Software-update Gigabyte bevestigt komst GeForce RTX 4070 12GB en RTX 4060 8GB

Gigabyte lijkt de komst van een Nvidia GeForce RTX 4070 en RTX 4060 te bevestigen. Het bedrijf voegt ondersteuning voor die twee videokaarten toe aan zijn Control Center-software, waarmee gebruikers onder meer de snelheid van fans kunnen instellen.

Ondersteuning voor de twee onaangekondigde RTX 40-gpu's verscheen in Gigabyte Control Center-versie 23.03.02.01, merkte techwebsite VideoCardz op. De update voegde ondersteuning voor een Gigabyte RTX 4070 Aero OC 12GB en Gigabyte RTX 4060 Gaming OC 8GB toe aan de software. Daarmee bevestigt het bedrijf onder meer dat de RTX 4070 12GB geheugen krijgt. De RTX 4060 moet dan 8GB geheugen krijgen.

Er gaan al langer geruchten rond over de komst van een GeForce RTX 4070 met 12GB GDDR6X-geheugen. Deze videokaart moet een AD104-gpu met 5888 CUDA-cores krijgen, naast een 192bit-geheugenbus en een tgp van 200W. Naar verwachting wordt de RTX 4070 op 12 april aangekondigd en komt deze een dag later uit. De RTX 4060 krijgt mogelijk 3072 CUDA-cores en lijkt dus 8GB geheugen te krijgen. Het is niet bekend wanneer die gpu uitkomt. Volgens VideoCardz verwachten boardpartners dat deze kaart 'op zijn vroegst' in mei verschijnt.

Door Daan van Monsjou

Redacteur

20-03-2023 • 11:09

72 Linkedin

Lees meer

Reacties (72)

72
71
30
1
0
30
Wijzig sortering
VRAM gaat dus achteruit met de 4060? De nieuwe revisie van de 3060 heeft namelijk 12GB en dat gaf best een verschil.
Overall is de 4060 wel beter natuurlijk, weet niet hoe het zit met VRAM vretende apps zoals AI.
edit:
Pukson was me voor met dezelfde link haha


Of gewoon games, in Hogwarts Legacy 1080p ultra met raytracing is de RTX 3060 12GB de 3070 (8GB) en RTX 3080 (10GB) al ruim de baas.
1% lows van 5-6fps tegenover 31fps.

Dat NVIDIA het erg krap had zitten in VRAM was al duidelijk in sommige randgevallen tijdens de launch van de RTX 3000 kaarten. Nu dat er games uitkomen die vooral ontwikkelt zijn met de PS5 (en nieuwe XBOX) in gedachte gaat het VRAM gebruik alleen maar omhoog. En blijkbaar vind NVIDIA 8GB nog steeds genoeg.

Ik zou zeggen voor de potentiele kopers, sla een generatie over of koop een kaart van de concurrentie die je wel meer VRAM verkoopt. 8GB gaat een chip van dat niveau keihard bottlenecken en is een probleem dat bij toekomstige games steeds meer voor gaat komen.

[Reactie gewijzigd door Xthemes.us op 20 maart 2023 11:47]

Zegt meer iets over het spel, is gewoon slecht geprogrammeerd, denk dat het beter is om je niet gek te laten maken door de makers van een spel. Als niemand het spel kan draaien, dan moeten ze er wellicht een keer tijd en geld tegen aan gooien om het te fixen.
Wist niet dat iedereen in kamp rood niemand heet.
Prijs + geheugen van 16GB was voor mij de reden om voor een 6800xt te gaan ipv een 3080.
Een weer valt weinig te fixen, behalve dan je settings te verlagen op je veel te dure corona/mining hype kaart.
Kamp rood? Eerder kamp, wil niet 400 euro of meer uit geven aan een videokaart om op 1080p games te kunnen spelen, en liefst met een kaart die <150 watt aan vermogen verbruikt. En 8gb lijkt mij voldoende voor 1080p, maar blijkbaar zijn er tegenwoordig dus spellen die voor 1080p aan 8gb niet genoeg hebben... Vind ik slecht programmeren van die games, tenzij het alleen voor de ultra+ met raytracing instelling is, maar nog steeds....

En als videokaart me meer dan 400 moet gaan kosten om nieuwe AAA games op 1080p te kunnen gamen, met tenminste high setting (verschil ultra en high is vaak nauwelijks zichtbaar), dan geef ik dat geld liever uit aan een XBOX series X of PS5 of beide... En blijf ik bij mijn GTX1650 met maar 4gb vram....
Het lijkt je voldoende, maar blijkbaar is dat dus niet zo.
Heb inderdaad zelf ook een keer die fout gemaakt met een Radeon Fury-X. Dacht mwa, 4GB is wel ff zat.
Dat was dus binnen de korste keren niet meer zo. Zeker gezien de huidige xbox en ps 16GB geheugen hebben. En inderdaad, bang for buck ben je veel beter af op 1 van die 2.
Maar ja, daar heb je in je pc bar weinig aan. En uiteraard kun je lekker bij je GTX1650 blijven, moet je alleen wat aan je grafische settings doen. Sowieso lijkt met RT met een 1650 onwenselijk als je een speelbare fps wil overhouden.
RT kan niet eens op GTX1650, heb die gekocht tijdens hoogte punt van crypto gekte en COVID, net voordat prijzen ook voor low end kaarten omhoog schoten....

Maar die 16gb op consoles is niet alleen voor de GPU om plaatjes te renderen, is natuurlijk per game en mogelijk zelfs per situatie in de game anders, maar dacht eens ergens te hebben gelezen dat in het meest extreme geval iets van 12gb voor renderen beschikbaar was, maar pin me er niet op vast.... Maar ja console is natuurlijk makelijker om te optimaliseren daar heb je maar met 3 tot 9 variaties aan hardware om rekening mee te houden (als spel alleen next gen is 3 anders 9 met alle PS4 en XBOX one varianten)

[Reactie gewijzigd door Erik1971 op 20 maart 2023 15:20]

12GB op console
Gooi daar de hogere resoluties en grafische opties bij op en je ziet direct waarom je op pc meer geheugen nodig kan zijn.
Verder is ook raytracing geen on / off feature. Ook dat komt in allerlei gradaties en complexiteit.
Hoe dan ook een 10GB 3080 gaat dus te weinig hebben als je 12 nodig bent.
Helemaal eens, dat je voor high end kaart 16Gb of meer nodig hebt, als je alle eye candy aan wilt zetten op hogere resoluties!
Hu is gewoon informatief, niets dit versus dat, meer van eigenlijk belachelijk dat 8gb tegenwoordig niet meer genoeg is voor AAA games die recent zijn uitgebracht om alle opties vol uit te zetten!

Oftewel gewoon oud Hollands azijn zeiken ;)
Als je meer dan 10GB VRAM nodig hebt om een game fatsoenlijk op een tegenwoordig lage resolutie van 1920x1080 te kunnen spelen dan is er iets mis met de optimalisatie van de game denk ik.. Maar als je de textures verlaagt van ultra naar high (wat je waarschijnlijk niet eens ziet) dan is het probleem waarschijnlijk al opgelost.. Ik heb zelf ook een RTX 3080 10GB en ben zulke problemen in nog geen enkele game tegengekomen (speel die Harry Potter game niet), en speel zelfs op stuk hogere resolutie van 3840x1600 resolutie..

