ASUS introduceert 49"-superwidescherm met QD-oledpaneel en 4k144-monitor van 38"

ASUS introduceert zijn ROG Swift OLED PG49WCD-monitor. Deze 'superwidemonitor' krijgt een beelddiagonaal van 49" en een QD-oledpaneel met een 144Hz-refreshrate. De fabrikant toont ook een 4k-gamingmonitor met 144Hz-refreshrate en een 1080p360-scherm van 25".

De ASUS ROG Swift OLED PG49WCD krijgt een resolutie van 5120x1440 pixels en heeft daarmee een beeldverhouding van 32:9. Dat meldt het bedrijf op dinsdag tijdens Computex. Het scherm krijgt een QD-oledpaneel van Samsung, dat wordt voorzien van koeling met een heatsink en grafeenfilm achter het scherm. Volgens ASUS haalt de monitor een piekhelderheid tot 1000cd/m². Het scherm ondersteunt verder een variabele refreshrate en heeft een 1800R-kromming. Dat betekent dat de curve overeenkomt met die van een cirkel van 1800mm.

Het 49"-superwidescherm krijgt verder een USB-C-aansluiting met USB-PD tot 90W, naast DisplayPort 1.4 en HDMI 2.1. Het scherm ondersteunt ook de DisplayWidget Center-software van ASUS, waarmee gebruikers de instellingen van het scherm kunnen aanpassen via hun pc met een muis en toetsenbord. De monitor beschikt daarnaast over een ingebouwde kvm-switch waarmee gebruikers twee aangesloten apparaten kunnen bedienen met één muis en toetsenbord. De fabrikant deelt momenteel nog geen adviesprijs of releasedatum.

ASUS ROG Swift OLED PG49WCD ASUS ROG Swift OLED PG49WCD ASUS ROG Swift OLED PG49WCD

De ASUS ASUS ROG Swift OLED PG49WCD. Bron: ASUS

4k144-monitor van 38" en 24,5"-monitor met 360Hz-refreshrate

ASUS introduceert daarnaast twee andere ROG-gamingmonitors. De ROG Swift PG38UQ is een ips-scherm met een beelddiagonaal van 38", een resolutie van 3840x2160 pixels en een refreshrate van 144Hz. ASUS noemt een geadverteerde gtg-responstijd van 1ms en claimt dat het scherm 98 procent van de DCI-P3-kleurruimte kan weergeven. Het scherm krijgt daarnaast een variabele refreshrate, een DisplayHDR 600-certificering, DisplayPort 1.4, HDMI 2.1 en een USB-hub.

De ROG Strix XG259QN is op zijn beurt een 24,5"-monitor met full-hd-resolutie. Dat scherm beschikt over een refreshrate van 360Hz, hoewel dit overklokbaar is naar 380Hz. Het scherm in kwestie krijgt ook een ips-paneel. De fabrikant adverteert bij deze monitor een gtg-responstijd van 'minder dan 1ms'. Het scherm krijgt een variabele refreshrate met ELMB-ondersteuning voor minder motionblur, een DisplayPort 1.4-aansluiting, twee HDMI 2.0-poorten, twee USB 3.2-poorten en een 3,5mm-jack voor audio.

Ook voor deze twee schermen noemt ASUS momenteel nog geen concrete releasedatum. Het is ook nog niet bekend wat de twee schermen gaan kosten.

ASUS ROG Swift PG38UQ en Strix XG259QNASUS ROG Swift PG38UQ en Strix XG259QN

De ASUS ROG Swift PG38UQ (links) en ROG Strix XG259QN. Bron: ASUS

Door Daan van Monsjou

Nieuwsredacteur

30-05-2023 • 03:30

80

Lees meer

Reacties (80)

80
80
26
3
0
45
Wijzig sortering
Dat betekent dat de curve overeenkomt met die van een cirkel van 1800mm.
Ik lees dit wel vaker als uitleg, maar ik vind het nogal onduidelijk.

1800R betekent een radius (R, de straal dus) van 1800mm van een circel. Dat is de halve diameter.

Zoals het nu hierboven staat uitgelegd lijkt het voor mij alsof het de diameter betreft.
Erger nog: "een cirkel van 1800mm" bestaat helemaal niet.
Er had moeten staan: "een cirkel met straal van 1800mm"
Erger nog: "een cirkel van 1800mm" bestaat helemaal niet.
Een cirkel met een straal van pak 'm beet 287mm heeft een omtrek van 1800mm. Dat is dan een cirkel van 1800mm.
Inderdaad, en dus een cirkel met een doorsnede van 3600 mm.
flinke jongen daar moet je toch flinke pc hebben.
zal ook wel knetter duur zijn.
Valt best mee hoor de oddessy g9 heb display compression nodig , die is zwaarder omdat alles eerst moet compressen, ik gebruik dit scherm al 4 jaar zonder problemen , tuurlijk 240hz is niet altijd haalbaar maar het geef wat de gpu ken geven,

Je ken het in dual link of single link gebruiken dus ja
Display stream compressie gaat gewoon door een dedicated chip, is niet zwaar en merk je helemaal niks van qua prestaties.
welke vid kaart gebruik jij.....zit eraan te denken voor widescreen.
maar heb nu nog cpu 5900 x en gpu { oude kaart 1070ti }
Ik gebruik em icm een 3080, maar dat laat vaak nog wel te wensen over hoor.

Zelfs games als fortnite zitten dan op “slechts” 100-120FPS, maar dat kan ook liggen aan het feit dat ik hem windowed borderless heb draaien. Zitten soms wel behoorlijke dips naar 50-60 in ook

Valorant draait dan wel weer op 240+ client FPS, maar dat is niet per se gelijk aan de framerate.

Ik zou nu denk ik toch voor een 4080 gaan, hoewel het allemaal prima speelt hoor.
Als je op ultra settings wil spelen maak je er zelfs een 4090 nog lastig :+

Het lijkt alsof mensen altijd vergeten dat je iedere monitor met iedere kaart aan kan sturen, ik gamede 8 jaar lang op 1440 met een 1060 6GB, afhankelijk van het spel gewoon de instellingen iets, of veel, lager zetten, dan ziet het er nog steeds goed uit enkel die het aantal pixels.
ik wil graag voor 1440 widescreen gaan....
Ik zit nu op 1440x3440 @ 100 Hz met een 3060 Ti. Hoewel ik er destijds bijna de hoofdprijs voor heb betaald, heb ik er nog geen moment spijt van gehad.

Gewoon de overlay met de fps counter aan en met de instellingen prutsen tot ik op 100 fps zit. Iets oudere spellen zoals Doom Eternal staat alles op ultra, andere nieuwere titles soms was zaken op very high of high.

Het enige nadeel aan ultrawide is dat cutscenes (bijna) nooit schalen, en met een *#$ spel zoals PUBG tegenwoordig is, is zelfs de lobby/menu niet schermvullend.
valt mee, het zijn minder pixels dan 4K.
Ongeveer een achtste minder. Dus afhankelijk van wat je ermee doet (gamen) zul je nog best wel eens goede videokaart nodig kunnen hebben. Als je echter oudere spellen speelt of andere dingen doet dan gamen dan valt het best mee qua welke hardware je ervoor nodig hebt.

Maar dat maakt deze niet anders dan elke andere ultra wide die al op de markt is.
Ongeveer een achtste minder.
Exact een negende minder.

QHD is FHD×4/3×4/3 = FHD×16/9

UHD is FHD×4

Dit paneel is 2×QHD = FHD×32/9 = UHD×8/9
Wat maak jij het ingewikkeld zeg.
3840 x 2160 = 8294400
5120 x 1440 = 7372800

7372800 / 8294400 = 88.8888888%

dus op de 49inch ultrawide is het iets speelbaarder, maar het zal niet het verschil maken tussen onspeelbaar en speelbaar.
Ja, hij maakt het ontzettend ingewikkeld, want 7372800 / 8294400 ga je natuurlijk even snel uit je hoofd doen 8)7

Wat @RuddyMysterious doet is eigenlijk, imho, een betere manier omdat alle berekeningen die hij doet binnen de standaard tafels vallen en hij houdt het veel overzichtelijker door alleen met verhoudingen te rekenen

Ik ga bijvoorbeeld ook niet van mijlen naar kilometers rekenen door ze eerst allebei om te rekenen naar m/s en daarna terug te rekenen. Ik deel gewoon door 1,609.

[Reactie gewijzigd door youridv1 op 22 juli 2024 17:07]

Het ziet er alleen mega ingewikkeld uit.

