Samsung kondigt 27"-QD-oledpaneel met 360Hz-verversingssnelheid aan

Samsung Display is begonnen met de massaproductie van kleinere QD-oledpanelen en kondigt een 27"-paneel met een 360Hz-verversingssnelheid aan. De eerste QD-oledmonitors komen in 2024 op de markt en worden uitgebracht door verschillende fabrikanten.

De techgigant begint in eerste instantie met de productie van 31,5"-QD-oledpanelen voor monitors met een resolutie van 3840x2160 pixels en een pixeldichtheid van 140ppi. Onder meer Asus, Alienware en MSI hebben monitors aangekondigd die van dit paneel gebruikmaken. De eerste monitors van het betreffende formaat worden in 2024 verwacht. Samsung Display is de enige fabrikant die QD-oledpanelen produceert.

Later zegt de Zuid-Koreaanse fabrikant dat er een 27"-QD-oledpaneel gemaakt gaat worden met een verversingssnelheid van 360Hz. Dit paneel heeft een responstijd van 0,03ms. Ook de 27"-variant moet in 2024 op de markt gebracht worden door 'internationale partners'. Het bedrijf verwacht in 2024 een verdubbeling van het aantal geproduceerde QD-oledpanelen voor monitors te bereiken.

Samsung QD-oled
Links het QD-oledpaneel van 31,5", rechts de 27"-variant. Bron: Samsung Display

Door Yannick Spinner

Redacteur

14-12-2023 • 21:19

71

Reacties (71)

Sorteer op:

Weergave:

Hopelijk hebben ze dan eindelijk de grijze waas bij omgevingslicht aangepakt. Enorm zonde om een OLED gebaseerde techniek uit te brengen, en dan alsnog last te hebben van grijze zwartwaarden.

Zie ook dit artikel:
https://tftcentral.co.uk/...-type-and-coating-matters
Dan moet er toch behoorlijk wat licht op vallen wil je dat zien.
Ik heb me niet verdiept in deze panelen van Samsung, maar bij de oled steam deck was ook paniek online dat het duurste model met etched glass scherm eenzelfde soort effect zou hebben. Een YouTuber liet zien dat zwart er grijs uitzag en als hij over de helft van het scherm een glossy screenprotector plakte dan werd het daar weer veel zwarter. Iedereen dus over het hele internet aan het schreeuwen dat je dus absoluut niet dat model moest hebben want de oled zou volledig verpest zijn... Men vergat alleen wel even dat die YouTuber onder felle studioverlichting zat. Heb zelf wel dat etched glass model van de nieuwe deck en het scherm is om van te watertanden zo mooi, en veel minder last van reflecties. En omdat ik meestal niet in heel fel licht zit te spelen zie ik niks van dat zwart minder zwart zou zijn.
Ik heb privé een ZenBook met 14" glossy OLED display en zakelijk een ThinkPad met hetzelfde 14" OLED paneel (van Samsung), maar dan mat. Ik kan beamen dat het matte meestal niet te zien is, maar de reflecties wel veel minder zijn. Dat kijkt een stuk prettiger met de gordijnen open.
Kijk zo'n mat scherm is iets dat met OLED, en al helemaal van de afgelopen 1-2 jaar, idd goed zou kunnen zonder al te veel verlies van kwaliteit waaronder helderheid.

Maar met een LCD scherm boet je aardig in qua kwaliteit, dat is de voornaamste reden dat het nooit echt is aangeslagen tot nu toe denk ik.
Ik heb zelf een Deck OLED met mat scherm, en ik wist niet eens dat dat speelde. Scherm ziet onder de omstandigheden waaronder ik speel er net zo goed uit als een OLED smartphone, TV en notebook die ik heb: prima. Zwart is zwart.
In normaal daglicht is het verschil in mijn ervaring erg groot. LG heeft een halfmatte coating gebruikt voor de entry level OLEDxxB serie. Ik wist dit in eerste instantie niet. Toen ik de tv installeerde had ik het gevoel naar een LCD te kijken, het beeld was gewoon bleker/matter dan een 5 jaar oude C serie.

Het verschil was zo groot dat ik deze onmiddellijk heb omgeruild.

En dan heb ik het nog maar over de half matte coating, wat doorgaans op monitoren zit is echt om te huilen . .
Dus in wezen is de coating een groot probleem? Maar mensen zitten ook niet op een glossy coating te wachten. Er zal hopelijk een tussenweg gevonden zijn.
Ik zou juist wel een glossy coating willen, maar misschien ben ik 1 van de weinige.
Ik ook. De kleuren en zwartwaarden worden er gewoon zoveel beter van. Voor gaming en video zorg ik graag voor een verduisterde kamer. De schermen zijn toch niet erg geschikt voor werk/productie, dus daar pak ik dan wel weer een IPS voor :)
is dit dan een optie? ook voor @xSNAKEX
https://allboutgaming.com...32-inch-4k-qd-oled-240hz/
is semi-glossy wat hopelijk beter is dan de matte meuk die je op 99% van de schermen ziet

zelf ben ik in ieder geval van plan deze te halen
Thanks voor de tip, die kende ik nog niet. Zelf heb ik ook nog Ultrawide en BFI (Black Frame Insertion) op mijn wensenlijstje staan, dus ik ben het nog even af aan het wachten.
graag gedaan

jammer dat jouw wensen er nog niet bijzitten
Ik dacht in eerste instantie dat het wel mee zou vallen, totdat ik de Samsung OLED S95C bij een vriend aan de muur zag hangen. Zolang je de verlichting in de woonkamer niet te fel zet en het buiten schemerig/donker is heb je er geen last van, maar in daglicht zit je gewoon tegen een grijs scherm aan te kijken. Echt bizar.
Dit zijn gameschermen, dat doen de meeste niet in de volle zon / licht schat ik zo in. Zal wel meevallen in de praktijk denk ik.
Tot nu toe zijn de matte OLED gaming schermen de standaard, helaas en 't verschil is minimaal net zo duidelijk te zien als het verschil tussen een goed VA paneel en een OLED paneel. Tenzij je in het donker zit.
Nou, dat valt op mijn LG 27 inch toch echt reuze mee. Die OLED is echt een veel hoger contrast, ook met anti reflectie.

[Reactie gewijzigd door FrankoNL op 22 juli 2024 23:11]

Ik waardeer het echt dat er sites en reviewers zijn die proberen een zo compleet mogelijk beeld te schetsen, maar het is niet het OLED scherm wat grijs wordt maar omgevingslicht dat gereflecteerd wordt. Natuurlijk is het de hele ervaring die telt en het is goed te weten hoe een scherm in verschillende omstandigheden presteert maar om over 'enorm zonde' te spreken vind ik overdreven.
Straks gaan fabrikanten - bang voor OLEDgate - allemaal een reflectiewerende coating toevoegen waardoor de piek helderheid naar beneden gaat en dan gaan mensen weer zeuren dat het 'enorm zonde' is dat je HDR content niet goed kan bekijken... het blijft toch de echte wereld en daarin moet je tradeoffs accepteren.
Alleen laat de link een duidelijk verschil zien tussen WOLED en QD-OLED.

Hopelijk weet Samsung er in de derde generatie echt iets aan te doen. Je koopt geen OLED paneel om alsnog grijzige zwartwaarden te zien met een beetje zonlicht op je paneel.
Als je contrast echt belangrijk vindt hang je zo'n OLED natuurlijk niet in de zon. Los van mindere zwartwaarden kunnen die schermen ook beschadigd raken als ze lang in direct zonlicht staan.
Alleen is dit effect echt niet alleen zichtbaar "in direct zonlicht".

Zie ook dit plaatje:https://tftcentral.co.uk/wp-content/uploads/2023/11/all_1.jpg

Bij 100 lux al is een QD-OLED gen 1 scherm even "zwart" als een VA scherm. Dat is ongeveer wat je op een bewolkte dag binnenkrijgt zonder de rolluiken dicht. Een fatsoenlijk verlicht kantoor zit op 500 lux. Dat is dus het einde van de schaal die TFT-central hanteerde. Dan zijn zowel de Gen 1 als de Gen 2 gewoon slechter dan een VA paneel qua zwartwaarden. Terwijl de WOLED's dit probleem niet kennen.


Tenzij je dus als zolderkamerhobbyist continu met dichte gordijnen werkt, wel relevant. En jammer, want het is geen inherent OLED probleem.
Er zit natuurlijk wel een forse bandbreedte tussen 'fatsoenlijk verlicht kantoor' en 'gordijnen dicht'. En het is niet dat het beeld ineens waardeloos wordt - je hebt alleen slechtere zwart waardes.
Daarnaast zal het per situatie verschillen hoeveel van dat buitenlicht op de toestel valt. En zo'n grafiekje zegt ook niet alles, het verschil kan ik de praktijk nog best meevallen.
Tja, zo'n grafiekje vertrouw ik toch meer dan iemand die zegt "het valt allemaal wel mee".

TFTCentral staat goed bekend qua reviews. Als die aangeven dat gebruik van een QD-OLED in verlichte ruimtes een issue is, dan hoef ik daar niet aan te twijfelen.
Ik geloof die review ook wel, maar het nadeel van grafiekjes is dat kleine verschillen heel erg opgeblazen kunnen lijken en voor heel veel mensen misschien helemaal geen issue zijn.
Wow dat was interessant grafiek! Goed dat ik LG C1 oled heb want ik kijk zeker ook ovedag met gordijnen open (mits geen straalzon is).
Klopt niet want mijn G8 OLED is net zo zwart als de LG C1. Er zit of direct vel licht op vanuit een kleine hoek of ze hebben een scherm getest met een defect. Met normaal woonkkamer licht of haaks op een raam waar zonlicht niet direct op de monitor valt is zwart precies zo als op een LG C1 en zeker niet vergelijkbaar met VA.
Het effect is misschien niet alleen zichtbaar "in direct zonlicht", maar het gros van de grafieken binnen het gelinkte artikel gaan wel over "directe belichting".
Zie bijvoorbeeld de testopstelling, waaruit volgt dat het 'omgevingslicht' in de testopstelling onder een hoek van 73,3 graden invalt.

Zie ook hoe de uitslag radicaal anders uitpakt bij backlighting.

In de praktijk zal backlighting niet voor iedereen een optie zijn, maar tegelijkertijd is een invalshoek van ~70 graden ook niet altijd representatief. Het is daarom jammer dat in het gelinkte artikel geen andere invalshoeken zijn meegenomen in de vergelijking.
Dat niet alleen, de content bepaald dat ook, althans bij films/series.
Nu game ik niet met een PC maar met de console, maar kan de game niet ook invloed hebben op de zwartwaarde?
Hier geen last van maar er komt ook geen direct licht op het scherm. Het ziet er wel extreem uit in de test van tftc3ntral.
Ik heb sinds een paar dagen een G8 OLED en ik zit nu in een goed verlichte kamer (meeste licht komt van achter m'n monitor) en zwart is nog steeds pikzwart. (Ik had even paint geopend en het hele scherm zwart gemaakt, niks te klagen)
Ik hoop dat de color fringe word verholpen. En dat er geen geforceerd scherm onderhoud plaatsvind tijdens een film/gamen etc.
colour fringe moet in de 2de generatie minder zijn helemaal opgelost is het echter niet las ik eergens


de layout van de subpixels in nu meer traditioneel waardoor het probleem minder sterk is
We zijn er! Oled, 4K, 360hz en 27 inch, iets waar je jaren geleden alleen maar van kon dromen.
Alleen is de 27" dus een QHD scherm aldus de bron
En geen vermelde refreshrate voor de 4k…
Helaas
Dat is goed! Waar blijft LG?
Alsof je dat verschil gaat merken… lijkt beetje op de sample rate race van 10 jaar terug, muziek op 768kHz want dat klonk zo veel beter dan 192kHz, nooit een blinde test geweest die een significant verschil vond.

60 Hz naar 90 Hz is een flink verschil, 90 naar 120 al een stuk minder enz. The law of diminishing returns
helemaal mee eens ik zie al geen verschil tussen 60 en 90 mijn punt is meer dat ze niet equivalent zijn en dus niet zomaar een alternatief zijn gezien iemand die perse 360hz wil niets zal hebben aan een 240hz alternatief
Ja wat is merken? Als je er bewust van bent? Of als de statistieken aan het einde van een potje laten zien dat je 3% meer kills maakt wat je tijdens het spelen dus niet 'merkt', maar wel het resultaat kan zijn van de paar ms dat je dingen eerder ziet dan je anders zou doen :)
30, 40, 60, 120, 144 zijn voor mij allemaal nog best te merken, al is het verschil tussen 120 en 144 al vrij subtiel. 144 > 165 merk ik zelf eigenlijk niet meer, en een stuk grotere sprong van 144 naar 240 merk ik wel, maar dan moet je ook maar 240FPS kunnen halen.

120 heeft samen met 240 als uniek voordeel dat je er 24, 30 en 60 in kwijt kan zonder frames te moeten interpoleren. Nooit meer judder op je scherm _/-\o_
Die is qhd
De 27" Samsung mogelijk ook..
dat was me niet opgevallen
Ik ben nog altijd aan het wachten om een Oled of QD Oled monitor te kopen, gewoon omdat de huidige teveel nadelen hebben. Zo is er bijvoorbeeld ook nog color fringing.
Misschien dat deze nieuwe generatie veel beter gaat zijn, dan kan ik mijn Acer monitor van 2009 vervangen :)
laat mij raden, 999 euro?
Nice. Nu nog 24" 4K en we zijn er *O* Lijkt me echt tof.
Ik hoop het ook, al vrees ik dat de markt vrij klein is. Ik werk zelf op een 24” 4K (ongeschaald) en zou bijvoorbeeld 120Hz+ wel een verademing vinden. Ik heb me er stilaan al bij neergelegd dat het ofwel nog lang gaat duren, of dat ik toch voor 27” moet gaan. Waarschijnlijk wordt het dat laatste.
Ja ik werk ook op 24" 4K, alleen dan wel geschaald, met 200%. 27" vind ik te groot, en QHD vind ik een te lage resolutie. Ik wil geen pixels kunnen zien (net zoals op mijn telefoon die al full HD heeft).

Ik heb nu een LG24UD58 maar die maken ze niet meer :'( Was zelfs maar 250 euro. Maar idd, 120Hz of hoger lijkt me ook geweldig.

Ik heb een 4090 dus performance is ook geen probleem.

[Reactie gewijzigd door Llopigat op 22 juli 2024 23:11]

Ik wil gerust een groter scherm maar ik wil net zoals je zegt geen pixels meer zien. Nog verder naar achter gaan zitten, doet het hele effect van een groter scherm dan weer te niet. En ik heb blijkbaar scherpe ogen, dus ik vind het zonde van de ruimte. Mijn Dell P2415Q maken ze ook niet meer…

Mijn ideaal zou waarschijnlijk 2x 27” op 5K zijn, liefst in één ultrawide. Dan kan je de resolutie ook halveren om te gamen als de GPU het niet trekt, dan zit je op 2xQHD wat ook wel netjes is voor gamen (gamen is niet mijn prioriteit, maar ik ben ondertussen zo gewoon aan 120Hz op mijn tablet en telefoon dat het op mijn PC gewoon opvalt dat het scherm beperkt is tot 60Hz, ook tijdens het werken).

Anyway, we kunnen dus maar hopen :)
Waarom altijd die zwaar overdreven Hz??

[Reactie gewijzigd door Netrunner op 22 juli 2024 23:11]

Om je 4090 wat te doen te geven denk ik, persoonlijk zie ik de meerwaarde hier ook niet in. maar goed, ik heb niks te zeggen met een 144hz scherm en een 2060 diende 90 fps amper haalt :P
Morerer hertzes is beterer

In reality is het veel fijner als je net jr refresh kan renderen, dus op een 4080 vaak iets van 72 of 90hz

Maar waarschijnlijk voor competitive gaming waar je op low graphics net bv 180 fps haalt. Het is een beetje als aerodynamische nikes met veerzolen die je voornamelijk naar de club aan hebt. Of een lambo in de 30km zone. Je hebt er geen hol aan, maar het is wel cool.

[Reactie gewijzigd door Zoijar op 22 juli 2024 23:11]

Denk dat je vergeet dat de meest gespeelde games niet veeleisend zijn, games als cs2 en andere esport titels spelen mensen vaak met 300-500 fps, je hebt hier niet eens de snelste hardware voor nodig. ryzen 5 5600 en een 6600xt is al genoeg.
Hoezo dan overdreven? Zolang er populaire games zijn waarbij je die fps haalt is er toch niets overdreven aan? Ja je kan spelen met 60 hz en 500 fps, maar 240hz en 500 fps is toch een veel betere ervaring.
"In addition to the UHD resolution monitor, Samsung Display plans to target the fast-growing gaming monitor market by introducing a 27-inch QHD QD-OLED with a 360Hz refresh rate."

Geweldig: 27" en 2560x1440 :)

[Reactie gewijzigd door Huit op 22 juli 2024 23:11]

360hz? Ik dacht altijd dat het menselijk oog niet veel verschil meer zag voorbij de 144hz of 165hz.
Vanaf ongeveer 1000hz kan het mensenlijk oog geen verschil meer zien.

144hz of 500hz is voor de meeste mensen goed merkbaar ( als je pc ook die hoge fps kan halen)

Ik merk zelfs verschil tussen 144hz en 240hz.
Boven 144Hz is maar voor sommige mensen merkbaar, laat staan goed merkbaar. Die 500Hz is maximum ooit vastgesteld met lelijk hoog contrast onder laboratorium omstandigheden. Je moet uiteraard kopen wat je wilt kopen, maar geef niet te hoge verwachtingen in het algemeen. 120Hz is een enorme stap boven 60Hz en goed merkbaar, grootste effect daar dat je ooit nog naar boven gaat maken. 144Hz en 165Hz kunnen voor velen al de maximale nut bereiken voor vriendelijker budget. Er zullen echter altijd ook een paar met zogezegd de ogen van een straaljager piloot gamen, zoveel mensen zoveel wensen. Zelf uittesten is dan het beste advies, voor je onnodig duur koopt of op andere specificaties inlevert in ruil voor nog hogere Hz en fps die een ander nog net ziet maar jijzelf niet. Zelfde verhaal als met heel dure geluidsinstallaties, allemaal persoonlijk.
https://www.howtogeek.com...ps-can-the-human-eye-see/

[Reactie gewijzigd door OruBLMsFrl op 22 juli 2024 23:11]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.