ee/InternationalWarranty/
Samsung Care+ is in ieder geval wereldwijd, dus die optie is er ook.
Blij dat ik de S23U met SD heb. Die zal dan wel een tijdje bij mij blijven als ze weer naar Exy-nope gaan. Wat een ellende was dat.
Precies ik sluit mij ook aan bij de Exy-nopers. Deze soc wordt altijd al iets warmer en omdat ik regelmatig op vakantie ga waar het 33-38 graden warm is zoek ik dan wel een high end phone met een snap-soc.
Als ze weer met een exynoss soc komen mag samsung haar phones houden en stap ik naar een ander fabrikant zoals xiaomi die het steeds beter en beter doet

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.