Ik snap wat er gebeurt, maar waar de breuken vandaan komen is mij een raadsel.

Want waarom is QHD gelijk aan FHD*16/9? En hoe werkt dit met andere resoluties?
QHD is FHD×4/3×4/3 = FHD×16/9 gaat inderdaad ietwat snel, hieronder losse stappen:

2560 / 1920 = 4/3
1440 / 1080 = 4/3

Dus QHD = FHD x 4/3 x 4/3

Dus QHD = FHD x 16/9

Je kunt bij resoluties bijna altijd herleiden naar simpele breuken. Er worden namelijk altijd verhoudingen gebruikt bij iedere resolutie ten opzichte van een lagere, waardoor er bijna altijd een gemeenschappelijke deler is

Vooral de verhouding 4/3 is ontzettend veel terug te vinden. Niet alleen in beeldverhoudingen, maar ook hier tussen twee verschillende resoluties. Ook is het, zoals je hier terug ziet, de wortel van 16/9 en dit getal komt dan weer voor als verhouding tussen QHD en FHD.
En zo is bijvoorbeeld de vroeger heel gangbare desktop resolutie 768 / 576 (vroeger gangbaar bij tv) ook 4/3.

5/4 zie je ook vaak, zo is 720p bijvoorbeeld weer 5/4 van 576 en 900p is weer 5/4 van 720p.

En zo is 1080 / 720 3:2 en hierdoor 2160 / 1440 ook 3/2, net als dat er ook een scherm beeldverhouding 3:2 bestaat, die erg zeldzaam is en eigenlijk alleen op een paar laptops en een handje vol creator focussed monitoren wordt gebruikt.

[Reactie gewijzigd door youridv1 op 22 juli 2024 17:07]

Over ingewikkeld gesproken, ik hou het wel gewoon bij het vermenigvuldigen van pixels :p
Ja je hebt gelijk. Had het even snel gedaan uit me hoofd en het was nog vroeg. Rekende de andere kant op van 8m naar 9m ipv andersom 😅
144 Hz though. Dat is (afhankelijk van de load) op bijna 4k best een uitdaging.

Edit, wacht, is het 49" paneel nou 144hz op niet? Vind het artikel net niet duidelijk.

[Reactie gewijzigd door MeMoRy op 22 juli 2024 17:07]

ja en nee, het zijn minder pixels, maar in moderne games wordt er aan asset culling gedaan gebasseerd op wat jij bekijkt in game. Met deze monitor is dat veel minder effectief door de resolutie. Dus het kan in bepaalde open world titels veel zwaarder zijn dan 4K.
Ik heb ook een g9 en alleen pixels tellen is geen voldoende vergelijking met 4k. Bijvoorbeeld de berekeningen voor physics moet nu voor een veel breder zicht dan dan 16:9.

Als ik bf5 op scaling 200 procent zet op 1080 resolutie dan krijg ik 160 fps, op 32:9 130fps. Ik weet dat dit geen sluitende test is, maar mij zegt iets dat 32:9 zwaarder is op sommige vlakken dan 4k 16:9.
Klopt, maar je hebt in de meeste games een veel bredere FOV waardoor er meer textures ingeladen moeten worden. Ik dacht er ook vanaf te komen met meer FPS, maar helaas heeft het toch echt een performance hit t.o.v. een 16:9 4K scherm.
Waarom weer geen ethernet 1Gig aansluiting? Heeft dat een technische reden? i.v.m. bandbreedte HDMI 144hz performance? Kosten reden?

Bijvoorbeeld de DELL U4323QE heeft wel een ethernet poort, is dan wel een kantoor scherm, maar kan internet signaal zonder problemen doorgeven over usb-c naar de PC of laptop.
Is maar een kleine moeite om ook op alle moderne usb-c monitoren voortaan een ethernet poort te gaan plaatsen.
Kosten hè... Ook voor de mensen die een laptop aansluiten zal in 99% van de gevallen WiFi wel goed genoeg zijn.
Voor de componentenprijs hoef je het niet te laten op een scherm van meer dan 1000 euro (als ik even mag schatten wat ze gaan kosten)
Wellicht dat ze (zoals je van een bedrijf mag verwachten) onderzoek hebben liggen over wat het grootste deel van de gebruikers wilt (of als doorslaggevend punt zien om iets te kopen).

Deze monitor lijkt mij eerder gericht op gamers (die eventueel ook thuiswerken) dan alleen voor op kantoor (mijn aanname). Gezien wat voor pc je voor gamen nodig hebt om deze monitor goed te benutten hebben die mensen wellicht een desktop staan. Dan plug je daar gewoon je ethernet kabel in (scheelt wellicht ook nog een fractie qua latency). Je werk laptop gaat dan gewoon via WiFi. Maar dat is allemaal speculeren van mijn kant, ik heb nooit een dergelijk onderzoek gedaan.
Uiteraard begrijpelijk als ze die keuze gemaakt hebben om die redenen, maar het argument kosten vond ik te kort door de bocht.
Ik sluit gewoon mijn pc aan ethernet. Geen enkele noodzaak voor een ethernet aansluiting op mijn monitor. Met mij zullen veel mensen daar geen behoefte aan hebben. Als jij die behoefte wel hebt, dan is deze monitor niets voor jou.
...je mist blijkbaar het feit dat dit scherm een kvm switch en een usb c aansluiting met usb c tot 90watt heeft. Het hele doel daarvan is net je laptop met 1 kabel aan te kunnen sluiten. Als je dan nog apart je ethernetkabel in je laptop moet pluggen is dat wat flauw.
Een laptop beschikt toch over wifi? Dit lijkt mij eerder een scherm voor thuis dan op kantoor en dan kan je toch zorgen dat je netwerk op orde is. Ik haal hier op mijn desktop zowel wired als wireless 1gbit transfers naar de NAS (+-110MB/sec).
Een laptop beschikt ook over ene toetsenbord en trackpad, alsnog willen mensen vaak een echt tobo en muis op hun werkplek. Netwerk is hetzelfde: op je werkplek wil je als het kan gewoon ethernet want het is 100% beter.

Dat je nu gaat doen alsof ethernet niet beter is dan wifi is best absurd: je weet best dat de resultaten die jij nu beschrijft extreem uitzonderlijk zijn. Realistisch haal je die snelheden enkel over erg korte afstand, zonder muren ertussen, op wifi 6 of 6E, en dat enkel als jij de enige bent die iets doet in de airtime. De meeste mensen thuis hebben WiFi 5, waarbij je in de praktijk 200-500 Mbps haalt.

En als je dus toch jouw uber-1337 WiFi als referentie wilt nemen, dan moet je het ook eerlijk doen: moderne WiFi tegen moderne ethernet: 2,5 Gbps ethernet kost geen drol en is breed beschikbaar, om nog maar te zwijgen over 10Gbps indien je cat6 hebt. Daar komt jouw WiFi ook niet in de buurt.

[Reactie gewijzigd door kiang op 22 juli 2024 17:07]

Apart toetsenbord en muis is vanwege RSI/Arbo regels. Hoewel dat mensen toch niet weerhoud om toch de ingebouwde varianten te gebruiken.

En 2.5G/10G via ethernet is haalbaar, maar toch weinig in gebruik. Alleen op de dure producten is dat aanwezig. De standaard is nog steeds 1Gbps. Zelfs op kantoren. Bij mijn werkgever was het zelfs 100Mbit vanwege doorlussen via Cisco telefoons tov Wifi met 600Mbps. Nu is er enkel Wifi, dus er is geen keus. Het is makkelijker om 5 Access Points per verdieping op te hangen dan naar elke werkplek een netwerkkabel te leggen.
Rustig man voordat je bloeddruk door het dak gaat :X Zolang mijn provider niet meer dan gigabit levert ga ik mijn gigabit switches niet vervangen. Je moet kopen wat je nodig hebt op dat moment, niet wat je denkt binnen enkele jaren nodig te hebben.
Jij haalt misschien dat soort snelheden, maar hier op kantoor is de Wifi behoorlijk ruk vergeleken met de kabel.
1. Het laden kun je ook gebruiken voor je mobiel. Bij mij werd zelfs een 120W lader bijgeleverd. ;)
2. Laptops hebben WiFi. Dus een kabel inpluggen is overbodig en in de meeste gevallen niet mogelijk, omdat die aansluiting er niet op zit. ;)
1: nutteloze opmerking, deze monitor wordt expliciet verkocht om via USB-C een laptop aan te sluiten.
2: Dat maakt het nut van een ingebouwde ethernetpoort wanneer je via USB-C dockt net nog groter. Ethernet is stabieler en sneller dan wifi, zodra je op een vaste werkplek zit (en dat is zo met een 49 inch scherm) wil je ethernet gebruiken.
Gevoelsmatig helemaal met je eens, maar in de praktijk mis ik die kabel helemaal niet op mijn laptop (voor werk als webdeveloper).

Sowieso zou ik het helemaal niks vinden als de verbinding (gezien het een kvm switch is) elke keer uit gaat omdat ik van scherm wissel, nu kan ik gewoon doorwerken op mijn laptopscherm terwijl ik naar mijn vaste (game)pc wissel, dat zou dan niet eens kunnen want dan is de verbinding weg. Totaal niet praktisch.

Maar als je het wel wilt is het een kleine moeite 1 van de USB poorten te gebruiken om daar een usb-netwerkkaart aan te hangen en een UTP kabel...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 22 juli 2024 17:07]

Ja, een KVM switch heb ik ook. Mijn mac mini en windows pc werken op één monitor/toetsenbord/muis combo. Ethernet loopt gewoon naar mijn units, niet naar mijn beeldscherm.

Toen ik nog een desktop laptop had, gebruikte die gewoon Wifi. Dus een desktop/laptop combo is toch vaak ethernet in desktop, laptop op wifi.

Ik zie nog steeds niet de noodzaak (voor de meeste mensen) om een ethernet aansluiting op je monitor te hebben.

Edit: desktop i.p.v. laptop

[Reactie gewijzigd door Het.Draakje op 22 juli 2024 17:07]

Waarom zou je eth aansluiten op de monitor als een directe aansluiting op je pc ook mogelijk is, ok voor een telefoon ken ik het begrijpen maar we zitten al op wifi 7 zou je dan nog echt een kabel nodig hebben ?
Menig thuis gebruiker heeft een laptop van het kantoor en gebruikt zijn/haar scherm als extensie. Zo heeft dit scherm ook een KWM switch en is in staat om je laptop te voeden. Dus enerzijds levert men deels voor kantoor gebruikers functies maar tegelijkertijd juist data laat men achterwege, dat is toch op z'n minst een beetje raar. Maar voor mij is dat het geval met het scherm op zich, het is een gamer scherm met kantoor opties... wat moet ik hiermee?
Weet niet wat jij er mee moet maar het is precies wat ik zoek (op de grootte na), ik werk altijd op wifi, nog nooit issues mee gehad, en gamen doe ik wel met een vaste aansluiting ivm in theorie betere/stabielere verbinding.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 22 juli 2024 17:07]

ik het begrijpen maar we zitten al op wifi 7 zou je dan nog echt een kabel nodig hebben ?
Ja. Latency en het feit dat wifi slechts half duplex is.
Voor mijn Macbook is het ideaal! Nu een adapter er tussen voor USB-C naar Ethernet, zou de poort liever vrijgehouden hebben voor USB-C schijf of iets dergelijks. Het voordeel nu is dat ik alleen mijn USB-c kabel op mijn MacBook aansluit en klaar! Geen gedoe met een ethernet-kabel in de laptop zelf.

Wanneer het kan ga ik echt voor een bedrade aansluiting ipv WiFi.
Uiteraard haal je inmiddels via de nieuwste WiFi standaarden enorme snelheden

[Reactie gewijzigd door Maverick2001 op 22 juli 2024 17:07]

Usb-netwerkkaart in de kvm steken dus, probleem opgelost! Hoef je nooit wat te doen, maar als je van bron wisselt ben je wel je verbinding kwijt, handig!

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 22 juli 2024 17:07]

Bandbreedte usb-c denk ik, hoewel die ene gigabit er misschien nog wel vanaf had gekund. Ik kan me voorstellendat het een keuze is geweest om het weg te laten want gigabit is niet 'premium' genoeg voor dit scherm, en wordt 2,5 of 10 te krap met bandbreedte. HDMI zou het aan kunnen, maar volgens mij ondersteunt het protocol officieel geen ethernet (zo wel, dan lees ik daar graag meer over!)
Schijnt al sinds 2009 mogelijk te zijn met HDMI 1.4.
https://thehometheaterdiy.com/hdmi-with-ethernet/

Maar heb er zelf nooit iets mee gezien (dat ik me kan herinneren). Gaat geloof ik ook maar tot 100mbps

[Reactie gewijzigd door SRI op 22 juli 2024 17:07]

Wow cool. Lekker niche ook! Bedankt voor de link :)
Wellicht voor randapparatuur voor een tv nuttig. Maar wellicht niet verder geüpgraded omdat het weinig tot niet gebruikt werd. Maar dat is gewoon een aanname. Misschien wordt het ergens wel vaak gebruikt voor bepaalde scenario’s.
Ethernet? Wat moet ethernet in een monitor als daar geen ingebouwde PC in zit? Zie er geen enkele meerwaarde in.
Monitor is docking station.
Je kan altijd een USB ethernet adapter inpluggen in de USB hub van zo'n monitor, bereik je ongeveer hetzelfde mee.
Helemaal vlekkeloos gaat het ook niet, ook niet op die Dells. Door beperkingen aan de hoeveelheid lanes moet je kiezen tussen 4k@60Hz over displayport met compressie of gigabit ethernet. Support je laptop geen compressie (Intel macbooks :( ) moet je kiezen tussen 4k op 30Hz of 100Mbit ethernet.
Wil je dat echt allemaal over 1 draadje ben je verplicht Thunderbolt te gebruiken, maar zover zijn de mainstream monitor fabrikanten nog niet. (en die van Apple heeft ook geen ethernet...)
Wat grappig is want de oude Thunderbolt display heeft dus wel gigabit ethernet aan boord en werkt met een converter naar USB-C ook prima met veel (ook non-apple) laptops.
Tsja, als Apple een gigabit poortje op de studio display plakt vindt iedereen dat 'niet premium' genoeg en inhalig. Zetten ze er een 10 gigabit poort op wordt het ding nog duurder dan die nu al is. Op dit moment kunnen ze dat niet goed doen. Je hebt de mogelijkheid zelf een netwerkadapter met de gewenste snelheid in de display hub te pluggen.
De meeste laptops kun je via een 'gewone' USB-C aansluiten op een monitor, maar ondersteunen geen Thunderbolt 3 of Thunderbolt 4. Hetzelfde geldt voor monitoren: er zijn er maar een paar die Thunderbolt 3/4 ondersteunen. Dat heeft veel te maken met de kosten, zowel de techniek als de licenties voor Thunderbolt zijn relatief duur.

Een kenmerk van een USB-C aansluiting zonder Thunderbolt is dat er bij hoge schermresoluties onvoldoende bandbreedte beschikbaar is voor een 1 Gbit/s netwerkverbinding. Als je de laptop en de monitor alleen via de USB-C-kabel verbindt, kan de laptop daardoor wel beeld naar de monitor sturen, maar schakelt de netwerkverbinding via diezelfde kabel automatisch naar 100 Mbit/s.
Je bent voor mij de allereerste die ik ooit over Ethernet op een monitor hoor. Ik dacht dat dat alleen voor 'smart' schermen was (wat in mijn ogen dan TVs en geen monitoren meer zijn)

Voor 99.99% van de consumenten lijkt me dit compleet nutteloos en zelfs voor zakelijke voor 80%. Lijkt me reden genoeg?

Begrijp je niet verkeerd, ik heb een hekel aan wifi, maar ik steek de draad direct in mn PC of laptop.
In de pricewatch vind je momenteel 208 monitoren met ethernet. Zo nieuw en zeldzaam is het niet meer.

Het lijkt me zeer sterk dat 99.99% van de mensen liever een extra hub op de bureau staan hebben, laat staan een voedingsblok en ethernetkabel en USB voor toetsenbord en muis en andere accessoires, dan dit gewoon in de monitor ingebouwd te hebben en alles met 1 simpele USB-C kabel aan te sluiten.

Je moet het maar eens proberen zou ik zeggen, eens je laptop volledig werkt met slechts 1 kabeltje wil je niets anders meer.
208 klinkt als een behoorlijk aantal, maar dat is net 7% van het aanbod, maargoed ik zat er een paar 9's naast.

Ik onderschat waarschijnlijk ook voor hoeveel mensen hun laptop hun enige PC is, voor mij is een laptop altijd 'voor erbij' geweest en zou nooit m'n desktop kunnen vervangen.
Geen kabeltje aansluiten is nog altijd minder dan één. ;)
Het scherm ondersteunt ook de DisplayWidget Center-software van ASUS, waarmee gebruikers de instellingen van het scherm kunnen aanpassen via hun pc met een muis en toetsenbord.
Het is toch echt schandalig dat dit nog steeds moet gebeuren met crappy monitor-afhankelijke software. Scherminstellingen aanpassen vanaf de computer is al sinds 1998 een standaard. Waarom is dit nog niet een standaard OS-instelling?!
Hangt er ook wellicht aan welke instellingen je allemaal hebt. Mee eens dat je best wel een hoop items via een standaard OS interface kan laten gaan. Maar of dat altijd de beste ervaring is of dat de leverancier graag jou hun eigen software wilt laten gebruiken,.. wie weet.
Het kan ook in Windows zelf onder Multitasking. Maar met externe software (ik gebruik het dan van Dell) kun je veel makkelijker en beter je eigen layout bedenken en sneller ertussen schakelen.

[Reactie gewijzigd door Dennisdn op 22 juli 2024 17:07]

Dit is precies het scherm dat ik zoek, nu maar wachten op een releasedatum en een ‘acceptabele’ prijs
En wat is acceptabel?
Ja, dat is voor een ieder anders. Ik vermoed dat het rond de 1500 gaat worden.
Beetje jammer weer blijven steken op dezelfde resolutie. Had liever 49 inch gezien met 120hz 8k (7680x2160) en ultra wide 38 inch met 144hx 5k (5120x2160) hebben nu al te lang dezelfde resolutie en 5k ultra wide is echt ondervertegenwoordigd. Zeker met scaling van 1080p is 5k ultra wide veel beter en gebruiksvriendelijker.
Wie kan er überhaupt gamen op dit soort resoluties met een framerate van 120-144 FPS.
Letterlijk alleen CSGO krijg je werkend hiermee. Zelfs met een 4090 ga je bijna geen enkele game kunnen spelen op 8K 120 FPS. Vergeet vooral niet dat ROG een gaming brand is en dat er vooral wordt gekeken naar wat gamers willen.
Wie zegt gamen op 32-9? Ik zie 120 Hz meer voor vloeiend beeld. En die resolutie kan dat aan met de laatste dp versie. Daarnaast kan je makkelijk en mooier downscalen en toch scherp beeld krijgen door de resolutie naar 3840x1080p te zetten.

Voor de 5k is het gewoon tijd en dat is vervelend dat er niet omgeschakeld wordt. De resolutie op 120-144hz zou je tevens op halve resolutie kunnen draaien met scherpe pixels + dat je alle films op 4k in Cinema mode kan kijken zonder al te veel software aanpassingen.

Ik zit momenteel ook op 3440x1440 op 120hz bij gebrek aan beter. Maar zou over 1 a 2 jaar wel graag 5k willen en dan liefst op 38inch
Tja ik wacht tog liever op de 8k oddessy g9
Ik denk dat dit scherm vrij duur gaat zijn.
Wel leuk ding!
asus kennende wel, zoek het duurste scherm dat er het dichtste bij in de buurt komt, plak er minimaal 20% bovenop en je hebt de adviesprijs van dit scherm. De kwaliteit van asus producten schijnt te afgelopen tijd nogal achteruit te zijn gegaan als ik verschillende media moet geloven (gamersnexus, jaystwocents, LTT), dus of het die meerprijs waard is betwijfel ik.
Moet qua specs de prijs van mijn huidige PC hebben. Verder wel super gaaf natuurlijk.

[Reactie gewijzigd door Lieftalig op 22 juli 2024 17:07]

Prachtig scherm dit, mocht mijn 4k oled TV het begeven zou dit zeker een overweging zijn, mits er geen grote gebreken zijn en de prijs acceptabel is. Die 4k oled tv's zijn gewoon een goede deal.

Wat belangrijk is om te onthouden is dat er door games niet altijd support is voor de 21:9 of 32:9 resolutie. Waardoor je soms minder ziet dan een 16:9 concurrent, omdat de boven en onderkant van het 16:9 beeld afgehaald wordt.

Daarnaast heeft DLSS een minder goede scaling in performance als bij een 16:9 resolutie. Tenminste dit was zo, ik weet niet of het hedendaags nog zo dringend is. Dat betekend dat je met Raytracing op deze resolutie alsnog moet uitkijken.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.