Als ik naar deze video kijk doet de RTX 3080 10GB het ook nog steeds niet slecht, wat dus overeenkomt met mijn eigen ervaringen met die kaart.. https://www.youtube.com/watch?v=W8ETNnQW33s

[Reactie gewijzigd door Inflatable op 21 maart 2023 02:01]

ik weet niet waar jij last van hebt...ik game op 1070ti op 1080p ultra met hogwarts en nergens last van.
de game loopt vloeiend.
dan ligt er toch iets aan je pc of die raytracing crapp werkt niet goed.
Ik heb nergens "last van" ik heb namelijk een 6700XT. Die kaart is namelijk namelijk nipt goedkoper dan een 3060 TI, maar heeft 50% meer VRAM.

Hardware Unboxed heeft ook nergens "last van". Ze tonen enkel concreet aan dat sommige videokaarten door een tekort aan VRAM compleet onderuit gaan op sommige instellingen. Het gaat om de balans van GPU (de chip) en het geheugen.

Een 1070 TI heeft een redelijke hoeveelheid VRAM voor de prestaties, ofwel voordat je VRAM vol zit is de chip zelf de bottleneck. Dat is de balans die je wil hebben, het is de chip op de GPU waar de bottleneck moet zijn, niet de hoeveelheid VRAM.

Bij kaarten als de RTX 3060 8GB, RTX 3060 TI, RTX 3070 8GB en RTX 3080 10GB is de bottleneck in Hogwarts op sommige instellingen het VRAM. Bij de RTX 3060 is dat heel duidelijk aan te tonen doordat er een 8 en 12GB versie is en de 12GB versie enorm veel beter presteert. Niet alleen enorm veel beter dan de RTX 3060, maar ook de TI versie en zelfs de RTX 3070.

Voor de RTX 3060 snap ik het, dat is de 'mainstream' kaart, daar wil je scherp op prijs concurreren, minder VRAM = minder kosten. Bij de RTX 3060 TI is het vreemd, dat is een meer premium product. Bij de RTX 3070 is het n.m.m. bizar, die kaart is toch echt wel een stukje krachtiger dan de RTX 3060, daar zijn duidelijk gevallen te vinden waar 12GB een verschil maakt t.o.v. 8GB en niet enkel in Hogwarts. En zoals Koen88 hieronder aangeeft is de 3080 10GB ook gewoon aantoonbaar een stuk zwakker dan 3080 12GB.

[Reactie gewijzigd door Xthemes.us op 21 maart 2023 13:34]

mijn kaart heeft ook maar 8 gig geheugen....
En een kameraad die gamed op 2k met dezelfde kaart als mij...ook geen problemen.
Vind het dan wel apart dat onze oudere versie kaart geen problemen hebben met hogwarts.
wel erbij als info { pc 5900x en 32 mem }
Ik blijf het jammer vinden dat men blijft testen met de 3080 10GB variant, en dat de 3080 12GB variant amper gebruikt wordt. Ik kan je vertellen dat het verschil inderdaad enkel in de hoeveelheid VRAM zit, want mijn 3080 12GB zit qua performance heel kort op die 3080Ti resultaten.
Het testen is juist goed, toont het verschil aan. En met een prijsverschil van ruim €120 zijn er vast veel mensen die voor de 10GB versie gaan.
Het is helaas wel jammer dat NVIDIA uberhaupt een 10GB versie aanbied. Op dat performance niveau van de chip zelf had 12GB toch echt wel de ondergrens moeten zijn (zelfs 16GB zou geen vreemde keuze zijn geweest met het oog op de toekomst)
Ik zeg ook niet dat ik het jammer vind dat de 10GB variant getest wordt, ik zie alleen dat er bij al die tests heel vaak wordt gekozen voor de 3080 10GB en de 3080Ti 12GB. Terwijl dan de "mindere goden" wel in hogere VRAM varianten getest worden, blijft de 3080 12GB onderbelicht, terwijl het verschil met de 3080Ti in de praktijk miniem is maar het prijsverschil aanzienlijk.
Niet alleen AI maar ook gewoon de nieuwste games op 4k of kwalitatief hoge textures vreten ook VRAM.

https://www.youtube.com/watch?v=qxpqJIO_9gQ
Als je de nieuwste games op 4K wilt spelen dan mag je je sowieso wel af gaan vragen of een midrange kaart de juiste keuze voor je is.
Hangt ook weer af van keuzes in de instellingen.
Sommige mensen hechten waarde aan 4k, maar weer minder aan Raytracing of andere grafische toeters.
(denk aan shooters als CS of MOBA games die vaak wat lager ingesteld worden op details)

Uiteindelijk zal een groot gedeelte van de gamers inderdaad 4K met ultra settings en goede Raytracing op minimaal 60FPS willen zien, maar aan dat soort instellingen heeft zelfs een 4090 het nog zwaar.

Ik denk dat we nog wel op de 5XXX-serie van Nvidia en de 8XXX-serie van AMD moeten wachten voor dit soort instellingen haalbaar worden. Dus een middagklant van de huidige generatie zal het hiervoor zoals je zelf al zegt niet de juiste hardware in huis halen.
ik heb een 3070 en het gaat prima op 4K, en vrijwel altijd ook >60fps (4k144Hz HDR scherm)

Gewoon beetje fine-tunen per game :) Je hoeft niet alles op ultra te zetten voor mooi beeld

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 20 maart 2023 13:37]

Het tijdstip in de video waar hij naar linkt is 1080P ;)
Ik zou verbaast zijn als iemand die zo'n dure videokaart (want de midrange is tegenwoordig gewoon duur te noemen) koopt op een nog lagere resolutie speelt.
Waarom zou je met een "midrange" kaart op 4K willen gaan spelen?
Veruit de meeste games zitten nog (ruim) onder de 8GB aan VRAM als je op 2K (of 1440p) speelt.
ik heb een 3070 op een 4k144Hz scherm en dat gaat echt gewoon prima. Met creatief gebruik van diverse instellingen kan je een super vloeiende en haarscherpe ervaring hebben. DLSS helpt ook enorm maar lang niet altijd nodig.
DLSS helpt dan ook weer enorm bij het verlagen van de VRAM vereisten hé.
Daarbij kunnen veel games nu nog met 8GB ruim uit de voeten op 4K. Daar gaat langzaam verandering in komen, maar dan koop je geen RTX4060 om alsnog 4K te gaan spelen.
Ja de meeste, maar bij de laatste games (die waar je een nieuwe kaart voor aanschaft) word die 8GB wel aangetikt op 1440p of in sommige gevallen zelfs op 1080p. Vooral de games die uitkomen die zijn ontwikkeld met de PS5 (en vergelijkbare xbox) in gedachte hebben behoorlijk hoge systeemeisen en VRAM gebruik. Ofwel alle toekomstige games lusten wel wat VRAM en dan ben als (slimme) koper toch wel beter af met een kaart die daar ruim in voorziet i.p.v. net genoeg is.
8 gigabyte is echt te weinig en ga je merken de komende jaren.
PS5 heeft 16Gb gedeelde RAM. Zelfs op 1440p zal je tegen een muur aanlopen.


Ik ben absoluut geen Nvidia hater maar dit is gewoon cheap ass gedrag.
Er was ongeveer een jaar geleden sprake van een 3070 Ti 16GB, ik had het geld al bij elkaar, maar die is nooit uitgebracht, dat zou voor mij de ideale kaart geweest zijn.
Ja, gewoon omdat ze het kunnen maken. Dan kunnen ze over een jaar een 12gb versie uitbrengen. Prettig bedrijf verder hoor.
De 3060 had nog GDDR6 in plaats van GDDR6X geheugen. Dit was goedkoper en langzamer.
Dit leidde ook tot de vreemde situatie waar de RTX 3060 meer geheugen had dan zelfs de 3080.

Ik ben zelf voor een 3060 gegaan ipv een 3070 of 80 vanwege het geheugen, dus ben wel blij dat er nu meer opties zijn met 12GB of meer.
Nog steeds maar 8gb op een xx60 kaart? Had de 3060 niet al een revisie gekregen met 12gb?
Ook 2060, snap dit ook niet, wil graag upgraden van 3060 Ti naar iets met minimaal 12GB.

Zit je meteen vast aan de 4070 en hoger.
Het is net alsof ze dit expres doen ;)
Die doen het niet optimaal met AI.
https://www.digitaltrends...n-pc-system-requirements/

[Reactie gewijzigd door JDx op 20 maart 2023 13:29]

Ik ben normaal niet van het betweten maar is het los van bedenkelijke beperkingen die nvidia vaak op de xx60 gooit ook niet gewoon economisch verstandiger om minder vaak te upgraden (om de generatie ipv elke generatie bv) en dan bv wel voor de xx70 te gaan? Met meer fps als gevolg. Enig nadeel is dat je dan iets langer moet doen met een kaart, maar dat gaat ook weer beter want je zit in een ander segment (xx70 ipv xx60).
Recht praten wat krom is, je lijkt meneer Rutte wel ;)
Nou. Gezien we hier niet in de politiek zitten, misschien gewoon constructief antwoorden?

Ik zie dat @JDx teleurgesteld is in de 4060 op basis van de specs en stel een serieus alternatief voor, gezien hij nu op een 3060 Ti zit is dat nog een vrij relevante kaart. De xx70 wordt minder vaak afgeknepen als de xx60 door nVidia. Al dan niet door vram. En ja ik weet dat de 970 ook een rare was, maar op een of andere manier tref je bij de xx60 vaker dingen (1060 had ook notabene 3 versies).

En als je minder vaak upgrade ben je onder de streep misschien nog wel minder geld kwijt. Dus nu even sparen en dan bv de 5070 kopen lijkt me een zeer serieus alternatief.

Maar bedankt voor je feedback....

[Reactie gewijzigd door A Lurker op 20 maart 2023 19:11]

hij heeft toch een duidelijk punt...waarom elke keer upgraden?
De 3060 12GB was er eerder dan de 3060 8GB, die laatste is dus de revisie. En volgens mij komt binnenkort ook nog de 3060 12GB GDDR6X (oid).
ja maar wel met de juiste bus snelheid en niet met lagere zoals 192.
je krijgt zo straks weer meerdere versie ...en daar word ik echt moe van met nvid
Ja dat klopt, maar Nvidia doet het absolute minimum om een kaart te verkopen. Als de concurrentie (lees AMD) geen 12gb kaart heeft in dezelfde generatie & segment dan zal Nvidia die ook niet uitbrengen.
De revisie was de versie met 8GB en andere aanpassingen waardoor het een stuk minder presteert dan de 12GB versie.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de prijzen van deze kaarten.
Dat de 4060 'maar' 8GB krijgt is ook geen probleem voor de komende jaren. (ongeacht waar men in deze reacties blijkbaar bang voor is)
Echter is natuurlijk wel de vraag... Koop je een kaart met 8GB aan VRAM als zijnde "midrange", hoeveel geld moet je daar voor uitrekken? Want als die té duur blijkt, dan is je gevoelsmatige 'return on investment' wel heel laag als deze 8GB dan opeens niet meer voldoende blijkt te zijn over 3 - 5 jaar.

[Reactie gewijzigd door LongTimeAgo op 20 maart 2023 12:06]

Bij de meeste reviewers/speculators verwachten ze $500 voor de 4060
Dat is dan een prijs zonder BTW gok ik zo.
Denk dat die kaart dan té duur gaat worden voor veel mensen.

De GTX1060 6GB was ooit 300 euro, nieuw... op lancering...
Dat is leuk, maar de eerst drie kaarten van deze generatie hebben waardeloze prijzen gekregen. Ik verwacht weinig van de prijzen van deze kaarten. Ik heb al besloten deze generatie over te slaan.

Waarschijnlijk maakt Nvidia het weer goed. De 20-serie was ook waardeloos vergeleken met de 10-serie. En dat werd weer goed gemaakt met de 30-serie. Bij release tenminste. Ik verwacht dat de 50-serie weer interessant wordt.
huh? Wat was er waardeloos aan de 20-serie in vergelijking met de 10-serie? Zie niet echt in waarom de 30-serie dan ineens dat goed zou hebben gemaakt, want eigenlijk is de 30-serie niets meer dan krachtigere 20-serie maar weinig extra's.
Vergeleken met de 1xxx serie waren de prijzen nogal hoog. De MSRP van de 3xxx serie waren in verhouding een stuk beter (alleen kon je die nauwelijks voor de MSRP krijgen dus of dat heeft geholpen is een valide vraag).
Prijs/prestatie was de 20-serie even duur als de 10-serie. De 2080 bijvoorbeeld was even duur en even snel als de 1080ti: https://www.gpucheck.com/...el-core-i7-7700k-4-20ghz/

Raar trouwens dat er $800 voor de 1080ti staat in dat overzicht. Hij was geïntroduceerd op $699, net zoals de 2080.
Is 2GB ram voor de producent nou zoveel duurder? Of gaat het er nou echt om dat ze over een jaar een 12/16 GB versie kunnen verkopen? 2GB ram klinkt niet veel dus zal wel niet de hele wereld kosten lijkt mij dan zo.
Heeft ook met de geheugenbus te maken. Die kan dan ook weer smaller en bespaart ook weer geld op het pcb en de chip. Het is een en en en verhaal.
Als je 2 euro kunt besparen per stuk op een kaart waar je miljoenen van verscheept dan gaat dat nog best in de papieren lopen.
Als je het indd zo zegt loopt dat in de papieren, maar denk zelf dat mensen wel een paar tientjes er voor over zouden hebben voor dat meer geheugen.
Voor de producent allicht niet, maar er is zit nogal wat tussen de chipfabriek en jouw PC. En op al die tussenstappen word winst gemaakt. Tel daar nog eens 21% BTW bovenop en je betaalt zo driemaal de kostprijs.

En er moet natuurlijk winst gemaakt worden, want het kost nogal wat om zo'n chip te ontwerpen en vervolgens zo'n hele productieketen op te zetten.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 20 maart 2023 16:31]

Klopt, ik snap je punt :D
Volgens mij is het door de bus een keuze tussen 8GB of 16GB, alles ertussen kan niet of niet op volle snelheid.
Moet software update geen Hardware update zijn?
Het nieuws gaat theoretisch niet over de kaarten, maar over de Control Center software van Gigabyte die ondersteuning toevoegt voor die nieuwe opkomende kaarten. ;)
Je hebt gelijk..oops
Dat is dan toch wel een enorme domper dat de 4060 maar 8GB heeft. De Intel A770 heeft 16GB (ja ik weet dat er een 8GB versie ook is, maar waarom zou je voor die gaan als de 16GB voor bijna dezelfde prijs ook te krijgen is). en de 4070 ook maar 12GB. de hele 40xx range zou gewoon minimaal 16GB moeten hebben.
Gigabyte Control Center-software, is dat die software die bij iedere update steeds weer het vinkje voor een Norton-360 trial meeinstalleren aanzet?

edit; oh nee dat was het overkoepelende "Gigabyte app center" die gebundelde software (bloatware) bij iedere update mee probeert te installen. Vinkje zit verstopt achter een tabblad, een keer vergeten en je hebt een fijne Norton360 trail op je pc geinstalleerd staan. En namens Gigabyte veel plezier het komend uur je pc weer schoon te krijgen

[Reactie gewijzigd door Zwaai Haai op 20 maart 2023 13:44]

Hebben ze onlangs wel veranderd maar dat was inderdaad een naai streek.

(source ik heb een gigabyte moederbord).
Wat heb je daar nu aan? Minder VRAM dan de vorige gens.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee