AMD brengt Radeon RX 7600-desktopvideokaart donderdag uit voor 299 euro

AMD introduceert zijn Radeon RX 7600. Deze desktopkaart beschikt over een RDNA 3-gpu met 32 compute-units en krijgt 8GB GDDR6-geheugen. De videokaart komt donderdag beschikbaar en heeft een adviesprijs van 299 euro.

AMD voorziet zijn Radeon RX 7600 van een Navi 33-gpu met in totaal 2048 streamprocessors. De videokaart haalt volgens AMD een gameclock van 2250MHz en een boostclock van maximaal 2625MHz. De RX 7600 wordt geproduceerd op TSMC's 6nm-procedé, waar hoger gepositioneerde RX 7000-kaarten op 5nm worden gemaakt.

De Radeon RX 7600 wordt voorzien van 8GB GDDR6-geheugen met snelheden van 18Gbit/s. In combinatie met de 128bit-geheugenbus biedt de videokaart daarmee een geheugenbandbreedte van 288GB/s. De videokaart heeft daarbij 32MB Infinity Cache. Deze extra cache zit ditmaal in de gpu-die geïntegreerd. Bij hoger gepositioneerde RX 7000-videokaarten zit de Infinity Cache op losse chiplets. De videokaart is gebaseerd op de RDNA 3-architectuur en ondersteunt daarmee AV1-encoding.

AMD positioneert de Radeon RX 7600 als een desktop-gpu voor 1080p-gaming op meer dan 60fps. Volgens tests van het bedrijf is de videokaart gemiddeld 29 procent sneller dan de voorgaande RX 6600. Tweakers noteert in eigen tests een gemiddelde prestatieverbetering van 20 tot 25 procent ten opzichte van de RX 6600.

De AMD Radeon RX 7600 komt op donderdag 25 mei uit. De videokaart krijgt bij introductie een adviesprijs van 299 euro. Tweakers publiceerde woensdag een review van de Radeon RX 7600.

Videokaart Radeon RX 7600 Radeon RX 6600 XT Radeon RX 6600
Gpu Navi 33, RDNA 3 Navi 23, RDNA 2 Navi 23, RDNA 2
Compute-units 32 32 28
Streamprocessors 2048 2048 1792
Boostclock 2625MHz 2589MHz 2491MHz
Geheugen 8GB GDDR6 8GB GDDR6 8GB GDDR6
Geheugenbus 128bit 128bit 128bit
Geheugenbandbreedte 288GB/s 256GB/s 224GB/s
Infinity Cache 32MB 32MB 32MB
Tbp 165W 160W 132W
Releasedatum 25 mei 2023 10 augustus 2021 13 oktober 2021
Adviesprijs bij introductie 299 euro 389 euro 345 euro

Door Daan van Monsjou

Redacteur

24-05-2023 • 15:00

67 Linkedin

Reacties (67)

67
67
35
0
0
26
Wijzig sortering
300 euro lijkt schappelijk ten opzichte van andere kaarten, totdat je ziet dat het gaat om een absolute instap budet kaart met 8gb VRAM en 128bit geheugenbusbreedte. Je hoopt er op 1080p mee uit de voeten te kunnen, maar in een game als Call of Duty: Modern Warfare II op 1080p Ultra settings heb je gemiddeld 90 FPS met al dips naar 50.

Ik vind 300 euro voor een instap budget kaart nog aardig pittig, je moet er ook nog een systeem omheen bouwen. Op 1080P moet je voor wat zwaardere games mogelijk al consessies doen, 1440p is al onbegonnen werk. Dus het is vooral gericht op grafisch minder zware Esports games? Met een beperkt budget snap ik dat mensen direct uitwijken naar een Xbox X of PS5.
Met een budget instap kaart speel je niet cyberpunk 1080p ultra op 80+fps.
Om een kaart budget instap te noemen moet je mijns inziens concessies doen om boven de 1080p 35fps te blijven. En alle settings op high ipv ultra valt daar vgm nog niet onder.
Deze categorie budget is/wordt overgenomen door de APUs, zeker met de aankomende serie van AMD.
Cyberpunk is alweer een oude game en 300 euro is niet budget.
1080p 35fps? In welk jaar leven we? Zelfs een instapkaart (wat deze kaart eigenlijk is) mag je nu echt wel 1080p high/ultra op 60fps verwachten. Op misschien wat extreme games na.

Echter is het nu normaal om 300 euro te vragen voor een instap kaart. En zien we praktisch 0 vooruitgang in prijs/performance, waar het afgelopen jaren toch snel 20-60% was generatie op generatie.

[Reactie gewijzigd door Raphire op 25 mei 2023 00:33]

Ik ben helemaal met je eens man.
Veel mensen zeggen mid range kaart. Ik vind dit een budget kaart en niet mid range net als jij.
Mid range is de x700 serie, dus even wachten op de 7700.
Ik weet dat Amd voor instap nog een x500 kaart hebben. Die gaat tegenwoordig ook al voor 200-250+.
Die moeten eigenlijk vanaf 150-200 kosten.
Deze mag eigenlijk nooit meer kosten dan 250 euros met 8gb geheugen.
Vroeger had je nog Nvidia gtx1030 voor 120 euris en ook Amd had nog x400 series. Deze series die komen echt niet meer. Ze waren zelfs onder de 100 euros geweest in die tijd. Ze willen alleen nog maar omhoog met prijs en naam geving.
Tegenwoordig bij beide bedrijven zijn:
x50 instap
x60 budget
x70 mid
x80 high
x90 voor rijke idioten.
De series x10- x40 bestaan gewoon niet meer en komen ook niet meer.

Wat we ook moeten afwegen is dat de euros momenteel niet zo sterk staat tegenover dollar.
vroeger als het 300 dollar is dan is het hier gewoon 300 euros.
Nu moet je zeker nog een goeie 10%+ bij optellen.
Want in USA kost deze gewoon 269 dollars.
euro-dollar is 1-1,10 ongeveer tegenover 1,20 van vroeger.
11% bovenop de 269 is idd 300 hier.
Dat is niet waar. Deze kaart haalt gemiddeld op ultra 1080p 100fps. Dat is geen instapper meer. Vroeger had je inderdaad voor deze prijs een XX70 kaart, maar de prestaties van de XX70 kaarten lagen dan ook een heel stuk lager.
Ja, probeer dat met nieuwe games.
En bij Last of Us stottert het al als een gek.
Moet je instellingen omlaag gaan zetten om het vloeiend te krijgen.
Nou zo'n kaart moet tegenwoordig alles op 1080p wel vloeiend draaien zonder problemen.
Instappers hebben meestal nog wel wat problemen met spellen voor 1080p.
Als het dan geen instapper is, dan weet ik het ook niet meer.
Je mag jezelf wijs maken en gaan kopen. Mij niet gezien.
Een rx6700xt doet het beter in alle fronten alleen op reet tracing na.
En voor dat geld koop ik liever een rx6800 of rx6800xt.
RX6800xt is maar paar tientjes duurder en heeft 40%+ meer prestaties op raster.
En reet tracing is ook te doen op 1080p, alleen hoger resolutie is ray tracing niet te doen met Amd.
RX6800xt kost momenteel 554 in prijswatch. En de RTX4060ti gaat 569 kosten, dus de rx6800xt is nog eens goedkoper ook.
Maar helaas zijn Nvidia en Amd allebei butt deze generatie.
Ik snap echt niets van deze reactie. Wat wil je nou zeggen?
De koers klopt ook niet. De koers van gisteren was 1 dollar is gelijk aan 0,93. Dit betekend dus dat de kaart in de EU 250,82 moet kosten ex btw. (de koers ligt al onder de dollar sinds december)
€250,82 *1,21BTW = €303,4922

Conclusie: de advies prijs is alleen reieel als het inclusief BTW is.
Jij kijk de koers andersom.
Gister was het 1.08 dollar voor 1 euro.
Dus je 1 dollar is 0,93 euro cent klopt dus.
Ik zeg 1.10 omdat het meestal in die richting rond schommeld.
Paar weken terug was het 1,12 dollar voor 1 euro.

En je koers ligt onder de dollar klopt nu alweer niet meer.
Euro is weer meer waard dan de dollar.

Ik zie vandaag dat dollar weer groter is dan euros.

[Reactie gewijzigd door Darthpaulx op 25 mei 2023 19:16]

Je zegt eerst dat dit de absolute instap budgetkaart is en daarna klagen dat CoD niet op Ultra 1080p kan draaien. Vreemde redenatie. Dit is namelijk inderdaad een budgetkaart, maar zonder budgetprijs.
Je hoopt er op 1080p mee uit de voeten te kunnen, maar in een game als Call of Duty: Modern Warfare II op 1080p Ultra settings heb je gemiddeld 90 FPS met al dips naar 50.
Daarom zet je zo'n kaart niet op ultra, maar een tandje lager. Voor iedereen die niet OCD of professionele gamer is prima speelbaar.
Ik vind 300 euro voor een instap budget kaart nog aardig pittig, je moet er ook nog een systeem omheen bouwen. Op 1080P moet je voor wat zwaardere games mogelijk al consessies doen, 1440p is al onbegonnen werk.
Je moet natuurlijk helemaal zelf weten hoeveel je er aan uit wil geven, maar de meeste mensen beschikken niet over een onbegrensde portemonnee. Enige wat telt bij nu een kaart uitzoeken is niet wat voor resolutie je wel of niet speelbaar vindt maar welke kaart binnen je budget de beste keus is.
Xfx RX 6700 voor 322 op amazon.....
Betere keus IMHO.
Heb je de beschrijving bij die kaart op Amazon gelezen? ;)

Klik maar door via de pricewatch:

uitvoering: XFX SPEEDSTER SWFT 309 AMD Radeon RX 6700
Vrouwen Astronaut Kostuum Volwassen Ruimtepak Kostuum Geweldig voor Cosplay Party, Stage Performance, Fancy Dress Party, Halloween, Astronaut Themafeest, Werkkleding; Astronautenkostuum voor volwassenen, jumpsuit met lange mouwen, ritssluiting en verstelbare bandjes, ruimtekenmerken, aantrekkelijke verfraaiingen zoals ruimtepatroonprint op borst en mouwen. ; Astronautenkostuum voor volwassenen Ruimtevaarderskostuums geschikt voor vrouwen of lange tieners, perfect als cadeau voor familie of vrienden. ; Het materiaal van het astronautenkostuum voor volwassenen polyester, supersterk en duurzaam.

[Reactie gewijzigd door roffeltjes op 24 mei 2023 23:48]

En je moet een pci slot 4 of hoger hebben anders gooi je een hoop weg. En laten mensen met beperkt budget meestal ouder materiaal hebben.....
MSRP is op zich al een goede zet. Komt dus er eigenlijk op uit dat het een 6600XT in een gewoon jasje zit... Weliswaar met een kleiner productieproces, een paar miljard transistors meer en hogere clock. Maar over het algemeen wel min of meer dezelfde specs.

Hopelijk goede concurrentie voor Nvidia en dat mensen in deze prijsklasse kunnen wikken en wegen welke ze willen :).

[Reactie gewijzigd door magatsu op 24 mei 2023 15:06]

Wat een onzin, dit is dezelfde overpriced troep die nVidia aanbiedt. Welliswaar net iets goedkoper, maar ook met wat minder functionaliteit. Echt geen goede zet en geen goede koop. Veel te duur voor wat je krijgt en ik hoop echt dat niemand deze kaarten koopt voor deze prijzen.

Wat zijn we in een trieste situatie beland als mensen dit al als een goede zet bestempelen....
Denk dat ze nog altijd niet door hebben in de hardware markt dat de mensen niet meer in een pandemie zitten :) De mensen houden veel minder geld over omdat ze terug alles mogen doen, en ze vervelen zich niet zoals tijdens de lockdowns. De mining hype is totaal voorbij, en de AI hype is ook al ferm aan het dalen.
We zijn idd in een triestige situatie beland, en velen beseffen nog niet dat ze de markt aan het aftasten zijn over hoeveel ze eigenlijk nog maximum kunnen vangen.
Zowel de 4060TI als deze 7600 zijn geen echte aanwinst voor de gamers.
Het kunnen aanwinsten voor gamers worden, als de markt deze kaarten dwingt gewoon nog even 100€ verder te dalen. Dan heb je er een mooie instapkaart voor.

De 6600XT kwam namelijk voor 389€ op de markt en is weinig gedaald. De goedkoopste is nu de Asrock die voor 319€ te hebben is.

Ik had er ook nog wel een verbetering qua prestaties bij gehoopt, helaas is dat niet van toepassing. Maar als deze kaart bij 300€ mag beginnen is het, in de huidige markt, in ieder geval geen complete DOA.
de 6650xt kost maar 250.-
Goed punt inderdaad, die had ik niet opgezocht maar dat neemt dus meteen het bestaansrecht van een 300€ kostende 7600 weg. Tenzij je streaming belangrijk vindt. De verbeterde RT prestaties van RDNA3 zijn sowieso irrelevant voor een kaart uit dit segment.

Laat de wet van vraag en aanbod z'n werk maar doen. Jammer dat AMD hier niet de gelegenheid grijpt om het initiatief te nemen.
Zelfs voor 300 euro zou ik zeggen dat het net genoeg is. Dat is echt geen geweldige prijs, maar dat is ook een beetje het idee wat je nu al hebt omdat deze markt zo verziekt is. Het blijkt daarom ook wel dat deze prijsverhogingen echt zinvol zijn, we krijgen het idee dat we een goeie deal kunnen scoren voor veel te veel geld. Chapeau nVidia en AMD, jullie hebben je doel bereikt.
Geen goede koop? Op dit moment een zeer goede prijs-prestatieverhouding op 1080p. Er zijn geen kaarten die meer dan 100fps halen op ultra gemiddeld 1080p voor deze prijs. De enige kaart die dit wel doet is de 2080, die voor dezelfde prijs iets betere prestaties haalt, maar ondertussen wel al bijna 5j oud is (sep 2018). Al de rest scoort slechter voor deze prijs. Ik denk eerder dat je in een situatie zit waarbij je de realiteit niet meer kent. Dit is een prima kaart.

Nvidia daarentegen verkoopt zijn kaarten aan monsterbedragen. Een 4060ti voor 450€ is absurd. Dan koop je beter een 3070ti van de vorige generatie. Even duur en presteert beter.

[Reactie gewijzigd door Flipking94 op 24 mei 2023 17:32]

Prima kaart als je te veel wil betalen. Jammer dat je 5 jaar geleden eenzelfde kaart kon krijgen voor bijna hetzelfde geld. Maar inderdaad, echt een prima kaart. Geweldige prijs.
Ik snap deze comment niet? 5 jaar geleden kon je een 1660 voor 275 euro kopen. Die presteerde toentertijd op 1080p een gemiddelde van 85fps. Je kreeg dus 15 fps minder voor hetzelfde geld.

Bij het kamp van AMD (als je appels met appels wil vergelijken) kon je de rx 580 kopen voor 290 euro met op FHD 75 fps. 25 fps minder dus dan de huidige rx 7600 voor dezelfde prijs.

Dus inderdaad prima prijs als je het mij vraagt :). De prijs voor een midrangegpu is nog nooit zo positief geweest. Je kan dit trouwens ook prima zelf berekenen: Deel de prijs door het aantal fps en dan weet je hoeveel je betaalt per fps voor je kaart. Bij de rx 7600 zit je op 2,85€/fps. Bij de 4060ti zit je op 3,42€/fps op FHD ultra.
Eens dat het eigenlijk best een goede prijs is en ben normaal gezien zeer sceptisch.
Enkel 6650xt is (voorlopig) beter in prijs/performance en dat is nu éénmaal om die uit stock te krijgen.Echt robuust vergelijken met deze gaat dus niet. 6700xt met de recente prijsdaling is ook een goede optie.

7600 heeft goede prestaties, een degelijke verbetering t.o.v. zijn voorganger, en ondanks de inflatie (10-15%) een opmerkelijk lagere start prijs. Zelfs als je de msrp van de voorganger te hoog vond gezien de context toen blijft nog steeds de performance verbetering.

Denk dat veel reviewers:
- wat lastig zijn van de last-minute prijsverlaging .... des te beter
- onrealistisch vergelijken met vorige generatie einde stock kaarten die nog weg moeten

Als de 6600/6650xt weg zijn is de 7600 beste prijs/performance kaart die er te vinden is.

[Reactie gewijzigd door Ast1on op 24 mei 2023 21:03]

Informatique, Gigabyte Radeon RX 580, 2019. 8GB, Gaming 36 €211

Daarvoor wel slechte garantie gekregen, de fans maken nogal een ratelend geluid, nu alleen nog maar bij het opstarten. Blijkt aan de behuizing te liggen volgens de paar berichten die ik heb gevonden op het internet.

Voor een medium kaart vind ik €250 wel een beetje het max, inflatie meegerekend.
Ik ging uit van de MSRP van de kaart, net zoals ik de MSRP van deze kaart rx 7600 heb genomen :). Daarnaast had ik de eerste de beste rx 580 opgezocht hier op tweakers en die kostte 290 euro (sapphire pulse) bij release.

250 euro voor een mediumkaart is nooit geweest. De XX70 kaarten van Nvidia zaten altijd boven de 350euro range. Ik koop al bijna 10j videokaarten. De highend kaarten worden duurder, maar de prestaties zijn ook hoger bij release dan hun voorgangers. Toen 4K voor het eerst opkwam (rond 2014) kon je met het vlaggenschip op 4k amper 40fps halen. Nu kan je met een midrangekaart al soepel op 4k gamen.

De prijzen van GPU's in de midrange zijn zeker niet slechter dan toen. En ook de prijzen van CPU's tonen dezelfde trend. Midrange is duurder geworden, maar voor een midrange CPU van nu had je vroeger de prijs en de prestaties van het vlaggenschip.

M.a.w.: de technologie is sneller vooruitgegaan dan de toename aan rekenkracht die toepassingen vragen. Dat is enkel maar iets om toe te juichen. Vroeger moest je met een midrangekaart ook om de 2-3jaar upgraden op FHD, nu kan je veel langer met een midrangekaart doen.
Prijs nog nooit zo positief geweest ?
Heb je al eens wat hardware websites bekeken of youtube video's hoe positief hardware reviewers hierover zijn, zo positief zijn ze niet hoor over de reeks nieuwe kaarten van zowel Nvida als AMD :)

As it stands, despite AMD's last-minute price adjustment, the Radeon RX 7600 is overpriced and therefore underwhelming. If you're looking for a graphics card around $300, the Radeon 6700 XT is a much better purchase, unless you specifically require AV1 encoding support. We look forward to recommending the RX 7600 in the near future, after AMD makes another price adjustment.
Geef dan eens een review die alleen maar positief is over nieuwe kaarten? Die heb je niet ;) . Ga eens kijken naar de comments op videokaartreviews op tweakers van de afgelopen 5j, die zijn uitsluitend negatief. Als alle papegaaien hetzelfde kraaien, wil nog niet zeggen dat ze gelijk hebben. Maar door vaak negatief te zijn over een bepaalde serie GPU's zetten reviewers druk op de producenten, met de hoop op prijsdalingen. Als ik een reviewer was zou ik ook klagen over de prijs. Iedere prijsdaling na de MSRP is mooi meegenomen. Wil dat zeggen dat deze serie het slechter doet dan de vorige serie, nee, zie mijn argumentatie (graag weerleggen ipv te quoten). Als je puur kijkt naar performance per dollar zijn we al jaren op hetzelfde niveau. Ongeveer een decennia geleden kreeg je meer waar voor je geld bij iedere nieuwe generatie, maar dat is al lang niet meer. En dat is in mijn ogen dé reden dat reviewers uitsluitend negatief zijn over nieuwe series, ondertussen ook al jaren.

Ik baseer mij enkel op de MSRP en prestaties tegenover vorige generaties. Dan is de huidige rx 7600 een prima kaart. Er is geen enkele kaart die voor 300 euro (of lager) meer dan 100 fps haalt gemiddeld in de prestatiescore. Maargoed, ik moet tegen niemand iets verantwoorden, geloof wat je wil, ik weet wel beter :+
Wat vijf jaar geleden kon komt NOOIT meer terug.
CPU's gaan momenteel ook een prijsdaling in, omdat ze gewoon langs geen kanten meer verkopen aan de huidige prijzen ! Videokaarten verkoop is ook enorm slecht en prijzen zullen zeker nog ferm naar beneden moeten. Ze gaan een keuze moeten maken, blijven verkopen of bedrijf naar de vaantjes.
Denk dat ze wel zullen kiezen om te blijven verkopen :)
je vergeet hier wel bij aan te geven wat het belangrijkste verkoop punt is van elke firma...dus niks vaantjes.

Bij AMD is dat niet gpu, die business en volume is zeer klein tov console, datacenter gpu en alle type CPU
Bij nvidia is dat deels gaming maar er is al lang een shift naar andere onderdelen waar veel meer geld te verdienen is
Bij INtel is het bijna niks dGPU en een hoop om op de markt te geraken, iedem in andere afdelingen. Business is veelal CPU en andere onderdelen.


maw als deze commerciele business niet goed werkt gaat de focus er ook niet meer liggen in de toekomst en krijgen we gewoon afdankertjes en afgeleiden van andere designs :D

[Reactie gewijzigd door d3x op 26 mei 2023 10:21]

Ik heb het hier wel voor alle duidelijkheid enkel over GPU's en CPU's voor de desktop markt.
Natuurlijk hebben bedrijven van deze orde verschillende afzetmarkten in consoles datacenter etc..
Maar als we enkel spreken over de afzetmarkt momenteel op GPU en CPU's voor desktop, dan gaat het al een tijdje slecht in de verkoop ervan. Eigenlijk gaat de desktop markt in zijn totaal nogal ferm achteruit.
Nvidia schijnt het nu goed te doen in de AI markt, maar dit is ook tot de hype gaat liggen zoals met alles :)
Dat zijn Jayz2cts, Hardware unboxed, Gamers Nexus, LTT en nog wat anderen het niet met jouw eens, en ik moet zeggen dat ze dat goed onderbouwen.. De 7600 is geen goede koop op 300,- gewoon wachten op een 50 euro prijsverlaging
edit laatste regel

[Reactie gewijzigd door Teigetje! op 25 mei 2023 16:49]

Met welke argumentatie? Wat zijn andere tweakers nu met deze reactie? Dit voegt echt 0.0 toe. Weerleg mijn argumenten dan op zijn minst aub.
Je hebt helemaal gelijk. De 970(Nvidia) heb ik voor €350 gekocht, de xx70 series erna werden daarna veel te duur. Maar als je instapte bij de 20xx series komt deze rommel goedkoop over. Ooit de 580 voor 499 gekocht, moet je kijken wat de 4080 nu doet, inflatie is minder geweest.
Gezien dat de nieuwe 3060TI oh oeps ik bedoel 4060TI, redelijk gelijk aan loopt met de 6600XT is de 7600 voor deze prijs range een absoluut goede aankoop voor het midde segment.

Al als ik naar de pricewatch kijk je nog steeds somige kaarten voor een betere prijs kan halen op het moment, bijvoorbeeld een 6650XT...

Echte concurentie kan je 't nog niet noemen helaas, denk dat we in zo'n "intel phase" zitten waar we telkens maar +0.1 kunnen verwachten voor dezelfde prijs.

[Reactie gewijzigd door Akamatsu op 24 mei 2023 15:17]

Rx 6700 van xfx voor 322......
Dat noem ik geen verbetering tegenover de 7600.Prestatiewinst is iets van een 7% voor een 7% hogere prijs, maar dan heb je wel een kaart die al 2 jaar oud is en bovendien een 15% hoger stroomverbruik heeft dan deze kaart.
en 10GB VRAM en dus toch een betere koop
Geloof wat je wil, ik weet wel beter :+
Was de 299 nu al met de prijs verlaging die AMD had doorgevoerd? Of heeft tweakers de 'oude' prijs nog genoemd?

In deze LTT video lijkt het er op dat 299 de oude prijs is, en hij goedkoper is nu?

https://www.youtube.com/w...w-yeJA0Tunw&start_radio=1
+/- 299 euro en 269 dollar.
Eerder zou hij dus 300+ euro zijn.
Een euro is nu $1,08...
Dit is de nieuwe. Amerikaanse prijzen zijn altijd excl btw.
De gedropte prijs is $269
269 dollar + 21% btw = 323 dollar = 299 euro.
Ze hadden er toch meer vram op moeten doen. Er is al aangetoond in tests dat in sommige games nu al problemen ontstaan, vooral stutter.

https://youtu.be/WLk8xzePDg8?t=1142

Dit gebeurt al op 1080p. Dus wat blijft er dan nog over als je nieuwe titels wilt spelen. Ik zie niet voor me dat er mensen zijn die deze kaart of een 4060Ti kopen om gelijk eigenlijk al achter te lopen. Dan toch maar alles bijna op potato mode?

Misschien zit ik te veel in mijn eigen bubble op dit punt en ken ik de groep mensen niet die baat hebben bij 8gb aan vram.

[Reactie gewijzigd door maradesign op 24 mei 2023 15:21]

Zo’n beetje alle tests die ik hier over gezien heb betreft first person games (Resident Evil, The Last of Us, Cyberpunk etc.). Er zijn natuurlijk zat andere spellen die je kan spelen waarbij de 8GB totaal geen beperking is. Zoals bij alles moet je gewoon goed onderzoek doen naar welke kaar bij jouw wensen en speelstijl hoort. Wil je perse RayTracing dan is Nvidia gewoon de beste optie maar voor rasterization is AMD vaak de goedkopere optie.
Bijna niemand weet precies welke games ze gaan spelen over de hele gebruiksduur van een net gekochte GPU. Je koopt zo'n ging om bij te kunnen blijven. Wel met het oog op een bepaalde resolutie en gewenste framerate in verhouding met de prijs, maar niet met alleen heel specifieke games op het oog. Heel veel kopers zullen gewoon willen spelen wat er uitkomt in hun genres, en het is onbekend welke games dat precies worden of hoe zwaar die worden.

Dus nu al weten dat je niet meer dan 8GB nodig hebt voor de hele gebruiksperiode van de GPU, is onmogelijk behalve voor iemand die letterlijk alleen Minecraft of Counterstrike speelt (bijv). Heel veel AAA games zitten nu al op of boven die grens van 8GB VRAM en dat stijgt snel.

De hoeveelheid videogeheugen die wordt geboden door de hardwaremakers is gewoon gaan achterlopen op de games, vooral bij Nvidia. Of de games zijn gaan voorlopen op de hardware; net hoe je het bekijkt. Maar 12GB en 16GB zijn al jaren relatief betaalbaar in AMD-kaarten, en zulke hoeveelheden videogeheugen zou ik zeker aanraden boven 8GB, voor alle gamers anno nu. Zelfs in deze midrange-kaart is 8GB erg krap en niet toekomstbestendig.

Wel eens met je laatste zin overigens, maar die gaat niet over het geheugen.

[Reactie gewijzigd door geert1 op 24 mei 2023 15:51]

We moeten ons eens gaan afvragen waarom 8gb vram niet genoeg is. Natuurlijk is er vooruitgang en wordt er meer van een systeem gevraagd, maar 8gb vram zou zeker op 1080p nog steeds genoeg moeten zijn.

Je betaalt een klap geld aan een game, maar omdat er niet goed geoptimaliseerd is of textures gewoon extra groot gemaakt worden wordt de 8gb grens doorbroken. Daarop ga je een gpu moeten kopen die meer heeft. AMD en Nvidia vinden dat niet zo erg en voldoen wel aan die wens, maar dat zijn niet de boosdoeners. Als we op deze voet doorgaan is 12gb vram ook niet genoeg en heb je straks 16gb of zelfs 24gb nodig.

Er is een hoop meer mogelijk met een stuk minder vram, maar zolang we naarstig die 'slechte' games blijven kopen doen we gewoon mee aan het grote consumeren. Dus bedenk je gewoon eerst of die game die je wilt spelen een nieuwe gpu waard is voordat je het spel koopt en luie devs wilt spekken.
We willen meer en meer effecten. Het is niet een enkele texture waarmee een model wordt gerenderd, maar meerdere lagen aan textures, in hogere en hogere details. Nu zijn de hoogste resolutie textures mogelijk parels voor de zwijnen op 1080p omdat je simpelweg niet het aantal pixels hebt om het detailniveau tot z'n recht te laten komen.

Maar de markt ontwikkelt zich verder. Al sinds de RX480 (2016) was 4GB het minimum voor kaarten in het 250€+ segment. Ik snap de ophef niet over het feit dat we nu, 7 jaar later, een vakje opschuiven. Aan de ene kant willen we mooiere en mooiere spellen, aan de andere kant zou het op een aardappel te spelen moeten zijn?

De enige spellen waar je van zou kunnen zeggen dat ze niet goed geoptimaliseerd zijn, is wanneer er geen optie is tot het afschalen. Maar het lijkt er inmiddels meer op alsof we ultra settings af moeten knotten om oude hardware en Nvidia gebruikers tegemoet te moeten komen omdat men het mentaal niet kan verkroppen iets niét op ultra te kunnen zetten.

[Edit] De vraag is dus ook of er dus wel representatief wordt getest. Als Ultra settings dus instellingen bevatten die op 1080p niet tot hun recht komen, test je dus een scenario waar geen gebruiker wat aan heeft en de resultaten puur academisch zijn. Leuk voor de grafiekjes, leuk voor de ophef, maar als tester heb je zinloos werk gedaan.

"Ultra" is, of zou, immers de setting moeten zijn die toekomstgericht is, waar toeters en bellen aan worden gezet die voorbij de sweetspot liggen. De instellingen die het qua prestatieverlies eigenlijk niet waard zijn, maar die je toevoegt voor de toekomst, zodat er op toekomstige hardware dus de optie is het spel in volle glorie te zien, met settings die al lang in de categorie "diminishing returns" vallen.

[Reactie gewijzigd door Cid Highwind op 25 mei 2023 08:33]

Uit de Tweakers testen is het momenteel vooral een 4k dingetje, en dan heb je natuurlijk nog wat spellen die gewoon echt extreem slecht geoptimaliseerd zijn. Onder de streep als je een videokaart koopt die redelijk aan de onderkant van een generatie komt te zitten, moeten er concessies gedaan worden. Als we niet de winstmarge/kostprijs veranderen, betekend dat meer geheugen erop zetten gewoon betekend dat je een kleinere die moet hebben met minder rekenkracht erop. Oftewel, heb je liever meer geheugen of meer rekenkracht? En in dit segment zou ik elke keer voor meer rekenkracht gaan. Ja 8GB zou een probleem kunnen zijn uiteindelijk in sommige situaties. Maar minder rekenkracht gaat in elke situatie een probleem zijn.
En dan pak je die ene super slecht geoptimaliseerde game *tlou1 als voorbeeld. 8 gb vram is op 1080 en 1440p gewoon dik voldoende voor 95% van de spellen. Degene die deze kaart kopen verwachten geen ultra settings op max vram verbruik. Je overschat de mainstream gebruiker.
Hoop dat de 7700xt max 450 gaat kosten…
Idem, en dat die 12 of 16GB VRAM heeft, en max 250W verstookt.
Maar volgens wat ik in de techpowerup GPU DB vond zou volgens geruchten de 7700xt ook maar 8GB hebben en op navi33 gebaseerd zijn. Een wat opgevoerde 7600 dus...
https://www.techpowerup.c...s/radeon-rx-7700-xt.c3911
Geruchten natuurlijk...
Was de prijs niet omlaag gegaan?
Yep, die is van $300 naar $270 gegaan.
Dit is echter enkele momenten voor de launch bekend gemaakt dus dat is in dit artikel daarom nog niet meegenomen denk ik.

De euro prijs die Tweakers berekend is denk ik al inclusief BTW.

[Reactie gewijzigd door Cowamundo op 24 mei 2023 17:33]

dat dit een goede deal lijkt naar recente maatstaven zegt al genoeg over de stand van zaken in gpu land. wil heus niet beweren dat je vroeger voor 300 euro een topvideokaart kon krijgen, maar toen kreeg je wel wat meer waar voor je geld dan dit (relatief gezien).
Deze kaart is even snel als een 6650XT en die kun je voor 250 kopen... Nou ja, hopelijk gaat de 7600 ook in de sale over een paar maanden.
Ik heb de RX 6600 speelt games prima af op full hd max settings. Jammer dat deze nieuwe videokaart niet minder verbruikt.
Tja, da's leuk.

Ik geef dan liever 300 piek uit aan een tweedehands kaart. Die loopt daar waarschijnlijk rondjes omheen.
Ja ,dat is oke totdat de kaart er na 2 maanden mee stopt, garantie ? nee jammer joh.
(eigen ervaring), maar mijn zoon heeft een tweedehands 1080 al jaren draaien,tja.

[Reactie gewijzigd door Harry21 op 25 mei 2023 19:10]


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee