Telegram heeft ruim 800 miljoen actieve gebruikers, is nog niet winstgevend

Chatapp Telegram heeft ruim 800 miljoen maandelijks actieve gebruikers en krijgt iedere dag meer dan 2,5 miljoen nieuwe gebruikers. De dienst is nog niet winstgevend, om dat te worden heeft het bedrijf deze week 270 miljoen dollar ingezameld.

Het is niet duidelijk wanneer Telegram de mijlpaal van 800 miljoen maandelijks actieve gebruikers behaalde; ceo en oprichter Pavel Durov meldt alleen dat deze mijlpaal 'eerder dit jaar' werd behaald. In juni vorig jaar gaf de dienst nog aan 700 miljoen maandelijks actieve gebruikers te hebben. Durov zegt wel dat er dagelijks 2,5 miljoen aanmeldingen van nieuwe gebruikers zijn, al gaat het hierbij niet per se om maandelijks actieve gebruikers. Ter vergelijking: WhatsApp gaf in 2021 aan ruim twee miljard gebruikers te hebben.

Telegrams 'enorme groei', zoals Durov zegt, zorgt voor hogere kosten voor opslag en netwerkverkeer. Om het platform winstgevend te maken, introduceerde de dienst vorig jaar een Premium-abonnement. Met dit abonnement krijgen gebruikers bepaalde nieuwe functies eerder dan andere gebruikers, kunnen ze grotere bestanden sturen en krijgen ze meer emoji's en stickers.

Durov zegt niet hoeveel abonnees er zijn, maar zegt wel dat dit abonnement een 'goede start' had. De Telegram-oprichter zegt ook dat het onmogelijk zou zijn geweest om na een jaar al winstgevend te zijn. Het bedrijf zou wel 'dichterbij winstgevendheid zijn' dan concurrenten als Twitter en Snap, claimt Durov op basis van 'absolute getallen'.

Om Telegrams groei te kunnen bekostigen, zamelde het bedrijf via obligaties deze week 270 miljoen dollar in. Dit komt neer op zo'n 240 miljoen euro. Durov zegt zelf ongeveer een kwart van deze obligaties te hebben gekocht. De ceo zegt niet hoe hij dit geld gaat inzetten.

Door Hayte Hugo

Redacteur

18-07-2023 • 18:29

106

Submitter: Noxious

Reacties (106)

Sorteer op:

Weergave:

Vorige week verwijderd. Kreeg dagelijks een berichtje van een Anna, of een Crystal, of een Emma met een simpele “Hello” erin en geen enkele manier om het te blokkeren.

Zo kom ik ook wel aan de 2,5 miljoen nieuwe gebruikers, natuurlijk.
Dit heb ik ook mee gemaakt. Schijnbaar had ik telegram te lang niet meer gebruikt en moest ik een nieuw account aanmaken. Ik heb dat gedaan en paar dagen later kreeg ik random berichten van mensen met een baan aanbod. In eerste instantie dacht ik misschien een verkeerd nummer echter bleef het niet bij een enkele keer. Ik heb telegram maar weer verwijderd.. dit probleem heb ik nooit gehad op whatsapp
Vreemd, heb Telegram al jaren in gebruik en nog nooit meegemaakt dat iemand die ik niet ken contact met mij opgenomen heeft.

Vorige week kreeg ik wel plots twee Whatsapp Calls binnen van personen uit Syrië met een +963-nummer.

Dus op ieder platform is dit wel gaande, maar voor iedereen weer een andere ervaring blijkt wel weer.
Had het ook. Maar na twee keer hello te hebben ontvangen niets meer gezien.

Denk dat ze net als bij whatsapp gewoon bepaalde telefoonnummer reeksen afgaan. Je moet er dus op letten dat je deze niet zichtbaar maakt voor iedereen. Dit doe je onder instellingen > privacy
Mijn telefoonnummer was alleen beschikbaar voor mijn contacten maar alsnog de hoeveelheid spam van Carola, Valerie, Mary & friends. Zichtbaarheid van telnum aangepast naar nobody, hopelijk werkt dat.
Ik heb telegram al >4 jaar van mijn systemen gegooid, maar toen was het ook heel regelmatig dat je onzin berichten kreeg van Anna, Emma, Sylvana, Toetoem (een somalische prins) etc.
Tja, geen idee ik heb Telegram al iets van 6~ jaar in gebruik voor wat buitenlandse vrienden en hier nooit dit soort berichten op ontvangen.

Kan het zijn dat je telefoonnummer ergens online te vinden valt, bijvoorbeeld een bedrijfspagina o.i.d.? Of dat deze ooit uitgelekt is in één van de vele leaks:
https://haveibeenpwned.com/

Het kan uiteraard volledige willekeur zijn, maar vind het opmerkelijk dat sommigen hier 'veel' last van hebben en ik dit in jaren niet gezien heb.
Nee, ik zat in chatgroepen (want dst was hetleuke van telegram).
Ik had het gister op whatsapp. Uit Amerika: een job offer. Geen idee wat de scam is.
1) het Amerikaanse telefoonnummer is waarschijnlijk een nep VoIP nummer
2) ze betalen niet
Ze betalen niet… zijn er mensen die naar aanleiding van een appje hun baan opzeggen en direct naar dit bedrijf gaan om vervolgens niet betaald te worden?
Niet veel, maar ja die zijn er. Het is verbazingwekkend hoe makkelijk mensen soms om te praten zijn. Klinkt in dit geval als teveel moeite echter, dus ik denk dat de scan anders werkt.

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 23 juli 2024 14:38]

Bijna altijd gaat het om je persoonlijke gegevens. In feite is het bijna altijd een variant op phishing.

Bij (interesse in) een nieuwe baan is het een stuk redelijker om om je adres, mailadres, kopietje id, bankrekeningnummer (voor personeelszaken ;)) etc te vragen.
Vaak moet er een kleine bemiddelingsfee betaald worden voordat je de baan krijgt. Na betaling gaat de bemiddelaar in rook op en hoor je er nooit meer iets van.
Heb dit nu 2 keer gehad in een jaar. Mijn pa op WhatsApp al 20 keer dit jaar, moet 'm elke week wel weer uitleggen hoe je die dingen blokkeert. Heeft dus weinig met telegram te maken.
Ik heb die crypto scam ook tien keer voorbij zien komen: scam baan aanbod met betaling in crypto en vervolgens wordt de account verwijderd
Het is een instelling als je account te lang niet meer is gebruikt dat het account wordt verwijderd. Staat bij mij op 6 maanden, ik ga ervan uit dat dit standaard is.
Is simpel te voorkomen door alleen contacten toe te staan contact op te nemen.
Dat is schijnbaar een premium feature, ik heb alles default op mute gezet en de paar contacten welke ik wel wil ontvangen toegevoegd als notificatie.
Neehoor, gewoon onder het menu Privacy & Security :)
Staat er niet in heb net opgezocht in de android app die feature is niet beschikbaar.
Alleen voor als mensen bellen.

[Reactie gewijzigd door madcow22 op 23 juli 2024 14:38]

Heb sinds een tijdje ook veel last van spam en kon hier ook geen setting voor vinden. Gezien bovenstaande berichten toch nog een keer gezocht. Blijkt dat wanneer je "Wie kan mijn telefoonnummer zien" op ¨Niemand" zet dat dan pas de optie verschijnt om je enkel vindbaar te maken voor je eigen contacten.

Vond het prima dat mijn contacten mijn nummer kunnen zien in Telegram, had niet verwacht dat de optie die ik zocht hier achter verstopt zat. Verwacht dat dit het probleem oplost, maar moet het nog zien.
Die optie staat hier al tijden aan en toch ontvang ik de laatste tijd 'hello' berichtjes van Anna etc. Het zijn gewoon schoten hagel naar willekeurige nummers. Het houdt spam dus niet tegen.

[Reactie gewijzigd door zordaz op 23 juli 2024 14:38]

Ik heb al 10 jaar ofzo telegram en nooit last, optie ook niet aan staan.
Ik heb het ook al een eeuwigheid, denk ook een jaartje of 10 nu, maar ik krijg de laatste tijd ook een hoop spam. Vriendin idem dito. Kwam bij beiden echt uit het niks, vaag en irritant.
Bij mij hielp het bepaalde telegram-groepen te verlaten icm bovengenoemde maatregelen.
Kijk even in welke groepen je zit. Ik zat bijv. in een groep waar flitsers gemeld worden en zodra ik uit deze groep ging kreeg ik geen spam meer :)
Ik zit alleen nog in Linuxgram...lijkt me sterk dat dat de boosdoener is.
Bedankt dit was de gouden tip.
+3 Dit is wel hele nuttige info, heb het zojuist aangepast. Bizar dat die optie verstopt zit.
Ik gebruik het op Android maar heb het er gewoon tussen staan hoor en ik heb GEEN premium account:
https://i.imgur.com/HyT338O.png
Dat betreft helaas alleen het blokkeren van (voice) calls en niet van ongewenste tekstberichten. Ik merk zelf de laatste tijd ook dat spam accounts mij berichten sturen zoals "Hello, how are you?", maar ik heb geen optie gevonden om berichten uit onbekende bronnen te blokkeren.
ja ik heb het zelfde en het is heel raar, want gaat na paar min weer weg door diegene.
Krijg vaak een engels bericht met een vacature in Nederland met veel bullshit.

Ik gooi het er maar weer af, ben er beetje klaar mee. Gebruikte het alleen voor wat crypto chats.
Dat heb ik tegenwoordig ook op WhatsApp. Lijkt erop dat 't los staat van de groei, maar gewoon een botnetwerk.
Heb wel iets leuk gelezen, blijkbaar kan je per mail vragen om je account te blokkeren. Sinds ik dat gelezen heb, lijkt het mij een leuk idee om dat te testen op de eerstvolgende scammer die ik tref }>
Dit soort bots werken op basis van het telefoonnummer wat aan de account gekoppeld is.
Je kan bij de privacy-instellingen je telefoonnummer op 'Nobody' zetten, en dan heb je er geen last meer van.

De bots gaan gewoon alle mogelijke 06-nummers langs om spam te sturen. Telegram wordt er wel beter in om het te blokkeren, maar je kan het zelf ook prima doen.
Het loopt inderdaad sinds een paar weken de spuigaten uit. Praktisch elke dag wel een of ander figuur/bot die iets stoms als Hey of What's your salary roept.

Ik vind Telegram een prettigere tool en ik gebruik het al jaren maar als die spam doorgaat is het snel afgelopen.
gewoon blokkeren en melden, gaat met één klik.
gaat makkelijker dan op linkedin die headhunters te weren.
Irritant is dat inderdaad! Die recruiters op Linkedin…
Zet dan de optie voor ontvangen van InMail uit in je instellingen, dan verdwijden die irritante recruiters als sneeuw voor de zon.
Haha indeed, ik ben nog maar net geswitcht naar programmeren en kreeg meteen de vraag of ik niet als een hoofd management de boel wilde gaan leiden ergens. :)
Verwijderd @Aiii18 juli 2023 22:27
Toch gek? Ik klik een gebruiker aan, kijkt in hun bio/status zie je gebruiker blokkeren
Blokkeren is heel makkelijk te doen door bij het contact op de blokkeer knop te klikken.
Vreselijk. Je kan de verzenders zelf wel blokkeren en rapporteren, maar hoe lastig is de optie "alleen contacten mogen me berichten sturen".

Ik geef het nog een paar weken en dan gaat het er hier ook defintief af als ze dit niet fixen. Daarnaast zit er bij mij ook permanent een 'deleted account' chat vast. Kan de chat proberen te verwijderen wat ik wil. Hij komt na de 4 seconden 'afkoeltijd' direct weer terug.

[Reactie gewijzigd door Korvaag op 23 juli 2024 14:38]

Dat is een instelling die ik recent heb gedaan dus die bestaat gewoon.
Precies hetzelfde hier, maar dan van Emaly, Eleonora, paar Julia's en een Esmee. Allemaal met het verhaal dat ze een baan in de aanbieding hebben
Ik heb die crypto scam ook tien keer voorbij zien komen: scam baan aanbod met betaling in crypto en vervolgens wordt de account verwijderd…
Nooit last van raar genoeg, en ik zit in enorme groepen
Ben wel erg benieuwd of je ook geen e-mail meer gebruikt nu...?
Omdat je zo benieuwd bent geef ik je graag antwoord. Ik gebruik een iCloud in combinatie met Hide my E-mail, mocht een van de diensten mijn e-mail lekken dan wordt dat getroffen e-mail adres meteen verwijderd en vervangen door een verse zonder spam.

Het probleem is niet dat er spam komt, het probleem is dat Telegram geen optie heeft er iets tegen te doen behalve de app verwijderen.
Dit heb ik op telegram eigenlijk nooit. Op instagram wel de laatste tijd.

Ik zit wel in veel grote groepen maar ze worden goed gemodereerd en als iemand zoiets doet wordt die er uit geflikkerd.
Verwijderd @Aiii19 juli 2023 00:34
Same, heb de app al erg lang en dit gedrag begon twee weken geleden ineens.
Vorige week verwijderd. Kreeg dagelijks een berichtje van een Anna, of een Crystal, of een Emma met een simpele “Hello” erin en geen enkele manier om het te blokkeren.

Zo kom ik ook wel aan de 2,5 miljoen nieuwe gebruikers, natuurlijk.
ELKE DAG meerdere en ook since een week of week 2. Mijn telegram zo ingesteld dat alleen contacten mij kunnen messagen. Beetje waardeloze applicatie op die manier.

Ik heb het er nog op omdat mijn home automation dat als kanaal gebruikt om mij te informeren anders was het ook eraf gegaan.


(Toevallig mensen zich aangemeld bij Delta en mobiel ingevoerd?
Dat is de enige waar ik recent een nummer heb afgegeven.)

[Reactie gewijzigd door MrMonkE op 23 juli 2024 14:38]

Zeer simpel te blokkeren. Waarschijnlijk stond aan dat je zichtbaar wou zijn voor je omgeving. Een optie om mensen in de buurt te ontdekken. Zo vind Anna je waarschijnlijk ook.

Optie die er van mij uit mag overigens.
Een simpele Google zoekactie had je naar deze link kunnen leiden :)
Nog een keer, is al vaker door meerderen gezegd hierboven.

Dat ze je nummer niet kunnen vinden betekend niet dat ze je geen berichten kunnen sturen. Hoe ze aan je nummer komen mag je raden, genoeg webshops die het moedwillig lekken of anders talloze datalekken waar je nummer in voorkomt. Als je meer dan 10 jaar hetzelfde nummer hebt en niet onder een steen leeft is het bijna onmogelijk dat je nummer onbekend is. En anders kunnen ze altijd nog sleepnet spammen op iedere mogelijke 06 combinatie tot ze raak hebben.

Dus, nu hebben ze je nummer, en wat dan? Dan komt de spam. Iedere dag komt Emma, Julia, Sara, weer aan met een Hello. Je kan in Telegram geen vinkje zetten bij “blokkeer berichten van mensen die niet in mijn contact lijst staan automatisch.” Het bestaat niet. Het gaat niet. Alle suggesties hierboven ten spijt. Zodra je nummer op de lijst staat ben je dagelijks aan de beurt.

Ja, je kan Emma individueel blokkeren. Maar morgen krijg je geen bericht van Emma @m-a-r-t-1 @Verwijderd je krijgt een bericht van Julia. Overmorgen krijg je een bericht van Sara. Wat heb je er dan aan om individueel te blokkeren? Helemaal niks want ze gebruiken echt geen twee keer hetzelfde account.

Telegram heeft geen optie om ongewenste berichten te blokkeren. Iedereen die je een bericht WIL sturen, kan je een bericht sturen. Alle suggesties ten spijt hierboven. Je kan wel voice calls blokkeren op de wijze waarop je berichten zou willen blokkeren, maar ze bellen niet dus onzinnig. Verder heeft Telegram zelf geen spamfilter, iedereen kan doodeenvoudig een account maken en beginnen te messagen, ik betwijfel dat er rate limiting o.i.d. gebruikt wordt, en dus wordt spam doodeenvoudig.
Ik had voorheen inderdaad ook erg veel last van berichten van Emma, Julia, Sara en ga zo maar door. Inmiddels heb ik sinds het aanpassen van privacy-instellingen al anderhalve maand geen random berichten meer gehad.

De instelling die mij geholpen heeft:
Telegram --> Instellingen --> Privacy en veiligheid --> Telefoonnummer:
  • Wie kan mijn telefoonnummer zien: Niemand
  • Wie kan me vinden via mijn nummer: Mijn contacten
Met name de tweede zorgt ervoor dat mensen die niet in jouw adresboek staan geen berichten naar je kunnen sturen.
Herkenbaar is vorige week veel erger geworden. Idd op whatsapp nooit meegemaakt.
Heb Telegram al jaren en nog nooit meegemaakt ..
je kunt het gewoon uitzetten dat je random berichten kunt ontvangen van mensen die niet in je contactlijsten staan..... kijk gewoon eens bij settings van elke app en je zult je verbazen wat er allemaal wel en niet mogelijk is...
Ik ken zelf een aluhoedje. Die persoon gelooft serieus dat Telegram veiliger is dan whatsapp en signal.

Voor de duidelijkheid: in whatsapp en signal zijn gesprekken altijd versleuteld (tenzij je dat zelf uitzet), of dat nou groepsgesprekken of individuele gesprekken zijn. Signal (de servers) weet bovendien niet eens wie jouw contacten zijn.

Telegram daarentegen heeft standaard versleuteling uit staan, en in groepsgesprekken kan dat niet eens aangezet worden. De groepsgesprekken kunnen zo zonder problemen gevolgd worden door kwaadwillenden.

Dus ik hoef geen Telegram.

Ik probeer al een tijdje mijn vrienden op signal te krijgen, zonder veel succes. Veel mensen geven gewoon niet om privacy.
Je deelt je contactenlijst tenminste iig niet met Facebook zoals bij WA. Dat je berichten standaard minder versleuteld zijn klopt. Maar dat stelt Telegram ook in staat gebruikt te worden op verschillende apparaten tegelijkertijd.

Als ik echt gevoelige berichten zou willen versturen zou ik geen van beiden gebruiken. Ik denk dat het praktische verschil gezien het type gebruik niet veel uitmaakt. Persoonlijk kies ik dan voor het gemak van meerdere apparaten en het niet delen met Méta.
Whatsapp versleutelt berichten in prive chats en groepschats, én kan op verschillende apparaten tegelijk worden gebruikt. Het is dus niet zo dat Telegram dit kan omdat je berichten standaard niet versleuteld zijn.
Ik zie dat dit nu veranderd is inderdaad. Eerst moest dit nog via een koppeling met je telefoon, maar nu kan het tot op 5 verschillende apparaten tegelijkertijd.

Heb je dan nog wel al je berichten op alle apparaten? Want dan vraag ik me af hoe het nog e2e versleuteld is...

Let wel, ik zei 'minder versleuteld' (Telegramberichten zijn dus wel versleuteld, maar standaard njet e2e zoals dit bij Signal en WA wel is). Stuur je berichten met e2e-versleuteling, dan heb je met Telegram die berichten niet op al je apparaten.

[Reactie gewijzigd door RaJitsu op 23 juli 2024 14:38]

Standaard versleuteling staat natuurlijk niet uit bij Telegram. End-to-end versleuteling staat standaard uit.
Je moet vertrouwen dat de centrale service veilig is. Zij kunnen aan jou berichten. Aan jou om te bepalen of telegrams servers veiliger zijn ten opzichte van risico's op ingebouwde backdoor bij whatsapp.
Bij whatsapp moet je natuurlijk ook vertrouwen dat de andere leden van de groepchat geen afluisteraars zijn net als bij telegram. En om anoniem te zijn in een groepchat moet je een aparte sim aanschaffen (die bij wet niet anoniem mag zijn in België)
En een app met waterdichte end-to-end encryptie kan dat natuurlijk bij de volgende update die gepushed wordt niet meer zijn of in elk geval in een toekomst met quantum computers kunnen al je berichten ontsleuteld worden.
Privacy is voor mij dus geen argument om een berichtenservice wel of niet te gebruiken.
Wel draag ik Meta alles behalve een warm hart toe aangezien het praktisch onmogelijk is geworden voor mij om sociale activiteiten te plannen zonder irritante reclames te bekijken en politieke propaganda. Of detecteren dat ik graag schaars geklede vrouwen zie en deze content op ongepaste momenten pushen. Al denk ik niet dat telegram een alternatief kan zijn dat niet aan enshitification onderhevig is.
En om anoniem te zijn in een groepchat moet je een aparte sim aanschaffen (die bij wet niet anoniem mag zijn in België)
Telegram verkoopt daarom virtuele nummers.

Jammer genoeg wel per opbod, prijzen zijn dus relatief hoog, en via een gaar blockchain systeem.

[Reactie gewijzigd door kiang op 23 juli 2024 14:38]

Telegram daarentegen heeft standaard versleuteling uit staan, en in groepsgesprekken kan dat niet eens aangezet worden. De groepsgesprekken kunnen zo zonder problemen gevolgd worden door kwaadwillenden.
Nou, nee, dat klopt niet.

Telegram is standaard niet end to end encrypted. Er zit wel encryptie op de communicatie tussen cliënt en de telegram servers.

Bij je eerste zij dacht ik nog dat je eigenlijk e2e bedoelde, niet encryptie in het algemeen, maar daarna beweer je dat iedereen zomaar kan meelezen met je gesprekken. Je insinueert dus dat telegram (zoals WhatsApp vroeger) berichten in plaintext verstuurt, waardoor iedereen die je verkeer kan onderscheppen kan meelezen: dat is dus niet waar.

Kwaadwillenden kunnen enkele meelezen als ze toegang hebben tot jouw toestel of de telegram servers.

Het is wel een feit dat signal of whatsapp beter beveiligd zijn: die hebben standaard wel e2e encryptie, waardoor je ook niet kan meelezen mocht je toegang krijgen tot de whatsapp servers. Je kan daardoor enkel meelezen als je toegang hebt tot het toestel van een van de gebruikers.

Dat is aanzienlijk beter dan een standaard telegram gesprek, maar dat ken je nog nuanceren: hetzelfde geldt voor je email, je slack berichten, je MS teams chats en bestanden, je notities in Google keep, je Google Photos, etc.

Maar zeggen "telegram heeft standaard geen encryptie, iedereen kan meelezen" is dus onzin.

[Reactie gewijzigd door kiang op 23 juli 2024 14:38]

Ik ken mensen die denken dat Whatsapp een veilige optie is voor privé communicatie. De enige app die per definitie niet te vertrouwen is, is juist Whatsapp. Telegram en Signal zijn allebei open source en kun je ook gewoon zelf compileren.

Whatsapp is de enige app waarvan je geen idee hebt wat er op de achtergrond allemaal gebeurt, of ze keywords (of hele gesprekken) loggen en eens in de zoveel tijd even doorsturen naar een datacenter van Meta, wat er met je contactpersonen, microfoon, metadata (locatie) in je foto's gebeurt, etc. Alles kunnen ze moeiteloos doorsturen naar eigen servers zonder dat jij hier weet van hebt.

Het klopt dat Telegram geen e2e encryptie heeft, maar als je er vertrouwen in hebt dat de beveiliging op de servers van Telegram in orde is, dan heb je daar niets te vrezen. Mensen gebruiken ook nog steeds email en al die data is ook niet per definitie e2e versleuteld, en nog erger, al je mailtjes staan plain-text opgeslagen op een server, daar hoor je ook niemand over, terwijl je ongetwijfeld heel persoonlijke data het internet over gemaild hebt.

Maar met de stelling 'veel mensen geven gewoon niet om privacy' terwijl je Whatsapp gebruikt sla je de plank echt helemaal mis. Telegram en Signal zijn geen big-data/advertentie bedrijven, die boeien het helemaal niet wat jij te bespreken hebt. Meta wil niets anders dan zoveel mogelijk data en bieden een app aan die toegang heeft tot vrijwel al je gegevens op je toestel en waarvan je geen idee hebt wat de app op de achtergrond allemaal doet. Dus als je verstandig bent installeer je Telegram en knikker je Whatsapp van je telefoon af.
Curieus.
WhatsApp is niet te vertrouwen omdat het closed source is. Maar bij Telegram moet je maar gewoon vertrouwen dat hun servers goed beveiligd zijn.
Wat als de beveiliging van de Telegram servers wel in orde is (tegen hacks van buitenaf), maar intern alle berichten geanalyseerd worden en de data aan de hoogste bieder wordt verkocht?
Dat kan, heb je helemaal gelijk in en daarom moet je zowel Telegram als Whatsapp niet toevertrouwen met persoonlijke data. Groot verschil is wel dat bigdata geen verdienmodel is voor Telegram.
Dat weet je niet. Ze zijn geen onderdeel van een groot internetbedrijf dat drijft op Bigdata en ze gebruiken Bigdata niet in hun product. Ze kunnen wel veel Bigdata verzamelen en deze aan de andere grote internetbedrijven verkopen. Telegram zit nu officiëel in Dubai en ik denk dat de toezichthouders daar weinig problemen hebben met dat soort praktijken.
Vond het een leuk experiment om Telegram eens te proberen. Snel na installatie kreeg ik iets te veel belletjes uit het buitenland, dus snel afgesloten. Belletjes stopten een paar weken later.

Het is natuurlijk een leuke meta data verzameling om gegevens van gebruikers die "stoute" dingen doen. Wie weet kunnen ze daarom zo lang verlies leiden zonder problemen. Het lijkt wel het platform voor activisten.

Gezien de overvloed van message apps had ik eigenlijk verwacht dat er al veel falliet zouden zijn. Schijnbaar toch een lucratieve handel. Ik bedoel, ik hoef dezelfde kennis niet met tig apps te bereiken. Vrijwel iedereen in mijn kennissenkring zit op WA, die gaan er nooit meer weg.
Dat lijkt mij eerder bijzonder toevallig dan dat het aan Telegram zou liggen. Ook je andere aannames vind ik nogal pittig. Ja het trekt ook mensen met minder fijne bedoelingen, maar die trekken juist naar een app waar de privacy gewaarborgd is, dus in die zin is het juist een positief iets van de app.
Op WhatsApp zitten meer normale mensen, Telegram wordt inderdaad meer door activisten gebruikt, vooral Russen. Het is ook een Russische app. Valt dus in dezelfde categorie als TikTok. Als je Signal gebruikt heb je wat te verbergen, het zou me niks verbazen als gebruikers daarvan bovengemiddeld door de inlichtingendiensten in de gaten worden gehouden.
Wat is dat nou voor ongefundeerde aanname? Als je een privacy-vriendelijke optie kiest "heb je wat te verbergen"?

Als we deze redenatie blijven volgen, zou ik alleen ter goeder trouw zijn als ik apps gebruik die zo lek als een zeef zijn. Die vlieger gaat bij mij niet op.
FrostyPeet, kom gezellig naar Signal! Geen enkele chatservice is natuurlijk perfect, maar een non-profit als bedrijfsvorm is wat mij betreft wel een stap de goede kant uit. Vind zelf signal net ietsje lekkerder werken dan WA, maar draai het er naast omwille van social life. Ik draai nu Signal 40 en WA 60% van de tijd denk ik, signal adoptie in mijn kringen ging een tijdje heel goed maar het stagneert nu wel. Ik ben al best tevreden :-). Samen staan we sterk, COME ON!
Zo bizar. Zo een gratis service, met zo veel gebruikers, bijna niemand wilt ervoor betalen... en toch blijft het overeind.

Van Google of Microsoft weet je dat ze de winst (indirect) terugpakken door je in te locken in hun ecosysteem (Workspace, M365, cloud storage). Maar bij deze services weet je het nooit, ze maken geen winst, ze hebben geen extra services eromheen gebouwd, maar toch blijven mensen het gebruiken, uploaden ze van alles erop. Ik geloof echt niet dat dit allemaal met goede intenties gedaan wordt.
We hebben meer bedrijven gezien die heel lang alleen maar met groei bezig zijn, met de verwachting om uiteindelijk ook winst te gaan maken. Of in het geval van Telegram quitte te gaan spelen (het is vooralsnog een non-profit). Het is inderdaad vreemd dat dit zo lang kan. Zal een combi zijn van startkapitaal, latere investeringen en leningen. Telegram komt van de bedenkers van Russisch social medium VKontakte, welke ze in 2014 verkocht hebben. Daarna meerdere investeringsronden, dus Investeerders en banken zijn tot op zekere hoogte ook in de verwachting dat die honderden miljoenen gebruikers vroeg of laat "vergeld" kunnen worden.

Of chatapps ook echt een goed pad naar winstgevendheid hebben is te betwijfelen. We zijn nu zo enorm gewend aan gratis apps voor chatten, dat we als gebruikers niet snel veel kosten of reclame zullen accepteren. Er zijn weinig overduidelijke manieren om Telegram winstgevend te maken. Een Premium-abbonement is voor veel gebruikers niet nodig zolang de gratis versie redelijk compleet is. Misschien dat een algeheel betaald abonnement kan werken, maar als concurrenten als WhatsApp, Signal en FB Messenger gratis blijven dan wordt het moeilijk om klanten te behouden. En elke unieke feature die je bouwt zit binnen weken ook in de apps van concurrenten. Meta's WhatsApp en Messenger hebben Facebook erbij als melkkoe waardoor ze zelf niet winstgevend hoeven zijn. Ben benieuwd of spelers als Telegram op de langere termijn actief kunnen blijven.

[Reactie gewijzigd door geert1 op 23 juli 2024 14:38]

Het verdienmodel zit in businessaccounts.
Je creëert eerst een grote userbase. Dan ga je businessaccounts verkopen aan bedrijven met allerlei leuke opties voor customersupport, etc.
Mijn vriendengroep gebruikt al sinds 2014 Telegram, en later ook veel familie die geswitched zijn. Vind het een heerlijke app. Snellere ontwikkelingen dan Whatsapp. Geen Meta zooi. Functies die ook daadwerkelijk wat toevoegen.

Zelf nooit problemen ervaren. Mijn vriendin krijgt soms wel random berichten van mensen, maar wij vermoeden dat het komt omdat haar nummer ooit is uitgelekt bij een hack.
Ze rammen gewoon hele reeksen af en als je 1x reageert weten ze dat je bestaat.
Ik gebruik premium, ik vind het wel de moeite waard. De extra reacties zijn leuk en het vertalen is super want ik zit in veel Spaanse groepen. De transcriptie van spraakberichten is ook de prijs waard al zijn er gratis bots. De rest van de dingetjes zijn gewoon leuk. Het enige dat me nog stoort is dat veel van de premium functies niet werken op de web en desktop versie, zoals juist de vertaling die ik nodig heb.

Ik hoop dat deze nieuwe geldinjectie niet gepaard gaat met extra druk om te verdienen. Zoals met Tweakers gebeurd is, ik was altijd tevreden abonnee maar tegenwoordig voel ik me teveel een melkkoe voor DPG, bovendien kon je niet meer jaarlijks betalen (hulde aan telegram om dat wel mogelijk te maken met premium!!). En het hele plus avontuur vond ik enorm storend. Bij telegram voel ik me nog een gewaardeerde klant zeg maar.

Maar dat is mijn zorg dus, dat monetisatie teveel centraal komt te staan zoals bij Tweakers gebeurd is. Dan haak ik af.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 23 juli 2024 14:38]

Spraak naar tekst kan gratis met wit.ai (Meta / FB), betaald middels APIs (Microsoft, IBM, Google, enz) of lokaal met whisper.cpp. Vertalen kan met Firefox Translations of door GPT. Als ik kijk naar hoeveel ik kan met 5 EUR plus GPT API van OpenAI mag dan kan ik me niet voorstellen dat je bij dergelijke aantallen komt (vorige maand heb ik uren lopen kutten en het kostte me 0,08 EUR). Want Telegram Premium kost 5 USD per maand, en Tweakers kost me maar 1,50 EUR per maand (true, met een heleboel features die ik niet gebruik). Ik ken geen grote website met premium service die minder dan 2 EUR per maand kost.
Telegram premium had ik voor een euro of 30 voor een jaar, de exacte prijs weet ik niet meer. Als je een jaar neemt en niet via Apple of Google betaalt is het goedkoper.

Voor mij zou Tweakers ook niet zoveel kosten ivm karmakorting nee. En dat is ook wel nice, dat ze ons waarderen. Dat is waar.

Maar het gaat me om de manier waarop. Tweakers is nu gewoon constant bezig met zoeken naar meer inkomsten. Je wordt een beetje als uitvreter gezien als je niet meedoet. En dat ging me een stapje te ver. Ik had een abo (en het grootste deel van de tijd een van de duurdere) van 2007 tot 2023 als ik het me goed herinner. Met name om de site waar ik me thuis voelde te steunen. Ik had toen het gevoel dat het abo vooral werd geboden om leden wat extra's te geven, en dat het primair draaide om de community en kostendekken. Dat zegt Tweakers ook zelf over de VNU tijd trouwens, die waren al blij als er geen geld bij hoefde.

Tegenwoordig voel ik me meer als een noodzakelijk obstakel in de race om DPG meer te laten verdienen want die willen altijd meer. Dat staat voorop en dat zie je aan allerlei dingen. De Tweakers Partners activiteiten, het Plus debacle, het blokkeren van allerlei functies in Custom CSS (vrij recent!). En je zal zien: Zelfs als de gewenste winst er is houdt het niet op want DPG zal jaar op jaar een stijgende lijn willen zien.

Om het kostenplaatje gaat het me eigenlijk totaal niet. Om het gemak wel, want 1x per jaar betalen is voor mij gewoon bijna een vereiste.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 23 juli 2024 14:38]

Telegram premium had ik voor een euro of 30 voor een jaar, de exacte prijs weet ik niet meer. Als je een jaar neemt en niet via Apple of Google betaalt is het goedkoper.
Ik zit nog in een Google Play abonnement van 5,49 euro per maand. Kan ik somehow switchen naar een jaarlijks abonnement zonder Google Play? Of moet ik dan echt eerst opzeggen en dan via de desktop een nieuw abonnement afsluiten?
Opzeggen ja en dan via de bot een nieuwe afsluiten.

Er gebeurt niet vreselijk veel ergs als je het opzegt. De meeste functies blijven er wel in maar worden onbeschikbaar (dus je hoeft niet alles weer in te stellen daarna).

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 23 juli 2024 14:38]

Oh 30 EUR/jaar is wel heel wat anders dan 5 USD/maand.

De VNU tijd had een betere advertentiemarkt, met minder adblockers, en bovendien ook geen AVG (dus dikke tracking, advertenties, enz). Nou is het niet zo dat AVG inging toen DPG het overnam (DPG kwam eerder in beeld) maar in die tijd hebben ze echt heel erg veel kunnen tracken, legaal. Ik weet nog in de beginjaren toen had je hier soms wel eens zo'n skyscraper advertentie of een overlay. Dat dezen ze dan heel soms om toch geld in het laatje te verkrijgen. Ik denk dat ze met Plus zijn begonnen omdat de paywall eigenlijk de enige rendabele lange termijn manier is om geld in het laatje te brengen. Ze gaan nu voor 'fair ads' en op zich nobel. Ik heb het een tijdje aangezien. Maar op een gegeven moment dan ken ik het bestaan van Coolblue wel. Daar hoef ik niet nogmaals op gewezen te worden. Want advertenties vind ik gewoon kut, en tracking ed. zie je niet maar het was er wel (waarschijnlijk is het er ook nog steeds, maar dan niet op gerenommeerde websites).

Grote moeder wil inderdaad graag meer meer meer dat is ook makkelijk gezegd. Kijk bijvoorbeeld naar recent discussie over Ziggo en open kabel, verleden van UPC en LibertyGlobal, of kranten met een hoge credibility zoals The Economist, WaPo, NYT, NRC. Ook die zijn in handen van een grote moeder, en toch goede kwaliteit. Het kan dus wel.

En als ik Tweakers vergelijk met andere media websites met abonnement. Ik ken er geen voor 1,50 EUR per maand of 2 EUR per maand. Al moet ik zeggen dat ik zojuist zag dat Phoronix Premium ook maar 40 USD/jaar is, zit je toch al weer op 3+ USD/maand (en dat vind ik voor die website met alle respect te duur). Tweakers kost me 18 EUR per jaar. Ik weet niet wat mijn vrouw voor onze krant zoal neerlegt (De Volkskrant, momenteel) maar dat is denk ik toch echt meer dan dat. Want zo te zien is de goedkoopste 2,25 EUR per week. Per jaar is dat 117 EUR. Nou is Tweakers natuurlijk een niche. Maar toch. Voorheen hadden we De Correspondent, ook erg leuk maar soms me te tegendraads (en ik ben eigenlijk best wel zelf zo ;) tot het punt dat ik het te gemaakt vind. Moet wel zeggen dat ik nu tech en non-tech door elkaar haal, en NL en EN. Ik vind beide factoren dusdanig anders dat je ze niet kunt vergelijken. En wat is er voor alternatief voor Tweakers, in het Nederlands? Niets.

Verder lees ik graag nos.nl en mijn schoonmoeder stuurt me foto's van artikelen uit de lokale krant (waar we dan over babbelen, meestal een column). Beide gratis dus, en ik heb geen last van advertenties.
het blokkeren van allerlei functies in Custom CSS (vrij recent!)
Klopt daar kwam ik ook recent achter. Ik las iets over een PO contact over filteren van ads in de tracker, ik zie dat hele hamburgermenu of dat pijltje links niet eens. Wat moet ik daarmee. Custom CSS werkt alleen maar als je bent ingelogd en ik lees Tweakers ook nog wel eens op een computer waar ik dat niet ben. M.i. moet je custom CSS ook niet server-side via dezelfde website laten syncen maar zelf de sync regelen. Kan op veel manieren, Git, Syncthing, enz enz. En dan bijvoorbeeld uBlock of Greasemonkey settings. Ik doe dit zelf niet. Want ik doe met uBlock websites waar ik regelmatig kom de boel zo instellen dat het eruit ziet zoals ik dat wil. Allerlei poespas hoef ik dan niet. Social media icoontjes bijvoorbeeld.

Ik zag recent op HN een leuke: turn any site with CSS into RSS. Kijk, dat zijn nou de dingetjes die je m.i. moet hebben. Niet goedschiks (ik zie nu op FP ook teveel uitgelichte dingen terwijl ik alleen maar een lijst met headlines wil) dan maar zelf doen.
Oh 30 EUR/jaar is wel heel wat anders dan 5 USD/maand.
Nouja 30-iets.. 35 geloof ik.. Ik weet het niet meer precies.
Tweakers kost me 18 EUR per jaar. Ik weet niet wat mijn vrouw voor onze krant zoal neerlegt (De Volkskrant, momenteel) maar dat is denk ik toch echt meer dan dat. Want zo te zien is de goedkoopste 2,25 EUR per week. Per jaar is dat 117 EUR. Nou is Tweakers natuurlijk een niche. Maar toch. Voorheen hadden we De Correspondent, ook erg leuk maar soms me te tegendraads (en ik ben eigenlijk best wel zelf zo ;) tot het punt dat ik het te gemaakt vind. Moet wel zeggen dat ik nu tech en non-tech door elkaar haal, en NL en EN. Ik vind beide factoren dusdanig anders dat je ze niet kunt vergelijken. En wat is er voor alternatief voor Tweakers, in het Nederlands? Niets.
Zoals ik al zei gaat het me niet om de prijs. Maar meer om het gewaardeerd worden als lezer ipv vooral als melkkoe te worden gezien.

Voor kranten betaal ik overigens ook niet meer, en ik gebruik voor alles adblockers en paywall blockers (bypass-paywalls-chrome die er overigens ook op firefox is). Ik heb ook verder 0,0 principes op dit gebied.

Maar als alternatief is Hacker News dat je zelf later aanhaalt, ik ben niet aan het Nederlands gebonden verder. Ik heb via Custom CSS (en custom ublock filters) de Tweakers homepage ook helemaal omgebouwd zodat het er vergelijkbaar uitziet. Helemaal geen 'ankeilers' en dat soort troep.
M.i. moet je custom CSS ook niet server-side via dezelfde website laten syncen maar zelf de sync regelen. Kan op veel manieren, Git, Syncthing, enz enz. En dan bijvoorbeeld uBlock of Greasemonkey settings.
Kan ja maar dan zit je weer vast aan nog een extra plugin. uBlock kan alleen maar CSS selectors blokkeren maar ze niet veranderen. Dat is ook wel eens nodig om het leesbaar te maken.
Ik zag recent op HN een leuke: turn any site with CSS into RSS. Kijk, dat zijn nou de dingetjes die je m.i. moet hebben. Niet goedschiks (ik zie nu op FP ook teveel uitgelichte dingen terwijl ik alleen maar een lijst met headlines wil) dan maar zelf doen.
Ja ik heb al een tijdje lopen kijken of ik zelf niet een scraper kan maken die nieuws sites inscraped (inclusief alle artikelen) en in een lokale database zet die ik dan in de gaten kan houden. Op die manier omzeil ik alle tracking, ziet alles er netjes hetzelfde uit en kan ik makkelijk een lokale zoekactie doen naar iets wat ik ooit gelezen heb.

Maar het is een hoop werk, heb er niet echt zin in/tijd voor gehad. Als iemand anders zoiets maakt dan ga ik het zeker gebruiken.
Telegram er al 2 jaar geleden afgedonderd. Nooit spijt van gehad. Ik ken ook niemand die zegt, goh ik heb alleen maar Telegram.
Voor mij is Signal vooralsnog mijn favoriet. Kijken wat de toekomst gaat brengen voor deze app.
Bij bepaalde juridische instanties is WA nu not done, zijn allemaal over op Signal.
Iedereen beschuldigd westerse sociale media ervan, banden te hebben met westerse regeringen. Chinese sociale media zoals tiktok met chinese regering.. hoe zit dat met telegram? Russisch? En is dat wenselijk??
Telegram is allang niet meer Russisch. De oprichter is Russisch maar is geen vrienden met Putin. Zijn grote social media platform (VKontakte) is hem afgepakt en hij is met Telegram naar Dubai verhuisd.

Dus daar zou ik me niet zo druk over maken.
Ik vind Dubai dan niet perse veel beter, waarom gaan ze niet in de EU zitten of in een land wat super saai is politiek gezien?
Qua cultuur (strikt islamitisch) vind ik Dubai ook niet zo'n handige keuze.

Maar aan de andere kant is het wel een land wat niet echt geopolitiek actief is. En zeer weinig belasting heft. Ik neem aan dat ze om die reden daarvoor gekozen hebben.
Linksom of rechtsom. Er moet ergens omzet gemaakt worden.
Altijd verbazend dat er voor zo’n grote gebruikersgroep geen share knop is op nieuwssites etc. Die knop was er zelfs wel voor een netwerk dat nooit aansloeg (G+).
Vind ik wel fijn eigenlijk. Meestal als mensen dingen doorsturen is het iets waar ik 0,0 interesse in heb. Net zoals 'retweets' en 'shares' op bijv. linkedin.

Als het echt zo belangrijk is, copy/paste de link dan gewoon. Is het dat je niet waard, was het waarschijnlijk iets waar je contacten toch al niet op zaten te wachten.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 23 juli 2024 14:38]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.